Näytä tavallinen näkymä : Speedboxin toimivuus uusimmassa Bosch gen 4 moottorissa?
Morjes
Onko kellään tietoa et toimiiko speedboxi Boschin uusimassa moottorissa ja sen uusimmassa päivityksessä? Tuli tilattua cube stero hybrid hpc 160 sl ja ois tärkiää et sais speedboxin toimimaa.
ebike-harrastelija
17.02.2021, 13.23
Kuinkas luvallisia tai laittomia nämä rajoittimien ohituskamppeet tällä hetkellä on? Yleisillä teillä ym. tietysti, mutta jos menee tuolla maastossa? Ja saiko näihin jonkun nappi- tms. valinnan rajoitetulle ja rajoittamattomalle nopeudelle? Mietin lähinnä että jos jotain sattuu yleisellä tiellä, fillarissa on tuollainen ohitin ja virkavalta hoksaa alkaa kiinnostumaan asiasta. Tai viimeistään kun vakuutusyhtiötä alkaa kiinnostamaan.
Bafangin moottoreille on ainakin Eggrider-niminen näyttö, jolla saa konfiguroitua kontrolleria mieleisekseen - siinä on napin takana, haluaako offroad vai road -asetukset päälle. Itse miettinyt sen hankkimista, koska olisi tosi kätevää vaihtaa esim. työmatkalle 25 km/h rajoitin päälle ja sitten tuolla metsäpoluilla rajoittamaton - vaikkei siellä pääse/uskalla kuin suorilla ja tasaisilla osuuksilla lähellekään tuota 25 km/h menemään...
En laittais kyllä jos kaupungisssa asuisin tai sen lähettyvissä mut täällä Lapissa maalla missä välimatkat pitkiä nii ei varmasto aiheuta vaaraa kellekkää. Itellä ainoa syy miksi haluan onse ettei tarvi tuota 10-15km siirtymää poluille viedä autolla tai ajaa sitä 25kmh vauhtia.
^ Kukaan ei kiellä ajamasta kovempaa omin jaloin. Pitkien siirtyminen jälkeen akku on jo tyhjä ennen varsinaisen maaston alkua.
Ennen oman pyörän hankintaa luulin, että rajoittimen ohitus on must. Olen pärjännyt ilman. Mutta en tiedä pärjäisinkö, jos pääsisi kokeilemaan.
Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla
ebike-harrastelija
18.02.2021, 10.31
Olen itse edelleenkin sitä mieltä, että Suomessa nopeusrajoitus ainakin näissä tehdasvalmisteisissa ml. jarrut ja riittävän kestävä rakenne komponenteissa voisi hyvin olla vaikka se 32 km/h. Kulkeehan luomupyöräkin kuskin niin halutessa lujempaa, samoin on kuskista kiinni ajaako liikenteessä järki päässä vai koheltaako kuin reikäpää. Samoin nuo autotkin parhaimmillaan liikkuu moninkertaisesti nopeusrajoituksiin verrattuna, mutta eipä tuo ketään haittaa niin kauan kun ei kohelleta ja aiheuteta onnettomuuksia.
Lähinnä mietin tosiaan sitä tilannetta, että mitä jos. Onko nopeusrajoituksen ohitin riittävä syy olla saamatta korvauksia, jos ajelee sellainen pyörään asennettuna ja jää vaikka auton alle?
Pedelecien sähkömoottorin avustuksen ylärajan asettaminen EU:n alueella 25kmh on ilmeisesti saanut perusteensa Japanista, jossa kaasukahvalla varustettujen sähköpotkulautojen kanssa oli ongelmia. Japani asetti ylärajan 25kmh ja tämä on todennäköisesti sellaisenaan kopioitu EU-alueelle sen enempää varsinaisesti liittymättä nimenomaan sähköavusteisiin pyöriin.
Varmaan menee vielä muutamankin vuoden sekaisin puurot ja vellit, kun puhutaan nopeusrajoittimesta vaikka kyse on avustuksen rajoittimesta. Moottorin kestävyyteen sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä niin kauan kuin väärennetään takapyörän pyörintänopeustietoa, koska moottori tuottaa aina kaikissa tilanteissa saman tehon ulos verrannollisesti sen sisäiseen kadenssi- ja vääntöanturiin.
Jos sähköpyörä mahdollistaa korkeamman nopeuden ajamisen mihin oma kunto riittää niin vastapuolen tulisi osoittaa miten nimenomaan tämä on aiheuttanut tai miltä osin myötävaikuttanut onnettomuuden syntymiseen. Logiikan voi joissain tilanteissa esimerkiksi pyörätiellä todistaa vääräksi sillä, että vastaavaa nopeutta olisi pystynyt ajamaan ihan normaalilla luomumaantiepyörällä. Asia ei ole aivan yksiselitteinen ja varmasti vasta oikeustapaukset näyttävät missä linja menee. En ole tosin tutkinut onko tälläisiä jo käyty.
Ei viritetyllä mopollakaan ajetusta kolarista voi täysin evätä korvauksia, vaan vakuutusyhtiön tulee todistaa miten virittäminen on myötävaikuttanut onnettomuuden syntyy. Tieliikenne on toisaalta vähän yksinkertaisempi, kun on selkeät nopeusrajoitukset. Maastossa pyöräily on paljon tulkinnanvaraisempaa tässä mielessä. Toisaalta sitten taas rattijuopumistapauksissa logiikka on sangen yksiselitteinen.
Varaan tietysti oikeuden olla väärässä ja seison korjattuna jos jollain on varsinaista tietoa asiasta.
ruuduntakaa
21.02.2021, 07.41
Voisko joku selventää miks porukka käyttää jotain speedboxia ym? Eikös kaupasta saa laillisesti 45km/h kulkevia pyöriä?
Pyöräillessäkin pakko rikkoa lakia? Saako siitä jotain tyydytystä?
Ulkonäön parantamiseksi magneetti kannattaa siirtää polkimeen. Pinnoista turhat rojut vex.
Voisko joku selventää miks porukka käyttää jotain speedboxia ym?
Suhteellisen raskaalla 25kg täysjoustomaastopyörällä ja matalilla rengaspaineilla ajaessa enduropolkuja voi nopeilla osuuksilla tuntua ihmeelliseltä, että 25kmh kohdalla meno pysää kuin seinään. Sitä kun yksin siellä metsässä ajaessa alkaa miettimään niin nopeasti alkaa mikä tahansa ohitustapa kiinnostamaan, jotta ajamisen rasitus olisi koko tehoalueella tasaista. Ihan puhtaasti ainakin itselläni tuollainen tekee ajamisesta luonnollisempaa niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin pyöräilytermein.
Kokemus riippuu tietysti monesta asiasta kuten kuinka tehokkaalla avustuksella ajaa, joka se taas vaikuttaa ajovauhtiin ylipäätänsä, joka taas on riippuvainen ajotaidoista, joka taas riippuu omasta kunnosta jne.
Jos alkaa hoitamaan toimivaltaisen viranomaisen tehtävää ja lainvalvontaa, niin tasavertaisuuden nimissä tulisi samantien ottaa laajempaan tarkasteluun kaikki ihmisen liikkuminen kodin ulkopuolella. Yksittäisen asian nostaminen johonkin erillistarkasteluun antaa vain kuvan jonkun oman mielipiteen pakottamisesta muille.
ruuduntakaa
21.02.2021, 14.30
Jos alkaa hoitamaan toimivaltaisen viranomaisen tehtävää ja lainvalvontaa, niin tasavertaisuuden nimissä tulisi samantien ottaa laajempaan tarkasteluun kaikki ihmisen liikkuminen kodin ulkopuolella. Yksittäisen asian nostaminen johonkin erillistarkasteluun antaa vain kuvan jonkun oman mielipiteen pakottamisesta muille.
Ja mitähän tämä sitte tarkottaa? Mielipiteellä ja lainsäädännöllä ei ole keskenään mitään tekemistä. Ihan se ja sama mitä sä tai mä ollaan mieltä, laki ei muutu. Saati että se muuttas lakia?
Ihan sama jos joku käyttää speedboxia, kunhan pysyy sen kanssa siellä metässä. Tai sitten maksaa liikennevakuutuksen ja ajaa siellä autojen seassa.
Toivottavasti kukaan ei perseile noiden kanssa pyöräteillä mummojen ja lasten seassa. Jos perseilee niin läpsy takaraivoon. Sillai kunnolla.
Ja mitähän tämä sitte tarkottaa? Mielipiteellä ja lainsäädännöllä ei ole keskenään mitään tekemistä. Ihan se ja sama mitä sä tai mä ollaan mieltä, laki ei muutu. Saati että se muuttas lakia?
Ihan sama jos joku käyttää speedboxia, kunhan pysyy sen kanssa siellä metässä. Tai sitten maksaa liikennevakuutuksen ja ajaa siellä autojen seassa.
Toivottavasti kukaan ei perseile noiden kanssa pyöräteillä mummojen ja lasten seassa. Jos perseilee niin läpsy takaraivoon. Sillai kunnolla.
Se tarkoittaa sitä, että tuollaisesta laillisuudesta/laittomuudesta jeesustelu on tekopyhää. Olisit suoraan vaan kirjoittanut tämän mielipiteesi niin ei olisi tarvinnut esittää ensin näennäiskiinnostunutta asiasta.
Kanssakulkijoiden läpsimisestä tulee todennäköisemmin sakot kuin speedboxin kanssa ajelusta.
ebike-harrastelija
23.02.2021, 19.13
''Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h.''
Jouduin raportoimaan sääntörikkomuksen.Melko hiljaista ylläpidon puolelta ollut asiaan kommentoiminen... ei toki yllätä yhtään. Toisien merkkien virittämisestä saa huoletta keskustella, toisien merkkien kohdalla viestit katoaa ja banneja jaellaan.
"Huomaa, että muutettujen sähköpyörien toiminta julkisilla teillä on suomessa lain vastainen. Valmistaja ja jälleenmyyjä ei vastaa SpeedBox1- tai SpeedBox2-tuotteiden käytöstä aiheutuvista vahingoista. SpeedBox1- tai SpeedBox2-tuotteilla varustetut sähköpyörät eivät ole sallittuja julkisilla teillä, pyöräilyreiteillä ja julkisilla paikoilla. SpeedBox1- tai SpeedBox2-tuotteilla varustettuja sähköpyöriä voi käyttää yksinomaan yksityisomistuksessa ja täysin omalla vastuulla. SpeedBox1: n ja / tai SpeedBox2: n käyttö voi mitätöidä sähköpyörän takuun."
Lainaus otettu "Sähköpyörän viritys"-osiosta: https://www.ebikeparts.fi/SpeedBox2-for-Bosch
Edit: no eipä näytä ketään juuri kiinnostavan, vaikka olisi tunnettu vlogaaja viritellyt pyöräänsä kulkemaan yli sallitun (alkaa n. 1:05 kohdalla): https://youtu.be/2XKeZNlsL7Y
Löytyikö infoa? Aihe kiinnostaa itseänikin. Alla 4 gen bosch. Miksi kysymys oli rajattu tuohon yhteen tiettyyn lastuun?
Missä se nopeus on rajattu siihen 25:n? Saako metsän hiekkateillä ajaa lujempaa, vai pitääkö siitä poiketa metsäpoluille ja siellä ajaa lujempaa. Vai pitääkö olla oikeasti joku oma tontti missä voi kepitellä mielin määrin? Kirjoittaessani metsäteistä, tarkoitin kaupungin alueella olevia metsäteitä esim. Helsingin keskuspuistossa.
Missä se nopeus on rajattu siihen 25:n? Saako metsän hiekkateillä ajaa lujempaa, vai pitääkö siitä poiketa metsäpoluille ja siellä ajaa lujempaa. Vai pitääkö olla oikeasti joku oma tontti missä voi kepitellä mielin määrin? Kirjoittaessani metsäteistä, tarkoitin kaupungin alueella olevia metsäteitä esim. Helsingin keskuspuistossa.
Foorumia jonkin verran sivusta seuranneena muistelen, että tästä aiheesta on käyty aika pitkällisiä ja syvälle meneviä vääntöjä.
Jotenkin omat hatarat muistikuvat olisivat sellaiset, että tuollaisella rajoittamattomalla kamppeella ei voi luvallisesti ajaa kuin omalla tontilla tai maanomistajan luvalla. Eli sama kuin joku kilvetön krossi tms. Tiellä ei saa ajaa, kun ei ole liikennevakuutusta ja sitten taas metsässä jokamiehen oikeudet eivät koske kuin fillaria, joka lasketaan "tavalliseksi" fillariksi (sähkössä ilmeisesti pedelec ja 25km/h rajoitus).
Joo, no kaipa nämä speedbox-jutut voi laittaa lukkoon merkistä riippumatta.
Mä en jaksa uskoa tuohon 25 / 32 km rajoituksen "ihanuuteen", eli että 32 olisi joku sweet spot. Jos EU:ssa olisi raja 32 km/h, niin pyörät viritettäisiin kulkemaan se 45 km/h tai nopeammin.
Mullakin oli se USA-moodi, mutta havaitsin, etten sitä käytä edes tasaisella, joten eipä siitä iloa ollut ja jossain päivityksessä otin sen pois. Nyt tulee EP8 eikä tarvitse noita enää miettiä.
Ymmärrän kyllä, että jollekin 25 km/h on liian vähän - eikä se, että mulle se riittää, ole mikään peruste - mutta varmasti noille viritetyille löytyy omat foorumit. Ja jos ei löydy, perustaa sellaisen.
Keskustelun kieltämisen voi nähdä lähinnä vain kannanottona ja ohjaukselta forumin omistajalta. On varmasti selkeämpää kieltää se tai ainakin näyttää, että "on kieltänyt sen" jos alkaisi tulla viranomaisilta kyselyitä fillarifoorumin osallisuudesta ja roolista sähköpyörien virittämiseen ja siitä aiheutuneisiin onnettomuuksiin. Tuntuu kyllä aika kaukaiselta tapahtumaketjulta.
Vaikuttaa myös vähän monitahoisemmalta asialta, että missä määrin on kriminalisoitu (jos lainkaan) rajoittimien ohittamisesta keskusteleminen. Varmaan yhtymäkohtia voi löytyä autojen saastelaitteiden poistamisesta keskusteluun. Siinä on kuitenkin muutama eri vaihe:
1. keskustella rajoittimen ohittamisesta
2. hankkia rajoittimenohitin
3. ajaa pyörällä, jossa rajoitin on ohitettu
4. ajaa pyörällä yli 25km avustettuna
5. ajaa pyörällä yli 25km avustettuna ja ajaa kolari tai aiheuttaa joku muu onnettomuus
Ajattelen, että törkein säännöistäpoikkeaminen on vakuutusten puuttuminen. Itse nopeus ei voi riittää, koska pyörällä voi luomuilla vaikka 40kmh jos jalat ja välitykset riittävät.
Tämä keskusteluhan on aivan rinnastettavissa autojen softavirityksiin, eli kiellettyä tuohua ajella niillä julkisilla paikoilla, mutta kyllä virittelyä silti harrastetaan... Ja ei autofoorumeillakaan, tai muilla joista asioista keskustellaan laiteta tällaisia keskusteluja lukkoon, eli miksi täälläkään pitäisi?
Kyllä asioista pitää voida keskustella vapaasti ja ilman tällaisten keskustelujen lukkoon laittamista tyyliin DDR...
Itsekin kerran ajanut kahden tunnin lenkin maastopyörällä jossa oli Speedbox ja olihan se omalla tavallaan hauska laite, kun ei ollut teennäistä 25km/h rajoitinta ja siellä metsän keskellä nyt en vaarantanut ketään muita kuin itseni kun jollain polulla sitten ajoin hetkellisesti +30km/h ;-)
Santtu75
31.03.2021, 14.30
Itse tajuan asian oikein mainiosti, koska olemme kuitenkin leimallisesti POLKUPYÖRÄ palstalla, jossa on runsaasti kirjoittajia joiden mielestä edes noista sähköavusteisista polkupyöristä ei kuuluisi täällä keskustella, niin minusta on ihan luonnollista että "kädenojennuksena" heille on palstan ylläpito rajannut keskustelun vain lakiteknisesti polkupyöriin rinnastettaviin ajopeleihin, palstan ylläpitohan on linjannut seuraavasti:
"Tämän osion sääntöjä
Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h.".
Itseänikin saattaisi aihe kiinnostaa, mutta kunnioitan ylläpidon linjaa tuon asian suhteen ja vältän keskustelua aiheesta, siis ainakin teknisellä tasolla olevaa keskustelua, eli millä pyörää saa muutettua niin, että se ei enään täytä polkupyörän lakiteknisiä määritelmiä (ja silloinhan ei olisi kyse enään polkupyörä keskustelusta).
Tuo linjaus on varmasti ylläpidolle holpointa.
ebike-harrastelija
31.03.2021, 16.03
"Tämän osion sääntöjä
Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h.".
--
Tuo linjaus on varmasti ylläpidolle holpointa.
Vielä kun ylläpito pitäisi tasapuolisesti tästä linjauksestaan kiinni...
jusba_84
01.04.2021, 22.11
Mun mielestä tuollainen linjaus olisi ylläpitäjienkin hölmöyttä, moni ajelee kuitenkin omilla maillaan tms.paikassa missä tuo rajoitin harmittaa eikä sen ohittamisesta ole haittaa, toki täysin käyttäjän omalla vastuulla.
^Mä en oikeasti jaksa uskoa, että "moni" ajelee omilla maillaan. Ja nimenomaan pelkästään omilla maillaan.
Travelkicking
02.04.2021, 09.24
Läski menee helposti 32 kmh, vaikka avustus loppuu 25-26:n tienoilla. Senkun polkee. Päitsi on muuten aika vauhdikas- kannattaa kokeilla edes kerran (mp-endurolla).
jusba_84
03.04.2021, 06.39
Ehdotan omaa osiota näille sähköpyörän virittelyille tms. Jäisi sitten toivottavasti turha nillittäminen vähemmälle. Jokainen tehkööt omalla vastuulla pyörälleen mitä lystää! On sitä maailmassa huolestuttavampiakin asioita kuin rajoittamattomat sähköavusteiset pyörät!;)
Hyvänen aika kuinka lainkuuliainen ja toisia kyttäävä kansa ei pysty sitä edes sietämään, että jonkun fillari avustaa yli 25kmh. Onhan se laissa kiellettyä. Onko aivan varma että jokaisella on kaikissa fillareissaan punainen takavalo, valkoinen etuvalo, heijastimet eteen, taakse ja sivulle, soittokello ja toimivat jarrut. Kytätäänkö niitäkin? Olen huomannut esim. soittokellon puuttuvan monelta. Pitäisikö foorumin sääntöihin lisätä, että täällä saa keskustella vain em speksit täyttävistä pyöristä?
Jenkkien 32kmh limit olisi paljon toimivampi nornaalissa normaalin ihmisen ajossa, jossa jatkuvasti nopeus rullaa välille 25-30 ja fillarin tuntuma muuttuu yhtäkkiä avustuksen loputtua.
ruuduntakaa
03.04.2021, 08.14
Jenkkien 32kmh limit olisi paljon toimivampi nornaalissa normaalin ihmisen ajossa, jossa jatkuvasti nopeus rullaa välille 25-30 ja fillarin tuntuma muuttuu yhtäkkiä avustuksen loputtua.
Ja mitä tapahtuisi jos rajoitus olis 32km/h? Sama valitus?
25km/h on kelville todellakin tarpeeks. Maantiepyöräilijätkin ajaa siellä autotiellä.
Jenkkien 32kmh limit olisi paljon toimivampi nornaalissa normaalin ihmisen ajossa, jossa jatkuvasti nopeus rullaa välille 25-30 ja fillarin tuntuma muuttuu yhtäkkiä avustuksen loputtua.
Tuossa 25 limitissä on lisäksi vaarana se nöyryytys, että jonne ajaa jopolla ohi ja räplää vielä kännykkää samalla:)
Hyvänen aika kuinka lainkuuliainen ja toisia kyttäävä kansa ei pysty sitä edes sietämään, että jonkun fillari avustaa yli 25kmh. Onhan se laissa kiellettyä.
Mistä muusta lainrikkomisesta olet ylpeä? Kännissä ajamisesta?
Onko aivan varma että jokaisella on kaikissa fillareissaan punainen takavalo, valkoinen etuvalo,
Vaaditaan vain hämärässä/pimeällä. Ja kyllä, kun katsot valoketjua, niin kaikilla pimeään aikaan ajavilla on vähintään riittävästi sitä valoa.
heijastimet eteen, taakse ja sivulle,
Itse asiassa aika lailla on, kun satulassa on heijastavat elementit, kuten myös kiekoissa. Sivuheijastimiahan ei vaadita "urheilupyöriltä".
soittokello
Löytyy
ja toimivat jarrut.
Veikkaisin, että myös nämä löytyvät kaikilta tänne kirjoittavilta.
Kytätäänkö niitäkin?
Näköjään kytätään, sillä:
Olen huomannut esim. soittokellon puuttuvan monelta.
Pitäisikö foorumin sääntöihin lisätä, että täällä saa keskustella vain em speksit täyttävistä pyöristä?
Voit ehdottaa tätä yp:lle. Mutta kerropa minulle, miksi fillarifoorumilla pitäisi tai edes halutaan keskustella sähkömopoista?
Jenkkien 32kmh limit olisi paljon toimivampi nornaalissa normaalin ihmisen ajossa, jossa jatkuvasti nopeus rullaa välille 25-30 ja fillarin tuntuma muuttuu yhtäkkiä avustuksen loputtua.
En oikein jaksa uskoa tuohon normaalin ihmisen normaaliin ajoon. Veikkaan, että suurin osa luomupyöräiilijöistä ajaa selvästi alle 25 km/h, kun mukaan lasketaan kaikki pyöräilijät. Esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä on aika turha edes yrittää ajaa yli 25 km/h välitysten vuoksi. Ja jos kilometrejä katsoo, niin kyllä niillä on silti ajeltu. Ja jos haluaa ajaa yli 25 km/h, niin reittä vaan peliin. Miksi sähköllä pitäisi päästä lujempaa, jos ei kunto siihen riitä?
Hyvänen aika kuinka lainkuuliainen ja toisia kyttäävä kansa ei pysty sitä edes sietämään, että jonkun fillari avustaa yli 25kmh. Onhan se laissa kiellettyä. Onko aivan varma että jokaisella on kaikissa fillareissaan punainen takavalo, valkoinen etuvalo, heijastimet eteen, taakse ja sivulle, soittokello ja toimivat jarrut. Kytätäänkö niitäkin? Olen huomannut esim. soittokellon puuttuvan monelta. Pitäisikö foorumin sääntöihin lisätä, että täällä saa keskustella vain em speksit täyttävistä pyöristä?
Jenkkien 32kmh limit olisi paljon toimivampi nornaalissa normaalin ihmisen ajossa, jossa jatkuvasti nopeus rullaa välille 25-30 ja fillarin tuntuma muuttuu yhtäkkiä avustuksen loputtua.
Erittäin hyvin kirjoitettu.
ruuduntakaa
03.04.2021, 09.10
Mistä muusta lainrikkomisesta olet ylpeä? Kännissä ajamisesta?
Vaaditaan vain hämärässä/pimeällä. Ja kyllä, kun katsot valoketjua, niin kaikilla pimeään aikaan ajavilla on vähintään riittävästi sitä valoa.
Itse asiassa aika lailla on, kun satulassa on heijastavat elementit, kuten myös kiekoissa. Sivuheijastimiahan ei vaadita "urheilupyöriltä".
Löytyy
Veikkaisin, että myös nämä löytyvät kaikilta tänne kirjoittavilta.
Näköjään kytätään, sillä:
Voit ehdottaa tätä yp:lle. Mutta kerropa minulle, miksi fillarifoorumilla pitäisi tai edes halutaan keskustella sähkömopoista?
En oikein jaksa uskoa tuohon normaalin ihmisen normaaliin ajoon. Veikkaan, että suurin osa luomupyöräiilijöistä ajaa selvästi alle 25 km/h, kun mukaan lasketaan kaikki pyöräilijät. Esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä on aika turha edes yrittää ajaa yli 25 km/h välitysten vuoksi. Ja jos kilometrejä katsoo, niin kyllä niillä on silti ajeltu. Ja jos haluaa ajaa yli 25 km/h, niin reittä vaan peliin. Miksi sähköllä pitäisi päästä lujempaa, jos ei kunto siihen riitä?
Erittäin hyvin kirjoitettu.
Tuolla Pirkkala lentoasema vieressä on rytömetsässä 9 km spoori ja oisko kuukausi takaperin ollut oikein nopeassa kunnossa niin siellä huomas että 25 tuli vastaan suorilla. Aika haastava ajettava eikä ihan voi verrata kevytliikenneväylään kun ei edes mittari ehdi katsoon mutta jälkijäteen jäljestä huomas että 37 oli max vauhti ja ehkä tämmösessä suljetulla radalla on hyvä että rajoitin ei hakkaa kiinni :eek:
Näit aiheelliseksi purkaa viestini oikein osiin ja servata jokaisen erikseen... Kiitos siitä. Huomaan, että fillaristit todellakin suhtautuvat aiheisiin pieteetillä, olipa kyseessä sitten viritys, sähköpyörä vs kunto tai valot, liikennesäännöt tai mikä muu tahansa. Se on hyvä toki, että harrastuksessa riittää moniulotteisuutta. En ihmettele enää juttuja liikenneraivosta kelveillä.
Jotta et jäisi aivan pimentoon:
- Maalaisjärkeä käyttämällä olen pärjännyt tässä maassa muuallakin, kuin polkupyöräillessä, en lakikirjaa lukemalla, enkä ole raastuvassa ollut koskaan.
- Katsoin kyllä valoketjua ja voi, mikä sota sielläkin oli kevyenliikeenteenväylän valojenkäytöstä ja valojen saksalaisesta standardista.
- Vastaan tulee kyllä jatkuvasti valottomia pyöriä hämärässä / pimeässä
- Koiria ulkoituttaessani joudun usein sanomaat takaa tulevalla pyöräilijälle, että hommaa soittokello
- Olen monella foorumilla esim. autoihin liittyen. Autoilijat tietävät, että lastuttaminen ja muu virittäminen on laitonta, mutta palstoilla ne ihmiset, jotka niistä haluavat keskustella, tekevät niin sulassa sovussa, eikä virittämistä vastustavat siviilipoliisit ja naapurivalvojat tule väliin huutelemaan mitään. Jos fillarit eivät olisi niin kalliita, kuin ovat, varsinkin sähkö-sellaiset, tulisi mieleen ajatus, että pyöräily on köyhän ämpärikansan ja toisia kyttäävien lainalaisten ja hyvää omaatuntoaan pönkittävien ihmisten harrastus
- Vaikka et jaksakaan uskoa normaaliin ajoon, sellaistakin tapahtuu. Ei autoaankaan virittävä sillä reikäpäänä aja. Itse en edes uskaltaisi ajaa fätilläni mitään mopovauhtia ja toisaalta kilpapyöräilijät ja muut kovakuntoiset vetää neljääkymppiä jatkuvasti. Nopeus ei siis taidakaan olla se ongelma, vaan se, tuleeko se avustettuna vai reisillä. Keneltä se on pois, jos jokuu ajaa sen saman vauhdin avustettuna? (Retorinen kysymys).
Pitäisikö esim. motocross ja enduro ja kilpa-autoilu kieltää, koska "kuitenkin ajatte niillä yleisillä teillä"?
Hyvää pyöräilykevättä. Downgreidaan juuri ep-kasin softan ja viritän sen jälkeen. Ehkäpä ajamme samaan ratsiaan yhdessä jonain päivänä ja saat nautintosi. Lisäksi on syytä huomauttaa, ettei fillarin viritys ole laitonta, ellei sillä aja yleisillä teillä.
Mistä muusta lainrikkomisesta olet ylpeä? Kännissä ajamisesta?
Vaaditaan vain hämärässä/pimeällä. Ja kyllä, kun katsot valoketjua, niin kaikilla pimeään aikaan ajavilla on vähintään riittävästi sitä valoa.
Itse asiassa aika lailla on, kun satulassa on heijastavat elementit, kuten myös kiekoissa. Sivuheijastimiahan ei vaadita "urheilupyöriltä".
Löytyy
Veikkaisin, että myös nämä löytyvät kaikilta tänne kirjoittavilta.
Näköjään kytätään, sillä:
Voit ehdottaa tätä yp:lle. Mutta kerropa minulle, miksi fillarifoorumilla pitäisi tai edes halutaan keskustella sähkömopoista?
En oikein jaksa uskoa tuohon normaalin ihmisen normaaliin ajoon. Veikkaan, että suurin osa luomupyöräiilijöistä ajaa selvästi alle 25 km/h, kun mukaan lasketaan kaikki pyöräilijät. Esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä on aika turha edes yrittää ajaa yli 25 km/h välitysten vuoksi. Ja jos kilometrejä katsoo, niin kyllä niillä on silti ajeltu. Ja jos haluaa ajaa yli 25 km/h, niin reittä vaan peliin. Miksi sähköllä pitäisi päästä lujempaa, jos ei kunto siihen riitä?
Itse vasta lyhyen aikaa ajellut sähköllä metsässä, mutta helpommilla osuuksilla tuo 25 tulee yllättävän helposti vastaan, kun alkaa oikein ajamaan. Toki tuon yli polkeminen sujuu kivutta 4geniksen Boschilla, mutta silti olen samaa mieltä, että 32 olisi parempi rajoitus sähkölle. Itsellä taustaa prätkäpuolelta ja sähkärillä tulee vähän samaa fiilistä, että pitää olla kunnolla vauhtia paikkoihin, että alusta alkaa elämään kunnolla ja ajamisesta tule siistiä vetämistä. Toki voi myös olla, että alustansäätötaitoni vaativat vielä hiomista...
ebike-harrastelija
03.04.2021, 10.27
Kulkeehan useampi tehdasvalmisteinen vakiohenkilöautokin reippaasti ja moninkertaisesti yli sen, mitä nopeusrajoitukset sallivat - ei sitä silti ole esim. Suomen tai edes EU:n puolelta haluttu lähteä rajoittamaan millään tavalla, vaikka vakavia onnettomuuksia sattuu harva se päivä ja joista aiheutuu yhteiskunnalle isoja summia kuluja (kun nykyään kaikki mitataan rahassa).
Ja toisaalta näyttää olevan ihan laillista markkinoida ja myydä näitä rajoittimien ohittajia Suomessa:
"Harmittaako kun pyöräsi avustus loppuu 25km/h ja moottori jarruttaa vastaan. Täältä löydät apua siihen vaivaan. SpeedBox ja Badass -tuotteilla saat ohitettua nopeusrajoittimen ja matkan teosta tulee entistä hauskempaa!"
https://www.ebikeparts.fi/e_bike_tuning_box
Lisäksi tämän foorumin ylläpito ei myöskään ole asiasta moksiskaan, joten voinemme näistä päätellä että laillista ja yleisesti hyväksyttyähän tämä silloin on vaikka jotkut asiasta haluavat vastaan nuristakin. ;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.