Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vapaaratas per..le



lihapiirakka
14.02.2021, 13.42
Pojalla on Feltin hiilukuitumaasturi. Näköjään säästetty komponenteissa että hintaa saatu kalliin rungon vuoksi alaspäin. Vapaarataan laakerit ääntää kynnet ok. Öljysin sitä paikoilllaan ollessa ja auttoi hiemean. Irti sitä ei saa ja uutta en edes kaupasta löydä vaan kokonaisia napoja, on googletuksen kautta ilmeiseti Joyteck merkkinen. 12 millin kuusiokololla neuvovat avaamaan ei vetopuolelta, mutta ei kuulemma aukea vaikka kuinka käyttää voimaa. 11millin avain käy vetopuolelle mutta kulmat lähti kun voimaa käytti.
Taidan hankkia uuden kiekon Saksan-kaupasta. Jos en tuohon mitään keksi niin lyön pyörän kasaan ja ajoon ja vaihdan stten keväällä uuden takakiekon.

Piti vain vaihtaa vaihdevaijeri ja huoltaa keula mutta tämä tuli siinä samalla esille. Vaihdevaijerissa oli outoa sisäsukkaa rungon läpimenoissa, laitoin vanhat takaisin kun kivijalkamyymälässä ei sellaisia ollut. Sanoivat että on niitä maantiepyöräjuttuja :) Mistähän sitä saa uutta?

nure
14.02.2021, 14.35
Mitähän tarkoitat sisäsukalla? Usein ohut muoviputki jos kuoret ei täysimittaisina kulje rungossa...

lihapiirakka
14.02.2021, 14.49
https://kuvapalvelin.fi/oma/selaa.php?id=27https://kuvapalvelin.fi/oma/selaa.php?id=27https://kuvapalvelin.fi/uploads/kuva/2021/02/16133045539935.jpghttps://kuvapalvelin.fi/oma/selaa.php?id=27https://kuvapalvelin.fi/oma/selaa.php?id=27Ohutta muoviputkea juu pätkät molemmissa rungon läpivienneissä. Putken pää
levitetty niin että ei tule pääteholkista läpi. Ulostulossa emäputkessa muoviputki kulkee alumiiniohjuria pitkin vaijerin kuorelle. Vaijeri siis
suojattu niin että näkyy vain pätkä takavaihtajan päässä. Vanhat putket laitoin takaisin kun uusia ei kivijalassa ollut. Mistäs näitä saa ja tehdäänkö se pään levitys itse vai onko valmiina.

lihapiirakka
14.02.2021, 14.51
Löytyyhän noita Joyteckejä näköjään. Tässä kuva läpiakseli mallista meillä QR. Tosiaan kiinnistys ei vetopuoleta. https://www.mcconveycycles.com/components/wheels/specialized-s142100001-joytech-142mm12mm-sealed-freehub-body__8219
Tuollainen siis löytyi kotimaastakin kun saisi vielä vanhan irti https://polkupyoraetappi.fi/tuote/k16-vapaaratas-joytech-8-9-10v/

nure
14.02.2021, 17.47
Tuo putki suojaa ja ohjaa, usein runkoseteissä jo valmiina että saa vaihdevaijerin pujotettua helpommin. https://www.bike24.com/p2169388.html?menu=1000,2,168 Tuollaista ainakin saksanmaalta löytyy ja lopetuksista ei tarvi välittää kunhan putki oikean mittainen...

lihapiirakka
14.02.2021, 18.37
Kiitos. Noi Lopetukset siksi kun putkea ei koko mittaa vaan pelkästään päissä. Laittaa ensi kerralla uutta putkea koko matkalta niin ei tarvitse päitä levittää. On se vaan Saksasta näitä palikoita tilattava. Kivajalkakauppoja pitää kiertää tusinan verran että tarvittavat osat saa:) Kasasin pyörän ja toimii pientä vapaarattaan laakeriropinaa lukuunottamatta. Navat ja laakerit uusissa rasvoissa ja kunnossa, ehkä olen liian tarkka äänien suhteen.
Keulanhuolto vielä tänään niin pääsee poika taas ajamaan.
Metrisellä varrella väänsin vapaaratasta auki, ei auennut, 400Nm akkuiskukoneellakaan ei auennut. Ajakoon tuon voimansiirron loppuun niin sitten uusi takakiekko jossa laadukaampi vapaaratas.

lihapiirakka
14.02.2021, 19.28
Tämän laitoin tilaukseen niin saa huollettua vapaarattaan paikoillaan ollessa. https://www.aliexpress.com/item/1005001429815810.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.e8fe4c 4dHiXLch
Hylsystä voisi tehdä itsekin mutta ei maksa vaivaa.

nure
15.02.2021, 07.33
Ei kannattaisi paskojen kanssa tapella, tilla uusi kiekko sovinnolla, halpaa lystiä.

Lare
15.02.2021, 09.53
Mä tilasin cycloon Joytecin navan varaosiksi täältä
https://www.sporti-shop.com/?source=fm
Olihan se vanha tiukassa. 12mm avain ruuvipenkkiin kiinni , kiekko siihen päällä ja vanteesta vääntämällä se aukesi.

nure
15.02.2021, 09.59
^Kertooko hinta jotain laadusta... Mitkä nuo nykysen kiekon speksit ovat? Kannattaa seikkailla hetki saksanmaan puotien sivuilla niin homma järjestyy parhainpäin...

lihapiirakka
15.02.2021, 18.25
Jep. Uuden kiekon siihen tilaan Saksasta. Nyt on suht ajettava, ajakoon poika nämä talvikelit ja laitetaan keväälä uusi kiekko alle. Sitten voi ihan mielenkiinnosta vielä yrittää avata sitä jos ei aukea niin laakerista auki ja huoltaa paikoillaan ollessa. Vanhasta varakiekko. Säilyttää aikansa ja siivoa sitten tarpeettomana roskikseen :)

Hyvinhän nuo komponentit on kuitenkin tuossa kestäneet, samalla pyörällä koulumatkat, pumptrackit ja bikeparkit. Huoltoja toki tehty säännöllisesti.

Votkins
18.02.2021, 11.12
Koko kiekon vaihto on vähän raju toimenpide, vaikkakin lopullinen, jos ongelma on nyt sen vaparin irroittaminen. Omassa Trekissä oli vastaava Formulan (ei jarruformula) valmistama Bontrager brändätty vapari. Koko kasetti heilui, koska päittäisvälys vaparin sisällä oli jo tehtaanlaisena liian iso. Olisi vaatinut paksumman shimmirenkaan väliin.

Jos se rakenne on yhtään samanlainen, niin ei maksa vaivaa lähteä availemaan. Vähän kuulostaa haastavalta kasata irtokuulat takaisin kun puolet vaparista on kiekossa kiinni. Sen sisäakselin oma laakerin irroittamiseksi tarvitsee minusta ottaa se vapari irti, jotta sen voi lyödä jollain irti.

Napa oli 30 euroa ja laakerit 10 euroa. Pitkä 1/2" kuusiokolo Motonetistä ehkä 10eur.

nure
18.02.2021, 14.00
^Kiekon vaihto on hyvinkin perusteltu kun ajattelee että paskan tilalle vaihdat samanmoisen... IMO...

lihapiirakka
18.02.2021, 15.37
Pyörä on ajossa ja toimii kuulemma moitteetta. Poika ei niin tarkka pikkuäänistä niinkuin minä. Työkalut on jo olemassa, joten kyllä yritän irroittaa ja purkaa sen "paskan" keväämällä. Uusi kiekko sitten kiinni niin saa ropeltaa sen vanhan kanssa rauhassa. Voi toki kevätkiireiden myötä mennä kiekko kierrätykseenkin :)

lihapiirakka
18.02.2021, 23.15
Onnistuu se noinkin tosin hieman on hankalempaa kuin irtonaisena. https://www.youtube.com/watch?v=z_Y3QLMYo0Y&ab_channel=Pedaleria
Hyvä hemmo kun neuvoo eri toimintatapoja työkaluttomillekin.