Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Emtb



Sivut : 1 2 3 4 [5]

Kiituri
16.12.2023, 20.04
En tiedä missä talvessa minä ajan, mutta kyllä mulla luomukin kulkee hitaammin talvella kuin kesällä. Ehkä se olen vain minä.
Sulla on kevyesti rullaavat kumit kesällä tai ajat umpihangessa. Minulla on Edessä ja takana se sama mikä tulee Voimassa edessä. Sen rullausvastus on .. järjetön.
Kyllä kovaksi tamppaantuneella polulla rullaa todella hyvin ja vielä kun lumi peittää kivet ja juuret.
Toki jos kesällä aja neulaspolkuja ... eli maastoasfalttia niin rullaahan se hyvin ...

MRe
16.12.2023, 20.49
Toki jos kesällä aja neulaspolkuja ... eli maastoasfalttia niin rullaahan se hyvin ...

No, mitä nyt Sipoonkorvessa, Kivikossa ja Hallainvuorella on. Olen kuitenkin pahoillani siitä, etten ole havainnut sähkärin rangessa suuria muutoksia kesän ja talven välillä. Sen sijaan luomulla olen kokenut, että talvella ajaminen tuntuu raskaammalta.

Ja siis mä lähden aina lämpöisellä akulla. Sillä lienee vaikutusta.

Steve Baggy
16.12.2023, 21.17
Sulla on kevyesti rullaavat kumit kesällä tai ajat umpihangessa. Minulla on Edessä ja takana se sama mikä tulee Voimassa edessä. Sen rullausvastus on .. järjetön.
Kyllä kovaksi tamppaantuneella polulla rullaa todella hyvin ja vielä kun lumi peittää kivet ja juuret.
Toki jos kesällä aja neulaspolkuja ... eli maastoasfalttia niin rullaahan se hyvin ...
Toki kesällä tuollaisilla ankkureilla ei kehtaa kukaan muu ajaa kuin sähkömopoilijat.

Kiituri
17.12.2023, 11.55
Njoo, ilman tehostusta se liikkuu vain tiputtamalla katolta.

Kiituri
18.04.2024, 15.39
No niin meitä on pieni joukko jotka voi aidosta sanoa että ajaa yksilöllisellä pyörällä joita ei tule usein vastaan ja jatkossa vielä harvemmin.
Se vaan vaivaa että mitäs jos jotain hajoaa takajousituksen varsista. Rungon takuukin taisi raueta meiltä kaikilta samaan aikaan.

bike futurist
18.04.2024, 16.27
ehkäpä kotivakuutus korvaa osan ikävähennetystä hankintahinnasta ja eikun spessua kaupasta

Kiituri
20.04.2024, 22.52
^Spessu ei ole vaihtoehto. Geometria on liian erilainen kuten vaikka keskiön korkeus.

Kiituri
24.07.2024, 09.27
Olisko käsitystä mikä takapyörä napa (Mavic) tarkkaan ottaen Voimassa mahtoi olla vakiona?
Vapaaratas on finaalissa ja uusi pitäisi tilata.

Sambolo
28.07.2024, 07.53
Surkeita nuo mavicin vaparit, suosittelen jotain kunnollista.

Kiituri
28.07.2024, 11.28
Saako tuohon napaan jotain muuta kuin Mavicin omaa?

Jukka4130
29.07.2024, 15.47
Saako tuohon napaan jotain muuta kuin Mavicin omaa?

Oletusarvoisesti ei. Lähtökohtaisesti napamalli ja vapaaratasmekansimi kulkevat käsi kädessä niin, että yhdestä ratkaisusta toiseen siirtyminen samaa naparunkoa käyttämällä ei ole mahdollista. Tavallaan pienen poikkeuksen muodostavat muutamat ratchet-systeemit, joissa voi olla mahdollista vaihtaa kytkinlevyjä ja sitä kautta saada korkeampi tai matalampi POE-luku.

Kiekkoja (tai napoja) valitessa onkin suositeltavaa tutustua vapaaratasmekanismin varmatoimisuuteen, huollettavuuteen, varaosien saatavuuteen ja ominaisuuksiin (esim. POE-luvun osalta). Samalla hyvä huomioida navoissa käytettävät laakerkoot – yleistäen, mitä isompi, sen parempi – ja pinnojen lukumäärä. Perustellulla vannevalinnalla ja hyvin tehdyllä kiekkokokoonpanolla saa näin suurella todennäköisyydellä hyvin toimivan parin ja välttyy vähemmän miellyttäviltä yllätyksiltä tai tiheään tehtäviltä huoltotoimilta.

Sambolo
29.07.2024, 16.42
Mulla mavicin vapari lipsu uudesta asti, autto kun putsas ylimääräiset rasvat pois, silti kai jotai tuhoa oli kai kerenny tulla. Vaihettii rachet ringi johki dt swissin isompaa hammastukseen, toimi jonku aikaa ok, mut sit tais se jousisysteemi ja minä väsyä ja hommasin hopen kiekon/navan.

Kiituri
29.07.2024, 18.10
Ei se kiekon vaihtaminen ole nyt vaihtoehto Voimaan. Mulla on Evolinkissä erittäin toimva takanapa. Siinä on sellainen erikoinen vapaaratas missä on kaksi hammaskehää akselillä eikä niitä ulospäin olevia hampaita.
Voimassa on eri kiekot ja luulisin että napakin on erilainen. Ainakin vaparin ääni on erilainen. Toivoin että joku tietäisi mikä napa niissä Voiman peruskiekoissa on.
Luultavasti se on "Freewheel technology: Instant Drive 360 / Freewheel: Shimano MS / Sram XD MTB"

Sambolo
30.07.2024, 01.26
Samanlainen kun sun evolinkissä, rachet vapari. Samanlainen oli itelläkin mavicin kiekossa, oli kyllä muutenkin niin onnettomat kiekot(deemax elite), et mielellään vahtoi.

Kuminauha
30.07.2024, 12.45
DT swissin 350 54T napa toimi itellä sähkärissä kun junan vessa. Ei pahaa sanottavaa tuosta.

Kiituri
30.07.2024, 21.56
Samanlainen kun sun evolinkissä, rachet vapari. Samanlainen oli itelläkin mavicin kiekossa, oli kyllä muutenkin niin onnettomat kiekot(deemax elite), et mielellään vahtoi.
NO tuohan on oikeastaan hyvä asia. Nimittäin mulla pitäisi olla yksi vaparisetti minkä sain Evolinkkiin kun sen vapari alkoi oireilla heti uutena. Uusi setti pitäisi oleman jotain kovempa seosta rankkaan käyttöön.
Muistaakseni sain se evolinkissä fiksattua enkä asentanut uutta. Se vapri on kyllä käyttä todella hyvä. Todella tiukassa teknisessä paikassa pitää olla super tiheä räikkä ja tuo on sitä.

Mikäs niisä Deemaxeissa on huono paitti tuon räikän kuluminen tai olisko tahmeat alukeräisrasvat (niistä netissä on kommenttejä).

Sambolo
30.07.2024, 22.18
Ite vaihoin isommalla hammastuksella olevat, vakio aika tiheetä pientä, varmaa sähkössä kovilla tihee jos vähänki meinaa lipsumista olla. Noh, vähän pinnoja ja niitä ärsyttäviä flättipinnoja, etukiekko meni aika herkästi tacoks kun tuli vähän vinosti alas, muutenkin aika pehmosat kiekot kovempaan ajoon. Takakiekko oli flätspotilla ja lommoilla herkästi. Alle kauden ne mulla kesti. Hopen fortus 30 painavat mut huomattavasti jämymmät, joku kolme vai neljäs kausi etusella ja ei rihtaamisen tarvetta. Takanen kesti kans todella hyvin mut hyppy vajaaks terävään kiveen sai siihenkin vähän pystyheittoa, nyt kuitunen dh kehä ollu takana ja pommin kestävä.

Kiituri
31.07.2024, 20.30
^jaa no sitten ymmärrän. Ajotapa on niin erilaista. Hyvin nuo tuntuu kestävän kun ei hypi.

DT Swiss on varmasti laatunapa. Ehkä sitten joskus jos/kun kiekot hajoaa. Epäilen ettei niin tule helposti käymään kun noilla poluilla ei vaan mene edes tehostuksen loppumisen 25km/h rikki. Kapeaa, mutkikasta ja kivikkoista/juurakkoista ettei siinä vauhtia pysty pitämään ja parempi niin. Vanhat luut kestää pitkään parantua ja vauhti niitä rikkoo.

Kiituri
28.11.2024, 20.39
Onko kuinka monella antautunutse takajousituksen yhdysakseli mistä oli saatavissa joku kisaversiokin?
Tällainen huhu tuli vastaan että akseleita on hajonnut.

Jukka4130
30.11.2024, 00.20
Kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä. Akselit ovat 25-milliset ja jos sellaisen rikkoo ajamalla, akseli ei ole varmastikaan ainoa vaurioitunut komponentti. Vertailuna, useat rungot käyttävät nivelpisteissä 6902-laakereita ja niiden mukana 15-millisiä akseleita, jotka nekin kestävät tyypillisesti ongelmitta.

Race-mallisten akselien oleellinen ero oli ymmärtääkseni, että ne lisäävät rungon jäykkyyttä akselin keskiosan suuremman halkaisijan avulla.

Kiituri
30.11.2024, 13.39
Se alkuperäinen on rei'itetty ja kaippa se siksi voisi antautua.
https://www.emtbforums.com/attachments/6-jpeg.103056/

Mitähän mahtaisi maksaa jos teettäisi jossain koneistamamossa tuollaisen akselin mutta ilman rei'itystä?

Hanski
03.12.2024, 00.19
Kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä. Akselit ovat 25-milliset ja jos sellaisen rikkoo ajamalla, akseli ei ole varmastikaan ainoa vaurioitunut komponentti. Vertailuna, useat rungot käyttävät nivelpisteissä 6902-laakereita ja niiden mukana 15-millisiä akseleita, jotka nekin kestävät tyypillisesti ongelmitta.

Race-mallisten akselien oleellinen ero oli ymmärtääkseni, että ne lisäävät rungon jäykkyyttä akselin keskiosan suuremman halkaisijan avulla.

Vääntöjäykkyyttä, eli poskien kiertymistä suhteessa toisiinsa. Jonka vaikutus swingien murtumiseen pitäisi tarkemmin laskea, tilastotkin auttaisi, jos olisi. Akselien rikkoutuminen ei liene ollut ongelma, vaan osan kuskeista paino/ajotapa/mieltymykset. Voimassa nivelnelikulmion ala on kuitenkin varsin pieni nelilinkkuihin verrattuna, saattaa jousto jopa lk. 3 kertaistua sinne taka-akselille redusoituna - eli minkä liikkeen ajaja allaan lopulta tuntee.

^satoja euroja, koska sen splinin akselin päähän koneistaminen on se kallein työvaihe. Polen hintoihin päästäkseen pitäisi olla Polen sarjakootkin. Mutta johan se Leo väläytti uustuotanto varaosien saataville tuloa... uskallan epäillä ettei ihan Polen hintoihin päästä, mutta kunhan nyt johonkin edes...

Kiituri
06.12.2024, 03.17
No nyt kun Polea ei enää ole niin ajattelin selvitellä josko tuollaisen akselin voisi teettää. Ehkä pitää harkita toisen Voiman ostamista varaosiksi...

Pietro
06.12.2024, 14.36
Onko pole tulossa takaisin?

Nettisivut väittää niin!?

We are Regrouping?

Ketkä mahdollisesti ovat uudet omistajat?

Tietääkö kukaan?

https://polebicycles.com/

Kiituri
06.12.2024, 14.57
No jopas!!

Silti pitää harkita jos ostaisi toisen. Muokkaisi sitten vaikka kaksi erilaista.

hece
09.12.2024, 11.14
Kyllä, Leo + muita omistaa IPR:n (mutta ei käsittääkseni vanhoja laitteita/varastoa): https://www.instagram.com/p/DCeu2p3ug2f/

Suunnittelupöydällä alkuun Voima/Vikkelä stay joka koneistettu yhdestä palasta, ei liimauksia. Täällä oli lisää (vissiin vain jäsenille): https://www.facebook.com/groups/polebicycleriders

Voima and Vikkelä swingarm design is moving forward. V4 Swingarm's 3D weight was 722g (both pieces.) Single piece design is currently 1080g (both pieces.) We will expect some increase in weight after CNC. The single piece design's axial stiffness is on par as the V4 but laterally the V4 is 20% stiffer. Lateral stiffness sounds bad but actuallly the axles are mainly responsible for the lateral stiffness of the swingarm, and therefore the axial stiffness is the main point.
We have added cable guides, but in the process we had to get rid of the logos. We have also discussed with Vision Velo about collaboration to create mudguard mounts and covers for the pockets / cable routing plastics. The bare version works with zipties but it would be cool to have some plastic calbe guides as well.
Let me know what you think about this.

Hanski
11.12.2024, 23.54
Kuvasin endoskoopilla (vanha, ei ole valitettavasti kuvan tallennusmahdollisuutta, vain live cam) swingiä sisältä. En usko, että liimauksesta tulee pettämään, lentokonelaatua sanoisin. Mutta koneistusjälki sisäpuolella on kautta linjan kuten ulkopuolellakin ja särövaikutuksen vuoksi nuo ovat hajonneet sieltäkin mistä ovat. Oli pettymys huomata, ettei tätä oltu huomioitu / sisältäkin ajettu jälki "koneistuspornoon" - vaikkei edes näy. Saas nähdä millaiset nuo yhdestä palasta koneistetut tulevat olemaan, ostan vasta kun näen, ettei sisäkurveihin ole niissäkin tehty jännitysmaksimointeja...

<1%>
12.12.2024, 07.34
Onko pole tulossa takaisin?

Nettisivut väittää niin!?

We are Regrouping?

Ketkä mahdollisesti ovat uudet omistajat?

Tietääkö kukaan?

https://polebicycles.com/

Konkurssimenettelyssä pyritään myymään varasto ja tavaramerkit yhdessä. Polen kanssa se ei onnistunut, niin ne myytiin erikseen.

Eli se kuka osti tavaramerkin, firman nimen ja patentit voi ihan hyvin perustaa Polen vaikka uudelleen. Tämä on niin niche-brändi etten usko että sen osti joku kovinkaan ulkopuolinen. Eli veikkaan vanhoja omistajia tai niiden lähipiiriä.

Korkein tarjous on voittanut. En usko, että brändistä maksettiin paljonkaan, koska osaaminen ja tietotaito jatkaa tätä projektia on niin harvalla. Kukaan ei ostaisi Pole-merkkistä kiinalaista markettipyörää, joten veikkaan että samalla niche-reseptillä jatketaan vanhojen omistajien toimesta.

Copilot
12.12.2024, 08.21
Kyllähän noista ylläolevista insta yms. postauksista voi päätellä, että tavaramerkki, IPR yms. on Kokkosella edelleen.

Kiituri
12.12.2024, 10.49
Kuvasin endoskoopilla (vanha, ei ole valitettavasti kuvan tallennusmahdollisuutta, vain live cam) swingiä sisältä. En usko, että liimauksesta tulee pettämään, lentokonelaatua sanoisin. Mutta koneistusjälki sisäpuolella on kautta linjan kuten ulkopuolellakin ja särövaikutuksen vuoksi nuo ovat hajonneet sieltäkin mistä ovat. Oli pettymys huomata, ettei tätä oltu huomioitu / sisältäkin ajettu jälki "koneistuspornoon" - vaikkei edes näy. Saas nähdä millaiset nuo yhdestä palasta koneistetut tulevat olemaan, ostan vasta kun näen, ettei sisäkurveihin ole niissäkin tehty jännitysmaksimointeja...

Millaisia oireita oli tuossa swinggissä vai lähditkö ihan vain uteliaisuutta tutkimaan mitä sisällä näkyy?
Onko syytä olla huolissaan ja pelätä että swingit menee poikki ajossa...

Chat GPT
13.03.2025, 15.41
Pole päässyt listoille.

https://youtu.be/M8iltQsRwHo?si=RAuOp4SkWgBGiWWX

Wolfberg
15.03.2025, 15.05
Pole julkaissut uudet kotisivunsa koneistettujen varaosien osalta, hinnat sitä tasoa kun odotinkin.

https://polebicycles.com/products/voima-vikkela-swingarm 750 euroa

https://polebicycles.com/products/voima-and-vikkela-link-lower 778,10 euroa, Latest revision of the bonded lower link for Voima and Vikkelä. These are the last ones for now. Sold as pair. - No guarantee or warranty

https://polebicycles.com/collections/all?filter.v.price.gte=&filter.v.price.lte=&sort_by=price-descending

IHD
17.03.2025, 16.11
Kauppalehes on juttuu Polesta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/luulin-etta-verkkokauppamme-oli-rikki-konkurssiin-menneen-kotimaisen-polkupyoravalmistajan-toimitusjohtaja-kertoo-miten-myynti-pysahtyi-kuin-seinaan/30a22667-b6be-4f4c-9671-2918a11d3aad

Kiituri
17.03.2025, 17.14
Hiukan on suolaisen hintaisia osia. Tulee automaailma mieleen mutta onhan noissa työtä ja kalliita koneita tarvitaan.
Tärkeintä että ylipäänsä saa osia. Nyt ei ole pakko ostaa riisuttua runkoa varaosiksi.

Toivottavasti Pole/kokkonen vielä pikkuhiljaa nousee pyöriäkin tekemään. Itseä kiinnostaisi myös jos toisi jotain uusiakin osia kuten hiukan pidempi takaiskarin pidike millä maavara nousisi 12..20mm.

Hanski
25.03.2025, 05.51
Millaisia oireita oli tuossa swinggissä vai lähditkö ihan vain uteliaisuutta tutkimaan mitä sisällä näkyy?
Onko syytä olla huolissaan ja pelätä että swingit menee poikki ajossa...

Ostin murtuneen swingin ja korjauksen (purkkaviritys kemiallisella metallilla siis) yhteydessä kuvasin. Oma Voimani on ehjä, mutta kurkkasin sitten sinnekin, silkkaa uteliasuuttani. Lovivaikutus lienee se oikea suomenkielinen termi, ei särövaikutus, mutta yhtä kaikki terävä sisäkulma aiheuttaa jännitysmaksimin. Tuo ostamani swingi oli sisäpuolelta lähes koko mitaltaan jo haljennut. Sain hankittua tilalle vähän käytetyt V1 swingit, eroa ajossa en huomannut, vaikka muutama kunnon pohjaaminen molempien kanssa koettu - toki murtumahan ei ole linkun ja taka-akselin välissä, vaan linkkujen välissä.

Leohan on ilmoittanut ostaneensa tuotemerkin / IPR:t, tästä oli hiljattain juttua mm. Tekniikka & Taloudessa (ex. insinörttiuutiset), yrityksen Mahtisonni Oy nimiin. Nimi ei hyvää lupaa Voima/Vikkelä tai vanhempien omistajille, mutta uudesa verkkokaupassa on jotain iloa sillekin saralle.

Itse tuumin, että jos tämä tähän hyytyy, voi ainakin kokeilla tekiskö Nicolai sitä Vikkelää vastaavaa geoa XS:na. Perän toiminta on silti niin omaa luokkaansa, ettei taida kilpailua 180-200 mm kategoriassa olla - vaan lienee se globaali markkinakin alle 50 vuodessa, joten vielä Poleakin pienempi bränsi ainoa kun voisi toteuttaa... :/

Kiituri
26.03.2025, 17.23
Mitenkäs vaihtajan pidikkeen kanssa mahtaa olla. Pole varaosasivulta en löytänyt.

Kemizti
26.03.2025, 18.16
Mitenkäs vaihtajan pidikkeen kanssa mahtaa olla. Pole varaosasivulta en löytänyt.

Se on ihan standardi UDH korvake, saa about joka pyöräliikkeestä

Kiituri
26.03.2025, 19.58
Se on ihan standardi UDH korvake, saa about joka pyöräliikkeestä
Hyvä juttu. Ei lopu kesken tai no loppuu rahat kesken jos monta kertaa joutuu uusimaan sähkövaihtajan. Olispa joku vaihtajan suoja noita oksia vastaan. Niitähän tuppaa tuolla maastossa olemaan.