Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Emtb

Sivut : 1 [2] 3 4 5

mehukatti
18.01.2022, 17.01
itsekään en ole aivan vakuuttunut siitä, että kuluttaja saisi kivaa cnc ulkonäköä enempää rahoilleen vastinetta polen valmistusmetodin takia verrattuna vaikkapa tuohon neko mullalyn ja frank the welderin yhteisprojektiin

Putkista hitsaamalla ei vaan oikein saa aikaiseksi sähköpyörää, jossa moottorin ja akun integraatio olisi korkealla tasolla. Esim. akku tulisi olemaan ruma ulkoinen mötikkä rungossa. Jos alumiinissa pysytään, niin mieluiten otan joko cnc-koneistetun sähkiksen kuten Pole Voima tai sitten Taiwanissa valmistetun Gen 3 Levon, jossa käytetty hydroformausta ja ties mitä edistyneitä valmistustekniikoita mitä ei nyrkkipajoilla ole käytössä.

Kiituri
18.01.2022, 17.46
Voiman runko on sikäli hankala tapaus että vanhemmiten jos jokin osa antaa vähänkin periksi niin sitä ei voi hitsata eli runko siltä osin verkonpaino.

Kuinkahan monta Voimaa on Suomeen tilattu?

ruuduntakaa
18.01.2022, 17.48
itsekään en ole aivan vakuuttunut siitä, että kuluttaja saisi kivaa cnc ulkonäköä enempää rahoilleen vastinetta polen valmistusmetodin takia verrattuna vaikkapa tuohon neko mullalyn ja frank the welderin yhteisprojektiin:

No onhan cnc-koneistettu runko jotain ihan muuta kuin hitsattu putkikehikko.
Ja millaiset mahdollisuudet se antaa muotoiluun, muutosten tekemiseen "lennosta", sisäiseen tuentaan, jne.

Muoks:
Itseasiassa en oikein ymmärrä miten toi erittäin ruma keskentekoisen näköinen putkikasa edes vertautuu Polen cnc-runkoon. Ei olla edes samalla planeetalla?

https://ep1.pinkbike.org/p5pb21860381/p5pb21860381.jpg
https://polebicycles.com/wp-content/uploads/2021/05/Stamina-180-Remastered-Stock-Custom-Raw-Clear-4-1536x1024.jpg

Rytky
18.01.2022, 22.04
Hieno ja bling toi Voima kyllä on sitä ei käy kiistäminen.
En vain missään nimessä koskaan osta sitä.. En taida olla kohderyhmää, kun ostelen pyöriä ja osia käytettynä ja, no joskus myös uutena.
Ostaahan ne jotkut maibachin, koska Mersu ei tee tarpeeksi hienoa autoa.

ruuduntakaa
19.01.2022, 09.46
On tosiaan hienoa, että Suomessa on innovatiivinen valmistaja, mutta noista rungon valmistusmetodeista olen hieman eri mieltä. Sitä videota kun katsoi, niin oliko se niin, että sen moottorin suojakehyksen tekoon meni 2 tuntia CNC aikaa. Eli niitä syntyy parhaassakin tapauksessa 12 / kone vuorokaudessa. En tiedä millainen leegio Polella noita CNC-koneita on, mutta sarjatuotantovauhtina tuo on aika vaatimaton.

1 tunti.

MRe
19.01.2022, 09.55
^Ok, mutta silti todelliseen sarjatuotantoon tuo on aika pitkä aika. Ja kaikki muukin pitää CNC-koneistaa, mutta kaipa ne siellä osaavat laskea paremmin kuin minä.

ruuduntakaa
19.01.2022, 10.33
^Premium-/High End-tuotteita tehdään hartaasti, ei nopeana sarjatuontantona. ;)

Eipä vaan, taitaa yhden pyörän läpimenoaika kaikkinensa olla aika pitkä, vielä ainakin.

Takamisakari
19.01.2022, 12.19
Minkä ihmeen takia täällä pitäisi miettiä sitä kuinka kauan aikaa yhden rungon osan tekemiseen menee tyyliin " ei voi toimia" ja "ei ole sarjatuotantoa"? Pyöriä saa ostamalla, pyörä on mielettömän hienon näköinen ja ainakin luomuPoleilla ajaneena uskon myös ajettavuuden olevan huippuluokkaa. Mikä tässä on sellaista mistä ei voi tykätä?

Santtu75
19.01.2022, 12.28
Eikähän tuo valmistusprosessi ole myös yksi tapa tehdä "hieman erilaista" ja isosta osasta muista valmistajista erottuvaa tuotetta.

ruuduntakaa
19.01.2022, 12.33
Mä näen tuon valmistusprosessin ihan huikeana. Erittäin joustava ja lähes rajattomat mahdollisuudet tarjoava toi cnc-koneistus.

Jos mietitään vaikka sitä Polen päätöstä vaihtaa moottori Brosesta Boschiin; melko kivutonta oli varmaan tehdä tarvittavat muutokset?

Enemmän mä kummaksun sitä että kukaan muu ei ole lähtenyt tälle tielle.

Sambolo
19.01.2022, 13.18
Voiman runko on sikäli hankala tapaus että vanhemmiten jos jokin osa antaa vähänkin periksi niin sitä ei voi hitsata eli runko siltä osin verkonpaino.

Kuinkahan monta Voimaa on Suomeen tilattu?

Montaako alurunkoa olet hitsaillu nyt?

Polen koneistetut rungot ovat sikäli helppo tapaus, että vanhemmiten, jos jokin osa antaa vähänkin periksi, niin voi koneistaa uuden.

MRe
19.01.2022, 13.30
^No en tiedä kuinka "helposti", paitsi jos Pole itse tekee. Mutta eikös sulla ole tuosta helppoudesta kokemusta?

bike futurist
19.01.2022, 14.08
Mä näen tuon valmistusprosessin ihan huikeana. Erittäin joustava ja lähes rajattomat mahdollisuudet tarjoava toi cnc-koneistus.

Jos mietitään vaikka sitä Polen päätöstä vaihtaa moottori Brosesta Boschiin; melko kivutonta oli varmaan tehdä tarvittavat muutokset?

Enemmän mä kummaksun sitä että kukaan muu ei ole lähtenyt tälle tielle.

tuossa aiemmin kysyinkin: mitä hyötyjä kuluttajalle on tuosta polen tuotantotavasta? Oli se polelle itselleen kuinka "lean" tahansa, niin x määrä iteraatioita leon leon tietsikan cad tiedostoista ei päädy siihen kaksi vuotta sitten tilattuun ja puoli vuotta sitten koneistettuun Staminaan. Semminkin, kun se maksaa 5k per runkosetti eikä tietääkseni tarjoa mitään enempää kuin eturivin maastopyörävalmistajien rungot, niin pohdiskelen vaan että onko se suomalaisuus ja cnc pinta tuon 1-2k arvoinen lisä :)

ruuduntakaa
19.01.2022, 14.25
tuossa aiemmin kysyinkin: mitä hyötyjä kuluttajalle on tuosta polen tuotantotavasta? Oli se polelle itselleen kuinka "lean" tahansa, niin x määrä iteraatioita leon leon tietsikan cad tiedostoista ei päädy siihen kaksi vuotta sitten tilattuun ja puoli vuotta sitten koneistettuun Staminaan. Semminkin, kun se maksaa 5k per runkosetti eikä tietääkseni tarjoa mitään enempää kuin eturivin maastopyörävalmistajien rungot, niin pohdiskelen vaan että onko se suomalaisuus ja cnc pinta tuon 1-2k arvoinen lisä :)

En tiedä, jollekin varmasti on. Jollekin ei. Mä näen tuossa plussana myös eteenpäin menemisen; kehitystä metodeihin.

Itse en ole Polea hankkimassa, en ole esim. Voimaa ajanut, mutta en näe syytä vaihtaa nykyistä pyörääni Suomalaiseen.

Arvostan silti.

Jami2003
19.01.2022, 18.29
Arvostan Polea innovatiivisena pyörän valmistajana mutta kun koko ikänsä on touhunnut tuotteiden kanssa joita tehdään CNC koneilla koneistamalla niin onhan tuo valmistusmetodi aivan jäätävän kallis sarjatuotantoon. Hukkamateriaalia syntyy paljon ja koneaikaa kuluu.

Mutta mitä tulee itse pyörän suunnitteluun ja esimerkiksi Voimaan niin ei voi muuta kuin Leolle hattua nostaa. Jos kuuntelee popcasteja missä kaveri avaa vähän suunnitteluansa niin lähes naurattaa internet tietäjien vähättely. Kehtaan väittää että yhdelläkään äidinkielenään suomea kirjoittavalla ihmisellä ei ole natsoja alkaa kyseenalaistamaan Leon ratkaisuja :)

En tiedä tuleeko koskaan ostettua Polea mutta ainakin fani olen. En kyllä sen takia että rungot koneistetaan vaan sen takia että kyseessä on viimeistä päälle hienosti suunniteltuja hienoja pyöriä.

Sambolo
19.01.2022, 19.06
^No en tiedä kuinka "helposti", paitsi jos Pole itse tekee. Mutta eikös sulla ole tuosta helppoudesta kokemusta?
Mulla ei valitettavasti ole ollut Polen koneistettua runkoa. Mutta pole on kyllä tarjonnut asiakkailleen varaosia ja päivitysosia näihin koneistettuihin. Lähinnä otin kantaa tuohon, että ei kukaan runkoja hitsaile kasaan jos ne hajoaa, ehkä terästä vielä kannattaa hitsailla. Vanhoihin pyöriin saa myös heikosti varaosia, mutta veikkaan että koneistaminen onnistuu myöhemminkin.

Jami2003
19.01.2022, 22.22
Eikös nuokin aika yhtä palikkaa ole. Mikä osa rungossa on sellainen varaosa mikä ei ole melkein koko runko ja maksaa näin ollen runkosetin hinnan. Takakolmio ehkä. Joku iskarin kiinnike kun repeää on varaosa varmaan uusi runko valmistusmenetelmästä riippumatta :)

tomi.harkonen
19.01.2022, 23.33
Tuo pyörä, jota vertasit Poleen, on kyllä niin vitun ruma, että se alkaa olla hieno. Tuo Stamina on kyllä tyylikkäimmän näköisiä pyöriä, mitä itse olen ikinä nähnyt. Tottahan katsojan silmissä on vikaa??. Livenä vielä tyylikkäämpi kuin kuvissa. Voima ei niin kaunis livenä omaan silmään. Mutta silmä joutuu kyllä siihen tottumaan??.

Sambolo
20.01.2022, 02.15
Eikös nuokin aika yhtä palikkaa ole. Mikä osa rungossa on sellainen varaosa mikä ei ole melkein koko runko ja maksaa näin ollen runkosetin hinnan. Takakolmio ehkä. Joku iskarin kiinnike kun repeää on varaosa varmaan uusi runko valmistusmenetelmästä riippumatta :)
Onhan se etukolmio joo. Yleensä pyöristä hajoaa esim chain stay, mut sitähän Voimassa ei edes ole :D
https://polebicycles.com/wp-content/uploads/2021/08/SimLab_90-640x360.png

ruuduntakaa
20.01.2022, 07.58
"We've been nominated! The EMTB-News User Awards are here and Pole Bicycles have been nominated for E-MTB of the year, most innovative brand and most innovative product, among other notable categories"

https://www.instagram.com/p/CY61qZ5Po2D/?utm_source=ig_web_copy_link

MRe
20.01.2022, 09.16
En tiedä tuleeko koskaan ostettua Polea mutta ainakin fani olen. En kyllä sen takia että rungot koneistetaan vaan sen takia että kyseessä on viimeistä päälle hienosti suunniteltuja hienoja pyöriä.
Joo, kyllä minäkin arvostan Polea valmistajana ja hienoa, että on vielä Suomesta. Toivotaan vielä, että valittu malli on kaupallisesti kestävällä pohjalla, koska sehän on ainoa, mikä loppupeleissä merkitsee.

Smooth
20.01.2022, 15.08
Tuoreimman viestin mukaan voima olis tulossa jo maaliskussa, eli aikaistunu reilulla kk. toimitus. Saas nähdä kuinka käy, polte alkaa olla jo kova.

Bndit
20.01.2022, 15.29
Diggaan erittäin paljon tuosta voimasta, vaikka aluksi näytti ...tun rumalta, mutta ehkä silmä on tottunut tai rumasta on tullut kaunista? Jos olisi tarvetta enemmälle joustolle tai uudelle pyörälle ja kassa kunnossa, niin ostaisin. Onhan se vaan hienoa että Suomessa tehdään laatupyöriä!

Jukka4130
21.01.2022, 15.28
No onhan cnc-koneistettu runko jotain ihan muuta kuin hitsattu putkikehikko.
Ja millaiset mahdollisuudet se antaa muotoiluun, muutosten tekemiseen "lennosta", sisäiseen tuentaan, jne.

Muoks:
Itseasiassa en oikein ymmärrä miten toi erittäin ruma keskentekoisen näköinen putkikasa edes vertautuu Polen cnc-runkoon. Ei olla edes samalla planeetalla?

Molemmat ovat erittäin hienoja runkoja ja huipputason ammattitaidon työnnäytteitä sellaisenaan. Rumaksi ja keskentekoiseksi haukkuminen tuntuu ylimieliseltä, etenkin kun runkoon tiivistyy yli 30 vuoden kokemus. Jokaisella valmistustavalla ja teknisellä ratkaisulla on omat ominaisuutensa etuineen ja haittapuolineen, mikä ulottuu osaltaan myös ulkonäköseikkoihin.

ruuduntakaa
21.01.2022, 15.56
Molemmat ovat erittäin hienoja runkoja ja huipputason ammattitaidon työnnäytteitä sellaisenaan. Rumaksi ja keskentekoiseksi haukkuminen tuntuu ylimieliseltä, etenkin kun runkoon tiivistyy yli 30 vuoden kokemus. Jokaisella valmistustavalla ja teknisellä ratkaisulla on omat ominaisuutensa etuineen ja haittapuolineen, mikä ulottuu osaltaan myös ulkonäköseikkoihin.

Kyllä sen 30 vuoden kokemuksen tulis näkyä jossain.
Ja ilman pätkääkään ylimielisyyttä: ei kyllä näy.

Viimeistelemättömän näköinen, olkoon tekijä mikä guru hyvänsä, en tunne. :)

Muoks: oman mielipiteen esittämisestä saa siis ylimielisen leiman?
Ja kommenttini koski siis vain ulkonäköä.

Takamisakari
21.01.2022, 16.09
Kyllä mun täytyy sanoa että olen tässä samaa mieltä ruuduntakaan kanssa. Nimenomaan kun puhutaan estetiikasta tai siltä mikä näyttää "silimänmukaselta"

Kiituri
22.01.2022, 14.43
Nyt kun Voima joka tapauksessa on CNC runko, niin kuinkahan mahtaisi onnistua Polelta hitusen pidempi takahaarukka ja/tai leveämpi nii että mahtuisi 29x3" tai sitten 27.5x3.8" gummi taakse. Alkaisi olla ainakin tuo jälkimäinen näin talvikäyttöön varsin sopiva.

Siitä vaan lisävarusteena myyntiin hiukan erilailla mitoitetut takajousittuksen palikat vaikka ihan tilausperiaatteella.

Jukka4130
22.01.2022, 16.52
Estetiikka mukana pitäen, Mulallyn suunnittelema ja Frank Wadeltonin runko on erinomaisen hieno. Sopivan työkalumainen ulkonäkö, joka viestii, että pyörä on tehty käyttöä varten. Asia, jos viimeistelyn pitää olla kiiltävää gitteriä, kaarevia pintoja ja hiottuja saumoja.

Kokemus näkyy nimenomaan teknisissä ratkaisuissa ja rakenteessa. Gurusta en tiedä, mutta Wadeltonilla on sen verran historiaa lajin parissa, että hänellä on paikka maastopyöräilyn hall of famessa. (https://mmbhof.org/frank-wadelton/) Hyvää yleissivistystä opetella tuntemaan. Hän mm. valmisti ensimmäiset alumiiniset maastopyörärungot aikanaan Yeti-merkin alla.

Kiituri
23.01.2022, 13.08
^Ehkä nuo toiset merkit voisi pistää omaan säikeiseen ja keskitytään tässä Voimaan ja enintään Voiman vertailuun muihin sähköenduroihin, meinaan ettei jopo ihan liikaa keuli.

Ja niistä muista enduroista puheenollen, mitä vaihtoehtoja olisi missä suhteellisen korkea keskiö eli vaikka Evolinkin tapaan vaikkei ihan Voiman tyyliin ja pitkä matala geometriä pitkähköllä ohjaamolla (reach)?

Villetre
23.01.2022, 14.39
Kyllä Voima omaan silmään näyttää hyvältä ja varmasti hyvä pyörä onkin. Ainoa miinus tulee hinnasta mutta valmistusmetodi ei anna myöten. Ja toki jos menekkiä on niin hintaa saanee olla. Ostaisin varmasti jos pystyisin tarpeen perustelemaan itselle. Toivottavasti tulevaisuudessa tekisivät monenlaista pyörää ,nythän taitaa vähän jäädä kahden pyörämallin ympärille homma.

Jukka4130
24.01.2022, 09.47
Nyt kun Voima joka tapauksessa on CNC runko, niin kuinkahan mahtaisi onnistua Polelta hitusen pidempi takahaarukka ja/tai leveämpi nii että mahtuisi 29x3" tai sitten 27.5x3.8" gummi taakse. Alkaisi olla ainakin tuo jälkimäinen näin talvikäyttöön varsin sopiva.

Mahdollista varmasti. Kannattavuus on toinen asia. Kun sarjatuotanto on saatu rullaamaan, voisi olettaa, että sitä ei kovin kevyin syin keskeytetä uusilla revisioilla. Vaikka valmistusmenetelmä on ketterä, muutokset vaativat aina uusien työstöratojen tekemistä ja syöttämistä CNC-myllyihin. Se, että miten iso työ tämä on tarkalleen, on toki oma kysymyksensä.

Kannattaa ehkä kysyä asiakaspalvelusta, että riittääkö tilaa 29x3,0" renkaalle ja sellaisenaan? Sivusuunnassa pyörimistilaa on kuvien perusteella reilusti. Ei-toivotut kontaktit voivat tulla ehkä vain pohjaustilanteissa renkaan ja satulan tai satulaputken välillä.

Sambolo
24.01.2022, 10.10
Linkustohan muotoiltiin jo uusiksi lisätilan saamiseksi. Tuskin muuttavat heti uudelleen.
https://www.instagram.com/reel/CVSA7n_la-h/?utm_medium=copy_link

Kiituri
24.01.2022, 11.45
^ei se tila riitä tehtaan mukaan mutta asiahan korjautuis sillä että ne varsinaiset taka svinggipalikat olisi 5-6mm pidempiä. Ei se kovin kummoinen asia olisi muuttaa. Ehkä joskus...

Ostohousut jo valmiina tuolilla mutta olen pohtinut että onkohan Voima sittenkin vähän liian pitkä. Vaihtoehtoja joissa keskiö olisi samalla korkeudella ja muutenkin geometriä lähellä Evolinkkiä ei ole montaa. Itse en tiedä oikein yhtään joten ehkä Voima tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Spessun S-mitoituksella olevat uudet levot olis muuten mutta keskiö näyttäisi vähän matalalta omaan makuun.

ruuduntakaa
24.01.2022, 12.11
^ei se tila riitä tehtaan mukaan mutta asiahan korjautuis sillä että ne varsinaiset taka svinggipalikat olisi 5-6mm pidempiä. Ei se kovin kummoinen asia olisi muuttaa. Ehkä joskus...

Ostohousut jo valmiina tuolilla mutta olen pohtinut että onkohan Voima sittenkin vähän liian pitkä. Vaihtoehtoja joissa keskiö olisi samalla korkeudella ja muutenkin geometriä lähellä Evolinkkiä ei ole montaa. Itse en tiedä oikein yhtään joten ehkä Voima tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Spessun S-mitoituksella olevat uudet levot olis muuten mutta keskiö näyttäisi vähän matalalta omaan makuun.

2. gen Spessussa en ole kokenut ongelmaksi, varsin kun vaihdoin 155mm kammet. En tiedä paljonko gen3:ssa keskiön korkeutta pystyy viilaamaan, geoahan voi säätää käsittääkseni aika monipuolisesti?

bike futurist
24.01.2022, 12.25
Tuota keskiön korkeutta on tullut aika ajoin kummaksuttua Voiman geometriataulukkoa vilkaistaessa. Ymmärrän toki sen, että isommalla jousitusmäärällä sägiä on enemmän, mutta onhan tuossa silti monta senttiä verrokkeihin nähden korkeammalla. Tuo suhteellisen korkea keskiö on Polen geometria-ajattelussa aina jossain määrin ollut mukana, mutta keskiö on noussut näissä aivan uusimmissa (1.4 evo, voima) vielä lisää. Osaavatko Polella ajavat kuvata tarkemmin, miksi tai miten korkea keskiö on parempi mutkiin? Muistaakseni tämä oli eräs keskeisimmistä perusteista. Tarkoittaako parempi tässä sitä, että flättimutkissa voi polkea pikkasen aiemmin – vai mitä? Itse tykkään, että matala keskiö on luontevamman tuntuinen kaarreajossa (esim bermit), niin en aivan saa kiinni ajatukseta.

Jussi S
24.01.2022, 13.26
Olen käsittänyt mainospuheista pyörän pituuden tuovan riittävästi vakautta. Korkea keskiö lisää taas ketteryyttä (mm. helpompi manuaali) ja toki paremman maavaran. Tämä on puhdasta teoriaa niin kauan kun pääsee oikeasti kokeilemaan. Staminasta tykkäsin kyllä koeajon perusteella.

Kiituri
24.01.2022, 15.43
Erittäin pitkä jousitus tietty myös vaatii lepotilan korkeaa keskiötä.

Jussi S
24.01.2022, 18.28
3 cm lisää joustoa > sentti lisää sägiä.

jullli
24.01.2022, 19.40
...

Ja niistä muista enduroista puheenollen, mitä vaihtoehtoja olisi missä suhteellisen korkea keskiö eli vaikka Evolinkin tapaan vaikkei ihan Voiman tyyliin ja pitkä matala geometriä pitkähköllä ohjaamolla (reach)?

mondraker level ?

Santtu75
24.01.2022, 23.14
Olen käsittänyt mainospuheista pyörän pituuden tuovan riittävästi vakautta. Korkea keskiö lisää taas ketteryyttä (mm. helpompi manuaali) ja toki paremman maavaran. Tämä on puhdasta teoriaa niin kauan kun pääsee oikeasti kokeilemaan. Staminasta tykkäsin kyllä koeajon perusteella.

Nyt olisi mielenkiintoista tietää mekaniikka tuon korkeammalla olevan keskiön (ja sitä myöden pyörän ja ajajan yhteisen painopisteen siirtyminen ylöspäin) ja pyörän ketteryyden välillä.
Kun oma liikkuvan kappaleen mekaniikan tuntemus kertoisi siitä että homma olisi juurikin päinvastoin.
Ainakin moottoroitujen kaksipyöräisten (niin rata- kuin maastopuolella) puolella on pyrkimys saada painopiste mahdollisimman alas ja sitä perustellaan juurikin (moottori)pyörän helpommalla ja nopeammalla reagoinnilla suunnanmuutoksiin mitä alempana painopiste sijaitsee. Miksi polkupyörän kohdalla asia olisi toisin? Siis ihan teoriapohjainen peruste olisi milenkiintoista kuulla.

ruuduntakaa
25.01.2022, 07.50
Voiman keskiön korkeudessa kannattaa huomioda melko alhaalla oleva moottori. Tai tältä ainakin kuvissa näyttää, saatan luulotella väärinkin.
Tuskin jää tilaa juuri enempää kuin esim. Levossa. Toki polkimet ei pauku kiviin mutta motti paukkuu kuten muissakin?

Smooth
25.01.2022, 08.35
Santtu75 kuuntele vaikka kuraläpän podcast haastattelu leosta/polesta ja kurki vaikka leo kokkosen ja polen instagram tilille.
Voimaa ja sen geometriaa yms. esitellään aika hyvin.

Sambolo
25.01.2022, 11.01
En osaa kertoa miksi, mutta eräs tiukka mutkapätkä mitä jouduin 1.3 evolinkillä useemman kerran hinkata, että meni kunnolla edes läpi, meni 1.4 evolinkillä ekalla yrittämällä ja nopeamman tuntuisesti. Keleistä ja vammoista johtuen ihan hirveesti ei ole, mutkia päässy vielä ajamaan, mutta parannusta tuntuisi pyörässä olevan. Toki mulla muutakin muuttujia tuossa kuin 1.3 vs .1.4.

Sambolo
25.01.2022, 11.02

Niinhän sitä äkkiseltään voisi luulla, mutta niiden swingien pidentämine muuttaa kinematiikan täysin.

Votkins
25.01.2022, 13.53
Kuinka paljon te esim. Mr Kiituri oikein ajatte keskiö kiinni kivikossa? Ymmärrän tavallaan huolen, mutta tuntuu vähän teoreettiselta forumiajeluongelmalta.

ruuduntakaa
25.01.2022, 14.05
^Omalta osaltani; en kovin paljon. :D
Silti yksi pohjapanssari on jo halkaistu.

Ajolinjat joo, aina vaan ei ehdi. ;)

Kiituri
25.01.2022, 21.43
Keskiö eli ratas harvemmin mutta polkimet tämän tästä, paitti Evolinkillä missä plussa-kumit.
Minusta tämä keskiön korkeus on asia mistä on turha kaivaa kalpoja esiin. Se on ihan makuasia.
En ymmärrä mikä siinä on että jos haluaa korkeamman keskiön niin heti ollaan neuvomassa miten pitää ajaa tai ettei jollain toisella ole mikään ongelma se matala keskiö.
Mitäpä jos annetaan kunkin haluta sellainen pyörä kuin haluaa ja jutellaan pyöristä.

Kiituri
26.01.2022, 10.04
Niinhän sitä äkkiseltään voisi luulla, mutta niiden swingien pidentämine muuttaa kinematiikan täysin.
Muuttaa juu mutta mikä sen merkitys sitten on loppujen lopuksi ja kenelle. Toki jos ajetaan kilpaa niin se voi olla haitta mutta jos nyt talvella ja kevään pehmeillä, kapeilla ja teknisillä poluilla punnerretaan niin eipä siinä pieni ero joustuksessa tunnu ja ainahan säädöillä asiaa kompensoida. Tarkoitan että varmasti jollekin tuo jousituksen muuttumine on merkittävä asia ja ehkä vielä takanavan ja keskiön etäisyyden kasvukin tuntuu mutta toisille isompi takagummi voikin sitten olla isompi etu kuin nuo muut asiat on haitta.
Sitäpaitti ne jousituksen palikathan voi taas kesäksi vaihtaa takaisin eikä kukaan niitä pakottaisi ostamaankaan.

MRe
26.01.2022, 10.23
^On toki mielenkiintoinen ajatus, että Pole valmistaisi erimittaisia komponentteja, joista sitten pyörän voisi kasata kuin lego-auton konsanaan, mutta veikkaan, ettei malli ole taloudellisesti kestävällä pohjalla. Toki voi Polelta kysyä, paljonko maksaa CNC-aika ja alumiinibillet, jos teettää itse.

Itse aina välillä mietiskellyt, että mitä maksaisi teettää 38-millisillä jaloilla keula fättiin. Kun Mastodonkin on "vain" 34-millisillä jaloilla. Eli jalat jostain valmiista keulasta ja siihen sitten se yläosa teetettynä.

Petrisai
26.01.2022, 11.52
Muuttaa juu mutta mikä sen merkitys sitten on loppujen lopuksi ja kenelle. Toki jos ajetaan kilpaa niin se voi olla haitta mutta jos nyt talvella ja kevään pehmeillä, kapeilla ja teknisillä poluilla punnerretaan niin eipä siinä pieni ero joustuksessa tunnu ja ainahan säädöillä asiaa kompensoida. Tarkoitan että varmasti jollekin tuo jousituksen muuttumine on merkittävä asia ja ehkä vielä takanavan ja keskiön etäisyyden kasvukin tuntuu mutta toisille isompi takagummi voikin sitten olla isompi etu kuin nuo muut asiat on haitta.
Sitäpaitti ne jousituksen palikathan voi taas kesäksi vaihtaa takaisin eikä kukaan niitä pakottaisi ostamaankaan.

Keksit kustannus edullisen tavan harrastaa maastopyöräilyä. Riittävästi vaatimuksia, niin ei tarvitse ostaa minkäänlaista pyörää ja rahat säästyy.
Toki se ei estä porisemasta foorumeilla :)

Petrisai
26.01.2022, 11.53
^On toki mielenkiintoinen ajatus, että Pole valmistaisi erimittaisia komponentteja, joista sitten pyörän voisi kasata kuin lego-auton konsanaan, mutta veikkaan, ettei malli ole taloudellisesti kestävällä pohjalla. Toki voi Polelta kysyä, paljonko maksaa CNC-aika ja alumiinibillet, jos teettää itse.

Itse aina välillä mietiskellyt, että mitä maksaisi teettää 38-millisillä jaloilla keula fättiin. Kun Mastodonkin on "vain" 34-millisillä jaloilla. Eli jalat jostain valmiista keulasta ja siihen sitten se yläosa teetettynä.

Löytyisikö 3D tulostuksesta tuohon protoon apuja?
Toki täytyy ensin löytää harrastaja, joka tekee mallin.

MRe
26.01.2022, 11.58
^En ole ihan varma haluanko harrastajan 3D-tulostaman swingin tai keulan... Jos on pakko valita, niin sitten se swingi.

Kiituri
26.01.2022, 13.51

Niitä muitakin CNC firmojakin varmasti on joten Polen palikan pohjalta varmaan pystyisivät tekemään hitusen pidemmän kopion ja sama varmaan pätisi keulan yläpalikkaankin.

Eihän Voiman rengasrajoite mikään ongelma ole (sama on Evolinkissä) mutta koska pyörä on muutenkin CNC:llä tehty ja eräänlaista pientuotantoa ja kun vieläpä hehkuttavat kuinka helppoa on protoja tehdä niin siltä pohjalta lisävarusteena myytävä palikka voisi hyvinkin olla mahdollinen. Suunniteluaikaa se tietysti vie.

Santtu75
26.01.2022, 14.40
Miten ketjulinja jos rengasta leventää?
Ainakin Fat:ssä taisi olla niin, että Boschin koneessa oli jotain rajoitteita että yli 4tuuman takarenkaiden kanssa tuli ongelmia suunnittelupöydällä.

Jukka4130
26.01.2022, 22.25

Vahvasti modulaarinen rakenne olisi yksi suunta otettavaksi, mutta vaatii enemmän tuotevariantteja ja ne edellyttävät taas suunnitteluaikaa, mahdollisesti muutoksia raaka-aineiden toimituksessda ja entistä tarkempaa tuotannon aikataulusta sekä kaikkea muuta näiden mukana tulevaa oheistyötä. Ei tekemätön paikka, mutta plussat ja miinukset tulee miettiä tarkkaan. Lisäksi voi ajatella, että suunnittelija on luonut omilla kriteereillään parhaan mahdollisen pyörän ja tarjoaa sitä sellaisenaan, mikä on näkökulma sekin. Ja tämä pätee totta kai muihinkin runkoihin kuin Voimaan.

Millä tapaa fatbike-keula oli ajatus toteuttaa? Kruunun voisi saada teetettyä ja kiinni kaula- ja liukuputkiin ehkä jo alle tontulla. Alajalat ovat suurempi kysymys. Tietääkseni mikään valmistaja ei tarjoa valmiiksi fatbike-mitoituksella 38-millisiä alajaloja. Niiden teettäminen on kimurantimpi paikka. Mallia voisi tosin katsoa Intendiltä; joko USD-rakenne tai sitten perinteistä mallia oleva keula, jossa jarrukaari on kiinni ajajaloissa. pulttiliitoksilla. Siltikin jo yksittäisen alajalan teettäminen on protoiluun aika kallis ja arvokas prosessi, ellei hommaa aio tuotteistaa millään muotoa.

Sambolo
26.01.2022, 22.48
No mulle ainaki täpärin tärkeimpiä ominaisuuksia on nimenomaan se jousitus ja sen toiminta. Ei kaiken maailman pedalbobit, kickpackit, vipusuhteet jne varmasti mitenkään heittämällä mene ihanne tuloksiin. Tuo muuttaisi myös jouston määrää ja voisi aiheuttaa esim renkaan osumisen runkoon jne, eli vaatisi todennäköisesti aika paljon työtä toteuttaa käytännössä ja lisäksi todnäk iskarin vaihtoa jne.

Kiituri
27.01.2022, 11.56
^5-6mm pidempi haarukka veisi kyllä rengasta kauemmaksi. Sehän se idea tässä on. Tuollainen matka pidentäisi olisi ehkä 1.5% vipua eli käytännössä <3mm verran lisää jousitusta mitä ei huomaisi.

Nyt tuossa ajatusmallissasi lähdet ilmeisesti siitä että Voiman jousitus sellaisenaan on täydellinen. Miksi näin olisi, eihän Evolininkään jousitus sitä ollut. Toisaalta jos jousitus oli heikompi, vaikkapa samalla tasolla kuin vanha Evolink, se olisi silti joustiusgeometrialtaan varsin hyvä. Tai no evolink 1.3 akuperäisellä iskarilla on kyllä aika susi mutta se on sitä iskarin virityksen vuoksi.
Kysymys on siitä, ajetaanko kilpaa tai muuten onko se viimeisin vauhdin lisäys villakoiran ydin.

Jami2003
27.01.2022, 12.52
Ei se varmasti täydellinen ole mutta varmasti parempi kuin foorumilla suunniteltu.

MRe
27.01.2022, 13.34
Millä tapaa fatbike-keula oli ajatus toteuttaa? Kruunun voisi saada teetettyä ja kiinni kaula- ja liukuputkiin ehkä jo alle tontulla. Alajalat ovat suurempi kysymys. Tietääkseni mikään valmistaja ei tarjoa valmiiksi fatbike-mitoituksella 38-millisiä alajaloja. Niiden teettäminen on kimurantimpi paikka. Mallia voisi tosin katsoa Intendiltä; joko USD-rakenne tai sitten perinteistä mallia oleva keula, jossa jarrukaari on kiinni ajajaloissa. pulttiliitoksilla. Siltikin jo yksittäisen alajalan teettäminen on protoiluun aika kallis ja arvokas prosessi, ellei hommaa aio tuotteistaa millään muotoa.
Juu, ei mulla ole ajatusta pidemmälle tuo edennyt. Ennenhän "jarrukaari" oli irrallinen ja jalat sai siitä irti. Sellaisen teettäminen ei varmaan olisi amerikan juttu, mutta jäykkyys on sitten toinen asia.

Sambolo
27.01.2022, 14.18
^5-6mm pidempi haarukka veisi kyllä rengasta kauemmaksi. Sehän se idea tässä on. Tuollainen matka pidentäisi olisi ehkä 1.5% vipua eli käytännössä <3mm verran lisää jousitusta mitä ei huomaisi.

Nyt tuossa ajatusmallissasi lähdet ilmeisesti siitä että Voiman jousitus sellaisenaan on täydellinen. Miksi näin olisi, eihän Evolininkään jousitus sitä ollut. Toisaalta jos jousitus oli heikompi, vaikkapa samalla tasolla kuin vanha Evolink, se olisi silti joustiusgeometrialtaan varsin hyvä. Tai no evolink 1.3 akuperäisellä iskarilla on kyllä aika susi mutta se on sitä iskarin virityksen vuoksi.
Kysymys on siitä, ajetaanko kilpaa tai muuten onko se viimeisin vauhdin lisäys villakoiran ydin.

En meinannut, että täydellinen olisi. Ainahan nuo on kompromisseja eri ominaisuuksien välillä. Yritin vain korostaa, että pienelläkin muutoksella voi olla isot vaikutukset kokonaisuuden kannalta.

Kiituri
27.01.2022, 21.11
En meinannut, että täydellinen olisi. Ainahan nuo on kompromisseja eri ominaisuuksien välillä. Yritin vain korostaa, että pienelläkin muutoksella voi olla isot vaikutukset kokonaisuuden kannalta.
Voi olla mutta mitäpä siitä. Se on hinta minkä joutuisi maksamaan 3" kumista. Kaikella on hintansa mutta Voimassa tuo olisi mahdollista tehdä.
Milloin se "iso" vaikutus sitten tuntuisi ja olisiko se sittenkään iso. Nyt on kyse siitä alle 1.5% varren pituuden muutoksesta.
Minun ajossa en edes huomaisi tuota.

bike futurist
28.01.2022, 10.07
Voi olla mutta mitäpä siitä. Se on hinta minkä joutuisi maksamaan 3" kumista. Kaikella on hintansa mutta Voimassa tuo olisi mahdollista tehdä.
Milloin se "iso" vaikutus sitten tuntuisi ja olisiko se sittenkään iso. Nyt on kyse siitä alle 1.5% varren pituuden muutoksesta.

Entäpä joku 27 kokoinen 3”?

MRe
28.01.2022, 10.12

Ymmärrän tämän. Mutta valmistajan kannalta merkittävää on, että kuinka moni tuollaisen olisi valmis hankkimaan. Jos vaikka hintaa olisi 1000 EUR? Tai toisinpäin: paljonko olisit itse valmis ko. lisäosasta maksamaan?

Votkins
28.01.2022, 14.10
Joskus kun mikään markkinoilla olevista tuotteista ei sellaisenaan kelpaa, niin kannattaa miettiä onko vaan itse liian erikoinen vaatimuksineen.

SaPeKa
28.01.2022, 15.35
Aiempien vuosimallien Focuksissa on ymmärtääkseni takapäässä "flip chip" jota kääntämällä saa sovitettua sekä 29" ja 27,5" renkaan geometrialtaan sopivammaksi. Tuossakin muuttuu vipuvarren pituus saman hitusvinkulan verran palikan eri asennoissa. Uudemmissa samaa ajatusta siiretty iskarin kiinnitykseen.
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2019/06/FOCUS-Jam2-eMTB-Neuer-Bosch-2020-Test-Review-015-810x540.jpg
Kuvan lähde: https://ebike-mtb.com/en/focus-jam2-6-8-nine-bosch-2020-test/

Jukka4130
29.01.2022, 11.03
Juu, ei mulla ole ajatusta pidemmälle tuo edennyt. Ennenhän "jarrukaari" oli irrallinen ja jalat sai siitä irti. Sellaisen teettäminen ei varmaan olisi amerikan juttu, mutta jäykkyys on sitten toinen asia.

Ei ole Amerikan temppu näin näppäimistön äärellä pohtiessa. Kun hommaan oikeasti ryhtyy ja saa ensimmäiset tarjoukset takaisin luonnosten tai tarkkojenkin piirrustusten pohjalta, tilanne voi muuttua. Jo pelkästään alajalkojen sisäpinnat tarjoavat haastetta, sillä kyseessä on suuri ja hankalasti työstettävä muoto, jolla pitää olla tarkat tolerannssit puslien toiminnan varmistamiseksi.

Kustannustehkkoin ja helpoin vaihtoehto olisi esim. Intend Ebonite -keulan (https://www.intend-blackline.com/products/intend-blackline-ebonite/) hankinta ja siihen leveämmän kruunun, akselin ja jarrukaaren teettäminen. Tai sitten sama suoraan USD-mallisesta keulasta, jolloin jarrukaaren tarve jäisi pois. Silloinkin jää tosin valmistajan käyttämän liukuputkikoon armoille, mutta tällä tapaa projektilla olisi jotakin loppuun viemisen mahdollisuuksia. Ei olisi hullumpi ajatus kysyä muutostyötä tai spesiaalikappaletta suoraan valmistajalta.

Edit: Lisäyksenä vielä; jos nämä hommat olisivat helppoja, niitä tekisivät kaikki tai ainakin huomattavasti useampi.

Kiituri
29.01.2022, 13.29
^Ehkä helpointa olisi ottaa aihioksi tuplakruunuinen keula. Se ei taida vaatia kaarta jalkojen väliin ja kruunukin on helpompi tehdä koska liitos on yksinkertainen puristusliitos tai ainakin se voi olla kuten motoissa. Motoissa keulaputket lähtee irti muutaman pienen kuusiokolon hölläämisellä.

Tässä joku tuplakruunukeula: http://www.lightweightbikeframe.com/sale-10483430-24er-inverted-downhill-suspension-forks-203mm-travel-dual-crown-fork.html

MRe
29.01.2022, 14.51
^toi vois kyl olla, aletaan olemaan vain aika kaukana itse aiheesta.

Kiituri
29.01.2022, 23.16
Jep, näin on. Tuo DIY keula läskiin kannattaa aloittaa omanaan jousituspalstalla. Hyvä aihe.

ruuduntakaa
06.02.2022, 12.51
Koska ensimmäiset tilaajat saa Voimansa? Luvattu toimitusaikataulu?
Kokonaiset pyörät siis.

Smooth
06.02.2022, 14.15
Tuoreimman infon mukaan enskuulle luvattu. Alunperin luvattiin toukokuulle.

Sambolo
06.02.2022, 14.23
Onhan näitä jo toimiteltu, ei kellekkää foorumilla?

F. Kotlerburg
06.02.2022, 14.25
Eli totuus heinäkuu.

MRe
06.02.2022, 14.38
Onhan näitä jo toimiteltu, ei kellekkää foorumilla?

Siis muillekin kuin pomon kavereille?

Kemizti
06.02.2022, 15.02
https://polebicycles.com/seeing-is-believing/

Kemizti
06.02.2022, 15.05
Pyörä julkaistiin kesäkuussa ????

F. Kotlerburg
06.02.2022, 15.08
Nimenomaan. Ei kannata uskoa mitään lupauksia ennen kuin näkee pyöränsä.

ruuduntakaa
06.02.2022, 15.56
Sillä vaan mietityttää kun tuntuu olevan toimitusvaikeuksia/viivästymisiä isoillakin valmistajilla, niin miten lie käy pienen Premium-valmistajan täällä pohjolan perukoilla?
En ole itse tilannut pyörää enkä varmaan tilaakaan, kunhan pohdiskelen.

MJayy
06.02.2022, 16.04
En tiedä Voiman osalta, mutta kaverilla on mennyt kohta vuosi Evolinkin tilauksesta eikä pyörää näy.

Lähetetty minun SM-G990B laitteesta Tapatalkilla

MRe
06.02.2022, 16.10

Ja kuinka ollakaan, kolme ostajaa oli maagisesti tilanneet kukin eri värisen. Vai mahtaako noita olla tilattu niin paljon, että oli varaa poimia ne kolme erilaista…

Mut joo, hyvä että kauppa käy.

Sambolo
06.02.2022, 18.02
Kaverille ainakin ehdotettiin et ois menny noutamaan, mut ei päässy niin odottelee toimitusta, ei ole tietääkseni ”pomon kaveri”.

Sambolo
06.02.2022, 18.05
En tiedä Voiman osalta, mutta kaverilla on mennyt kohta vuosi Evolinkin tilauksesta eikä pyörää näy.

Lähetetty minun SM-G990B laitteesta Tapatalkilla

Nää tuleekin taiwanista, eli eivät valmista itse, eikä voi sinällään vaikuttaa, viivästystä aiheuttanut ainakin puutteellinen laatu näyterungoissa. Mutta ihan karmee tilanne kyllä ostajille.

Eqro
06.02.2022, 19.37
Maaliskuussa luvattiin alkavan complete-tilausten toimitukset, kun aiemmin tällä viikolla kysyin aikataulusta. Kattellaan koska tulee! Omani tilasin heti lanseerauksen jälkeen.

MRe
06.02.2022, 19.58
Olishan toi hieno päästä koeajamaan, vaikkei tosiaan ehkä mun pyörä olekaan.

Smo
07.02.2022, 14.26
Yksi taiteilijatuttu (jonka en tiennyt jossain vaiheessa edes lajia harrastavan, tainnut tehdä paluun) julkaisi somessa kivoja kuvia omastaan.

bike futurist
07.02.2022, 19.26
Yksi taiteilijatuttu (jonka en tiennyt jossain vaiheessa edes lajia harrastavan, tainnut tehdä paluun) julkaisi somessa kivoja kuvia omastaan.

mukava kuulla!

ruuduntakaa
08.02.2022, 14.45
9600e on Voiman hinta Strom Grey-värillä(+350e!), Kiox300-näytöllä, ketjunohjuri/Bashguardilla ja pohjan slidermuovilla.

Saahan tuohon rahaan jo paljon muutakin kyllä.
Tai tiedä siitä saako mitään mistään tänä vuonna...

Antza44
08.02.2022, 15.47
9600e on Voiman hinta Strom Grey-värillä(+350e!), Kiox300-näytöllä, ketjunohjuri/Bashguardilla ja pohjan slidermuovilla.

Saahan tuohon rahaan jo paljon muutakin kyllä.
Tai tiedä siitä saako mitään mistään tänä vuonna...Spessuja kaiketi kohtuu hyvin kotimaisillakin ja Levo comp carbonia esim. Bike24 kaikkia kokoja hyllyssä.

ruuduntakaa
08.02.2022, 15.58
Spessuja kaiketi kohtuu hyvin kotimaisillakin ja Levo comp carbonia esim. Bike24 kaikkia kokoja hyllyssä.

Offaria:
Riippuu vähän... 2022 Comp Carbonia S3-koossa saa huhtikuun lopussa, kokonaista 1kpl tulossa sopivaa kokoa iikalle. Hinnasta ei kuulemma tarvitse neuvotella koska saatavuus. :D
Ulkomailta en Spessua tilaa(tai sähköä yleensä), nykyinen ostettu paikallisesta ja takuuasiat oli hyvin helppoja loppujen lopuksi kuitenkin.

Muoks: näyttää tosiaan olevan S3:a Bike24:ssa 10kpl heti saatavilla. Ja -500e vs Suomi...

Antza44
08.02.2022, 16.41
Offaria:
Riippuu vähän... 2022 Comp Carbonia S3-koossa saa huhtikuun lopussa, kokonaista 1kpl tulossa sopivaa kokoa iikalle. Hinnasta ei kuulemma tarvitse neuvotella koska saatavuus. :D
Ulkomailta en Spessua tilaa(tai sähköä yleensä), nykyinen ostettu paikallisesta ja takuuasiat oli hyvin helppoja loppujen lopuksi kuitenkin.

Muoks: näyttää tosiaan olevan S3:a Bike24:ssa 10kpl heti saatavilla. Ja -500e vs Suomi...Mut en huolehtis silti ulkomailta tilausta ja takuista, jos joku haluaa pelin alle heti, jos toinen vaihtoehto on nuoleskella näppejä ilman pyörää.

santei
08.02.2022, 17.11
Tottakai samaan rahaan saa muitakin. Tietääkseni missään vaiheessa ei ole tarkoitus ollut tehdä markkinoiden halvinta pyörää? Vaikka onkin selvästi alle 10t€ lähtöhinnaltaan ilman lisähilppeitä versus moni muu.

Pyöriä alkaa jo ilmeisesti ajossakin olla. Koska saadaan ensimmäiset kommentit?

ruuduntakaa
08.02.2022, 18.28
Tottakai samaan rahaan saa muitakin. Tietääkseni missään vaiheessa ei ole tarkoitus ollut tehdä markkinoiden halvinta pyörää? Vaikka onkin selvästi alle 10t€ lähtöhinnaltaan ilman lisähilppeitä versus moni muu.

Pyöriä alkaa jo ilmeisesti ajossakin olla. Koska saadaan ensimmäiset kommentit?

Ei kai kompliitteja vielä ole?
Mieluummin kommentit niistä, tehdaskomponenteilla.

Musta vaan edelleen tuntuu kuitenkin siltä että Brosen raaka voima ja luonne muutenkin ois sopinu paremmin Voiman luonteeseen. Mene ja tiedä sitten..

Antza44
08.02.2022, 18.46

Pyöriä alkaa jo ilmeisesti ajossakin olla. Koska saadaan ensimmäiset kommentit?Juu elämähän on valintoja ja pitää miettiä mitä pyörältään haluaa, mut minusta Voima on hinnoiteltu aikas sopivasti verrattuna muihin, jos tuon verran laittasin olisi tuo varmasti yksi vaihtoehdoista.

Lisäksi on mahtavaa, kun on runkosettinäkin tarjolla, ni saa kasata mieleisillään osilla, jos löytää jostain.

Antza44
08.02.2022, 18.52
Mieluummin kommentit niistä, tehdaskomponenteilla.

Musta vaan edelleen tuntuu kuitenkin siltä että Brosen raaka voima ja luonne muutenkin ois sopinu paremmin Voiman luonteeseen. Mene ja tiedä sitten..Empä ole niin paljoa ajanut eri moottori vaihtoehdoilla, että voisin omakohtaista mielipidettä julistaa, mut aika monessa videossa Boschi valitaan mieleiseksi, jos moottori on vain arvostelu peruste ja ymmärtääkseni sen voimaakin on kehuttu Broseenkin verrattuna.

ruuduntakaa
08.02.2022, 19.03
Mulla ollut sekä Bosch ja Brose.
Kyllä Brose on mielestäni voimallisempi.
Ja taitaa olla ihan faktojen perusteellakin?

Toki Bosch saattaa kyllä olla luotettavampi. En tiedä.
Siitä ainakin uupuu katkeava hihna.

Jussi S
08.02.2022, 22.03
Tiedä häntä. Eilen oli IGssä kuva.
https://www.instagram.com/p/CZrqLo7sWSd/?utm_medium=copy_link

Oz
09.02.2022, 18.35
Tommonen siitä tuli.

https://pic.useful.fi/HBlt9eq7Z.jpg

rocksted
09.02.2022, 18.50
Hieno! Paino?

Jami2003
09.02.2022, 19.05
Tommonen siitä tuli.

https://pic.useful.fi/HBlt9eq7Z.jpg

On kyllä paljon komeampi kuin ensimmäiset makupala kuvat aikoinaan. Ja kuka väittää että tuo perä on ruma. Sehän on nätisti linjassaan rungon kanssa.

MRe
09.02.2022, 19.36
Nätimpi kuin tehtaan kuvissa.

Santtu75
09.02.2022, 20.02
Nätimpi kuin tehtaan kuvissa.

Samaa mieltä. Paremman näköinen kuin tehtaan kuvissa, mutta ei yhäkään pyörien ”missikisoissa” mielestäni pärjää,
Sanoisin että ulkonäkö jostain menettelee ja ok välistä. Tuo perä kun ei ole ulkonäöllisesti sellainen kuin sen ”pitäisi” olla. Mutta ei nyt sitten lopulta niin kauhea kuin ensimmäisisistä kuvista sai vaikutelman.

Bndit
09.02.2022, 20.29
Onnittelut, komeaa!

Rytky
09.02.2022, 21.44
Hienon näköinen peli, toivon että on myös taloudellinen menestys firmalle.

Jussi S
09.02.2022, 22.13
Hieno pyörä. Onnittelut!

Tuo Kitsuma houkuttelee iskarina, mutta sen huolto hieman mietityttää. Kuinka hyvin cane creek huoltoja löytyy suomesta? Onnistuuko omatoiminen huolto ja löytyykö osia helposti? En löytänyt huolto-ohjetta googlettamalla ja huoltojakin löysin kovin niukasti.

järtsy
09.02.2022, 22.34
Täytyy yhtyä kyllä edellisiin, hienompi kuin tehtaan kuvissa. En kyllä ole vieläkään sinut perän kanssa mutta kyllä siihenkin silmä tottuu.

Storm Grey olisi oma valinta väriksi, ainakin Stamina näyttää pirun hyvältä punaisen Lyrikin kanssa tällä värillä.

Kiituri
10.02.2022, 09.16
Hieno on ja samaa mieltä että paremman näköinen kuin tehtaan kuvissa. Onkos tuo se ns. väritön? Onko siinäkin lakka päällä? Kiilto on kyllä just oikeanlainen.

ruuduntakaa
10.02.2022, 09.37
https://www.instagram.com/p/CZxBYk6Ku_U/

-Did you know that all True Gold and Storm Grey Voima framesets come fitted with custom made clear protective frame tape as standard?-

Kirkkaassa ei käsittääkseni ole mitään käsittelyä, joku korjatkoon jos olen väärässä.

Antza44
10.02.2022, 09.53

-Did you know that all True Gold and Storm Grey Voima framesets come fitted with custom made clear protective frame tape as standard?-

Kirkkaassa ei käsittääkseni ole mitään käsittelyä, joku korjatkoon jos olen väärässä.
Custom cut and fitted frame protection tape is also included on all colored framesets as standard (True Gold and Storm Grey). Raw Clear frames do not come with protective tape but is available at an additional cost.
Costs for a custom color are as follows;
– Raw Clear (no protective tape) No extra Charge
– Raw Clear (with tape) 250 €
– Storm Grey 350 €
– True Gold 350 €

MRe
10.02.2022, 10.09
Kai se alumiini on pakko olla jotenkin käsiteltyä, muutenhan se hapettuu alta aikayksikön...

jpuu
10.02.2022, 10.19
Lakkapinta tai eloksoitu.

miumau
10.02.2022, 11.44
Minulla on Machina vuodelta 2018 ja ei sitä ole käsitelty millään. Samanlailla se kiiltää kuin uutenakin. Voihan toki olla että jossain meren rannalla on syytä ollakin jokin käsittely korroosiota vastaan mutta näissä keskimaan olosuhteissa tuntuu kestävän ihan hyvin.

hece
10.02.2022, 11.54
Kirkkaissakin on (kirkas) lakkakäsittely. Staminan sivuilla sanotaan

Production at our new on-site surface treatment facility is now fully operational. All CNC machined frames ordered from 2021 will have the new clear coat Electrophoretic lacquer applied as a standard procedure. We call this Raw Clear.
https://polebicycles.com/stamina-180-remastered/

ruuduntakaa
10.02.2022, 11.55
Kirkkaissakin on (kirkas) lakkakäsittely. Staminan sivuilla sanotaan

Production at our new on-site surface treatment facility is now fully operational. All CNC machined frames ordered from 2021 will have the new clear coat Electrophoretic lacquer applied as a standard procedure. We call this Raw Clear.
https://polebicycles.com/stamina-180-remastered/

No sitten on entistä mielenkiintoisempaa että Storm Greyn hintalappu on 350e! :D
Jos nyt oikein ymmärsin niin kirkas saa saman käsittelyn, värillinen käsittely saa lisäksi hintalapun?

hece
10.02.2022, 12.01
No sitten on entistä mielenkiintoisempaa että Storm Greyn hintalappu on 350e! :D
Jos nyt oikein ymmärsin niin kirkas saa saman käsittelyn, värillinen käsittely saa lisäksi hintalapun?
Näin se on, teippaus 250e, väristä 100e ekstraa. Ehkä se jonkun lisävaiheen tuo. Ja onhan tuo "erikoisen" värin lisähinta esimerkiksi automaailmasta ihan normaalia toimintaa.

ruuduntakaa
10.02.2022, 12.09
^No joo, ymmärrän. Ja mitäpä mä tässä niiskutan, en ole Voimaa hankkimassa. :)

mehukatti
10.02.2022, 13.57

Eihän tuo paha ole, itse maksoin Lauf True Gritin erikoisväristä muistaakseni 850e.

Jukka4130
10.02.2022, 14.01
Jokainen edes osittain rungon teipannut tietää, että se ei ole mikään pieni homma, vaikka vastaavan projektin olisi vienyt kertaalleen ennenkin läpi. Sitoo yhden käsiparin täysin tietyksi aikaa ja lisähinta tästä optiosta on mielestäni perusteltu.

Kiituri
10.02.2022, 14.51
Missä se kirkas suojateippi oikein on ja onko se teippi lakan alla?

Jos mietin omaa Evolinkkiä niin en kyllä keksi muuta paikkaa mitä teippaisin kuin keulan jalat jotka tämän tästä kivisemmissä paikoissa ottaa tuntumaa kiviin ja vaijerisuojien hankauspisteet rungossa.
Näilläkään naarmuilla ei ole merkitystä ajoon joten eipä maksa vaivaa.

Oz
10.02.2022, 15.52
Suojateippi on päällimmäisenä ja runko on lähestulkoon kauttaaltaan teipattu, myös tuo minun Raw Clear.
Ja on muuten tehty teippaus hienosti, ottaa varmasti aikaa noin huolellinen duuni.

Oz
10.02.2022, 16.00
https://pic.useful.fi/WijcJOF5U.jpg

Tuossa näkyy teippausta paremmin ja vastaa samalla aiempaan arvuutteluun, paljonko on renkaalle tilaa.
Tässä renkaana Piikkisika 2,6 rautalankaversiona, leveys just luvattu 66 mm.

Takamisakari
10.02.2022, 16.50
Tää kuva on kyllä mun mielestä jo ehtaa talvirengas/pyöräp**noa!

Kiituri
10.02.2022, 20.16
No joo tuolla teipistä varmasti on iloa. Kivet kyllä lentää tuossa reilusti. Evolinkissä tuolla kohtaa mulla on sellainen muovinen lipare mikä estää kivien ja kuran lentämisen iskariin. Suojaa tietty myös maalipintoja.
Tuossa Voiman rakenteessa muovista liparesuojaa ei oikein taida saada kiinni mihinkään joten teippi onkin ehkä hyvä juttu (pisti sen sinne tehdas tai itse).
Kuvan mukaan (saisko enskerralla vähän isompana:rolleyes:) tuohon ehkö saattaisi mennä ihan hyvin 3" piikkisikakin mutta ottaisiko kiinni jouston aikana johonkin. Vai miten mahtaa olla?

Sambolo
10.02.2022, 22.04
Ite teippasin evolinkin melkee kokonaan, varsinki nyt kun tuo punanen väri missä valkonen pohjamaali.. harmaalla ei ollu niin väliä, siinäkin tosin teippailin jotain kohtia ja punasee otin sen jäljistä vähän lisäkohteita.

Ja kyllä, on noita staminoita ja machineja nähty aika hapettuneenakin.

ruuduntakaa
14.02.2022, 10.13
K1:n Voiman akseliväli on 81mm pidempi kuin M-kokoisen Levon, Front centre +102mm, onkohan kuinka juna lienee mutkaisilla poluilla?
CS sama.
Kun Levokin vois olla omaan makuun ihan hiukan ketterämpi.

https://geometrygeeks.bike/compare/specialized-turbo-levo-comp-2021-m,pole-voima-2021-k1/

Jussi S
14.02.2022, 10.55
Levon ohjaamo tuntui itsellä pieneltä, vaikka olikin taulukon mukaan oikea koko. Siinä mielessä tuo Polen mitoitus on omaan makuun oikeaan suuntaan. Ketteryydestä paha sanoa ajamatta Voimaa, mutta omaan makuun Levo oli lyhyt. Tuntuu olevan makuasioita nämä. Voimasta ei k1 pienempää löydy, Levossa tilanne parani selvästi vaihtamalla pykälää isompaan.

Sambolo
14.02.2022, 12.37
Evolinkki öpaut saman pituinen. Ainoa missä pituus tuntunut on mutkaisilla kapeilla talvipoluilla, missä huonosti tilaa kääntyä, tosin niillä optimein ois varmaa joku 26” pätkä :) Toinen on pienet dirtit/pumptrakit missä pumppien väli tai nokat/ländit todella lyhyitä. Tosin noista kaikista selvinee tekniikalla.

Harmi kun nuo uudet pinnoitteet ei vaikuta kovin kestäviltä, ottaisin siks varmaa ite raw värillä vaikka komeita noi muutkin värit. Toisaalts ehkä ne teipit jeesaa sit.

Eqro
16.02.2022, 21.06
Rob rides emtb:ssä pitkä Leo Kokkosen Pole Voima haastattelu:

https://m.youtube.com/watch?v=yI3pL2e5Bu4&feature=youtu.be

MRe
17.02.2022, 09.49
^Ei vaan pää kestä tuota Robia... sanooko kuinka monta kertaa "game changer"?

Kuminauha
17.02.2022, 12.36
Ja kaikki on amazing ja suberb....Infoa sen videoissa täys nolla.

Kemizti
19.02.2022, 22.04
Ja kaikki on amazing ja suberb....Infoa sen videoissa täys nolla.
Ehkä kannattaisi katsoa ennen tuomitsemista ????

ps. Pyörä on amazing ja superb

Oz
20.02.2022, 06.27
Infoa sen videoissa täys nolla.
Katsoin tuon videon. Ainakin tässä infoa oli lähes 40 min, kun Robin ei juurikaan tarvinnut puhua mitn.

Kuminauha
20.02.2022, 09.20
Täytyy myöntää että tällä kertaa ei ollut pelkää tuotteen hehkutusta. Paistaa se aurinko sinne kuuluiseen kasaankin joskus.

Kemizti
22.02.2022, 20.10
Kuraläppä media tsekkasi mun fillarin

https://youtu.be/wiA8DYp4Syg

Smooth
22.02.2022, 21.08
Kuulostaa hyvältä.
Mites runkojen/koko pyörien ostajat, kaunko meni aikaa että sai pyörän käteen kun oli loppumaksun suorittanu?

MRe
22.02.2022, 21.14
Oli hyvä video kuraläpällä. Ja hieno pyörä kyllä.

zpeed
22.02.2022, 21.41
Kuulostaa hyvältä.
Mites runkojen/koko pyörien ostajat, kaunko meni aikaa että sai pyörän käteen kun oli loppumaksun suorittanu?
Sain laskun 30.12. ja makselin samantien. Vielä tässä odottelen runkoa..

ElBike
23.02.2022, 18.14
Oli hyvä video kuraläpällä. Ja hieno pyörä kyllä.

Oli kiva video. Ja hyviä ajatelmia eikä pelkkää hypetystä.
Tuo on totta että pitkä jousto vie pyörästä leikkisyyttä, mutta nyt pitää samalla muistaa että tuolla ajelut on tehty talvella ja kun lumi poistuu niin maasto muuttuu terävämmäksi ja röykkyä piisaa.
Omassa fillarissa on kohtalaisen jyrkät kulmat ja se on ketterä sekalaisessa tasamaapyörittelyssä ja siksi siitä tykkäänkin. Polen luomumalleilla mitä olen samanlaisia maastoja ajanut, en tykännyt yhtään.
Sen sijaan kun eka kertaa tyrkkäsin omallani bikeparkissa rinnettä alas, huomasin miten vaikka fillarini on melko vakaa painaa kovampaakin vauhtia, alkoi mutkan lähestyessä ja kovaa kiviä ja juurakkoa ajaessa kaivata fillarilta enemmän junamaisuutta.

Sama homma tuon jouston määrän kanssa; monelle riittää 140mm mutta kun vauhtia alkaa kertyä, alkaa toivoa sitä 190mm joustomäärää. Korkea keskiön on veikeä ilmiö sähköpyörässä. Samalla heti tuli mieleeni minkälaisia haasteita se asettaa sekalaisessa ajossa kun kuskiksi valikoituu joku pitempi, runkokoko on isoin ja satulaa pidetään ns. tehokkaassa polkemisasennossa. Tällöin alkaa kuskin persus olla jo kohtalaisen korkealla. Parkkitouhuissa ja kikkailussa satula tietenkin painetaan alas - pois tieltä. Mutta jos fillarilla ajelee myös lenkkiä niin en ainakaan itse jaksa koko matkaa ajaa polvet suussa - vaikka moottori keventääkin rasitusta polviin.

Pakko tässä kohtaa heittää arvelu, jotta tämä kirjautuu aikakirjoihin ja voi palata sitten myöhemmin sanomaan että "mitä minä sanoin" ;) : Oma veikkaus on että takahaarukan linkkujen, kestävyyden ja tukevuuden kanssa tulee vielä ongelmia. Sen verran kovia sivuttaisvoimia takarenkaaseen usein kohdistuu että saa nuo laakerit ja nivelet aikamoista kyytiä. Mutta toivon tietysti ettei näin käy. Nyt on veikkaus tehty joten jään odottelemaan lopputulosta. ps. jos noita fillareita saisi ns. hyllystä niin tilaisin heti. Nyt vaan näyttää toimitusajat sellaisille että katsellaan syksyllä uudelleen.

Jukka4130
26.02.2022, 14.17
Linkage blogissa (https://linkagedesign.blogspot.com/2022/02/pole-voima-29-2022.html) Voiman jousitus avattuna käppyröin. Erinomaisen näköistä kuvaajaa, kuten oli odotuskin. Hatun noston paikka suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista. Hyvän kinematiikan paketointi sähkömoottorin kanssa samaan kokonaisuuteen ei ole aivan yksinkertainen tehtävä.

Jussi S
11.03.2022, 09.42
Kuulemma kompliitin osia voi halutessaan päivittää paremmiksi valmiilta listalta. Komponenttilistaa ja päivitysten hintoja ei ole vielä kuitenkaan julkaistu.

MRe
14.03.2022, 09.56
Linkage blogissa (https://linkagedesign.blogspot.com/2022/02/pole-voima-29-2022.html) Voiman jousitus avattuna käppyröin. Erinomaisen näköistä kuvaajaa, kuten oli odotuskin. Hatun noston paikka suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista. Hyvän kinematiikan paketointi sähkömoottorin kanssa samaan kokonaisuuteen ei ole aivan yksinkertainen tehtävä.

Harmi että on epsanjaksi. Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä mitä noista käppyröistä pitäisi lukea...

Smooth
14.03.2022, 12.15
Onko complete malleja tippunu jo asiakkaille?

Kuminauha
14.03.2022, 12.31
Harmi että on epsanjaksi. Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä mitä noista käppyröistä pitäisi lukea...

Google translate englanniksi tekee tosta ihan ymmärrettävää, siis tekstin puolesta.

Eqro
14.03.2022, 18.10
Onko complete malleja tippunu jo asiakkaille?

Tilasin jo viime kesänä Voima completen. Viime viikolla ilmoitettiin toimituksen olevan toukokuun lopussa.

Jukka4130
15.03.2022, 22.58
Google translate englanniksi tekee tosta ihan ymmärrettävää, siis tekstin puolesta.

Ja painike Translateen löytyy suoraan sivun oikeasta yläkulmasta.

Kiituri
15.04.2022, 10.24
Sitä olisi Voiman hinnat nousemassa toukokuun alusta.

Votkins
15.04.2022, 10.59
Oletko omasi jo tilannut?

Kiituri
15.04.2022, 22.39
En ole vielä. Rahat olisi budjetoituna mutta tiedä nyt näistä nykyajen tilanteista mihin rahaa kannattaa pistää ja mihin ei.

Jami2003
16.04.2022, 08.49
Ärsyttää emtb hinta vertailut moottoripyöriin mutta kyllä kieltämättä itselläkin kävi mielessä MP messuilla että aika kalliita jotku sähköpyörät verrattuna siihen millaista pärrää alkaa kymppitonnilla löytymään.

Juu tiedän ettei niillä poluilla ajella jne :)

MRe
16.04.2022, 10.21
^joo, jos katsoo puhtaasta tekniikka- ja teknologianäkökulmasta. Varsinkin kun 90% pyörävalmistuksesta on kasaamista. Runko sitten on tai ei ole omaa suunnittelua, valmistuksesta puhumattakaan. En tiedä mikä prätkissä on oman valmistuksen osuus.

Toisaalta kymppitonnin pyörät ovat mallistonsa huippuja, joissa varmaan katekin on kohdallaan.

Kiituri
16.04.2022, 11.04
Mopoissa yleensä moottori ja runko on omaa valmistetta. Fillareissa vain runko, eikä aina sekään.
Voimassa runko on vahvasti firman omaa tuotantoa ja varmasti keskimääräistä runkoa reilusti kalliimpi tuottaa.
Voima on silti kallis (varsinkin osiin nähden) ja pistää miettimään vaikka pyöränä juuri sitä mitä ainakin itse haluan.
En ole yhtään vastaavaa löytänyt muilta. Niissä on aina jokin oleellinen asia ongelmana (geometria). Voimassa... vain hinta.

Kohta ollaan taas siinä tilanteessa että jos/kun tilauksen tekee, pyörää ei näille sulille saa joten siinä vaiheessa päätös siirtyy eteenpäin.

MRe
16.04.2022, 11.35
Joo, Pole on yksi näistä poikkeuksista, jotka kiistatta tekevät runkonsa itse. Päin vastoin kuin vaikkapa Niekka, joka kai kasaa pyörät johonkin kiinanrunkoon ja laittaa tarrat päälle.

Bndit
16.04.2022, 15.57
Kaiken hinta nousee, koko ajan. Jos jotain haluaa ja/tai tarvitsee se kannattaa ostaa heti. Mun mielestä Pole ei ole edes kallis. Aika moni tuijottaa pelkkiä komponentteja vaikka valmistaja on käyttänyt todennäköisesti paljon rahaa ja resursseja pyörän geometrian ja ajettavuuden suunnitteluun. Niitä ei saa sitten edes kulta-iskareilla kuntoon.

santei
16.04.2022, 16.05
Osiin nähden kallis? Eikö se aika linjas oo kilpailijoihin nähden.
Esim Levo 9t€ gx osasarja, 700wh akku, muut aika samaa kuin Voimassa. Voima 9500€ gx AXS osasarja, 750wh akku, muut samaa tasoa.

Santtu75
16.04.2022, 17.11
Joo, Pole on yksi näistä poikkeuksista, jotka kiistatta tekevät runkonsa itse. Päin vastoin kuin vaikkapa Niekka, joka kai kasaa pyörät johonkin kiinanrunkoon ja laittaa tarrat päälle.

Mikä on se itseisarvo että runko tehdään itse oman katon alla, kuin että sen valmistaa vakiintunut sopimusvalmistaja jonka kanssa pyörämerkki on aktiivisessa vuorovaikutussuhteessa.
Useilla merkkibrändeillä on oma suunnittelu/proto osasto missä rungot suunnitellaan ja testataan piirrustuslaudalta siihen asti kunnes niitä aletaan tehdä sitten sopimuskumppanin tehtaassa.

Kuitenkin lopputuotteen laatu ja toimivuus on se ydinasia.
Huono runko ei muutu hyväksi vaikka olisi "omaa valmistetta", eikä hyvä runko myöskään huonone vaikka on alihankkijan tekemä.

MRe
16.04.2022, 17.29
Onhan siinä hieman samanlainen arvo, kuin vaikka casio vs. Voutilaisen Leijona Heritage. Sillä erolla, etä casio pysyy ajassa.

Mutta ei se itse- tai käsintekeminen esim. rungosta välttämättä parempaa tee.

Ja esimerkkinä käyttämäni Niekka tuskin edes suunnittelee runkoja itse.

Kiituri
16.04.2022, 22.31
Kymppitonni on kuitenkin paljon rahaa. Se tässä vähän mietityttää ja pyörässä on kuitenkin keskinkertaisilla säädöillä oleva jousitus ja jarrut joiden parannus maksaa reilu tonnin lisää. Ollaan siis 11ke tasolla.
Toisaalta autossa katoaa Voiman hinnan verran muutamassa vuodessa arvon alenemaan eikä sitä pidetä kovin ihmeellisenä asiana.
Tää on niin tätä pohdintaa.

MRe
17.04.2022, 10.17
^mulla on autojen arvo pudonnut aika tarkkaan n. tonnin kuussa viimeisen 10-15v ajan. Joten siinä mielessä tallissa pitäisi olla tonnin toijota ja kymmenen kullitettua kashimatäpäriä…

Pyörän hinnassa tonni on paljon. Auton hinnassa viisi tai kymmenen. Asuntoa ostaessa kymppitonnia ei viitsi kumartua nostamaan, jos putoaa lattialle. Kaikki on suhteellista.

Kiituri
17.04.2022, 10.56
Huono runko ei muutu hyväksi vaikka olisi "omaa valmistetta", eikä hyvä runko myöskään huonone vaikka on alihankkijan tekemä.

Tuossa olet tietysti täysin asian ytimessa. Jos vielä lisäisi että huono runko ja geometria on asioita mitä ei kovin paljon osia vaihtamalla paranneta. Hyvä runko (ja sen geometria) sitten voi olla pidempiaikainen kumppanuus.

Kiituri
17.04.2022, 11.03
Muutes Voiman tilauksessa web-sivulla on jotain outoa tai sitten ymmärrän sanat täysin väärin.
Siellä on kaksi vaihtoehto "Pay deposit" ja "Full amount". Lisäksi sanotaan "Deposit Option 200.00€ per item".
No valita voi kuitenkin vain tuon "Pay deposit" option MUTTA ostoskoriin tulee täyshinta heti maksettavaksi.
Olenko vain minä jonka mielestä tuossa on jotain häikkää.

Kiituri
17.04.2022, 11.30
Pientä spekulaatiota pörän konfaukseen

Kaikkineen fillarille tulisi hintaa hiukan vajaa 11ke.
Voima K3
Storm Grey
ZEB Ultima
Cane greek kitsuma
Code RSC
PE Slider Frame Protector for your Voima
Chain Guide and Bashguard Kit for your Voima
KIOX 300 display upgrade + mounting bracket for your Voima
Universal Derailleur Hanger for your voima
Chuck Norrisit renkaisiin
lokasuojat
polkimet

Votkins
17.04.2022, 18.54
Miksi noin kevyet insertit? Polkimia ei määritelty lainkaan? Eikö tuossa ole mitään näyttöä oletuksena?

Kiituri
17.04.2022, 21.25
Missä mielessä kevyet insertit? Eikös nuo chcuckit ole ihan toimivat perusajoon poluilla? Ilmankin on tultu tähän asti toimeen jotne kaippa nuo jotain auttaa.
Vakiona taitaa olla perutason led-palkki namikoiden yhteydessä.

Jukka4130
19.04.2022, 15.35
Ärsyttää emtb hinta vertailut moottoripyöriin mutta kyllä kieltämättä itselläkin kävi mielessä MP messuilla että aika kalliita jotku sähköpyörät verrattuna siihen millaista pärrää alkaa kymppitonnilla löytymään.

Juu tiedän ettei niillä poluilla ajella jne :)

Tämä on myös siinä määrin vajaaksi jäävä vertailukohta, että hinnaltaan 10 000 € lähentelevien sähköpyörien kohdalla puhutaan lähes poikkeuksetta huippuluokan laitteesta. Moottoripyörävalmistajilla vastaava hintaluokka edustanee hinnat alkaen -mallia. Jos katu-, motocross- tai ratamoottoripyörissä haetaan vastaavan tason laitetta, joka edustaa kehityksen kärkeä em. sähkömaastopyöräkategorian tavoin, ollaan paria kertaluokkaa eri lukujen parissa hintalapun suhteen.

Jukka4130
19.04.2022, 15.38
Mikä on se itseisarvo että runko tehdään itse oman katon alla, kuin että sen valmistaa vakiintunut sopimusvalmistaja jonka kanssa pyörämerkki on aktiivisessa vuorovaikutussuhteessa.
Useilla merkkibrändeillä on oma suunnittelu/proto osasto missä rungot suunnitellaan ja testataan piirrustuslaudalta siihen asti kunnes niitä aletaan tehdä sitten sopimuskumppanin tehtaassa.

Ei välttämättä itseisarvo, mutta kriteeri, joka voi antaa lisäarvoa merkittävästi ajatustasolla niin, että tällaista toimintaa haluaa tukea ostopäätöksellä. Mahdollisia konkreettisia hyötyjä ovat koko tuotantoketjun hallinta aina laadunvalvontaan asti.

Hyviä pyöriä voidaan tehdä misssä päin maailmaa tahansa. Oma katon alla valmistus on kuitenkin omissa kirjoissa aina arvostettava seikka.

Jami2003
19.04.2022, 16.09
Tämä on myös siinä määrin vajaaksi jäävä vertailukohta, että hinnaltaan 10 000 € lähentelevien sähköpyörien kohdalla puhutaan lähes poikkeuksetta huippuluokan laitteesta. Moottoripyörävalmistajilla vastaava hintaluokka edustanee hinnat alkaen -mallia. Jos katu-, motocross- tai ratamoottoripyörissä haetaan vastaavan tason laitetta, joka edustaa kehityksen kärkeä em. sähkömaastopyöräkategorian tavoin, ollaan paria kertaluokkaa eri lukujen parissa hintalapun suhteen.

Tässä olet täysin oikeassa ja samaa argumenttia olen käyttänyt itsekin. Mutta jääkö hinnat alkaen moottoripyörän esim alustan ja voimansiirron komponentit huonommiksi kuin premium sähköpyörän. Vähän epäilen ettei.

Mutta joo. Kahden eri laitteen hintavertailu on hedelmätöntä.

Jani Mahonen
19.04.2022, 16.55
Missä mielessä kevyet insertit? Eikös nuo chcuckit ole ihan toimivat perusajoon poluilla? Ilmankin on tultu tähän asti toimeen jotne kaippa nuo jotain auttaa.
Vakiona taitaa olla perutason led-palkki namikoiden yhteydessä.

Huck norrikset, ei chuck norrikset ;)

No joo pilkunviilaus erikseen, kyllä ne huckit minusta toimii tosi hyvin perusajossa ja ajetaan niillä parkkiakin.

Kuminauha
19.04.2022, 21.09
Tässä olet täysin oikeassa ja samaa argumenttia olen käyttänyt itsekin. Mutta jääkö hinnat alkaen moottoripyörän esim alustan ja voimansiirron komponentit huonommiksi kuin premium sähköpyörän. Vähän epäilen ettei.

Mutta joo. Kahden eri laitteen hintavertailu on hedelmätöntä.

No ei ainakaan jousituksen säätöjen puolesta ole pärrien iskareissa hi/lo compression ja hi/lo rebound säätöä kuin niissä kalleimmissa, jos niissäkään.

Ja yksi asia, missä moottoripyörät voi säästää rahaa on paino. Ei ole mitään järkeä uhrata suorituskykyä ja kestävyyttä muutaman sadan gramman takia, kun pyörä painaa sen 100kg.

Kiituri
21.04.2022, 16.44

Trialien tapauksessa 10ke riittää pyörään millä on pyörän puitteissa on mahdollista kisata 3 parhaan joukossa SM-tasolla. Maailman huiput ajaa täysin räätälöidyillä vehkeillä.
Trialeissa myös paino on tärkeä juttu kuten fillareissa. Jousituskomponentit on noissa jo tehtaalla viritelty hyvinkin toimiviksi Päinvastoin kuin vaikkapa Evolinkissä (oman kokemuksen mukaan tönkkö ja reagoimaton viritys suomalaiseen kivikkojuuraakohelvettiin).

Sambolo
22.04.2022, 17.24
Mikä iskari sulla evolinkissä? Monarchilla oli sama fiilis itellä, kun se ei vaan toiminu juuri koskaan, super deluxe ultimatella nyt paaljon parempi. Trial polkupyörät ei taida huidella 10ke joten sinänsä taas vähän huono vertailu.

Kiituri
22.04.2022, 18.01
Takana Evolinkissä on aluperäinen ja se voisi olla toisenlainen. keulaan vaihdoin hitusen pidemmän ruodon ja sen 2.1 vaimenninpalikan missä on nopea ja hidas compressio. Vaimennin palikan vaihto teki valtavan eron. Nyt keula on herkempi eikä silti karkaa alta keulan päällä jarrun kanssa alamäessä seistessä. Tärkeintä se keulan herkkyys ja nopeus. Nyt ei tarvi puristaa kahvoista apinan raivolla ja pelätä minne keula karkaa nopsemmissa vauhdeissa. Olo on paljon rennompi. Taakse varmaan se Cane Greekin pumppu olisi hyvä mutta kun tässä on ollut jo jonkinaikaa sähköpyörän hankinta mielessä niin ei ole tullut vaihdettua.
Tuo 2.1 vaimennus on sama mikä ultimatessa, käsittääkseni. Evolink on sairaan hyvä pyörä mutta kärsi huonoista iskareista. Keulakin teki paljon paremman.

Tarkoitin trialeilla konesellaisia.

Ai niin kun tilasi niin heinäkuun alkuun pitäisi pyörä saada.

Sambolo
23.04.2022, 20.12
Joo mutta meinasinki, että kone trialin vertaaminen saman hintasee sähkö enskaan ei ole kovin vertailukelpoinen. Tiiä sit mitä kone enskat maksaa hyvät.

Villetre
23.04.2022, 20.17
Ehkä eniten tässä Emtb hommassa ärsyttää älytön rahanmeno. En ole vielä edes ostanut mutta onhan se älytön raha. Toki rahan voi sijoittaa huonomminkin. Ehkä ratkaisu itselle tai miksei Polekin voisi ajatella moista olisi budjetti-mallin Emtb. Tietyillä tavoin tehty kompromissi esim jäykkäperä sähkis tai-läskipyörä.

Kiituri
23.04.2022, 21.24
^Sanoppa muuta. Hinnat on aivan tähtitieteellisiä. Sitä juuri tarkoitin kun vertasin konetrialeihin. Ovat saman hinaisia kuin Voima ja niissä paljon enemmän tekniikkaa ja kehitystä takana väheksymättä Polen rungon ja geometrian suunnitteluun ja tuotteistamiseen tehtyä upeaa työtä.

Itselle Polen yksi vahvuus on räätälöitävyys. Haluan ne paremmilla säädöillä olevat iskarit mistä olen messunnut. Jos haluan ne vaikka Turbo levoon niin hinta ei ainakaan ole halvempi kuin Polessa. Toki silloin puhutaan hiilikuiturungosta ja moni muu komponentti on parempi mutta silloin joudun maksamaan paljon sellaisesta millä ei itselle ole merkitystä.

Toivottavasti joskus tulee 900Wh akku mikä jo on saatavissa mm. Canyoniin (Shimano). Kennothan pienenee melkein joka vuosi joten kyllä piakkoin pitäisi olla tuohon 750Wh kokoon olla puristettavissa isompikin akku ainakin jos se vähän pullistuisi ulos.

MRe
23.04.2022, 22.00
Ehkä eniten tässä Emtb hommassa ärsyttää älytön rahanmeno.

Joo, no täyskenno kamerarunko 7000€ ja siihen joku mukava lintuputki 15000€, niin alkaa pyöräily tuntumaan edulliselta.

Sambolo
23.04.2022, 22.34
Ja onhan monet luomutkin yli 10ke.

Antza44
24.04.2022, 00.50
^Sanoppa muuta. Hinnat on aivan tähtitieteellisiä. Sitä juuri tarkoitin kun vertasin konetrialeihin. Ovat saman hinaisia kuin Voima ja niissä paljon enemmän tekniikkaa ja kehitystä takana väheksymättä Polen rungon ja geometrian suunnitteluun ja tuotteistamiseen tehtyä upeaa työtä.

Itselle Polen yksi vahvuus on räätälöitävyys. Haluan ne paremmilla säädöillä olevat iskarit mistä olen messunnut. Jos haluan ne vaikka Turbo levoon niin hinta ei ainakaan ole halvempi kuin Polessa. Toki silloin puhutaan hiilikuiturungosta ja moni muu komponentti on parempi mutta silloin joudun maksamaan paljon sellaisesta millä ei itselle ole merkitystä.

Toivottavasti joskus tulee 900Wh akku mikä jo on saatavissa mm. Canyoniin (Shimano). Kennothan pienenee melkein joka vuosi joten kyllä piakkoin pitäisi olla tuohon 750Wh kokoon olla puristettavissa isompikin akku ainakin jos se vähän pullistuisi ulos.
Voihan sitä ostaa vaikka Giantin Reign E+ jos haluaa päästä vähän halvemmalla tinkimättä enduro ominaisuuksista. Eihän se ole kotimainen Pole, mutta hinta laatu on kohdillaan.

Mielestäni kuitenkin Voiman hinta on ihan linjassa, verrattaen muihin E ja luomu fillareihinkin.

Koheltaja
24.04.2022, 07.29
Joo, no täyskenno kamerarunko 7000€ ja siihen joku mukava lintuputki 15000€, niin alkaa pyöräily tuntumaan edulliselta.

Tai lämpökiikaritähtäin 28000€ joka laitetaan +10000€ maksavan kiväärin päälle, siihen muut kamppeet päälle. Ei harrastukset ole kalliita jos on pinkka kunnossa, valitettavasti ite en kuulu siihen kerhoon...

Kiituri
24.04.2022, 11.56
Voihan sitä ostaa vaikka Giantin Reign E+ jos haluaa päästä vähän halvemmalla tinkimättä enduro ominaisuuksista. Eihän se ole kotimainen Pole, mutta hinta laatu on kohdillaan.

Mielestäni kuitenkin Voiman hinta on ihan linjassa, verrattaen muihin E ja luomu fillareihinkin.

Tuossa Giantissa on vähintään 15mm BB droppi ja takana 27.5". Se on siinä ja tässä onko liian matala omaan makuun. Isoin koko vastaisi Evolinkin L-kokoa ja Voiman K3 eli olisi varmaan sopiva. Malli pitäisi olla sieltä yläpäästä säätöjen vuoksi. Kolmas asia on tietty saatavuus. Näyttää aika pitkälti loppuunmyydyltä kotimaassa. Hinta olisi osiin nähden ollut edukas.
No, Evolink oli myös silloin aikonaan kallis mutta on se ollut hieno pyörä ajaa. Toivottavasti Voima ei ole liikaa alamäkijuna. No, voihan sitäkin muokata lyhyemmällä joustolla ja pudottamalla korkeus samalle tasolle kuin Evolink.
Ajttelin Voimaa eräänlaisena platformina. Toivotavasti vaan Bosch-osasto toimii ja että siihen saa myöhemmin osia. Missään tapauksessa Bosch ei tule tekemään uudempia moottoreita ulkoisesti yhteensopiviksi vanhojen kanssa. Se ei ole koskaan ollut Boschin tapa missään asiassa. Eliskä kun moottorin ja akun tie on lopussa (saatavuus), tulee pyörästä kallis verkonpaino. Tämä tietty pätee kaikkiin sähköpyöriin.

MRe
24.04.2022, 12.22
^Shimanolla on tähän asti ollut kiinnikkeet vakiot. Toinen juttu sitten, ettei niitä moottoreita tahdo saada.

Votkins
24.04.2022, 13.10
Ajttelin Voimaa eräänlaisena platformina. Toivotavasti vaan Bosch-osasto toimii ja että siihen saa myöhemmin osia. Missään tapauksessa Bosch ei tule tekemään uudempia moottoreita ulkoisesti yhteensopiviksi vanhojen kanssa. Se ei ole koskaan ollut Boschin tapa missään asiassa. Eliskä kun moottorin ja akun tie on lopussa (saatavuus), tulee pyörästä kallis verkonpaino. Tämä tietty pätee kaikkiin sähköpyöriin.

Kokeile nyt ensin ajaa sillä pari kertaa akku loppuun. Voi tuoda ripauksen realismia näihin kauniisiin sähköpyörätekniikan ideologioihin.

Veikkaan, että ensimmäinen riski on kyllästyä yksilöön siinä kohtaa kun jotain riittävän uutta ja erilaista saapuu markkinoille. Et kai sentään ole sen pyörän kanssa menossa naimisiin?

Kiituri
24.04.2022, 16.31
^minulla ei ole ollut tapana vaihtaa pyörää kovin usein. Sillä ajetaan ja jonkin verran uudistetaan. Pyörät myös kuluu ja naarmuuntuu käytössä silloin kun ajetaan oikeasti maastossa eikä vanhasta pyörästä juuri saa mitään hyvitystä joten vaihto on aika turhaa.
Jos tuo toimii niin kyllä sillä ajetaan 5-8 vuotta.

Villetre
25.04.2022, 19.12
Taitaa suurin osa ajaa vain pari vuotta maksimissaan ja vaihto uuteen. Siksi että silloin vanhasta saa vielä jotain. Joka tapauksessa alkaa homman järkevyys mennä ihan perseelleen. Kaippa joku "kunnon" merkki tuo tosissaan sen peukkukaasun jotta polkeminen helpottuu vielä inasen... :D

Dude
26.04.2022, 09.53
Ja osa ajaa 5-8 vuotta, on meitäkin täällä jonkinmoinen siivu piirakasta. Itse ostan pyörän ajettavaksi, en myytäväksi.
Toisaalta 2-3 vuotta voi olla myös rahallisesti järkevämpi vaihtosykli. Riippuen vähän ajomäärästä myös.

Itse ostin 2018 Focuksen Jam2 sähkärin ja myin sen 2021 reilu 5tkm ajettuna. Uudesta maksoin n.3700e ja myydessä sain 2300e (Tai, no sain 2650e, mutta meni toinen akku mukana, joka tosin oli tullut vaimon Jam2:n mukana "kaupanäällisenä", lasketaan sille arvoa se ~400e). Uskon, että tossa oli aika "sweet spot" pitoajan ja hinnan suhteen.

Sähkärin pitäminen 5-8 vuotta meinaa, että se on jo varmasti useamman sukupolven "vanhaa mallia" ja tuskin kovin houkutteleva käytettynä.

Jani Mahonen
26.04.2022, 09.59
^ voi se näin olla, itse jyvitän hankintahinnan useammalle vuodelle niin ei se kirpaise niin pahasti. Ja kun yleensä ostaa laatupyörän riittävän hyvillä osilla niin ei se jäännösarvo koskaan nollaa ole vaikka ei haittaisikaan vaikka olisi. Nähtäväksi jää, missä kunnossa sähöpyörän moottori on 5-v kohdalla, se on uutta itselle.

jpuu
26.04.2022, 13.39
Mulla on ollu Whiten sähköpyörä E8000 syteemillä jo yli 5 vuotta ja se on vielä aivan hyvä. Kilsoja n. 8500. Ainoa missä alkaa aika näkyä on akun kestävyys. Talvella ei päässyt hätinä kuin 50km. Nyt siitä vois saada käytettynä saman mitä itse aikanaan maksoin.

Kiituri
28.04.2022, 14.24
Onko tullut kokeiltua kuinka isoa kumia Voimapyörään saa taakse sopimaan?

Kemizti
28.04.2022, 18.45
Onko tullut kokeiltua kuinka isoa kumia Voimapyörään saa taakse sopimaan?
Varmaan kovasti valmistajasta ja rengas mallista kiinni, mutta 29x2.6" menee mutinoitta. Ite käytelly 29x2.4" ja tilaa on vaikka torilla myydä..

Smooth
28.04.2022, 22.49
Onko complete pyöriä jo saatu ajoon?
Oma luvattu vk. 23

Eqro
29.04.2022, 13.25
Luvattu toimitus viikolle 22. Storm grey koossa K3. Varattu viime kesänä.

Kiituri
29.04.2022, 16.49
Kuinka paljon ennen toimitusta se toimitusviikko kerrottiin?

Smooth
29.04.2022, 17.11
Mulle ilmotettiin tossa maalis/huhtikuun paikkeilla.

Kemizti
01.05.2022, 14.03
Toimii myös Suomen bikeparkeissa, setämiesajelussa [emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220501/4804382c097738a4359aca3032393b79.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220501/a1720a7d9ab9aa085b5ae63237756dda.jpg

Kiituri
01.05.2022, 16.34
^Mikä mötikkä on keulassa akselin vieressä?

Kullan värinen runko ei ole ollenkaan päällekäyvän värinen Suomalaisessa maastossa. Melkein voisi sanoa että hukkuu taustaan.
Kiitos että jaoit nuo kuvat. Oma värivalinta helpottuu.

kuusto
01.05.2022, 18.58
^Mikä mötikkä on keulassa akselin vieressä?

Secus. https://www.4130.fi/tuote/vorsprung-suspension-secus-negatiivijousi/

Kemizti
01.05.2022, 19.20
Secus. https://www.4130.fi/tuote/vorsprung-suspension-secus-negatiivijousi/

Jeppis, juurikin tuo ja nimenomaan tuosta kaupasta!

Smooth
01.05.2022, 20.24
Tuosta olis kiva kuulla kokemuksia?

Kemizti
01.05.2022, 22.35
Tuosta olis kiva kuulla kokemuksia?

Paransi ison miehen paineilla Zebin (Ultimate) alkuherkkyyttä melkoisen paljon, myös keskialueen kantavuus lisääntyi, keula on herkkä, ei hakkaa patikossa/juurakossa hanskoille ja jousto tuntuu lähes pohjattomalta. Toimivan tuntuinen kapine.

Kiituri
05.05.2022, 18.46
^takaiskareihin noita ei varmaan saa joten onko kierrejousi ainoa keina saada eleetön ja supermukava jousitus.

Jukka4130
05.05.2022, 23.24
Markkinoilla ei ole tiettävästi ilmaiskaria, jonka ilmakammioiden tilavuutta voisi suurentaa jälkikäteen. Ja keulojenkin kohdalla Secus (ja pienemmissä määrin Luftkappe) on ainoa tuote, joka lähestyy ilmajousen antamien ominaisuuksien parantamista tältä kantilta. Eli vastaus kysymykseen on ei.

Kierrejousi-iskarilla saa tiettyjä ja joskus hyvin selviä etuja ilmaiskariin verrattuna. Ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ilmaiskaria voiisi saada toimimaan hyvin.

kmruuska
06.05.2022, 01.58
Markkinoilla ei ole tiettävästi ilmaiskaria, jonka ilmakammioiden tilavuutta voisi suurentaa jälkikäteen.

Eikös MegNeg tee juuri tuota RockShoxin iskareille?

Jukka4130
06.05.2022, 09.37
Eikös MegNeg tee juuri tuota RockShoxin iskareille?

Totta. Erittäin hyvä korjaus. Tätä en tullut ajatelleeksi.

Valmiiksi tarjottavista iskareista Intend Hover -mallissa on vakiona varmaankin suurin ilmatilavuus mitä löytyy, niin positiivisella kuin negatiivisella puolella.

Sambolo
06.05.2022, 13.08
Mutta jos oikein olen juttuja tulkinnut, megneggi vaatisi enemmän painetta ja painavalla kuskilla tuo voi olla mahdoton kombo jos ilman meggisneggistäkin melkeen tapissa paineet.

kmruuska
06.05.2022, 13.14
Mutta jos oikein olen juttuja tulkinnut, megneggi vaatisi enemmän painetta ja painavalla kuskilla tuo voi olla mahdoton kombo jos ilman meggisneggistäkin melkeen tapissa paineet.

Samalla tavalla myös Secusin kanssa suositus on aloittaa 20% korkeammilla paineilla keulassa. Mulla on nyt 105 psi joten ihan tuohon en pääse jos pysyn Foxin suosituksissa (120psi max).

Oz
06.05.2022, 13.45
Kaikkea voi varmasti parantaa, mutta on tuo ihanan hempeä jo vakiona Cane Creekin ilmaiskarilla.

Kiituri
07.05.2022, 10.01
Jos ottaisi kierrejouslelisen cane creekin niin kuinka usein saisi varautua jousen uusimaan (olettaen ettei keskikehon lihaksisto kehity)?

Bndit
07.05.2022, 11.37
Jos ottaisi kierrejouslelisen cane creekin niin kuinka usein saisi varautua jousen uusimaan (olettaen ettei keskikehon lihaksisto kehity)?
Moottoripyöräkokemuksella sanoisin että ei tarvitse uusia ikinä ellei kuskin paino muutu ja/tai halua jouselta eri ominaisuuksia. Ja jos tarvitsee niin kustannus on niin pieni että sillä ei ole mitään merkitystä...

Kiituri
07.05.2022, 14.34
^enpä tiedä onko katumopot hyvä verrokki. Ainakin itellä kannonkiertomopoissa jousi menee ehkä 4 vuodessa selvästi väsähtäneeksi. kisakuskit vaihtaa kerran vuodessa.
Katumopoissa ei keulaankaan vaihdeta nesteitä mutta mettämopoissa kerran vuodessa on normaali.

Vähän vajaa 90e näyttäisi jousi olevan Cane Creekiin. Mahtaakohan kierrejousitakapumpuissa vaimennus puolen nesteet kestää ilman huoltoja pidempään? Meinaan jopa mettä mopoissa perään ei vaihdella nesteitä kovinkaan usein, välttämättä koskaan.

Jukka4130
07.05.2022, 17.13
Tarve jousivakion muutokselle syntyy pääasiassa kahdesta syystä:

1) Oleellinen muutos kuskin painossa, tuli se sitten kuskista itsestään tai mukana olevista kamppeista (reppu yms.)
2) Ajotyyli tai mieltymys muuttuu. Yleistäen, mitä nopeampi ja fyysisesti vahvempi kuski, sitä korkeampia jousivakioita käytetään, jotta jousitus toimii paremmin kasvaneissa vauhdeissa.

Kuten yllä jo tulikin, laadukkaatkin kierrejouset ovat kokonaisuus huomioiden sen verran huokea hankinta, että niitä voi hommata tarvittaessa muutamankin talliin eri tilanteita varten.

Jousivakion käytökseen suhteessa joustomatkaan, iskunpituuteen, kokonaismassaan ja joustomatkaan on hyvä perehtyä. EXT:n laskuri tuottaa järjestäen hyvin kohdilleen osuvia lukuja. Laskussa käytettävään massaan on hyvä lisätä noin 5 kg ajokamppeita varten ja sähköpyörän kohdalla 6-7 kg sähköosille. www.extremeshox.com/spring-calculator/ (Tarve jousivakion muutokselle syntyy pääasiassa kahdesta syystä:

1) Oleellinen muutos kuskin painossa, tuli se sitten kuskista itsestään tai mukana olevista kamppeista (reppu yms.)
2) Ajotyyli tai mieltymys muuttuu. Yleistäen, mitä nopeampi ja fyysisesti vahvempi kuski, sitä korkeampia jousivakioita käytetään, jotta jousitus toimii paremmin kasvaneissa vauhdeissa.

Kuten yllä jo tulikin, laadukkaatkin kierrejouset ovat kokonaisuus huomioiden sen verran huokea hankinta, että niitä voi hommata tarvittaessa muutamankin talliin eri tilanteita varten.

Jousivakion käytökseen suhteessa joustomatkaan, iskunpituuteen, kokonaismassaan ja joustomatkaan on hyvä perehtyä. EXT:n laskuri tuottaa järjestäen hyvin kohdilleen osuvia lukuja. Laskussa käytettävään massaan on hyvä lisätä noin 5 kg ajokamppeita varten ja sähköpyörän kohdalla 6-7 kg sähköosille. [url=https://www.extremeshox.com/spring-calculator/)

Jukka4130
07.05.2022, 17.16
Vähän vajaa 90e näyttäisi jousi olevan Cane Creekiin. Mahtaakohan kierrejousitakapumpuissa vaimennus puolen nesteet kestää ilman huoltoja pidempään? Meinaan jopa mettä mopoissa perään ei vaihdella nesteitä kovinkaan usein, välttämättä koskaan.

Huoltoväli on vaimentimessa iskarityypistä riippumatta sama, 100-200 h mallista ja käytön tyypistä riippuen. Ilmaiskarin kohdalla ilmakannun huolto selvästi useammin.

Iskarin voi toki ajaa "tappiin" ja katsoa miten pitkälle yksillä öljyillä pääsee. Säännöllisellä huolloilla ja fiksusti pidetyltä laatuiskarilta voi odottaa kuitenkin hyvin pitkää käyttöikää, mikä ei huollon laiminlyödessä varmasti kuitenkaan toteudu.

Kiituri
07.05.2022, 18.41
Kyse olikin enempi siitä kuinka pian fillariiskarien (Cane Creek) jouset kuoleentuu eikä siitä miten jousi valitaan.
Miksiköhän mopoissa jopa kurasemmoisissa takaiskaria ei ole trvis avata ... kymmeneen vuoteen mutta fillarissa pitää myös näemmä kierrejousellinen avata tämän tästä?

Koheltaja
07.05.2022, 21.51
Kyllä niissä kuramopoissa pitää iskarit huoltaa jos haluaa että ne toimii kunnolla. Huollettua saa myös monet iskarit joista ei ole määräaikaishuolloissa mitään mainintaa huollon tarpeesta, on myös tehty huollettavaksi iskareita joita ei ole tehty huollettavaksi.

Ihan sama onko kuramopo, kurafillari tai kurasäkäri niin kannattaa kerran vuodessa huoltaa keula ja iskari. Paitsi jos pyörät on sievässä käytössä vähillä kilsoilla, silloin voi venyttää huoltojen välit pariin vuoteen. Vastaavasti aktiivisemmin ajavat huoltaa keulan ja iskarin jopa usean kerran vuodessa.

Jukka4130
07.05.2022, 22.28
Kyse olikin enempi siitä kuinka pian fillariiskarien (Cane Creek) jouset kuoleentuu eikä siitä miten jousi valitaan.
Miksiköhän mopoissa jopa kurasemmoisissa takaiskaria ei ole trvis avata ... kymmeneen vuoteen mutta fillarissa pitää myös näemmä kierrejousellinen avata tämän tästä?

Tätä en ymmärtänyt aiemmasta viestistä. Kuoleentumista tapahtuu varmastikin jossakin määrin. Mallikohtainen ilmiö myös. Ainoa ilmoitus, mitä tähän liittyen on tullut vastaan on ollut 500 000 käyttösykliä. Vähintään yhtä kiinnostava ja merkittävämpi juttu on, että jousivakio vastaa ilmoitettua. Etenkin edullisimmissa kierrejousissa heitto voi olla tuntuvaa.

Edit: Lisäys huoltotarpeeseen. Vaimenninöljy menettää ominaisuuksiaan ajan ja käytön myötä, mukaan päätyy epäpuhtauksia, kumitiivisteet vanhenevat ajan saatossa ja vielä usein eri tahtia sekä niistä irtoaa partikkelöeja öljyn sekaan. Perusteluja säännölliselle huollolle on aika pitkä lista. Hyvä esimerkki öljyn käytöksestä käytön myötä. Shockcraft Suspension – Three stages of oil life. (https://www.instagram.com/p/BJwIt5Cjchs/)

Kiituri
08.05.2022, 14.16
En oli ikinä kuullut että trialien takapumppuja olisi huollettu. Uudelleen rakennettu kyllä.

Kemizti
08.05.2022, 22.57
En oli ikinä kuullut että trialien takapumppuja olisi huollettu. Uudelleen rakennettu kyllä.

Eiköhän rebuild (uudelleen rakennus) ja huolto ole lähes sama asia, rebuid vaan on jopa syvällisemmin tehty huolto kuin ihan vaan huolto..

Koheltaja
09.05.2022, 07.13
Englannin kielessä käytetty rebuild-termi vastaa meillä huoltamista kun on kyse iskareista, moottoreista tms.

Votkins
09.05.2022, 08.11
Sun pitäisi tarkemmin määritellä näitä termejäsi jos kuramopo tarkoittaakin vain trial-pyöriä.

En ole ikinä kuullut, että kierrejousen kuoleentuminen olisi minkäänlainen tekijä polkupyöräkäytössä. Onko tästä jotain referenssejä olemassa vai onko vain omaa pohdintaa?

Millä alustalla sen Voiman nyt tilasit?

Kiituri
09.05.2022, 15.09
^trial on myös kuramopo enska ei siis ole ainoa kuramopo vaikka taitaa sinulle sitä useimmille olla.
Enskoissa voisi kuvitellaa että takapumppuja puretaan ainakin kerran kaudessa mutta trialeissa ei niinkään. Kovin kärki tietysti eri asia. Harrastusmielessä ei juuri tarvetta takaiskarin purkamiselle. Vähän sama kuin katupyörissä (tai autoissa).

Niistä fillarien jousien kuoleentumisesta nimenomaan kysyin. Enhän toki kysyisi jos tietäisin. Varmasti moni niitä kierrojousia käyttää ja tietää kuinka paljon niissä on painumaa vuosien saatossa.

bike futurist
09.05.2022, 16.17
kierrejousi tulisi äkkiseltään mieleen vähiten kuluvana osana modernia maastopyörää. Ennemmin saat olla vaihtamassa renkaita, polkimia, vaijereita, jarruja, satulan yms.

Etunavankin joutuu huoltamaan useammin, kun siinä alkaa laakerit klappaamaan.

JRR-1
09.05.2022, 16.43
24 vuoden täpärikauden aikana ei ole vielä tarvinnut vaihtaa vielä yhtäkään takaiskarin "coilia" itse jousen väsähtämisen takia. Eikä keulaankaan. Painonsäästö edellä tehdyt coilit voi mennä vaihtoon aktiivisella käytöllä muutaman vuoden välein, esimerkiksi Foxin SLS superlight jousilla kerrotaan olevan sellaista taipumusta.

Kiituri
09.05.2022, 20.12
^oletko mitannut kuinka usein että onko jousi painunut?

Jukka4130
10.05.2022, 00.01
Ymmärtääkseni jousen väsähtäminen voi tapahtua muutenkin kuin kasaan painumalla. Voi tapahtua esimerkiksi niin, että jousivakio ei olekaan enää lineaarinen koko matkalta ja käytös on tällöin muuta kuin haluttua. Missä määrin tätä tapahtuu ja millä aikavälillä, jos tapahtuu, onkin sitten oma kysymyksensä. Mittaaminen ja todentaminen edellyttää jousidynoa.

JRR-1
10.05.2022, 13.05
Kuinka usein te vaihdatte autoihinne uudet jouset?

Kierrejousen jousivakio muodostuu karkeasti jousen ulkomitoista, materiaalin poikkipinta-alasta ja materiaalin lujuusominaisuuksista. Kunnollinen jousimateriaali oikein valmistettuna ei muuta käytännössä ominaisuuksiaan normaalissa käytössä. Pientä rentoutumista materiaalissa tapahtuu, mutta se on niin pientä ja hidasta normaalissa kulkuvälineen käyttölämpötilassa, että sillä ei ole käytännön merkitystä. Grammaviilausvehkeet on eri asia, niissä perusmateriaali ja/tai valmistustapa on radikaalimpi ja lopputulos samoin. Keveys tarkoittaa sitä, että materiaalia on vähemmän ja silloin sen materiaalin on oltava lujempaa. Lujempi tarkoittaa samaa kuin kovempi ja silloin esimerkiksi väsymisominaisuudet ovat erilaiset, syklinkesto on yleensä huonompi.

Jos jousen poikkipinta-ala tai profiili liikesuuntaan nähden ei käytössä muutu esimerkiksi ruostumalla, niin jäljelle jää materiaaliominaisuuksien muuttuminen. Ne on sitten joko materiaalin koostumuksesta tai lämpökäsittelystä johtuvia, eli valmistus- ja laatuvirheitä. Tietysti koko jousen mitoitus kaikkineen on voinut mennä pieleen käyttökohdetta ajatellen, mutta se on harvinaisempaa.

jpuu
10.05.2022, 13.24
Kuinka usein te vaihdatte autoihinne uudet jouset?

Silloin viimeistään kun ne eurooppalaisessa autossa katkeavat.

Keveys tarkoittaa sitä, että materiaalia on vähemmän ja silloin sen materiaalin on oltava lujempaa. Lujempi tarkoittaa samaa kuin kovempi ja silloin esimerkiksi väsymisominaisuudet ovat erilaiset, syklinkesto on yleensä huonompi.

Juuri tämän takia jouset eivät kestä.

-W-
10.05.2022, 16.15
Kyllä teräsjousen väsähtäminen polkupyörässä taitaa olla vähän henkimaailman hommia, jos se jousi on vain lähtökohtaisesti kunnolla valmistettu.

Autossa on koko ajan iso massa päällä ja muutamana hetkenä vuorokaudessa se lisääntyy vaikka 10% kun pari matkustajaa on kyydissä.

Polkupyörässä taas on lähes koko ajan ihan onneton massa päällä kun se varaston nurkassa odottaa polkijaa ja sitten se lisääntyykin sen 90% siksi pieneksi hetkeksi hetkeksi kun sillä poljetaan (=mikä on sen suunnittelupaino).

Jos nyt ei hampaat irvessä väännä esijännitystä jousiin aivan tolkuttomasti fillarissa, niin ei siellä kamalasti ole kyllä jännitystä/massaa mikä sen jousen kuolleennuttaisi vs. vaikka auto (jossa ollaan suhteessa lähempänä maksimi massaa koko ajan, kun auto vs. ihminen on painava, toisin kuin pyörä vs. Ihminen).

Ja yleensä ne auton jouset jotka katkeaa ovat lankavahvuudeltaan vaihtelevia (päistä ohuita, keskeltä paksuja) ja itsensä sisään puristuvia (päistä pieni halkaisija, keskeltä iso). Fillareissa ei taida olla mitään muita yleisesti käytössä kuin vakio lankavahvuudella ja halkaisijalla olevia jousia.

Koheltaja
10.05.2022, 18.45
Jos nyt ei hampaat irvessä väännä esijännitystä jousiin aivan tolkuttomasti fillarissa

Monet ongelmat ratkeaisi jos porukat osaisi valita oikeat jouset omalle painolle, ja vielä niin että jousen asennusjännitys on mahdollisimman pieni. Nämä kun saadaan kohdalleen niin jousi on pintaherkkä mutta samalla löytyy kantavuutta pitkissä joustoissa. Käytännössä liian löysällä jousella, suurella asennus- ja esijännityksellä saadaan pintakova jousitus jos verrokkina on pienellä asennusjännityksellä oleva jäykempi jousi missä painuma asettuu kohdalleen pienellä esijännityksellä. Oikealla jousivakion valinnalla saadaan hyvinkin pitkään toimiva jousi ilman kuoleentumista, ellei jousi ole huonolaatuinen tai valittu kevennetty jousi kun halutaan grammoja pois.

Kemizti
10.05.2022, 21.20
Jos vaikka jatkot tuolla jousitus -osastolla, nii ei mee kaikilta muilta ehkä kiinnostuneilta täysin ohi, jos ei satu olee sähköPoleketju tiiviisti seurannassa..?

Kiituri
11.05.2022, 10.00
Pannaanpa taas utelua Voiman ajokokemuksista nyt kun kelit on muuttuneet kesäisempään suuntaan.
Miltä pyörä tuntuu teknisemmillä pikkupoluilla (kivikkojuurakkohelvetti), taipuuko vai haittaako pitkä akseliväli?

Kemizti
11.05.2022, 13.39
Omasta puolestani voin vastata, että KOMeja on ajettu paikallisilla enskapoluilla, eli kulkee ja taipuu, ei mitään ongelmaa manööveerata tiukemmissakaan paikoissa..

kmruuska
11.05.2022, 13.55
Omasta puolestani voin vastata, että KOMeja on ajettu paikallisilla enskapoluilla, eli kulkee ja taipuu, ei mitään ongelmaa manööveerata tiukemmissakaan paikoissa..

Tst tst. Tulee noottia jos ajelee sähköpyörällä luomusegmenttejä…

Kemizti
11.05.2022, 15.50
Tst tst. Tulee noottia jos ajelee sähköpyörällä luomusegmenttejä…

Kyllä meillä on osattu tehdä ihan eBike segmentit tänne noille suosituille enskaränneille, ei tarvetta tsutsuttelulle..

MRe
11.05.2022, 16.26
^pystyykö Stravassa kopioimaan segmenttiä akustiselta sähköön? Vai pitääkö luoda alusta alkaen?

Kemizti
11.05.2022, 16.53
^pystyykö Stravassa kopioimaan segmenttiä akustiselta sähköön? Vai pitääkö luoda alusta alkaen?

Eipä ole tullut edes mieleen koittaa kopioida, pitääpä kokeilla

@koowee
11.05.2022, 17.04
Tilanne voi olla muuttunut, mutta aikaisemmin tuo kopiointi ei ainakaan ollut mahdollista. Olen itse tehnyt juurikin Tampereen suunnalla noiden "kopiointia" käyttäen ao. linkin takaa löytyvää scriptiä. Se toimii käytännössä niin, että scripti muuttaa ajetun ebike ajon hetkellisesti akustiseksi, tsekkaa mitä segmenttejä se löytää reitiltä ja luo niiden perusteella ko. ajosta uudet ebike segmentit ja muuttaa kyseisen ajon takaisin ebike rideksi.

https://www.emtbforums.com/community/threads/strava-segments-how-to-copy-non-ebike-segments.1084/post-90531

MRe
11.05.2022, 17.38
^Tuota pitää kokeilla.

Kiituri
31.05.2022, 15.38
Uutta Voimavideota on näemmä tuubiin ilmiintynyt https://www.youtube.com/watch?v=Uahy-MbeSWU,

Näissä on vain ajoa maastossa mikä muistuttaa kotimaata. https://www.youtube.com/watch?v=YPrKl-fCZ6w, https://www.youtube.com/watch?v=7IOVFPsk9wM

LISÄYS: ja nyt on näemmä Voiman konfiguraattori mennyt uusiksi. Nyt löytyy kaikkia kaikki mitä pikkufillaristi kaipaa ja vähän lisää :)

Oma pyörä on jo "tilattu" siinä mielessä että tuotantopaikka on mutta noi valinnat on vielä hiukan auki.

Siellä on samalla hinnalla SRAM GX Eagle AXS ja X01 Eagle. Mitähän eroa noissa mahtaa olla sähköpyöräkäytössä?
Entä Mitä hyötyä vakiona olevan Miranda rattaan vaihtamisesta Race Face rattaaseen?
Myös nuo eri satulatolpat on pistää miettimään (Tellis Dropper - Crankbrothers - Bike Yoke).

Jukka4130
31.05.2022, 17.13
Jo lyhyt selvitys dropper-tolpista kertoo, että BikeYoke painii omassa sarjassaan sillä saralla. Erittäin fiksu rakenne niin, että ilmattavissa "kentällä" vain 4 mm kuusiokoloavainta käyttäen, valmistus (ymmärtääkseni) Euroopassa ja varaosien saanti yleisesti hyvä. Maksaa toki enemmän, mutta rahalle voi sanoa saavansa vastinetta.

MRe
31.05.2022, 17.25
^muistaakseni nykyään myös RockShoxin dropperin ilmaaminen tapahtuu automaattisesti.

Kiituri
31.05.2022, 17.53
Miksi sitä tolppaa pitäisi ilmata kentällä? Evolinkin tolppa on ollut sellaisenaan ilman omgelmia kohta nelisen vuotta paikallaan.

Mikähän BikeYokesta tekisi paremman kuin tuo oletus mikä ilmeisesti on myös Evolinkissä?

Kiituri
31.05.2022, 17.57
Muutes se konfiguraattori on aika outo. Jos ei halua maalattua akun kuorta niin rungon hinnaksi tulee 0e. On tainnut jäädä testaamatta että jollekin kelpaisi musta akku :)

Kemizti
31.05.2022, 21.32
Muutes se konfiguraattori on aika outo. Jos ei halua maalattua akun kuorta niin rungon hinnaksi tulee 0e. On tainnut jäädä testaamatta että jollekin kelpaisi musta akku :)

Siis jos akussa ei ole kantta, siinä on rungon ja akun välissä melkoinen kolo.. se myös suojaa akkua ja runkoa, eli kuuluu olla siinä..

Kemizti
31.05.2022, 22.02
Jäi edellisestä toivottavasti informatiivinen kuva pois..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220531/6eda062d4490828e90bf683b0a9d493e.jpg

Kiituri
31.05.2022, 22.54
Siis jos akussa ei ole kantta, siinä on rungon ja akun välissä melkoinen kolo.. se myös suojaa akkua ja runkoa, eli kuuluu olla siinä..

Vika siinä on koska sen kannen värin saa pois. Sitä paitti ihan konfiguraattorin kuvissakin clear pintaiselle se "kansi" on musta mutta silloinkin pystyy valitsemaan kultaisen kannen.
Rikki mikä rikki...!

Jostain syystä kultainen kansi on kalliimpi kuin storm gray kansi. Outoa..

Kemizti
01.06.2022, 00.57
Vika siinä on koska sen kannen värin saa pois. Sitä paitti ihan konfiguraattorin kuvissakin clear pintaiselle se "kansi" on musta mutta silloinkin pystyy valitsemaan kultaisen kannen.
Rikki mikä rikki...!

Jostain syystä kultainen kansi on kalliimpi kuin storm gray kansi. Outoa..

Kansi on kaikissa setupeissa oletuksena "storm grey" joten värittömyys ja kulta maksaa..

Smooth
01.06.2022, 07.50
Jos ei valitte mitään kannen väriä tulee se silloin aina storm grey värillä oli runko minkä värinen tahansa. Näin minulle vastattiin aspasta.

Kiituri
01.06.2022, 08.30
Niinhän tuo antaa ymmärtää mutta se voi olla myös vika vai mainitaan jossain että kannen oletus väri on stormi?
No rikki tuo on joka tapauksessa.

Mutta niistä komponenteista ei tainnut olla mitään kommentteja...

Smooth
01.06.2022, 16.46
Jahas, ainakin oman voiman toimitus viivästyy tuntemattoman verran. Ilmeisesti rockarin keuloja ei ole tullu.

Eqro
01.06.2022, 18.01
Sain myös tänään ilmoituksen viivästyksestä. Tällä viikolla piti olla kokoonpano (K3 complete). Myöhästymisen syyksi kerrottiin Boschin komponenttien viivästyminen.

Kiituri
01.06.2022, 21.38
Minulle myös tuli Boschista johtuvasta viivästymisriskistä viesti. Siinä sanottiin että tekevät runkoja sen minkä ehtivät jotta pyörät menisi toimitukseen heti kun sähköt saapuu.

Oz
02.06.2022, 12.09
Kokemuksia.
Sain rungon ensimmäisestä erästä (runko nr. K20002) tammikuun lopussa just sopivasti lumimyrskyjen keskelle, joten hetki meni odotellessa polkujen valmistumista.
Nyt alkaa olla koossa 700 km, josta noin kolmannes talvipoluilla ja loput sitten kesäkelillä Lahden seudun poluilla. Ja kyllä on ollut mainio laite! Tämä on kolmas eMTB:ni, eka oli YT Decoy, sitten Stevens E-Inception, kaikki aivan erinomaisia pyöriä.

Joustomatkat on pidentyneet pyörä pyörältä ja aina on tuntunut, ettei ole senttiäkään liikaa. Sama koskee Voimaa. Vaikka takapää on säädetty ihanan hempeäksi, se kantaa mainiosti, ei pohjaa eikä kammet hakkaa kiviin. Mitat ja geometria on aina kompromisseja ja pitkä akseliväli haastaa tiukoissa mutkissa kapeilla talvipoluilla tai pitkospuilla. Toisaalta tämä on ylivoimaisesti paras pyöräni etenemään kivikko/juurakkohelvetissä ja mitä en osannut odottaa, kiipeää aivan törkeän hyvin. Jyrkkä satulaputken kulma tuo kuskin eteen ja jousitus kantaa myös nousuissa, joten pyörä ei keuli. Herkkä jousitus takaa maksimipidon teknisissä paikoissa.

En aja parkeissa tai DH:ta, joten kehuttuja alamäkiominaisuuksia tuskin pääsen koskaan kokonaan ulosmittamaan. Hankin Voiman teknisille, enskatyyppisille poluille lenkkipyöräksi ja siinä tuo on osoittautunut loistavaksi ja nopeaksi laitteeksi.
Mitään ongelmia ei ole ollut. Komponenttivalintani on osoittautunut myös onnistuneeksi, vielä kun tuolle hissitolpalle keksisi jotain käyttöä, no tulipahan laitettua mokoma ankkuri.
Silmä on tottunut persoonalliseen ulkonäköön ja nyt muut pyörät näyttävät omaan silmään samanlaisilta, joita ei erota toisistaan muuten kuin valmistuttajan logosta.
Kukin ajakoon millä haluaa, mutta mä tykkään tästä!

Jani Mahonen
02.06.2022, 15.24
kun tuolle hissitolpalle keksisi jotain käyttöä, no tulipahan laitettua mokoma ankkuri.
Siihenhän voi laittaa kiinteän tilalle jos ei tosiaan käytä, mutta wanhan liiton mies voi yrittää opetella käyttämään sitä pudottamalla satulan alas ennen jyrkkiä alamäkiä? Itsellä meni noin vuosi sen opetteluun, ensin ei muistanut, sitten tuntui kankealta, sitten alkoi sujua :)