PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridi max. tonnin luokassa



Strbak
06.03.2021, 03.15
Hei, hakusessa olisi maksimissaan tonnin maksava hybridi jolla pystyisi ajelemaan pidempiäkin lenkkejä kuntoilun kannalta. Hiekka/sora sekä asfaltoidulla tiellä.

TMn viime vuoden voittajasta Whyte Shoreditchistä olisi saatavilla uudempi versio:
https://classicbike.fi/tuote/whyte-shoreditch-v2/

Tämä ei liene voi mennä pahasti vikaan?

Toiset vaihtoehtoiset mallit Whyteltä hieman edullisemmin:
https://classicbike.fi/tuote/whyte-carnaby-tyomatka-ja-kaupunkipyora/

https://classicbike.fi/tuote/whyte-whitechapel-tyomatka-ja-kaupunkipyora/

Mikä näistä malleista oikein tekee edullisemmat?
Kiitoksia neuvoista, saa myös ehdottaa budjettiin osuvaa muuta mallia.

Strbak
06.03.2021, 03.18
Sehän meni melkein putkeen, saisiko ylläpito siirrettyä oikean topicin alle.

nure
06.03.2021, 10.55
Taitaa olla uudempi versio heikompi taas tyypillisesti, muistaakseni viimevuotisessa oli kuitukeula mikä aika olennainen alumiinipyörässä... Stirling olisi sitten hankinnan arvoinen...

brainsurgery
07.03.2021, 14.54
Itelläkin oli tuosta Shoreditchistä jo tuo uusi versio varauksessa viime kesän lopulla mutta sitten menin speksit läpi ja heikennyksiä oli kautta linjan mm. tuo kuitukeulan poisto. Päädyin toiseen merkkiin.

Zhassa
07.03.2021, 21.29
Heippa, viime kesästä asti pohtinut pyörän hankintaa. En ymmärrä pyöristä oikein mitään, kun en ole ajanut 15 vuoteen ???? Olen isokokoinen ja mietinkin, että sopiiko hybridi minulle. Omat ihastuttavat strategiset mitat pituutta 171 cm ja painoa hieman päälle 100 kg. Mieheni ystävällisesti mittasi jalan sisämitan ja se oli 85 cm:n luokkaa, mistä päättelen olevani melko pitkäjalkainen. Taustalla on painonpudotusta reilu 30 kg ja liikuntapuolelta lähinnä kävelyä ja satunnaista hölkkäämistä. Juoksuhommat pelottaa painon ja lapsuudesta asti olleiden lonkkaongelmien vuoksi.

Oma käyttöni olisi siis 2-4 krt/vkossa pyörälenkillä käyntiä, aluksi matkat varmasti pyörisi siinä 5-8km:n välissä, mutta tavoitteena kesään mennessä pidentää 20 km:iin ja kenties ylikin. Maastoina asfaltoidut ja hiekkatiet. Mitäs suosittelisitte näillä kriteereillä noin 1000 euron budjettiin (ei ole niin pennin päälle)?

Jumo
08.03.2021, 08.23
Vastataan nyt lisäkysymyksin. Saako olla ketjuvaihteet vai pitääkö olla napavaihde ? Ketjuvaihteellisten valikoima parempi. Miesten vai naisten runko , miesten runkojen valikoima parempi. ( jos et aja mekko päällä niin et tarvitse Ainoa ;) )
Aiotko ajaa maastossa tai helppoja polkuja ? Lokasuojat ja tavarateline pakollisia ? , kaikkiin saa käytännössä jälkiasennettua jonkinlaiset myöhemmin.
Painonpudotusta jo takana niin oletan että pyörälenkkien pituuskin äkkiä tunnin luokkaa, eli 15-20 km ? 5-8 km on kaupassäkäynti 15 -20 min. siihen ei tonnin pyörää kannata ostaa. 100 kg ei ole ongelma. Etujousitettu 29" maastopyörä on tukeva ja päälyrenkaita vaihtamalla käyttökelpoinen ympärivuotiseen käyttöön, rullaavilla renkailla käy hybridistä + Jos nyöhemmin uteliaisuutta ulkoiluun polkuja pitkin löytyy on se valmis siihenkin. Tonnilla saa jo hyvän maastopyörän. Hybridi / fitness jos tiedät pysyväsi pääasiassa asvaltilla tai hyväkuntoisella hiekkatiellä. Itse pidän ( oman pyöräilykokemus) hybridiä vähän semmoisena " en tiedä mitä haluan, siis hubridi) "ensipyöränä" en laittaisi siihen tonnia koska jos sitten ajatus selkenee mikä pyöräilyssä kiinnostaa tai jääkin ajamatta niin ei harmita. Tonnin maasturi on helpompi myydä pois jos haluaa jotain muuta. Hybridin ostaisin halvemman. Kypärään ja varusteisii myös vähän rahaa varaa.

Zhassa
08.03.2021, 09.51
Vastataan nyt lisäkysymyksin. Saako olla ketjuvaihteet vai pitääkö olla napavaihde ? Ketjuvaihteellisten valikoima parempi. Miesten vai naisten runko , miesten runkojen valikoima parempi. ( jos et aja mekko päällä niin et tarvitse Ainoa ;) )
Aiotko ajaa maastossa tai helppoja polkuja ? Lokasuojat ja tavarateline pakollisia ? , kaikkiin saa käytännössä jälkiasennettua jonkinlaiset myöhemmin.
Painonpudotusta jo takana niin oletan että pyörälenkkien pituuskin äkkiä tunnin luokkaa, eli 15-20 km ? 5-8 km on kaupassäkäynti 15 -20 min. siihen ei tonnin pyörää kannata ostaa. 100 kg ei ole ongelma. Etujousitettu 29" maastopyörä on tukeva ja päälyrenkaita vaihtamalla käyttökelpoinen ympärivuotiseen käyttöön, rullaavilla renkailla käy hybridistä + Jos nyöhemmin uteliaisuutta ulkoiluun polkuja pitkin löytyy on se valmis siihenkin. Tonnilla saa jo hyvän maastopyörän. Hybridi / fitness jos tiedät pysyväsi pääasiassa asvaltilla tai hyväkuntoisella hiekkatiellä. Itse pidän ( oman pyöräilykokemus) hybridiä vähän semmoisena " en tiedä mitä haluan, siis hubridi) "ensipyöränä" en laittaisi siihen tonnia koska jos sitten ajatus selkenee mikä pyöräilyssä kiinnostaa tai jääkin ajamatta niin ei harmita. Tonnin maasturi on helpompi myydä pois jos haluaa jotain muuta. Hybridin ostaisin halvemman. Kypärään ja varusteisii myös vähän rahaa varaa.

Vaihteista en osaa sanoa ???? Tarkoitus on ajaa pääsääntöisesti asfalttiteitä, mutta tästä pääsee hyvin myös kohtuukuntoisille hiekka/sorateille. Lähinnä siis sen vuoksi, että maastoihin saa hyvin vaihtelua. Kunto on mielestäni jo kohtalainen, koska olen liikkunut kohtalaisesti projektin ajan (mm. Paljon porraskävelyä). Intoa kyllä löytyy pyöräilyyn. Kauppareissu meillä menee jo siihen viiteen kilsaan suuntaansa, vaikka pk-seudulla asutaankin ja on mahdollista ajaa asfalttia tai asfaltti/hiekkatie-yhdistelmää. Olisi hienoa, jos voisit linkata muutaman esimerkkipyörän, jota lähteä tutkimaan? Budjetti ei ole tiukka, vaan pystyy venymään muutaman sataseb ylöspäin. Itse arvostan kunnon välineitä mihin ikinä ryhdynkään.

Leewi
08.03.2021, 10.58
Vaihteista en osaa sanoa ???? Tarkoitus on ajaa pääsääntöisesti asfalttiteitä, mutta tästä pääsee hyvin myös kohtuukuntoisille hiekka/sorateille. Lähinnä siis sen vuoksi, että maastoihin saa hyvin vaihtelua. Kunto on mielestäni jo kohtalainen, koska olen liikkunut kohtalaisesti projektin ajan (mm. Paljon porraskävelyä). Intoa kyllä löytyy pyöräilyyn. Kauppareissu meillä menee jo siihen viiteen kilsaan suuntaansa, vaikka pk-seudulla asutaankin ja on mahdollista ajaa asfalttia tai asfaltti/hiekkatie-yhdistelmää. Olisi hienoa, jos voisit linkata muutaman esimerkkipyörän, jota lähteä tutkimaan? Budjetti ei ole tiukka, vaan pystyy venymään muutaman sataseb ylöspäin. Itse arvostan kunnon välineitä mihin ikinä ryhdynkään.
Monipuolisin lenkkipyörä on muodikas gravel grinder. Kun on vähemmän kokemusta, niin kannattaa mennä sieltä mistä muutkin eli odotella uudet Whitet kauppoihin. White GX lite tai Pro lompakon mukaan, XXL:stä saa kevään edetessä.

Jumo
08.03.2021, 11.16
Nämä nyt vain esimerkkejä pyörätyypeistä, ei suosituksia

Jäykkäperäinen maasturi kohtuullisella jousituksella, vaihteilla ja jarruilla https://www.bikeshop.fi/Kona-Kahuna/ekauppa/pKOKH/

Jos tuo pelottaa niin maasturi se ei ole ??. Monikäyttöinen, ei nopein maantiellä.

Toisesta päästä sitten https://www.bikeshop.fi/Kona-Coco/ekauppa/pKOCO/

Naisten runko ei ole niin tukeva. Tuohon väliin sitten monia erilaisia fitness/ hybridipyöriä. Napavaihteet on helpot mutta jättäisin kauppaan, välityssuhteet huonommat ja " huoltovapaina" kuitenkin vikaantuu ja tahmaantuu aja kuluessa

Jumo
08.03.2021, 11.24
Fitness pyörästä esimerkki https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fitness-py%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-3-disc/p/28474/?colorCode=reddark

Tuollaisella itse aloitin kunnes totesin että maantielle maantiepyörä, maastoon maastopyörä, sitten täysjousto, fatbike ois kiva jne. Pyöriä autotallillinen ;) onneksi perheessä paljon myös käyttäjiä.

justus6969
08.03.2021, 11.47
^seuraava evoluution vaihe on siirtyä takaisin fitnessfillareihin. Mulla oli jossain vaiheessa 7 henkkohtaista fillaria, nyt enää kaksi, vanha trailitäpäri ja fitness https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/citybikes/roadlite/roadlite-cf-8/2786.html?

Hyvin on pärjännyt, harrastus on keskittynyt nykyään pyöräilyyn ei pyöriin

nure
08.03.2021, 12.39
^On tietenkin tuplahintainen kysyjälle ja hieman painavakin kun maantiepyörään vertaa... Hyvät osat vaikka ainakin tuon version kiekoissa säästetty DT:n kiekkoihin verrattuna, navan merkkiä ei edes mainittu mikä usein kertoo paljon...

justus6969
08.03.2021, 13.44
^tonnilla saa roadlite 6:sen
https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/citybikes/roadlite/roadlite-6/2782.html?
ei ole erikoiskevyt, mutta alle 10 kilosena voittaa 95 % "hybrideistä" ja 105:sta löytyy

nure
08.03.2021, 14.13
^Hinta/laatusuhde ok...

TERU
08.03.2021, 14.27
Mainoskuvan mukaisilla säädöillä tuolla ajetaan makaavammassa asennossa kuin konsanaan maantiepyörän alaotteella.

Kuvaa ei pidä säikähtää, pyörä ei todellakaan tule vain tuollaiseen ajoon!
Sen saa myös mukavan rentoon ajoasentoon ihan mukana tulevin tehtaan osin, joilla sitten muutaman sentin alle satulatason tankoa asettuu ja/kun ajo on parhaimillaan.

Zhassa
08.03.2021, 15.19
Tuo roadlite 6 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kokolaskuri ehdottaa mulle S-kokoa. Pitää etsiä onko noita jossain kivijalassa esillä, että pääsisi vähän hiplailemaan. Xxl:n Whiteja olen miettinyt myös. Onko ne laadullisesti minkälaisia?

Jumo
08.03.2021, 15.42
Canyon on suoramyyntimerkki, vain netistä ei ole kivijalkamyymälöissä.

TERU
08.03.2021, 16.28
^^ Joo ole tarkkana koon suhteen, jos kasvuvaraa ei tarvitse ennakoida, Canyonin kokosuositus on ollut hyvin onnistunut sen mitä olen seurannut, myyjältä saa myös ihan suomeksi tukea vielä koon valintaan ja heillä on myös palautusmahdollisuus, jos koko tai pyörä muutoin ei täytä odotuksia. Muutoin liike on tosiaan ihan "postimyyntiliike".

nure
08.03.2021, 17.17
Hyvä konsti on koeajaa joku suht samantyyppinen pyörä kuin esim. Canyon ja verrata niiden geometrioita toisiinsa. Viisi viimeistä runkoa ostanut vastaavalla tavalla verraten olemassa olevan mittoin eikä siinä metsään mene...

TERU
09.03.2021, 06.13
Suoratankoista tiepyörää etsiville yksi hyvin ajantasalla oleva vaihtoehto olisi tällainen Cube, vaikka ei ihan välittömästi ole saatavana, melko hyvä rengastila, osatkin hyvät, perushyvä geometria, jos vaan rohkenee tilata näkemättä.
Tämän tapaista jos tarttisin, niin tämän hankkisin.
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-sl-road-pro-greygreen-n-green-1016189

Jumo
09.03.2021, 08.13
Cubeja myy ainakin R-tech Pirkkalassa.

TERU
10.03.2021, 07.00
Niin joo, on maahantuoja, mutta malleja niin paljon, että tilaukseen menee monet. Saa heiltä tietenkin tukea enemmän kuin suoraan Saksasta tilaamalla, jälleenmyyjiä on myös meillä useilla paikkakunnilla. Eikä kokonaisen pyörän hankinta lähikaupasta ole hölmömpi juttu.
Cube on ihan hyvä pyörä:
https://rtech.fi/info/cubemaahantuonti/

nure
10.03.2021, 10.39
Cube jostain syystä jäänyt hieman Canyonin varjoon mutta aivan hyvä vaihtoehto...

TERU
10.03.2021, 13.30
Canyoni täällä paljon esillä juuri tuon ainoan hankintatapansa vuoksi, siis pelkästään valmistajalta suoraan tilaamalla, hyvä juttu onkin noista täällä porista.

Yhtään Cubea en ole ostanut, mutta läheltä seurannut yhtä maantiepyörää ja tytön lasten lastenpyörää, nuo ovat molemmat laadultaan ihan hyviä luokissaan.

Zhassa
02.04.2021, 09.38
Aika moni katsomani pyörä on mennyt sivusuun. Nyt xxl:n on tullut myyntiin nämä hybridit: https://www.xxl.fi/white-sc-trainer-ff-ane-21-naisten-hybridipyora-purple/p/1170639_1_style naisten malli ja https://www.xxl.fi/white-sc-trainer-ff-21-miesten-hybridipyora-dark-blue/p/1170638_1_style miesten malli. Pituutta löytyy tai ainakin teini-iässä oli se 171 cm (ikävuosia nyt 40 ja risat), joten olisiko tuo naisten m-koko sopiva? Pohdinnassa on, että miehelle hankkisimme tuon miesten mallin koko l. Näitä ei ilmeisesti ole liikkeissä edes kokeiltavana tällä hetkellä, joten melkoista hakuammuntaa. Mitä mieltä olette kannattaako hankkia viikottaiseen lenkkipyöräilyyn ko. pyörä ja mikä saattaisi olla sopiva koko mulle? Kiitos avusta jo etukäteen ja mukavaa pääsiäisen aikaa kaikillle!

Jumo
02.04.2021, 09.51
Melko peruspyöriä, ei niitä keveimpiä ja halvoilla osilla ( 8 v vaihteisto on jo vanhakin ratkaisu), toki hinnaltaan halvempia. Kyllä noilla tottakai pyöräilee, parempi vaihtoehto sekin kuin olla ilman. Nyt koronan takia hurja kysyntä ja tarjonta ei pysy perässä. Jos innostuu pyöräilystä niin myöhemmin parempi/erilainen pyörä, noista ehjänä varmaan noin puolet saa pois torissa ?

nure
02.04.2021, 10.19
^^Unohda nuo ja jatka vain etsimistä noista aikaisemmin suositelluista hieman paremmista ja moderneimmista pyöristä mutta ole nopea tai saat pyörän vasta syksyllä.

Jumo
02.04.2021, 11.02
Tilaatte molemmille Roadlitet Canyonilta, suomenkielinen aspa neuvoo oikean koon. WMN malleissa ei ole juuri eroa miesten malliin molemmat voi ajaa miesten mallilla. Alle 10 kg pyörä nykyaikaisilla komponenteilla. Jos on pakko olla jousitus ( ei oo) niin Pathlitet. 3 kg painavampi ja kalliimpi mutta miesten malleja kaikkia kokoja saatavilla Pathlite 5, viikossa ajossa

Jumo
02.04.2021, 11.05
Sori, katsoin huonosti eri runkohan onkin wmn roadlitessä, mutta jos et lenkkeile hame päällä nii ei väliä

nure
02.04.2021, 12.07
^Esimerkiksi Roadlite 6:sen kanssa ei mennä paljoa metsään. Tosiaan Wmn mallissa hieman sloupatumpi runko ja mielestäni ainakin lenkkipyöränä tuollainen perinteinen naisten runko aika passee...

jii.haanpaa
02.04.2021, 16.18
Minä yritin joskus saada tytärtä innostumaan Roadlitestä, kunnes huomasin, että Canyonin mukaan siinä on todella rajallinen rengastila (30-32 milliä mallistä riippuen). Siihen loppui mielenkiinto.

jone1
03.04.2021, 11.35
Roadlitessä tällä hetkellä 35mm renkaat kiinni. Hyvin pyörii.

jii.haanpaa
03.04.2021, 17.19
35-millinenkään ei minun kirjoissani ole vielä sellainen rengaskoko, jota voisi suositella sekakäyttöön, eikä varsinkaan ympärivuotiseen sekakäyttöön. Tokihan silläkin pärjää, jos on pakko, mutta pakoksi se muuttuu vasta siinä vaiheessa kun fillari on ostettu.

brainsurgery
03.04.2021, 18.27
Itellä on Roadlite ja siinä on nämä 30mm renkaat alla https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/schwalbe-g-one-speed

Ainakaan itse en ole kaivannut leveämpää rengasta sekalaiseen ajoon. Ajelen tuolla hiekkatiet samalla tyylillä kuin edellisellä 26" täysjousto XC maasturilla ilman ongelmia mutta paljon nopeammin.

nure
04.04.2021, 09.32
Itsellä 28millinen sellainen jolla ajaa lenkit vaikkakaan ei mielellä 20km. hiekkatietä. Ympärivuotinen ajo on sitten taas eri juttu...

minämoi
07.04.2021, 11.04
Itse pähkäilen samaa, alle 1000e "jokapaikanhöylää", jolla pääsee lasten kanssa retkelle ja käy mukavasti töissä tai lenkillä ~15km.
Olen itse päätynyt joko Kona Dew Plussaan tai Cannondale Quick 4 Disc. Mutta valinta on vaikea. Toisessa houkuttaa nuo muhkeat renkaat. :)

nure
07.04.2021, 11.30
Ei mielestäni kovin vaikeaa, Kona hieman modernimpi voimansiirrolta ja jos muutenkin miellyttää niin ostamaan vaan...

minämoi
07.04.2021, 12.21
Konassa myös plussaa melkein ~200e halvempi hinta.

Hihi
07.04.2021, 13.53
Onko tälle sanoja puolesta tai vastaan, jos pyörä tulisi kuntoiluun. Eli vauhti ei ole pääasia, mutta se, että pyöräily olis mukavaa ja houkuttaisi lenkille, pitkillekin sellaisille (minulle pitkä on 40km):
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fitness-py%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-3-disc/p/28474/

nure
07.04.2021, 14.27
https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/citybikes/roadlite/roadlite-5/2780.html?dwvar_2780_pv_rahmenfarbe=GY%2FTQ Varteenotettava vaihtoehto...

Soiled_Emperor
08.04.2021, 11.23
Itsekkin liityn tähän kerhoon joka etsii noin 1000€ hintaluokassa hyvää hybridiä. Käytännössä kokemus pyöräilystä täysi nolla mutta ajatuksena tämmöinen olisi hommata kuntoilua ja painonpudotusta varten. Valitettavasti selkäkivut ja pullistumat vaivaavat, mutta kaikesta huolimatta olisi ajatuksena pyöräilyä lähteä kokeilemaan kevään aikana.
Nettiä selanneena Konan Dew Plus olisi ilmeisesti hyvä vaihtoehto mutta mitenkäs nuo kovasti mainostetut Canyonin pyörät? Onko niiden ajoasento niin kumara että kannattaa samantien unohtaa tämmöisten vaivojen kanssa vai olisiko semmonen hyvä laittaa tilaukseen? Näyttäisi siltä että nuita Dew Plussia ei ainakaan saa mistään sopivassa koossa (172cm pitkä) ja muutoinkin tuntuu että tämmöset "keskihintaiset" hyvät pyörät on sitten myyty jo aikoja sitten.

nure
08.04.2021, 11.31
Kannattaa osataa se joka on saatavilla. Canyon ehkä hieman sporttisempi kuin Kona mutta ajoasentoa aina helppo jonkinverran fiilata.

mäskip
08.04.2021, 20.14
Hei, tahtoisin lainata vähän ketjua.

Pitäisi ostaa mielellään max. 500€ hybridipyörä satunnaiseen lenkkeilyyn kaupunki/hiekkateille kevät/kesä aikaan. Lueskellut paljon näitä eri ketjuja ja huomannut, että ainoat "halvat" pyörät mitä täällä on suositeltu menevät ~800€ haarukkaan.

Ovatko siis ainoat järkevät vaihtoehdot nämä Konan ja Canyonin pyörät, mitä jokaiselle budjetille on suositeltu, vai onko 500€ budjetilla mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa?

Tähän vielä lisäyksenä, että pituutta löytyy 193cm.

spaddu
08.04.2021, 23.32
^ Heitän tähän muutaman vaihtoehdon, ei ole näistä omaa kokemusta mutta varmaan jokaisella voi polkea ja päästä eteenpäin.

https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-28-active-21-v-polkupyora-P102206520
399€
Hyvän näköinen perushybridi ilman turhia kikkailuja. Tämä olisi minun valinta näillä kriteereillä jos vaan oikea koko löytyy.

https://www.bikester.fi/serious-cedar-street-M801569.html?vgid=G1122716&cgid=36905
479€
Näistä ainoa jossa ei ole levyjarruja, lisäksi on joustohaarukka joka on hybridissä käytännössä täysin turha.

https://www.xxl.fi/white-sc-trainer-ff-21-miesten-hybridipyora-dark-blue/p/1170638_1_style
499€
Tässäkin joustohaarukka, ei lokasuojia.

https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/hybridipyorat/trek-fx-2-disc-2021/?j=halpuus&sp=NM
(https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/hybridipyorat/trek-fx-2-disc-2021/?j=halpuus&sp=NM)579€
Tämä menee pikkaisen budjetin yli mutta on sentään aito Trek. Ei lokasuojia.


Kaikissa on Shimanon edullisimman pään vaihtajat. Niiden rakennetta en tunne tarkemmin, mutta sanoisin että kunhan on metallia niin toimivat oikein hyvin. Jos vaihtajan osissa on muovirunko niin sellaiset on roskiskamaa. (en tiedä onko nykyään Shimanolla muovisia edes olemassa)

Fillarien saatavuus ja oikean koon löytäminen voi olla haastavaa näinä aikoina.

Zhassa
11.04.2021, 15.56
Tässä nyt tovin pähkäiltyäni laitoin tilaukseen Canyonin Commuter 5 WMN M-kokoisena. Halusin sellaisen, jonka saa mahdollisimman nopeasti, joten valikoima on aika rajallinen. Toivottavasti tällä on kiva polkea :)

jeppekepuli
12.04.2021, 16.21
Moi kaikki, oma ensimmäinen viesti foorumille!

Olen ostamassa fillaria, jolla voisi ajella työmatkoja, kurvailla kesällä 20-30 kilsan leppoisia retkiä ja silloin tällöin heittää muutaman hieman pidemmänkin lenkin. Tämän hetken vahvimpana ehdokkaana olisi Canyonin Roadlite 6: https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-6/2782.html
Lienee ihan ok tuohon tarkoitukseen, vai olisiko muita parempia ehdokkaita?

Canyonia mulla ei ole aiemmin ollut, viime aikaista kokemusta itsellä lähinnä Cuben ja Radonin pyöristä. Canyonin kokolaskuri tarjoaa Roadlitesta S-koon runkoa ja samaa sanoi chatin päästä asiakaspalvelujakin. Pituus itsellä 181cm ja jalan sisäpituus 80cm. Jotenkin tuntuu kyllä arveluttavalta tuo S-koko, kun aiemmat pyörät olleet kyllä aina pykälän isommalla runkokoolla. Onko kenelläkään Canyonin geometriasta antaa vinkkiä, kannattaako mennä tuolla S:llä vai harkita M-kokoa?

Kiitos!

pviitane
12.04.2021, 16.57
^Onkohan tuossa jokin väärinkäsitys vai onko sisäpituuden suhde pituuteen jotenkin keskiarvosta poikkeava? Canyonin taulukon mukaan Roadlite kutosen S-koko on 166-174 -senttisille.

Nuo koot ovat sitten mallikohtaisia; taulukon mukaan S-koon Roadlite on mulle sopiva kun taas maantiepyörä (Endurace) on XS-koossa juuri sopiva.

jeppekepuli
12.04.2021, 17.06
Hieman ihmettelin tuota itsekin. Roadliten sivulla on tuo laskuri joka tarjosi S-kokoa, vaikka tosiaan itse olen 181cm pitkä. Canyonin aspan kanssa chattailessa tarjosivat samaa S-kokoa antamillani spekseillä, mutta en jotenkin nyt millään meinaa uskoa :) Saahan noita tietenkin palauttaa ja vaihtaa, mutta koska toimitusajat ovat muutenkin todella pitkiä, niin ei viitsisi vekslailla.

^ Saako kysyöä @pviitane sinun mittojasi jos S-koon Roadlite on sinulle passeli?

nure
12.04.2021, 17.31
Siis jos tuo sisämitta pitää paikkaansa olet lyhytjalkainen, se ehkä hämää koon valinnassa... Ei ole mainittu standoveria mutta tuskin se tulee vastaan M kokoisellakaan.

ATK
12.04.2021, 17.34
Canyonia mulla ei ole aiemmin ollut, viime aikaista kokemusta itsellä lähinnä Cuben ja Radonin pyöristä. Canyonin kokolaskuri tarjoaa Roadlitesta S-koon runkoa ja samaa sanoi chatin päästä asiakaspalvelujakin. Pituus itsellä 181cm ja jalan sisäpituus 80cm. Jotenkin tuntuu kyllä arveluttavalta tuo S-koko, kun aiemmat pyörät olleet kyllä aina pykälän isommalla runkokoolla. Onko kenelläkään Canyonin geometriasta antaa vinkkiä, kannattaako mennä tuolla S:llä vai harkita M-kokoa?


Tervetuloa foorumille! Jos tuo jalan sisäpituus on mitattu oikein, niin sinulla taitaa olla kokonaispituuteen nähden hieman tavanomaista lyhkäisemmät jalat muuhun ruumiseen nähden. Canyonissa voi siis tulla ilmoitettujen mittojen perusteella vaakaputken korkeus vastaan (standover 80cm vs jalan sisäpituus 80cm, ei siis juuri haaruksille yhtään ylimääräistä tilaa!), jonka vuoksi laskuri ja aspa suosittelevat pienempää kokoa. Muuten M-koko olisi varmasti sopivampi.

Toki eri valmistajat ilmoittelevat standover-mitat hieman eri tavoin ja saattavat todellisuudessa tuntua tilavammiltakin (etenkin maastopyörissä, kun vaakaputket laskevat nykypyörissä hyvinkin jyrkästi). Canyonin geokuvion perusteella standover olisi mitattu jonkin verran keskiön etupuolelta, joten tilaa haaruksille saattaisi hieman olla M-koossakin, mutta ei ehkä kovin paljon, koska vaakaputki lienee aika suorahko. Etsisin itse tuossa tapauksessa ehkä jotain toista pyörää tilalle, ellei ole erityistä mieltymystä pienikokoiseen pyörään tai uskallusta tuohon isompaan kokoon...

Föhn
12.04.2021, 17.41
Itsellä on roadlite CF 7 ja S- koossa. 175 pitkä ja jalan sisäpituus 79cm. Todellinen persejalka siis. :) Koko on täysin passeli itselle mutta pitkäselkäisempi kaveri olisi koeajolla halunnut pykälää suuremman. Olen itsekin ajanut myös M koossa eikä sekään isolta tuntunut. Jos ei tuota pienempää olisi ollut tilatessa niin M koolla olisi menty.

jeppekepuli
12.04.2021, 17.43
Kiitos kaikille, hienoa, että saa nopeasti vastauksia. Itsellä on tosiaan suhteessa jalat ehkä hieman lyhyemmät kuin keskiarvot sanovat. Näyttää olevan tuo 80cm sisämitta juuri runkokoon laskennassa joku kynnyskohta, 81cmllä tarjoaakin jo M-kokoa. Pitänee ehkä kuitenkin uskoa omia tuntemuksia ja tilata tuo M.

hitlike
12.04.2021, 17.43
Kaverilla on joku muutaman vuoden vanha Roadlite koossa S ja on jotain 174/alle 80. Pyörässä on silti tolppa tosi ylhäällä ihan rajoilla.

Ottaisin 181 pituisena todellakin M tai L koon, kyllä se jalka sinne polkimelle yltää jokatapauksessa kun säätää penkkiä.

jeppekepuli
12.04.2021, 18.05
Jep, M-koko lähti nyt tilaukseen. Tilausvahvistuksessa kerrottiin muuten arvioiduksi toimitusajaksi kotiin 16.4., ostaessa näytti vielä toukokuun puoltaväliä. Saas nähdä, jos tuo huhtikuu pitää paikkansa, niin aika huikean nopeasti kyllä liikahtaa.

Zhassa
12.04.2021, 18.11
Mulla naisena pituutta 171 cm ja jalan sisäpituus 85-86 cm. Miehellä mittaa 180 cm ja jalan sisäpituus 82 cm. Ei ihme, kun usein autossa siirrän penkkiä taaemmas ;)

Zhassa
21.04.2021, 20.33
Pyörä saapui maanantaina, ja nyt on koeajo tehty. Muuten tuntui oikein näpsäkkäältä pyörältä, mutta satula menee kyllä vaihtoon. Ajoasento tuntuu hieman turhan matalalta, joten siihen täytynee keksiä jotain.

Jumo
25.04.2021, 08.39
Ajoasennon mataluuteen suosittelen pyöräilyä, veikkaisin että tottumiskysymys. (Sama voi olla satulalle)

TERU
25.04.2021, 08.54
Ajopituus M kokoisessa vaikuttaa hitusen pitkänlaiselta noin lyhytselkäiselle, ohjaamon vaihto normaalistemmi ja tanko, stemmi sentin parikin lyhemmäksi?

Jos kuitenkin kädetkin pitkät ja patestakin noista löytyy, niin voi tuohon asentoon tottuakin jonkin matkaa ajettuaan. Satulaan varmaan myös tottuu.

brainsurgery
25.04.2021, 09.12
Stemmin voi kokeilla ensin pyöräyttää pystysuunnassa ympäri niin nosta hieman ajoasentoa.

jii.haanpaa
25.04.2021, 11.33
Ajopituus M kokoisessa vaikuttaa hitusen pitkänlaiselta noin lyhytselkäiselle, ohjaamon vaihto normaalistemmi ja tanko, stemmi sentin parikin lyhemmäksi?

Jos kuitenkin kädetkin pitkät ja patestakin noista löytyy, niin voi tuohon asentoon tottuakin jonkin matkaa ajettuaan. Satulaan varmaan myös tottuu.

Jos nyt en ihan väärin katsonut, niin onhan tuo pyörä geometrialtaan myös tosi matala ja varsin sporttinen, jos Canyonin taulukkoarvot pitävät kutinsa. Noin pitkillä jaloilla droppia tulee väkisinkin reilusti. Esimerkiksi viisi senttiä matalampi kuin saman pituinen foorumireferenssi, Dew. Koko lienee kuitenkin oikea, koska S-kokoinen olisi vielä tuostakin pari senttiä matalampi ja satulan joutuisi nostamaan maksimikorkeuteen. Geometrialtaan matalat fillarit nyt vaan saattavat olla pitkäjalkaiselle haaste.

Puskis
25.04.2021, 11.58
Tuollaisella tangolla saa melko hyvin lyhennettyä reachia säilyttäen kuitenkin samalla pyörän sporttisen olemuksen.
https://www.rosebikes.fi/ergotec-lady-town-handlebar-636619

TERU
25.04.2021, 12.44
Jos nyt en ihan väärin katsonut, niin onhan tuo pyörä geometrialtaan myös tosi matala ja varsin sporttinen, jos Canyonin taulukkoarvot pitävät kutinsa. Noin pitkillä jaloilla droppia tulee väkisinkin reilusti. Esimerkiksi viisi senttiä matalampi kuin saman pituinen foorumireferenssi, Dew. Koko lienee kuitenkin oikea, koska S-kokoinen olisi vielä tuostakin pari senttiä matalampi ja satulan joutuisi nostamaan maksimikorkeuteen. Geometrialtaan matalat fillarit nyt vaan saattavat olla pitkäjalkaiselle haaste.
Kaikki totta, mutta tanko saa olla matalalla muttei kaukana, siis liian kaukana. Tuota usein lähdetään korjaamaan nostamalla tankoa, se pahentaa asiaa, paitsi jos tanko on paljon alle satulatason, tämän tyypin pyörässä tangon taso on tuossa satulatasossa tai hitusen alle.
Miten tässä asettuu tangon korkeus verrattuna satulatasoon, kun satula on sopivalla korkeudella?

jii.haanpaa
26.04.2021, 09.45
Tottahan toki. Pituutta voi onneksi helposti muuttaa, eikä tuo vaakaputki minusta erityisen pitkältä vaikuta. Oma koipi on myös 86-senttinen, joten on aika helppo samaistua tähän ongelmaan. Mulle hybridi 55,7 stackilla olisi aivan liian matala, mutta en voi väittää olevani liikkuvuudeltani kaikkein öljyisin tapaus :D Satulan paikkaa voi arpoa laskemalla. Jos käytetään 0,885-sääntöä, niin satulan korkeus keskiöstä olisi 86-sentin sisäsaumalla ja Canyonin satulaputken kulmalla hieman ujot 73 senttiä. Siitä voi sitten arvioida paljonko olisi hyvä mahtua speisereitä stemmin alle, jos fillarin korkeus on 55,7.

Niin tai näin, käyttäjän kannattaa luottaa omiin fiiliksiin. Jos fillari tuntuu liian matalalta, niin aika suurella todennäköisyydellä se on liian matala :)

TERU
26.04.2021, 14.10
Sukulaismies selitti selkävaivojaan, kun myös niskat ja hartiat vetää heti jumiin hänen noustua pyöränsa selkään, ja siksi olis halunnut nostaa tankoa, pyörä oli parikyt vuotta vanha cressun trekking hybridi, jossa sojotti pitkä korkea stemmi, tuumin jotta seuraavalla kerralla tehdään jotakin, hain kierrätyskeskuksesta lyhyemmän kierrehaarukkaan sopivan stemmin ja mataloitin sen mitä runko sieti, muutaman viikon kulutta kyselin tuntumaa...asiayhteydestä voinee arvata lopun.

nure
26.04.2021, 14.13
Ei ole mitään tieteellistä selitystä että pysty ajoasento olisi parempi selälle kuin matala. Muistaakseni pelkkä istuminen rasittaa selkää huomattavasti. Ajoasennossa kuitenkin pitkälti kyse painon jakautumisesta...

Strbak
26.04.2021, 15.27
Näinhän siinä kävi et maaliskuussa olisi vielä saanut uutta hybridiä alle, huhtikuussa näyttää kaikki itselle fiksuimmat vaihtoehdot olla loppuunmyyty. Jospa noita vielä saapuisi, on ilmeisesti tullut hyvin rajallinen määrä tavaraa saatavaksi koronan vuoksi.

Mielipiteitä tässä odotellessa voi kertoa, itsellä oli Whyten Stirling sekä Portobello harkinnassa, toisessa hiilikuitukeula ja toisessa ei. Kannattaako satunnaisen kesälenkkeilijän sijoittaa se pari-kolme sataa lisää hiilikuitukeulallisesta hybridistä? Onko kolme eturatasta tuhoontuomittu, tän vuoden mallit ovat tulleet pitkälti yhdellä.

Myös Bianchin Sport mallit kiinnostaisivat, mutta niissä on kolme eturatasta sekä alumiinia koko höskä, tosin ainakin hinta selkeästi halvempi ja säästyisi myös rahaa. ( https://www.velo-oxygen.fi/c-sport-3-hybridipyora-3x9-v-mattamusta-valkoinen-celeste.html )

Kona Dew Plussaa myös hehkutettu ja osuu aikalailla samaan hintakategoriaan kuin tuo Bianchin malli.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus/ekauppa/pKODWP/

Kokemukset sekä vinkit ovat tervetulleita ja tässä käytännössä näiden välillä arponut, alumiinihaarukoilla 750-900e sekä Whyten Stirling 1200e jos tahtoo enemmän sijoittaa.

TERU
26.04.2021, 15.47
Luulisin ettei tule pettymystä jos tuon Bianchin hankkii, jos ihan oikea koko on saatavana. Kahden rattaan kammet ja HTll keskiö ensimmäisenä päivityksen vuoden parin päästä, ei ole kallis jutuu eikä mitään muuta ole välttämättä vaihdettava, no ketju ja pakka jos tuolloin jo paljon tullut ajetuksi. Hitusen vanhahtavaa tekniikkaa on tuo ysi, mutta äärimmäisen toimivaa, edullistakin jo. Välityksen tuohon saa ihan haluamansa, ajan itsekin ysillä paljon eikä mitään tarvetta tuon puoleen parannella. Hiilarihaarukan etu jää pieneen kevennykseen noilla renkailla sopivin painen ajellen.

Strbak
26.04.2021, 16.18
Itse aikalailla sormi suussa näiden kanssa eikä nuo juuri kerro mitään, hyvä että joku selventää. Ilmeisesti tuo kai(?) taitaa olla viime vuoden mallia eikä tän vuoden mallia ole tullut edes saataville, ellen aivan väärässä ole. Tuo "ysi" ei nyt sano itselle mitään.

nure
26.04.2021, 16.57
Whytet ainakin sai viime kaudella hyviä arvosteluja ja kuitukeula aina hintansa väärti...
TERU tarkoittaa 9rattaista takapakkaa joka hieman vanhaa tekniikkaa mutta ei sekään mikään este. Eturattaat menee jossain vaiheessa vaihtoon jolloin voi modifoida mieleisekseen jos pyörä muuten miellyttää.
Suurin este on tällä hetkellä saatavuus joten mitä kauemmin miettii niin sitä suuremmaksi haaveeksi pyörä jää.

TERU
26.04.2021, 18.18
Kiitos nure, hyviä selvennyksiä kysyjälle, kysyjän tosiaan kannattaa selvittää myymälästä löytyiskö kooltaan sopiva, noita on kasattu useamman kokoiseen runkoon. Noissa näytti olevan melkoisen pitkä ohjaustangon kannatin (stemmi), jota vaihtamalla saa vähän pienennetyksikin pyörää tarvittaessa. Myyjäliikekin näyttää luotettavalta ettei nuo ihan vääränkokoista myisi.

Omat Bianchit olleet erittäin hyviä ajaa, vähän erityyppisiä kuin tässä, mutta tuon suhteen hyvältä tämäkin näyttää.

TERU
27.04.2021, 06.07
Bianchin geometria löytyy täältä, yhtä hyvältä ajettavuus paperilla näyttää mitä on ollutkin:
https://www.bianchiusa.com/archives/city-trekking/sport/c-sport-3/

Strbak
27.04.2021, 13.45
Kiitoksia. Tuo taitaa olla tosiaan tän vuoden Bianchi yhdellä eturattaalla, jota ei taida olla Suomessa saatavilla vielä ollenkaan. Ilmeisesti tuo kuitenkin parempi valinta kuin esim. Kona Dew Plus tai Whyte Portobello?

Leewi
27.04.2021, 14.29
Kiitoksia. Tuo taitaa olla tosiaan tän vuoden Bianchi yhdellä eturattaalla, jota ei taida olla Suomessa saatavilla vielä ollenkaan. Ilmeisesti tuo kuitenkin parempi valinta kuin esim. Kona Dew Plus tai Whyte Portobello?
Ei ole mitenkään parempi. En kyllä ostaisi 3 lehtisellä vaihteistolla enää mitään vuonna -21.

Strbak
27.04.2021, 16.29
Ei ole mitenkään parempi. En kyllä ostaisi 3 lehtisellä vaihteistolla enää mitään vuonna -21.

Tämän vuoden malli taitaa nimenomaan olla yhdellä, ei vain ole tullut vielä Suomeen saataville.

minämoi
19.05.2021, 19.43
Onko ajatuksia tästä? vaikuttaisi suht fiksulta (myös hinnaltaan) näin aloittelijan mielestä. ????
Onko whiten mitoituksesta kokemusta, jos sattuu kokojen väliin?

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-21-miesten-hybridipyora-sininen/p/1179888_1_style

Puskis
19.05.2021, 20.39
Onko ajatuksia tästä? vaikuttaisi suht fiksulta (myös hinnaltaan) näin aloittelijan mielestä. ????
Onko whiten mitoituksesta kokemusta, jos sattuu kokojen väliin?

https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-21-miesten-hybridipyora-sininen/p/1179888_1_style

Ton halvempi versio tuntuu ainakin itelle M-koossa pieneltä ja oon n. 179cm.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61438-White-AX-290-FF-20-(alle-300%E2%82%AC-hybridi)

Ihan hyvä varmaan tuokin, mut äkkiseltään ajateltuna halvemmassa ehkä parempi hinta-laatusuhde, jos 130€:lla saa yhden vaihteen lisää, hydrauliset jarrut ja joustotolpan.

Integroidut vaijerit vähentävät veden määrää sukissa ? Tuotetiedot muutenkin ihan mitä sattuu.

harrri
24.06.2021, 19.51
Juhannusta heti kärkeen. Tuli rekisteröityä juuri. Olikin kumma kysymys siinä kun penättiin että kuinka kauan harrastanut. Pyöräilyä, käsitin. Meinaan että 6v taisin olla kun kyllästyin apupyöriin ja heti auton töytäisemäksi. Mutta vissiin kyse siitä että omaa housut lajiin. Silloinhan se on nolla vuotta ja niitä pitää alkaa kahtelemaan.

Asiaan. Hybridi piti laittaa ja hyvä sellainen. Tiedän että hyllyt on tyhjiä, mutta en usko yhtään niin höpötyksiin ettei pyöriä enää saa. Jos ei tälle suvelle, niin sitten seuraavalle. En ole niitä heti-mulle-kaikki-nyt-heti. Vaikka myyjät kovin koittavat minua sellaiseksi yrittää.

Asiaan - osa 2. Sillä kaikkeen tapuvalla hybridillä pitää onnistua silti myös koiran juoksuttaminen. Ja se tapahtuu asvaltilta metsäpoluille ja välissä oli hiekkatiet. Ja meidän kulmilla on aika loihakat mäkiset latupohjat kesäisin täysin - varma - käyttämättömänä joita pitkin voisi käydä ottamassa hiet irti. Toisinaan voisi työmatkankin huruuttaa sillä, 15km suuntaansa pitkin erittäin huonoa asvalttia. Eli tuon hybridin olen mielestäni itselleni perustellut.

Mutta siis tuo koiran juoksuttaminen, mikä ei ole mitään pissalenkkiä vaan kyse on hirvikoiran kuntoilusta. Se ei ole mitään kovavauhtista, mutta ainoa oikea ja järkevä tapa on tämä: https://elaintarvikkeet.com/tag/springer/

Tällaista olen käyttänyt kauan. Siis kauan ja usealla koiralla. Toki jokaisella eri aikaan. :D Ja kahdella eri pyörällä tähän asti. Ilman tuota laitetta koiran juoksuttaminen tulisi lailla kieltää, se on vaaraksi kaikille. Eikä se pyörällekään tee hyvää. Koira kaataa pyörän helposti jos vain hihnalla koittaa.

Montaa merkkiä tässä jo vähän silmitellyt ja viimeisin aika vakava aie oli laittaa Canyon, mutta kun tiedustelin mittoja jotta osaisin hahmottaa mihin malliin saa parhaiten kiinni niin ilmoittivat että Canyon ei kestä tuon juoksutin-laitteen kiinnittämistä. Runko on niin heikko että - ei jos vaan kun - menee rikki ja siksi eivät anna takuuta. Ok, eli Canyon jää pois laskuista. Nyt vain taitaa olla niin että nämä tehdään vallan alumiinista kaikki? Ok, joku merkki saattaa jättää isoimmat putket vahvemmiksi taikka sitten - jos joku tietää - tehdäänkö nyky-hybridejä ollenkaan teräksestä? Ihan kun silmissä olisi vilahtanut joku jyväskyläläinen pyörävalmistaja joka kenties käyttää terästä, mutta ei meinaa nyt vaan löytyä.

nure
24.06.2021, 21.18
^ Ei ihan hybridi https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29SX/on-one-bootzipper-29er-sram-sx-mountain-bike mutta luulis kestävän...

hphuhtin
24.06.2021, 21.21
Miten olisi vaikka Pelago ja sieltä joku Hanko Outback-malliksi? Rungot on ainakin terästä. https://www.pelagobicycles.com/hanko-collection

harrri
25.06.2021, 13.13
Tuo Pelagon Outback onkin erittäin hyvä vaihtoehto. Kiitos. Ja hyvä huomata ettei terästä ole unohdettu. Ja löysinhän minä sen jyväskyläläisen - Pole - mutta se ei tule kysymykseen samoin kuin tuo On One johtuen vaakaputken kiinnityksestä liian alas. Polkimesta vaakaputken alapintaan täytyy olla yli 28cm taikka sitten se springer pitää laittaa satulaputkeen jolloin koira voi jo huojuttaa jos äkkää jonkin yli-kiinnostavan hajun. Mitä alemmas, se parempi, mutta jalallekin pitää jättää tilaa. Oikeasti tuo springer on jäätävän hyvä laite. Suurin koirani on ollut itäsiperianlaikauros jolla oli kisapainoa vajaan 40kg eikä ollut mitään ongelmaa sitä lenkittää.

Se vain kummastuttaa, että tuonkin Hanko Outbackin paino on sama kuin vastaavien alumiini-runkoisten. Kun huomioidaan että alumiinin ominaispaino on paljon pienempi kuin teräksen, niin alumiiniputkien seinämävahvuuksien tulee olla selvästi paksumpia vastaavan painon aikaansaamiseksi. Jolloin Canyonin epäämä takuu asettuu kummaan valoon kun sehän on silloin varma että kyllä sekin kestää tuon springerin kiinnittämisen. Omalla vastuulla toki, mutta olisi ilkeätä jos takuu evätään vain siksi että siitä päättävä taho ei omaa ymmärrystä.

Lisää vaihtoehtoja jos vain kellä mieleen tulee. Kiitos so far.

nure
25.06.2021, 14.04
Erot usein johtuu putkista. Alumiiniputkien seinämävahvuudet ovat hyvin ohuita kuvitelmista poiketen, saattavat olla samaa luokkaa kuin kuituistenkin.

harrri
25.06.2021, 18.35
VOihan ne toki ohuita ollakin, mutta jos enemmän varusteltu terärunkoinen painaa vain hivenen enemmän kuin vastaanvan kokoinen vähemmän varusteltu alumiini-runkoinen, niin on aika selvä, että se teräsrunko on ohuempi.

nure
25.06.2021, 23.31
Siis joskus käytät päätäsi niin varustetulla ole mitään merkitystä rungon painoon. Kevyt alu runko painaa reilusti alle 1500g ja saat takuulla hakea edullista saman painoista teräsrunkoa. Ei kannata olettaa vaan perehtyä tosiasioihin.
Osta mieleisesi perus teräsrunkoinen niin homma hoituu, perusputki 4130 on halpaa.

harrri
01.07.2021, 20.50
Sillä lailla. Se on aika jännä huomata että kaikilla "hiekkalaatikoilla", oli kyse lajista kuin lajista, tuntuu olevan ne omat poliisit passissa jotka kokevat jonkun - minkä? - perusteella voivansa leuhuta miten vain. Ehkäpä kannattaisi hankkia se, mikä puuttuu, sanoo nöösi.
No, antaapa olla.

nure
01.07.2021, 21.59
Kun hommia harrastanut vuosikymmeniä niin suhtautuu asiaan tavallaan. Tuo pyörien painon vertailu on hankalaa, oletkos missään nähnyt paljonko Pelagon runko painaa? Tod.näk. yli kaksi kiloa ja haarukka päälle, runko lie 4130 doulebutted joka nykymaailmassa perusputkea, vastaavassa hintaluokassa alumiininen satoja grammoja kevyempi. Kysehän on ominaispainoista ja laadusta, siis halvalla et saa huippulaatua joten varmasti mikä tahansa perus alu/teräsrunkoinen täyttää vaatimuksesi...

hphuhtin
01.07.2021, 22.14
Foorumilla usein suositellaan myös Kona Dew:tä hybridikäyttöön. En osaa sanoa kestävyydestä kysyjän käyttöön ja epäilen polulle sopivuutta koska poljinkeskiö niissä on alhaalla, mutta suht leveät renkaat niihin tuppaa menemään (27.5” koossa ainakin 50mm). Mutta onpahan vakiovastaus nyt mainittu. Ja kivalta ne tuntuu polkea mitä kokeillut olen.

nure
01.07.2021, 23.44
^Vahvasti sloupattu runko ja satulatolppaan... Dew toimii poluilla määrättyyn pisteeseen, loppupeleissä kuskin taidot ratkaisee.

Keppada
04.07.2021, 13.24
Hakusessa olisi laadukas miesten Hybridi alle tonnilla. Tuntuu olevan tällä hetkellä vaikeaa löytää hyllyistä tässä threadissa suositeltuja pyöriä kuten kona dew plussaa. Paljon tulee ajettua sorateillä, mutta ei pahemmin metsän puolelle tule eksyttyä. Olisi kiva, että myös talvella pääsis etenemään sutjakkaasti

Osaisikohan joku suositella tähän hintaluokkaan sopivaa hybridiä mitä ei joutuisi kk-tolkulla odottelemaan hyllyihin? Onko esim xxl:n hyllyistä löytyvä Scot sub cross park mistään kotoisin tai tuo White AX+ 290? Tai mites nuo tunturin hybridimallit, niistä ei oikein tunnu löytyvän keskustelua mistään?

TERU
04.07.2021, 15.48
Paria kokoa jäljellä, sattuisko sopimaan?
https://www.bikeplanet.fi/scott-metrix-30-eq-21

hphuhtin
04.07.2021, 16.09
Tuolta löytyy joku Dew SE, L ja XL koossa: https://www.bikester.fi/kona-dew-se-M898209.html

Keppada
04.07.2021, 16.54
Kyllähän tuo koko vielä menisi scotissakin. Miten tuo scott malli eroaa vaikka xxl:n ehdotuksesta? Tai miten tuo dew SE onko siinä mitä eroja tuohon paljon puhuttuun plussaan?

hphuhtin
04.07.2021, 18.06
En tiedä mikä tuo Dew SE on, liekö joku Bikesterille erikseen tehty malli. Huonommat jarrut (mekaaniset vs. hydrauliset) ja huonommat vaihteet (9v Acera vs 10v Deore) siinä olennaisesti ainakin on eroa. Ja hintaa silti enemmän kuin Plussassa. Vaikuttaa siis hieman rahastukselta.

pyöräsimo
04.07.2021, 23.09
Kuulemma ainakin Sutrasta on Bikesterille tehty malli, alumiinia. Kaveri tilasi sellaisen ja ihan kelpo peliltä vaikuttaa ainakin ulkoisesti.

nure
04.07.2021, 23.46
Ulkoisestihan pyörä voi olla mitä vaan, alumiini Sutra ei kyllä ihastuttanut teräksisen jälkeen.

Keppada
05.07.2021, 00.35
Kysytäänpä myös vielä näin päin: mikä saa porukan valitsemaan esim dew plus tunturin hybridimallien sijaan samasta hintaluokasta? Millaisia ominaisuuksia tulisi tähän hintaluokkaan hybridipyörään kuulua, että pyörä olis kannattava ostos hintalaatusuhteeltaan?

hphuhtin
05.07.2021, 01.09
En tiedä miksi muut ihmiset Dewin valitsee, enkä ole valinnut minäkään, mutta voisin kyllä vaihtaa hybridin rotiskoni Dew:iin ihan sillä perusteella miten hyvin ja kevyesti kulkevalta Dew tuntui koeajolla. Jokin pyörän geometriassa ja sitä kautta ajoasennossa lienee onnistunut kun tuntuma on sellainen. Jossain Tunturissa tuntuma voi olla hyvin erilainen (huonompi vai parempi riippunee siitä keneltä kysyy). Ja toteutuva nopeus voi olla eri pyörillä hyvin lähelle sama, vaikka ei siltä tuntuisikaan :)


Jos haetaan ominaisuuksia että pyörän osto olisi hintalaatusuhteeltaan kannattava, niin kyllä se ison alennuksen löytäminen olisi ykkönen. Ennen koronaa näkyi -50% aleitakin.

nure
05.07.2021, 09.13
^Veikkaan että tänä vuonna turhaa odottaa kummiakaan alennuksi...

hphuhtin
05.07.2021, 11.23
^Sepä se. Tällä hetkellä kannattaa ajaa sillä mikä on ja jos on niin myydä ylimääräiset pois. Sain hetki sitten hyvä rahat äidin markka-aikaan ostetusta Helkama Ainosta jolla ei ollut ajanut vuosiin :)

nure
05.07.2021, 11.44
^Vahvasti myyjän markkinat, huomaa kyllä käytettyjenkin hinnoittelusta...

pyöräsimo
05.07.2021, 12.11
Joo, noinhan se voi olla. Ihan mielenkiintoista on kuulla ja nähdä kaverin kokemukset, kun parin viikon päästä lähdetään noin viikoksi Saimaan seuduille ajelemaan. Vähän reilummat renkaat hän oli jo laittanut alumiini-Sutraan menoa pehmentämään.

pyöräsimo
05.07.2021, 12.12
^ Tuossa siis viittaus Nuren kommenttiin alumiini-Sutrasta.

nure
05.07.2021, 12.58
^Siis kumpaakin ajanut ja ovat kuin kaksi eri pyörää. Jos moinen olisi pakko hankkia niin vaihtaisin heti keulan kuituiseen vaikkakin renkaillakin jotain kompensoidaan.

Appiainen
05.07.2021, 16.19
Itsekin miettinyt vuoden 2010 Konan dew plussan kaveriksi tuollaista Canyon roadlitea. Kona voisi jäädä kakkospyöräksi jos kaipaa lokasuojia, hieman leveämpää rengasta tai talvipyöriä, jotka siihen on valmiina olemassa.

Mutta onko Roadliten 6 sen verran paremmilla osilla, että 300€ lisäsijoitus on perusteltua vs Roadlite 5?
https://99spokes.com/compare?bikes=canyon-roadlite-5-2021,canyon-roadlite-6-2021
Pääpiirteissään SRAM + Shimano vs Shimano 105.

Mutta mietinnässä on kyllä sekin, että sitkuttelen Konalla menemään ja tutkailen myös noiden kippurasarvien tarjontaa ensi kesää ajatellen. Tai toivon, että Canyon Pathlitesta tulisi jäykällä keulalla oleva versio sopuhintaan.

TERU
07.07.2021, 11.10
Onko noissa samat kiekot?
Niistä helposti kertyy eroa ja kannatta vähän maksaakin. Kahta ratasta kammissa pidän hyvänä.

Appiainen
07.07.2021, 11.45
Onko noissa samat kiekot?
Niistä helposti kertyy eroa ja kannatta vähän maksaakin. Kahta ratasta kammissa pidän hyvänä.

Roadlite 6: Alex Rims CRD30
Roadlite 5: Alex Rims TD19

En jälkimmäisen tietoja löytänyt mistään, mutta varmaan voinee olettaa CRD30 olevan paremmat. Hyvä huomio, enpä ollut tuota huomannut.

PohjoinenIndurain
19.08.2021, 10.59
Itsekin miettinyt vuoden 2010 Konan dew plussan kaveriksi tuollaista Canyon roadlitea. Kona voisi jäädä kakkospyöräksi jos kaipaa lokasuojia, hieman leveämpää rengasta tai talvipyöriä, jotka siihen on valmiina olemassa.

Mutta onko Roadliten 6 sen verran paremmilla osilla, että 300€ lisäsijoitus on perusteltua vs Roadlite 5?
https://99spokes.com/compare?bikes=canyon-roadlite-5-2021,canyon-roadlite-6-2021
Pääpiirteissään SRAM + Shimano vs Shimano 105.

Mutta mietinnässä on kyllä sekin, että sitkuttelen Konalla menemään ja tutkailen myös noiden kippurasarvien tarjontaa ensi kesää ajatellen. Tai toivon, että Canyon Pathlitesta tulisi jäykällä keulalla oleva versio sopuhintaan.

Sama pohdinta itselläkin, eli Roadlite vs. Pathlite. Onko Roadliten kaltaista leveämmällä etuhaarukalla jossain, joku brändi/malli? Whyten Shoreditch taitaa olla sellainen, siitäkin on vissiin tullut V3-versio.

Tafi
21.08.2021, 03.00
Roadlite 4 life. Ei mulla muuta.

PohjoinenIndurain
22.08.2021, 17.24
Roadlite 4 life. Ei mulla muuta.

Itse asun täällä Lapin maakunnassa ja talvipyöräilen paljon, ja vaikken Roadlitellä välttämättä kylmimpään/lumisimpaan aikaan ajaisikaan niin tuo mustan jään aika on täällä myös aika pitkä. Jotenkin ei ole luottoa kovin kapeiden renkaiden pitoon.

Joni Kani
22.08.2021, 18.11
Itse asun täällä Lapin maakunnassa ja talvipyöräilen paljon, ja vaikken Roadlitellä välttämättä kylmimpään/lumisimpaan aikaan ajaisikaan niin tuo mustan jään aika on täällä myös aika pitkä. Jotenkin ei ole luottoa kovin kapeiden renkaiden pitoon.Mitä kapeampi nastarengas niin sitä parempi pito siinä on.

nure
22.08.2021, 20.28
^ Mielipide tuokin, itse pidän ISP:tä referenssinä. Joskus kun (kunnolliset) nastarenkaat tuli markkinoille niin oliskohan ollut Nokian joku 1.75" renkaat muistaakseni 120 nastalla, taisi tosiaan ollut huonoimmat nastarenkaani...

Joni Kani
22.08.2021, 20.39
^ Mielipide tuokin, itse pidän ISP:tä referenssinä. Joskus kun (kunnolliset) nastarenkaat tuli markkinoille niin oliskohan ollut Nokian joku 1.75" renkaat muistaakseni 120 nastalla, taisi tosiaan ollut huonoimmat nastarenkaani...Ei ole mielipide, kyllä se on ihan fysiikan lakien mukaista, puhuttiin mustasta jäästä jos nyt ei lukutaito riittänyt...

Marsusram
22.08.2021, 21.12
Ei ole mielipide, kyllä se on ihan fysiikan lakien mukaista, puhuttiin mustasta jäästä jos nyt ei lukutaito riittänyt...

Kokemuksesta tiedän että musta jää voi yllättää nastarenkaallisenkin.
Ennen kuin vaihdan neuvostasi Piikkisian (ei onneksi vielä kaatunut) Marawinteriin, niin kertoisitko mitkä ovat sovelletut fysiikan lait ja mitkä ovat soveltamisen reunaehdot sinulla tässä tapauksessa?
Vertailtujen renkaan leveys, rengaspaine, seinämänvahvuus, nastojen lukumäärä, nastan ulkonema, pyöräilijän paino, ajonopeus ja kääntymiskulma?

Leewi
22.08.2021, 21.35
Ennen kuin vaihdan neuvostasi Piikkisian (ei onneksi vielä kaatunut) Marawinteriin, niin kertoisitko mitkä ovat sovelletut fysiikan lait ja mitkä ovat soveltamisen reunaehdot sinulla tässä tapauksessa?

Tällaiseen näsäviisasteluun piilotettuun vittuiluviestiin on toki aika turhaa vastata, mutta jäällä pitää nastat. Piikkisiassa on paljon enemmän ja ulkonevampia nastoja kuin mara winterissä, joka onkin nykypäivänä aivan jälkeenjäänyt ja surkea rengas. Katso vaikka jääspeedway renkaita, niin pääset kärryille.

Kollinjoki
22.08.2021, 23.31
Eikös toi nyt ole ihan yleisesti hyväksyttyä tietoa, että mikäli renkaiden ja ajoneuvon muut ominaisuudet sekä ulkoiset olosuhteet ovat yhtäläiset, on pito kapeammalla nastarenkaalla jäisellä pinnalla ajettaessa aina leveämpää parempi, koska pintapaine pinta-alayksikköä kohden on kapeilla renkailla ajettaessa suurempi. Nastojen määrä tietenkin vaihtelee saman rengasperheenkin sisällä (esim. ISP) sen mukaan miten leveä rengas on, mutta ymmärtääkseni nastojen absoluuttinen määrä ei ole niinkään olennainen seikka vaan nastojen määrä pinta-alayksikköä kohden.

Ja tiedän, tietenkin tosielämässä muutkin talvirenkaiden ominaisuudet kuin pelkkä jääpito ovat tavallisesti olennaisia, ellei ajele vain seuduilla joissa lunta ei sada mutta yöpakkanen saattaa jäädyttää tien pinnan aika ajoin.

nure
23.08.2021, 09.32
Fysiikan lait tai ei, en kyllä kapeilla talvella leiki. Ehkä kapean pito parempi kun suoraa mennään mutta entäs kurvissa...?

justus6969
23.08.2021, 12.04
^itsellä myös aikoinaan talvella Nokian kaposet nastarenkaat. Talvella tarvitaan ilmatilavuutta eikä vain upottavan lumen takia. Peilijää voi olla tasaista, mutta tiet eivät ole talvella tasaisia. Siksi ajelen nykyisin mtb-fillarilla talvet, hampaat tärisevät vain kylmästä

Lisäys, en käytä enää nastoja kun taidot on nykyisin huiput :D

nure
23.08.2021, 13.54
^Taidot ei auta esim. työmatkaliikenteessä kun on surkimuksia autoineen liikenteessä...

Joni Kani
23.08.2021, 14.11
Tonnin hintaisissa hybrideissä EI vaan ole ISP:jä eikä niihin niitä saa mahtumaan pyörimäänkään taatusti. Kapea nastarengas on auraamattomalla lumella hyvä kun se menee läpi eikä jää pinnalle huilaamaan. Kannattaa varmaan vielä reenata tätä Pohjoisen ajo-olosuhdetta kun ei tunnu olevan vielä ihan hallussa...

Joni Kani
23.08.2021, 14.18
Kokemuksesta tiedän että musta jää voi yllättää nastarenkaallisenkin.
Ennen kuin vaihdan neuvostasi Piikkisian (ei onneksi vielä kaatunut) Marawinteriin, niin kertoisitko mitkä ovat sovelletut fysiikan lait ja mitkä ovat soveltamisen reunaehdot sinulla tässä tapauksessa?
Vertailtujen renkaan leveys, rengaspaine, seinämänvahvuus, nastojen lukumäärä, nastan ulkonema, pyöräilijän paino, ajonopeus ja kääntymiskulma?


EVVK. Yks tyhmä kyselee enemmän...

Marsusram
23.08.2021, 15.44
^Joo, mutta perusteluja ei tule, vain lyttäämistä ja kepeitä heittoja.
Halusin vain kyseenalaistaa tuon kapean renkaan autuuden tuomalla esiin että muutkin tekijät vaikuttavat.

Leewi
23.08.2021, 16.04
^Joo, mutta perusteluja ei tule, vain lyttäämistä ja kepeitä heittoja.
Halusin vain kyseenalaistaa tuon kapean renkaan autuuden tuomalla esiin että muutkin tekijät vaikuttavat.
Eiköhän sullakin ole tuhansia talvikilsoja alla, joten tämä on ihan tuttua ilman tyhmäksi tekeytymistä? Kapea rengas leikkaa sohjossa parhaiten läpi ja jos siinä olisi vieläpä riittävästi ulkonevia nastoja (min 240), niin selainen olisi siinä kelissä paras. Jossain pohjoisemmassa taas on pitkin talvea parasta, ettei se nimenomaan leikkaa. Toisaalta itselleni hesassa on tärkeimmäksi osoittautunut rullaavuus ja maastoajossa päinvastoin pito. Kompromissi ratkeaa ainoastaan ja vain omilla tarpeilla. Lähes pelkkiä suolabaanoja ajavana, n 35-40mm leveys on käyttöpyörässä paras. Ellei ole tullut jotain hyvin rullaavia leveempiä sliksejä?

Hower
23.08.2021, 16.27
Kapea rengas jäälle...
https://www.youtube.com/watch?v=y_bwKW6V1lw

Marsusram
23.08.2021, 16.49
^^Joo. Täällä etelässä ei voi seuraavasta talvesta olettaa muuta kuin että se on taas erilainen. Vain leikkaavalle renkaalle sopivia kelejä on ollut harvassa.
Jäljista voi hyvin päätellä miten eri renkaat ovat pärjänneet esim. kovettuvassa sohjossa.

nure
23.08.2021, 19.43
Kani, en ole ihan varma mutta luulen että talviajoja saattaa olla enemmän kuin luulet ja taitoja myös joten ei kannata omaa itsetuntoaan koittaa nostaa.
Mielenkiintoista vain nähdä miten pysyt pystyssä etelän vaihtelevilla "talvikeleillä" noilla kuminauhoilla 25km keskareilla...

Joni Kani
24.08.2021, 17.54
Taatusti pysyn pystyssä, suurin osa ihmisistä ajaa tuolla kesät talvet samoilla renkailla, keskari on jokaisen oma asia millä haluaa edetä mutta ei se yhtenä päivän talvessa haitta vaikka putoaisi alle 25 kmh. Ihme nilittäjä taas, kuka se täällä laittokaan että kaiki pyöräilijät on mulkk...

Edelleenkään tonnin hybridiin ei ISP laita koska ne ei mahdu ja hinta on lähes 200e...

nure
24.08.2021, 18.26
^Se muuten oli että kaikki purjehtijat on mulkkuja ja se suora siteeraus purjehtijalta... Eihän 200€ ole paljoa renkaista jotka turvalliset ja kestävät.

justus6969
25.08.2021, 10.51
Ilmankos aika moni purjehtija harrastaa pyöräilyä!

nure
25.08.2021, 11.42
^Niinpä niin ja moni pyöräilijä purjehtii...

PohjoinenIndurain
27.08.2021, 16.01
Tarkennuksena että tuo parempi pito mustalla jäällä ajettaessa ei ole ainoa etu minkä voi saada siitä mahdollisuudesta että pyörään voi laittaa hieman leveämmätkin renkaat. Onhan niitä muitakin haastavia keliolosuhteita ja maastoja.