Näytä tavallinen näkymä : Väärinpyöräily
AnttiWalker
14.02.2021, 15.09
Käsiteltiin Kampiapinan kanssa väärinpyöräilyä uusimmassa Puhutaan Pyöräilystä-jaksossa. Asia aiheutti keskustelua Facebookissa ja Twitterissä kovastikin. Videolla käsitellään myös fillarifoorumin ja yksivaihteen jengiä, jolla on välillä myös liipasinsormi herkällä. Onko elitismi ja liika sääntöjen tuijottaminen ongelma täällä?
https://youtu.be/dnnk_c0OC4M
Hah, hyvää juttua.
Varsinkin jossain kohdassa 18.00 "..käynyt fillarifoorumilla ja from day one todennut, että tältä porukalta ei kannata paljon kysellä..."
Joo, on kyllä huomannut, kun joku on ostamassa ekaa suht järkihintaaan perustuvaa maantiefillaria niin eiköhän siinä hardcore-ortodoksit ole samantien tarjoamassa jotain tuhansien eurojen aero-aika-ajopyörää. Ja kaikki toistaa aina 105. Mäkin osaan sen jo sanoa ihan lonkalta. Vaikken ole kyllä ikinä ajanut semmosella...
"Onko elitismi ja liika sääntöjen tuijottaminen ongelma täällä?" - Eiii.... ongelma on korona ja väestöräjähdys.
Huoleton
14.02.2021, 17.09
Ei ole elitismiä täällä vaan ihan liian löysä meininki kun ihmisten annetaan ajella millä vaan halvoilla pyörillä joissa ei oo ees kunnon kisageometria ja runkomateriaalitkin mitä sattuu. Sykkeetkin annetaan ajaessa karkailla ihan muualle kun norjalaisilla hiihtäjillä tai jopa jättää mittamatta sekä tilastoimatta.
Kannattaako niistä muiden mielipiteistä nyt niin mielensä pahoittaa? Jotenkin itseltä tuntuu luonnolliselta, että jos tulee kyselemään jostain markettihybridistä mielipiteitä harrastajapalstalle, niin välttämättä ne eivät sisällä mitään kovin messevää suitsutusta. Ei se sitä tarkoita etteikö sellaisella saisi ajaa.
Samoin tuo Claris vs. 105 asetetelma: molemmilla ajaa, mutta jos hintaero on aika mitätön eli huntin-pari, niin miksi ei ottaisi parempaa? Moni harrastaja on halvemmilla vehkeillä aloittanut kuten itsekin, ja ainoa asia mitä monesti "katuu" on se ettei saman tien hankkinut pykälää parempaa pyörää.
Yleensä aina kommentit lähtevät omista preferensseistä. Vähän kuin parisuhdekeskusteluissa neuvotaan aina tuoda esille, että 'minun mielestäni asia on niin tai näin' tai 'minusta tuntuu, että...'. Tätä harvemmin sanotaan vaikka tarkoitus lienee se. Ja, jos joku on jotain mieltä, lienee hänellä oikeus siihen. Toisin on, jos aletaan suoranaisesti haukkua tai moittia toista. Mielestäni videossa käsitelty velominatin säännöstö on kieli poskella kirjoitettu ja ainakin itse siihen niin suhtaudun vaikkakin joitain asioita siitä omaan elämääni valitsenkin kuten etten nostele pyörääni pääni päälle (miksi pitäisi?) tai että pidän sääntöä lasien sankojen asettelusta hyvänä, koska silloin ei kovassa vauhdissa hihnat lepata ja häiritse podcastien kuuntelua (huom, rule #62). Sanotaan näin kauniisti, että joistain asioista jäi jou häiritsemään ikään kuin olisi tahdottu tehdä asiaa asiasta, jossa ei ole asiaa kuten velominati-sivun antiikkisuus. Onko se väärinjulkaistu webbisivu kun ei ole toteutettu uusimmilla angularilla ja muilla js-härpäkkeillä? Onko meillä kaikilla jossain asiassa oma velominati-sivustomme?
Ei ole elitismiä täällä vaan ihan liian löysä meininki kun ihmisten annetaan ajella millä vaan halvoilla pyörillä joissa ei oo ees kunnon kisageometria ja runkomateriaalitkin mitä sattuu.
Pyytäisin saada mainita tässä kohden lokasuojat. S-wordiä en nyt tähän mainitse, ettei lähdetä ihan tangentin suuntaan.
Yleensä aina kommentit lähtevät omista preferensseistä.
Totta kai. Ja sen tähden koko kysymys "mikä pyörä olisi hyvä/tulis hankkia" on jokseenkin a)turha tai b)mieletön (ref: Jarla ja Wittgenstein). Miten joku random nettinimimerkki voi tietää mikä on jollekin toiselle randomille hyvä pyörä? Ja mikä on hyvä pyörä?
Se mitä tulee hifistelyyn ja kuitupyörien suositteluun, niin fakta kai on, että parempi on parempi. Jos huonompi kelpaa, ajaa sellaisella. Hernekeittoa saa lautasellisen kahdellakymmenellä sentillä. Kyllä silläkin nälkä lähtee. Jos tarve on kulkea paikasta a paikkaan b polkupyörällä ja käydä sitten siinä samalla jalan paikassa C, ja palata vielä takaisin paikkaan B, ja pyörän pitäisi olla vielä siellä odottamassa. Niin kannattaa fillari hakea romulavalta tai SPR:n kontista.
Aakoon kanssa samaa mieltä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu ja ei kannata olla niin herkkä että heti ollaan kriisiryhmää perustamassa.
sianluca
15.02.2021, 08.26
Ministry of Silly Cycling?
K.Kuronen
15.02.2021, 11.14
Käsiteltiin Kampiapinan kanssa väärinpyöräilyä uusimmassa Puhutaan Pyöräilystä-jaksossa. Asia aiheutti keskustelua Facebookissa ja Twitterissä kovastikin. Videolla käsitellään myös fillarifoorumin ja yksivaihteen jengiä, jolla on välillä myös liipasinsormi herkällä. Onko elitismi ja liika sääntöjen tuijottaminen ongelma täällä?
https://youtu.be/dnnk_c0OC4M
Määrittelette kuitenkin oikeinpyöräilyn kohdasta 25:00 alkaen -että ei kuitenkaan ole niin, että kukin toimii haluamallaan tavalla, vaan niin, että tulee toimia kuten te?
^Mulla on sama juttu, että keskittymiskyky riittää juuri sen 10-15 min. Lähempänä 10 minuuttia, jos videolla vain puhuvia päitä. Katsoinkin tuosta vain tuon 18 min kohdalta mainitun pätkän.
Kuminauha
15.02.2021, 12.16
Mun mielestä pitkät videot youtubessa on hyvä asia. Itse en katso niitä kännykällä metrossa tai muualla, vaan kotoa televisiosta.
Sama fiilis noissa pitkissä videoissa, ei vaan jaksa... Kaikki tekniikkavideotkin pikakelauksella asiakohtiin...
K.Kuronen
15.02.2021, 13.04
Kohdasta 21:00 alkaen käsitellään juomareppua ja keskiössä on repun soveltuvuus käyttöön. Lopussa, alkaen 26:37, esimerkkinä väärinpyöräilystä on jopolla maantielenkkien ajaminen -heittäisin että kyseessä on demonstraatio.
Väärinpyöräilyssä näkisin ajamisen olevan keskiössä, oikeinpyöräilyssä ensin on muoto.
JohannesP
15.02.2021, 13.15
Sen verran tylsä aihe, että en jaksanut katsoa tuota kuin pätkittäin. Siitä huolimatta jäi lähinnä mieleen oliko tässä yleisen muodin mukaan ns. huomiohuorata mielensäpahoittamisesta? Jos joku haluaa ajaa maantielenkkiä jopolla tai kerryttää sisäpyöräilyn kilometrejä ruutuvihkon kanssa niin ei varmasti kukaan sitä täälläkään kiellä, mutta ei voi pitää yllätyksenä jos harrastefoorumilla tuodaan tehokkaampiakin menetelmiä esiin. Ajoihan joku täälläkin tempoa lisätangoilla maastopyörällä ja tätä pyörää kehuttiin kovasti. Erona tosin se, että tätä "väärinpyöräilyä" tehtiin tarkoituksenomaisesti, eikä sen vuoksi, ettei henkilöllä ollut tietoa tehokkaammista välineistä.
Ihan samalla tavalla joka ikisellä harrastussivustolla on tietyt suositukset mitä aloittajan kannattaa tehdä. Tietotekniikkafoorumilla kukaan ei suosittele valmista pakettitietokonetta ja tuskin mersufoorumillakaan suositellaan hankkimaan Opelia. Yhtälailla täällä kellekkään aloittajalle ei suositella etujousitettua hybridiä.
Huoleton
15.02.2021, 13.34
Pyöräilyn etiikkaa koskee samat lainalaisuudet kun muutakin etiikkaa ja että asiassa voidaan edistyä tarvitaan keskustelua. "Long form" keskustelut on nykyään muodikkaita tämmösessä kontekstissa kun halutaan edistää ajattelua. Viihde-arvoa tosin on vaan asiasta todella kiinnostuneille. Muille uppoaa helpommin joku best-of ja mielummin sekin visuaalisin esimerkein.
Itse tulkitsen että videon tarkoitus on edistää keskustelua pyörälyetiikasta enemmän kun viihdyttää ja video onnistuu siinä hyvin, joskaan ei mene kovin syvälle aiheeseen.
Oma lyhennelmä argumenteista (skippailin kyllä itsekkin):
Pyöräilyä moralisoidaan somessa (eli sanotaan mikä on oikein ja mikä on väärin)
Moralisointi on liiallista, etenkin se mikä on väärin-osasto
Yksi somessa käytetty moraalin perusta on velominati-sivu
Velominatin perusteet on pääpirteissään huonoja
Pyörälijän oma fiilis on hyvä pyörälymoraalin perusta
Laki on hyvä pyöräilymoraalin perusta
Tosta on hyvä jatkaa. Mitään kaikkien maailman ihmisten yhtäaikaa hyväksymiä perusteita ei varmasti löydy ja noissa esitetyissä argumenteissa on helppo nähdä heikkouksia eli keskustelua ei ole syytä lopettaa tähän.
Esim polun paskominen ei ole laitonta ja siitä voi tulla hyvä fiilis, mutta monen mielestä siinä on jotain väärää.
Ehkä tuloksena syntyy sitten uusi versio velominatista joka on parempi kun entinen. Ja vielä modernilla teknologialla toteutettu.
Nickname
15.02.2021, 20.05
Videolta löytyy hyviä pointteja, esim. foorumikirjoituksia voi tulkita monella tavalla koska tekstistä jää äänenpaino pois, eli se on sitten lukian vastuulla miten kunkin tekstin haluaa ymmärtää.
Monen muun kanssa samaa mieltä että pitkähkö video, ei toimi minulle video muodossa koska visuaalinen sisältö on vain keskustelevien henkilöiden kasvot, aion kuitenkin kuunnella kokonaan podcast tyylisesti seuraavan kerran autolla ajaessani, koska aihe kiinnostaa.
usko juntunen
15.02.2021, 22.05
Videolla mainittiin ettei tältä foorumilta kannata mitään kysellä. Omalta kohdalta en kyllä tätä allekirjoita. Esimerkkinä vaikkapa melonta-ketju. Itte aloin kysellä ihan nöösinä kajakeista reilu 5v sitten ja sain todella hyviä ja asiallisia vinkkejä/linkkejä niin et piti laittaa ostohousut jalakaan ja paluukuormassa olikin paatti katolla. Kiitos vielä kerran "syyllisille"
Oli vissiin väärin kyselty...
Onko grävel jo mainittu? Tuo eniten väärinpyöräilty alalaji. Ajetaan sorateitä lokareilla varustetulla täysjoustopyörällä. Eih stana. https://photos.app.goo.gl/YTTfA95MX6D1CbWN9
Hauska juttu, huumorilla höystettyä meidän herkkien näppylöiden hierontaa, mielellään tuon kuunteli audiona, pidempiäkin tulee kuunneltua: esimerkiksi eräs kahdeksantuntinen "Ihmisiä, siis eläimiä" ei nyt putkeen sentään.
Ärrävikaa aikuiseksi poteneena tuo vähän korvaan kävi.
Huumoria läpeensä mutta asiallista pohdintaa tämään harrastuksen vinoumista.
pturunen
16.02.2021, 09.00
(jolla on noin 7 kertaa enemmän tilaajia kuin tällä puhutaan pyöräilystä kanavalla... voiko tästä vetää mitään johtopäätöksiä? Paha sanoa)
Jospa se liittyy seuraajien huonoon (sisä)lukutaitoon?
Videolla mainittiin ettei tältä foorumilta kannata mitään kysellä. Omalta kohdalta en kyllä tätä allekirjoita.
Joo, aika lailla mutkia oiottu. Kyllä täältä saa arvokasta(kin) apua, mutta tosiaan nuo "mikä pyörä minulle"-ketjut tuppaavat välillä lähtemään käsistä. Joka johtuu sitten kysyjästä ja vastaajista. Samoin kuin "ostin biltemasta satasen täpärin, miksi ajaa kalliimmalla"-tyyppiset ulostulot suorastaan huutavat sitä kriittistä palautetta osakseen.
Miksi joku Sony tuo 7500 EUR kamerarungon (jolla ei siis sellaisenaan tee mitään), kun jokaisella on loistavia kuvia ottava känny jo taskussaan?
Kampiapinalla tuossa yksi uusi video väärinpyöräilystä, tai oikeastaan sinkun vaihteen vaihdosta:
https://youtu.be/3YWdrjiOH7g
Tuli vaan mieleen, onkohan nuo kokeneet palstan tyypit, jotka poistuneet täältä kypsyttyään meihin, perustaneet uuden laadukkaan, luokkaa ylemmän keskustelupalstan, kun vaikuttaa siltä, että monia puuttuu katkoksen jälkeen?
Ps. Kampiapinan kalustonesittely oli tosihyvä!
travelleroftime
16.02.2021, 13.19
Onko grävel jo mainittu? Tuo eniten väärinpyöräilty alalaji. Ajetaan sorateitä lokareilla varustetulla täysjoustopyörällä. Eih stana. https://photos.app.goo.gl/YTTfA95MX6D1CbWN9
Jaa, joku perus retkipyöräilijä... Makkaratkin tulilla... Vaikka oma maku on aivan muuta niin pääasia että on hauskaa. Senhän vuoksi me tätä tehdään. Tosikot jaksaa aina urputtaa, mutta antaa niiden hauskuuttaa itseään sitä kautta. Kaikille jotakin...
Ensisijaisesti kannattaisi irtaantua tunteiden viettämänä olemisesta niin, että vaikka joku tekee "väärin" niin ei se itseltään pois ole.
Ohiampuja
16.02.2021, 15.35
Monelaisia harrastuksia on tullut kokeiltua ja harrastettua. Ja ehkä tässä pyöräilyssä on eniten sellaista ulkoiseen ilmeeseen tai muihin sivuseikkoihin tarttumista.
Jos ei halua ikäviä kommentteja omasta kalustostaan, niin ei kannata laittaa siitä kuvia internettiin. Liikenteessä harvemmin kukaan huomauttelee.
Oatmeal Stout
16.02.2021, 18.42
Sosiaalisessa mediassa on helppoa tuomita toisten pyöräily vääräksi vaikka luonnossa voi kommentoida vain marginaalista pyöräilijäjoukkoa.
Miksi joku Sony tuo 7500 EUR kamerarungon (jolla ei siis sellaisenaan tee mitään), kun jokaisella on loistavia kuvia ottava känny jo taskussaan?
Kännyköissä ei oikein ole tarjolla isoja pikseleitä vain paljon pieniä - joihinkin kuviin tarvitaan isoja pikseleitä vaikka ei hankkisi neliöjalan kokoista kennoa.
^Joo, mutta ei ne 50mpix -pikselit enää kovin suuria ole. Kun vaikka vertaa mun vanhaan D700:een. Joka tapauksessa suurimman osan harrastajien peruskuvista saa yhtä hyvin kännyllä kuin FF-järkällä. Erikoistapaukset ja -tarpeet sitten erikseen.
Samalla tavalla se matka myös taittuu 3x9 -vaihteistolla, kuin 1x12. Se vain tuppaa perspektiivi katoavan näillä harrastefoorumeilla. Esimerkiksi ammattikuvaajien kanssa kun on jutellut, koskaan ei ole tullut puhe välineistä vaan kuvista.
Lueskelen tässä Paavo Kettusen kirjaa Kätketty ja vaiettu: suomalainen hengellinen häpeä, josta osui seuraava silmään (s. 203):
Toinen piirre on ollut uuden yhteisön hengellisyyden [pyöräilykulttuurin] ihanteellisuus, mustavalkoisuus ja selväpiirteisyys: vain meidän tavallamme uskominen [pyöräily] on oikein. Tällainen selväpiirteisyys on tukenut nimenomaan nuoren ja itsenäistymisvaiheessa olevan ihmisen auktoriteettitarvetta ja tarjonnut turvallisuutta. Häpeää tuottavaa siinä on ollut se, ettei yhteisön taholta ole sallittu näkemysten erilaisuutta vaan asioista on puhuttu oikea-väärä-akselilla. Erilaisuuden ilmaiseminen ja salliminen antaa mahdollisuuden kommunikaatioon ja toisen kunnioittamiseen. Opillisten ja näkemyksellisten asioiden kohtaaminen oikea-väärä-kysymyksenasettelusta käsin ei ilmennä toisen arvostamista vaan alistamista. Yhteisöllisellä tasolla se on signaali toisen yhteisön näkemysten kelpaamattomuudesta ja lopulta koko yhteisön huonoudesta. Epäsuorasti siinä on viesti yksilölle: on ollut häpeällistä kuulua tuollaiseen yhteisöön. Tällöin ei ole kysymys toisen yhteisön opillisten tai katsomuksellisten kysymysten asiapohjaisesta tai teologisesta analyysistä vaan niiden leimaamisesta.
http://www.vaarinmaja.fi/?Tapahtumakalenteri___Tapahtuma-arkisto
Tyulla on pyäilty Väärin ympäri! :D
Oatmeal Stout
17.02.2021, 00.32
^Joo, mutta ei ne 50mpix -pikselit enää kovin suuria ole. Kun vaikka vertaa mun vanhaan D700:een. Joka tapauksessa suurimman osan harrastajien peruskuvista saa yhtä hyvin kännyllä kuin FF-järkällä. Erikoistapaukset ja -tarpeet sitten erikseen.
Samalla tavalla se matka myös taittuu 3x9 -vaihteistolla, kuin 1x12. Se vain tuppaa perspektiivi katoavan näillä harrastefoorumeilla. Esimerkiksi ammattikuvaajien kanssa kun on jutellut, koskaan ei ole tullut puhe välineistä vaan kuvista.
Alla oleva pyörä on paras samoin kuin mukana oleva kamera siihen hetkeen.
karjala67
17.02.2021, 00.36
Esiintyykö tätä väärinpyöräilystä naljailua oikeassakin elämässä vai vaan foorumeilla? Meinaan kun on itselle ihan vieras asia. Tai sitten se voi olla jotain kehä kolmosen sisäpuolella olevaa hapatusta?
Ja pyöräilyetiketti; tuskin sitä kannattaa kovin vakavasti ottaa, jos ei sellaisista välitä.
Eiköhän se riitä, että noudattaa tieliikennelakia kja muita lakejaxsekä normaalia huomaavaista käytöstä muita kohtaan
Enpä oikein tiedä aiheesta, kuuntelin kyllä videon muiden hommien lomassa läpi, vaikka liian pitkä olikin.
Minusta täällä fillarifoorumillakin parhaita juttuja ovat olleet ne, kun joku tekee asiat eri tavalla kuin muut. Joku ostaa vaikka kirpputorilta ikivanhan hybridin ruoskan ja polkee sillä valtava kuorma päällä Espanjaan. Sellaista arvostan todella paljon.
Toki maantiepyöräilyssä hommat pitää tehdä kuten asiaan kuuluu :D
Mutta jos Velominatin säännöt ottaa täysin tosissaan, niin eihän se ole kivaa enää, ei niitä ole tarkoitettukaan siihen :rolleyes:
Esiintyykö tätä väärinpyöräilystä naljailua oikeassakin elämässä vai vaan foorumeilla?
Taitaa olla foorumien ja somen ongelma ylipäätään. Ei kukaan selväpäinen lähde f2f arvostelemaan toisen pyörää tai ajotyyliä.
IRL jos joku kysyy multa pyöräsuositusta tai sitä, että onko hänen eilen ostamansa Triacle hyvä pyörä, koitan vastata jotain ympäripyöreää. Ehkä katson, onko keula oikein päin. Ihan mahdoton esimerkiksi suositella pyörää toiselle. Tiedän mitä itse pyörältä haen ja mitä siinä arvostan, mutta en jaksa uskoa, että jollain muulla on samat preferenssit. Yleensä pyrin ohjaamaan kyselijän johonkin tunnettuun fillarikauppaan.
Olin maanantaina MTB-lenkillä, kun päädyin kysymään tietä viereistä peltoa hiihtävältä mummolta.
Jäätiin siinä pidemmäksi aikaa jutustelemaan ja tuli ilmi, että mummo oli viime vuonna ajanut 3tkm -81 mallin Jopolla. Minä siihen että parempiakin pyöriä noihin kilometreihin olisi tarjolla, mutta tämä maailman herttaisin ikäihminen totesi tomerasti että: "Sen minun aikanaan ostama Joponi, jolla minä ajan loppuelämäni lenkit!"
Jälkikäteen harmitti kommenttini; Piruako se minulle/muille kuuluu millä joku ajaa, jos ja kun siitä tuntuu tykkäävän.
Silloin kuin tarkoitukseen sopimattomista tuotteista ja tavoista tulee tarkoituksenmukaisia ja itseisarvoisia tai "sääntöjen" noudattamattomuudesta sääntö, niin tuleeko väärinpyöräilystä "oikeinpyöräilyä" vain eri normeilla.
Ja juu, jos kysyessä haluaa vain itselleen mieluisia vastauksia, niin kannattaako kysyä ollenkaan
Oatmeal Stout
17.02.2021, 12.14
Enemmän soisi muuten tällaista testausta, että otetaan vaikka 600e ja 5600e maantiepyörät ja mitataan paljonko eroa ajassa/100km.
Erot tulevat helpommin esiin lujaa ajettaessa, äkkijarrutuksissa ja jyrkissä käännöksissä.
El-Carpaso
17.02.2021, 12.35
Merkittävin seikka fillarin ostossa pitäisi lähtökohtaisesti olla sen geometria eli istuvuus kuskille. Eipä se kymmenen kiloeuron pyörä kulje kovin kivasti, jos se on ajajalleen väärän mallinen.
Mutta tuohon tommi2 kysymykseen ottaisin sen verran kantaa, että erot voivat maantielläkin olla aikas isoja kalliin ja halvan pyörän välillä etenkin jos mäkeä on vähänkään enemmän. Silloin tosin täytyy sen aikaeron kiinnostaa.
Maastossa tosin erot ovat helposti paljon suurempia. Maastosta riippuen hinta korreloi helposti suoraan ajettavuuden kanssa. Lue. XC-pyörällä DH-polun nyhertäminen on aika synkkää puuhaa.
Mulla jäi maastopyöräily lähes kokonaan pois, kun vitutti suomalaisten kurjistelupolkujen ajelu halvalla etujoustomaasturilla. Nyt on merkittävästi kalliimpi läskipyörä erinomaisella joustokeulalla ja nyt pääsee ajamaan varsin vaivatta paikat, joissa ennen oli pakko taluttaa. Toki vieläkin enemmän helpotusta toisi täysjousto, mutta se ei vastaavasti pärjäisi lumessa niin hyvin. Mutta ehkä joskus sellainenkin tulee.
Toki maastopyörässäkään rungon ei ole pakko olla kallis jos se toimii geometrialtaan. Mutta maastossa kalustoon laitetut panostukset näkyvät paljon helpommin ajon helppouden lisäyksinä. Tietenkin siitäkin voi olla montaa mieltä, onko helpompi ajaminen hauskempaa ajamista. Mun mielestä on tiettyyn pisteeseen saakka.
Mutta se on ehkä se pointti, että rahallisella panostuksella saa haettua sen oman hauskan tason maastopyöräilylle. Joillain se tarkoittaa edullista etujoustoa ja joillain se on 160mm edestä ja takaa joustava enduropyörä.
Mitä olen omia tuttavia koittanut tutustuttaa maastopyöräilyyn, niin mikään ei karkota ihmistä tehokkaammin pois maastopyöräilystä kuin edestä 100mm joustava jäykkäperä ja tekniset juurakkopolut. Eli ehkä sen ei pitäisi olla se ensimmäinen oletuspyörä maastopyöräilyä aloittavalle?
Youtubesta löytyy ainakin GCN:n ja Vegan Cyclistin vertailu jossa mukana muutaman sadan euron pyörä, keskihintainen pyörä ja kallis pyörä. (hakusana GCN tai Vegan cyclist ja bike comparison). Antavat nyt kuitenkin jonkinlaista osviittaa asiaa.
Muistikuvani on, että erittäin halvasta keskihintaiseen ero on aikas suuri
Verska-Vesa
17.02.2021, 13.11
Maastossa tosin erot ovat helposti paljon suurempia. Maastosta riippuen hinta korreloi helposti suoraan ajettavuuden kanssa. Lue. XC-pyörällä DH-polun nyhertäminen on aika synkkää puuhaa.
Mulla jäi maastopyöräily lähes kokonaan pois, kun vitutti suomalaisten kurjistelupolkujen ajelu halvalla etujoustomaasturilla. Nyt on merkittävästi kalliimpi läskipyörä erinomaisella joustokeulalla ja nyt pääsee ajamaan varsin vaivatta paikat, joissa ennen oli pakko taluttaa. Toki vieläkin enemmän helpotusta toisi täysjousto, mutta se ei vastaavasti pärjäisi lumessa niin hyvin. Mutta ehkä joskus sellainenkin tulee.
Toki maastopyörässäkään rungon ei ole pakko olla kallis jos se toimii geometrialtaan. Mutta maastossa kalustoon laitetut panostukset näkyvät paljon helpommin ajon helppouden lisäyksinä. Tietenkin siitäkin voi olla montaa mieltä, onko helpompi ajaminen hauskempaa ajamista. Mun mielestä on tiettyyn pisteeseen saakka.
Mutta se on ehkä se pointti, että rahallisella panostuksella saa haettua sen oman hauskan tason maastopyöräilylle. Joillain se tarkoittaa edullista etujoustoa ja joillain se on 160mm edestä ja takaa joustava enduropyörä.
Mitä olen omia tuttavia koittanut tutustuttaa maastopyöräilyyn, niin mikään ei karkota ihmistä tehokkaammin pois maastopyöräilystä kuin edestä 100mm joustava jäykkäperä ja tekniset juurakkopolut. Eli ehkä sen ei pitäisi olla se ensimmäinen oletuspyörä maastopyöräilyä aloittavalle?
Makuasioita, sano koira kun vehkeitään nuoli...
Itse olen harrastanut vuosikaudet vuoronperään täysjoustoilla ja etujousitetuilla jäykkäperillä. Toissa vuonna hankin kuitenkin täysjäykän sinkulan, ja ikinä ei ole lenkin ajaminen ollut yhtä hauskaa! Juurakkopoluillakin tuo on ihan elementissään, kun sitä kuitenkin joutuu ajamaan kokoajan seisaaltaan. Täysjousto istualteen ajettuna on yleensä hitaampi ja paljon tylsempi ajaa. Tuo halvahko ja mahdollisimman kurja pyörä piti tulla silloin tällöin ajettavaksi kakkospyöräksi, mutta on ehdottomasti mun suosikkipyörä nykyään.
Ja XC-pyörällä on paljon kivempi ajaa DH-baanoja, kuin DH-pyörällä XC-lenkkiä.
Pyöräilyhän on aika helppoa; jalat ja kammet pyörivät, välillä ohjataan ja vaihdetaan ehkä vaihteita. Tästä tuskin saadaan yleensä aikaiseksi niin suuria väittelyitä kuin tekniikasta ja välineistä. No, ehkä tosissaan treenaajat miettivät eri mittareiden antamia arvoja jne. Kilpailuihin tai porukkalenkkeihin liittyy sääntöjä jne.
Välineistöön liittyen ihmiset helposti leiriytyvät omien valintojensa taakse - olen itse ostanut tämmöisen, se on varmasti paras (kaikille) (aina)! Tai omat kokemukset kertovat tai mielikuvat tai luetut jutut, jotka voivat pitää paikkansa tai sitten eivät.
Mutta onhan tekniikalla väliä, jos haluaa parasta rahalla tai kuten yllä kerrottiin, niin harrastus paranee tietyillä välineillä. Pyöräily kuitenkin vaatii sen pyörän. Harrastajalle mieluiten mahdollisimman hyvän.
Harrastajien harrastamiseen liittyvästä ilosta osa varmaan juuri syntyy näistä väännöistä ja tekniikkajutuista, jos on tällä tavalla virittynyt. Kuinka tosissaan tällainen vääntäminen on, niin toivottavasti ei usein kovin hampaat irvessä vääntämistä. Elämä voi olla vaikeaa, jos kaikki muut pyöräilevät aina ihan väärin. Täydellinen "oikeinpyöräilijä" on löytynyt - ja sehän tietysti olen minä!
Ilmeisesti voi myös pyöräillä väärin jos hankkii itseään miellyttävän fillarin, joka on jonkun toisen mielestä kallis. Ihan helposti täältä saa vinkkejä 700€ yleispyörään siinä missä viiden tonnin maantiekonkeliinkin.
Enemmän soisi muuten tällaista testausta, että otetaan vaikka 600e ja 5600e maantiepyörät ja mitataan paljonko eroa ajassa/100km. Tai alamäkiajossa eri kalustoilla jne. jne. . Voisi jäädä "tämä on ainoa oikea"-jutut vähän vähemmille, tai ainakin menisivät oikeisiin mittasuhteisiin. Itsellä ainakin nuo halvatkin fillarit ja osat kestävät ihan hyvin.Olisko tollasessa testissä syytä laittaa tehomittarit molempiin ja katsoa kumpi vaati enemmän tehoa? Siitä voin lyödä isojakin rahoja vetoa että jos nuo pyörät ajettais samalla keskiteholla niin tuo kallis on aikasemmin perillä. Jos siis kyseessä kaupasta ostetetut uudet pyörät 600€ vs 5600€
Edit. Katoin ton jonkun mainitseman Vega cyclistin pätkän. Pyörät $100/$1000/$7000, 18.8mailin(30.25km?) pätkällä keskarit 235w keskiteholla, 25.48kmh/28.39kmh/31.316kmh. On siinä ihan tuntuva ero
Firlefanz
17.02.2021, 14.08
Mä olen alun toistakymmentä vuotta lukenut Fillarifoorumia, mutta mä en millään onnistu palauttamaan mieleeni ainuttakaan keskustelua jossa joku halvatun väärinpyöräily olisi tuomittu ja väärinpyöräilijä haukuttu. En oikeastaan edes yksittäisiä kirjoittajia jotka sellaista ainoa oikea -linjaa olisivat vetäneet. Joko mä en ole tullut semmoisia ollenkaan lukeneeksi tai sitten en yksinkertaisesti osannut lukea niitä niin kuin ilmeisesti oli pitänyt. (Ei mulla niin saakelin huono muistikaan voi olla...)
PS Mutta eikö kukaan ole koskaan keskustellut maastohiihdon harrastamisen vaatimista suksista tai oikeammin suksipareista, sauvoista, voiteista ja voiteluvälineistä joita ehdottomasti tarvitaan ja tulee käyttää jos yhtään enemmän harrastaa ja haluaa itseään jollain lailla edes kuntohiihtäjänä pitää?
Santtu75
17.02.2021, 14.58
Mä olen alun toistakymmentä vuotta lukenut Fillarifoorumia, mutta mä en millään onnistu palauttamaan mieleeni ainuttakaan keskustelua jossa joku halvatun väärinpyöräily olisi tuomittu ja väärinpyöräilijä haukuttu. En oikeastaan edes yksittäisiä kirjoittajia jotka sellaista ainoa oikea -linjaa olisivat vetäneet. Joko mä en ole tullut semmoisia ollenkaan lukeneeksi tai sitten en yksinkertaisesti osannut lukea niitä niin kuin ilmeisesti oli pitänyt. (Ei mulla niin saakelin huono muistikaan voi olla...)
Eiköhän tuohon tällä palstalla riitä että sattuu mainitsemaan polkupyörässään olevan sähköavustus...
Firlefanz
17.02.2021, 15.16
...niin joku nure tulee sanomaan miljoonannen kerran ettei hän aio sähköavusteista pyörää hankkia niin kauan kuin jaksaa itse polkea. So fucking what? Ei se tee tästä foorumista mitään oikeanlaisten pyöräilijöiden keskinäisen kehun kerhoa eikä yhdestäkään tällä foorumilla vaikuttavista tai viihtyvistä pyöräilijöistä minkään valtakunnan väärinpyöräilijä-leimoja kenenkään otsaan lyöviä!
Olen sanonut sen ennenkin ja jos en ole sanonut, olisi pitänyt sanoa jo aikaisemminkin että asenneongelmia ynnä muita on syytä lähteä ensiksi hakemaan niin sanotusti vastaanottopuolelta.
Ohiampuja
17.02.2021, 16.21
Minun mielestä pyöräilyssä on näitä "kirjoittamattomia" sääntöjä enemmän kuin muissa harrastuksissa. Maastokuskilla pitää olla lökärit, Camelbak selässä ja kypärässä kunnon lippa. Ja taas maantiekuskilta nämä pitää sitten puuttua.
Jokaisen oma asia kuinka vakasti nuo säännöt sitten ottaa, mutta ainakin joskus pyöräseurojen kimppalenkillä tuli kuittia jos tällaisia "sääntöjä" rikkoi. Näitä ja muita vastaavia sääntöjä on listattu siellä pyöräilysi säännöt ketjussa, ellei se nyt sitten hukkunut kokonaan.
En ole törmännyt että muissa harrastuksista olisi näin paljon koodistoa joka koskee vaikkapa harrastajan vaatetusta. :)
Minun mielestä pyöräilyssä on näitä "kirjoittamattomia" sääntöjä enemmän kuin muissa harrastuksissa. Maastokuskilla pitää olla lökärit, Camelbak selässä ja kypärässä kunnon lippa. Ja taas maantiekuskilta nämä pitää sitten puuttua.
Ainakin mulla gravelilla ajellessa on pakko olla lipaton kypärä, kun niska on mallia lyhyt. Intissäkin tuli aina kuittia lomille lähtiessä liian pitkistä takahiuksista. Olisi pitänyt vetää raja keskelle päätä. Sen sijaan bibseissä en aja maastossa enkä maantiellä.
En ole törmännyt että muissa harrastuksista olisi näin paljon koodistoa joka koskee vaikkapa harrastajan vaatetusta. :)
Ei muuta kun golfia pelaamaan.
tchegge_
17.02.2021, 17.10
Minun mielestä pyöräilyssä on näitä "kirjoittamattomia" sääntöjä enemmän kuin muissa harrastuksissa. Maastokuskilla pitää olla lökärit, Camelbak selässä ja kypärässä kunnon lippa. Ja taas maantiekuskilta nämä pitää sitten puuttua.
Heti meni väärin, ison maailman muoti on että reppua ei saa missään nimessä olla selässä!
Mehut pullotelineeseen ja työkalut ynnä muut tarvikkeet mitkä ei mahdu rungon hanskalokeroon sidotaan niillä viisi vuotta sitten pakkomuotisina ostetuilla motocross-goggleseilla kiinni runkoon. Tai sit vaan ajaa miten sattuu ja millä kamppeilla nyt on puhtaana. :)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
* Näitä ja muita vastaavia sääntöjä on listattu siellä pyöräilysi säännöt ketjussa, ellei se nyt sitten hukkunut kokonaan. *
Eikös tuo ollut huumoriketju kuten myös Sääntöpoliisi tms ketju? Itse myös tuon väärinpyöräily-termin ymmärtänyt posittivisena ainakin omassa kuplassani. Kun menen Cyclolla neulaspolkua tai Gravelilla kalliobaanaa tulee peukkua. Voi joku niitä tietysti plussatäpärilläkin ajella.. tai jopa täysjoustosähköläskillä.
El-Carpaso
17.02.2021, 20.09
Minun mielestä pyöräilyssä on näitä "kirjoittamattomia" sääntöjä enemmän kuin muissa harrastuksissa. Maastokuskilla pitää olla lökärit, Camelbak selässä ja kypärässä kunnon lippa. Ja taas maantiekuskilta nämä pitää sitten puuttua.
Jokaisen oma asia kuinka vakasti nuo säännöt sitten ottaa, mutta ainakin joskus pyöräseurojen kimppalenkillä tuli kuittia jos tällaisia "sääntöjä" rikkoi. Näitä ja muita vastaavia sääntöjä on listattu siellä pyöräilysi säännöt ketjussa, ellei se nyt sitten hukkunut kokonaan.
En ole törmännyt että muissa harrastuksista olisi näin paljon koodistoa joka koskee vaikkapa harrastajan vaatetusta. :)
Toisaalta harvassa harrastuksessa vaatetuksella on niin paljon merkitystä kuin pyöräilyssä.
Jos aloitetaan maantiepyöräilystä, niin siellä vaatteiden ihonmyötäisyydellä on suora vaikutus siihen kuinka mukavasti esim. vastatuuleen pääsee. Maantiekypärät myös tuppaavat olemaan aika minimalistisia ja kevyitä ilman juuri mitään krumeluureja.
Vastaavasti maastossa lökäreilla on oma funktionsa. Mulla on maastossa aina bibsit mutta niiden päällä raskaammasta materiaalista tehdyt lökäshortsit, koska bibsien lycra ei vaadi kovinkaan suurta kohtaamista metsän kasvuston tai muiden pintojen kanssa kun saa jo aikaiseksi reiän. Bibsit on kalliita. Niitä mielellään suojelee vähän halvemmalla päällivarustuksella. Vastaavasti maastokypärät ovat usein vähän maantiekypäriä laajemmin suojaavia (esim. kypärä ulottuu alemmas niskaan). Sitä lippaa en ole koskaan tajunnut. Itse otan repun maastopyörällä, koska siinä on sisällä selkäpanssari ja pyörä on maastossa mukavampi pitää kevyempänä, joten tavarat kulkevat selässä. Vesipullot lentävät maasturissa aika hanakasti häkeistään, joten senkin puolesta juomareppu on järkivalinta
usko juntunen
17.02.2021, 20.29
Heti meni väärin, ison maailman muoti on että reppua ei saa missään nimessä olla selässä!
Mehut pullotelineeseen ja työkalut ynnä muut tarvikkeet mitkä ei mahdu rungon hanskalokeroon sidotaan niillä viisi vuotta sitten pakkomuotisina ostetuilla motocross-goggleseilla kiinni runkoon. Tai sit vaan ajaa miten sattuu ja millä kamppeilla nyt on puhtaana. :)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Entäpä jos reppu on etupuolella? Tahi kolme reppua selässä. Niin ja roksit jalassa :cool:
Ihan vain kaverin puolesta kyselen...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dVUbkK6NkJz4JR3OsGyOPQDTwzXE0QQHt733csvW-Cn9cRqoU4YVtjIfMWSGixopXzhkBzgmx5ZnvU1PEkFkJzkyZCZ vwuEQEBM-TdD-O-TNM7NTjY2xHDIJfGvFj-vn9AR1X63dnfRUg0Xdod2ReHyw=w1011-h758-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d6sQ7vzqq1CVkXAdg13vlHr-p4xXbM0HqFVpPZJADjhicgPCRZTX4aA8QqLcQja5gDRbAH2lOU 8zk95LV9LvV96gCZ4n0KFKR7Ajmwk_80_vEmiSaoz38kYIOd7t T5R1h9oglpcwh2gfjdySIkKfL1Ew=w1011-h758-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d9onpGdm9ydtK_2jzXDFoU3JcrYLmSKzmD9FlhgcI_m5EFiSz b1ZmIYDGpEJfxJJb6sIbPpzEvhJvpckSVZLKm9rZgCuA0BZBNt ssJGLYoj1qdAE_-Mbs442_wejdfjzEeSpd_h8WGkAue_YTO412w-A=w1011-h758-no?authuser=0
Entäpä jos reppu on etupuolella? Tahi kolme reppua selässä. Niin ja roksit jalassa :cool:
Ihan vain kaverin puolesta kyselen...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dVUbkK6NkJz4JR3OsGyOPQDTwzXE0QQHt733csvW-Cn9cRqoU4YVtjIfMWSGixopXzhkBzgmx5ZnvU1PEkFkJzkyZCZ vwuEQEBM-TdD-O-TNM7NTjY2xHDIJfGvFj-vn9AR1X63dnfRUg0Xdod2ReHyw=w1011-h758-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d6sQ7vzqq1CVkXAdg13vlHr-p4xXbM0HqFVpPZJADjhicgPCRZTX4aA8QqLcQja5gDRbAH2lOU 8zk95LV9LvV96gCZ4n0KFKR7Ajmwk_80_vEmiSaoz38kYIOd7t T5R1h9oglpcwh2gfjdySIkKfL1Ew=w1011-h758-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d9onpGdm9ydtK_2jzXDFoU3JcrYLmSKzmD9FlhgcI_m5EFiSz b1ZmIYDGpEJfxJJb6sIbPpzEvhJvpckSVZLKm9rZgCuA0BZBNt ssJGLYoj1qdAE_-Mbs442_wejdfjzEeSpd_h8WGkAue_YTO412w-A=w1011-h758-no?authuser=0Käy hyvin. Onhan kaverilla lipallinen kypärä ja lökäpöksyt
Ja kaksipäisestä lumilapiosta plussaa
Entäpä jos reppu on etupuolella? Tahi kolme reppua selässä. Niin ja roksit jalassa :cool:
Ihan vain kaverin puolesta kyselen...
Meinasin sanoa että kroksit menee mutta mela on liikaa kunnes muistin että poljen itsekkin mela kädessä kajakille naapurijärvelle mökillä usein .. sandaalit jalassa ajelin Ruovedeltä Mänttään ja takaisin , sitten Helvetinjärvi -Riuttaskorpi - Seitseminen ja sieltä siirtymän mökille
maalinni
18.02.2021, 08.30
Onko se mela vai nykymuodin mukainen 2000mm stonga?
F. Kotlerburg
18.02.2021, 11.21
Joillakin on niin saatanan vaikeaa, kun muut ei tee kuten he itse. Koskee niin aloitusta kun montaa muutakin postausta tähän ketjuun.
Väärin voi olla myös liian kapeella kumilla ajo polulla ja Tampereen Kaupissa kielletty... onneksi lännen metsät ei oo käyttökiellossa
Nyt se tapahtui:
https://youtu.be/y_bwKW6V1lw
^Joo, no etu"rengas" oli tietysti laitettu väärin päin. Ei jatkoon.
Kuminauha
18.02.2021, 15.27
Väärin. Tommonen dorka jalka tossakin pyörässä. :)
travelleroftime
18.02.2021, 15.30
Oikein. Erittäin innovatiivinen.
Väärin. Tommonen dorka jalka tossakin pyörässä. :)
Eiköhän se jalkakin siitä hoidu, jos metsässä vetää tuolla OTB:t. Muutaman muun raajan ja puolitarpeettoman sisäelimen lisäksi.
^Joo, no etu"rengas" oli tietysti laitettu väärin päin. Ei jatkoon.
Mikähän tuossa on ollut syynä, kun siinä ekassa sirkkeliversiossa etunen oli oikein päin. Miksi sitten käännetty ympäri, vai onko käynyt vahinko kun sitä on ranetettu?
Toki maantiepyöräilyssä hommat pitää tehdä kuten asiaan kuuluu :D
Eli vaikkapa saariston rengastie (~200 km) jopolla päivässä ympäri. Tai jos ei kunto riitä 1-vaihteisella jopolla ajoon, niin läskipöyrä sallittakoon.
Huvittava keskustelu näin vanhalle ihmiselle, joka alkoi ajaa mtb:tä ennenkuin mitään joustoja oli olemassakaan. Nykyisinkin saatan ajella jopa katuratafiksillä meren jäällä, fatbike-urilla tai no melkein missä hyvänsä. Maantietä myös, jopa Suomen halki yhdellä kertaa.
usko juntunen
20.02.2021, 18.49
Minun mielestä pyöräilyssä on näitä "kirjoittamattomia" sääntöjä enemmän kuin muissa harrastuksissa. Maastokuskilla pitää olla lökärit, Camelbak selässä ja kypärässä kunnon lippa. Ja taas maantiekuskilta nämä pitää sitten puuttua.
.... :)
Kyllä minulla on lippa maantiekypärässä. :o
https://lh3.googleusercontent.com/0goY2oSwYFsnq-k_pNAeopYRbHkVvskmo-k0MlT5T6Upy7DZao2OzyAxrRmFx5762GwLONRNf7AhaVg1WwFs zU8iw_qpAr8iaocA9WezfW5EMj1IYAEFv2B9D47SOmlEZe4LNN uhf8BjQmlhPdJiSZVMk9Jho1Thbu6t0_kkqq2mGh01hB5aeTy4 c_PEM7vYPFJqLJRk-J6ikp4D5WID_YfclHE9xUYOVH-1RFY8yTCDpg1ELWk3AtbaXn9Q0G6Au2LAqVcxRhiXD8RBO1mQc GQTx1SjjNx3_AXWi3bvQK0zvBmUFiXmwtx_qof951ZDiXT1aE-vexQ-EXTZDsuZl5L2gdE2vLBMJehhPd9-AKQcy5tOfgqC1lxfnTTVFq44ZAQHTyVATzfj6klH2SeOhEpclF CW-4hXCdAqVKl0mrfLOuVRZle8BiG7RTK-vDdYxsd78sUVyGfnV-4f_SBYrMl8tvxfHytX7AY2u74N5WNOT4d5jkZjtkIyt4ymI6kq X6YvVyEcHaDf_VqtrSyQtDuN9cDGnFSBr4thAAaiLTRzZ9-u0JXhtvFOl74zVkT_FB-rKpk0VqeXdh0s7ycAoe_VsHa7vVpJ1f0Po3QCGANW-N_XcWBgM9olFs7O2nEQMAdtdHSfFD7dMuXlPEiqK5ZmE3H16X6 9_4TlUbPKF1gB9n7uhzJ3LaFvecLjOQ=w506-h758-no?authuser=0
Tunnistatko paikan? Kuva nääs v 1987
Tämä karpaasi oivalsi jo 80-luvulla kompressioasujen idean! Siis ihan oikeasti. Nimittäin kerran varovasti kysäsin pitkän, helteessä ajetun päivän iltana noiden tiukkojen farkkujen soveltuvuutta pyöräilyyn?
Kamu vaan totes -nämä tukkoo hyvästi reesiä.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cGSZpU_PSxzVzrQj2LVTrq_EldHM00oF4XdGj7Zh0jr8plVsi JClET3SHBYU6DK4xh95R7EWY8-tcXOLJt34e5BUjdvlpoirUJIKaToXv8km0MMZ1wmhnGXxQTKYS Mmkb4LnLafgEi2wcGBh36kkSMdQ=w1129-h758-no?authuser=0
^ Länsi-Norja -84
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cExPfvOClBt8O7EHsywDBhOV7KE4ZqjhmxaVbjEWyrLm68a3g LMYIV-KUbJITMjtAfSvBg9ChLnNsWBmREuy5Zh7RZtX1pwtbUxdPHCl0 kmwWPYddBHo7xta-quiHzWsuPUE021zaz_YoKvYl6uLCE1A=w1129-h758-no?authuser=0
^^+^
Samat kompressiohousut Insbrukin laitamilla v -85:D niin ja lippa maantiekypärässä...
Väärin voi olla myös liian kapeella kumilla ajo polulla ja Tampereen Kaupissa kielletty... onneksi lännen metsät ei oo käyttökiellossa
Tänään olisi kapea kumi tehnyt tuhoja polulla. Jätin suosiolla sähkärin 2,6 tuumaisilla kumeilla talliin, otin läskin ja tiputin läskin rengaspaineet minimiin. Hyvin kantoi ja piti Dillinger 5, vaikka siirtymillä oli vähän raskas poljettava.
muistelisin ainakin muutamasta aiheesta tulleen tosi kuuma peruna, kuten ohjauslaakereista, osasarjoista, fixeista, jne. ja tietenkin väärät asusteet kuvissa...PP :p
Tunnistatko paikan? Kuva nääs v 1987
Hakametsän jäähalli Tampere. Kolmannella googlauksella löytyi.
usko juntunen
22.02.2021, 18.12
Hakametsän jäähalli Tampere. Kolmannella googlauksella löytyi.
Bingo! Pirkan Pyöräilyn lähtöpaikallahan siinä pällistellään.
JohannesP
23.02.2021, 01.15
OT:Tutun näköinen Rossin Hakametsän kuvassa. Näitä on vissiin enemmänkin myyty, kun itselläni vastaava kaupunkipyöränä.
https://i.imgur.com/7LtfUlF.jpg
OT:Tutun näköinen Rossin Hakametsän kuvassa. Näitä on vissiin enemmänkin myyty, kun itselläni vastaava kaupunkipyöränä.
https://i.imgur.com/7LtfUlF.jpg
Tosi hipsteri tietysti ajelee tuolla läpi talvenkin. Esimerkiksi justnyt on helsingissä aika passelit kelit.
maalinni
23.02.2021, 09.59
^ hipsteri on kyllä sinkuloinut tuon 54/14 välityksille.
JohannesP
23.02.2021, 10.23
Hipsterisyystähän tuo ei ole alla vaan siitä, ettei satasella saanut parempaa siihen hätään. Ei löydy messenger-laukkua selästä... :)
Itselläni kaksi mieleenpainuvinta väärinpyöräilykokemustani ajoittuu -80-luvun alkuun. Vuonna -83 ilmestyin silloisen A-luokan viivalle Modolo Kronos jarrusarjalla ja olin porannut Cinellin stongaan reiät jarrukaapeleille. Kaikki kilpakumppanit nauroivat toteutukselleni, jossa jarruvaijerit menivät ohjaustangon sisällä. http://classicrendezvous.com/Italy/modolo/Modolo_Kronos.htm
Toinen samalle aikakaudelle jaksottuva väärinpyöräilyni, liittyy punaisiin ajohousuihin. Silloin kilpailuneuvosto viivästytti kisan starttia, koska säännöt sanoivat selkeästi, että mustat housut ja valkoiset sukat. Viisaudessaan neuvosto antoi minun startata kirkkaan punaisissa housuissani.
Onkohan näiden osalta asenne muuttunut sallivammaksi?
Oatmeal Stout
23.02.2021, 14.01
Onkohan näiden osalta asenne muuttunut sallivammaksi?
Pantani keräsi riitävästi sakkoja ajoasuillaan ja säännöt muuttuivat, mutta huonoa tuomarikäytöstä sallia ajaa punaisissa housuissa, liekö olleet edes sääntöjen määrämässä pituudessakaan.
OT:Tutun näköinen Rossin Hakametsän kuvassa. Näitä on vissiin enemmänkin myyty, kun itselläni vastaava kaupunkipyöränä.
https://i.imgur.com/7LtfUlF.jpg
Tommosen näin Rossin pihassa kesällä ja oli myymässä... oisko Rossin vanha
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.