Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Millainen on perushybridipyörän napojen rakenne?



Alkaja
07.03.2021, 16.27
Hei,

Olen harkitsemassa ostavani Whyte Shoreditch v2-pyörän (https://whyte.bike/products/shoreditch).

Rengasrikkojen vuoksi (ja tietty talvirenkaiden vaihtamiseksi) joutuu varmasti usein itse irrottamaan kiekot tien päällä. Se saa miettimään seuraavaa:

1. Millainen perushybridipyörän kiekon (standardi tai yleisin?) naparakenne on? (Omat kokemukseni napojen purkamisesta ovat 35v takaa ja rakenne lienee kehittynyt siitä?)

2. Onko Shoreditchin etunavan rakenne odotettavasti kuten alla olevassa kaaviossa? Entä takanavan? (Linkki internetissä löytyvään asianmukaiseen kaavioon olisi todella hyödyllinen. Pyörien mukana ei taida tulla korjauskirjoja kaavioineen?)

3. Tekniikan maailman pyöräarvostelun mukaan "[Shoreditchin] pyörien kiinnityksessä käytetyt pikalinkut ovat viisikulmaista erikoiskantaa käyttävillä akseleilla, joiden tarkoituksena on estää kiekkojen päätyminen parkista varkaiden matkaan.".

Tarkoittaako tämä, että kiekkojen irrottamiseksi (esimerkiksi rengasrikon takia) täytyy saada jostain hankittua tuollainen erikoiskantainen avain? (Mistähän sellaisen voi hankkia?)

https://i.stack.imgur.com/Pwnps.jpg


Olen tosiaan vasta-alkaja (vähäinen pyöräilykokemukseni on vuosikymmenten takaa), mutta tavoitteeni on ryhtyä aktiivisesti pyöräilemään. Odotan innolla oppeja ja kiitos vastauksistanne jo etukäteen.


Ystävällisin terveisin,
Sam

Joni Kani
07.03.2021, 17.56
1. Pitkälti nykyään ne navat on konelaakereilla tehty eli sellaiset on prässätty napoihin eikä irtokuulalaakereilla mutta tässä näyttäisi olevan irtokuulilla (jos oikein ymmärsin). IMO: Konelaakerit on suht huoltovapaat verrattuna irtokuulamalliseen.

2. Mielestäni nuo etu/takanavan speksit "Alloy, Cup & Cone, Double Seal" tarkoittaisi aikalailla kuvan kaltaista rakennetta. Tällaiset on minusta helppo sinänsä huoltaa mutta vaativat sitä noin 1-2 kertaa vuoteen.

Joni Kani
07.03.2021, 18.06
3. Ja luulisin että kiekkojen mukana tulee avain niihin mutta kysäise ennen ostopäätöstä. Tällaisia linkkuja lie myydään myös joten eiköhän noita saa pyöräliikkeistö ostettuakin.

maalinni
07.03.2021, 19.45
Varmasti tulee se avain pyörän mukana. Itsellä samanlaiset pikalinkut biltemasta ostettuna.

Alkaja
08.03.2021, 18.47
Kiitos vastauksista Joni Kani ja maalinni - vastaukset selvittivät asian!

Alkaja
08.03.2021, 18.52
Jatkokysymyksenä asiaan liittyen tiedustelisin:

4. Mihin momenttiin etuakseli (läpiakseli) ja taka-akseli (pikalinkku, uudemmassa malliversiossa kuusiokannalla) tulisi kiristää?

nure
08.03.2021, 18.58
Pika linkun momenttia lie vaikea määrittää, kunhan on tiukkaan muttei apinan raivolla väännetty. Taka-akseleissa yleensä ilmoitettu, siellä 10Nm:n kummallakin puolen pyörii...

maalinni
08.03.2021, 19.38
Jatkokysymyksenä asiaan liittyen tiedustelisin:

4. Mihin momenttiin etuakseli (läpiakseli) ja taka-akseli (pikalinkku) tulisi kiristää?

Minulla on ollut paljon kuusiokololla kiristettäviä "varkaudenesto" pikalinkkuja ja aina saan sen jossain kohtaa poikki. Eli 1Nm vähemmän kuin millä se menee poikki :/

Joo ei hampaat irvessä!

nure
10.03.2021, 14.00
Mitähän muuten rengasrikolla ja navan rakenteella tekemistä keskenään... Itsellä Tunen kuuskolo "pikalukot" ja ei tosiaan kiristys mikään voimalaji ole...

TERU
10.03.2021, 14.22
Renkaanhan voi paikata kiekkoa irroittamatta, no sisuria ei voi vaihtaa, ei paha juttu tuo paikkaus noinkaan, jos ei sopivaa avainta napaan mukana.
Tässä keskustelun pyörässä taisi olla erikoisavaimella avattavat pikalinkut, ei sitte vissiin Torxitkaan kyseessä?

Yhdessä parissa minullakin kuusiokoloavaimella avattavat, jotka ostin kerran saksankaupasta, kun muutakin tuli.

ATK
10.03.2021, 14.58
Taitaa vielä usein varsinkin halvemman pään pyörissä (<1000€) olla usein vakiokiekoissa irtokuulalaakerit ja kupit (cup & cone). Varsinkin pikalinkkua käyttävissä malleissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Samoin Shimano taitaa luottaa yhä uusissakin navoissa noihin irtokuuliin ja kuppeihin.

TERU
10.03.2021, 15.45
Noin tosiaan, halvoissa Shimano-navoissa ja niiden kopioissa, samoin on kalleimmissa Shimano-navoissa, minä + tuttavani tekninen syväammattilainen pidämme noista. Nämä saa todella liukkaiksi ja kestävät isältä pojalle.

nure
10.03.2021, 17.49
On joskus ollut myynnissä sisärenkaita jotka saa vaihdettua rikkoutuneen tilalle ilman kiekon irroittamista, kukaan ei vain kertonut ett jos vanha ei samanlainen niin sen irroitus ei onnistu... Tuskin enää markkinoilla...