Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä aloittelijalle max. 1000€
bloodsport
07.03.2021, 17.48
Maastopyörä (ei täysjousto) hakusessa 75kg 180cm kokoiselle miehelle. Suht valmista pakettia mielellään. Pyörä enemmän perusajeluun kaupunkialueella, mutta myös sellainen että voi perus metsäpolulla tai soratielläkin ajella. Se vähä mitä katsellut niin Grand Canyon 5 tyylinen pyörä kiinnostelee, mutta miinuksena toimitusaika on pitkä, eikä pyörää pääse kokeilemaan. Sitten oli Whyte:llä jotain samassa hintaluokassa olevia esim. whyte 429 v1 malli. Löytyykö jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
ebike-harrastelija
07.03.2021, 23.10
Määritelkää mulle peruskaupunki- tai perussoratie?
1000 euron takaveto-bafang-sähkis alle, ja unohtuu nää hifistelyt - nauttia tästä lajista pitää! Jos jotain menee rymytessä rikki, niin uutta osaa tilalle, kun ei kukkaroa juuri iloittelu rasita :)
bloodsport
08.03.2021, 00.15
Määritelkää mulle peruskaupunki- tai perussoratie?
1000 euron takaveto-bafang-sähkis alle, ja unohtuu nää hifistelyt - nauttia tästä lajista pitää! Jos jotain menee rymytessä rikki, niin uutta osaa tilalle, kun ei kukkaroa juuri iloittelu rasita :)
Mä luulen, että jätänkin eri maalajien arvuuttelun jollekin geologian ammattilaiselle ja haen hintahaarukkaan sopivan vaihtoehdon, joka mikä miellyttää silmää. Ei tarvitse arpoa eikä analysoida sitä sen kummemmin ;)
Grand Canyonin kanssa samantyyppinen on esim. Konan Kahuna/Mahuna. Bikeshopista näyttää ainakin olevan tulossa vielä tämän kuun aikana saataville.
Grand Canyonin kanssa samantyyppinen on esim. Konan Kahuna/Mahuna. Bikeshopista näyttää ainakin olevan tulossa vielä tämän kuun aikana saataville.
Paras pyörä on se jolla pääsee ajamaan, eikä se joka tulee joskus ehkä.
Vahva suositus Kahunan suuntaan menee rimaa hipoen budjettiin ja on luokkaa parempi kuin tuo Canyon. Jis haluaa edullisemman, niin sitten Mahuna.
Kahuna käytiin hakemassa edellisestä erästä bikeshopista ja käyttäjä on ollut tyytyväinen. Ajo ainakin kertaluokkaa rajumpaa kuin aloitusviestissä kuvattu.
Tuon kaltaisessa ajossa joustokeula ei ole missään nimessä tarpeellinen... Kannattaa miettiä miten ajo painottuu ja valita sen mukaan...
Ebike, pysyhän siellä sähkömopo puolella äläkä tyrkytä moisia kun ei kysytä...
virtuaalipyöräilijä
08.03.2021, 09.57
Kahuna näyttää oikein hyvältä, jos mielii maastoon. Tossa alkaa olla jo potentiaalia ihan kunnon maastoajoon.
Kuten nure sanoi kannattaa tosiaan miettiä mihin sitä pyörää aikoo käyttää. Jos käyttö on pääasiassa hyötyajoja tiellä niin ei maastopyörä ehkä ole paras valinta. Soratielläkin voi ajaa lähes millä tahansa pyörällä ihan hyvin. Omasta mielestäni myös lokasuojat ovat aikalailla pakollinen varuste yleispyörään jolla ajetaan työmatkaa ym.
Vähänkään paremmat maastopyörät vetävät myös varkaita puoleensa aika tehokkaasti, joten senkään puolesta eivät ole parhaita pyöriä jätettäväksi joka kadunkulmaan asioilla käydessä.
Pyörä Äijä
08.03.2021, 17.08
Jos maastopyörää katsoo, niin 1 eturattaan pyörissä kannattaa katsoa, että saa tarpeeksi ison välityksen jos vähänkään meinaa ajaa pidempää lenkkiä. Asfatti, ja myötätuuli, niin joistain maastureista voi loppua välitykset.
Tuossa Grand Canyon 5 taitaa olla 3,2 isoin välitys (jos siinä on 32 ratas edessä, en ole varma), Whyte 429 taitaa jäädä 2,9 välitykseen. Mahuna on 2,54, eli jo paljon enemmän maastoon suunniteltu välitys, kahuna 3,2
Pelkässä kaupunkiajossa ei liene merkitystä. Ja ei noissa hirveän väärin mene, mihin nyt sitten päätyykään.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Pyörä Äijän Youtubea osoitteesta: https://www.youtube.com/channel/UCi4H3rdmdeqmZfUjsVipZLA
^Rattaat vaihtokamaa, ei niiden perusteella kannata pyörää hylätä jos muuten toimiva ja mieleinen...
bloodsport
08.03.2021, 19.29
Kävin tänään kaupoilla ihmettelemässä vaihtoehtoja, ja eihän tästä niin helpolla päästy. Sieltäkin tuli ujoa suositusta esim. gravel-pyörään. Koeajoin pienen pätkän ja oli ihan hyväntuntuinen (Kona Rove), mutta vierastin hieman ajoasentoa, ja hintaa, joka menee n. 600 yli budjetin. Nyt tuntuu, että ollaan taas lähtöruudussa, jossa vaihtoehtona oli Maasto- ja hybridipyörä, ja nyt lisäksi vielä gravel :) No Joo...Kiitos muuten hyvistä vastauksista.
virtuaalipyöräilijä
08.03.2021, 19.45
Miten ois Dew? Hyvä sellaseksi yleispyöräksi. Mahtuu ihan hyvän kokoset renkaat ja ajoasento ehkä gravelia rennompi.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus/ekauppa/pKODWP/
Kun etsin tässä äskettäin pyörää, niin toi Dew vaikutti tyylikkäältä ja sopivalta omaan tarpeeseen, suht edullinen ja tunnettu merkki, kaikki hyvin siis. Mutta sitten kun katsoi mitä saman merkin maastopyörissä saa samalla rahalla (Lava Dome, Kahuna, Mahuna), niin en enää nähnyt juuri mieltä Dew’n ostamisessa, vaan ostin Lava Domen. Alunperinkin oli ajatuksena, että maastossakin tulee ehkä käytyä, mutta siitä vähästä olisi Dew’kin selvinnyt joten kuten.
Ehkä hölmöä kysyä enää, kun päätökseni jo tein, mutta miksi kukaan ostaisi Dew’n? Vain tyylikkyyden takia?
^No vaikka sen vuoksi ettei ole käyttöä tuollaiselle luokattomalle pomppukepille...?
^No vaikka sen vuoksi ettei ole käyttöä tuollaiselle luokattomalle pomppukepille...?
Sama logiikka kuin maksaisit VW Golfista 15” peltivanteilla saman kuin 18” aluilla ja sporttirenkailla, koska arkiajoosi et tarvitse kivirekeä.
Toistaiseksi muuten jäänyt ne pomput havaitsematta. Missä ne tulee ilmi? Täysiä Puijolta alas laskiessa läpi ryteikön? Ei sillä, että tuota joustoa muutenkaan olisin juuri havainnut, ilmankin olisin pärjännyt, mutta jos samaan rahaan saa enemmän, niin valitsen sen.
virtuaalipyöräilijä
09.03.2021, 10.02
Ehkä hölmöä kysyä enää, kun päätökseni jo tein, mutta miksi kukaan ostaisi Dew’n? Vain tyylikkyyden takia?
Vähemmän ylimääräistä painoa, vähemmän hajoavia osia, vakiona paremmin rullaavat renkaat ja paremmat mahdollisuudet lokasuojille. Nämä kaikki asioita, joita useimmat arvostaa pyörässä, jolla ajetaan arkiajoja tiellä.
Oleellisempi kysymys minusta on, että miksi ostaa maastopyörän jos ei ole aikomusta ajaa pääasiassa maastossa? Poislukien ehkä se, että on vaatimuksena saada leveää rengasta esim. talvea varten.
Vähemmän ylimääräistä painoa, vähemmän hajoavia osia, vakiona paremmin rullaavat renkaat ja paremmat mahdollisuudet lokasuojille. Nämä kaikki asioita, joita useimmat arvostaa pyörässä, jolla ajetaan arkiajoja tiellä.
Oleellisempi kysymys minusta on, että miksi ostaa maastopyörän jos ei ole aikomusta ajaa pääasiassa maastossa? Poislukien ehkä se, että on vaatimuksena saada leveää rengasta esim. talvea varten.
Mulle olisi tosiaan vähempi riittänyt, mutta en maksa samaa vähemmästä. Dewn keveys ei tule minkään rahanarvoisien materiaalivalintojen tai kevyemmiksi suunniteltujen komponenttien kautta, vaan vain jättämällä pois rahanarvoisia osia, kuten sen ”hyppykepin”. Myös muut komponentit ovat halvempia tai korkeintaan samanhintaisia. Keveydellä perustelu on sama kuin maksaisit autosta ilman ilmastointilaitetta saman kuin sen kanssa, koska auto on kevyempi ilman AC:ta ja vaatii vähemmän huoltoa. Ihan oikeasti monena kesänä olisin pärjännyt ilmankin AC:ta, joten voin kyllä ostaa auton ilman sitä, mutten maksa siitä samaa, vaikka auto niin onkin kevyempi ja huoltovarmempi. Tai jos Corolla (n. 30te) sopii makuusi ja käyttöösi paremmin kuin RAV4 (n.40te), niin maksatko mielelläsi Corollasta saman hinnan kuin RAV4:stä?
Uskoakseni maastopyörä kannattaa ostaa, vaikka ajaisi maastossa vain 5% ajoista. Ainakin verrattuna hybridiin, mikä ei ole mainittavasti parempi kaupungissakaan, mutta selvästi huonompi maastossa. Ja tosiaan talvi meillä on joka vuosi. Eri asia sitten, jos aikomus painaa pitkää pätkää asfaltilla, niin sitten maastopyörä on epäoptimaalinen, mutta niin on hybridikin.
Joustosta ja paksuista renkaista on kyllä ainakin teoriassa iloa kaupunginkin katukivillä ja töyssyillä, talvella enemmän.
Ja niin mäkin ajattelin tosiaan, että miksipä ostaa maastopyörää, jos pääosin hybridi riittää? Silloin vielä luulin, että maastopyörän kalliimmista komponenteista pitää maksaa extraa, jolloin olisi ollut ihan loogista ostaa hybridi, mutta näin ei ollutkaan, vaan maastopyörässä sai samalla rahalla enemmän. En mä nyt maasto-ominaisuuksia niin paljon sentään vihaakaan, että alkaisin maksamaan, jotta ne jätetään pois muuten hyvin samanlaisesta pyörästä.
”Hyppykepin” lisäksi erona 600e Dewssa on mekaaniset levyt, kun 600e Lava Domessa hydrauliset. Varmaan ne mekaaniset sitten on nesteiden verran kevyemmät ja siksi kannattaa maksaa pyöristä sama?
Missä tässä muuten näkyy ne hypyt? Onko keppi rikki, kun ei pyörä pompi? Lisäksi näyttää toi töitä tekevän kaupungissakin. Makuasia sitten tietty, että onko tuo vaimennus tarpeen, mutta jotain se selvästi tekee.
https://youtu.be/UuMhWwvVd64
Saa niistä hyppikepin pompotuksista ja täydestä kelvottomuudesta toki muutakin näyttöä antaa. Mielipiteille en sitten anna mitään arvoa, vaan pitää olla jotain videoilla näkyvää vertailua tai mittaustuloksia, joiden mukaan hyppykeppi on täysin kelvoton.
^Jokainen tuhlaa rahansa mihin haluaa... Tuossa hintaluokassa harvoin saa mitään hyvää, kohtalaista kuitenkin ja jos tyytyy siihen niin kannattaa olla onnellinen.
Yhden Dew DL:n omistanut ja modifoinut, hyvin toimiva kapistus ja noihin halpis maastopyöriin onneksi ei ole tarvinut seota koskaan. Muutaman tuollaisen keulan kylläkin poistanut ja en ole edes pahimmalle vihamiehelle suosittanut...
jii.haanpaa
09.03.2021, 12.35
15-vuoden kokemuksella uskallan haastaa foorumitotuudet ja sanoa, että ympärivuotisessa arkikäytössä (=joka päivä, kelistä riippumatta) teräskeulainen dew on kyllä melkoinen täryytin. Varsinkaan näin talvella ei juuri kehtaa ajo-ominaisuuksia kehua.
Nure, kuten sanoit tässäkin, niin sulla ei ole niistä mitään kokemusta. Mitä tästä siis pitäisi päätellä? No, jossainhan sunkin pitää olla.
virtuaalipyöräilijä
09.03.2021, 12.55
Sanoisin aloittajalle, että ota se Kahuna jos maastopyöräily kiinnostaa yhtään, etkä kaipaa kuin korkeintaan jotain pikalokasuojia. Jos taas haluat säästää pari sataa, meno tapahtuu tiellä ja kaipaat mahdollisesti kunnon lokasuojia ota Dew Dl. Jos päädyt maastypyörään kannattaa ehdottomasti panostaa koko 1000e budjetti, koska sillä saa jo ihan maastokelpoisen menopelin.
Mutta ennenkaikkea kannattaa tilata se pyörä mahdollisimman nopeasti.
Jos haluaa säästää Kona Kahunaan (1000e) verrattuna, niin Mahuna (800e) on 50e halvempi kuin Dew DL. Sama Deore 1x11 molemmissa, mutta Mahunassa extrana Judy Silver-keula ja isommat pyörät. Dew DL:ssä lokasuojat ja seisontatuki mukana, joten näitä voi sanoa hyvin samanhintaiseksi.
Vielä enemmän säästäisi Lava Domella, mutta siinä on se nolo pomppukeppi, minkä huonoja puolia kukaan ei tosin osaa tuoda esiin muuten kuin sanomalla halvaksi. Vaikka se onkin alumiinihaarukkaa kalliimpi.
Runkohan on Lava Domessa, Kahunassa ja Mahunassa sama. Kaikissa myös tubeless-valmius.
Jos tykkäät siitä keulasta niin anna palaa vaan, äläkä pahoita mieltä muiden puheista!
Jos kuitenkin haluat kilon pois sieltä keulasta ajoa hankaloittamasta, ja vielä mahdollisuuden säätää keulan toiminta helposti itselle sopivaksi, niin sijoita pikkuisen enemmän että saat kevyemmän ilmakeulan jos jousto on se juttu.
Niihin saa sitten jo huoltoja ja varaosia (voi huoltaa itsekin), ja voi tuunata esim. vaimennuksia itselle sopivaksi. Toimii sitten vuosia ilman jumitteluja.
Peroni, tarkoitin vahvasti ettei onneksi moisia onneksi ole tarvinut omistaa, testannut kyllä joten yksi viikonloppu riitti ennen kuin vaihtui Reconiin...
Toisaaltaan jos kysyy tonnin pyörää niin miksi ostaisi lähtökohtaisesti halvemman ja huonomman kuten Konan malleissa selkeästi huomaa? Kahunassa 1x12 Deore ja parempi keula sekä paremmat jarrut. Tuskin tuolla erotuksella pystyt päivittämään halpista paremmaksi...? Eikös myyjäkin mainosta "ensinmäinen oikea maastopyörä"?
No jostain syystä hänelle alettiin tässä Kona Dew’ta (hinnat alkaen 600e) tuputtamaan, mikä ei ole tonnin hintainen saati maastopyörä, ja siihen vastasin alunperin.
Ei mulla ainakaan ole mitään pakkomiellettä kuluttaa koko budjettia, vaan hakea itselle parhaan tuntuinen paketti suhteessa hintaan. Kahunaa ja Mahunaa harkitsin myös, mutta lopulta ajattelin, että tuskin tulee niin hc-ajoa maastossa vedettyä, että tarvitsisin parempia maastokykyjä. Ja sittenhän keulan saa vaihdettua, jos se sippaa. Myös varkaat kävivät mielessä, halvemman varastaminen vituttaa vähemmän. Komponenttien arvo ei noissa kalliimmissa tuntunut niin selvästi korkeammalta, että paketti olisi houkutellut riittävästi.
AP myös toi esiin, että maasto vain pieni osa pyörän käyttöä, joten sen puoleen maasto-ominaisuuksista ei välttämättä kannata maksaa kovin paljoa. Mikä tietenkin on ihan henkilökohtainen valinta. Sen sijaan henkilökohtaisista mieltymyksistä ei ole kyse siinä, jos selvästi halvemmin osin varusteltua pyörää myydään samaan hintaan kuin arvokkaammin varusteltua.
XXL:n 300e:n White AX 290 oli itsellä harkinnassa myös, eli joustavasti 300-1000e väliltä katselin. Toi AX 290 olisi puoleen hintaan halvimpaan Dew’hen verrattuna ja mekaaniset jarrut sekä Altus löytyy molemmista. White kai vähän painavampi, mutta tän tason pyöriä tuskin ostetaan sen takia, että päästään kilometrin pikataival puoli sekuntia nopeammin. Paino voi myös parantaa kestävyyttä. Tosin ei tota Whitea taida saada mistään, myyty loppuun kaikkialta paitsi M-rungolla Jyväskylästä ja Kuopiosta löytyy vielä joku kappale.
Omasta kokemuksesta viime kesänä aloittaneena voin sanoa että kyllä ne erot huomaa. Ennen oman pyörän hankintaa koeajoin Kona Unit X:n, Big Honzon ja Orbean Laufeyn. Alkuajatus oli sama kuin aloittajallakin, mutta kun maastopyörän otin testiin niin lähdin rohkeasti maastoon kokeilemaan miltä meno maistuu. Aika nopeasti huomasin, että polkuajo on sen verran hauskaa että työmatkaominaisuuksista voi karsia maastoajon kustannuksella. Jos Maastoajo ei olisi napannut olisi valinta osunut varmaan johonkin Kona Roven tyyliseen pyörään. Big Honzo oli koeajetuista pyöristä hauskin, Unit vakavahenkisin ja Laufey siltä väliltä. 29 kiekkojen rullaavuus ja shimano vaihteiston miellyttävämpi toiminta oli suurimmat syyt siihen, miksi päädyin Orbeaan. Kesälomalla vuokrasin Tahkolta pyörän päiväksi, koska en omaa viitsinyt ottaa mukaan, virhe. Sain vuokralle hinnat-alkaen Rockhopperin ja voin sanoa että Tahkovuorta ylös alas ajellessa tuli ikävä parempia jarruja, parempaa keulaa ja hissitolppaa. Vähänkään pahemmissa paikoissa ajelu ei ollut rockhopperilla hauskaa vaan tuntui jopa pelottavalta. Koeajamani Laufey oli kalleinta LTD-mallia kunnon jarruilla ja Foxin keulalla. Vaikka takana oli alle 100km polkuajoa, huomasi eron Konassa ja omassa Laufeyssä olevaan Reconiin heti. Parempi keula antaa paremman tuntuman maastoon ja siten tarkemman ajotuntuman. Reconillakin toki pärjään kaikkialla mihin uskallus ja taidot riittää.
Unitin teräshaarukan ottaisin koska vain mieluummin kuin joustokeulan, jos en haluaisi lasketella kivisiä ja juurakkoisia alamäkiä. Tasaisella jousto vie turhaan energiaa, lisää painoa ja vie lukittunakin herkkyyttä ajotuntumasta. Jollekin toiselle joustokeulan pehmeys taas voittaa jäykän keulan, mutta monelle muulle vähemmän on enemmän. Joustokeula vaatii huoltoa toimiakseen hyvin. Alajalkojen huolto 50h välein on ihan oikeasti paikoillaan, jos haluaa pitää keulan toimintakunnossa pitkään. Omastani tuli pakkasilla tahmea pomppukeppi mutta huollolla tuli paremmaksi kuin uutena.
Pelkkään työmatka-ajoon ottaisin itse Dew:n tai Canyon commutterin ennemmin kuin maastopyörän, mutta jokainen valitsee itselleen parhaan.
Näillä kokemuksilla voin sanoa, että itselle ei riittäisi omaan ajoon alle 1000 € maastopyörä. Varmaan menisi jos ei paremmasta tiedä, mutta noilla Tahkon kokemuksilla olen varma, että kilometrejä olisi myös tullut paljon vähemmän, jos paljon huonommalla pyörällä ajaisin. Tuo 2k€ jäykkäperällä koeajettu viikonloppu avasi aika paljon ajatuksia siihen miltä oikeasti hyvin varustellulla pyörällä ajo tuntuu, ja keulapäivitys lienee Orbeaan vielä joskus edessä.
Pyöriä myydään nyt kovaa vauhtia, mutta jos pystyy paikallisesta liikkeestä tai esim. bikeshopista ottamaan tuollaisen maastopyörän testiin niin tietää jo paljon paremmin mistä tykkää ja mistä ei. Nyt 9kk ja 800km (josta n.650km omalla pyörällä) jälkeen alkaa enemmän ymmärtää mistä omassa pyörässä tykkää ja mistä ei. Jos ajaisin pelkkää tietä, ostaisin varmaan sen gravelin, koska haluaisin kuitenkin ajaa reikäpäisesti kovaa jossain. Mutta kuten sanottua, nämä ovat vain henkilökohtaisia havaintoja :)
^Käsittääkseni halpa ”pomppukeppi” ei vaadi niin paljoa ja kallista huoltoa kuin nuo kalliimmat. Se vaan ajan kanssa jäykistyy.
itse en ole myöskään havainnut sen vievän tehoja, vaikka teoriassa ymmärränkin, että kaikki ylimääräinen liike syö tehoja. Sen verran jäykkä tuo kuitenkin on, ettei sitä tällainen reilu satakiloinen ukko 70cm ympärysmitan reisillä ole ainakaan vielä saanut kiihdytyksissä pahemmin niiailemaan. Myöskään ylle laittamallani videolla ei tasaisella joustoa näy. Sen pari kiloa se painoa kyllä lisää, mutta sekään ei tässä kuski-pyörä-kokonaisuudessa ole havaittavissa.
Sitä en väitä, etteikö tuhannen euron haarukka toimisi paremmin kuin satasen haarukka, mutta olisiko sieltä Tahkolta kivempi tulla alas joustamattomalla Dew’lla vai Rockhopperilla? Ja Rockhopperissa on mekaaniset levyt, kuten Dew’ssakin, kun taas Lavassa hydrauliset.
Olen myös ajatellut, että jos pomppukeppi kuolee, niin tilalle voin hankkia vaikka jäykän haarukan. Mutta jos samaan hintaan saa pomppukepin kanssa tai ilman, niin mieluummin kokeilen pomppimista. Eikä ole toistaiseksi tarvinnut katua.
Uskoisin että se halpa keula vaatii ihan yhtä paljon sitä perushuoltoa kuin kalliimpikin. Ehkä ominaisuudet heikkenee suhteessa vähemmän. Ei sinällään iso homma ottaa alajalkoja irti ja putsata ja rasvata, mutta jäykässä keulassa ei tuota hommaa ole. Pointtina täällä monilla on, että sellaista ei kannata pyöräänsä ottaa vaivoiksi, mitä ei oikeasti tarvitse.
Kuten sanottua niin jokaisen pitää itse selvittää mikä itselle toimii parhaiten. Omasta kokemuksesta voin vain sanoa että ero ~700 ja 1400 pyörän välillä on huomattava, ja itselle tuo hintaero kannatti maksaa. Tekijämies (tai nainen) tulee samat mäet varmasti vaikka jopolla mutta kukin tyylillään :cool: Ja jokainen tietysti ostaa sellaisen pyörän mihin on varaa ja valmis panostamaan. Tonnin pyörissä on varmaan hinta-laatusuhde usein hyvällä tasolla. Itse katsoisin osasarjaa, että on vähintään deorea tai sramin eagle sx:ää tuossa hintaluokassa, hydrauliset levyjarrut ja ilmakeula. Läpiakseleista ja kierteellisestä keskiöstä plussaa, samoin tubeless ready kiekoista. Kiekkojen suhteen pyörissä voi olla suuriakin eroja painossa, mutta niistä en itse osaa sanoa mitään.
Yksi vaihtoehto aloittajalle voisi olla myös Orbean Alma (https://www.bikeshop.fi/Orbea-Alma-H50/ekauppa/pORALMAH50/?gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5fbG7jGOrvClzcQ2M8 pRRGW6VepDbFWUhOCFp4648yRbXSUMtV7OqQaAjimEALw_wcB) . Hinta on noussut tälle vuodelle mutta ehkä saisi juuri ja juuri tingattua budjettiin? Kaverilta tuollainen löytyy ja tyytyväinen on ollut pyöräänsä :)
Lisäksi noihin halpiksiin on vaikeampaa hankkia varaosia. En ymmärrä miksi täällä joku aina ajaa tuollaista kertakäyttökulttuuria tyrkyttämässä huonointa vaihtoehtoa?
Itse myös MA:n kanssa samaa mieltä että aivan turha hankkia sitä halvinta kuraa jos budjetti taipuu parempaan, ajan mukana huomaa hyödyn ja kun siirtyy seuraavalle tasolle niin saa vielä vaihdossakin/myydessä jotain...
Halvimmasta merkkipyörästä saa varmasti omansa paremmin takaisin kuin kalliista.
Jännä se vuokraamo, kun kertakäyttöpyörät valinnut. Luulisi olevan kallista ja asiakkaat karkottavaa bisnestä.
Jännästi tässä myös on luettu aloitus. Hyväksyttävää on siis hybridi ilman mitään maastokykyä tai sitten vähintään tonnin maasturi. Vaikka ap juuri puhuu satunnaisesta maastokäytöstä.
Itsetuntovammaanhan pyöräilyautismi näyttää suurelta osin perustuvan. Voi taviskin ostaa sen kalleimman pyörän ja kokea parempi-ihmisyyttä ja varakkuutta. Ei siis sillä, etteikö kalliimpi parempi olisi, mutta sehän ei riitä, että tietää pyöränsä olevan jonkun verran paremman, vaan sitten pitää kehitellä tuhlaamansa rahan perusteeksi mihinkään perustumattomia väitteitä vähänkin halvempien pyörien kertakäyttöisyydestä ja täydellisestä kelvottomuudesta oikeastaan mihinkään käyttöön.
https://youtu.be/0wq4v3s2_Po
Tosta vielä vähän osviittaa siitä rahalla saatavasta paremmuudesta. Tuhannen punnan pyörä häviää neljän minuutin pätkällä muutaman sekunnin kuuden tonnin pyörälle. Täysjousitetut kyseessä, joten eihän tuolla hinnalla olisi pitänyt saada edes testit kestävää pyörää tonnilla. Sattumoisin vastaavia vertailuja ei paljon löydy, ei taida olla pyöräteollisuuden intresseissä, parempi vaan kun myytit rahalla saatavasta ylivertaisuudesta elävät.
Enkä mä mitään ”huonointa vaihtoehtoa” tyrkytä, vaan toin esiin, että samalla rahalla kuin Dew maksaa voi saada enemmän valitsemalla maastopyörän. Lisäksi totean, että ei ole mitään näyttöä ”pomppukepin” kelvottomuudesta tai halvempien maastopyörien surkeudesta, vaikka varmasti ominaisuudet rahaa tiskiin latomalla parantuukin jonkun verran. Latokoon itse kukin niin paljon kuin haluaa, mutta perustuen johonkin todelliseen, eikä naurettaviin legendoihin kertakäyttöisistä hyppykepeistä.
Peroni, koita rauhoittua ja pysy asiassa. Nyt vertaat jo täysjoustoja kun lopetit tuosta Dew:stä jankuttamisen. Jos haluaa ajaa tuollaisella alle satasen keulalla niin kuinka vaan mutta miksi tyytyä moiseen jos alle kolmen sadan saa jo kunnollisen...
Tuollaisten kaupallisten lehtien videoklippien jakamisella ei todista mitään, on vain yksi näkemys asiaan kuten sinunkin mielipiteesi...
Ps. Voisit vaikka laittaa aluksi tuollaisen SunTourin pomppukepin varaosa luettelon että muutkin moisia löytää... Esim. täydellinen huoltosarja olisi ok varmaan monelle.
https://www.fillaritori.com/topic/212348-kona-mahuna-2020-j%C3%A4ykk%C3%A4per%C3%A4-29quot-m-tampere/ Tuossakin voi olla vaihtoehto jos koko ja sijainti natsaa...
bloodsport
10.03.2021, 14.38
^Jees tämä on kanssa tsekattu. Asun pääkaupunkiseudulla niin turhan pitkä välimatka. Tällä hetkellä olen katellut just tuolta fillaritorista vaihtoehtoja maasto ja hybridien/gravel väliltä.
Peroni, koita rauhoittua ja pysy asiassa. Nyt vertaat jo täysjoustoja kun lopetit tuosta Dew:stä jankuttamisen. Jos haluaa ajaa tuollaisella alle satasen keulalla niin kuinka vaan mutta miksi tyytyä moiseen jos alle kolmen sadan saa jo kunnollisen...
Tuollaisten kaupallisten lehtien videoklippien jakamisella ei todista mitään, on vain yksi näkemys asiaan kuten sinunkin mielipiteesi...
Ps. Voisit vaikka laittaa aluksi tuollaisen SunTourin pomppukepin varaosa luettelon että muutkin moisia löytää... Esim. täydellinen huoltosarja olisi ok varmaan monelle.
Näkyyhän noita varaosia nettikaupoista löytyvän kun googlettaa, se on sitten eri asia minkä verran niille on tarvetta. Mulla sattuu just olemaan tuossa eteisen nurkassa Suntourin XCM vuosimallia 2009, oli alunperin käytössä työmatka/kakkospyörässä vuoteen 2018 asti, jonka jälkeen on palvellut rouvan kakkospyörän haarukkana. Sillä on ajettu ympärivuotista työmatka-ajoa tuhansia kilometrejä, käyty Syötettä kiertämässä ja touhuttu vaikka mitä, toki aika pitkälle kuitenkin "leisure cross country" otsikon alla kuten valmistaja käytön määrittää. En vaihtaisi ikinä jäykkään keulaan enkä haukkuisi kelvottomaksi, vaikka kyllähän tuo tilalle tullut Maguran ilmakeula on mukavampi monessa suhteessa. Mutta joo, tuo Suntour on vuoden 2009 jälkeen ehkä kolme tai neljä kertaa avattu ja putsattu, ei siinä vieläkään mitään muuta huollon tarvetta ole.
^Onnenpoika, laita lotto vetämään, itse ainaki kolme vastaavaa metallinkeräykseen vuosien aikana kantanut.
Niukkanen
12.03.2021, 17.45
Moi, löytyipä hyvä ketju itselle. Testailin äsken pikaisesti Focus Whistleriä, joka nyt äkkiseltään tuntui ihan ok valinnalta. Kahunaa mietin myös.
Ensimmäinen jäykkäperä siis hakusessa noin 1000eur hintaluokasta, metsät, polut, vaihtelevat maastot, kuten hiekkatietkin kiinnostaa ja kaikkea tulee pomminvarmasti ajeltua. Hissitolppavalmius olisi varmasti plussaa.
Runkoko M, olen noin 175cm. Hienoa, jos saan kommentteja/suosituksia. Haen maantiepyöräilylle vastinetta.
virtuaalipyöräilijä
12.03.2021, 18.33
Oleellisin vinkki varmaan tässä kohtaa on se, että mahdollisimman nopeasti vaan pyörää tilaukseen niin saa alle vielä ennen kesää. Kahuna esim. mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto. Vähän loivempi keulakulma, kun esim. tossa Whistlerissä, mikä auttaa maastoajossa. Rockshox Recon keulana varmaan myös aikalailla parasta mitä tossa 1000e hintaluokassa saa. Kaikinpuolin Kahuna mun mielestä täysin maastokelponen ja hyvä laite tossa 1000e hintaluokassa.
^Juu, Recon toimii ja saa varaosiakin tarvittaessa.
Niukkanen
13.03.2021, 15.41
Bikeshopiin olisi näemmä 15.3 tulossa Kahunaa
ebike-harrastelija
13.03.2021, 17.01
^nure vissiin kuvittelee kaikkien ajavan pro-tasolla dh-kisoja 365 pv vuodessa.
^Tuskin noilla paljoa DH:ta ajele... Enkä ole tottunut paskoilla ajamaan enkä kellekkään edes suosita...
Niukkanen
15.03.2021, 11.01
Mihin laariin Trek Marlin 7 (2021) mahtaisi mennä?
ebike-harrastelija
15.03.2021, 11.46
^Tuskin noilla paljoa DH:ta ajele... Enkä ole tottunut paskoilla ajamaan enkä kellekkään edes suosita...Jännää, että suurin osa muista pärjää hyvin noilla mutta sinä et, koska "p*askaa"...
Trek Marlin ihan ok, hajuton ja hieman mauton mutta kyllä ajelee...
Ebike, täytyyhän jonkun olla kriittinen ja vaativaisempi ja kun on siinä tilanteessa niin en tosiaan paskoilla tässä iässä viitsi ajella... Toisaaltaan täällä foorumillakin iso osa ajaa kalliimmilla ja paremmilla kuin minäkin ja ei se mua haittaa...
virtuaalipyöräilijä
15.03.2021, 12.15
Mihin laariin Trek Marlin 7 (2021) mahtaisi mennä?
Jyrkempi keulakulma kuin Kahunassa. Kahunassa myös pykälää paremmat osat sekä leveämmät renkaat jo vakiona. Kuten aiemmin taisinkin jo sanoa niin Kahunassa hinnan ja osien suhde on mielestäni erittäin hyvä.
Niukkanen
15.03.2021, 12.15
Kiitos Nure. Kahunat nimittäin on lykkääntyneet ja tulossa vasta huhti-touko vaihteessa.
bloodsport
15.03.2021, 12.42
Itsekin nyt tuota Kahunaa kytännyt, ja olisin varmaan tuolta BikeShopista sen tänään tilannut. No mutta jos tulee Helsinkiin keväällä samoihin aikoihin, niin se on hyvä, että pääsee kokeilemaan ennen ostamista.
EDIT. Ilmeisesti siis pyörän maahantulo viivästynyt, eikä yksittäisen toimittajan?
Taas toistan, tehkää päätökset nopeasti tai vasta junannuksen jälkeen pääsee baanalle! Jos olis ensipyörää hankkimassa niin Kahuna olis aika korkealla listassa tuossa hintaluokassa...
Niukkanen
16.03.2021, 11.13
Saatavuudet tosiaan on iso haaste. Mitäs mieltä alla olevasta Giantista?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6933/qfsnf/Giant-Fathom-29-2-maastopyora-M-musta-sininen?list=OZCYkRqpE0wqpjX1quU7aquUstqEwYFqEBstq EzxsqEzb2qE4x0qE4bcqEpbOqEGqjz
Ei sanottavaa vikaa, tasapainoiset osat ja SunTourin nimestä huolimatta tuo Raidon on jo kunnon keula. Aivan harkittava paketti jos muuten sopiva.
virtuaalipyöräilijä
16.03.2021, 11.44
Rungon geometriassa ja 130mm joustossa potentiaalia kovempaankin menoon. Tolla lähtee jo vaikka bike parkkiin kokeilemaan. Hissitolppa myös valmiina. Jos tuosta saa heti alle ja koko natsaa niin miksi ei.
Niukkanen
16.03.2021, 11.47
Kokohan lähtee täysin arviona (olen 175cm), pitää kasata ja testata. Jos ei toimi, niin palautus. Tällä hetkellä ei vaan paljoa vaihtoehtoja tunnu olevan. ajattelin, että nostan hintaluokkaakin suosiolla pykälän ylöspäin samalla, mutta saatavuudet on kaikkialla melko heikot.
virtuaalipyöräilijä
16.03.2021, 11.52
Valmistajan suosituksen mukaan näyttäisit osuvan juuri m-koon keskivaiheille (suositus 171- 180cm) joten ei luulisi olevan ongelmaa koon suhteen.
^Juu, S liian pieni ja L liian suuri, M:llä mennään!
Niukkanen
16.03.2021, 13.10
No otin sen pois kuleksimasta. Toivotaan vaan että geometria ja koko toimii hyvin.
Geo on hyvin samanlainen kuin Orbean laufeyssä. Komponenttien puolesta ei paljoa häviä, joten oman kokemuksen perusteella uskoisin että tuo on todella pätevä paketti.
Onnea hankinnalle ja sille ettet mennyt noiden halvimpien tyrkyttäjien retkuun!
Samaan hintaan näyttää irtoavan myös 27,5+ versiota, mutta onkohan tuo keula eri vai molemmat samaa Suntouria uudella brändäyksellä?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61119/qfmrv/Giant-Fathom-2-maastopyora-L-harmaa?list=OZCYkRqpjX1qkHDjqEzxsqE4x0qEQEvqmyfWqE ZRFixNQnv
Suntourin Raidon on ko. firman parempaa sarjaa ja yleensä niitä ei brändätä uusiksi... Kylläkin tuo kaari näyttää aivan samanmoiselta, paha sanoa...
Jossain ketjussa joku epäili, että euroopan mallit ovat suntourilla ja ameriikan oem haarukalla. 29 tiedoissa luki myös alunperin to toinen keula mutta tieto on päivittynyt suntouriin, joten todennäköisesti sama keula molemmissa.
Hienon näköinen Giantti ja hintaisekseen ok osat. Deoren 12 setti pitäis olla kyllä varsin pätevä. Noista jarruista en tiedä sanoa, harmi ettei ollut nekin Shimanon edullisen pään nelimäntäiset. Hissitolppa myös valmistajan omaa tuotantoa mutta nykyään moni tolppa on ihan pätevä, aiemmin kalleimmatkin yli 400 euron rockshoxit petti monilla. Ja saahan noita takuuseen vaihdettua jos nopeasti jotain vikaa ilmenee ja kotimaisen kauppiaan myötä sekin kuitenkin yleensä helpompaa jos ei muutoin niin asiointikieli on ainakin tutuin.
Itsellä on myös suunnilleen samanhintainen (työsuhde)pyörä hankinnassa ja suunnilleen saman tyyppiseen käyttöön. Kesällä kadulle ja jonkin verran polullekin, talvella pojalle koulumatkoille. Short lista alkaa näyttämään siltä että sieltä löytyy Nishiki Bigfoot, Kona Kahuna ja Rock Machine Torrent. Orbea Alma tuntui muuten hyvältä mutta oli liian maastopyörä omaan tarpeeseeni. Harmi vaan ettei noita juuri missään ole, eli ei pääse niitä vielä rinnakkain testailemaan.
kurvaaja
17.03.2021, 10.02
Ensi talvea en enää kärsi gravelilla.... Onko talviajossa käytännön eroa 29x2.25 vs 27,5x2,6 renkaalla (Ice Spiker?) ?
Itse työmatkoja viimeiset talvet 29" ISP:llä ja ei ongelmia, omasta mielestä paras nastarengas tuossa kokoluokassa...
Itsellä on myös suunnilleen samanhintainen (työsuhde)pyörä hankinnassa ja suunnilleen saman tyyppiseen käyttöön. Kesällä kadulle ja jonkin verran polullekin, talvella pojalle koulumatkoille. Short lista alkaa näyttämään siltä että sieltä löytyy Nishiki Bigfoot, Kona Kahuna ja Rock Machine Torrent. Orbea Alma tuntui muuten hyvältä mutta oli liian maastopyörä omaan tarpeeseeni. Harmi vaan ettei noita juuri missään ole, eli ei pääse niitä vielä rinnakkain testailemaan.
Mahtaako nuo olla sen vähemmän maastopyöriä nuo muutkaan, vai millä tavalla Alma on liian maastopyörä? Siihenkin saa vähemmän maastoisen rengastuksen jos haluaa paremman rullauksen asfaltille.
Tämä olisi ainakin selkeästi vähemmän maastoon ja enemmän tielle suunniteltu:
https://www.marinbikes.com/fi/bikes/2021-dsx-1
Marin kyllä oiva jos ei välttämättä maastoon halua mennä...
Voihan tuon Marininkin tsekata .. kiitos vaan vinkistä .. vaikka nettisuvun perusteella se näyttääkin pirun rumalta peliltä ja kai sillekin on vähän paino-arvoa valinnassa annettava :) Alman asfaltti-ajotuntumaa pystyy varmaan rengastuksella korjaamaan ja sitten se voisikin olla mainio pyörä käyttötarpeeseeni ... mutta viitsiikö uutta pyörää het ottaa ihan eri renkailla kun siinä on alla ... ehkä .. voipi fundeerata.
Tietenkin usean käyttämä vaihtoehto on käyttää kahta kiekkoparia...
Mitä mieltä raati on Vitus Nucleuksesta (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-nucleus-29-vr-mountain-bike-grey-2021/rp-prod195582)? En millään löytänyt kauppaa joka toimisi EU:ssa, Englannista parikin mutta hinta pompsahti älyttömäksi. Kysyin vielä aspasta että tuleeko tosiaan ALV vielä heidän ALV päälle? Vastaus oli kyllä.
Entä mitä muita vaihtoehtoja olisi mielessä mielellään poluilla ajeluun? Pääasiallinen pyörä on gravel mutta metsäänkin tekee mieli. Vai laitanko vain leveämmät / tubeles renkaat graveliin ja jatkan sillä?
EDIT: Cube Aim (https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-ex-blue-n-red-1010191) ja Ghost Kato (https://www.sport-bittl.com/en/ghost-kato-essential-29-olive-dust-model-2021::187203_1_4150.html) houkuttelevat hinnan puolesta. Ihan susia?
^Vaihteet on ainaki jotai iha outoa. box four 8-speed?
Ja eivät taida edes lähettää fillareita eurooppaan wigglen kans
Vitus on Wiggle CRC:n oma merkki joten ei ole myynnissä muualla. Brexit teki noiden hinnoista kyllä vähemmän houkuttelevia valitettavasti.
Phatagorva
18.03.2021, 12.10
Työmatka pyöräilyyn ja satunnaiseen maastoajoon olisi tarkoitus hankkia pyörä. Työmatka on n. 10 km, josta puolet on huonokuntoista soratietä. Tarkoitukseni on ajaa töihin kaikkina vuodenaikoina. Olen katsonut Konan kahunaa ja Cuben acidia, onko niissä kovin oleellisia eroja käyttötarkoitusta huomioiden? Hybridipyörää en halua.
Vituksia kehuttu mutta tuo ei paljoa ansaitse, kasivaihteet, surkea keula ja en pidä pikalukkoja enää nykypäivän maastopyörään kuuluvana vaikka itselläkin moinen. Nuo muutkin halvimmilla osilla rakennettu joten suositan hieman panostamaan laatuun...
^Vaihteet on ainaki jotai iha outoa. box four 8-speed?
Ja eivät taida edes lähettää fillareita eurooppaan wigglen kans
Boxin tuotteita kyllä kehuttu. Heillä vähemmän vaihteita mutta laaja välitys. Boxin filosofia on lienee että tehdään yksinkertaista, kestävää ja toimivaa.
Tuossa ysi vaihteisein esittely.
https://boxcomponents.com/collections/prime-9/prime9
^Aika vaikeaa noiden isojen jo valtaamille markkinoille tulla... Jossain oli ainakin että alamäkikuskit ovat suosineet...
Olipas hankala löytää pyörä.
Tuntui että kaikkialta EU:ssa edulliset pyörät loppuneet.
No, lopulta kuitenkin löytyi Cube Aim Saksasta.
Katsotaan mitä halvalla saa. Tämä on ensimmäinen maastopyörä sitten 80-luvun Kuwaharan jolla ajeoin koulumatkat.
Peroni, koita rauhoittua ja pysy asiassa. Nyt vertaat jo täysjoustoja kun lopetit tuosta Dew:stä jankuttamisen. Jos haluaa ajaa tuollaisella alle satasen keulalla niin kuinka vaan mutta miksi tyytyä moiseen jos alle kolmen sadan saa jo kunnollisen...
Tuollaisten kaupallisten lehtien videoklippien jakamisella ei todista mitään, on vain yksi näkemys asiaan kuten sinunkin mielipiteesi...
Ps. Voisit vaikka laittaa aluksi tuollaisen SunTourin pomppukepin varaosa luettelon että muutkin moisia löytää... Esim. täydellinen huoltosarja olisi ok varmaan monelle.
Miksi ihmeessä satasen keulan varaosilla edes olisi väliä? Jos se nyt sitten sattuu pettämään, niin sittenhän siihen saa ostaa sen kiinteän tai kalliin tai samanlaisen tilalle. Tätä tietenkin voisi paheksua kertakäyttökulttuuriksi, jos väitteet kertakäyttöisyydestä olisivat jotenkin todistettavissa ja sattuisi omalle kohdalle, mutta kun on myös olemassa hyvin suuri riski, että se ”pomppukeppi” (ei muuten ole pompottanut vielä kertaakaan ja ilmakeulat pompottavat jousta herkemmin) kestää toistakymmentä vuotta, kuten tuossa yksi kirjoittaja todisti. Jos sen keulan sitten joutuu uusimaan, niin hintaerolla vaikka 1200e fillariin saa jo aika komean nokan.
Tietenkään mikään ei todista mitään paitsi sun anti foorumille: Dew x 15 000 ja aina kannattaa maksaa enemmän, koska se nyt vaan on niin eli mitään perusteluja ei tarvita tai argumentteihin edes yritetä vastata. Mun osallistuminen foorumille oli tässä, morot. Ylläpito voisi vaikka poistaa tunnukseni ja kaikki viestini, kun en siihen itse tapaa löytänyt.
Ja ei, mä en tuputa mitään halvinta vaihtoehtoa edelleenkään, joskin aloittelija ei välttämättä myöskään kalleimmista saa hyötyä. Mä vertasin samanhintaisia pyöriä alunperin. Halvimmat pyörät muutenkin on jotain 150-300e markettipyöriä ja niilläkin mm. TM:n mukaan pärjää. Kivan luotaantyöntävä tää fillariyhteisö, kun vaikka jo maksaisit siitä ”laadusta” tuplat markettipyörään nähden, niin ihan roskaa se on aina silti ja hävetä pitäisi hankintaansa.
Mutta nyt rauhoitun.
^15001x Dew on luotettava valinta hintaluokassaan ja kun haluaa paremman niin joku vielä maksaakin siitä...
ebike-harrastelija
28.03.2021, 22.45
Kivan luotaantyöntävä tää fillariyhteisö, kun vaikka jo maksaisit siitä ”laadusta” tuplat markettipyörään nähden, niin ihan roskaa se on aina silti ja hävetä pitäisi hankintaansa.
Enpä ole havainnut muilta yhtä ala-arvoista ulosantia, kuin mitä nure tänne suoltaa. Kuulostaa jutut suoraan sanoen samalta, kuin jos autopuolella joku erehtyy kysymään pärjäisiköhän näillä vähän edullisimmilla renkailla vai pitääkö ottaa ikitestivoittajat nokialaiset...
^Näihä se on. Pärjäähän niillä kaupassa käyntiin mutta ongelmia saattaa tulla 120km/h vesisateessa :D
Luonnollisesti kukaan ammattilainen ei suosittele niitä halpiksia. Olis vastuutonta.
Ihmisillä on aika eri käsitys pyöristäki ku ovat ajaneet 50€ mummiksilla. Tonni saattaa tuntua ihan älyttömältä. Vaikka todellisuudessa ne on vasta hinnat alkaen malleja ku puhutaan harrastepyöristä.
^Niinhän se menee ja en kyllä koe kritiikkiä mitenkään pahana jos suositteleekin joskus mennä kotiin ja jatkaa säästämistä. Tuo Hc:n tonni on aika lähellä totuutta ja siitä sitä ruokahalua hyvä kehitellä...
Sähkömopopoju, älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti, ei kannata olla niin sokeriperse...
ebike-harrastelija
29.03.2021, 21.59
Enpä ole havainnut muilta yhtä ala-arvoista ulosantia, kuin mitä nure tänne suoltaa.
Sähkömopopoju, älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti, ei kannata olla niin sokeriperse...
MOT...
Tietenkään mikään ei todista mitään paitsi sun anti foorumille: Dew x 15 000 ja aina kannattaa maksaa enemmän, koska se nyt vaan on niin eli mitään perusteluja ei tarvita tai argumentteihin edes yritetä vastata.
Lähes kaikessa kalliimpi on parempi.
On kyse sitten rannekellosta, televisiosta, kaiuttimista tai hotelli huoneesta.
Kuten täällä ja monilla muilla harrastajafoorumeilla / -piireissä on hankala ymmärtää että kaikkia ei kiinnosta laittaa juuri kyseiseen
lajiin paljon rahaa varsinkaan kun ei tiedä mitä laji tuo tullessaan. Aloittelevana pyöräilijänä ei voi tietää päätyykö sitä kuitenkin ajamaan alamäkeä vai polkemaan asfaltille?
Itse tilasin halvan maastopyörän ja odottelen sen saapumista, onneksi ei ole kiire kun maassa on vielä puolimetriä lunta. En todellakaan oleta sen olevan yhtä hyvä kuin monta kertaa
kalliimpi pyörä mutta oletan sen olevan riittävän hyvä siihen että pääsen ajamaan takapihan poluilla.
Pahempaa tuhlaamista on se että laittaa pyörään paljon rahaa kiinni ja sitten se jääkin seisomaan nurkkaan kun ei ole käyttöä tai pyörä ei vastaa tarpeisiin.
^Periaatteessa oikea periaate ja asia ilmaistu ilman mitään hienohelmaisuutta. Kun huomaa että on hauskaa ja homma sujuu niin sitten sijoittaa "parempaan" ja sitten seuraavaan...
Monasti tosiaan näkee noita muutamia satoja ajettuja kaupan kun harrastus on hiipunut tietämättömyyden ja innostuksen puutteen vuoksi. Toisaaltaan sekin on vakavamieliselle etu sillä joskus tulee löytöjäkin vastaan...
Fathom 2 saapui tänään, polkimien metsästyksen jälkeen sain vihdoin pyörän pakettiin mutta lenkille ei ehtinyt ennen pimeän tuloa. Parvekkeella kokeiltavaa vaikuttaa hyvältä paketilta, mutta renkaat aiheuttivat hieman hämmennystä. Ilmeisesti nämä ovat jo valmiina tubelessina kun mukana tuli vain kaksi tällaista purkkia:
https://www.bike-onlineshop.de/Parts-Components/Wheels-Parts/Giant-Tubeless-Sealant-2-oz-59ml.htm?shop=bike_en&SessionId=&a=article&ProdNr=A1148&p=77
En mistään löytänyt oikeas tietoa mutta venttiilit näytti tubelessilta ja renkaissa oli painetta eli nämä varmaan lyöty jo tehtaalla kuntoon?
^Tod.näk. litkut sisällä, tietenkin voi olla ettei ole ja olettavat että asiakas itse litkuttaa... Kannattaa tarkistaa...
Fathom 2 saapui tänään, polkimien metsästyksen jälkeen sain vihdoin pyörän pakettiin mutta lenkille ei ehtinyt ennen pimeän tuloa. Parvekkeella kokeiltavaa vaikuttaa hyvältä paketilta, mutta renkaat aiheuttivat hieman hämmennystä. Ilmeisesti nämä ovat jo valmiina tubelessina kun mukana tuli vain kaksi tällaista purkkia:
https://www.bike-onlineshop.de/Parts-Components/Wheels-Parts/Giant-Tubeless-Sealant-2-oz-59ml.htm?shop=bike_en&SessionId=&a=article&ProdNr=A1148&p=77
En mistään löytänyt oikeas tietoa mutta venttiilit näytti tubelessilta ja renkaissa oli painetta eli nämä varmaan lyöty jo tehtaalla kuntoon?
Onko sillä Giantin omalla keulalla vai Suntour vai Rockshox?
Taitaa olla Suntour tms. Giantin logoilla. En ole kuullut että Rokkari tekis keuloja muiden brändeille... Voin tietenkin olla väärässäkin...
Taitaa olla Suntour tms. Giantin logoilla. En ole kuullut että Rokkari tekis keuloja muiden brändeille... Voin tietenkin olla väärässäkin...
Niin siis noissahan on joko Giantin oma uutuuskeula tai Suntourin Raidon tai Rockshoxin 35 riippuen vähän tuurista. Olisi itselläkin Verkkokauppa.comissa fathom 2 noudettavissa.
https://youtu.be/jmOyjcK8Mvk
Onko sillä Giantin omalla keulalla vai Suntour vai Rockshox?
Giantin omalla, laadusta paha sanoa mitään kun aikaisemmat pyörät joista on jo useampi vuosi aikaa olleet puolet halvempia jousikeulallisia.
Giant Crest lienee mutta valmistajasta ei tietoa... Samoilta Taiwanin pajoilta tulee kuin pyöräkin...
Kävin itsekkin nyt hakemassa tuon fathom 2:n ja mitä ehdin hiplata niin ei renkaissa ole litkuja valmiina kun niitä ravistelin. Britanniassa ainakin on joillain toimitettu Rockshoxin 35 haarukalla noita, vaikka on ilmoitettu tiedoissa, että pitäisi olla Giantin Crest.
Kävin itsekkin nyt hakemassa tuon fathom 2:n ja mitä ehdin hiplata niin ei renkaissa ole litkuja valmiina kun niitä ravistelin. Britanniassa ainakin on joillain toimitettu Rockshoxin 35 haarukalla noita, vaikka on ilmoitettu tiedoissa, että pitäisi olla Giantin Crest.
Vanteet ovat tubelessina jo valmiiksi, litkut tulivat erillisessä laatikossa eli riittää kun työntää vanteeseen ja ilmat perään.
Vanteet ovat tubelessina jo valmiiksi, litkut tulivat erillisessä laatikossa eli riittää kun työntää vanteeseen ja ilmat perään.
Joo niin näytti olevan. Oliko sinulla minkäänlaisia polkimia mukana? Itselläni ei ollut, vaikka verkkokauppa.comin tuotekuvauksessa ne mainitaan. Laitoin sähköpostia sinne niin toivottavasti antavat, vaikka jonkinlaisen hyvityksen.
Joo niin näytti olevan. Oliko sinulla minkäänlaisia polkimia mukana? Itselläni ei ollut, vaikka verkkokauppa.comin tuotekuvauksessa ne mainitaan. Laitoin sähköpostia sinne niin toivottavasti antavat, vaikka jonkinlaisen hyvityksen.
Ei tullut polkimia, hieman ihmettelin itsekin samaa mutta hain suosiolla Puuilosta halvimmat väliaikaisratkaisut.
Harvemmin tuon hintaluokan pyörissä polkimia tulee mukana. Vähän niin kuin saman hintaisten puhelinten mukana ei tule laturia :P
Rokkarin 35 kuulostaa aika hyvältä keula-arpajaisissa.
Polkimet ei kuulu useinkaan varustukseen ja turha moisia vinkua. Joskus on mukana jotkin kelvottomat aloituspolkimet...
Ei useinkaan kuulukkaan, mutta tässä tapauksessa kuuluu kun ne kerran on mainittu tuotekuvauksessa. Idioottihan sitä olisi jos niiden perään ei vinkuisi kun hyvässä lykyssä antavat muutaman kympin hyvityksen tai, jotkut ihan kelvolliset polkimet. Olisi minulla Shimanon lukot, mutta en ajatellut lukkoja laittaa tuohon.
ebike-harrastelija
02.04.2021, 09.54
Ei useinkaan kuulukkaan, mutta tässä tapauksessa kuuluu kun ne kerran on mainittu tuotekuvauksessa. Idioottihan sitä olisi jos niiden perään ei vinkuisi kun hyvässä lykyssä antavat muutaman kympin hyvityksen tai, jotkut ihan kelvolliset polkimet.
Samaa mieltä, ja kyllä: Verkkiksen myynti-ilmoituksessa on ne polkimet mainittu. Näissä asioissa Verkkokauppa kyllä yleensä on toiminut hienosti ja nopeasti, jos tuotteessa on ollut puutteita tai jos Posti on moukaroinut pakettia niin että jotain mennyt sisällä rikki. Itse sain viimeksi 50 eur hyvityksen hinnasta, kun fillarin kissansilmä oli mennyt paketin kuljetuksen aikana rikki. Uuden hinta taisi olla 4 eur, kun katsoin hintoja joten olin ihan tyytyväinen.
Kantsii tsekata myös valmistajan info, voi olla että Verkkiksellä tapahtunut myös jokin käännöskukkanen... Mielummin sitten hyvitys kuin jotkin polkimet mitkä yleensä pyöriin kuuluu. Nykyään tosiaan käytäntö että suurinosa paremmista pyöristä myydään ilman polkimia hyvin ymmärrettävistä syistä.
Ensimmäiset lenkit ajettu halpis Cubella.
Pyörästä jäänyt paljon parempi fiilis kuin odotin! Varmasti ennakkoluuloja aiheutti täältä lukemani kommentit kengurukepeistä ja kamalista jarruista.
"Pomppukeula" oli oikein mukava lisä kun ajelin moottorikelkan jälkiä, tärinää tuli käsille yllättävän vähän. Vaihteet naksahtelivat kevyesti. Jarrujen tehokkuudesta
paha sanoa mitään lumella mutta tuntuma oli kohtuullinen, ei mennyt liukkaalla vahigossa lukkoon. Sen sijaan ajo-asento oli hiukan liika käsien päällä. Polkimet myös
menee vaihtoon, vaikuttivat turhan liukkailta.
https://i.imgur.com/XPE1D5X.jpg
https://i.imgur.com/TJhNbU5.jpg
Onko tuo cube aim ex vai mikä malli ja oliko paljo hintaa?
Onko tuo cube aim ex vai mikä malli ja oliko paljo hintaa?
Kyllä, Cube Aim 29"
Saksasta, bike24.com,
Hinta oli 450eur + toimitus kotiovelle 50.
Eli 500 yhteensä.
Ja juomapullo kaupanpäälle :)
Näytti suomessa maksavan 650e mutta ei ollu kokoja.
Näytti suomessa maksavan 650e mutta ei ollu kokoja.
Tuolla näytti olevan vielä jäljellä: https://www.liquid-life.de/cube-aim-pro-black-n-blue-2021.html
sekä https://www.liquid-life.de/cube-aim-race-darkgrey-n-orange-2021.html
En osaa sanoa tarkemmin Suomeen toimittamisesta.
Sekotat nyt kaks pyörää. Sää puhut cube aim racesta ja mää puhun cube aim ex :)
Phatagorva
03.04.2021, 19.17
Giant Fathom 2 29 lähti juuri tilaukseen. Pienoiseen kompromissiin päättyi pyörän valinta. Itse en niin välitä joustokeuloista, mutta en raaskinut "sijoittaa" rahojani surlyyn (vielä).
Giant Fathom 2 29 lähti juuri tilaukseen. Pienoiseen kompromissiin päättyi pyörän valinta. Itse en niin välitä joustokeuloista, mutta en raaskinut "sijoittaa" rahojani surlyyn (vielä).Ostasin itekki jos sattus koko paremmin. Just tuohon S ja M:n väliin sattuu suositus niin ei tohi.
Testaus fillarikaupan pihalla tuskin auttas. Pitäs pitkää lenkkiä päästä kokeilee.
Lähetetty minun SM-T725 laitteesta Tapatalkilla
Phatagorva
03.04.2021, 20.18
Itselläkin oli sama ongelma, 180 cm pitkä, joten juuri M ja L välissä. Kävin koeajamassa muutamaa pyörää, mutta mikään niistä ei oikein napannut kybällä. Siitä kuitenkin jäi käteen se mistä pyöristä tykkäsin geometrian puolesta. Laitoin pyörät 99spokes sivustolle vertailuun ja sen perusteella valitsin pyörän koon. Siltikin hieman jännittää miten pyörän koko lopulta natsaa minulle.
Garbageman
04.04.2021, 11.40
Jotenkin vieläkin kummeksuttaa ja huvittaa kun polkupyörää ostettaessa ei tule polkimia mukana, mikä sille on peruste?
Santtu75
04.04.2021, 12.01
Jotenkin vieläkin kummeksuttaa ja huvittaa kun polkupyörää ostettaessa ei tule polkimia mukana, mikä sille on peruste?
Kaksi eri "pääkäyttäjäkuntaa", flätti vs. lukko, ja näiden poljintyyppien eri "alalajit". Eli on iso todennäköisyys että se poljin tyyppi ja malli/koko mikä pyörässä tulisi mukana ei ole se millä ostaja ajaa, eli joutuisi kuitenkin hankkimaan uudet polkimet pyörään. Joten moni valmistaja on päätynyt siihen että pyörä tulee kokonaan ilman polkimia. Tai sitten tulee hyväkin pyörä "halpispolkimilla", jotka on ajateltukkin menevän vaihtoon.
^Yksinkertaisesti syy että suurimmalla osalla kuskeilla määrätyt polkimet käytössä omien mieltymysten mukaan. Joskus jossain jotkin auttamattoman surkeat "aloituspolkimet" tullut mukana että liikkeestä pääsee ulos ja kotiin.
Phatagorva
04.04.2021, 12.04
Päädyin M kokoon. Tarkoituksena oli hankkia pyörä hieman rennommalla ajoasennolla, teillä ajamiseen. Jos ajaisin enemmän metsässä, olisin ehdottomasti ottanut L koon. Siis ihan työmatka pyöräksi tämän hommasin, ympärivuotiseen käyttöön.
ja ne peruspolkimet on vaaralliset maastossa. Välttelesivätkö ettei tulis syytteitä ku joku loukkaa ittensä niitten kans
ja ne peruspolkimet on vaaralliset maastossa. Välttelesivätkö ettei tulis syytteitä ku joku loukkaa ittensä niitten kans
Katkeaako halpispolkimet helposti vai mistä syystä vaaralliset? Omissa pyörissäni vain peruspolkimia niin siksi kysyn...
Katkeaako halpispolkimet helposti vai mistä syystä vaaralliset? Omissa pyörissäni vain peruspolkimia niin siksi kysyn...
Eiku jalka luiskahtaa polkimelta siinä rynkytyksessä. Tarkotan siis ihan peruspolkimia. En niinkään halpis.
Fläteissä on piikit pitämässä
Hc oikeassa, flätit ja lukot on sitten aivan eri juttu kuin pyörien mukana tulevat...
Millaista kokoa ootte ottanut Kona Kahunasta? Ite 185 ja 86 inseam, kävin koeajaan kahunasta xl-koon ja myyjä sanoi että tuo on sun koko. L-kokoa liikkeessä ei ollut eikä tulossa toviin.
Joten, sattuuko kukaan oleen about samoissa mitoissa, ja ottanut esim. L-koon? Konan sivujen mukaan kumpikin käy, L tai XL.
Millaista kokoa ootte ottanut Kona Kahunasta? Ite 185 ja 86 inseam, kävin koeajaan kahunasta xl-koon ja myyjä sanoi että tuo on sun koko. L-kokoa liikkeessä ei ollut eikä tulossa toviin.
Joten, sattuuko kukaan oleen about samoissa mitoissa, ja ottanut esim. L-koon? Konan sivujen mukaan kumpikin käy, L tai XL.
Saman kokoisena voin todeta, että asia on juuri noin kuin kirjoitit. Monilla pyörämerkeillä olen L ja XL koon välissä. XL kokoa ei joissain merkeissä tule kyseeseen lähinnä siitä syystä, että satula on hissitolpan ollessa ylimmässä asennossaan liian ylhäällä vaikka tolppa olisi asennettu niin syvälle rungon sisään kuin mahdollista. Muutoin XL kyllä käy jos tuo ei ole ongelma.
Mutta kumman sitten ottaa. Se vähän riippuu omista mieltymyksistä ja sinun tapauksessa asia on hankala päättää kun et päässyt kokeilemaan myös pienempää. Jos xl ei kuitenkaan tuntunut liian isolta niin voit ostaa sen. Tämän kevään tilanne huomioiden kohta ei ole mitään kokoja mitä ostaa.
L kokoinen saattaa olla vähän ketterämmän tuntuinen kuin xl-kokoinen. XL taas vakaampi suoraan ajettaessa. Jotkut L pyörät saattaa sinun kokoiselle tuntua vähän ahtaalle eli ohjaustanko saattaa tuntua olevan liian lähellä. Mutta joissain toisissa malleissa taas ei ja sen sijaan xl koon ohjaustankoa joutuu kurottamaan.
Suuntaa voi hakea siitä onko merkillä myös XXL koko. Jos on niin XL on 185 senttiselle usein sopivin. Jos koot päättyy XL-kokoon saattaa L koko olla parempi.
Valmistajan omia kokotaulukoita kannattaa toki aina myös katsoa. Mutta kuten sanottua, 185 cm on usein just siinä rajalla.
Edit. Konan omien sivujen geometriataulukkoa kun katsoin niin itse ottaisin L koon. XL:n reach on jo 500 mm ja satulaputki tosi pitkä 530 mm. Luulisin että 500 mm reach tuntuisi jo aika pitkältä satulassa istuessa kun satulaputki ei myöskään ole ihan niin pysty (jyrkkä) kuin joissain yhtä pitkän reachin pyörissä.
Phatagorva
06.04.2021, 17.29
Pitkän prosessin päätteeksi ostin Trek Stache 5:n. käytettynä, deore xt osilla. Täytyy sanoa että olen kyllä erittäin tyytyväinen hankintaani.
^^L ilman muuta, kannattaa varoa liian suuria.
Veljeni tarvitsisi pyörää kesäksi. Oli kuulemma katsonut Cube aim pro merkkistä pyörää. Onko kellään kokemuksia? Hintahaarukka pyörälle olisi jossain 500-700e nurkilla. Mistä pyöriä kannattaisi katsoa?
Jos kunnon maastopyörää hakee niin unohtaa nuo viidensadan pyörät ja nostaa hinnan tuonne tonnin nurkille niin löytyy jo toimivaa pakettia.
Jos kunnon maastopyörää hakee niin unohtaa nuo viidensadan pyörät ja nostaa hinnan tuonne tonnin nurkille niin löytyy jo toimivaa pakettia.
Tämän verran annettiin budjetiksi niin lähinnä kysyin sen hintaluokan pyörää.
Se on valitettavan totta että alle tonnin on lähes mahdotonta ainakin tällä hetkellä kun pyöristä on muutenkin huutava pula löytää sellaista mitä kokenut ja pyöristä ymmärtävä harrastaja voisi suositella, budjetti on yksinkertaisesti silloin liian pieni.
^&^^^Paitsi käytettynä voisi vielä saada näin kesän kynnyksellä.
Grand Canyon, Stoic ja kona Mahuna tulee mieleen malleista jotka menee melkein budjettiin. Jonkun noista saattaisi saada juhannukseksi jos on nopea ja omaa kokoa löytyy vielä.
Käytettyjä kannattaa kyllä ehdottomasti katsella.
pviitane
10.04.2021, 00.53
Tämän verran annettiin budjetiksi niin lähinnä kysyin sen hintaluokan pyörää.
Näillä tiedoilla ehdottaisin Cuben Aim Ex 2021 -mallia. Lähinnä siksi, että mahtuu budjettiin ja on speksien perusteella napsun Aim Prota parempi. Ja ennenkaikkea siksi, että sitä on vielä XS-, S-, ja L-kokoisena vielä maahantuojalla Pirkkalassa tilattavissa. Aim Prota ei enää ole missään koossa.
Toinen juttu on sitten se, mitä muuta pitää tuohon budjettiin saada mahtumaan: lukko? lokarit? valoja?
Phatagorva
10.04.2021, 06.54
Tuossa hintaluokassa kannattaa ehdottomasti kääntää katse tori.fi/fillaritorille.
Näillä tiedoilla ehdottaisin Cuben Aim Ex 2021 -mallia. Lähinnä siksi, että mahtuu budjettiin ja on speksien perusteella napsun Aim Prota parempi. Ja ennenkaikkea siksi, että sitä on vielä XS-, S-, ja L-kokoisena vielä maahantuojalla Pirkkalassa tilattavissa. Aim Prota ei enää ole missään koossa.
Toinen juttu on sitten se, mitä muuta pitää tuohon budjettiin saada mahtumaan: lukko? lokarit? valoja?
Minkä kaupan kautta katsoit tuota pyörää että olisi varastossa?
Kuminauha
10.04.2021, 13.19
Katkeaako halpispolkimet helposti vai mistä syystä vaaralliset? Omissa pyörissäni vain peruspolkimia niin siksi kysyn...
Voi ne peruspolkimet jopa katketa. Frendin Cube jäykkäperässä oli sellaset peruspolkimet vakiona. Poljin väänty kovassa käytössä akselista noin 20 astetta.
Oli tyyliin tän näköset:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0723/hkgfs/XLC-PD-M02-MTB-polkimet-musta?list=OZCYkRhIYTzhIYcINQftIq6QlEq6QGsZqULbhHc o0q6F9Jq6Funq6FlahIYB5hrZh5B
pviitane
10.04.2021, 13.59
Minkä kaupan kautta katsoit tuota pyörää että olisi varastossa?
Maahantuoja ja myyjä Rtech (rtech.fi) näyttää verkkokaupassa, että on tilattavissa em. kokoina. Tuolta tilattiin pitkäperjantaina yksi varastosta löytyvä pyörä ja ilmeisesti maanantaina olisi tulossa toimitus.
https://www.xxl.fi/cube-analog-hd-rlo-sx12-21-unisex-maastopyora-musta/p/1184499_1_style
Onko tuossa pyörässä siis ilmakeula?
Tyhmä kysymys mutta vasta opettelua tämä maastopyöräily
https://www.xxl.fi/cube-analog-hd-rlo-sx12-21-unisex-maastopyora-musta/p/1184499_1_style
Onko tuossa pyörässä siis ilmakeula?
Tyhmä kysymys mutta vasta opettelua tämä maastopyöräily
Tuota ei kannata ostaa 850 euroon kun esim ainakin Jyväskylän Xxl:ssä oli pari päivää sitten 999e hintaan Whiten 29 jäykkis jossa 1x11 Deore voimansiirto ja oisko ollut rokkarin Judy ilmaiskari keulilla, ja muutenkin näytti asiallisesta. Ko. fillaria ei tuolla nettisaitilla näy joten olisiko saatavissa vain myymälästä tai jtn.
ja se oli vaan esimerkki, muillakin merkeillä ja muissakin kaupoissa alkaa tonnin pintaan saada ilmaiskaria joten tuon Cuben hintaluokka on vähän turha.
No voi paska, justiinsa luulin löytäneeni pyörän itelle
Onko tossa cubessa sitten huonot noi osat tuohon hintaan? Mulle on oikiastaan iha sama tuolle keulalle ku en aio mitään extreme ajoa harrastella.
Onko tossa cubessa sitten huonot noi osat tuohon hintaan? Mulle on oikiastaan iha sama tuolle keulalle ku en aio mitään extreme ajoa harrastella.
Kyllähän tuollakin ajaa mutta lähinnä pointti oli se että minimaalisella lisähinnalla saisi sen verran paremman että olisi ehdottomasti wörttiä. Mutta saatavuus on ongelma, joskus on fiksuin ostaa sen perusteella että pääsee ylipäätään ajamaan ja päivittelee vehkeitä vaikka sitten seuraavana kesänä jos siltä tuntuu, ja jos ei tunnu niin vielä parempi.
Sen verran vielä että näyttää niinku tuossa pyörässä ois vaijerinreiät tuossa rungossa että sais vaijerit rungon sisään. Oonko taas väärässä vai mitkä nuo reijät on ja jos ovat sitä varten nii miks vaijerit silti ulkopuolella.
Jonkun verran varauksella kannattaa sitten suhtautua näihin "alle tonnin pyörällä ei voi metsäpoluilla ajella" kommentteihin. Jos maastoajelu on poluilla kurvailua eikä metrisistä hyppyreistä pommittamista, ja tarkoitus on harrastaa pyöräilyä eikä pyörän (tai egon) rakentamista, niin esmes tuolla Prisman verkkokaupan Helkama XS29.2:lla pääsee viidellä sadalla harrastamaan ihan mainiosti.
^Poluilla riippuen ei silloin tarvita kummoisiakaan kapistuksia mutta edes jonkinlainen laatu tuo mukanaan hommaan nautintoa eikä tonnin pyörä nyt egoa sentään kovasti nosta.
Jos on miettinyt hankkivansa pyörän tonnin budjetilla niin ei kannata viidensadan pyöriä katsella, pikku panostuksella saa enemmän...
No esmes tuossa Cube Analogissa varmaan saa enemmän, ainakin harjoittelua vaihtajan säätämisessä. Toisaalta Helkamassa saa ainakin kilon verran enemmän pyörää. Molemmissa on keula joka lopunperin rupeaa rajoittamaan hupia jos vauhti ja taidot riittävästi kasvaa. Keskustelussa esiin nousevat wörtit ovat varmasti monelle kuskille ihan todellisia asioita siellä korvien välissä, mainosmiehet ovat hommansa hyvin hoitaneet :) Nojuu, leikki leikkinä, tokihan se käytetyn rahan määrä jossain määrin korreloi tuotteen potentiaaliin mutta se on sitten eri juttu paljonko aloittelija siitä potentiaalista hyödyntää. Jos tonnista puolet laittaa pyörään ja toisen puolen muuhun varustukseen, niin maastossa on varmasti mukavampaa kuin tonnin pyörällä, farkuilla ja tennareilla. Ja varmaan me kaikki tiedetään että jos homma vie mukanaan niin ei niitä satkuja ja tonneja sitten hirveästi enää laskeskella.
^Tavallaan jos kysytään tonnin pyörää niin pysytään pyörässä. Kypärä, kengät ja muut sitten päälle...
No juu, kysyttiin myös 500-700€ pyörää johon joku Nure vastasi että "unohtaa nuo viidensadan pyörät ja nostaa hinnan tuonne tonnin nurkille" XD
ebike-harrastelija
12.04.2021, 11.29
Jonkun verran varauksella kannattaa sitten suhtautua näihin "alle tonnin pyörällä ei voi metsäpoluilla ajella" kommentteihin.
Tämä juuri - sääli, että liian usein monet hyvät kommentit ja suositukset jäävät muutaman hassun nurisijan "osta kallein se on paras, enemmän rahaa enemmän laatua ja ominaisuuksia"-heittojen alle.
Tämä juuri - sääli, että liian usein monet hyvät kommentit ja suositukset jäävät muutaman hassun nurisijan "osta kallein se on paras, enemmän rahaa enemmän laatua ja ominaisuuksia"-heittojen alle.
Höpöhöpö, jos pyöristä ei ole perillä on ihan hyvä saada tietoa ja perspektiiviä. Jos juoksufoorumilla kysyt mitkä lenkkarit kannattaa ostaa jos meinaa aloittaa juoksuharrastuksen niin 500€ maastopyörä on ne 29€ Lidlin lenkkarit kun taas se tonnin maastopyörä on ne halvimmat 80€ Niket/New Balancet jotka toimii jo ihan kivasti mutta ei millään tavalla ole hifistelyä tai egoilua.
Mikä siinä on nykyään kun kännykät maksaa jo 1200€ mutta peruslaadukas maastopyörä samaan hintaan on monelle aivan käsittämätön ajatus. Asiat maksaa perkele.
Aletaan mennä off topic, mutta kyllähän tuo kommentti valaisee kommentoijan maailmaa. Kännykät nyt kuitenkin maksaa vain 200€ Niinhän sitä sanotaan että "It's immoral to let a sucker keep his money".
Vaimolla on nyt puoli vuosikymmentä ollut Trekin Marlin 5, taisi maksaa sen 550€, johon on ollut todella tyytyväinen.
Lidlin juoksukengistä tosiaan näyttää olevan juttua juoksufoorumilla, mutta kovin positiivisen sävyistähän tuo kommentointi näyttää olevan: https://www.juoksufoorumi.fi/topic/22479-lidlin-juoksukeng%C3%A4t/?page=4
ebike-harrastelija
12.04.2021, 13.01
Jep, työkaveri kehui aikoinaan myös noita Lidlin lenkkareita, kesti saman kuin monta kertaa kalliimmat nk. premium-merkin tossutkin ja tuntui myös juoksulenkkien jälkeen paremmilta.
Mutta niinhän se menee, aina on joukossa näitä mielikuvamarkkinoinnin uhreja jotka toistavat samaa mandraa ilman, että heillä oikeasti olisi käytännön kokemusta esim. näistä alle alle 1000 euron pyöristä. Näille kavereille sitten myydäänkin varmaan ihan mitä vaan ihan mihin hintaan hyvänsä. [emoji6]
^Mä kyllä kuulin muuta, juoksukenkinä täysin luokattomat... Ihan kuriositeetiitossuja...
Lähinnä pointtina on yhä se että miksi katselee halvempaa jos budjetti kuitenkin siedettävä? Ja Kni, 500-700€:n hintaluokka aivan samaa. Tonnin pyörässä jo jonkinlainen toimiva keula ja suht ok kiekotkin joten ei kannata väärästä paikasta tinkiä... Juurihan tuolla jousitusosiossa joku vaihtelee Marlinin luokattoman tilalle parempaa joka olis voinut ehkäistä maksamalla hieman enemmän kerralla...
Aletaan mennä off topic, mutta kyllähän tuo kommentti valaisee kommentoijan maailmaa. Kännykät nyt kuitenkin maksaa vain 200€ Niinhän sitä sanotaan että "It's immoral to let a sucker keep his money".
Vaimolla on nyt puoli vuosikymmentä ollut Trekin Marlin 5, taisi maksaa sen 550€, johon on ollut todella tyytyväinen.
Lidlin juoksukengistä tosiaan näyttää olevan juttua juoksufoorumilla, mutta kovin positiivisen sävyistähän tuo kommentointi näyttää olevan: https://www.juoksufoorumi.fi/topic/22479-lidlin-juoksukeng%C3%A4t/?page=4
Varmasti pärjää 500e maastopyörällä ja Lidlin tennareilla juoksee mutta se on silti se "äärihalpa" vaihtoehto eikä se välttämättä "fiksuin perusvaihtoehto jonka yli kaikki on markkinointilumetta ja egoilua" niinkuin teikäläinen ja nimim. ebike-harrastelija antaa ymmärtää. Maastopyörien hintahaarukka on karkeasti 500-10000, se 1000e pyörä (vaikka se isolta rahalta kuulostaakin) ei ole vielä mikään turhan hyvä ja liian hieno vaikka olisi kuinka aloittelija, vaan ihan perusfillari. Jos 500:llä on saatava pyörä, suosittelen jotain muuta kuin maastopyörää, esim hybridiä.
Varmasti pärjää 500e maastopyörällä ja Lidlin tennareilla juoksee mutta se on silti se "äärihalpa" vaihtoehto eikä se välttämättä "fiksuin perusvaihtoehto jonka yli kaikki on markkinointilumetta ja egoilua" niinkuin teikäläinen ja nimim. ebike-harrastelija antaa ymmärtää. Maastopyörien hintahaarukka on karkeasti 500-10000, se 1000e pyörä (vaikka se isolta rahalta kuulostaakin) ei ole vielä mikään turhan hyvä ja liian hieno vaikka olisi kuinka aloittelija, vaan ihan perusfillari. Jos 500:llä on saatava pyörä, suosittelen jotain muuta kuin maastopyörää, esim hybridiä.Olisi se hassua ollut vaimolle suositella hybridiä kun metsäpoluille haettiin pyörää.
Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla
^Hybridi on sekoitus maasto- ja maantiepyörää alkujaan ja kyllä helpoilla poluilla pärjää hyvin...
Hitliken pointti lienee se että jos 500€:n budjetilla mennään niin vähemmän metsään hybridillä kuin halpis maastopyörällä...
Juuei, metsään menee, vaimolla on ihan pätevä Focus-hybridi, ja kyllähän sillä ei ole mitään asiaa niille poluille, kivikkoihin ja kuraränneihin missä on pyöritty. Tai sanotaanko niin että olishan sinne voinut hammasta purren hybridilläkin mennä ja tulla naama mutrussa pois, mutta Trekin kanssa on ollut kivaa.
Ite olin jonnin verran yllättynyt miten hyvän paketin Helkama tarjoaa tuohon viiteen sataan. Hydrauliset levyt, Schwalben kumit, Alivio vaihtaja, keulassakin ainakin jonkunlainen vaimennus. Olispa tuollaisia ollut tarjolla silloin kun ostin ekan maastopyöräni.
100e lisää Prisman Helkamaan ja voimansiirto parenee pykälällä (Deore ym.), Helkama 29.3 ja vaihteisto 2x10 isommalla pakalla. Tolla vois kuvitella jo ajavansa maastossakin jos ei liikoja vaadi.
Prisman hinnatkin näyttäis olevan edulliset, pyöräliikkeissä tuo 29.2 melkein sama kuin prisman 29.3
Polkuja on monenlaisia... Jokainen voi aivan vapaasti hankkia Helkaman mutta onneksi itse ohittanut jo sen vaiheen että moisiin tarvii tyytyä.
Itsellä tosin eka maastopyörä vajaa 9000 markan Italialainen täysjäykkä DX:llä ja cantilevereilä ja mainiosti sillä poluilla rymistely tuli opeteltua...
90-luvulla ostettu tiepyörien lisäksi Tunturi Kayapo Matrix etujousituksella (6000.-), 2010 Felt Q-920 slx/xt osilla, 12,5kg jäykkäperä, vuosi sitte täysjousto Votec Vms Elite 27,5" XO1 osilla myös 12,5kg
Ei muakaan noi halvimmat kiinnosta, mutta kyllä niistä osalla varmaan tyytyväisenä päästää jos ei paremmasta tiedä.
Kaveri (oikea urheilija) ajanu 20v. alivio pohjaisella crescentillä ja tänä vuonna vähän suunnitellu että vois uudempaa katsella, mutta ei kalliimpaa ku tollakin hiekkatie/metsätie/metsä polkuja päästelee.
Kuten Hit jo tuossa aikaisemmin mainitsi hintahaitarin niin tuollainen tonnin pyörä on halpis ja itsekin seuraavaksi voin ostaa jonkun "keskihintaisen" ilman suurempaa hellasäröä...
HarryDunne
12.04.2021, 20.22
Nyt on kyllä hirveä aika ostaa pyörää.
Tonnilla saa toki edelleen ihan ”kunnollisen” pyörän (jos jostakin koon löytää), mutta vastine rahalle on kyllä ihan toista kuin vuosi sitten. Esimerkkinä itse ostin spessun chisel compin vuosi sitten n. 930€ hinnalla, ja nyt vastaavan hinnat alkaa kakkosella. Omasta sais käytettynä varmaan helposti 30% enemmän mitä vuosi sitten uutena maksoin :D
Laitoin tänne äsken viestiä ja se katosi :(
https://www.xxl.fi/white-xc-275-pro-deore-11s-21-valkoinen/p/1179915_1_style
Eli tuo pyörä, löytyy vain 27.5 renkailla. Ensimmäinen maastopyörä siis kyseessä. Rullaako tuo suunnilleen yhtä hyvin ja kevyesti kuin 29? Kokotaulukon mukaan mulle menis L koko ja naisystävälle M koko, mutta jäljellä vain S&M. Olen 176cm ja emäntä 166cm, meniskö molemmille M koot? Kiven alla on pyörät tällä hetkellä. Sitten vielä että en löydä edes valmistajan sivulta tuota pyörää että sais lukea siitä. Xxl sivuilla hieman puutteelliset tiedot.. Jos joku taas jaksas auttaa niin iso kiitos.
^En kyllä noihin kokotaulukoihin sokeasti luottaisi, kannattaa tsekata paikanpäällä mielummin. Liian suuri pyörä on melkoinen katastrofi...
Laitoin tänne äsken viestiä ja se katosi :(
https://www.xxl.fi/white-xc-275-pro-deore-11s-21-valkoinen/p/1179915_1_style
Eli tuo pyörä, löytyy vain 27.5 renkailla. Ensimmäinen maastopyörä siis kyseessä. Rullaako tuo suunnilleen yhtä hyvin ja kevyesti kuin 29? Kokotaulukon mukaan mulle menis L koko ja naisystävälle M koko, mutta jäljellä vain S&M. Olen 176cm ja emäntä 166cm, meniskö molemmille M koot? Kiven alla on pyörät tällä hetkellä. Sitten vielä että en löydä edes valmistajan sivulta tuota pyörää että sais lukea siitä. Xxl sivuilla hieman puutteelliset tiedot.. Jos joku taas jaksas auttaa niin iso kiitos.
Osta mielummin kummallekin tuo "miesten" malli, 29 gummeilla. Vaimolle M ja itsellesi L.
https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-deore-11s-21-musta/p/1179917_1_style
Mitenhä tuo sun linkkaama pyörä mulla ei näy jos menen xxl sivuilta maastopyöriin mutta sun linkin kautta näkyy :D
Pulimonni
18.04.2021, 21.25
Mitenhä tuo sun linkkaama pyörä mulla ei näy jos menen xxl sivuilta maastopyöriin mutta sun linkin kautta näkyy :DIhan tyypillistä XXL:n nettisivuille, itse monta kertaa löytänyt tuotteet hakemalla Googlella, xxl:n omien sivujen kautta ei löydä.
Jep ja tuossa olikin koot heti loppu kaikenlisäks
Jep ja tuossa olikin koot heti loppu kaikenlisäks
Onhan tuossa M ja L saatavilla, vain XL loppu.
Kun valitsen M koon xxl sivuilta se ilmoittaa että tuote loppu.
Siis mitähä vittua nyt niitä sitte taas on ja eile ei ollu, toi xxl sivu on vissio huolella sekasi
Luin jostakin pari vuotta vanhasta mallista kyseisestä pyörästä että navat ja laakerit jotain alinta kiinan paskaa ja jollaki oli menny jo 100km jälkee paskaks. Onkohan tuossakin? Ja löytäskö joku mulle tuon pyörän tiedot jostakin.
Xxl asiakaspalvelija ei löytäny minulle tietoja tuosta pyörästä, linkkasi ensin viime vuoden mallin missä oli etuvaihtajakin ja näyttikin aivan eriltä koko pyörä. Sitte sanoin että heidän Norjan xxl sivuilta löytyy, no vitut löytyny ja kohta sanoikin että ei löydä teknisiä tietoja tuosta pyörästä. Miten helvetissä voi xxl edes myydä koko saatanan pyörää jos ei mitään tietoja oo? Ja mikä eniten ihmetyttää että miten tuota pyörää on jo ostettu ilman tietoja.. Pieni avautuminen aamusta vaa kova on pyörä kuume ja pitäs kaks vielä löytää nii ei saatana ku ei löydy :D
Xxl asiakaspalvelija ei löytäny minulle tietoja tuosta pyörästä, linkkasi ensin viime vuoden mallin missä oli etuvaihtajakin ja näyttikin aivan eriltä koko pyörä. Sitte sanoin että heidän Norjan xxl sivuilta löytyy, no vitut löytyny ja kohta sanoikin että ei löydä teknisiä tietoja tuosta pyörästä. Miten helvetissä voi xxl edes myydä koko saatanan pyörää jos ei mitään tietoja oo? Ja mikä eniten ihmetyttää että miten tuota pyörää on jo ostettu ilman tietoja.. Pieni avautuminen aamusta vaa kova on pyörä kuume ja pitäs kaks vielä löytää nii ei saatana ku ei löydy :D
Soita liikkeeseen ja nimeomaan pyöräosastolle/huoltoon, tuskin tuo aspa jossain mahdollisesti Intiaan tai Lohjalle ulkoistetussa call centerissa tietää mitään pyöristä.
Joo noin mää vähä aattelinki että kannattaa soittaa sinne.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.