Näytä tavallinen näkymä : Työmatka(maantie)pyörä, 70-100 km, 45 km/h
Betonireisi
02.03.2021, 23.16
Nyt tarvitaan asiantuntijoilta hyviä neuvoja. Ajatuksena olisi päästä polkemaan avustetusti 70-100 km matka ja vieläpä melko reippaasti eli 45 km/h. Matka sinänsä ei ole ongelma, mutta luomuna ajaen päivälle tulee liikaa mittaa vaikka ajaisikin 30 keskarilla. Tavoitteena siis polkea mutta avustettuna hieman vauhdikkaamin.
Valmiit S-pedeleckit ovat varsin hintavia ja tyyliltään liian "pystyjä", maantiepyörä olisi tutuin ja luontevin minulle. Valmiita maantiemalleja ei S-pedeleceistä juurikaan löydä, en ainakaan ole löytänyt.
Joten itse rakentaminen jäänee vaihtoehdoksi? Minulla olisi tuossa joutilas Feltin alurunkoinen maantiepyörä, millä siitä saisi kustannustehokkaasti vaatimukset täyttävän työmatkakulkijan? Keski vai takamoottori? Vaikka kahdella akulla jos yksi eri riitä.
Kaikki vinkit ja ideat otetaan vastaan.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Betonireisi
03.03.2021, 00.37
Kiitos tiedosta, pahoittelen virhettäni. En hanki mopoa koska haluan polkea. Poistaisin viestini mutta en osaa. Ylläpito hoitanee asian. Kiitos ja anteeksi.
Sähköpatu
03.03.2021, 06.33
Tais olla pientä tsoukkia ilmassa Bäfängillä, mutta ei tosiaan saa laillisesti avustaa sähköllä yli 25km/h. Kyseessä on tällöin moottoriajoneuvo. Eri maissa eri säännöt, USA ssa taitaa olla jotain 30km/h sallittu. Kiinasta en tiedä, mutta siellä näyttää olevan myynnissä paljon noita kittejä joilla avustus ei lopu 25km/h, eikä edes 30km/h.
Betonireisi
03.03.2021, 07.23
Jep, tunnen kyllä säännöt ja määräykset, tarkoitus olisi myös rekisteröidä ja vakuuttaa pyörä jotta lain kirjain täyttyy. Jäi vain mainitsematta se tuossa ensimmäisessä postauksessa.
ebike-harrastelija
03.03.2021, 07.44
Mitenkä onnistuu käytännössä DIY-sähkölaitteen rekisteröinti? Olen tuota joskus ohikiitävien sekuntien ajan aina toisinaan miettinyt? Ison ja vääntävän sähkömoottorin lisääminen luomupyöräksi tarkoitettuun runkoon, niin tarvitaanko lujuuslaskelmia ym. että varmasti osat kestää moottorin aiheuttaman lisärasituksen? Kaipa näitä on joku joskus tehnyt, ihan laillisestikin...
Itse kyllä ottaisin jonkun tehdasvalmisteisen s-pedelecin suosiolla. Lisäksi tuo matka on sellainen, että saattaa vaatia myös kapasiteetiltaan isompaa akkua mikä tarkoittaa käytännössä lisää painoa. Sekin kannattaa huomioida.
Toki, käytännössä, kiinnostaako ketään aikuisten oikeasti jos ajaa virivirisähköpyörällä mutta kuitenkin siististi ja koheltamatta? Ongelmiahan voi syntyä vasta sitten, jos sattuu jotain missä itse ei olisi edes syypäänä, ja poliisi tai vakuutusyhtiö alkaa tutkimaan pyörää.
Takamisakari
03.03.2021, 10.39
S-Pedelecit ovat pyöriä ihan siinä kuin muutkin, säännöt ovat vaan hieman erilaiset. Mun mielestä on typerää hurskastelua kieltää nopeammista pyöristä keskustelu, nää on kuitenkin tulevaisuutta "urbaanissa liikkumisessa". Rekisteröinti vaatii CoC- todistuksen
Oatmeal Stout
03.03.2021, 10.43
Jep, tunnen kyllä säännöt ja määräykset, tarkoitus olisi myös rekisteröidä ja vakuuttaa pyörä jotta lain kirjain täyttyy.
Kävitkö katsastuskonttorilla kyselemässä mahdollista tyyppikatsastusta itsetehdylle välineelle?
ebike-harrastelija
03.03.2021, 10.56
S-Pedelecit ovat pyöriä ihan siinä kuin muutkin, säännöt ovat vaan hieman erilaiset. Mun mielestä on typerää hurskastelua kieltää nopeammista pyöristä keskustelu, nää on kuitenkin tulevaisuutta "urbaanissa liikkumisessa". Rekisteröinti vaatii CoC- todistuksenS-pedelecit on mopoiksi luokiteltuja, kypäräpakko yms. juttuja. Itse harkitsin sellaista, mutta päädyin lopulta L1e-A sähköpyörään.
Ei se ole typerää hurskastelemista, jos foorumin ylläpito on itse niin linjannut täällä. Tällä en tarkoita näitä laillisia kulkupelejä kuten s-pedelecit, vaan ihan selkeitä laittomuuksia.
Toisaalla täällä toki saa vapaasti kirjoitella mm. miten Boschin moottorin nopeusrajoitus voidaan ohittaa ja pyörästä tehtyä laiton kulkuväline eikä ylläpito ole siitä pätkääkään kiinnostunut, joten miksipä ei sitten itse tehdyistä viriviripyöristäkin voisi keskustella...?
Santtu75
03.03.2021, 11.15
Kävitkö katsastuskonttorilla kyselemässä mahdollista tyyppikatsastusta itsetehdylle välineelle?
Wikipedia sanoo seuraavaa: (lähteen ajantasaisuudesta en ole ihan varma)
Sähköavusteinen nopea polkupyörä[muokkaa (https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4&veaction=edit§ion=4) | muokkaa wikitekstiä (https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4&action=edit§ion=4)]
Pääartikkeli: Sähkömopot (https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo#S%C3%A4hk%C3%B6mopot)
Nopea sähköpyörä eli sähkömopo (speed pedelec) kuuluu ajoneuvoluokkaan L1e-B ja rinnastuu mopoon (https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo). Jos moottorilla varustettu nopea polkupyörä kulkee sähköavustuksella yli 25 km/h, mutta alle 45 km/h, niin se voidaan rekisteröidä Suomessa sähkömopoksi. Rekisteröinti vaatii käytännössä valmistajan tekemän tyyppihyväksynnän, jonka vuoksi tämän luokan ajoneuvot ovat lähes poikkeuksetta tehdasvalmisteisia. Polkupyörän varusteiden lisäksi näistä löytyy yleensä ajovalojen lisäksi jarruvalot, sähköinen merkinantolaite (töötti), ajoneuvokäyttöön hyväksytyt pallopäiset jarrukahvat, kantavuusluokalla varustetut renkaat ja niin edelleen. Tässä 2000-luvun aikana nopeasti yleistyneessä ajoneuvoluokassa on varusteissa jonkin verran vaihtelua johtuen viimeisen vuosikymmenen aikana useaan otteeseen muuttuneista tyyppihyväksyntävaatimuksista.
Eli uskoisin että tuo ei ihan läpihuutojuttu kuitenkaan tulisi olemaan, eli vain pyörän kanssa katsastuskonttorille meno ei varmastikkaan riitä. Pitää olla varmastikkin läjä erilaisia lippuja ja lappuja sekä todistuksia että laskelmia asian suhteen. Ilmeisesti kyseessä olisi kuitenkin ns.piensarjatyyppihyväksyntä joka on kevyempi kuin teollisessa mittakaavassa valmistettavalla/myytävällä tuotteella.
Voisin melkein olettaa että henkilölle joka joutuu asian perusteita kysymään harrastajapalstalta (jossa ei myöskään asiasta välttämättä tietoa löydy) asin perusteita ei tuohon hommaan omitoimisesti tule pystymään (ellei sitten ole valmis maksamaan asiantuntija-avusta ihan kohtuullisia summia).
Takamisakari
03.03.2021, 11.20
"Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."
Näin kävi että traficomin mukaan ovat tosiaan mopoja, olin väärässä.. Siitä huolimatta oma mielipiteeni on että kun mennään vaikka 10v eteenpäin niin nopeudet kasvaa ja säännöt selkiytyy..
Oatmeal Stout
03.03.2021, 11.24
Eli uskoisin että tuo ei ihan läpihuutojuttu kuitenkaan tulisi olemaan, eli vain pyörän kanssa katsastuskonttorille meno ei varmastikkaan riitä.
Siksi juuri kehoitin kääntymään (tyyppikatsastuksia tekevän) katsastuskonttorin puoleen, jotta tyyppihyväksynnän kriteerit DIY-mopolle selvenisivät.
Jos Boschin 625wh akulla ECO-moodissa polkee täysjouskarilla 65km ja akkua jää yli 20% jäljelle niin maantierengastettu pyörä pitäisi mennä helposti sen 100km samankokoisella akulla. Ennen omakeksimänpyörän rakentamista kannattaa miettiä muutama ajatus laitteen jälleenmyyntiarvolle (vaikka ikinä koskaan ei myisi). Usein on, ettei niille ole kovin hyvää arvoa. Tämä ei tietenkään poissulje sitä, etteikö sellainen olisi projektina kiinnostava.
Moderoinnista:
Linjaus oli varmaan pakko tehdä, kun Bafangmies ei osannut käyttäytyä.
Laillisuusjeesustelulle ei ole varmaan muita perusteita, kuin sähköilystä ärsyyntyvien luomuilijoiden tyytyväisenä pitäminen. Samoja ilmiöitä, jotka selittää jossain pinkbikessa omat keskustelualueet eri vannekoolle. Pyörä kuin pyörä.
Virittämistä vastaavaa "laitonta" keskustelua on internet täynnä forumit täynnä. On jotenkin yllättävää miten juuri tänne ovat eksyneet kaikkia lakeja ja asetuksia täydellisesti noudattavat.
Betonireisi
03.03.2021, 13.09
Mielenkiintoista keskustelua ja hyviä pointteja. Toisiaan tuon DIY S-Pedelecin rekisteröiminen voi olla liki mahdotonta vaikka sen muuten saisikin toimivaksi.
Kaahaamiseen ei tällä iällä ole enää tarvetta ja viranomaissektorilta leipänsä hankkivana lain kirjaimen noudattaminen on DNA:ssa.
Tämä 45 km/h pyörä kiinnostaa vain ja ainostaan tuon 100 km työmatkan keston lyhentämisen vuoksi. Siksi maantierengastettu sähköpyörä ei ole vaihtoehto, jos pystyn kuitenkin luomuna ajamaan 25-30 km/h. Näin avustuksen tuoma hyöty rajoittuu vain muutamiin matkalle osuviin ylämäkiin, ajansäästö jää marginaaliseksi. Luomupyörällä meno-paluu ottaisi 8-9 tuntia, 45 km/h pyörällä 4-5 tuntia, merkittävä ero tuokin. Ja kuitenkin sitä pyörää pitää polkea että se liikkuu.
Jos tämän keskustelun nyt annetaan jatkua, tietääkö kukaan spekseihin sopivia maantiemalleja?
Täältä löytyy juttua mutta aika kovaa hommaa ajaa edes sähköllä tuollaista vauhtia.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57758-45-km-h-kulkeva-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4-50-km-ty%C3%B6matkalle
ebike-harrastelija
03.03.2021, 13.49
Tässä yksi s-pedelec, saksanmaalla ovh alle 5k eur:
https://classicbike.fi/tuote/hnf-nicolai-xd3-45-km-h-sahkopyora-bosch-gen4-moottorilla-musta/
Ja komppaan kyllä samaa, eli vaikka pyörällä saavuttaisi sen 45 km/h niin käytännössä en usko, että keskinopeus olisi kuin korkeintaan 40 km/h eri tekijöistä johtuen. Tämä tietty ihan mutua, en ole vielä päässyt ajamaan tuollaista s-pedeleciä.
Betonireisi
03.03.2021, 14.33
Täältä löytyy juttua mutta aika kovaa hommaa ajaa edes sähköllä tuollaista vauhtia.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57758-45-km-h-kulkeva-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4-50-km-ty%C3%B6matkalleKiitos tästä
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.