Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sitkeä polvikipu + ahtaan lonkaan FAI oireyhtymä

Gibsy
21.02.2021, 21.22
Tarinani voi tuntua pitkältä, mutta te jotka olette kärsineet samasta vaivasta tai kärsitte edelleen ja olette ehkä löytäneet jo lääkkeet kivun poissa pitämiseen niin toivottavasti luette tämän loppuun ja jaatte ajatuksianne.
Pahoittelut myös ajoittain sekavasta kirjoitusasusta.

Taudinkuva lyhyesti selitettynä: kipu on polven ulkosyrjällä ja hieman lumpion alapuolella. Vaiva on diagnosoitu minulla juoksijan polveksi. Kipu alkaa pienenä tunteena josta lisääntyy jäätäväksi jos lenkkiä vain jatkaisi. Seuraavana päivänä kipu on jo tiessään.
Tämän lisäksi minulle on diagnosoitu ahtaan lonkan oireyhtymä. Tämän asian tiimoilta tapaan pian ortopedin ja tällä käynnillä toivottavasti selviää voiko lonkat saada kuntoon muulla kuin tähystyksellä. Vasen jalka on myös aavistuksen lyhyempi ja polvikipuja onkin esiintynyt enemmän vasemmassa jalassa. Työkengissä minulla on yksilölliset tukipohjalliset mm. tämän takia.

Aktiivista pyöräilytaustaa minulla on kymmenkunta vuotta, mutta ennen 2020 kesää oli taukoa melkein parisen vuotta ja tauon jälkeen kivut alkoivat taas kun ostin kesällä gravelin. Aloitin taas aktiivisen venyttelyn ja rullailun ja siitä oli jossain määrin apua ja pystyin pyöräilemään jopa 60km ilman kipuja jos olin tehnyt jumppaa joka ilta. Ilmojen kylmetessä kipu palasi herkemmin. Jumppa joka ilta alkoi kuitenkin puuduttamaan, joten ihan joka ilta en ole enää tehnyt, 4-5 kertaa viikossa kuitenkin. Jumppaan olen lisännyt nyt kuntosalia ja kotijumppaan polvia tukevia lihasharjotteita. Kuntosalitaustaa minulla ei juurikaan ole ja alaraajojen lihakset ja faskiat ovat myös todella kireät ja liikeradat ovat pienet. Lonkkieni tila aiheuttaa suurta jäykkyyttä lantion seudulla joka on varmasti suuri tekijä polvien kipuihin. Pyörän säädöt on tehty bike fitissä ja kengissä on spessun body geometry pohjalliset.

Talven aikana olen ajanut pari lyhyehköä testilenkkiä kivuitta ja jumpasta on tainnut olla hyötyä. Erehdyin kuitenkin lumikenkäilemään hiljattain ja tämä ei juurikaan hyvää tehnyt vaan tuttu tunne on vaivannut aina välillä nyt viikon päivät polvia kenkäilyn jälkeen.

Voisiko jostain polvituesta olla apua? Entä magnesiumsuihke? Voiko mistään ”vippaskonstista” edes löytää apua näin rikkinäiseen mieheen? Ikää minulla on 40 ja ei ylipainoa.

jakkok
21.02.2021, 21.45
Jaksoin lukea helpolla loppuun. Tutun kuuloista vaivaa...

Juoksijan polvi on vaivannut itselläkin. Yleensä n.3km jälkeen alkoi pieni kireys hiipimään polveen ja kohta ei kipua enää kestänyt. Loppumatkan pystyi muistaakseni kävelemään. Tuohon löytyi jotain venyttelyjä. Ne auttoi hieman. No en jaksanut niitä venyttelyjä ja juoksu jäi noin kymmeneksi vuodeksi sivuun.

Pyöräilyssä ei ole ollut pahempia polvikipuja. Pientä jäykkyyttä ja joskus kipua pitkillä 100-200km lenkeillä. Maastossa on saattanut olla myös pientä vihlontaa jos on ollut raskasta menoa.

Kerran sitten lähdettiin kunnon 400km lenkille. Polvi kipeytyi jossain 150km kohdilla melkein kuin juostessa. Tauolla koitin sitten laskea penkkiä vähän liian alas ja pystyin siten ajeleen lenkin loppuun. Polvi oli jonkin verran eri värinen ja turvonnut tosin tuon jälkeen... Tuon jälkeen olen laskenut pyöristäni penkkejä n.1cm "liian alas" ja en ole kärsinyt enää polvikivuista.

Pyöräily lienee myös parantanut jalkojen/reisilihasten liikkuvuutta, koska pystyn taas juoksemaan 10km ilman kipuja. Riittää minulle.

Tsemppiä paranteluun. Oletko kokeillut noita venyttely/liikkuvuustreenejä?

Edit: Olihan tuolla jotain venytyksiä kokeiltukin...

Huoleton
21.02.2021, 22.37
Mullakin juoksijan polvivaivasta kokemusta. Eniten juostessa mutta välillä myös pyöräillessä.
Itse yhdistän sen eniten jalan asentoon liittyvään ongelmaan. Polveen tulee jostain syystä sivuttaista kuormaa ja siitä sitten alkaa kipuilu. Hommaa on vaikea jäljittää kun kipu ei tule heti eikä myöskään katoa heti vaikka asennon saisi korjattua.
Voi olla että aika harva bikefittaaja tuota osaa korjata ellei sitten säkällä. Ei näytä olevan kakille fysioterapeuteillekkaan ihan selkeä homma.
Lopunperäiset syyt lienee aika yksilöllisiä.
Itsellä jumpasta tai venyttelystä ei ole ollut apua.
Paras varmaan olis jos asiasta oikeasti ymmärtävä pääsis katsomaan jalkojen liikeratoja pyöräillessä.

Klossien säätöä on helppo koittaa. Klossi taakse sisään voi ratkasta jotain tilanteita. Klossien kääntäminen niin että kantapäät on enemmän sisällä voi auttaa myös. Tai sit toisinpäin.
Vähemmän helppo kokeiltava on lyhyemmät kammet.
Penkin korkeudella on merkitystä myös.

nure
22.02.2021, 08.27
Tai sitten yksinkertaisesti myönnettävä ettei kaikki lajit sovi kaikille. Itse juoksisin ja pelaisin tennistä kuten joskus nuorena mutta kun raskasrakenteisena juoksu sovi eikä tenniskään parasta polville niin tyydyn pyöräilyyn, harrastukseen joka ei aiheuta mitään kipuja...

Antza44
22.02.2021, 08.56
Mun polvikivut johtui ja johtuu täysin lihaskireyksistä. Magneetti kuvissa asti kävin aikoinaan toteamassa, että ei mitään vikaa ole. Rullailulla, lihavasaralla ja venyttelyllä pysyy kivut poissa. Tuo vaihtoehto kannattaa pitää mielessä. Nyt ranteet vaivaillut. Se on kädetkin otettava taas aktiiviseen lihashuoltoon. Magnesiumia syön myös päivittäin.

Firlefanz
22.02.2021, 09.11
Juoksijan polvi on nimestään huolimatta vaiva jonka voi saada harrastamatta juoksua. Se taitaa itse asiassa olla yleisin polvivaiva pyöräilijöillä. Ja jos juoksijan polvi on sitä laatua ja siinä pisteessä että pyöräily aiheuttaa kipuja, ei juoksemisen lopettaminen tai juoksemattomuuden jatkaminen paljon auta.

Jos olisin kovasti taipuvainen tekemään etädiagnooseja, voisin melkoisella varmuudella väittää että nuren polvivaivat olivat aikoinaan ihan muuta sorttia. Kertauksen vuoksi: juoksijan polvi tunnetaan myös lyhenteellä ITBS ja se on vain yksi juoksijoilla esiintyvistä polvivaivoista.

https://roadcyclinguk.com/how-to/fitness-nutrition/how-to-treat-avoid-iliotibial-band-syndrome.html

ITBS oli minunkin riesanani silloin kun olin olevinani juoksija. Se oli erityisen kiusallinen kahdestakin syystä: (1) sen paraneminen vaati jokseenkin täydellistä rasittamattomuutta kohtuullisen pitkän ajan ja (2) se oli viheliäisen petollinen sillä pahimman vaiheen jälkeen se salli tietyn määrän rasitusta, mikä houkutteli kuvittelemaan että vaiva on ohi ja lenkkien määrää ja/tai kestoa saattoi turvallisin mielin lisätä - ja taas oltiin akuutissa vaiheessa, vieläpä entistä pahempana. Toisin sanoen, ITBS oli kohdaltani historiaa vasta sitten kun suostuin uskomaan että taukoa on pidettävä niin kauan että tuntuu kuin kaikki olisi aloitettava alusta. (En kehtaa edes kertoa kuinka kauan tämän yksinkertaisen tosiasian hyväksyminen kesti...)

Hoitona oli jo silloin hyvin samantapaisia venytyksiä ja harjoitteita kuin ylläolevassa jutussa esitetyt. Nykyään on myös menetelmä jota ei vielä silloin ainakaan kovin yleisesti tunnettu, Active Release Technique, mutta sen tehokkuudesta ei minulla ole edes luotettavaksi katsottavia kuulopuheita. Kovasti sitä kuulemma markkinoidaan ja ehkäpä se voisi olla ainakin YouTube-videoiden kautta tutustumisen arvoinen?

Last but not least, kaikennäköisten rasitusvammojen syntyyn on kaksi perussyytä: (1) harjoitusmäärän liian nopea lisääminen ja (2) harjoittelun laadun tai varusteiden liian äkkinäinen tai suuri muutos. Molemmat helppoja välttää teoriassa tai tunnistaa jonkun toisen kohdalla, mutta...

(Voisi lisätä kolmannenkin perussyyn eli sen ettei tunnista alkavia oireita ja pidä taukoa tai ainakin kevennä harjoittelua vaan uskoo kivun olevan nopeasti ohimenevää laatua - sellaisiakin kun on olemassa - mutta ikävä totuus kuitenkin lienee että ensin syntyy vamma ja sitten vasta ilmenevät oireet...)

Gibsy
22.02.2021, 10.37
Mainittakoon vielä, että ennen bike fitissä käyntiä polvet tuppasivat kääntyä polkiessa kohti runkoa. Bike fitissä satulan ollessa oikeassa asennossa polvetkin alkoivat pysyä suorassa. Olen laittanut merkille myös, että kyykkyä tehdessä varsinkin vasen jalkapohja kippaa sisäänpäin jos en keskity sitä pitämään tasaisesti lattiaa vasten.

Syitä kipuiluun on varmasti useita ja useimmat niistä on ehkä jo tunnistettu, kuten lihas ja faskia kireys heikoilla lihaksilla..

Onko ketään kokeillut polvitukia ko. vaivaan tai voiko se viedä asiaa vain huonompaan suuntaan?

pätkä
22.02.2021, 11.02
Tuttu vaiva. Tuntui vain toisessa polvessa, toki vain siinä sääriluun yläpäässä ulkopinnalla. Fillaroidessa alkoi aina jossain 20km kohdalla. Kipu hävisi heti kun pysähtyi ja seisoi paikollaan mutta alkoi taas uudestaan hetken ajettuani. Mulla auttoi lopulta satulan laskeminen n.10mm alaspäin. Tätä ennen tuli kokeiltua kaikki mahdollinen, klossien säädöt, polkimien vaihto lookeista speedplayhin jne. Millään en uskonut, että satula oli liian korkealla.

jame1967
22.02.2021, 11.06
Kysäsempä nyt kun itselläkin on tullut polvivaivaa , onko kokemuksia olisiko kuntosalista hyötyä esim.jalkakyykky .Olen saanut semmosen käsityksen että painoharjoittelu voisi auttaa nivelongelmiin.

nure
22.02.2021, 11.27
^Tietenkin lihakset tukee muttei vauriota poista. Itse prässiä harrastan polvien vuoksi ja joskus jopa liika lihasmassa aiheuttaa että pyörä ei pyöri yhtä notkeasti... Jalkakyykky hyvä liike kun tekee tarpeeksi syvänä, on myös vahvasti selkää voimistava liike...

Gibsy
22.02.2021, 11.33
Pätkän kuvailema kivun kohta kuulostaa samalta kuin oma. Satulan korkeus pitäisi olla minulla nyt oikea tai ainakin sitä laskettiin bf:ssä yllättävän paljon kun nyt se tuntuu olevan liiankin matalalla, mikä on kuitenkin laskennallisesti oikea. Omalla kohdalla kivuttomaan ajamiseen voi mennä aikaa jos vaiva on kääntynyt krooniseen suuntaan. Toivotaan että näin ei ole ja keväällä ajo sujuisi ongelmitta.

Jamen kysymykseen en osaa antaa oikeaa vastausta, mutta ei niistä harjotteista haittaakaan ole. Vähemmän nivelet saavat rasitusta jos tukilihakset ovat kunnossa.

Marsusram
22.02.2021, 12.23
Tuohon polvikipuun päättyi aikanaan myös oma maratonharrastus Budapestissä 25km kohdalla. Tiejuoksu on liian staattista ja oma ruumiinrakenne ei ole luotu siihen, totesin.
Pyöräillessä on yleensä vihlaisu johtunut kireistä paikoista, usein staattisesta asennosta tielenkillä ja loppunut lihashuollolla ja venyttelyllä. Jalan ulkosyrjän venytykset lonkasta pohkeisiin lähinnä vaativat lisää huomiota, muut (sisäsyrjä, ojentajat ja koukistajat) hoituvat yleensä helpommin.

Mainittakoon vielä, että ennen bike fitissä käyntiä polvet tuppasivat kääntyä polkiessa kohti runkoa. Bike fitissä satulan ollessa oikeassa asennossa polvetkin alkoivat pysyä suorassa. Olen laittanut merkille myös, että kyykkyä tehdessä varsinkin vasen jalkapohja kippaa sisäänpäin jos en keskity sitä pitämään tasaisesti lattiaa vasten.

Syitä kipuiluun on varmasti useita ja useimmat niistä on ehkä jo tunnistettu, kuten lihas ja faskia kireys heikoilla lihaksilla..

Onko ketään kokeillut polvitukia ko. vaivaan tai voiko se viedä asiaa vain huonompaan suuntaan?

Samoin kuin juoksussa, täytyy kiertymät huomioida. Asennon muutos satulaa säätämällä tai klossien säätö ei saa pakottaa johonkin vieraaseen liikerataan josta aiheutuu lisää rasittavia voimia, vaan pitää pyrkiä itselle luonnollisiin liikeratoihin.
Klossia voi joutua siirtämään taaemmaksi kengässä, jos jalkaterä kääntyilee kammenkierrossa paljon.

Polvituista voi olla hyötyä jos on löysä nivel ja tarvitsee lisää kireyttä oikein toimiakseen.
Hyvä lihaskunto on asennon säilyttämisen kannalta tarpeen, ettei väsyessä repsahda.

TERU
22.02.2021, 13.18
Polvet joutuu lujille ajaessa, suurta uutta ei aikaisempien kommenttien lisäksi ole ajatuksissa, klossien säätöä keskemmälle ja ulommaksi jotta jalka asettuu lähelle kampea, samoin satulaa suositusta alemmaksi, sentti ehkä pari; vielä kun muistaa käyttää kierroksia kammissa eikä runttaa pidempiä jaksoja.

Minulla vanha akillesvaiva ja se ei haittaa kun tuohon malliin säädän oman ajoni, mutta luulen polvivaivojen osalta toimivan vähän samaa.

Huoleton
22.02.2021, 14.28
En oo kyllä polvitukea koittanut kun se tuntuisi jotenkin älyttömältä koska silloin kun tuo on kipeä niin se ärsyyntyy ihan koskemalla. Eli ei tekis mieli laittaa siihen mitään tukea vielä painamaan. Toisaalta taas homma voi johtua just sivuttaisesta kuormasta polvelle esim just jos vasen jalkaterä kaataa polvea sisään ja jalan lihakset sitten vääntää vastaan. Kai siinä teoriassa vois joku tuki auttaa jos on on just oikeanlainen. Ennemmin kuitenkin lähtisin korjaamaan sitä polven kaatumista sisään jos se on ongelma.
Yks kaveri kerto että hänellä homma korjaantui "patella strap" mallisella tuella eli käytännössä remmi polven ympäri lumpion alapuolelta. Jotenkin tuntuu että oli varmaan eri vaiva kun itellä tai sitten oli vaan säkällä että korjaantui remmistä huolimatta.

Gibsy
23.02.2021, 14.18
Tuohon polvikipuun päättyi aikanaan myös oma maratonharrastus Budapestissä 25km kohdalla. Tiejuoksu on liian staattista ja oma ruumiinrakenne ei ole luotu siihen, totesin.
Pyöräillessä on yleensä vihlaisu johtunut kireistä paikoista, usein staattisesta asennosta tielenkillä ja loppunut lihashuollolla ja venyttelyllä. Jalan ulkosyrjän venytykset lonkasta pohkeisiin lähinnä vaativat lisää huomiota, muut (sisäsyrjä, ojentajat ja koukistajat) hoituvat yleensä helpommin.

Samoin kuin juoksussa, täytyy kiertymät huomioida. Asennon muutos satulaa säätämällä tai klossien säätö ei saa pakottaa johonkin vieraaseen liikerataan josta aiheutuu lisää rasittavia voimia, vaan pitää pyrkiä itselle luonnollisiin liikeratoihin.
Klossia voi joutua siirtämään taaemmaksi kengässä, jos jalkaterä kääntyilee kammenkierrossa paljon.

Polvituista voi olla hyötyä jos on löysä nivel ja tarvitsee lisää kireyttä oikein toimiakseen.
Hyvä lihaskunto on asennon säilyttämisen kannalta tarpeen, ettei väsyessä repsahda.

Jalkojen ulkosyrjään en ole mielestäni löytänyt oikein tehokkaita venytyksiä. Millainen liikerepertuaari sulla on?

pätkä
24.02.2021, 15.49
Pätkän kuvailema kivun kohta kuulostaa samalta kuin oma.

Gibsy, googlaa fibular head pain. Mulla oli juuri tuo kohta. Fysioterapeutti oli aivan pihalla kun yritin ensin sitä kautta vaivaa selvitellä.

Herman
24.02.2021, 16.14
Polvet joutuu lujille ajaessa, suurta uutta ei aikaisempien kommenttien lisäksi ole ajatuksissa, klossien säätöä keskemmälle ja ulommaksi jotta jalka asettuu lähelle kampea, samoin satulaa suositusta alemmaksi, sentti ehkä pari; vielä kun muistaa käyttää kierroksia kammissa eikä runttaa pidempiä jaksoja.

Mitään mullistavaa ei ole minullakaan lisättäväksi, paitsi että omalla kohdallani soikeat eturattaat ovat tulleet jäädäkseen jokaiseen pyörääni :).

nure
25.02.2021, 10.25
TERUn kommentista poiketen en ole koskaan huomannut että polvet joutuu koville esim. verrattaessa juoksuun. Oikea säädöt pyörässa ja oikea ajotekniikka auttaa.

Nykyään itsellä kummassakin ovaalit mutta en kummemmin eroa huomannut missään suhteessa...

TERU
25.02.2021, 11.20
Tuota, ajatteleppa millainen vipuvoima polviin sattuu ja toistoja on älytön määrä!

Juoksu on vielä kovempi polville, mutta se on kuitenkin hyvin evolutiivinen rasite, alkukansat juoksivat päiväkausia saaliin perässä...

Pyörä Äijä
25.02.2021, 13.22
Polvikipu on aika paha, välttämättä tähystämättä ei aina pysty diagnosoimaan mikä on vialla. Eli onko tulehduksesta johtuvaa, kulumaa, molempia jne.
Tulehdukseen auttaa kivun aiheuttaman rasituksen poisto, lepo ja tulehduskipulääke kuuri, eli burana, voltaren tms. jonkin aikaa.
Tulehdus voi olla kyllä pitkäaikainenkin ongelma ja uusii helposti jos saa samaa rasitusta, kuin mikä sen alunperin aiheutti.

Iskuttava kuormitus, eli juoksut ja muut aiheuttaa helposti näitä kipuja, mutta myös pyöräily ottaa polville aika paljon kun käyttää isompia tehoja, liian isoa vaihdetta.
Lonkan virheasennot tai jäykkyys voi aiheuttaa kyllä myös huonon liikeradan, mikä edesauttaa tuota polven kipuilua.
Toisaalta pyöräily on periaatteessa hyvä polven kuntoutusmuoto, mutta pienillä tehoilla pitäisi ajella että ei mene voimaa liikaa läpi.
Lukkopolkimien vaihto flätteihin voisi auttaa, en tiedä. Jos lukko pakottaa jalkaa asentoon missä se ei halua olla, voi se aiheuttaa varmaankin ongelmaa kun toistoja tulee kuitenkin aika paljon.
Eli jos kokeilee ilman ja katsoo vaikuttaako.

Hyvä lihaskunto polvinivelen tukilihaksissa auttaa pitkässä juoksussa estämään kipua, mutta toisaalta liian kipeän polven kanssa lihasten voiman kasvattaminen ei ole
välttämättä hyvä. Periaatteessa voimaan pitäsi kuitenkin käyttää suht lyhyttä sarjaa eli isoa kuormitusta, niin ei tee välttämättä hyvää polvelle. Ei ainakaan saa kivut pahentua, mutta ehdotomasti pitäisi kuitenkin voimistaa lihaksia. Mutta ei ainakaan mitään reisiojennuksia istualtaan, syväkyykkyjä tms. Viimeisiä liikkeitä huonolle polvelle.

Onhan noita lisäravinteita, magnesiumit, hainrusto uutteet jne. mitä voi kokeilla polven kipuun, josko auttaisi. Joidenkin mukaan auttaisi ainakin kuluma vaivoihin.
Sitten on piikkiä polveen, esim. synvisc, nivelnesteen korvike, eli jos rustot ohentuneet niin tuosta voisi olla apua. Jääkiekko pelaajat käyttäneet polviin.

Luistelu kevyillä tehoilla ja tehoja pikkuhiljaa lisäten voisi auttaa polveen. Tulee erilaista liikuntaa polvelle.

FAIhin venyttely ja lihasten voimistaminen. Mieluummin noilla saisi kuntoon, kun ei ole kuitenkaan helppo leikkaus jos joudutaan avartamaan.
Esim. slaavikyykky on hyvä venytys. Lantion nostoja lattialta ja sohvalta tms. lihasten vahvistamiseen.
Kuntoutus ohjeita olisi kyllä hyvä saada asian osaavalta fyssarilta.

Pyörän kova ja kapea satula voi olla huono, eli pehmeämpää ja leveämpää satulaa mahdollisesti voisi harkita jos kipeytyy ajamisesta.

Vaikeahan näistä on sanoa, jokaisella vähän eri vaivat ja syyt.

TERU
25.02.2021, 15.05
Hyvä asiallinen luento, kiitos tuosta!

Me nuren kanssa olemme ajanet pienen ikämme ja meillä polven jänteet sun muut nivelet sitkistyneet kestämään pyöräilyn rasitukset, mutta se joka aikuisena aloittaa, voi saada sitkeitä vaivoja polviinsa, no vaivoja muitakin aluksi tulee. Usein vielä liian suurilla välityksillä aloitus ja eksoottiset säädöt, kun etsitään omasta mielestään hyvää, mukavaa ajoasentoa eikä haluta mitään keskinkertaisen normaalia tavisten ajoasentoa...perushyvä asento on kuitenkin hyvin tavallinen, lähellä ammattilaisten asentoa, tanko on hitusen ylempänä tosin.

Aakoo
25.02.2021, 15.40
Itse kuntoutin todella heikossa hapessa olleet polvet nimenomaan vaihtamalla juoksemisen fillarointiin kolmekymppisenä. Aikaisemmin rasituksesta turpoavat, kipeytyvät ja jäykät polvet ovat olleet kunnossa monta vuotta. Pystyy polkemaan pyörää, kyykkäämään salilla ja katsomaan slaavikyykyssä telkkaria ilman mitään polvioireita. Syön mankkua ja glukosamiinia, mutta enemmän varmaan lumevaikutusta kuin oikeaa apua mutta on kuitenkin. Juoksemista kyllä välttelen em. syystä edelleen.

TERU
25.02.2021, 15.50
Totta tuokin, monta entistä maratoonaria tapaan tien päällä, joilla juuri jalat, polvet usemmiten *askana ja ajavat nyt hyvin paljon. Nuo maratoonit ovat hyvä pohja jopa tapahtumaköyhille pyörälenkeille näille tasangoille.

Firlefanz
25.02.2021, 17.12
Kommetoijat tuntuvat varsin yleisesti olevan sitä mieltä että ketjun avauksessa kerrottu diagnoosi on ollut ihan väärä. Eihän se toki mahdotonta ole, vaikka juoksijan polvi lienee suhteellisen helppo diagnosoida ja diagnoosin voi yleensä varmistaa vaikkapa käynnillä fysioterapeutin luona.

No, eihän annetuista ohjeista ja omakohtaisista kertomuksista vahinkoa ole voinut tulla kenellekään, jollekin niistä voi olla jopa suoranaista apua ja tiedon lisääntymisestä ja ymmärryksen kasvamisest on meille kaikilla hyötyä asiassa kuin asiassa.

PS Mankku lienee magnesiumia. Slaavikyykystä löytyi tällainen:

https://www.youtube.com/watch?v=9DE9i6QkYeg

TERU
25.02.2021, 19.48
Noita syväkyykkyohjeita löytyy netistä useampia, noista tsekkaamaan itelle sopivin.

Täällon yksi tuttava joka sanoo olevansa inkiväärilähettiläs, käyttänyt jo pidempään kuin plasebo-ajan jauhetta nivelvaivoihin, väittää auttavan.

Firlefanz
25.02.2021, 21.22
^ Mutta onko yksikään netistä löytyvä syväkyykkyhje yhtä hauska ja tähän ketjuun sopiva?

Zinaxin oli luontaistuotekauppojen menekkituote jo parikymmentä vuotta sitten. En mitenkään epäile etteikö jauhe olisi tuttavaasi auttanut, mutta en usko juoksijan polven olleen hänen vaivansa.

F. Kotlerburg
25.02.2021, 21.25
Kyllä se helposti nuo lantionseudun ongelmat heijastuu noihin polviongelmiin. Polville tulee enemmän kuormaa kuin pitäisi. Ainakin juostessa. Miksipä ei rasittaisi polvia ihan koko ajan sitten ja ongelmat tulee liikkuessa. Itse "kärsin" juoksijan polvesta aina silloin tällöin ja ongelma on selvästi siinä, että lantio putoaa juostessa liian alas ja sitten polville tulee kuormaa liikaa ja alkaa juoksijan polvi oireilla. Kun keskittyy ja jaksaa pitää lantion ylhäällä niin polvi ei kipeydy. Ongelma ei siis ole jalkojen lihasten heikkoudessa vaan ylempänä. Heikko keskivartalo on syy moniin ongelmiin :)

Kaippa se gravelilla tai muulla kippurasarvisella ajaessa voi lantion huonosta asennosta johtua, jos keskivartalo ei jaksa kannattaa ajoasentoa. Maasturissa ei ehkä niinkään, kun asento on pystympi. En tiedä, en ole asiantuntija.

Pyöräilessä ei kyllä ole ongelmia kuin ehkä jotain ihan pieniä tuntemuksia, kun on ajanut koko päivän.

nikobiker
25.02.2021, 22.09
Laitetaanpas oma sairaskertomus tähän, josko siitä jollekulle olisi hyötyä.

Heinäkuussa 2017 kovan lenkki- ja treeniviikon jälkeen alkoi yllättäen voimakkaat oikean polven vihlaisut. Taipeen takanurkassa. Polven suoristaminen < n. 80 asteen koukusta vihlaisi aina voimakkaasti, jos ojennuksessa oli vähänkään voimaa. Esim. kyykystä nouseminen oli täysin no-no ja monesti huolimattomasti tuoliltakin nouseminen saattoi vihlaista. Tätä alkoi seurata monenlaiset kivun, paineen ja tulehduksen tunteet polven sisällä ajaessa, leposäryt ym. Kävin usealla yksityisen puolen ortopedillä ja erehdyin kaupunginlääkärillekin (en ala tässä avautumaan tästä käynnistä tämän enempää). Tuli nivelrikkotuomioita sekä ohjeistuksia jatkuvasta tulehduskipulääkkeiden syönnistä jne. Näkyihän magnettikuvissa toki jonkin verran kulumaa (ikää 43 tuolloin). Oli pitkiä taukoja ja niiden jälkeen helpompia jaksoja, kunnes taas kivut ja leposäryt pahenivat. Nimenomaan aina ajaminen pahensi tilannetta. Kun ei ajanut, oireet pysyivät loitolla. Jatkoin kuitenkin sinnikkäästi "sen oikean ortopedin" etsintää ja löysinkin. Hän huomasi katsoa oikean nilkan liikeradan ja totesi sen olevan virheellinen ja rajoittunut. Sen jälkeen hän ohjasi minut fysioterapeuttitutullensa ja homma alkoi avautua.

Fysioterapeutti totesi saman ongelman nilkassa ja kuittasi, että tämä saadaan kyllä korjattua. Vasta tässä kohtaa tuli heureka ja muistin erään lenkin vuodelta 2015, jolloin kovassa ylämäkirunttauksessa minulla katkesi ketju. Oikeaan nilkkaan sattui ihan kunnolla ja jouduin siitä nilkan revähdyksen vuoksi päivystykseen ja keppejäkin pidin jonkin aikaa. Kivut helpottivat muutamassa viikossa ja pääsin taas satulaan. Enkä miettinyt asiaa sen enempää. Vasta 1,5 vuotta tuon jälkeen alkoivat polvioireet enkä tietenkään osannut ajatella yhteyttä edellä mainittuun ollenkaan.

Tuo nilkan liikerajoite nimittäin aiheutti pyörittäessä virheellisen kuormitusrakenteen polveen, joka ajan kanssa alkoi syödä itse polviniveltä. Fysioterapeutti todellakin tiesi, mitä teki, nimittäin käytännössä yhden käyntikerran yhteydessä tehty nilkan mobilisointi sai aikaan sen, että pystyin välittömästi nousemaan kyykystä ylös ilman kipuja. Polven kuormitusrakenne korjautui ja polvitaipeen vihlaisu jäi kertalaakista pois. Tässä kohtaa tästä nilkkahaverista oli kulunut jo yli 3 vuotta...hoidon jälkeen seurasi useamman kuukauden ajan uusia, outoja, vaihteleviakin kivun tuntemuksia polvessa. Esim. en pariin kuukauteen voinut käyttää lukkopolkimia kipujen vuoksi. Kuitenkin n. 4kk jälkeen hoidosta alkoi tuntua hyvältä ja normaalilta, ei enää kipuja. Tuntui myös, että mitä enemmän ajoin, sen paremmalta polvi aina tuntui. Polven hermostolla kesti näemmä aikansa totutella uudestaan normaaliin, terveeseen liikerataan.

Opetus tässä on se, että ihminen on kokonaisuus... ongelma ei välttämättä ole ollenkaan siellä, missä kipu. Loukkaantumiset saattavat aiheuttaa suojajännityksiä, jotka johtavat virheasentoihin, virheellisiin kuormitusmalleihin liikeradoissa. Nuo kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa osaavalla ammattilaisella. Monet lääkärit ovat erikoistuneet vain pieneen kehon osa-alueeseen eivätkä pitkästä koulutuksestaan huolimatta aina osaa nähdä metsää puilta. Kannattaa myös olla sinnikäs ja hakea useampia mielipiteitä. Onneksi tein näin. Ensimmäisen ortopedin ohjeilla olisin polveni kanssa siinä tilanteessa, etten hyvin varmasti pystyisi pyöräilemään enää ollenkaan. Nivelrikkotuomiooni alistuneena.

Se oikea ortopedi tässä tarinassa oli Mikko Kirjavainen (Googlen perusteella nykyään työskentelee Mehiläisessä) ja Helsingin Fysioterapiaklinikalla hoidettiin vaiva kuntoon. Ei ollut maksettu mainos tämä.

Tom_E
25.02.2021, 22.15
Jos aloittajan ongelmana on it-jänteen kipu, niin voin tarjota vertaistukea, mutta en ratkaisua. Itse kärsin kipeytyvästä it-jänteestä (oma arvaus) molemmissa polvissa pyöräilyssä, kävelyssä, juoksussa ja jopa uinnissa. Omalla kohdallani haitta on ollut olemassa pyöräilyharrastuksen alusta lähtien eikä se ole koskaan mennyt pois. Alkuvuosina venyttelin, rullailin, tein kaiken maailman vahvistusliikkeitä, säädin klosseja, säädin ajo-asentoa, säädin pohjallisia (minulla myös pitäisi jalkojen olla hieman eri mittaiset ), säädin kaikkea mitä keksin, mutta minun älyllä ratkaisua ongelmaan ei löytynyt. Lisäksi it-jänteeseen kohdistetut venyttelyt tuntui aiheuttavan jonkinlaista "polvien löysyyttä" ja lopetin ne.

Alkuvuosina lenkkien maksimipituudet oli luokkaa 45-50 km, pidempiä ei uskaltanut kokeilla, kun oli pelko siitä, että kipu alkaa kuitenkin. Minkäänlainen pidempi lenkki tuntui aina tuottavan kivun. Vuosia uskoin, että en varmaan edes voi ajaa 100 km lenkkiä, koska it-jänne kipu alkaa paljon sitä ennen. 200 km lenkkiä pidin vuosia täysin mahdottomana ajatuksena, ei kunnon tai jaksamisen takia, vaan olin varma ettei mitenkään ole mahdollista ajaa noin pitkään ilman että se kipu alkaisi hyvissä ajoin ennen tuota.

Noh, tilanne tänään. Jossain vaiheessa vuosien mittaan lopetin murehtimisen ja aloin vaan ajaa pidempiä lenkkejä. Huomasin, että kun pidennän koko ajan matkaa ja ajan usein niitä pitkiä, niin voin hyvin ajaa 100 tai 200 km lenkkejä ilman it-jänne kipua, kunhan EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA runttaa tai pyöritä hitaasti. Kun kevät alkaa, voin 100% taata, että pidemmän pyöräilytauon jälkeen ekoilla 70-100 km lenkeillä saa raahautua kotiin kivun kanssa. Kuitenkin kun vaan ajaa niitä, niin se raja siirtyy kauemmas ja kauemmas. Samoin voin taata, että ihan samoin syksyllä kun ilmat kylmenevät, niin minulla it-jännekivut alkavat taas helpommin, vaikka kuinka luulisi lihaskuntoa olevan kesän jäljiltä ja luulisi housujen sisällä olevan lämmintä. Silti ihan samoin kuin alussa, nykyään uskon ettei jonkun 400-600 km lenkin ajaminen varmaan ole edes mahdollista minulle. Osa ihmisistä tuntuu voivan yhtäkkiä 60 km lenkkien pohjalta paiskaavan 200 km, minulle tuo on ihan mahdotonta, 100% it-jännekipupommi tuollainen. Pitää olla paljon noita pitkiä, niin sitten se voi mennä ilman kipua.

Moni on kirjoittanut, että on kesken lenkin löytänyt keinoja hillitä kipua. Itse en ole löytänyt keinoa estää kivun yltymistä sen jälkeen kun varsinainen kipu on lenkillä alkanut. Kun tunnen minkäänlaisia tuntemuksia siihen suuntaan, että kipua taitaa olla kehitteillä, yritän pitää pyörityksen super kevyenä ja jalkojen lihakset niin rentoina kuin nyt pyöräillessä voi. Eri asia sitten auttaako se oikeasti lykkäämään kivun alkamista. Itselleni juuri gravelissä on se riski aina olemassa, että jos/kun tulee kohdalle se 10 km pätkä surkeasti rullaavaa mursketta, missä menee runttaamiseksi, niin tilaus it-jännekivusta on heti sisässä. Niitä ei vaan voi ajaa pidempää matkaa ilman kivun alkamista. Viime vuonna oli yksi +170 km lenkki, jossa ekalla puoliskolla oli ehkä just 10 km karkeaa soraa, it-jänne kipu oli päällä 30 km sisään. Tulin kai 80 km sen kanssa, viimeiseen 20 km tasaisella asfaltilla meni puolitoista tuntia, kun hädin tuskin pystyi enää pyörittämään ollenkaan. Tuo mitta oli ihan normilenkki siihen aikaan eikä mikään ns. pidempi lenkki, mutta se on se huono rullaus mikä minulla on ihan myrkkyä tuolle vaivalle. Niin ja tosiaan, vaikka se oli kuinka kipeä tänään, niin parin päivän päästä voi taas ajaa ihan normaalisti. Tuolla aiemmin sanottiin, että paraneminen vaatii pitkän aikaa, minä olin harrastuksen alkuvuosina koko talven ja märän ajan liikkumatta, eli puolisen vuotta, mutta ei se mitään koskaan poistanut.

TERU
26.02.2021, 05.22
Jopas tulee hyviä omiin kokemuksiin pohjautuvia kertomuksia, joista hyvinkin tukea monelle keskusteluun osallistuneelle ja vaivoja kokeneelle, hyvä hyvä!

Hyvä tapa osallistua keskusteluun noiden parin pitkän kirjoituksen tapaan haastamatta toisten osallistujien esittämiä aihetta sivuavia arvioita, on niin rajaton määrä erilaisa tapauksia...

Jatkuu, kävin hiihtämässä sen mitä alaselän vaivoilta kykenin, näistä vaivoista on mukavakin lukea, kun omiakin on jo, suoraan ei näihin keskustelussa oleviin sovi, on tuota ikääkin jo, no alle sata kuitenkin.

Selkää leikattiin kuutisen vuotta sitten hyvin onnistuneesti OYSissa, mutta vanha pehmytkudospuolen kivun starttinappula vyön kohdilla vasemmalla, jokin hermosykkyrä selkälihaksen kiinnitykohdassa lonkkaluuhun, siitä kipu laajenee koko vasempaan lonkkaan. Hyvä hieroja ja lääkärikin sanoivat ettei tuolle voi tehdä mitään, näi varmaan onkin, faskiapalloa, omia rentouttavia liikkeitä ja Norflexia Buranan kera tarpeen mukaan. Onneksi pyöräilyssä vähiten kipua!

Gibsy
26.02.2021, 10.10
Hyvää keskustelua ja vertaistukea sitkeisiin vaivoihin! Täytyy vain toivoa ja treenata, että saisi jatkossa harrastaa kivuitta. Gravelin tuoma ajoasento on kuitenkin uusi, kun tähän asti olen viettänyt aikaa maasturin selässä.
Tottahan se myös kohdallani on, että heikossa hapessa olevan lantion kaverina on heikot keskivartalon lihakset.
Satulan meinasin päivittää jossain vaiheessa.

Tuota "fibular head pain" asiaa täytyy tutkia tarkemmin.

nure
26.02.2021, 10.39
Syväkyykky ihan toimiva, jossain vaiheessa tuli vakavastikin harrastetttua mutta en suosittele aloittelijoille, löytyy kyllä monta uutta kipukohtaa kun painoja sopivasti. Nykyään jalkaprässi suosikki vaikkei yhtä tehokas olekkaan...
TERUn kanssa samaa mieltä, ihminen mukautuu harrastukseen samoin kuin virus, toiset kestää ja toiset ei...

F. Kotlerburg
26.02.2021, 11.46
Nyt tulee kyllä taas ihan täyttä tuubaa. Syväkyykky on hyvästä ihan kaikille, jotka on suhteellisen terveitä, koska se parantaa liikkuvuutta, käyttää täysiä liikeratoja ja on sitenkin hyväksi nivelille. Se pitää vaan aloittaa ilman painoja tai erittäin maltillisilla painoilla. Esim. vaan kevyt kuula syliin.

https://www.maikkimarjaniemi.fi/nain-syvakyykky-onnistuu-ja-maksimoit-kyykyn-hyodyt/

nure
27.02.2021, 08.37
^Tuubaa tai ei, itse vaan tottunut tekemään liikkeet painojen kanssa... Totta tietenkin että kaikki auttaa mutta jokainen tavallaan...

TERU
27.02.2021, 09.51
Minulle oli uusi tuo painojen kanssa otettu syväkyykky, oma kyykky vain selän ja koipien rentoukseen ja vähän pidempiä jaksoja kyykyssä, joskus luen hesarinkin noin, avojaloin lattialla, hyvältä tuo tuntuu, pitääkin taas aktivoitua, kun kylmänä kautena selän vaivat käyneet kimpuun. Tässä yksi ohje:
http://www.funktum.fi/blog/2016/04/05/syv-kyykky-ihmisen-luontainen-asento/

F. Kotlerburg
27.02.2021, 10.29
No ei sitä syväkyykkyä kovilla painoilla välttämättä kannata tehdä ja voimaharjoittelunäkökulmasta se 90 asteen kyykky riittää useimmille harrastelijoille. Liikkuvuusharjoitteena sen sijaan syväkyykky on oikein hyvä ja sopii kaikille. Paljon näkee näitä nuren ohjeet lukeneita ja sitten sitä kyykkyä hinkataan 10cm liikeradalla 50-100% liikaa rautaa tangossa.

nure
27.02.2021, 12.54
^Määrittele "kovat" painot? Ne määrittyy pelkästään kyykkääjän mukaan. Minkähän ohjeen olen antanut? Syväkyykky on syväkyykky ja en muuta koskaan väittänyt. Nykyään kyllä prässi ollut passeli ja rentouttavampi, ei syyllisty samoihin vaivoja aiheuttaviin virheisiin kuin kyykyssä... Vanhan täytyy olla jo varovainen ettei se elämän ensinmäinen selkävamma tule...