PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kannattaako käytetty sähkömaastopyörä?

Turskapyörä
05.03.2021, 12.08
Hei!

Olen suunnitellut sähkömaastopyörien ostamista puolisoni kanssa ja mietin kannattaako käytetyn sähköpyörän osto, kun budjetti olisi noin 1500€ per pyörä. Tarkoituksena olisi ajella luonnossa polkuja pitkin maisemia ihaillen, välillä vauhdista nauttien.

Puolisollani ei ole juurikaan pyöräilykokemusta, minä taas olen nuoresta asti satunnaisesti maastopyöräillyt, mutta en ole aktiiviharrastaja. Sähköistettyä maastopyörää harkitsen sen vuoksi, että avustuksella voisimme ajella pitempään ennen kunnon loppumista.

Onko noista uusista alle 1500€ sähköpyöristä muutaman tunnin polkuretkille vai kannattaako katella käytettyä sähköpyörää?

Onko pyörämalleja tai moottoreita, joita kannattaa välttää? Millaisia sähköpyöriä suosittelisit tuohon 1500€ hintaluokkaan?

Santtu75
05.03.2021, 14.00
Ei kai tuohon mitään oikeaa vastausta osaa noilla spekseillä antaa.
Sehän on tällähetkellä tosiasia että polkupyörä, mutta etenkin sähköavusteisten pyörien markkinat ovat rajusta kysynnästä ja yhä koronasta johtuvien toimitusvaikeuksien yhdistelmänä täysin ylikuumentuneet, tarjonta ei riitä tyydyttämään kysyntää ja hinnat ovat nousseet tuolta puolentoistavuoden takaisesta erittäin paljon monien mallien kohdalla, eli mitään kauheita alennusmyyntikamppanjoita yms. ei juuri lähitulevaisuudessa ole näkyvissä, vaan hinnat ovat aika "apteekkihinnat" ja niissä ei juuri tinkivaroja ole.

Sitten tuo minkahintainen/lainen pyörä kenelläkin sitten pitäisi toimia ja siihen olisi tyytyväinen onkin sitten oma asiansa. Tälläkin palstalla on kirjoittanut useampikin henkilö jotka ovat kertoneet ajaneensa paljon ja olleensa tyytyväinen noin 1000€:n hintaisiin (uutena) hintaisiin pyöriin, mutta tosiaan kun ottaa tämän hetkisen tilanteen pyörämarkkinoilla huomioon, niin saattaa olla että puolitoista vuotta sitten sai 1000€:lla paremmilla osilla olleen pyörän kuin mitä tällähetkellä 1500€:lla.

Mutta asiaan, tuossa 1000-1500€:n hintaluokassa (tuo 1000€ on varmaan se raja minkä alle myytävät pyörät kannattaa suosiolla unohtaa) uutena myytävistä malleista löytyy pyöriä jotka ovat ominaisuuksiltaan jollakin tavalla kohtuulisia (etenkin jos kelpuuttaa takanavassa olevan moottorin) ja jotka periaatteessa saattaisivat tyydyttää tuon kertomasi ajotarpeen, mutta tosiasia on kuitenkin se, että niissä on jouduttu noiden sähköosien kustannusten takia vetää kaikkien muiden komponenttien tason sinne aivan halvimpaan päähän.
Kun kerroit että olet aikaisemminkin jonkin verran pyöräillyt, niin sinulla on silloin jonkinverran kokemusta polkupyöristä, ja jos olet aikaisemmin hyvillä mielin ajanut noilla hinnat alkaen 250-350€ olevilla markettifillareilla, niin silloin tuolta 1000-1500€ maksavista sähköpyöristä voisi sinulle/teille löytyä vastaavaa vaihtoehtoa, mutta mikäli olet tottunut aikaisemmin tuonne jonnekkin 600-1000€ hintaan asettuviin luomupyöriin, niin sitten sinun pitää unohtaa että 1500€:lla saisit vastaavan tasoista sähköavusteista pyörää, vaan sinun/teidän tulisi nostaa käytettävää summaa luokkaan 2000-2500€/pyörä, jossa sitten myöskin pyörän muut komponentit alkaisivat olemaan sellaisella ihan kohtuullisen laatuisella tasolla.

Käytetyissa pyörissä on uusien pyörien markkinoiden kuumentuessa myös huomattavia "myyjän markkinoita", ja asiallisesti hinnoitellut pyörät menevät nopeasti, eli ostopäätöksessä pitää sitten olla nopea jos sopivanoloinen ja hintainen pyörä löytyy.
malleihin merkkeihin en uskalla isommin ottaa kenta (eri malli/merkki keskusteluita kyllä palstalta löytyy ja itsekkin voi kysyä mielipiteitä jos joku tietty malli hieman askerruttaisi).

Mutta js itse olisin tällähetkellä pyörää ostamassa ja maksimisumma olisi 1500€/pyörä, niin kyllä itse käytettyä sillä rahalla etsisin.

Votkins
05.03.2021, 17.16
Kuulostaa aika kireältä budjetilta suhteessa vaatimuksiin. Pitäisi jotenkin esimerkkien kautta rajata sopivia malleja ja tarkentaa käyttötarvetta.

Tätä voisi lähteä purkamaan haarukoimalla saksalaisten hintavertailusivusto Idealon tarjontaa esim. näin:
https://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/18635F1609450.html?p=1000.0-2500.0&sortKey=minPrice ja katsoa mitä hintaa saa uutena euroopasta vs. käytettynä Suomesta.

Ei aina, mutta usein tuntuu Suomessa myytävien sähköpyörien hinnat olevan mielipuolisia suhteessa uuden hintaan keskieuroopasta. Näin kireällä budjetilla ulosmittaisin tuon ulkomailta tilaamisen hyödyt välittömästi.

Toisesta suunnasta katsottuna voisi yrittää sovittaa budjettia käytettyyn Shimano E8000-tekniikalla olevaan pyörään. Kuukauden viivästys ja budjetinkasvatus saattaisi avata peliä. Yksi vaihtoehto voisi olla ostaa pyörä osamaksulla: sekin kannattaa laskea auki ja ottaa huomioon/jättää huomioimatta.

Santtu75
05.03.2021, 17.50
Ei aina, mutta usein tuntuu Suomessa myytävien sähköpyörien hinnat olevan mielipuolisia suhteessa uuden hintaan keskieuroopasta. Näin kireällä budjetilla ulosmittaisin tuon ulkomailta tilaamisen hyödyt välittömästi.

Tosin, tiukilla tuntuu olevan pyörät myös keskieuroopassa. Ollaan työkeverille nyt jokin aika metsästetty tietyillä spekseillä olevaa sähköpyörää (myyvät perheestä toisen auton pois) ja tuntuu että sopiva koko (L) on loppu kaikista spekseihin osuvista malleista. Läpi käyty kome-neljä isointa Suomeen toimittavaa saksalaista verkkokauppaa (Bike-Discount, Bike24 yms.).
Toimitusta lupailevat malleille pääosin 6-14viikon päähän. Lopulta tänäin lähti tilaus kotimaiseen liikkeeseen, kun hintaero Saksaan oli alle 100€ toimitettuna ja toimitus jo ensiviikolla.

Sitten nuo vertailusivustot (mitä itsekkin välillä tulee käytettyä) antavat hieman väärää kuvaa hinnoista, kun niissä tuo halvin pää on yleensä jotain tarjouspyöriä mitä on jäljellä monasti vain se yksi kappale jommasta kummasta päästä kokoskaalaa, eli xs taikka xxL yms. joka ei ole ostajaa muuten tahtonut löytää. Eli noissa pitää oikeasti tarkastaa onko tuote minkälainen mikä kyseiseen hintaan on saatavilla (ei auta saada 3000€:n pyörä 1500€:lla jos se on vaikka kolme runkokokoa pienempi kuin sen pitäisi olla).

Petrisai
05.03.2021, 19.15
Hei!

Olen suunnitellut sähkömaastopyörien ostamista puolisoni kanssa ja mietin kannattaako käytetyn sähköpyörän osto, kun budjetti olisi noin 1500€ per pyörä. Tarkoituksena olisi ajella luonnossa polkuja pitkin maisemia ihaillen, välillä vauhdista nauttien.

Puolisollani ei ole juurikaan pyöräilykokemusta, minä taas olen nuoresta asti satunnaisesti maastopyöräillyt, mutta en ole aktiiviharrastaja. Sähköistettyä maastopyörää harkitsen sen vuoksi, että avustuksella voisimme ajella pitempään ennen kunnon loppumista.

Onko noista uusista alle 1500€ sähköpyöristä muutaman tunnin polkuretkille vai kannattaako katella käytettyä sähköpyörää?

Onko pyörämalleja tai moottoreita, joita kannattaa välttää? Millaisia sähköpyöriä suosittelisit tuohon 1500€ hintaluokkaan?

noilla spekseillä Biltemasta löytyy hyvät pyörät molemmille. Myöhemmin voi sitten päivittää kalustoa,,,,

Santtu75
05.03.2021, 19.45
noilla spekseillä Biltemasta löytyy hyvät pyörät molemmille. Myöhemmin voi sitten päivittää kalustoa,,,,

Katsoin itse nopeasti Bilteman valikoiman läpi. Mitä mallia ehdotat aloittajalle?
Itse kun en oikein noista mitään pystyisi rehellisesti suosittelemaan kenellekkään.
Mutta kun sanot mallin niin katsotaan vähän sitä lähemmin...

jpuu
05.03.2021, 20.32
^Ihan hyvin vaikka tämä. Mitä syytä miksi ei?

https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-wide-tire-mtb-275-7-vaihdetta-2000043706

Votkins
05.03.2021, 20.48

https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-wide-tire-mtb-275-7-vaihdetta-2000043706

Ihan hyvä vaihtoehto päästä hommaan kiinni. Tuo täyttää varmaan vaatimuksen "muutaman tunnin polkuretkille". Takuulle (joka ei sivuilta nopeasti katsottuna selvinnyt) voi laskea jotain ihan arvoakin.

Tuollaisen kanssa täytyy varmaan tunnistaa se raja, missä kannattaa koko pyörä vaihtaa sen sijaan, että aloittaa loputtoman osien päivittämisen.

jtsavola
05.03.2021, 20.53
Täällähän on kokemuksia Biltsun sähkömaasturista https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58738-Biltema-27-5-MTB-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4-vuoden-kokemukset

jpuu
05.03.2021, 21.00
Takaveto vehkeestä ei ole oikein vakavaan mettä pyöräilyyn, mutta ei aloittajan vaatimuksena ollutkaan ajella vaativia teknisiä polkuja. Metsäautoteille sekä neulaspoluille ja päällysteelle tuollainen kulkine on aloittavalle sähkäripyöräilijälle oiva peli päästä harrastuksen makuun. Lisäksi mahtuu budjettiin. Tuohon hintaan käytettynäkin voi olla vaikea löytää pyörää tällaisena aikana. Pitää huomioida, että myös käytettyjenkin hinnat pysyvät nyt melko korkealla.

Santtu75
05.03.2021, 21.34

30Nm takanapamoottori yhdistettynä 38t eturattaaseen ja 7s. 14-28 takapakkaan...
Kerro onko millään tavalla (sähköavusteisen)maastopyörän voimansiirto, vai pitäisikö tuo yhdistelmä ennemmin olla jossain kaupunkipyörässä?
Vaikka olen erittäin innokas sähköavusteisten pyörien puolestapuhuja, niin tuolla rahalla ostaisin kyllä ennemmin ihan ”luomu”maastopyörän.

jpuu
05.03.2021, 21.47
Takanapamoottorissa on kuitenkin puolensa. 30Nm välittyy suoraan takapyörään. Keskimoottorissa ketjujen kautta, josta aiheutuu aina häviöitä. Takaveto syö myös huomattavasti vähemmän voimansiirtoa, kuten rataspakkaa sekä ketjuja. Mutta tämä ei ollut aloittajan pointti vaan se että onko alle 1500 euron pyöristä mihinkään. Mielestäni varmasti on. Olen myös vakavasti harkinnut sähköistää vanhan 90 luvun tunturin kiinan halpis takamoottorilla ikäänkuin työmatkapyöräksi. Ja nyt puhuttiin nimenomaan sähköpyörästä, ei luomusta edes käytettynä.

Votkins
06.03.2021, 08.13
30Nm takanapamoottori yhdistettynä 38t eturattaaseen ja 7s. 14-28 takapakkaan...
Kerro onko millään tavalla (sähköavusteisen)maastopyörän voimansiirto, vai pitäisikö tuo yhdistelmä ennemmin olla jossain kaupunkipyörässä?
Vaikka olen erittäin innokas sähköavusteisten pyörien puolestapuhuja, niin tuolla rahalla ostaisin kyllä ennemmin ihan ”luomu”maastopyörän.

"avustuksella voisimme ajella pitempään ennen kunnon loppumista"

Alkuperäisen tehtävän unohtaminen on äärimmäisen helppoa kun budjetti on tässä niin tiukka. Itsekin ehdotin vähän virheellisesti kalliimman pyörän etsimistä. Luomupyörä ei täytä alkuperäistä vaatimusta.

Tuohon Bilteman maastopyöräänhän saa vaihdettua alle 25 eurolla laajemman rangen takapakan.

Santtu75
06.03.2021, 10.00
"avustuksella voisimme ajella pitempään ennen kunnon loppumista"

Alkuperäisen tehtävän unohtaminen on äärimmäisen helppoa kun budjetti on tässä niin tiukka. Itsekin ehdotin vähän virheellisesti kalliimman pyörän etsimistä. Luomupyörä ei täytä alkuperäistä vaatimusta.

Tuohon Bilteman maastopyöräänhän saa vaihdettua alle 25 eurolla laajemman rangen takapakan.

Kuvasta katsomalla vaikuttaisi siltä, että tuon laajemman takapakan vaihdon mukana saattaisi joutua myös takavaihtaja vaihtoon, ja sitten tietysti mahdollisesti vielä ketjutkin. Ja iso osa peruspyöräilijöistä ei sitä itse osaa tehdä, joten olisi vietävä johonkin tehtäväksi, eli kyllä sille vaihdolle tulisi hieman enemmän hintaa.
Mutta tosiaan yhä olen vahvasti sitä mieltä, että tuo kyseinen 30Nm takanapamoottori ja sitten puheena olleet voimansiirron osat eivät vain millään ole (sähköavusteisen)maastopyörän osat, vaikuttaa siltä että tuota pyörä tehdessä tehtaalla on vain katsottu mitä eri osia on varastossa ja koottu niistä sitten pyörä ihan lopputuloksen käyttökelpoisuudesta välittämättä.
Ja sitten tietysti yksi asia tuossa Bilteman pyörässä on, että se on "yksi koko sopii kaikille", eli sitten toinen asia todellisuudessa sopisiko pyörä aloittajalle, kun hänen mittojaan emme tiedä.

Mutta jos pysytään tehtävänannossa ja budjetin nosto (vaatisi tosiaan sen 500-800€ lisää) ei ole mahdollista niin itse etsisin käytettyä pyörää (tai haravoisin Saksan verkkokauppoja, josko joku yksittäinen hintaraameihin sopiva poistokappale löytyisi) . Tuossa olen työkaverille etsinyt pyörää useamman kuukauden ja yhtenä vaihtoehtona on ollut myös vähän käytetty pyörä (mutta lopulta eilennä tilasi itsellensä uuden pyörän), joten noita myyntipalstoja on tullut seurattua suhteellisen aktiivisesti tässä jonkin aikaa. Niistä olisi löytynyt aina aika-ajoin ihän hyviä vaihtoehtoja tuohon aloittajan vaatimukseen, mutta nyt sitten kun kävin vaikkapa Tori.fi:n myynti-ilmoituksia läpi, niin juuri nyt aloittajan vaatimuksiin oleva tarjonta on hieman huonoa (eli myynnissähän on ne jotka eivät ole syystä taikka toisesta ostajia kiinnostaneet), mutta noita myynti-ilmoituksia pitääkin seurata useampi kerta päivässä ja olla valmiina noepaan kauppaan kun sopiva pyörä tulee kohdalla, koska noita kyttää moni muukin.
Mutta jos pitäisi noista Tori.fi:n pyöristä max.1500€ pyyntihinta, niin varmasti katso osuisi johonkin noista (ja taasen sillä oletuksella että koko olisi aloittajalle sopiva):
https://www.tori.fi/uusimaa/Sahkopyora_Merida_eBig_Tour_9_300_81002689.htm?ca= 18&w=3
https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Apache_sahkopyora_79612235.htm?ca=18&w=3
https://www.tori.fi/etela-savo/Trek_powerfly_7_80253177.htm?ca=18&w=3

Mikään ylläolevista ei nyt ole "parasta" mitä käytettynä olen nähnyt tuohon 1500€:n olevan kaupan viimekuukausina (ne oikeasti hyvällä hinta-laatusuhteella olevat ovat yleensä hävinneet myynnistä 1-3 päivän kuluessa myyntiin tulosta), mutta ovat vaihtoehtoja jotka minä mielummin valitsisin kuin tuon Bilteman Yosemiten. Käytetyssä sitten tulee myös eteen se, että pitäisi pystyä arvioimaan käytetyn pyörän kunto ja myös olla ostamatta jos kunto on huono.

izmo
06.03.2021, 10.26
Yritin myydä syksyllä hiilikuitu runkosta 140 mm foksin jousilla olevaa vuoden vanhaa cubee 2000 e hintaan ja noita ilmotuksia kun kattoo nin täytyy kevällää pyytää 2200

Santtu75
06.03.2021, 10.38
Yritin myydä syksyllä hiilikuitu runkosta 140 mm foksin jousilla olevaa vuoden vanhaa cubee 2000 e hintaan ja noita ilmotuksia kun kattoo nin täytyy kevällää pyytää 2200

Noissa käytettyjen myynti-ilmoituksissa kannattaa muistaa se, että ne ilmoitukset ovat jäljellä mitkä eivät ole menneet kaupaksi (eli ovat silloin yleensä liian kalliin), oikeasti kohtuulisesti hinnoitellut menevät 1-3päivän sisällä myyntiintulosta, monasti jopa saman päivän aikana.

Mutta onhan noissa käytetyissäkin sähköavusteisissa pyörissä osa hintapyynneistäkin todella kovia, sanotaan vaikka syksyllä 2019 (eli aikana ennen koronaa ja pyöräbuumia) poistomyynneistä on uusia pyöriä saanut paljon halvemmalla kuin mitä niistä pyydetään nyt vaikka puolitoistavuotta vanhoina ja 3000km. ajettuina.

Tuntsa
06.03.2021, 10.42
Laitetaan nyt tietoa vielä tuohon takapakan vaihtoon tuohon Bilteman mtb:hen ettei jää kuvan peruste tietoa.
Takavaihtajaa ei tarvitse vaihtaa mutta ketju pitää vaihtaa pitempään. Olen kahteen kyseiseen pyörään vaihtanut isomman
takapakan. Vanhempaan malliin ei tarvinnut vaihtaa ketjuakaan.

Santtu75
06.03.2021, 10.45
Laitetaan nyt tietoa vielä tuohon takapakan vaihtoon tuohon Bilteman mtb:hen ettei jää kuvan peruste tietoa.
Takavaihtajaa ei tarvitse vaihtaa mutta ketju pitää vaihtaa pitempään. Olen kahteen kyseiseen pyörään vaihtanut isomman
takapakan. Vanhempaan malliin ei tarvinnut vaihtaa ketjuakaan.

Mikä takapakka menee tilalle?

Tuntsa
06.03.2021, 11.17
^Esimerkiksi tämä https://www.bikester.fi/sunrace-mfm300-takapakka-7-kertainen-973448_2569928.html
Myös Shimanon vastaavat käyvät tosin jostakin syystä niihin on tehty omasta mielestäni turha iso välityshyppäys ykkösen ja kakkosen välille.
Aiheeseen liittyen näihin Bilteman mtb pyöriin ajoimme kaikki reitit mitä Hossassa laillisia reittejä oli. Ja ihan ajaen.
Tietenkään näitä ei voi verrata "oikeisiin" maastopyöriin.
Itselläni on hyvä laadukas sähkötäpäri Yamahan PW-X moottorilla. Kyllähän sen laatueron huomaa kun näillä peräkkäin ajelee.
Mutta ehdottomasti hintansa arvoisia.

Turskapyörä
06.03.2021, 12.11
Kiitos kaikille vastauksista!

En aiemmin maininnut, että minkä tasoisilla maastopyörillä olen ajellut. Viimeisin maastopyöräni oli Trek Marlin 7 2015 Altus vaihtajilla. Pyörä rullasi tosi hyvin ja rungon muoto oli mahtava minulle. Parempia vaihtajia kerkesin jo kaipailla. Pyörä jäi kuitenkin Suomeen, kun muutin tänne Norjaan vastikään. En ole vielä paikallisia forumeita selaillut, mitä nyt pyörien hintoja katsellut finn.no(paikallinen tori.fi).

Olen nyt hieman selaillut vaihtoehtoja ja yksi vaihtoehto olisi luomupyörien sähköistäminen jollain kiinamoottorilla, kuten Tongsheng TSDZ2. Tuollaisen Trek Marlin 7 tasoisen pyörän saisi noin 600€ hintaan ja sähköistyspaketti suurinpiirtein saman verran. Jonkin verran olen korjaillut pyöriä ja vaihtanut rikkinäisten osien tilalle toimivia, joten ehkä tuollainen sähköistäminenkin onnistuisi ohjeiden avulla.

Kestääkö tuollaisen luomupyörän voimansiirto sähkömoottorin vai pitääkö sähköistämisen yhteydessä vaihtaa myös ketjut, rataspakat ja mahdollisesti vaihtajat?

harald
06.03.2021, 12.17
On hyvä idea päivittää ketju laadukkaampaan. Muilla pärjää jos ovat vain kunnossa. Ja kannattaa varautua siihen että vaihtaa ketjun ajoissa, eli ostoslistalle myös ketjunmittaustulkki.

Santtu75
06.03.2021, 12.36
Kiitos kaikille vastauksista!

En aiemmin maininnut, että minkä tasoisilla maastopyörillä olen ajellut. Viimeisin maastopyöräni oli Trek Marlin 7 2015 Altus vaihtajilla. Pyörä rullasi tosi hyvin ja rungon muoto oli mahtava minulle. Parempia vaihtajia kerkesin jo kaipailla.

Kyllä tilanne noilla lähtötiedoilla minkä tasoista pyörää olisit "haluamassa" käytännössä rajaa uudet pyörät pois laskuista. Vaihtoehdot ovat nostaa budjettia selvästi yli 2000€:n, taikka kytätä sopivaa käytettyä taikka sitten tuo "luomupyörän" sähköistys, josta itselläni ei isommin ole kokemusta.

Santtu75
06.03.2021, 16.49
Nyt esimerkiksi tuossa olisi asiallinen pyörä alle 1500€:n hintaluokkaan, pitää huomioida että laturi ja akun avain puttuu (kyseessä vahinkotavarakeskus jossa realisoidaan vakuutusyhtiöiden omaisuutta, eli oletuksellisesti varastettu pyärä joka on korvattu vakuutusyhtiön toimista ja löytynyt tuon jälkeen ja siirtynyt vakuutusyhtiön omaisuudeksi), noiden hankinnasta tulee noin 200€:n lisäkustannus, eli kokonaishinta olisi 1400€

https://www.tori.fi/uusimaa/Haibike_SDURO_HardSeven_4_0_27_5__45cm_81127201.ht m?ca=18&w=3