PDA

Näytä tavallinen näkymä : Helkama FE11 virtakytkin

Armh
22.02.2021, 19.17
Teenpä tästä oman aloituksen, eli:
Onko Helkama FE11 omistajilla tarvetta osille,joilla pyörän saa käyntiin suoraan akusta? Eli kuten valtaosa pyörän omistajista tietääkin,tuo pyörän oma virtanappihan lopettaa toimintansa n.-4 asteessa.
Olen tehnyt ja asentanut osat itselle 2 pyörään. Olleet nyt testissä n. pari viikkoa,pakkasten vaihdellessa -4 ja -26 asteen välillä. Toimii erittäin hyvin. Helpottaa talviretkiä melkoisesti kun ei tarvitse ruuvailla virtanappia irti ja hönkiä lämpimäksi joka välissä. Kiinnostuneet voivat laittaa yv.tä.
Tilaan osia kysynnän mukaan määrän x sarjavalmistajalta.

Osat on:
-helppo asentaa
-ei muutoksia pyörään tai sen sähköjärjestelmään(ainoa ulkoinen muutos kuminen napin suojahattu)
-varmatoiminen
-edullinen

Musashi
23.02.2021, 13.50
Eikös tämä ole asia mikä pitäis Helkaman hoitaa kuntoon ihan maksutta? Kyllähän Suomessa pitää "suomalaisen" fillarin toimia kohtuupakkasellakin.

Armh
23.02.2021, 14.34
No näinhän se on. Olen kyllä tarjonnut ratkaisua sinnekkin.

Santtu75
23.02.2021, 14.49
Eikös tämä ole asia mikä pitäis Helkaman hoitaa kuntoon ihan maksutta? Kyllähän Suomessa pitää "suomalaisen" fillarin toimia kohtuupakkasellakin.

Tuo on täysin totta, mutta Helkama tuskin tulee asialle tekemään mitään, ennen kuin ongelman ratkaisu tulee Shimanolta, Helkama tuskin tulee ominpäin mitään patenttiratkaisuja tuohon toteuttamaan.
Ja vaikka tekisinkin, niin niiden päivitys ei tälle pakkaskauden enään tulisi ehtimään.

Käytännössä varmastikkin odotetaan Shimanon uutta komponettia/ratkaisua tulevaksi ennen ensi talvea ja tehdään sitten takuukorjauksena osan vaihto valtuutetussa huoltoliikkeessä Helkaman kustannuksella.

Armh
23.02.2021, 14.58
Luultavasti tätä tavoitellaan. Shimano vain ei ole asiaa ratkaissut 3 vuoteen. Tuskinpa siis ratkaisee ensi talveksikaan.

Honkpa
23.02.2021, 15.05
Onhan tämä virtakytkin Shimanolta tietynlainen riman alitus.

Saisko tästä sinun tekemästä ratkaisusta ihan julkisesti tietoa,

Mitä ja mihin nuo osat pyörässä tulevat?
Hinta?
maininta tuosta kumisuojasta tms virtakytkimeen, pyörän kytkimeenkö tule vai.

foto olis avaava

Armh
23.02.2021, 15.31
Yritin kuvaa liittää tähän,mutta ei onnistunut.

vervex
23.02.2021, 23.31
Mitä tuosta pakkasella hyytyvästä kytkimestä lueskellut ulkomaan foorumeilta, niin siellä Shimanon kytkimessä on ilmeisesti joku akku/paristo, joka ei tykkää kylmästä. Samalla selvinnyt, että joissain Shimanon integroidulla akulla varustetuissa pyörissä on kumitapilla peitetty reikä, josta pääsee käsiksi akun virtakytkimeen. Sieltä saa siis tarvittaessa jollain pienellä kuusiokololla tms. vehkeen käyntiin. En sitten tiedä onko Helkamassa mitään tuollaista.

Armh
26.02.2021, 11.47
Nappulat tältä erää myyty. Katsotaan tehdäänkö lisää joskus.

ebike-harrastelija
26.02.2021, 14.45
Nappulat tältä erää myyty. Katsotaan tehdäänkö lisää joskus.Mutta älä nyt vaan kerro mitään muille, millä osilla ja miten sait vian korjattua!

Honkpa
26.02.2021, 15.29
Itsekin olin kiinnostunut, en saanut mitään muuta kuin hinta arvion osista....

No mutta eipä mitään, rakensin itse ratkaisun millä saa pyörän käyntiin akusta.
Dokumentoin vkl.n aikana kuvat jotta jokainen joka haluaa omaansa ratkaisun tehdä tietää vähän suuntaa mitä ja miten.

Mutta lyhyesti: hyödynnetään alempaa juomatelineen pultinreikää
- akkukotelon sisään tulee metalliliuska yläpultin reikään kiinni josta liuska menee alapultin reiän ohi.
- liuskassa on nypy oikeassa kohdassa, joka osuu akun virtakytkimeen.
- Alapultin reiästä esim kuusiokolo avaimella painallus, pyörä käyntiin.

Tein vielä pienen parannuksen eilen illalla, porasin pullotelineen pulttiin 3mm reiän ja yläpultti hiukan pidempänä akkukotelon / rungon kautta paikalleen ja jotensaa pullotelineenkin paikalleen yläpulttiin mutteri ja alapultti tämä reikäversio.

Metalliliuskana käytin vanhaa autostereon ulosvetäjää....

Josko tuo avasi vähän, kuvia tulee vielä avuksi

Katselin osien hinnat netistä niin kustannus näillä alle kympin / pyörä

ebike-harrastelija
26.02.2021, 15.38
Katselin osien hinnat netistä niin kustannus näillä alle kympin / pyörä

Jep, muutaman euron voitto siis mielessä, siksi ei pysty jakamaan tietoa korjauksesta muille. No, tää on näitä.

Honkpa
26.02.2021, 19.27
No niin, tästä vielä muutama kuva tekeleestäni.

Pultin poraamiseen suosittelen pylväsporakonetta, juu ei itsellä ole.
2/5 pultista onnistui kun malttoi.
Pulttiin laitoin mutterin paikoilleen, pihdeillä kiinni ja 3mm terällä rauhassa reikää tekemään, onnistuin saamaan reiän pultin keskelle.
Tuo on tarpeen jotta saa pullotelineenkin kiinni. Telineen kiinnityksessä kiristykseen sit malttia ettei porattu pultti katkea.

https://i.postimg.cc/1Rj1Pf17/FFB2911-B-17-F9-421-C-99-A5-13297-AACF350.jpg (https://postimg.cc/Z0pMxYR6)

Yläpultti tosiaan laitettu tuolta rungon puolelta ja tänne telineen puolelle mutteri, alla oleva kuva kertoo lisää

https://i.postimg.cc/KjRXByB5/4-F89-DD87-C613-4159-A338-BA90-D158-D2-ED.jpg (https://postimg.cc/XBSD6m2Z)

Tuosta kuvasta näkyy se metalliliuska, valkoinen täppä on kohta missä on alapultin reikä.
Eli mitta tuohon nystyrään noin sentti. Nystyrähän osuu painettaessa akun kytkimeen.
Jesari teippi sitä varten että luiska pysyy sivu suunnassa paikoillaan kun sehän ei ole kiinni kuin
yläpäästä.

pari extra kuvaa vielä....

Jos kysymyksiä niin koetan vastata parhaan kykyni mukaan

https://i.postimg.cc/PJcgMFMn/B4-DEF5-B4-F0-EF-49-B6-986-C-FF08-C8409-D62.jpg (https://postimg.cc/kRQYJsZT)
https://i.postimg.cc/V67QJNr6/AF545778-C773-4-A0-B-81-E9-DF4147-F29-F2-E.jpg (https://postimg.cc/phn17RBb)

Testikäynnystyksiä olen tehnyt varmaan 20-30, joka kerta käynnistynyt

tällaisesta liuskasta tehty
https://www.jj-tuonti.com/ct22pi01.html

Foothillster
26.02.2021, 21.20
Jep, muutaman euron voitto siis mielessä, siksi ei pysty jakamaan tietoa korjauksesta muille. No, tää on näitä.?
Ohjeet luvattu kuvien kera...

Lähetetty minun Nokia 2110 laitteesta SMS viestillä

ebike-harrastelija
26.02.2021, 22.39
?
Ohjeet luvattu kuvien kera...

Lähetetty minun Nokia 2110 laitteesta SMS viestilläJep, sitä odotellessa.

Foothillster
27.02.2021, 01.15
Jep, sitä odotellessa.Tota, olenko mä ainoa joka ne tuossa näkee? Vai onko jotain mitä en ymmärrä, siinä tapauksessa otan takkini ja...

Breini
27.02.2021, 07.51
Tota, olenko mä ainoa joka ne tuossa näkee? Vai onko jotain mitä en ymmärrä, siinä tapauksessa otan takkini ja...

Nämä kuvat ei ole aiheen tekijän lisäämiä vaan toinen modaus, kiitos näistä kuvista. Pitää joku viritys tehdä itsekin. Tuota kuvien ja osien panttaamisesta ihmettelen itsekin, facebookissa kyseltiin myös kuka haluais tilata osia mutta nyt näköjään use aihe hävinnyt. Jospa siellä on patenttihakemus vetämässä niin ei voi liikaa paljastaa :D

Honkpa
27.02.2021, 10.36
Minulla ei ole mitään tekemistä tuon maksullisen version kanssa, olin siitä itsekin kiinnostunut.

Vaikutti alkuun hyvältä Armh,n ajatus valmistaa erä akkukäynnistys ”nappeja”.
Mitään tietoa hän ei jakanut vaikka pyysin pariinkin kertaan ja hinta alkoi vaikuttamaan
paksulta (50-60€) oli yhdessä vaiheessa.

Joten pyörä pukille ja tuumimaan miten saisi rakennettua akkukäynnistyksen ja tuollainen siitä tuli.
Saa vapaasti kopioida ja jalostaakin jos kukin tahollaa haluaa.

Oma ajatus on että tämä on harrastepalsta missä jeesataan ja jaetaan vinkkejä....????

Niin ja pikku lisäys; paikallisesta shimano huollosta viikolla kysyin tilannetta.
Oletettavasti ei tälle kaudelle ole tulossa korjausta, työllä on mutta kestää...

Siitä tämä kiinnostus ratkaista edes jotenkin tämä kytkin dilemma paremmaksi kuin lämmitellä
kytkintä aina kun lähtee ajelemaan.

Armh
27.02.2021, 10.55
Enpä yleensä jaksa vaivautua kommentoimaan tämmöstä tyhjää nillitystä, mutta tehdään poikkeus. Tuossa yllä on esitetty valtavan hieno ratkaisu, jonka jokainen askartelusta kiinnostunut voi kyhäillä omaan mankeliinsa. Minun palikalla ei ole kuitenkaan oikein mitään tekemistä tuon kötöstyksen kanssa. Osaa menee nyt kohtalainen läjä sekä yksityisille ihmisille että jälleenmyyjille, eli valtaosa ihmisistä ymmärtää että puhumme vähän eri tasoisista ratkaisuista. Facebookissa on ilmoitus ollut, josta se on poistettu kun palikka erä on myyty. Ei nimittäin jaksa lueskella jonnin joutavia ruinauksia askarteluohjeista, joita tuli järjetön määrä noiden asiallisten yhteydenottojen kylkiäisenä.Ja hinta jäi muuten korkeammaksi kuin mitä tämä askartelija kauhistelee tuossa ylempänä. Piensarjatuotanto on valitettavasti kalliimpaa kuin jeesusteippi ja kuumaliima. :D Mutta hyvin löytyi maksukykyisiä ostajia.Että näin. Aurinkoista kevään jatkoa kaikille, pettymyksistä huolimatta.

Honkpa
27.02.2021, 11.11
tulihan se sieltä, jännä et kun kysyy lisätietoa tarjottavasta tuotteesta, ei saa mitään vastinetta.

Hyvä että sait erän myytyä, me muut kötöstellään

Monza
01.01.2024, 14.14
Moro, vieläkö teet noita virtakytkimiä? Itselläni nyt pyörä toista talvea ja virtanappiongelmat alkoivat välittömästi pakkasten tultua. Viime talvena ei ollut minkäänlaisia ongelmia.

Monza
03.01.2024, 16.08
Kyselin tuota virtanappiasiaa Helkamalta, josta tulikin vastaus samantien. Eli ongelma on Shimanolla tiedostettu, ja virtanapin rakennetta kuulemma muutettu useamman kerran, tuloksetta. Helkamalla ongelma on ratkaistu niin, että ainakin vuoden 2022 pyöristä alkaen pyörän runkoon on Suomen tehtaalla porattu ruuvarin mentävä reikä valmiiksi, juuri siihen juomapullotelineen alemman ruuvin alapuolelle. Siitä voi painaa ohuella ruuvarilla tms. suoraan akun virtanappia, jolloin pyörä käynnistyy. Jos tuota reikää ei olisi ollut valmiiksi tehty, tarjoutuivat tekemään sen takuutyönä. Ja reiässä on kumitulppa suojana kosteutta vastaan.