PDA

Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirtojen vaihtaminen päittäin Alivio/Altius -> Tiagra/105



-jamo-
28.02.2021, 12.53
Minulla on omassa Konassa voimansiirtona 3x9 Alivio/Altius. Muksulla on hänelle pieneksi jääneessä fillarissaan 2x10 Tiagra/105. Meneekö ihan heittämällä jos vaihtaisin nuo keskenään, kun itse tykkään enempi 2x10 voimansiirrosta vai meneekä isotöiseksi ja tarvitseeko ostaa jotain laakereita tms? Kovin kummoiseen projektiin ei viitsisi ryhtyä, mutta jos kohtuuvaivalla onnistuu niin mielellään sitä paremmalla voimansiirrolla ajelisi.

Kuvassa vasemmalla 3x9 ja oikealla 2x10.

https://imagizer.imageshack.com/img924/2949/sqUuzI.jpg

maalinni
01.03.2021, 13.04
Jos keskiön leveys on sama, niin miksei?

Onko toisessa droppitanko ja toisessa suora?

nure
01.03.2021, 13.18
Keskiön tyyppi ratkaisee myös, tod.näk. menee vaihtoon. Veikkaus että toisessa nelikantti ja toisessa joku Shimano viritys...

maalinni
01.03.2021, 14.15
Kyllähän tuo ht2 keskiö menee nelikantin tilalle. Toki uusisin sen samalla, jos vanhalla on ajettu monta vuotta.

Marsusram
01.03.2021, 14.21
Semmonen kysymys, että luultavasti Alivio/Altus on hybridi maastopakalla ja 105/Tiagra on maantiepakalla?
Vapaarattaassa voi siis olla eroa jos koko voimansiirron vaihtaa, eikä pelkkää kampisettiä.

-jamo-
01.03.2021, 14.25
Kiitos vastauksista. Molemmat fillarit on suoralla tangolla. Minun Konalla ajeltu joku pari tonnia ja muksun fillarilla muutama sata km. Jos vaihtoon ryhdyn niin kiekot vaihtuu päikseen myös ja vapaarattaat siinä samalla.

Veivaaja
01.03.2021, 14.44
Etuvaihtajan sopivuus? En ole varma, mutta oletettavasti eturattaat ovat erikokoiset. Välitykset siis muuttuvat. Etuvaihtajan häkin sopivuus mietityttää. Viisaammat, kommentoikaa!

-jamo-
01.03.2021, 15.49
Vaihtaisin siis kaikki päittäin: Kahvat, vaihtajat, kammet, rattaat vapaarattaat, kiekot.

maalinni
01.03.2021, 16.05
Mittaisin sen keskiöhylsyn. Vai käykö 68mm kammet 73mm keskiöön?

Jos samanlevyiset, niin sitten ei ongelmia.

Marsusram
01.03.2021, 16.22
Mittaisin sen keskiöhylsyn. Vai käykö 68mm kammet 73mm keskiöön?

Jos samanlevyiset, niin sitten ei ongelmia.

HT II käy molempiin, eri määrä rinkuloita vaan. Nelikantti vaatii oikean pituisen laakerin.

Takakiekon mitta? Vanhemmat maantietakanavat ovat 130mm leveitä. Hybridi/maasto pikalinkkunavat 135mm.

Etuvaihtajan panta voi olla eri sovitteilla jos satulaputkissa on eroa.

maalinni
01.03.2021, 16.24
Mutta käykö se kampien ehkä lyhyempi akseli pidempään keskiöön?

-jamo-
02.03.2021, 09.13
Näyttää taka-akseli olevan Konassa tosiaan 5 mm pitempi kuin muksun fitness-pyörässä joten siihenkö kaatuu tämä projekti?

Jonev
02.03.2021, 09.59
Mittaa takanavan leveydet molemmista vanteista siitä kohtaa, josta tulee haarukkaan kiinni.

nure
02.03.2021, 10.54
^Lienee 130mm versus 135mm... Onhan se pikku ongelma...

StevieRayVehkakoski
02.03.2021, 11.14
On kyllä äärimmäisen epätodennäköistä että olis 130mm nykyaikaisessa pyörässä jossa Tiagra/105-voimansiirto, eiköhän se ole vakio 135mm. Tietysti helpottaisi jos tietäisi mistä pyöristä tässä puhutaan niin voisi samoin tein guuglata speksit mutta veikkaan että kummassakin on 68mm keskiöt ja 135mm perät joten vanteet menee ristiin. Levyjarrujen kanssa voi olla pulaamista jos levyt ei ole saman kokoiset (todennäköisesti on 160mm edessä ja takana tosin) ja sitten voi vielä olla 6-bolt tai centerlock. Keskiöt menee ristiin hyvin todennäköisesti mutta avaimia tarvii pari erilaista ja shimmit pitää katsoa niin että ketjulinja menee suunnilleen kohdilleen. Etuvaihtajan kiinnityspanta voi Tiagra/105-pyörässä olla pienemmälle putkelle kuin Alivio/Altus-pyörässä joten tässä voi tulla säätämistä. Tietysti vaijerien mitat ym. joutuu pulaamaan mutta eipä niiden kanssa juuri rahaa mene vaan aikaa.

TERU
02.03.2021, 12.31
Näyttää taka-akseli olevan Konassa tosiaan 5 mm pitempi kuin muksun fitness-pyörässä joten siihenkö kaatuu tämä projekti?
Onhan tuossa hommaa, kun vaihtaa pidemmän akselin ja rihtaa vanteen uudelleen haarukan keskelle. Ei kuitenkaan mahdoton työnä eikä isoa kulua tule jos ite tekee.

Samalla tulee tehdyksi navan laakereiden huolto.

nure
02.03.2021, 12.45
^^Kyllä hyvinkin mahdollista että on 130mm:n akseli takana... Kysyjä vois tosiaan kertoa mistä pyöristä kyse niin helpompi auttaa...

TERU
02.03.2021, 13.25
Todenäköisesti fitness-pyörässä maantieosilla on 130 mm takahaarukka ja Konassa on 135 mm, koska siinä maasto-osat, Altus/Alivio.
Akselinvaihdolla ja sopivilla väliholkeilla saa sovituksen toteutettua, nuin ne tekee tehtaallakin...

-jamo-
02.03.2021, 13.59
Fillarit on siis minun Kona Dew Deluxe 2017 (https://www.konaworld.com/archive/2017/dew_deluxe.cfm)
https://images.konaworld.com/2017/med/dew_deluxe.jpg


ja tytön fillari Nishiki Pro Ultra 2016 (https://www.nishiki.fi/tuote/arkisto/2016-mallisto/pro-ultra/)
https://882510.smushcdn.com/2096428/wp-content/uploads/2016/02/Pro_Ultra_mattblack_lime_2015_2016-1024x628.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1

TERU
02.03.2021, 14.50
Levyjarrulluinen napa fittnes-nishikissä voipi olla 135 mm leveään takahaarukkaan sovitettu?

Takakiekko irti ja mittaus Nishikin haarukasta?

Muutoin osien vaihto pyörästä toiseen noista on helppo juttu, kahvatkin tankoineen vaijereineen, jarrut satuloineen, helppo ainakin näin täältä kaukaa neuvomalla!

-jamo-
02.03.2021, 15.32
Joo, ainoa että minulla on mittaa liki 190 ja tytön Nishiki on pienin XS-runkokoko, joten jos innostun jarrutkin vaihtamaan niin joutuu vähintään letkuja katkomaan sentin kummastakin päästä ja laittamaan uudet oliivit sekä ilmaamaan jarrut. Tarttee ottaa Nishikistä takakiekko irti ja mitata haarukan leveys.

K.Kuronen
02.03.2021, 15.33
Joko nämä on mitattu ja samoiksi havaittu, eli kummatkin 68 milliä:

https://live.staticflickr.com/65535/50996341026_990107d7c4_w.jpg

-jamo-
02.03.2021, 16.35
Nishikin taka-haarukka näyttää olevan 135 mm. Kiekon akseli 145 mm.
https://imagizer.imageshack.com/img922/5329/GCP3sX.jpg

Tarttee vielä siis mitata keskiön mitta ja jos ne natsaa keskenään niin silloinko voin olettaa, että kilkkeet vaihtuu ns. heittämällä? Eli ei tarvetta sännätä kaupoille kesken hommien jotain osia hamuamaan?

StevieRayVehkakoski
02.03.2021, 16.54
Todennäköisesti kaupasta ei tarvii muuta kuin vaijeria ja vaijerinkuorta. Jarruja ei kannata siirtää pyörästä toiseen, jarrusatulat vaan säätää uudestaan kohdilleen. Jos vaihdat kiekot niin sitten ehkä kannattaa jarrulevyt vaihtaa päittäin että samat levyt + satulat pysyy pareina. Ketjut pitää vaihtaa myös ja hyvällä tuurilla pituus riittää mutta huonolla tuurilla jompikumpi voi mennä uusiksi. Keskiötyökaluja tarviit kahta eri mallia ja tietysti kammen irrotustyökalun jos nyt toinen on nelikantti ja toinen hollowtech.

nure
02.03.2021, 17.06
Kuronen, ja jos kierteet samat, BSA tod.näk.?

StevieRayVehkakoski
02.03.2021, 17.16
Aika yllätys olisi jos olisi jotain muuta kuin BSA. En tiedä kuinka paljon alkuperäinen postaaja on keskiöitä irrotellut mutta muista että laakeripesät aukeavat eri suuntiin eri puolilta.

TERU
02.03.2021, 17.35
Sitten kun tuon Konan muhviin asentaa HTll keskiötä, niin muhvin päistä täytyy hioa pois maali ja lakka, kapulan päälle hienoa santapaperia ja kevyellä pyörittävällä liikkeellä hionta.

-jamo-
02.03.2021, 20.30
Keskiötyökaluja minulla taitaa olla vaan Konaan. Meniskö tuo Nishiki ihan vaan papukaijapihdeillä? Alkuperäisellä kysyjällä (minulla) ei ole kokemusta keskiön irroittelusta mutta eikös siinä ole vasemman polkimen puolella vasenkätinen kierre ja oikealla oikeankätinen vai oliko toisinpäin..? Nishikin keskiö vissiin aukeaa tällä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383841/Super-B-Classic-Keskiotyokalu Tosin näköjään nollaa näyttää saldot pk-seudulla, prkl. Kammenirroitustyökalu pakista löytyy.

K.Kuronen
02.03.2021, 20.57
^Keskiö voi olla tiukassa, joten mieluummin oikea työkalu ja kerralla oikeaan suuntaan auki. Nishikin kuvaa kun katsoo, niin laakereissa on merkittynä suunnat kiinni laitettaessa.

StevieRayVehkakoski
02.03.2021, 21.33
Joo laakerikupeissa lukee kummin päin aukeaa ja jättiläispapukaijapihdeillä ne saa hyvällä tuurilla irti ja sitten ne saakin heti heittää roskiin. Ruuvipenkissäkin ne saa irti ja saa myös heittää roskiin, usko pois mä tiedän kyllä =). Tolla keskiötyökalulla aukeaa hyvällä tuurilla mutta huonolla tuurilla tarvitsee sellaisen muovisen väliholkin vielä väliin. Sellainen tulee ainakin joidenkin Shimanon keskiöiden mukana ja kyllä aikanaan meinas vi**ttaa kun oli kolme eri keskiötä kolmessa pyörässä ja kaikkiin tarvitaan oma erikoistyökalu.

maalinni
02.03.2021, 22.02
^ Eikö se muoviholkki ole vaan ultegran keskiöön, musta viimeistely? Nuo aukennee ihan normi ht2 avaimella.

Qilty
02.03.2021, 23.31
Kyllä myös xt keskiö vaatii sen väliholkin ja tulee mukana. (Edit, xt ja ultegra varmaa samaa)

Papukaija pihdeillä aukeaa ja menee kiinni kunhat pihdit on oikeinpäin. Molemmat puolet kiristyy takahaarukkaan päin, eli vetopuolella vastapäivään ja jarrupuolella myötäpäivään.

135 peräsissä varmaan muita muhvin leveyksiä olekkaan kun 68? Ja vaikka oliskin 73 niin yleensähän varsinkin alahyllyn kammet käy molempiin, 68 keskiössä enemmän spaceria välissä. Nelikantin tapauksessa laakeri menis vaihtoon ja tarttis eri pituisella akselilla.

Qilty
02.03.2021, 23.36
Sitten kun tuon Konan muhviin asentaa HTll keskiötä, niin muhvin päistä täytyy hioa pois maali ja lakka, kapulan päälle hienoa santapaperia ja kevyellä pyörittävällä liikkeellä hionta.Tästä ei ole juuri mitään hyötyä. Maalin poistaminen muhvin päistä ei tee siitä suoraa.

TERU
03.03.2021, 05.28
Tuttavani, syväammattilainen, sanoi vuosia sitten, että muhvit ovat jo kauan olleet suoria, vain maali ja lakka päistä pois ennen laakerikuppien asennusta. Tuota olen noudattanut kolmen pyöräni kanssa, joissa HTll keskiöt jokaisessa. Ajoa nyt yhteensä satasen luokkaa noilla keskiöillä, kahdessa Ultegra ja yhdessä XTR, eivät lonksu vielä, no pesuvettä olen myös varonut eikä pyörien säilytyskään rännin alla.

Luulen Konan muhviinkin tuon riittävän.
Niin yksi juttu vielä, tuttavani sanoi lisäksi ettei noita kuppeja tarvitse kiristää uhkakireään, kireysohjesana saattoi olla muukin, tuosta on jo aikaa...

nure
03.03.2021, 13.17
Siis keskiön feissaamista ei ole yhteenkään projektiin tehty, ovat tosiaan sen verran suoria nykyään että tarkkuus riittää... Rotsaus ollutkin sitten yleisempää BSA keskiöissä...

-jamo-
03.03.2021, 16.05
Tarttee siis laittaa tilaukseen sopiva keskiöavain. Kannattaako ottaa prässätystä pellistä oleva kahvallinen malli vai räikkävääntimeen menevä "hylsy"? Hinnassa ei näytä eroa olevan.

nure
03.03.2021, 17.11
^Kunhan tilaa kunnollisen ja oikean. Noita varrellisia kyllä löytyy kunnollisiakin. Yhdet BSA:t kylläkin asensin putkipihdeillä, eristysnauhaa suojaksi ja kunnon vääntä, ei ongelmia... Välillä joutuu tekemään kompromissejä kun pakissa jo pari avainta eikä kumpikaan sopinut...

-jamo-
09.03.2021, 12.27
Onko tämä sopiva työkalu? Mittasin laakerin kannen halkaisijan ja se on 44 mm.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37973/fkmqb/Topeak-keskiotyokalu-HT2/lisatiedot

maalinni
09.03.2021, 13.24
on

(mitähän keksisi kun viestin pitää olla kymmenen merkkiä pitk...)

-jamo-
15.03.2021, 14.59
Homma etenee, mutta tuli vastaan ongelma. Sain keskiölaakerit vaihdettua mutta kun laitoin Nishikin 105 kammet Konaan, niin ketjun puoleinen kampi ottaa hipaisten kiinni takahaarukkaan. Aiemmat kammet on vähän kaarevat, mutta 105 kammet on suorat. Mites tästä eteenpäin? Sipaisenko snadin viisteen tuohon kammen alakulmaan niin mahtuu pyörimään vai onko viisaampaa vaan vaihtaa osat takaisin alkuperäisiin fillareihin? Vaihtestoja ei vielä ole irroitettu paitsi Konan etuvaihtaja, joten palautustyö on aika helppo.

Kuva selventää ongelmaa:
https://imagizer.imageshack.com/img922/8966/6ppA0n.jpg

StevieRayVehkakoski
15.03.2021, 15.29
Jäikö keskiökupin alle spacereita? Vai tuliko tähän nyt se nelikanttikeskiö? Jos tässä 73mm keskiö 68mm rungossa niin sitten spacereita siirtämällä saattais korjaantua mutta jos ei onnistu niin viila tai rälläkkä käteen ja tekee parin millin välyksen.

-jamo-
15.03.2021, 16.07
Ei ollut spacereita. Kyllähän tuohon varmaan alumiinista jonkun parin millin spacerin voisi sorvata mutta jos menee ihan vaan viilalla kampea pyyhkäisten niin aina parempi. Mitenkähän ketjulinja suhteessa pakkaan? Tarttee varmaan kokeilla laittaa kammet Nishikiin myös ja katsoa, että miltä se näyttää myös eli tuleeko polkimet miten törkeän näköisesti ulkonemaan.

TERU
15.03.2021, 16.30
Parempi olis panna vähän rinkulaa kammenpuoleisen kupin alle, kait sinne vähän voi laittaa ennenku akseli käy lyhyeksi ja rattaatkin samalla vähän ulommaksi. Noita rinkuloita uskoisin löytyvän lähkaupan huoltopuolelta, saksan kaupasta kuitenkin hyvin:

https://www.bike-discount.de/en/shop/bottom-brackets-accessories-397/l-24

-jamo-
15.03.2021, 16.48
No ei näytä nuo loittorenkaat olevan hinnan kiroissa. Tarttee käydä Keravan Lundbergillä, niiltä varmasti löytyy. Eli sinne rattaan puolelle joku pari milliä spaceria ja ehkä tuohon toiselle puolellekin milli? Nyt välystä kammen ja laakerin välillä on noin milli. Kuvassa tämänhetkinen tilanne:

https://imagizer.imageshack.com/img924/9818/h40MrE.jpg

Arosusi
15.03.2021, 18.43
Eli sinne rattaan puolelle joku pari milliä spaceria ja ehkä tuohon toiselle puolellekin milli? Nyt välystä kammen ja laakerin välillä on noin milli.
Shimanon HT kampien akselissa on reikä mihin vasemman kammen lukkoprikka painetaan. Jos keskiötä levitetään niin painuuko prikka enää siihen koloon?

TERU
16.03.2021, 05.16
Pieniä ovat toleranssit tässä niin yksinkertaisessa välineessä.

Ei tuonne muhvien väliin muutoinkaan vähääkään ylimääräistä eikä tuo kammen hiontakaan tunnu hyvältä, olisko paha, jos M-puolen keskiön ja kammet hommais, kun runko noita näyttäis suosivan?

Ps. Voi kammenpuolelle tietenkin kokeilla vähän fylliä, sen mitä akselin pituus antaa myöten, muovinen koukku ei nyt niin välttämätön, kun kampi on kunnolleen kiinni, tarkstus ekan pidemmän ajon jälkeen.

Leewi
16.03.2021, 10.23
Ei ollut spacereita. Kyllähän tuohon varmaan alumiinista jonkun parin millin spacerin voisi sorvata mutta jos menee ihan vaan viilalla kampea pyyhkäisten niin aina parempi. Mitenkähän ketjulinja suhteessa pakkaan? Tarttee varmaan kokeilla laittaa kammet Nishikiin myös ja katsoa, että miltä se näyttää myös eli tuleeko polkimet miten törkeän näköisesti ulkonemaan.

Tämä on se hetki, kun kannattaa todeta, ettei onnistunut.

maalinni
16.03.2021, 14.47
Tämä on se hetki, kun kannattaa todeta, ettei onnistunut.

Älähän nyt. Tämä on se hetki, mitä muistellaan jälkeenpäin, että olisi pitänyt todeta, ettei onnistunut.

Kunnon foorumilainen ei kuitenkaan luovuta näin vähällä ;)

-jamo-
16.03.2021, 15.24
Ei tapahdu luovuttaminen vielä, hetki pitää takoa päätä seinään ensin. Spacereita en laita kun silloin ketjulinja menisi huonompaan suuntaan. Vaikka eipä sitä millillä parilla varmaan niin suurta merkitystä ole, joten ei muuta kuin viila käteen ja kammen kimppuun. Olen Konan suhteen aika myönteisellä mielellä, mutta kun eilen laitoin Nishikiin kammet kiinni, niin siinä rattaat jää turhan ulos suhteessa pakkaan, jolloin ketjulinjasta ei tule mitenkään optimaalinen. Onko noita Octalink-hässäköitä eri pituisella akselilla? Tuohon Nishikiin menisi varmaan joku 15-20 mm lyhkäisempi akseli paremmin.

Huomenna käyn hakemassa uudet vaihdevaijerit ja 10-ketjun ja koitan saada Konan kuntoon.

TERU
16.03.2021, 15.45
Katoppa tuolta ylempää saksankauppaa, Octalink löytyy 113 mm lyhimmillään.

Leewi
16.03.2021, 16.07
Luovuttaa ei kannata :) Oisko kuitenkin poikaa heivata konasta etuvaihtaja ja laittaa vaikka tollanen halpis nw ratas https://www.aliexpress.com/item/32787451543.html?spm=2114.13010308.0.0.HsIfL1 tilalle. Nishikin etuvaihtajalle kannata mitään tehdä.

-jamo-
17.03.2021, 17.18
Nyt on Konassa 105 2x10 vaihteisto. Tänään illalla koeajolle. Pakka taitaa olla Tiagra mutta kaapista löytyy parikin vähän ajettua 105 pakkaa, joten täytyy varmaan sellainen vielä laittaa keväällä kun vaihtaa nastarenkaat pois. Kiitos kaikille avusta. Ilman neuvoja ja rohkaisua en olisi varmaan hommaan ryhtynyt.

https://imagizer.imageshack.com/img922/1254/1yqQv9.jpg

Otin Nishikistä Octalinkin keskiön pois ja mittasin sen. Akselin pituus on 126 mm. Eli jos ostaisin tällaisen 113 mm https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-bb-es300-octalink-68mm-bsa-bottom-bracket-840635, niin rattaat tulisivat vajaan 7 mm lähemmäs keskiötä? Se olisi ketjulinjan kannalta aika optimaalinen.

K.Kuronen
17.03.2021, 21.16
^Joko on savut otettu Konasta?

-jamo-
18.03.2021, 17.02
Jep, parin tunnin koeajelu tuli tehtyä ja onhan tuo nyt aivan uusi fillari. Vaihteet toimii kuin kello ja välitykset tuntuu juuri oikeilta. Ne asiat jotka hybridissä ärsytti on nyt poissa. Olen äärettömän tyytyväinen projektin lopputulokseen.

Taidan keväällä laittaa cyclon myyntiin kun sille ei enää taida käyttöä löytyä. Jatkossa arkiajot ja sateisemmat lenkit sekä talviajelu konalla, kuivalla kelillä sitten maantiepyöränautiskelut.