PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maasturin kampisetti gräveliin?



pturunen
18.02.2021, 12.02
Onko mitään mieltä laittaa maasturin ylijäämäkampia graveliin? Kyseessä on TRS:n kuitukammet, jotka varmasti olisivat kevyemmät kuin nykyiset Eastonin alumiiniset. Ilmeisesti TRS tukee myös non-boost ketjulinjaa, mutta onko muita tekijöitä, joiden takia ei moista vaihtoa kannattaisi tehdä?
Nämä kammet kyseessä: https://www.jensonusa.com/EThirteen-TRS-Race-Carbon-Cranks-2019

maalinni
18.02.2021, 12.25
Eikös tuokin kokeilemalla selviä? Jos gravelissa on kapeampi keskiö, niin avaruudettimia vaan väliin. Olen siinä uskossa, että graveleissa saattaa olla uutenakin mtb kammet, ainakin Kona Sutra ultd:ssä on.

pturunen
18.02.2021, 13.32
Homma taitaa kaatua alkuunsa siihen, että E*13:n direct mount standardillaolevia eturattaita ei ole kuin 38T saatavilla (tai puusilmä ei niitä osaa googlella löytää). Maaila on täynnä hukkatavaraa, kun on ärsyttävästi useita kiinnitysstandardeja samaan aikaan liikkeellä.

maalinni
18.02.2021, 17.58
Saisko siihen esim 104bcd spiderin?

maalinni
18.02.2021, 17.59
Tollanen https://www.wolftoothcomponents.com/products/camo-direct-mount-spider-for-e13

Qilty
18.02.2021, 21.20
Onko mitään mieltä laittaa maasturin ylijäämäkampia graveliin? Kyseessä on TRS:n kuitukammet, jotka varmasti olisivat kevyemmät kuin nykyiset Eastonin alumiiniset. Ilmeisesti TRS tukee myös non-boost ketjulinjaa, mutta onko muita tekijöitä, joiden takia ei moista vaihtoa kannattaisi tehdä?
Nämä kammet kyseessä: https://www.jensonusa.com/EThirteen-TRS-Race-Carbon-Cranks-2019Ainakin linkin perusteella käy hyvin normi 68/73 keskiöönkin, eli sinne vaan

Jona
18.02.2021, 23.57
Homma taitaa kaatua alkuunsa siihen, että E*13:n direct mount standardillaolevia eturattaita ei ole kuin 38T saatavilla (tai puusilmä ei niitä osaa googlella löytää). Maaila on täynnä hukkatavaraa, kun on ärsyttävästi useita kiinnitysstandardeja samaan aikaan liikkeellä.

Hyvinhän tuo toimii, nytkin on maastokammet kiinni gravelissa, yksi spacer pitää laittaa.

Eikös tässä olisi sopiva ratas? 42T löytyy: https://www.ethirteen.com/products/ul-guidering?variant=29730459320423

edit: Saksassa on hyllyssä joitain kokoja: https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/Chainring-Ultralight-Guidering-Direct-Mount-1x-p72615/

pturunen
19.02.2021, 00.59
^tuo UL-versio on boost only

"If you're installing XCX Race Cranks onto a non-Boost (142mm) bike, please use SL Chainrings."

Sitten SL löytyy vaan 38T. En oikein usko sen olevan optio, kun tuo nykyisen 40T kanssa loppuvat välitykset kesken.

maalinni
19.02.2021, 16.52
Eli viekö se boost ratas ketjulinjaa "ulospäin"? Ja tuo SL ratas tuo sitä sisäänpäin?

No edelleen se spider on yksi vaihtoehto?

pturunen
19.02.2021, 16.58
^Niin olen ymmärtänyt, kun sen offset on 3 mm ja "normissa" sitten 6 mm. Tulkitsen tekstin "This is a spider for use with the E13 cranksets that have a removable spider" siten, että jos kammissa olevan rattaan saa irti, niin tuo voisi sopia. Musta vaan on loppuunmyyty. Punainen ei ole optio.

Edit. Tuollakin Camon chainring maksimi on 38T. E*13 selkeästi haluaa, että näitä ei ristiinpariteta. Ehkä nelpompi nakata myyntiin ja hommata Forcen kammet, jos haluaa kevennellä.

Qilty
20.02.2021, 15.15
^Niin olen ymmärtänyt, kun sen offset on 3 mm ja "normissa" sitten 6 mm. Tulkitsen tekstin "This is a spider for use with the E13 cranksets that have a removable spider" siten, että jos kammissa olevan rattaan saa irti, niin tuo voisi sopia. Musta vaan on loppuunmyyty. Punainen ei ole optio.

Edit. Tuollakin Camon chainring maksimi on 38T. E*13 selkeästi haluaa, että näitä ei ristiinpariteta. Ehkä nelpompi nakata myyntiin ja hommata Forcen kammet, jos haluaa kevennellä.Hienosti hoidettu kyllä ettei kerrota spiderin pulttijakoa, ja voi myös olla että ovat tehneet oman. Jos tossa on joku perus 5pulttinen maantiejako niin rattaita on kyllä

Qilty
20.02.2021, 15.19
^tuo UL-versio on boost only

"If you're installing XCX Race Cranks onto a non-Boost (142mm) bike, please use SL Chainrings."

Sitten SL löytyy vaan 38T. En oikein usko sen olevan optio, kun tuo nykyisen 40T kanssa loppuvat välitykset kesken.Eikös kyseessä ollut trs kammet? Niiden kanssa UL menee superboost perään (157mm), SL sitten boost JA non-boost(148/142(ja135))

pturunen
30.03.2021, 18.43
Kuoppasin tuon TRS-ajatuksen. Valmistaja vastasi ja SL-rattaisiin suurin saatavilla oleva hammastus on T38, joka on liian vähän. Jalostan ajatusta alkamalla pohtia esim. SRAM:n X01-maastokampien soveltuvuutta. keskiö on 68mm ja BSA. Kysymys kuuluu, että onnistuuko ja onko nnoiden DM sitten sama maantierattaiden kanssa. Tässä opin että DM on vaan tapa kiinnittää asioita, ei standardi.

maalinni
30.03.2021, 18.59
Sram direct mount on käsittääkseni sama mtb ja maantie puolella. Eli käyp ristiin.

maalinni
30.03.2021, 19.00
Tuo sana standardi on kyllä pyörämaailmassa aika vitsi.

pturunen
30.03.2021, 19.08
No todellakin on. Jotenkin kuvittelisi, että kestävän kehityksen nimissä tuollekin tehtäisiin jotain. Onko kampien akseliväli "fiksattu" eli voinko käyttää maastokampia 68 mm keskiössä vai onko akseli liian pitkä?

maalinni
30.03.2021, 19.18
Jos on liian pitkä (luultavasti), niin spacereita väliin. Ne spacerit tulee yleensä laakerien mukana ja voi hommata erikseenkin.

maalinni
30.03.2021, 19.19
https://www.bikeshop.fi/Muu-keskiolaakeri/ekauppa/g626060/?search_group=626060

Jona
30.03.2021, 19.57
Juuri näin kuten maalinni tuossa yllä sanoi, spacereita väliin jos laittaa 73 mm maastokammet 68 mm keskiöön. Itsellä XX1-kammet 68 mm DUB-keskiössä, täältä katsoin SRAM:n ohjeet spacereista (itse spacerit tulivat laakerin mukana): https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen0000000006073_rev_a_compatibility_map_dub_choos ing_an_mtb_bottom_bracket.pdf