Näytä tavallinen näkymä : 2 vai 4 mäntäinen jarrusatula taakse?
Päivitin fillarin 2-mäntäiset jarrut nelimäntäisiin shimano 501/520 jarruihin. Toinen satula vuosi ja jouduin lähettämään sen takaisin saksaan. Nyt kävi niin että kauppa palautti vain rahaa, ei satulaa. Letkun ja kahvan sain kuitenkin pitää :seko:
No kivempi mulle näin, mutta aloin miettimään, että olisiko kuitenkin järkevämpää laittaa kaksimäntäinen taakse? Kahvat vaihtuivat jo tehokkaampiin ja mukavampiin, joten poweria on Shimanon pikkusatulallakin enemmän kuin ennen ja kahvan ergonomia on parempi. Pallottelen tässä 2 ja 4-mäntäisen deoren välillä, koska tuo 520 satula on loppu. Hintaero on 30€ eli ei sinällään ratkaiseva, mutta voisiko pienempi jarru takana olla jopa parempi? Monissa uusissa pyörissä on speksattu 2-mäntäinen satula taakse ja isompi eteen, kai tähänkin on syynsä :rolleyes:
Vuoti muuten mulla sama jarru jo paketissa. Varmaan omista mieltymyksistä ja ajoista kiini haluaako taakse 2 vai 4 mäntäsen. 4 mäntäisissä yleisesti ottaen hieman parempi modulaatio. Omasta mielestä jarruvoimaa ei voi koskaan liikaa olla, mutta eiköhän molemmilla pärjää. Ite suosin metallipaloja, kannattaa kattoa sopiiko sellaiset.
Tän testin mukaan vuoto-ongelmia ollu myös deoreissa. Ite en jaksa enää shimanon jarruarpalippuja ostella :)
https://www.bikeradar.com/reviews/components/brakes/disc-brake-systems/shimano-deore-br-m6000-brakes-review/
Samalta malesian linjalta nuo kaikki halvat simpat tulee joten ei mikään ihme jos muissakin on samoja ongelmia. Omat levyt on "resin only" niin ajattelin toistaiseksi pysyä sellaisissa. Levyt ei tietenkään ole mahdottoman hintaisia mutta ajattelin nuo ajaa loppuun ensin. Toki metallipaloilla se varmaan sujuisi nopeammin :p Jotkut on valittaneet hirveää meteliä noilla pehmeillä levyillä, monet on ilmeisesti käyttäneet ongelmitta metallipaloja :rolleyes:
lihapiirakka
19.02.2021, 21.36
Meilä toimi metallipalat aikansa resinonly- levyillä. Kesähelteellä meni sitten levyt kieroon ihan huolella. Vaikka levyt vaihdoin kunnolllisiin niin nämä palat tuntuvat mukavemmilta kuin metallipalat ja soveltuvat resin-only levyillekin: http://www.ebcbrakes-webshop.co.uk/view.aspx?type=mtb&vrm=&pid=86319 Pito on hyvä eikä ole jarrut häipyneet.
Jossain revikassa oli arvosteltu juurikin Maguran Trail-paketin etu- ja takajarrun epäsuhtaisuutta, kun edessä 4 ja takana 2 mäntäiset. Itse en ole noihin virityksiin lähtenyt, vaan preferoinut enemmän sitä modulaatiota, jota sitten on helpompi säädellä. Toisaalta mulla on sähkistä lukuunottamatta aina takana pienempi levy. Sähkiksessä on sitten 203-milliset edessä ja takana 4-mäntäisillä jarruilla. Eikä tuokaan ole selästä heittänyt.
Itsellä perus XT ja hyvin toimii, edelliset Formilan nelimäntäiset ja ei pahemmin eroa huomaa.
hphuhtin
20.02.2021, 11.26
On ollut molempia 4- ja 2-mäntäisiä pyörissä ja tuntuu että itselle ei voi ikinä olla liikaa voimaa jos kyse on maastossa ajelusta, ei ole enää 2-mäntäisiä niissä. Lisäksi mitä enemmän pitoa renkaassa (esim. läskipyörät), sitä enemmän tehoa jarruun kaipaan. Toisille voi toimia toisenlainen, ei tuohon ainoaa oikeaa vastausta ole.
^Pitkälti sama juttu. Etusormella kun jarruttelee, niin pitoa ei koskaan ole liikaa. Paitsi kun läksin ajamaan lobsterit kädessä, niin meinasi käydä väärin...
Marsusram
20.02.2021, 20.04
Perän saa herkästi lukkoon, joten isompi levy ja 4-mäntää eteen ja pienempi levy 2-mäntäisellä taakse antaa tasapainoisen tuntuman. Kummankin saa lukkoon suunnilleen samalla puristusvoimalla.
Toki 4-mäntäiseen ja isompaan levyyn takanakin tottuu kun modulaatio on hyvä, eikä on-off tyylinen.
Samaa mieltä. Minulla on Magura MT5/MT4 kombo 203 ja 180 mm levyillä läskissä. Mitä enemmän on pitoa, niin sen suurempi on painonsiirtymä eteen joka puoltaa pienempää taakse.
Laitoin nelimäntäisen deoren tilaukseen. Toivottavasti olis ehjä tällä kertaa :rolleyes: Vaihto yhden sormen kahvaan autto selkeästi jo ergonomiaan, ei kipeydy peukalo samalla tavoin oikeasta kädestä kuin ennen. Lisävoimasta ei kuitenkaan liene haittaa tuolla metsissä, sitähän tässä lähdettiin hakemaan ergonomian lisäksi. Ehkä laitan vielä 203mm levyn eteen kun tulee uusimisen aika...
Jos nykyisiin jarruihin tarvittavaa voimaa ei löydy niin olisin huolissaan... Jos vaihdat levyä niin tarkista suositukset, jotku rungot/haarukat asettavat mitan suurimmalle levylle...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.