Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Suurin vaihde pätkii/pomppii



NappePolkee
05.03.2021, 05.37
Heissan. Ketjuja katselin mutta vastausta en löytänyt. Elikkäs;
Ostin uuden pyörän noin 9kk sit. Alussa kaikki toimi hyvin, kunnes noin 3-4kk jälkeen alkoi takavaihtajan ongelmat. Eli suurimalla vaihteella (edessä isoin -> takana pienin) pomppi rattaalla. Hetken säädellen sain ongelman korjattua mutta alkoi lähes heti uudestaan. Säätelin ruuveja ja vaijeria kiristelin, ei auttanut.

No vein pyörän vanhan liiton pyörähuoltoon ja siellä hän sääti pyörän polkemiskuntoon. Viikon verran pyörä toimikin kunnes pomppiminen alkoi uudestaan. Facebookin ryhmästä sain tietää että takasiirtäjä on todella huono eikä pidä säätöjä. Käytin pyörän uudestaan huollossa ja sääti uudestaan pyörän vakuuttaen että nyt toimisi, ja jos ongelma ilmenisi uudestaan nii vaijerin säätömutterista ongelma korjaantuisi.

Ongelmat jatkuivat joten vein kolmannen kerran huoltoon ja sanoin että vaihtaa takasiirtäjän uuteen. Teki työtä pyydettyä ja odotin että nyt voisin polkea työmatkaani tyytyväisenä.

Toimi jälleen vajaan PÄIVÄN ongelmitta. Kertokaa nyt hyvät pyörägurut mitä voin enään tehdä. Ongelma vain isoimmalla vaihteella, vaijeri kiristetty tappiin ja huollossa sanottiin että rattaat priimakunnossa.

Ainiin. Ja ketjut vaihdettu ja lyhennetty huollon toimesta myös.
Mainittakoon vielä lisäksi että kun on tarpeeksi kauan polkenut ketjujen pompittua ja kerralla kunnolla sitten polkassut niin alkaa jokin takapäästä pitämään sirkkelimäistä ääntä, aivan kuin kahta ketjus hankaisi yhteen vauhdissa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

Zykkel
05.03.2021, 08.45
Jotenkin viittaa, että rataspakka ei olisi täysin kunnossa. Varsinkin tuo sirkkelimäinen ääni voisi viitata siihen. Laitatko vielä tiedot osista ja pyörästä, niin voisi ottaa vielä tarkemmin kantaa mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään.

TERU
05.03.2021, 09.07
Sata syytä voipi olla, pyörä on niin yksinkertainen väline!

Kun takavaihtaja siirtää pienimmälle rattaalle, palatusjousivoima alkaa olla lähellä nollaa, vaijerissa ei saa olla mitään jarraavaa ja vaijerin kuoren pitää olla riittävän pitkä ettei mitään ole estämässä rissojen siirtymisessä ja pysymisessä oikealla kohdalla, myös ylärajoitinruuvin pitää antaa tilaa.

Tässä jotain arvelua, 99 muuta syytä jää jäljelle.

Vielä yksi arvelu, eihän vaan tankoa ole nostettu niin että kääntäessä vaijerin kuori käy kiristämään?

Zykkel
05.03.2021, 10.48
Nämä voi olla mystisiä vikoja ja oikeastaan ei voi muuten kuin kokeilemalla selvittää. Voit testata tuota alinta ratasta siten että siirrät vaihteen sille alimmalle rattaalle ja löysytät vaihdevaijeria pikasäädöstä niin paljon että vaihtaja nojaa reilusti rajoiteruuvia vasten ja säädät tuon alimman rajoiteruuvin kohdalleen. Jätä vaijeriin niin paljon löysää että se ei edes nosta vaihtajasta vaihdetta pykälää ylemmäksi. Tällä voit siis testata vain tuon alimman rattaan. Jos silloinkin pomppii tai pikemminkin pätkii, niin vahva arvaus on, että rataspakassa on vikaa tai vaihtajan korvake ei ole suora. Kun pyöräsi on kuitenkin käydyt jo useasti pyörähuollossa niin nuo päällepäin näkyvät viat olisi jo varmaan huomattu ja korjattu. Jos tuossa edellä mainitussa testissä ongelma jatkuu, irrottaisin itse rataspakan ja tarkistaisin varsinkin alimman rattaan hampaiden kunnon vapaarattaan runkoon (siihen akseliin, jossa ratas on kiinni) ja jos näkyy vikaa, on ratas tai koko rataspakka vaihdettava uuteen. Joskus on myös pelkkä rataspakan kiristys auttanut, mutta tässäkin tapauksessa purkaisin ja putsaisin sen ennen kiristystä.

nure
05.03.2021, 11.15
Ketjutkin voi vaikuttaa hyppimiseen...

NappePolkee
05.03.2021, 15.08
https://www.bikester.fi/serious-rockville-275-levy-M806729.html?vgid=G1132001&cgid=277009

Siinä linkki pyörään. Ketjut ja siirtäjä tosiaan vaihdettu.

Kuinka helppo on irroittaa ja huoltaa takapakka kotikonstein? Kun tosiaan huollettu jo pyörä 3 kertaa nii alkaa tuo hinta olemaan suolanen

Zykkel
05.03.2021, 16.21
https://www.bikester.fi/serious-rockville-275-levy-M806729.html?vgid=G1132001&cgid=277009

Siinä linkki pyörään. Ketjut ja siirtäjä tosiaan vaihdettu.

Kuinka helppo on irroittaa ja huoltaa takapakka kotikonstein? Kun tosiaan huollettu jo pyörä 3 kertaa nii alkaa tuo hinta olemaan suolanen

Osat ovat kyllä lähes tulkoon halvimmat mahdolliset ja tietenkin näkyy laadussa ja toimivuudessa. Rataspakan irrottaminen ei ole kovin monimutkainen toimenpide. Jos siihen itse lähdet niin tarvitset minimissään ketjuruoskan ja rataspakka avaimen esim. tämän: Pro Ketjuruoska ja rataspakka-avain sarja | Vetokoneiston työkalut | BAS-Shop Oy (bas-shop.fi) (https://bas-shop.fi/p37291/pro-ketjuruoska-ja-rataspakka-avain-sarja). Ketjujen poistaminen helpottaa vanteen irrotusta. Ketjut voivat olla yhdistetty tapilla tai ketjulukolla. Tällä XLC TO-S84 ketjulukkotyökalu | Vetokoneiston työkalut | BAS-Shop Oy (bas-shop.fi) (https://bas-shop.fi/p39710/xlc-to-s84-ketjulukkoty%C3%B6kalu) saat ketjulukon helposti auki ja kiinni ja tällä Unior Ketjutyökalu | Vetokoneiston työkalut | BAS-Shop Oy (bas-shop.fi) (https://bas-shop.fi/p38348/unior-ketjuty%C3%B6kalu) saat tapilla yhdistetyt ketjut poikki. Jos ketjulukko on kertakäyttöinen tai ketjut on yhdistetty tapilla tarvitset uuden 8v. ketjulukon. Tietenkin olisi pidemmän päälle hyvä, jos nämä osaisi itse tehdä. Työkalut ovat kertaostoksia ja maksavat ajan kanssa itsensä takaisin. Tuo linkitetty kauppa ei ole halvin paikka työkaluja ostaa. Itselläni on kaikkein halvimmat Biltema/Motonet työkalut ja pärjään hyvin niillä. Olisiko sinulla mahdollista käyttää jotain toista pyöräkorjaamoa joka voisi rataspakan irrottaa, tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa uuteen? Tuo pakka maksaa noin 20€ ja jos ostat sen pyöräkorjaamosta niin asennus maksaa suunnilleen saman 20€.
Tässä video: Polkupyörän rataspakan vaihto - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=ErBY_l41rAA)

-jamo-
05.03.2021, 19.26
Vaihtaisin vaihdevaijerin ja kuoren sekä ruikkisin reilusti WD-40 tai aseöljyä liipasinmekanismiin. Vaijeri ja kuori kantsii vaihtaa aina kun epämääräisiä veihdeongelmia esiintyy.

nure
06.03.2021, 11.06
Nuo perus työkalut löytyy Biltsustakin ja toimivat aivan yhtä hyvin. Itse alottaisin vaian etsinnän vaihtamalla takavaihtajan vaikka Deoreen, Tuo Tourney siis paskoista paskimmasta päästä.
Rataspakassahan ittsessään ei ole paljoa huolletavaa, puhdistus korkeintaan joten en usko että vika ei ole siinä jos ei ole paljoa ajettu...
Jamon neuvo vaijerien ja kuorien vaihtoon on aivan oivallinen ja jos on kilometrejä kertynyt niin tarpeellinenkin...