Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän keväthuollot
PelkkääAlamäkeä
10.03.2021, 08.51
Taas tota saakelin lunta tuli eilen urakalla lisää ja nyt on taas melkein 20 astetta pakkasta että voishan sitä olla enemmänkin kevät fiilis.
Kävin kuitenkin viemässä mun sähkö-enskan ja alamäkipyörän molemmat BikeWorxin poikien huollettavaksi viikko sitten ja tein siitä samalla tämmöisen Youtube pläjäyksen:
https://youtu.be/17Sh9NQEZAE
Juteltiin BikeWorxin mekaanikkojen kanssa alamäkipyörän huollosta ja asetuksista ja selvitetään mikä mesta se BikeWorx on ja mistä sellainen syntyi.
Nyt oon ehtinyt jo kuulemaan tuomiotkin. Pääasiassa aika pienillä ropauksilla selvittiin viime kausi:
- Canyon Senderistä oli tietty molemmat kiekot kierot mutta ne saatiin suoriksi. Jarrukaapeli oli jäänyt useammassa kaatumisessa tuplakruunukeulan putken ja rungon väliin ja turposi hienosti aina jarrua painaessa, joten se meni vaihtoon. Takavaihtaja saatiin suoristettua mutta täksi kaudeksi pitää tilata kourallinen korvakkeita varalle.
- YT Decoyn isoin ja harmittavin urakka oli takaiskari joka oli niin paskana ettei vaimennuksesta ollut kuulemma tietoakaan, kurlasi ja vaahtosi. Se lähti sitten Fillariosaan täydellistä purkamista odottamaan. Fillariosassa onkin jo kevät ruuhka ja iskaria saa kuulemma odottaa pari viikkoa.
Onko muut jo ehtineet kevät huoltojen pariin?
Ei vuosikymmeniin käytetty ulkopuolista apua paitsi kiekkoja joskus rihtautettu. On mukavaa puuhastelua kotona kaikessa rauhassa ja tietää että tulee hyvin tehtyä.
Itse kun huoltaa, niin tietää ketä syyttää. Vielä kun oppisi iskarihuollot, edes ne perusjutut. Olen juutuupista koittanut katsella, mutta eihän ne videot päässä pysy sitten kun on siellä luolassa pähkimässä. Helpoten oppisi, kun joku neuvoisi vieressä sen yhden kerran.
JarskiAi
10.03.2021, 09.48
Ei vuosikymmeniin käytetty ulkopuolista apua paitsi kiekkoja joskus rihtautettu. On mukavaa puuhastelua kotona kaikessa rauhassa ja tietää että tulee hyvin tehtyä.Samaa mieltä. Pyörän kanssa huoletonta puuhastelua. Radio taustalla ja hieman virvokkeita. Mikäpä sen mukavampaa.
Toista se on auton kanssa. "Prkl tää ruostunut pultti lähde ja huomenna pitäs töihin päästä"
Jokkepappa
10.03.2021, 11.00
Joo tässä tapauksessa jos ilmaiseksi saa huollot niin mikäs siinä. Mutta lähtökohtaisesti pyörän huollot hyvä tehdä itse. Tietenkin iskarit erilaisia jos ei niihin työkalut tai taito riitä. En itsekkään iskareita ole itse koskaan huoltanut. Alajalka öljyt ajattelin opetella itse vaihtamaan mutta isomman huollon taidan jättää ammattimiehen käsiin.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Jokkepappa
10.03.2021, 11.04
Samaa mieltä. Pyörän kanssa huoletonta puuhastelua. Radio taustalla ja hieman virvokkeita. Mikäpä sen mukavampaa.
Toista se on auton kanssa. "Prkl tää ruostunut pultti lähde ja huomenna pitäs töihin päästä"Joo auton huollot olen jättänyt niille ketä niitä tekee. Koska ei vaan kiinnosta. Riittää että tankkaa ja kattoo öljyt [emoji16]
AnttiP82
10.03.2021, 12.09
Minä vein maastopyörän huoltoon jo tammikuussa. Periaatteessa varmasti voisi oppia itsekin, mutta kerrostalossa asuessa tilanpuute on ongelma, niin mieluummin maksan ammattilaiselle ja keskityn itse ajamiseen. Muutenkaan kun säätäminen ei varsinaisesti ole sellainen homma josta nautin, niin mieluummin ulkoistan sen.
Kuminauha
10.03.2021, 12.14
Keulan ja iskarin ensimmäistä huoltoa olen tässä harkinnut jo ennalta ehkäisevästi. ~600km/50h/10kk ajoa kesällä/talvella. Vielä toimii täysin ongelmitta.
Itsekin huollan mitä osaan ja lähinnä periaatteella kun jotain hajoaa laitetaan uutta :D Mutta kyllä nyt täpärin kanssa miettiny jos kävis välillä ihan huollossa, ei kiinnosta itseä ainakaan linkustoa alkaa roplaamaan, tai iskareita huoltamaan. Keulan alajalkahuollon vois ite tehdä, jos saa aikaseks hommata tarvikkeita. Ei myöskään itsellä oikein fiksuja tiloja huoltaa.
Jokkepappa
10.03.2021, 15.09
Itsekin huollan mitä osaan ja lähinnä periaatteella kun jotain hajoaa laitetaan uutta :D Mutta kyllä nyt täpärin kanssa miettiny jos kävis välillä ihan huollossa, ei kiinnosta itseä ainakaan linkustoa alkaa roplaamaan, tai iskareita huoltamaan. Keulan alajalkahuollon vois ite tehdä, jos saa aikaseks hommata tarvikkeita. Ei myöskään itsellä oikein fiksuja tiloja huoltaa.Joo myös linkusto semmonen että antaa ehkä semmoiselle kellä on työkalut hommaan. Tossa kasailin jäykkäperän niin siinä kyllä tarttu oppia jarrujen ja vaihteiden säädössä. Tosin shimano 12 on kyllä niin helppo laittaa säätöihin.
Mä olen jättänyt press-fit -hommat aina suosiolla liikkeen iloksi. Keskiöt ja ohjainlaakerit.
^Olen asentanut tuollaisella itsetehdyllä prässillä, ohjauslaakerit menee kuin linnunlaulu mutta ekaan kuituiseen runkoon PF:n asennus hieman peloitti mutta onnistuhan sekin. Viimeinen ulkopuoliselle teetetty työ oli uusimman kuiturungon keskiön rotsaus, tuli halvemmaksi kuin työkalun hankinta.
Useita pressfittejä naputellut vasaralla enkä ole vielä kuollut. Turhaan tuota hommaa pelätään. Nykyään alkaa yleistymään nuo IS laakerit jossa kuppi runkoon integroitu.
Eniten pelottaa muiden puolesta kun tekevät huoltoja ilman minkäänlaista selvittelyä mitä pitää edes tehdä. Nyt coronan aikana tullut paljon setämiehiä jotka aloittaneet harrastuksen ja se sähkötäpäri pitää olla vähän kalliimpi kuin naapurilla tietty. Ei sitten tajuta että kyseessä on harrastepyörä joka vaatii huoltoa ja uutta osaa vähän eri tyyliin kun se ysärillä alla ollut Tunturin markettipyörä.
Viimeisin kyselytulva tuli tällaiselta setämieheltä joka oli ostanut sähkötäpäriin säätöstemmin ja runtannut sen väkivalloin kiinni. Tuomio oli että paska pyörä ja pitäiskö viedä takuuseen. Tarkemmin selvittelin syytä tähän ja sanoi että ohjaustanko on liian alhaalla. No, suuttuhan tuo kun sanoin että runko on väärän kokoinen, liian vähän spacereita ja uuden risertangon ja lyhemmän stemminkin voisi laittaa.
Ovat tottuneet moottoripyöriä ruuvaamaan ja niissähän käytetään enemmän voimaa kuin fillareissa. Samainen setämies muuten haukkui ketjut paskoiksi kun kuluu niin nopeasti. Syyksi paljastui ajotyyli (suurin vaihde ja boost päällä kokoajan) sekä voiteluun käytetty jäteöljy tippakannusta.
Jokkepappa
10.03.2021, 18.18
^Olen asentanut tuollaisella itsetehdyllä prässillä, ohjauslaakerit menee kuin linnunlaulu mutta ekaan kuituiseen runkoon PF:n asennus hieman peloitti mutta onnistuhan sekin. Viimeinen ulkopuoliselle teetetty työ oli uusimman kuiturungon keskiön rotsaus, tuli halvemmaksi kuin työkalun hankinta.Mitkä liikkeet tätä rostausta tekee? Onko tämä vain bressfit laakerin homma? Vai myös kierrekeskiön?
EnduroSenior
10.03.2021, 21.54
Itellä kun tuo Mondraker Dune XR -enska on lähes jokapäiväisessä käytössä, niin huoltoa tehdään koko ajan lähinnä tarpeen mukaan. Kaikki linkuston laakerit on tullut naputeltua paikalleen kaikennäköisiä apuvälineitä hyödyntäen ja periaatteessa melkein kaikki muukin hoituu omin voimin, mutta kyllä mä keulan ja iskarin olen käyttänyt liikkeessä.
Oman Senderin kohdalla "huolto" alkoi jo loppusyksystä, ja homma alkoi purkamalla koko laite täysin atomeiksi. Kaikki laakerit, puslat ja muut kuluvat hilut kun vaativat joka tapauksessa uusimista, niin miksei siinä samalla olisi sitten fiksaillut vähän muutakin...
Siinäkin iskari ja keula on huollettu ammattilaisten toimesta, mutta hiukan käsistä lähtenyt kunnostus on muuten omaa kädenjälkeä, kirjaimellisesti. Periaatteessa pyörään ei jää yhtään osaa, jota ei olisi kullattu, maalattu, uusittu tai vähintään huolellisesti putsattu...;)
Tuo onkin sitten mukava kellauttaa kivikkoon katolleen heti keväällä, mutta säälihän on sairautta!
Jokkepappa
10.03.2021, 22.40
Varsinkin kovemmassa ajossa kannattaa kaikki pultit yms katsoa että on kireällä. Ilkeä tunne kun taka-akseli on löysällä.
maalinni
11.03.2021, 07.57
Varsinkin kovemmassa ajossa kannattaa kaikki pultit yms katsoa että on kireällä. Ilkeä tunne kun taka-akseli on löysällä.
Ei niitä kannata ajon aikana ruveta kiristelemään :o
Itse kun huoltaa, niin tietää ketä syyttää. Vielä kun oppisi iskarihuollot, edes ne perusjutut. Olen juutuupista koittanut katsella, mutta eihän ne videot päässä pysy sitten kun on siellä luolassa pähkimässä. Helpoten oppisi, kun joku neuvoisi vieressä sen yhden kerran.
Aiemmin olin päättänyt että iskarit ja kiekot saa joku toinen tehdä. Koronan innoittamana aloin perehtymään aiheeseen ja lopulta tein rihtauspukin vanerista, kasasin toiset kiekot ja rihtasin ne ja myös orkkiskiekot. Nyt odottelen sopivaa väliä keulan vaahtorinkuloiden ja öljyjen vaihtoon. Sen ajattelin tehdä keväällä ja isomman huollon syksymmällä. Ipad mukaan autotalliin niin on helppo katsoa jos jotain kohtaa ei muista. Nyt nämä molemmat huolot vaikuttaa niin mukavilta että en enää kyllä halua "antaa" näitä muiden tehtäväksi. No, takaiskarin vaimenninpuolen jätän ammattilaiselle. Suosittelen kyllä huoltamaan itse jos vaan yhtään on kipinää.
Joo, mulla noita videoiden katselua haittaa, kun ei mun huoltoluolaan päivä paista eikä kuu kumota. Myöskään 5G eikä räjähtävät lepakot pääse 30 metrin kallion läpi. Eikä koko ajan jaksaisi hypätä ulkona katsomassa seuraavaa työvaihetta. Siksi olisi toiveissa, jos joskus pääsisi jonkun oppiin pelkästään keulan alajalkojen huollon osalta.
Kiekkokuiskaaja ottaa kiekon kasaamisesta muistaakseni jonkun kympin, joten sitäkään en lähde opettelemaan. Muut huollot on sitten kyllä hallussa, kun noita fillareita on tullut kasailtua kohta kymmenen kappaletta.
Jokke, Turussa FillariTalli itselle teki, on kuiturunko jossa BSA insertti... Vain kierteiset keskiöt rotsataan tarvittaessa...
Kleiner Schmierservice an einer MAGURA-Federgabel, tämä tehty. Menee kyllä homma jämptimmin kun youtubesta komennetaan selvällä saksan kielellä.
maalinni
11.03.2021, 10.24
Joo, mulla noita videoiden katselua haittaa, kun ei mun huoltoluolaan päivä paista eikä kuu kumota. Myöskään 5G eikä räjähtävät lepakot pääse 30 metrin kallion läpi.
Ydinsodan kestävä määnkeivi? #oonkateellinen
lihapiirakka
11.03.2021, 10.57
Turha pelätä keulan ja iskareiden huoltoa. Ei ole kummonenkaan homma kun asiaan perehtyy. Oikeiden varaosien haku se hankalin kohta kun vaihtuvat vuosimallin mukaan. Rihtaaminen on kyllä pirullista hommaa, ehkä sitten eläkkeellä tarpeeksi aikaa opetella sekin.
maalinni
11.03.2021, 13.04
Eikös sinne takaiskariin pitäisi jotain kaasua tunkea? Ei taida onnistua ihan joka kotipajassa. Etuiskarit on sen sijaan aika simppeleitä.
Ydinsodan kestävä määnkeivi? #oonkateellinen
Khyl. Tuplateräsovet ja ylipaineistettu ilmanvaihto. Oma porakaivo, viemäröinti ja varavoimakone. Lisäksi ns. ydinsuihkut, jos väärään aikaan käy ulkona ja viitta jää naulakkoon.
lihapiirakka
11.03.2021, 14.18
Eikös sinne takaiskariin pitäisi jotain kaasua tunkea? Ei taida onnistua ihan joka kotipajassa. Etuiskarit on sen sijaan aika simppeleitä.
Riippuu iskarista, osa ihan ilmatäytteisiä joten yhtä helppoja kuin keulakin. Osassa korkeapaineinen typpi, tämä on kyllä kotikonstein jo
turhan hanakala.
maalinni
11.03.2021, 14.46
Riippuu iskarista, osa ihan ilmatäytteisiä joten yhtä helppoja kuin keulakin. Osassa korkeapaineinen typpi, tämä on kyllä kotikonstein jo
turhan hanakala.
Ok, minä ostin uutta tekniikka kiroten täysjäykän maasturin (Kona Unit X), niin ei tarvii onneksi noita miettiä enää.
Ainakin rokkarin ohje jota viimeksi plarasin ei niin tarkka ole tuon typen kanssa.
Use a shock pump with the MonarchTM air valve adapter tool to
pressurize the damper body to the proper air pressure.
If you have the proper fill equipment, you may substitute air
with nitrogen
lihapiirakka
11.03.2021, 17.23
Ok. Typpeä käytettän siksi kun pitää paineen tasaisempana ilman lämpötilojen vaihdellessa eikä tapahdu"hapettumista". Pro-autoilijat täyttävät typellä renkaansa. Tuskin eroa huomaavat kuin lompakossa. Iskarissa kyllä parempi kaasu kuin ilma. Odotan sitä kun pro-pyöräilijä laittaa raporttia typpitäytteisistä renkaista :) Ei nouse rengaspaineet liikaa nopeuden noustessa jyrkissä alamäissä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.