PDA

Näytä tavallinen näkymä : Enduropyörä etsinnässä



Kl100
08.03.2021, 21.54
Hei, kaipaisin vinkkiä kokeneemmilta enduropyörän hankintaan. Hankin viimekesänä jäykkäperäisen trail pyörän, mutta huomasinkin viihtyväni polkujen lisäksi paljon bikeparkissa, joten tulin tulokseen että enduro tyyppinen pyörä on hankittava. Nettiä on tullut selailtua ja todettua että pyörien saatavuus on tällähetkellä hiukan kiven alla. Itselläni kuitenkin kokemus ja tietotaito sen verran suppea että kysyisinkin millaista enduropyörää kannattaisi lähteä hankkimaan budjetissa 2000-3000€. Olen jonkun verran katsellut ja löysin Commencalilta budjettiin sopivan vaihtoehdon: https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-29-origin-grey-2021-c2x31636814 Onko mistään kotoisin vai miettiä jotain muuta. Kiitos etukäteen.

Jokkepappa
08.03.2021, 22.08
https://www.saracen.co.uk/collections/enduro/products/ariel-60-pro

Tässä olisi ihan ok osilla myös. Kiven alla on nyt pyörät jos heti haluaa

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kl100
08.03.2021, 22.11
Ei tarvitse heti välttämättä saada mutta kesän alkuunhan se olisi kiva olla. Kiitos vastauksesta täytyypä tutustua tuotteeseen.

Jokkepappa
08.03.2021, 22.30
Ei tarvitse heti välttämättä saada mutta kesän alkuunhan se olisi kiva olla. Kiitos vastauksesta täytyypä tutustua tuotteeseen.Joo saracen vaan laittanut superboost perän noihin. Joillekkin miinus voi olla se.

Olishan tähän kiva ehdottaa vaikka mitä pyöriä mutta saatavuus huono.

Commencall olisi varmaan ihan asiallinen tohon hintaluokkaan. Ehkä jarrut lähtisi itellä vaihtoon.



Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

hakpas
08.03.2021, 23.04
Tuo Commencall olis hyvä paketti, varsinkin kun ottaa huomioon että hinnat ovat selvästi nousussa. Ainoa selkeä miinus on hissitolpan puute, siihen menis 200-350€. Parkeissa pärjää kyllä ilmankin kun jättää satulan alas.
Keula on hintaluokkaan nähden hyvä, ja siihen saa kohtuu rahaan paremman vaimentimen. Takaiskarista en oikein tiedä mitään, varmaan tuolla kuiten ajaa.
Muut osat suht halpaa päivittää parempaan jos haluaa/kun rikkoontuu.
Tärkein eli geometria on ihan tätä päivää. Traili-käytössä saattaa tuntua hieman kankeelta pitkän akselivälin takia, toki riippuu mihin on tottunut.

F. Kotlerburg
08.03.2021, 23.08
Propain Tyee?

Jokkepappa
08.03.2021, 23.17
Propain Tyee?Olisin tätä ehdottanut mutta toimitus taitaa mennä syksylle?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
09.03.2021, 12.08
Hankalaa on pyörän ostaminen tällä hetkellä. Jos jostain löytää sopivan niin kannattanee liipaista samantien. Tuo Commencal on ihan hyvä paketti.

pturunen
09.03.2021, 13.06
Vakiovastaus tähän aikaan: ota se mikä saatavana olevista miellyttää. Nykyiset enskat ovat kaikki sen verran kehittyneitä, ettei kovin pahasti mene metsään. Tulet luultavasti vaihtamaan pyörää, joten jälleenmyynti kannattaa myös huomioida. Kaikkein erikoisimmat eivät liiku ihan yhtä hyvin kuin tutut ja turvalliset. "Ainoa Suomessa" on oikeasti huono myyntiargumentti. Commencial on hyvä, valitse vaikka se.

rndm
09.03.2021, 13.59
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41103-Maastopy%C3%B6r%C3%A4-Enduroon!

Tuolla on jauhettu enskapyöristä enemmänkin. Toki palvelinrikon takia viimeisen muutaman kuukauden keskustelut katosi joten jotkut ihan uusimpien pyörien ihmettelyt on sieltä poistuneet
Tohon Commencaliin sen verran että ihan hyvä pyörä tuohon hintaan mutta tosiaan hissitolppa on kyllä melkein pakollinen päivitys heti.

Jokkepappa
09.03.2021, 15.52
Itsellä kolmas täysjousto 2.5v sisään nyt on vasta semmoinen pyörä mitä täysjoustolta toivon. Rinnalla on sit läski talvilenkura pyöräksi ja htn kasasin muuten vain lenkki pyöräksi

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kauris
09.03.2021, 16.05
Pappa jätti nyt kertomatta sen mielenkiintoisen seikan, että mikä se hänen oma pyörä on johon olet päätynyt.

Commencalin kanssa ei mene missään nimessä pahasti pieleen. Ainoat moitteet sen arvosteluja lukiessa rungon osalta ovat koskeneet osan testaajista makuun lyhyehköä takapääpäätä. Eli ns chainstay mitta poljinkeskiöstä taka-akseliin on aika lyhyt. Lisää ketteryyttä mutta varsinkin isoimmissa rungoissa (L ja Xl) kun tämä mitta pysyy samana ja etuosa pitenee niin tasapainoisuus vähän kärsii.

Lisäksi pyörä on niin pitkä, että jos empii kahden koon välillä niin kannattaa ottaa kuulemma pienempi.

Jatasaa
09.03.2021, 16.09
Nuilla spekseillä että tykkää nimenomaan bike parkissa viettää aikaa ja hinta haarukka tuo nii aika kova suositus spessu statukselle.
Oli meinaa lähellä mennä itelläki ostoon ku pääsin viime kesänä syötteellä testaa esittelyiden yhteydessä.
Aivan uskomattoman ketterä ja just semmone hauska bike park peli.

Ajoin eka statuksen ja heti perrää spessun enduron nii kyllä jäi pirun ketterä fiilis statuksesta niiden ajojen perusteella.
Kisa hommat tietenki eriksee, mutta hauskan pitoo varmaa tuo on hinta laatu suhteelta erittäin pätevä!

Itelle valikoitu kuitenki propain tyee pitkän harkinnan jälkeen, mutta tuossa ainaki yks ehokas mitä voi saada kohtuu aikataululla.

pikasee löysin tuolta

https://www.mountainbikeshop.fi/maastopyrt-tysjousto/2021-specialized-status-160

Jokkepappa
09.03.2021, 16.16
Nuilla spekseillä että tykkää nimenomaan bike parkissa viettää aikaa ja hinta haarukka tuo nii aika kova suositus spessu statukselle.
Oli meinaa lähellä mennä itelläki ostoon ku pääsin viime kesänä syötteellä testaa esittelyiden yhteydessä.
Aivan uskomattoman ketterä ja just semmone hauska bike park peli.

Ajoin eka statuksen ja heti perrää spessun enduron nii kyllä jäi pirun ketterä fiilis statuksesta niiden ajojen perusteella.
Kisa hommat tietenki eriksee, mutta hauskan pitoo varmaa tuo on hinta laatu suhteelta erittäin pätevä!

Itelle valikoitu kuitenki propain tyee pitkän harkinnan jälkeen, mutta tuossa ainaki yks ehokas mitä voi saada kohtuu aikataululla.

pikasee löysin tuolta

https://www.mountainbikeshop.fi/maastopyrt-tysjousto/2021-specialized-status-160Ekana oli yt jeffsy 17vm. Tällä tuli ajettua reilu vuosi ennekuin ekaa kertaa menin parkkiin. Laitoin tän jälkeen käytetyn spessun stump Evon. Sit laitoin tilausnapin sisään privateer 161 kun sen sai ihan kivasti alle parissa kuukaudessa. Tyee oli myös harkinnassa. Noh nyt ei pitäis myllystä paukut loppua.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

rndm
09.03.2021, 17.24
Pappa jätti nyt kertomatta sen mielenkiintoisen seikan, että mikä se hänen oma pyörä on johon olet päätynyt.

Commencalin kanssa ei mene missään nimessä pahasti pieleen. Ainoat moitteet sen arvosteluja lukiessa rungon osalta ovat koskeneet osan testaajista makuun lyhyehköä takapääpäätä. Eli ns chainstay mitta poljinkeskiöstä taka-akseliin on aika lyhyt. Lisää ketteryyttä mutta varsinkin isoimmissa rungoissa (L ja Xl) kun tämä mitta pysyy samana ja etuosa pitenee niin tasapainoisuus vähän kärsii.

Lisäksi pyörä on niin pitkä, että jos empii kahden koon välillä niin kannattaa ottaa kuulemma pienempi.

Ja ettei nyt jää semmonen kuva että lyhyt chainstay on jotenkin universaalisti huono juttu niin itselle tommonen 430mm on ideaali M-kokoiseen pyörään. Moni kiinnostava pyörä jäänyt liian pitkän chainstayn takia harkinnasta. Jos tykkää eloisammasta pyörästä jonka keula nousee helposti ilmaan ja on ketterä niin lyhyt CS on siihen omiaan, pidempi taas tuo vakautta varsinkin kovemmassa vauhdissa ja helpottaa tuomaan kuskin painon tasaisemmin pyörälle joka parantaa pitoa. Kokonaisgeometria vaikuttaa kuitenkin eniten.

Mutta niin, omasta mielestä kaikkien valmistajien pitäis ottaa Norcosta ym. mallia ja tehdä koon mukaan vaihtuva chainstayn mitta. Jos se on kaikissa sama niin jommassa kummassa ääripäässä se on väkisinkin joko liian pitkä tai liian lyhyt, toki mieltymykset huomioon ottaen.

Sambolo
09.03.2021, 19.26
Juu lyhyt cs ei kuulemma oikein toimi tasapainoisestii pitkän reachin kanssa, tämän takia esim endurokisaajat joutuvat valitsemaan normaali pienemmän rungon koon sellaisissa pyörissä, joissa perä lyhyt ja etukolmio pitkä. Tai näin spekuloitiin jossain missä oli listattu kisaajien pituuksia ja pyörien kokoja. Mut toki omat mieltymykset vaikuttaa enemmän ja tavan kuolevaiset ei varmaan edes käytännössä huomaa eroja :D Jos ei myöskään sekunneista kisaa, niin onko sillä jos pyörä on vaa hauska ja mieleinen. Ois kiva ite kokeilla lyhyttä perää, vaikka en ole haittaa keksinyt omasta pitkästä. Polen evolinkki(jolla siis ite ajan) muutenkin edelleen varmaa pisimpiä pyöriä, mut ei voi kyllä ite sanoo, et ois silti mitenkää kankea. Ei kannata mielestäni pituutta liikaa pelätä.

Jokkepappa
09.03.2021, 19.35
Juu lyhyt cs ei kuulemma oikein toimi tasapainoisestii pitkän reachin kanssa, tämän takia esim endurokisaajat joutuvat valitsemaan normaali pienemmän rungon koon sellaisissa pyörissä, joissa perä lyhyt ja etukolmio pitkä. Tai näin spekuloitiin jossain missä oli listattu kisaajien pituuksia ja pyörien kokoja. Mut toki omat mieltymykset vaikuttaa enemmän ja tavan kuolevaiset ei varmaan edes käytännössä huomaa eroja :D Jos ei myöskään sekunneista kisaa, niin onko sillä jos pyörä on vaa hauska ja mieleinen. Ois kiva ite kokeilla lyhyttä perää, vaikka en ole haittaa keksinyt omasta pitkästä. Polen evolinkki(jolla siis ite ajan) muutenkin edelleen varmaa pisimpiä pyöriä, mut ei voi kyllä ite sanoo, et ois silti mitenkää kankea. Ei kannata mielestäni pituutta liikaa pelätä.

Oma privateer P3 cs 446 ja reach 490. Onko tuo nyt pitkä vai lyhyt cs sitten[emoji16] polessa toki vielä pidempi ja joka koossa sama cs mitta. Keulaa ei oo kyllä kovin helppo saada ylös. En tosin kyllä osaa keulia että sekin vaikuttaa

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
09.03.2021, 20.01
Tuskin tuota lyhyeksi lasketaan, commencalin L koossa 495 reach ja 433 cs.

Jokkepappa
09.03.2021, 20.04
Tuskin tuota lyhyeksi lasketaan, commencalin L koossa 495 reach ja 433 cs.Joo tuo kuulostaa jo lyhyelle. Mutta ehkä näppärämpi käsitellä? Mutta nousuissa antaa periks sitten. Mutta nää on näitä että tavan tallaaja pärjää varmasti.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kauris
09.03.2021, 20.30
Tästä tuoreesta vertailusta saa aika hyvin testaajien näkemystä asiaan.
https://enduro-mtb.com/en/commencal-meta-am-29-2020-review/

The fact is that the size L META AM we received from COMMENCAL for testing was the slowest bike for all riders on the day of the test. We determined the reason for this relatively quickly: even our 187 cm tall test riders found the handling on our technical racing stage too unbalanced. Due to the long front centre in combination with the short 433 mm rear end, you have to actively shift your weight forwards to get enough traction on the front wheel.

In size L, the META AM shows its strengths primarily on open, high-speed tracks, as confirmed by another test of the bike in the Innsbruck bike park in Austria. For comparison, COMMENCAL sent us a META AM in size M. It’s handling is much more balanced and good-natured. It’s more direct, you can ride it more actively and it carries more speed out of the corners. At the same time, the size M bike with its plush suspension is still composed and doesn’t get nervous in fast sections.

järtsy
09.03.2021, 20.42
Commencal aika hyvän hintainen, BrandX dropperi siihen noin 150€ niin vieläkin ollaan reilusti alle 3ke. Mahtuis budjettiin vielä vaikka Shimanon nelimäntäiset SLX jarrutkin ja noista mukana tulevista sais kuitenkin jonkun kympin helposti.

Mutta ei Spessun Statuskaan hullumpi olis, ehkä enempi kuitenkin Freeride/parkkipyörä mutta eiköhän sillä polkuakin aja.

rndm
10.03.2021, 01.06
Tästä tuoreesta vertailusta saa aika hyvin testaajien näkemystä asiaan.
https://enduro-mtb.com/en/commencal-meta-am-29-2020-review/

The fact is that the size L META AM we received from COMMENCAL for testing was the slowest bike for all riders on the day of the test. We determined the reason for this relatively quickly: even our 187 cm tall test riders found the handling on our technical racing stage too unbalanced. Due to the long front centre in combination with the short 433 mm rear end, you have to actively shift your weight forwards to get enough traction on the front wheel.

In size L, the META AM shows its strengths primarily on open, high-speed tracks, as confirmed by another test of the bike in the Innsbruck bike park in Austria. For comparison, COMMENCAL sent us a META AM in size M. It’s handling is much more balanced and good-natured. It’s more direct, you can ride it more actively and it carries more speed out of the corners. At the same time, the size M bike with its plush suspension is still composed and doesn’t get nervous in fast sections.

Joo tässä tulee myös hyvin esille miksi erikokoiset chainstayt erikokoisiin pyöriin on hyvä peliliike. Tai edes S/M sekä L/XL erikseen.

Jokkepappa
10.03.2021, 17.39
Nyt en miettisi vaan tilaisin. Tänään tullut myyntiin.

Miinuksia toki tuossakin on.

Ei ole juomapullolle paikkaa. Aika pitkä miinus mun mielestä.

Vaihteita ei oikeen enään halvemmaksi saa laitettua.

https://www.yt-industries.com/detail/index/sArticle/382/sPreview/1?number=101348



Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kauris
10.03.2021, 19.19
Capra al base nyt 10.3.2021 klo 18.18 enää mustana kokoa xxl jäljellä. Tunneissa meni loppuun siis ilmeisesti eka erä. Muut koot ja mallit taas saatavilla vasta heinäkuun loppuun mennessä.

Jokkepappa
10.03.2021, 21.30
Capra al base nyt 10.3.2021 klo 18.18 enää mustana kokoa xxl jäljellä. Tunneissa meni loppuun siis ilmeisesti eka erä. Muut koot ja mallit taas saatavilla vasta heinäkuun loppuun mennessä.Niinhän tuo näkyy. Ihmekkös sivu sakkaili päivällä.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

JohnnyBuzz
11.03.2021, 00.08
Capra al base nyt 10.3.2021 klo 18.18 enää mustana kokoa xxl jäljellä. Tunneissa meni loppuun siis ilmeisesti eka erä. Muut koot ja mallit taas saatavilla vasta heinäkuun loppuun mennessä.

Kyllä tekee pyörät kauppansa tänäkin vuonna. :D Eipä harmita kyllä yhtään, että tuli Spindrift laitettua tilaukseen heti, kun tuli saataville.

Kl100
11.03.2021, 20.34
Tämä se tuli laitettua tilaukseen heinäkuussa mahtaa olla perillä. Kiitoksia kaikille näkökulmista ja suosituksista.

kauris
11.03.2021, 22.23
Capra vai Meta vai mikä? Toivotaan että tulee kanssa tuolloin niin ehdit vielä loppukesän ajaa ennen talven tuloa.
Mulla viime vuonna tilatun pyörän (propain) tuloon arvion mukaan reilu kuukausi jäljellä. En ylläty jos jonkun viikon myöhästyy mutta kunhan tulisi, olisi ehjä (ei kuljetusvaurioita jne) ja osat mitä oli sovittu ja tilattu.

JohnnyBuzz
11.03.2021, 23.49
Capra vai Meta vai mikä? Toivotaan että tulee kanssa tuolloin niin ehdit vielä loppukesän ajaa ennen talven tuloa.
Mulla viime vuonna tilatun pyörän (propain) tuloon arvion mukaan reilu kuukausi jäljellä. En ylläty jos jonkun viikon myöhästyy mutta kunhan tulisi, olisi ehjä (ei kuljetusvaurioita jne) ja osat mitä oli sovittu ja tilattu.

Jep, just näin. Oliks sulla kans tuotantopäivä 16.4.? Sit toivotaan, että noi lumet sulaa jossain vaiheessa pois. :D

Jokkepappa
11.03.2021, 23.55
Kyllä talviendurossa on sitä jotain kun on jaksanut reittiä laoioida. Väitän että oma kehitys on mennyt eteenpäin vaikka pätkät ovat olleet sileitä mutta liukkaalla ajo opettaa ja vauhti. Kyllä sitä kevättä odottaa että pääsee ottamaan 161sta potentiaalin irti.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kl100
12.03.2021, 08.20
Capra tuli tilattua. Olis semmonenkin mielessä että ostaa jonkun välimallin pyörän ennen kun saapuu jonka myyn kun pyörä saapuu. Näytti lukevan että saatavilla 24.6 ja toimitus kesto noin 12 työpäivää.

kauris
12.03.2021, 10.22
Jep, just näin. Oliks sulla kans tuotantopäivä 16.4.? Sit toivotaan, että noi lumet sulaa jossain vaiheessa pois. :D

Joo 16.4 minullakin.