Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto
Katellut taas täpäriä kun kuume vaivaa.Jotkut sanovat ettei kannata ottaa pyörää missä liikaa joustoa.Paljonko se liika on jos hakee poluille pyörää? Tuntuu että noissa nykypyörissä kaikissa 140-150 joustoa.Pyörä siis harkinnassa polkuajoon ei mihinkään rymistelyyn tai alamäkiin.
Hintahaarukka 2-3000e.
Stumpjumper
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Jokkepappa
27.02.2021, 09.22
140/150 joustava. Nyt on vaan pyörät aika tiukassa
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Itse ottaisin 120mm molemmista päistä joustavan sekalaiseen ajoon, jos ei parkkiin ole tarkoitus mennä. Kona Hei Hei, Orbea Oiz tai jos budjettia pystyy venyttämään niin vaikka Mondraker F-podium DC. Bikeshopissa näyttäisi hintaluokkaan sopivaa Oizia olevan hyllyssäkin https://www.bikeshop.fi/Orbea-Oiz-H30/ekauppa/pOROIZH30/. Tuohon vielä hissitolppa kiinni ja kovaa ajoa.
Itse ottaisin 120mm molemmista päistä joustavan sekalaiseen ajoon, jos ei parkkiin ole tarkoitus mennä. Kona Hei Hei, Orbea Oiz tai jos budjettia pystyy venyttämään niin vaikka Mondraker F-podium DC. Bikeshopissa näyttäisi hintaluokkaan sopivaa Oizia olevan hyllyssäkin https://www.bikeshop.fi/Orbea-Oiz-H30/ekauppa/pOROIZH30/. Tuohon vielä hissitolppa kiinni ja kovaa ajoa.
Minkä tason nämä
Shimano Deore M6100 1x12 vaihteisto on?
Minkä tason nämä
Shimano Deore M6100 1x12 vaihteisto on?
Täysin riittävä. Häviää kalliimmille lähinnä painossa ja muotoilussa.
Minkä tason nämä
Shimano Deore M6100 1x12 vaihteisto on?
Ei ole itsellä ainakaan deoresta pahaa sanottavaa. Pieksee kilpailijansa sramin SX ja NX vaihteistot täysin. Myös deoren jarrut tuon tyyppiseen pyörään oikein hyvät. Vaikuttaa ainakin omasta mielestä järkevältä fillarilta, jota on vielä saatavissakin suoraan eikä kuukausien odotusajalla.
Varmaan riippuu myös poluista missä ajaa. Esim. Kuopion Puijon poluille ottaisin kyllä ennemmin Occamin kuin Oizin. Tällaisen foorumispeksailun pohjalta itseäni houkuttaisi eniten Propain Hugene ja varmaan Trek Fuel Ex voisi kanssa olla ihan hyvä peli.
100-120mm poluilla riittää jos ei tosiaa rymistellä aio.
^samaa mieltä nuren kanssa
Sent from my iPhone using Tapatalk
100-120mm poluilla riittää jos ei tosiaa rymistellä aio.Komppaan täysin. Yleensä näillä jotka huutelevat, että kaikille poluille tarvii sen 150mm joustoa, on mielikuva näistä lyhytjoustoisista mallia jyrkät kulmat ja 26" renkaat. Kannattaa napata jostain koeajoon näkyaikainen xc/dc-fillari. Saattaa yllättyä positiivisesti.
100-120mm poluilla riittää jos ei tosiaa rymistellä aio.
Niin itekki aatellu.Tuntuu vain että lähes kaikki nykyään 150 ja yli.
Tähän asti ajellut jäykkäperällä ja ikää sen verta ettei alamäet enää nappaa.
100-130mm on varmaan ihan hyvä määrä poluille riippuen mitä haluaa. Enemmän geo vaikuttaa kuin jouston määrä. Haluaako XC vai trail-henkisen jne. Esim YT Izzo on lyhytjoustonen trailipyörä vastapainoksi tolle XC-Orbealle.
Lux, Epic, Top Fuel, Oiz, Blur, Spark, Scalpel, Anthem. Eiköhän noista löydy joku sopiva jollain kokoonpanolla.
Tai sitten näistä seuraavat Trail-versiot: Neuron, Stumjumper, Fuel EX,...
Tubeless yhteensopivat kiekot Maxxis Ikon renkailla.
Mitä tällainen kommentti tarkoittaa? Onko sama kuin tubeles ready?
SamiMerilohi
28.02.2021, 13.39
Tubeless yhteensopivat kiekot Maxxis Ikon renkailla.
Mitä tällainen kommentti tarkoittaa? Onko sama kuin tubeles ready?
On. Tubeless-litku ja venttiilit pitää ainakin ostaa erikseen. Ehkä myös teippi, riippuu vähän kiekoista. Jotkut on myös teipattu valmiiksi. Mulla on Canyonin maantiepyörässä DT Swissin kiekot ja siinä oli tubeless-teipit valmiina.
Joustomatkasta samaa mieltä kuin monet aiemmat kommentoijat. Mulla oli edellisenä maastopyöränä takaa 110 mm ja edestä 130 mm joustava täpäri. Ei tullut perus metsälenkkeilyssä ikinä sellainen fiilis, että olisipa enemmän joustoa.
Katellut taas täpäriä kun kuume vaivaa.Jotkut sanovat ettei kannata ottaa pyörää missä liikaa joustoa.Paljonko se liika on jos hakee poluille pyörää? Tuntuu että noissa nykypyörissä kaikissa 140-150 joustoa.Pyörä siis harkinnassa polkuajoon ei mihinkään rymistelyyn tai alamäkiin.
Hintahaarukka 2-3000e.Ite vaihdoin syksyllä 19 vuotta palvelleen 100mm joustoisen XC-täpärin moderniin 150/140 mm trail-täpäriin (Polygon Siskiu T8). Toimii poluilla minusta erinomaisen hyvin, ei tuosta muutaman sentin lisäjoustosta ainakaan haittaa ole ollut. Toki pyörää on tarkoitus parkissakin ulkoiluttaa, lienee luvallista kun kuuteen kymmeneen ikävuoteen on vielä muutama vuosi aikaa ;)
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
Lux, Epic, Top Fuel, Oiz, Blur, Spark, Scalpel, Anthem. Eiköhän noista löydy joku sopiva jollain kokoonpanolla.
Tai sitten näistä seuraavat Trail-versiot: Neuron, Stumjumper, Fuel EX,...
Tähän jatkoksi lisäisin vielä Santa cruzin Tallboyn (jos vaan pysyy budjetissa).
Orbea Oiz H20.Tollanen vähän kiinnostaisi.
WHYTE S-120 CR (2020)Onko kellään tietoa tälläisestä? Tai yleensäkkin noista Whyten rungoista?
WHYTE S-120 CR (2020)Onko kellään tietoa tälläisestä? Tai yleensäkkin noista Whyten rungoista?
Joo, oli. Aivan asiallinen, ilmeisesti kestävät ihan hyvin. Tyyppivika taitaa olla takaiskarin kiinnityksen naksuminen, helppo korjata. Itselläni malli oli vain s150 CRS. Olisi pitänyt silloin valita tuo 120 versio niin luulen että ajaisin vieläkin sillä. Ainut tuossa 120:ssä taitaa olla että painoa on joustomatkaan nähden reilunlaisesti.
WHYTE S-120 CR (2020)
Onko kellään tietoa tälläisestä? Tai yleensäkkin noista Whyten rungoista?
Yhden Whyten omistaneena ja edellistä pyörää ostaessa tuon s-120 koeistuneena uskaltaisin kyllä suositella. Tuntuu vain Whytellä yleisesti hinnat vähän nousseen, eli kilpailu kovempaa kuin ennen joten tarkkaan saa harkita.
Kiitos vastauksista . Whyte varattu. Jos tuntuu hyvältä niin sen ostan. Budjetissa pysyy kun oli tarjouksessa tuollainen pyörä. 13 ja risat painaa.
Hinnat on noussut joka merkillä ihan jo viime vuoden malleihin verrattuna. Korona vaikuttaa vielä siihen päälle ja esim. Norco ainakin nosti ihan juuri hintojaan vielä julkaisun jälkeen.
Esimerkkinä 2020 Sight A3 oli 2799e, -21 malli julkaistiin hinnalla 2999e (ainoana muutoksena SX voimansiirto -> Deore eli hintaluokaltaan samaa) ja nyt nostivat hinnan 3499e eli hinta noussut viime vuodesta 700e:lla. Myös ainakin Konan trail/enska -mallistossa nousi hinnat noin 300e:lla viime vuodesta ja monella muullakin vastaavia.
Totta.Nyt on myyjän markkinat ku jokapaikasta myyty pyörät loppuun.
Sotanorsu666
31.08.2021, 20.55
Korona-aika, etätyöt ja jatkuva tylsyys ovat ajaneet minut taas pahoille teille ja päässä joku jyskyttää: osta täpäri osta täpäri. Nyt kun asiaan ei näytä olevaan mitään muuta ratkaisua, kuin jonkun pyörän lisääminen ostoskoriin ja painaa sitä tilausnappia. Suurin osa ajoista on ihan perus, eli siis hyvin perusteellista polkuajoa pk-seudun vaihtelevissa maastoissa. Kiviä, juuria, neulaspolkua ja mäkiä ylös alas. Haussa pitkäaikainen luotettava kumppani tositarkoituksella ja tällä hetkellä viisari osoittaa suuren Amerikkalaisen valmistajan suuntaan, koska kyseistä pyörää on saatavilla ja mielestäni jopa ihan hyvällä hinta/laatusuhteella, koska kyseessä on ns. highend 2020 malli. Mitä on ihmiset mieltä(vaikka ei teidän mielipiteillä ole oikeasti mitään merkitystä :) ) ? Alla linkki pyörään mitä tässä olen viime aikoina ihmetellyt internetissä.
https://www.bike24.com/p2405677.html
Oho, hyvä tarjous. Ei varmastikaan huono ostos käyttötarkoitukseesi.
JohnnyBuzz
01.09.2021, 08.33
Oho, hyvä tarjous. Ei varmastikaan huono ostos käyttötarkoitukseesi.
Jep, ei mee kyllä varmastikaan pieleen hankinta tohon hintaan. Värikin hieno! :)
Olen pohtinut samaa asiaa ja omissa aivoituksissani olen tullut siihen tulokseen, että optimi puhtaaseen polkuajoon olisi sellainen 120/120 tai 120/130 joustava menopeli. 100 jousto takana pitää kyllä renkaan polussa paremmin kuin jäykkis, mutta muuten tuntuma voi olla aika kova eli jäykkäperämäinen. Siihen kun lyö 20 lisää joustoa niin voi saada jo vähän mukavuuttakin mukaan uhraamatta liikaa polkutehokkuudesta. Kyllähän noilla uusilla 150/160 joustavillakin pyörillä poluilla hyvin pärjää ja ajaa, mutta itsellä niistä jää sellainen tuntuma että pyörä herää vasta "eloon" kovemmissa vauhdeissa ja kun nokka osottaa alaspäin eli ne vaatis kovaa ajoa. Lyhyempijoustoisilla ei tuu samaa fiilistä ja sellasella vois kuvitella osallistuvansa vaikka johonki Suomen maratapahtumaan. Ja ei, en tarkoita etteikö noilla pidempijoustoisillakin niihin voisi mennä - kyllä voi ja mennäänkin. Siellähän näkee erilaisia pyöriä ihan laidasta laitaan. Muutenkin pidän ehkä enemmän fiiliksestä, että pyörä on mieluummin "alamitoitettu", kun "ylimitoitettu" omiin ajoihin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Ehkä nämäkin fiilikset muuttu iän ja kokemuksen myötä tai vaan vaihtelun vuoksi eli muutaman vuoden päästä etsin polkutehokasta 150/160 täpäriä tai vaihdan täysjäykkään :)
JaskaJopo
01.09.2021, 13.41
Itse en ole ihan sisäistänyt näiden lyhytjoustoisten täpärien järkevyyttä, muuta kuin kisakäytössä. Helpohkoilla poluilla kun pääsee etenemään erittäin sujuvasti modernilla jäykkäperälläkin. Sitten jos puhutaan vaativammasta maastosta, niin siihen tuo lyhyt jousto ei kuitenkaan riitä. Miksi siis ottaa murheekseen takapään jousitusta, kun siitä saatava hyöty ei kuitenkaan kovin kummoinen ole? Joo ei tarvitse ottaa hernettä nenään vaikka meenekin vähän offtopicin puolelle. Aattelin jos täältä saisi jotain valaistusta asiaan.
bike futurist
01.09.2021, 14.00
Itse en ole ihan sisäistänyt näiden lyhytjoustoisten täpärien järkevyyttä, muuta kuin kisakäytössä. Helpohkoilla poluilla kun pääsee etenemään erittäin sujuvasti modernilla jäykkäperälläkin. Sitten jos puhutaan vaativammasta maastosta, niin siihen tuo lyhyt jousto ei kuitenkaan riitä. Miksi siis ottaa murheekseen takapään jousitusta, kun siitä saatava hyöty ei kuitenkaan kovin kummoinen ole? Joo ei tarvitse ottaa hernettä nenään vaikka meenekin vähän offtopicin puolelle. Aattelin jos täältä saisi jotain valaistusta asiaan.
oletko demottanut jotain hyvää lyhytjoustoista täpäriä, kuten vaikkapa Spur, Izzo tai Tallboy? Tähänkin kysymykseen saisit parhaan vastauksen koeajamalla.
JaskaJopo
01.09.2021, 14.17
En ole enkä noilla hinnoilla tule demottamaankaan.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 14.25
Kannattaa varmaan määritellä asiat vaativa maasto ja ei riitä.
Painottaisin sitä mukavuutta mitä omassa postauksessa mainitsin. Kyllä jäykkäperällä ajaa helpot polut vaivatta, mutta jossain välissä ei jaksa enää kevennellä jokasen juuren ja kiven kohdalla ja sitä tulee istuttua satulassa kun perunasäkki. Silloin jousto tuo nimenomaan sitä mukavuutta ja ainakin oma selkä kiittää..
JaskaJopo
01.09.2021, 14.39
Kannattaa varmaan määritellä asiat vaativa maasto ja ei riitä.
Vaativa maasto on sellainen, jossa modernilla jäykkäperällä ei enää pärjää.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 14.49
Vaativa maasto on sellainen, jossa modernilla jäykkäperällä ei enää pärjää.
Ei kai sellaisia Suomessa ole ja mikä on se pärjäämisen raja?
Vaativa maasto on sellainen, jossa modernilla jäykkäperällä ei enää pärjää.
Mitä se pärjääminen on? Onko esimerkkiä tuollaisesta maastosta?
Joo ei sellaista ole. Jos nyt ei ihan suurimpia hyppyjä / droppeja tasaiselle lasketa.
Toinen juttu on sitten se kuinka mukavaa takajäykällä on ajaa jos maasto on pääsääntöisesti kovin juurakkoista ja kivikkoista. Osa tykkää siitäkin.
Mutta tosiaan lähtökohtaisesti kummallakin pääsee yhtä vaikeista paikoista, jos takajäykkä on vain muutoin osiltaan ja geometrialtaan sopiva.
Tai peräti niin että kestävimmät am-jäykkäperät sopii paremmin rankempaankin maastoon kuin kisakireimmät maraton-täysjoustot.
https://www.bike24.com/p2405677.html
Tämä hyvä tarjous tuli itselläkin vastaan selaillessa ja jäin muistelemaan sellaista että joskus Spessuja ei saanut tilattua ulkomailta Suomeen valmistajan rajoitusten vuoksi, vieläkö näin on?
... joskus Spessuja ei saanut tilattua ulkomailta Suomeen valmistajan rajoitusten vuoksi, vieläkö näin on?
Alennushintaan myytäviä vanhoja malleja on joitain vuosia saanut.
Sotanorsu666
01.09.2021, 16.09
Tämä hyvä tarjous tuli itselläkin vastaan selaillessa ja jäin muistelemaan sellaista että joskus Spessuja ei saanut tilattua ulkomailta Suomeen valmistajan rajoitusten vuoksi, vieläkö näin on?
Kohta selviää miten käy.. Laitoin tilauksen eteenpäin työsuhdefillareita meidän firmassa hallinnoivalle yritykselle. Työsuhdepyöränä kun tulee, niin tuota on nyt sitten katseltava 48kk sopimuksen ajan ja sopimuksen jälkeen pyörän saa lunastaa itselleen 100€ hinnalla. Pyörä maksaa minulle sopimuskaudella ja sopimuksen jälkeen lunastettuna yhteensä n.3400€.
En ole enkä noilla hinnoilla tule demottamaankaan.
Tää tais olla se perimmäinen syy miks täpäriä ei tarvi.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 16.12
Tämä hyvä tarjous tuli itselläkin vastaan selaillessa ja jäin muistelemaan sellaista että joskus Spessuja ei saanut tilattua ulkomailta Suomeen valmistajan rajoitusten vuoksi, vieläkö näin on?
On noita ylivuotisia saanut netistä aina. Uusia malleja ei.
Jami2003
01.09.2021, 17.00
Itselläni on 120/130 mm täpäri ja joustua ei ole enempää lähinnä sen takia että ajoasento omaan maramakuun nousee liian pystyksi. Ja jäykkäperällä pärjää joka paikassa mutta sitten kun ajetaan tuntikausia tykkään että myös perä joustaa. Mutta ainahan sitä haaveilee sellaista pyörästä mitä ei ole. Ensin pitää saada enemmän joustoa joka päähän ja sitten taas vähemmän tai ei ollenkaan. On mulla täysjäykkä maasturikin ja varsin hauska peli sekin on. Kuten myös 160/170 mm joustolla oleva enduro. Noilla ajaminen samallakin polulla on varsin eri touhua...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.