Näytä tavallinen näkymä : työsuhdepyörä, anyone ??
Tolkun mies
11.02.2021, 08.56
Vuoden 2021 alusta työsuhdepyörän verovapaus raja nousi 1200e vuodessa. Tämä on johtanut uusien leasing-firmojen syntymiseen alalle. Minkalaisia kokemuksia teillä on aiheesta ? https://pyoraliitto.fi/blogi/kysymyksia-ja-vastauksia-verovapaasta-polkupyoraedusta
Mielestäni hyvä systeemi sekä työnantajalle että edun saajalle. Itse tilasin pyörän Vapauden kautta heti kun se tuli mahdolliseksi ja kaikki sujui nopeasti ja ongelmitta. Saa nähdä kuinka kauan verottaja/valtio antaa tämän homman "pyöriä".
Sotanorsu666
11.02.2021, 11.00
Meillä käsitellään huomenna asiaa työnantajan ja työntekijöiden kanssa. Vapauden kautta ehdotin myös hankintaa, koska vaikutti suhteellisen helpolta kuviolta ja jokainen työntekijä saa haluamansa pyörän, eikä ole sidottu mihinkään inseran hybrideihin. Palaan aiheeseen, jos hommat etenevät haluamaani suuntaan.
Minulla on ollut työsuhdepyörä 1,5v. Tuo on otettu Suomen työsuhdepyörän kautta. Fillari oli se minkä itse halusin. Hinta +6000€. Sopimus 2v määräaikainen Käytännössä verojen jälkeen tilistä meni kymppejä, nyt veromuutoksen jälkeen vielä vähemmän. 2v aikana kustannukset joita verojen jälkeen tulee on alle 2000€. Tuo sisältää vuosihuollot johon kuuluu kaikki muut osat paitsi iskarit. Viimeksi kun oli huollossa, niin vaihdettiin voimansiirto, renkaat, jarrupalat yms yms kuluvat osat. Huollon hintalappu oli lähes puolet tuosta omasta kustannuksesta. Kun määräaikaisuus loppuu heinäkuun lopussa niin palautan fillarin myyjäliikkeeseen ja otan uuden tilalle. Toki vanhan saa lunastaaa aika kovaan hintaan itselleenki, mutta en halua sillä pari vuotta on riittävä aika yhdelle pyörälle.
Kylläpä foorumi osasi säätää koko tekstin yhteen pötköön vaikka omasta mielestäni rivitin selkeämmäksi
Kakkonen
11.02.2021, 20.13
Meillä ostettiin firmalle pari Canyonia työsuhdefillareiksi, hinta 3500 € /kpl jaotellaan tuo 1200 € kolmelle vuodelle. Tämän jälkeenhän käyttäjä voi meillä lunastaa pyörän itselleen sopivaksi katsomaansa hintaan. Hyvä systeemi kyllä..
Voiko saada työsuhdepyörän vaikka käyttäisi omaa autoa työmatkoihin ja vähentää työmatkakulut verotuksessa oman auton käytön mukaisesti?
Sekä työnantaja maksaa kulukorvauksia oman auton käytöstä.
Eli pyörä tulisi vain vapaa-aika käyttöön...
-Räpätin-
12.02.2021, 00.19
Meillä ostettiin firmalle pari Canyonia työsuhdefillareiksi, hinta 3500 € /kpl jaotellaan tuo 1200 € kolmelle vuodelle. Tämän jälkeenhän käyttäjä voi meillä lunastaa pyörän itselleen sopivaksi katsomaansa hintaan. Hyvä systeemi kyllä..
Se 1200e on per vuosi ainakin verottajan mukaan.
Voiko saada työsuhdepyörän vaikka käyttäisi omaa autoa työmatkoihin ja vähentää työmatkakulut verotuksessa oman auton käytön mukaisesti?
Sekä työnantaja maksaa kulukorvauksia oman auton käytöstä.
Eli pyörä tulisi vain vapaa-aika käyttöön...
Voi saada se on erillinen etu
Kakkonen
12.02.2021, 10.24
Se 1200e on per vuosi ainakin verottajan mukaan.
Voi saada se on erillinen etu
Verotuksessa hinnan/leasingmaksun voi jakaa useammalle vuodelle, esim. meidän tapauksessa kolmelle vuodelle..
Travelkicking
12.02.2021, 11.03
Verotuksessa työmatkakulun voi vähentää vain kertaalleen. Palkan voi puolestaan maksaa vaikka kokonaan tavaroina ym. etuina - ne vähentää rahana maksettavaa palkan osaa.
-Räpätin-
12.02.2021, 12.03
Verotuksessa hinnan/leasingmaksun voi jakaa useammalle vuodelle, esim. meidän tapauksessa kolmelle vuodelle..
Juurikin näin. Meidän firmassa myös 3v sopimus ja max 1200e vuodessa josta se reilu 3 tonnin fillarin hinta muodostuu.
pviitane
12.02.2021, 13.27
Google-haun 5 ekaa tulosta on erilaisten leasing-firmojen mainoksia; tämä taitaa olla niistä alkuperäinen ja kuvaa konseptin näin: https://www.tyosuhdepyora.fi/faq.html
-Räpätin-
12.02.2021, 17.49
Jaksaisko joku avata systeemiä parilla lauseella? Ei jaksa itse lukea verotekstejä :D
Lyhyesti jos valitsee 3000e arvoisen fillarin ja palkka on 3600e
Palkasta vähennetään 3v ajan noin 50e kuussa ja 3v päästä voit palauttaa fillarin tai lunastaa sen itsellesi 500-600e hintaan
Eli saat 3000e fillarin noin 2200e hintaan jos sen lunastat
Luvut yllä suuntaa antavia
Sitten riippuu palveluntarjoajasta mitä sopimukseen kuuluu esim. palautus x summalla jos ei fillari napostele, varkausvakuutus jne.
Tolkun mies
12.02.2021, 20.24
^just noin. Jonkun verran on poikkeamia siinä millaisen diilin työnantaja on tehnhyt liisari firman kanssa. Erittäin hyvää systeemissä on että itse voi valita fillarin mistä päin Suomea tahansa liisarin firman kumppani kauppiailta. Kun paikallisella Trek kauppiaalla ei ollut sopivaa kokoa tarjolla, soitin Vaasaan paikalliselle liisarin kumppanille joka on Trek kauppias, sovittiin kaupat puhelimessa ja pyörä saapui muutamassa päivässä.
-Räpätin-
12.02.2021, 20.31
Ja itselleni kaikkein parasta tuossa oli, että tämä tapa mahdollisti minulle yleensäkkään ostaa 3000e fillari kymppien osamaksulla ja vielä halvempaan hintaan kuin kaupasta suoraan.
Eli saat 3000e fillarin noin 2200e hintaan jos sen lunastat
Toisaalta se fillari on sitten ostettu OVH-hinnalla. Voi olla, että jos olisit ostanut sen alunperin itsellesi, olisit maksanut siitä 2500 EUR.
Mutta olisihan tuo ehkä kiinnostava. En vain jaksa uskoa, että oma työnantaja tuohon lähtee, vaikka muuten kehuukin kaikenlaisella "vihreydellä".
Toisaalta se fillari on sitten ostettu OVH-hinnalla. Voi olla, että jos olisit ostanut sen alunperin itsellesi, olisit maksanut siitä 2500 EUR.
Tämän vuoksi itse otin Canyonin työsuhdepyöräksi. Noissa ei ole lähtöhinnoissa niin paljoa ilmaa vs. kivijalkamerkit. Muuten kyllä koitan kannattaa paikallisia kauppoja aina kun mahdollista.
-Räpätin-
12.02.2021, 21.45
Tinkiminen ei ole tässä mikään este eli itse voi koittaa hintaa saada alaspäin niiden liikkeiden kanssa jotka sopimuksen piirissä ovat. Itselle tuli canyon ja niiden hinnoissa ei tinkivaraa ole.
^Sama homma... ja toisaalta 5 fillaria ajossa ei ehkä nyt heti kaipaa uutta vaikka n+1
Tämä. Ehkä voisi oman sähkötäpärin myydä ja ottaa tilalle uusi firman piikkiin.
Tämä. Ehkä voisi oman sähkötäpärin myydä ja ottaa tilalle uusi firman piikkiin.
Ainakin meidän firmassa oli hintaraja 3600e (1200/vuosi) ja tuo on ilmeisesti rajana aika yleinen. Tuosta syystä jäi sähkötäpäri päivittämättä ja otin ekan gravelin. Nyt mennään neljällä pyörällä, mikä alkaa sekin olla jo liikaa. Ei millään ehdi kaikilla ajaa tarpeeksi.
Onko tossa joku virallinen tai epävirallinen (muut kyttää) että tolla sitten pitäisi ajaa duunimatkaa, vai voiko ostaa jonkun hassuttelupyörän vaikka bike park käyttöön tms.?
Ei ole.
tchegge_
13.02.2021, 17.58
Oisko kumminkin parempi saada hommattua työsuhdekomponentteja, alkaisi hiililkuitukiekkoja ja hipojousituksia näkymään joka toisella. [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tolkun mies
13.02.2021, 18.24
Oisko kumminkin parempi saada hommattua työsuhdekomponentteja, alkaisi hiililkuitukiekkoja ja hipojousituksia näkymään joka toisella. [emoji23]
Työsuhdepyörään voi ottaa lisävarusteita. Toki Jopo Enven maantiekiekoilla olisi hieman erikoinen valinta :)
Jaksaisko joku avata systeemiä parilla lauseella? Ei jaksa itse lukea verotekstejä :D
Ei ihan mahdu pariin lauseeseen, mutta tässä kuitenkin pääpointit:
https://www.youtube.com/watch?v=eG1ZJECxsps&list=PLsDJucv3JYFU2fZMB-gCM2cZcX_OdIUSn&index=3
Tolkun mies
14.02.2021, 09.26
Hesarissa tänään
https://www.hs.fi/talous/art-2000007802332.html
Työsuhdepyörien myötä tulee varmaan sit kans uudenlaiset markkinat käytetyille pyörille.
F. Kotlerburg
14.02.2021, 11.16
Miks tulis? Työsuhdeautoja on ollut jo pitkään eikä niille ole mitään omanlaisiaan markkinoita käytettyinä vaan siellä menee muiden seassa.
tchegge_
14.02.2021, 12.05
On siinä se muutos että alkaa käytettyinä näkymään enemmän kalliimpia pyöriä. Samoin autoissa, leasingpalvelut syöttää käytettyjä markkinoille sen kolmen vuoden ikäistä peliä.
Mites noissa muuten menee vakuutukset?
-Räpätin-
14.02.2021, 13.28
Saa nähä koska itsekkin kun 3 vuoden sopimuskausi tulee täyteen ainakin katson mitä fillarista voi silloin saada ja jos saa hyvin niin fillari myyntiin ja sitten voin laittaa uuden tilaukseen.
Kallistuukohan pyörät vaan entisestään. Kohta vaihtoehdot on joko se satasen Pinnacle tai 3600e pyörä :p
-Räpätin-
14.02.2021, 15.39
En osaa edes arvioida minkä hintainen 3v päästä on tollanen nyt vähän reilu 3000e fillari.
Mites noissa muuten menee vakuutukset?
Hesarissa oli tänään aukeaman kokoinen juttu työsuhdepyöristä. Vakutuutukset pitää tulla firman tai sen leasingfirman kautta. Ei ole kotivakuutuksen piirissä. Toisaalta mitä välii, koska jos varastetaan, eihän huoli ole sun...
tchegge_
14.02.2021, 15.54
Piti ihan avata se aukeama ja ottaa lukusilmät käteen. Jäi lehti kesken aamulla. [emoji2]
Meillä yksi kollega laittoi hakemusta tuollaiseen, se on jo päätetty että sähkömoottorin merkiksi käy vain konsernin oma tuote.
F. Kotlerburg
14.02.2021, 16.03
Hesarissa oli tänään aukeaman kokoinen juttu työsuhdepyöristä. Vakutuutukset pitää tulla firman tai sen leasingfirman kautta. Ei ole kotivakuutuksen piirissä. Toisaalta mitä välii, koska jos varastetaan, eihän huoli ole sun...
Kyllä minua ainakin sen verran kiinnostaa, että ei tarttis maksaa tyhjästä 2.5 vuotta, jos fillari pöllitään 6kk kohdalla. Ei sitä leasing-autoakaan saa miten sattuu paskoa.
^Ei saa ei, mutta jos se varastetaan, niin eikös leasing-yhtiö kiikuta uuden auton tilalle?
F. Kotlerburg
14.02.2021, 16.25
Kyllä, jos olet hoitanut sopimukseen liittyvät velvoitteet eikä varastaminen johdu sinusta.
Polkupyöriä varastetaan niin helvetisti, että itse en ainakaan asiaan suhtautuisi siten, että ihan sama vaikka pöllitäänkin, kun ei ole oma. Millaisia ehtoja lie sopimukset sisältää fillarista huolehtimisen suhteen.
Miks tulis? Työsuhdeautoja on ollut jo pitkään eikä niille ole mitään omanlaisiaan markkinoita käytettyinä vaan siellä menee muiden seassa.
Meinasin että varmaa on sitten yrityksiä jotka myy käytettyjä pyöriä. Ei tarvi sitten torissa kysellä kuitteja nipoilta...
Kallistuukohan pyörät vaan entisestään. Kohta vaihtoehdot on joko se satasen Pinnacle tai 3600e pyörä :p
Luultavasti pienen Suomen tekemät päätökset eivät vaikuta pyörien hintoihin, koska ne kuitenkin hinnoitellaan kansainvälisille markkinoille. On tietty mahdollista, että kotimaan kauppiaat laittavat hiukan ilmaa hintoihin.
F. Kotlerburg
14.02.2021, 20.12
Meinasin että varmaa on sitten yrityksiä jotka myy käytettyjä pyöriä. Ei tarvi sitten torissa kysellä kuitteja nipoilta...Onhan noita nyttenkin monilla pyöräliikkeillä. Toki niiden määrä sitten 3v päästä kasvaa, jos kasvaa.
Kuitin kysyminen on tosiaan nipottamista käytetyn kaupassa.
Autoleasingfirmoilla on omat käytettyjen myyntiliikkeensä. Aika näyttää miten pyörien kohdalla tapahtuu. Jotenkinhan leasing-firma niistä hankkiutuu eroon.
Ainakin omassa tapauksessa pyörän lunastushinta on niin pieni, että olisi sulaa hulluutta palauttaa pyörä leasing-yhtiölle kolmen vuoden kuluttua. Jos haluan siitä eroon, myyn sen sitten itse.
Pyörien kohdalla tuo leasing-ajan jälkeen odottava lunastushinta tuntuu hiukan rahastukselta. Jos joku ostaa 3600 eur maksavan pyörän ja maksaa siitä pyöräliikkeelle satkun kuussa kolmen vuoden ajan, miksi pitäisi vielä maksaa lunastuksesta?
Autojen kohdalla asia on ymmärrettävä, koska kolmen vuoden leasingmaksuilla tulee maksettua vain pieni osuus auton hinnasta.
Takamisakari
15.02.2021, 13.53
Riippuu tietty tapauksesta, mutta esim leasing-yhtiöitä käytettäessä pyörä palautuu sinne leasing- firmaan eikä ostopaikkaan. Jostain muistan lukeneeni että lunastushinta pitää verottajan mukaan olla ns käypä arvo, eli ilmaiseksi ei saisi antaa mutta en tunne kyllä asiaa sen tarkemmin..
Pyörien kohdalla tuo leasing-ajan jälkeen odottava lunastushinta tuntuu hiukan rahastukselta. Jos joku ostaa 3600 eur maksavan pyörän ja maksaa siitä pyöräliikkeelle satkun kuussa kolmen vuoden ajan, miksi pitäisi vielä maksaa lunastuksesta?
Autojen kohdalla asia on ymmärrettävä, koska kolmen vuoden leasingmaksuilla tulee maksettua vain pieni osuus auton hinnasta.
No omassa tapauksessa n. 2600e fillarista varusteineen maksan kuussa nettona reilusti alle 40e. Lunastushinta kolmen vuoden jälkeen on reilusti alle 500e. Omassa käytössäni (monta pyörää ajossa) tuo fillari on kolmen vuoden jälkeen aika lailla uuden veroinen, joten tuon lunastushinnan siitä maksaa ilolla.
Millä perjaatteella tuo lunastushinta määrittyy?
-Räpätin-
15.02.2021, 15.09
No omassa tapauksessa n. 2600e fillarista varusteineen maksan kuussa nettona reilusti alle 40e. Lunastushinta kolmen vuoden jälkeen on reilusti alle 500e. Omassa käytössäni (monta pyörää ajossa) tuo fillari on kolmen vuoden jälkeen aika lailla uuden veroinen, joten tuon lunastushinnan siitä maksaa ilolla.
Esimerkit on hyviä. Omassa tapauksessa fillari 3400e maksan kuussa vähän alle 50e ja lunastushinta on 550e luokkaa. Eli maksan tuosta 3400e fillarista 2200-2300e kun sen itselleni lunastan.
Millä perjaatteella tuo lunastushinta määrittyy?
Se on se minkä palveluntarjoaja ja yritys on sopimuksessaan määritellyt.
Dieselman
15.02.2021, 15.25
Meillä käytössä tuo Gobybike.fi. Pyörän maksimihinta 4000e ja lunastushinta on 5% hankintahinnasta. Pyörän saa hankkia mistä tahansa liikkeestä.
Jostain muistan lukeneeni että lunastushinta pitää verottajan mukaan olla ns käypä arvo, eli ilmaiseksi ei saisi antaa mutta en tunne kyllä asiaa sen tarkemmin..
No omassa tapauksessa n. 2600e fillarista varusteineen maksan kuussa nettona reilusti alle 40e. Lunastushinta kolmen vuoden jälkeen on reilusti alle 500e.
Josta voitaneen todeta, että käypä arvo kolme vuotta vanhalle fillarille on 20% hankintahinnasta. Alkaa "Ei se ole tyhmä joka pyytää"-ketju täyttymään...
-Räpätin-
15.02.2021, 16.50
Mua eniten kiehtois tuo huolto... jos vaikka sähköpyörän laittaisi, niin siitä vaan moottoria ja kaikkea muuta kun akkua saisi uutta tilalle, kun vanha olisi "rääkätty loppuun" ? Joku brittifillaritestaaja sanoi (olisko ollut MBR lehden??) että sähköpyörän hankkijan kannattaa varata huoltobudjettiin rahaa, niin tuota näkemystä vasten tämähän olisi kova sana.
Meillä jos mukaan ottaa huollon niin se tarkoittaa sitä, että maksaa tietyn summan per kk ja siihen kuuluu tietyn verran huolto budjettia. Ja huoltoa siis maksetaan joka kk vaikka sitä ei käyttäisikään. Jos huoltobudjetti ylittyy niin se lisää sopimuskauden pituutta.
Mutta rikkimenevät osat tietenkin menevät takuuseen ja meillä on pidennetty takuuaika joka on voimassa koko sopimuskauden eli sen 3v.
Minä näistä mitään tiedä eli missä kunnossa akku ja moottori on 3v päästä? Riippuu tietenkin käytöstä joka minulla ainakin tulee olemaan kesällä kerran kaksi viikossa tms.
Aika epätodennäköisestä, että laatumerkissä tulisi mitään vikaa sähköpyörän moottoriin tai akkuun kolmen vuoden aikana. Ketjua, ratasta, jarrupalaa yms. sen sijaan saa menemään reilusti.
Tolkun mies
15.02.2021, 17.28
Yksi näkökulma asiaan: Pari vuotta seurasin Trek Farley 9.x sarjan läskien kuiturunko-ongelmia, jotka onneksi ovat vähenemään päin tai korjattu. Tässä tilanteessa katsoin että työsuhde fillarina kuitu-Farley sisältää vähemmän taloudellista riskiä kuin itse hankittuna, joten pääduin tilaamaan sen. Todennäköisesti lunastan tämän sopimuskauden jälkeen, jos satulaputki on vielä silloin ehjä.
Santtu75
15.02.2021, 18.48
Nyt pitää muistaa, että Leasing on lakiteknisesti pitkäaikaisvuokraustusta eikä osamaksua (jos 3600€:n pyörää maksetaan 36kk. 100€/kk, ja sen jälkeen pyörän omistusoikeus siirtyy suoraan "ostajalle", ei kyseessä ole Leasing vaan osamaksukauppa) ja tällä asialla on iso merkitys sitten tämän työnantaja-yrityksen kannalta kirjanpidollisesti. Eli pitää muistaa että näissä työsuhdepyörissä leasing sopimus tehdään työnantaja-yrityksen ja leasing yhtiön välillä, ei pyörän "loppukäyttäjän".
Nyt pitää muistaa, että Leasing on lakiteknisesti pitkäaikaisvuokraustusta eikä osamaksua (jos 3600€:n pyörää maksetaan 36kk. 100€/kk, ja sen jälkeen pyörän omistusoikeus siirtyy suoraan "ostajalle", ei kyseessä ole Leasing vaan osamaksukauppa) ja tällä asialla on iso merkitys sitten tämän työnantaja-yrityksen kannalta kirjanpidollisesti. Eli pitää muistaa että näissä työsuhdepyörissä leasing sopimus tehdään työnantaja-yrityksen ja leasing yhtiön välillä, ei pyörän "loppukäyttäjän".
Ihan hyvä huomio. Itselläni ei ole liisaripyörään kiinnostusta, eikä muutenkaan ole noista käytännöistä kokemusta. Kyselin tuota ihan vain mielenkiinnosta.
Eli pitää muistaa että näissä työsuhdepyörissä leasing sopimus tehdään työnantaja-yrityksen ja leasing yhtiön välillä, ei pyörän "loppukäyttäjän".
Kyllä. Ja pyörä on leasing-yhtiön omaisuutta, joten jos kyseessä ei ole "huolto-leasing", niin kannattaa selvittää mitä sopimus toteaa huolloista ja pyörän huoltamisesta. Samoin jos kyse on huollon sisältävästä paketista, sitä huoltoa on myös käytettävä. Itse en oikein tahdo pystyä pitämään näppejäni erossa noista pyöristä, joten ehkä tällainen työsuhdevuokrapyörä ei ole mulle se järkevin vaihtoehto. Sähköpyörien osalta mm. kaikenlainen virittäminen rikkoo varmasti leasing-sopimusta.
-Räpätin-
15.02.2021, 20.43
Itse en ottanut huoltosopimusta ja huollan fillaria tarpeen mukaan ja itse päätän mikä se tarve on. Tällä ei ole mitään vaikutusta lunastusvaiheessa vaan siinä tarkistetaan, että fillari on sellaisessa kunnossa kun sen kuuluukin olla eli kaikki toimii mutta kulumaa saa olla. Jos fillari on ihan riekaleina niin silloin se on itse lunastettava.
F. Kotlerburg
15.02.2021, 21.58
Autoleasingfirmoilla on omat käytettyjen myyntiliikkeensä. Aika näyttää miten pyörien kohdalla tapahtuu. Jotenkinhan leasing-firma niistä hankkiutuu eroon.
Parissa isossa kaupungissa joo, mutta paljon noita menee myyntiin tavallisiin käytettyjen autojen liikkeisiinkin.
kurvaaja
16.02.2021, 09.53
Hesarin juttu sunnuntaina herätti kiinnostuksen tosissaan, vaikka olen tätä jo aiemminkin pohtinut. Täytynee ehdottaa työnantajalle. Sitten pitäisi vielä päättää minkä pyörän tuolla edulla hankkii, ehkä se kalustosta puuttuva maasturi.
Ilmeisesti tuota saa joko huoltaa itse tai sitten maksaa ekstraa huoltopaketista?
-Räpätin-
16.02.2021, 10.24
Ilmeisesti tuota saa joko huoltaa itse tai sitten maksaa ekstraa huoltopaketista?
Meillä ainakin näin mutta kannattaa varmistaa asia palveluntarjoajalta.
Se meillä oleva huoltopaketti ainakin on mun mielestä aika onneton koska esim. kallein 20kk maksavaan pakettiin kuuluu 240e töitä ja varaosia vuodessa eli miksi sitä ei sitten itse veisi huoltoon sillä hinnalla. Ja tosiaan jos huollon hinta ylittää vuodesa tuon 240e niin sitten fillarin sopimusaika pitenee.
Meillä ainakin näin mutta kannattaa varmistaa asia palveluntarjoajalta.
Se meillä oleva huoltopaketti ainakin on mun mielestä aika onneton koska esim. kallein 20kk maksavaan pakettiin kuuluu 240e töitä ja varaosia vuodessa eli miksi sitä ei sitten itse veisi huoltoon sillä hinnalla. Ja tosiaan jos huollon hinta ylittää vuodesa tuon 240e niin sitten fillarin sopimusaika pitenee.
Koska huoltosopimus kuuluu veroedun piiriin ja sen saa ns. puoleen hintaan. Se jää kunkin pohdittavaksi haluaako sellaista vai ei.
-Räpätin-
16.02.2021, 14.03
Koska huoltosopimus kuuluu veroedun piiriin ja sen saa ns. puoleen hintaan. Se jää kunkin pohdittavaksi haluaako sellaista vai ei.
En ajatellut sitä noin pitkälle :)
Halusin sähkömaastofillarin niin 0e huoltobudjetilla fillarin max hinta voi olla 3400e ja 20e huoltobudjetilla max hinta 2600
Tuokin vähän rajoittaa kun tuohon 2600e hintaan ei saa sellasta fillaria kun halusin niin en tuota huoltosopimusta sen takia miettinyt ollenkaan.
Mitenkäs noissa soppareissa on renkaat käsitelty? Maasturissa pitäisi olla pari-kolme settiä vuoteen (kesägummit x 2 ja yhdet talvigummit). Sähkärissä etenkin.
Sähkärissä menee ketjuja 500-1000 km välein ajeluista ja avustuksesta riippuen. 120 juuroon niitä ostaa kolmet-neljät. Varmaan vaihdatettuina sitten se on tuplahintaista. Muuta huoltoa ehkä jarrupalat kerta kauteen. Tosin mulla kyllä ne tuntuu kestävän ja kestävän...
-Räpätin-
16.02.2021, 16.24
Mitenkäs noissa soppareissa on renkaat käsitelty? Maasturissa pitäisi olla pari-kolme settiä vuoteen (kesägummit x 2 ja yhdet talvigummit). Sähkärissä etenkin.
Sähkärissä menee ketjuja 500-1000 km välein ajeluista ja avustuksesta riippuen. 120 juuroon niitä ostaa kolmet-neljät. Varmaan vaihdatettuina sitten se on tuplahintaista. Muuta huoltoa ehkä jarrupalat kerta kauteen. Tosin mulla kyllä ne tuntuu kestävän ja kestävän...
Huoltosopimukseen ne varmaan kuuluu mutta muutenhan ne on kulutus osia joita vaihdetaan sitten itse jos ei ole sitä huoltosopimusta.
Dieselman
16.02.2021, 17.27
GoByBiken kautta liisatussa näin:
" Voinko huollattaa GoByBike työsuhdepyörääni?
Kyllä voit ja me GoByBikella myös suosittelemme pyörän säännöllistä huoltoa, sillä asianmukaisesti huolletulla pyörällä on miellyttävämpi ja turvallisempi pyöräillä. Haluamme kuitenkin tarjota sinulle myös huoltojen osalta täydellisen valinnan vapauden eikä huolloista synny kustannuksia, mikäli et niitä tarvitse.
GoByBike työsuhdepyörää voi vapaasti huollattaa vuokrasopimuksen aikana missä tahansa valitsemassasi huoltoliikkeessä. Ainoa ehto on, että huoltoliike laskuttaa huollosta GoByBikea. Toteutuneiden huoltokustannusten perusteella vuokrasopimuksen kesto pitenee alkuperäisestä. Yksinkertaista ja reilua, eikö?"
Kauhea pyöräkuume tässä iskee kun työkaverit speksailee pyöriänsä.
Kysyin töissä tästä. Suhtautuminen varovaisen positiivinen. Pyydettiin selvittämään miten homma hoituu eli pääsen nyt suosittamaan toimintatapaa joka sopii mulle.
Työnantaja ei halua ostaa pyöriä. Liisari firmoja on tullut kuin sieniä sateella. Moni liisarifirma näköjään absorboi veroedut itselleen rahoituksella, huolloilla jne.
Osaako kukaan vinkata mikä liisarifirma olis halvin jos/kun OK että ja palveluita mahdollisimman vähän. Rahoituksen ja jonkin sortin vakuutuksen pakollisuuden ymmärrän.
En tiedä halpuudesta tai kokemusta ole muutenkaan muista, mutta meillä käytössä Vapaus.io ja ei olisi pyörän hankkiminen heidän palvelunsa kautta voinut paljon helpompaa olla. HR ei myöskään työllisty ymmärtääkseni tästä mitenkään vaan Vapauden kautta tulee hoidettua suoraan kaikki tarpeellinen, toki kulut pitää kohdistaa oikealle työntekijälle mutta tätä varten piti luoda Vapauden käyttäjätili riittävillä tiedoilla.
Toki palvelu syö mahdollisista säästöistä reilun 20e/kk mutta tuohon sisältyy myös vakuutus ja jatkotakuu.
Sotanorsu666
14.03.2021, 12.42
Kysyin töissä tästä. Suhtautuminen varovaisen positiivinen. Pyydettiin selvittämään miten homma hoituu eli pääsen nyt suosittamaan toimintatapaa joka sopii mulle.
Työnantaja ei halua ostaa pyöriä. Liisari firmoja on tullut kuin sieniä sateella. Moni liisarifirma näköjään absorboi veroedut itselleen rahoituksella, huolloilla jne.
Osaako kukaan vinkata mikä liisarifirma olis halvin jos/kun OK että ja palveluita mahdollisimman vähän. Rahoituksen ja jonkin sortin vakuutuksen pakollisuuden ymmärrän.
Meillä päädyttiin töissä etufillarin palveluun. Kuukausimaksut 9.5€/liisattu pyörä ja sopimuskauden jälkeen pyörän lunastushinta 100€ riippumatta pyörän hankintahinnasta. Myin juuri itse maantiepyörän pois ja alan tässä kartoittamaan uutta pyörää itselleni millä jaksaisi ajaa koko tuon pitkän sopimuskauden. Yksi henkilö meiltä töistä oli jo pyörän tilannutkin ja piti prosessia erittäin helppona. Voin kirjoitella itse lisää asiasta, jos vain löydän jonkun pyörän itselleni vielä tulevaksi kesäksi.
Concorde
14.03.2021, 14.23
Ostaako se liisarifirma sen fillarin siis myyjältä/maahantuojalta ohjehinnalla vai saako käyttäjä ostaa jostain alennusfillarin liisariksi tai voiko liisarifirma hyödyntää massaostoista tulevaa alennusta, jolloin käyttäjäkin saisi etua alennuksista?
Itse sain ainakin neuvotella myyjän kanssa suoraan hinnan pyörän ja lisävarusteiden osalta.
Meillä tuli positiivinen ehkä ei vastauksena tiedusteluihin. Perusteluna jo olemassa olevat henkilöstöetuudet. Henkilöstöosastolla ei tunnistettuja pyöräilijöitä ja johtoryhmässä vain yksi.
Kukaan tilaillut ulkomailta työsuhdepyörää vielä? GoByBike sanoo että se on täysin ok, mutta kiinnostaisi käytännön kuviot koska verkkokaupoista vähän hankala osoittaa laskun maksajaksi ulkopuolista (liisari)yritystä. Noh, kai se gbb:n aspan kautta hoituu jotenkin - olettaisin.
edit: niin ja meillä vasta näillä näppäimillä tulossa lopullista vihreää koko liisariasialle, niin en ole vielä jaksanut itsenäisesti ja etukenossa ottaa asioista selvää.
Marsusram
17.03.2021, 15.04
^Ulkomailta ostettavan kanssa ohjeistavat tosiaan että ensin yhteys firmaan.
Sen verran liisari tuollakin aiheuttaa oheiskustannuksia, että vain 20% reaalisäästön takia harkitsee jo helpompaa ratkaisua hankkia kerralla omaksi.
Pyöriä kun tulee huollettua, kasattua ja modattua itse, tuollaisen kanssa on rajoitteita.
Millaisia lisävarusteitä olette onnistuneet hankkia työsuhdepyörään? Valot? Lukko? Lokarit? Nastarenkaat? Muut renkaat? Kypärä? Hiilikuitukiekot? :D
Millaisia lisävarusteitä olette onnistuneet hankkia työsuhdepyörään? Valot? Lukko? Lokarit? Nastarenkaat? Muut renkaat? Kypärä? Hiilikuitukiekot? :DItse otin mukaan valosetin, lukon, nastarenkaat, lokarit, lyhyemmän stemmin ja soittokellon.
Jos pyörän lunastaa itselleen, niin voiko silti saada uuden liisarifillarin?
Jos pyörän lunastaa itselleen, niin voiko silti saada uuden liisarifillarin?
Edun piiriin kuuluva maksimi verotusarvo on 1200e vuodessa. Lunastushinta ei taida olla verotonta eikä siten vaikuta tähän. Ei siis lain puolesta taida olla mitään esteitä ottaa uutta liisari heti edellisen perään kunhan pysytään verorajojen sisällä.
Takamisakari
23.03.2021, 11.02
Millaisia lisävarusteitä olette onnistuneet hankkia työsuhdepyörään? Valot? Lukko? Lokarit? Nastarenkaat? Muut renkaat? Kypärä? Hiilikuitukiekot? :D
Kaikki "mikä on kiinni pyörässä" menee, mutta matkamittari ja vaatetus ei. Tuo matkamittari on aika kummallinen juttu mutta näin kuulemma lukee verottajan ohjeessa. Saapi sitä ottaa esim kuitukiekkoja tai ihan mitä vaan, mutta verorajaan se ei vaikuta.
Tässä omia kokemuksia työsuhdefillarista, kun noista ostetuista pyöristä ei juurikaan tässä ketjussa ollut tietoa. Itselle tuli työsuhdepyörä tammikuussa, joka ostettiin suoraan kaupasta yrityksen nimiin.
Ostetussa pyörässä hinta jaetaan viidelle vuodelle. Eli tuolla 1200€/kk verottomalla rajalla voisi periaatteessa ostaa 6000€ pyörän, jolloin kuukausikohtaiseksi kuluksi tulisi tuo 100€/kk. Käytännössä tästä pitää vähentää huollot, vakuutukset ym. Jos huollot tekee työnantajan piikkiin, huoltojen verotuksellinen arvo on 240€/vuosi riippumatta todellisesta kustannuksesta. Hintaan pitäisi lisätä korkokulut, mutta VMM:n julkaisema peruskorko on tällä hetkellä negatiivinen, joten sitä ei tarvitse tällä hetkellä ottaa huomioon.
Byrokratisesti työsuhdepyörä on hyvin helppo. Ainakin mikäli yrityksellä on pätevä kirjanputäjä. Ostokuitti laitettiin kirjanpitoon. Kirjanpitäjän kanssa päädyimme, ettei palkkakuitille tarvitse laittaa mitään, koska pyörä ei vaikuta verotukseen. Eli käytännössä kirjanpidossa pitää tehdä ainoastaan normaalit poistot kuten muussakin kalustossa. Eli käytännössä helpompi kuin leasing pyörät, kun ei tarvitse mitään kuukausilaskuja käsitellä.
Hinnan puolesta ostopyörä on edullinen. Alvejahan tuosta ei saa pois, mutta sivukuluissa ja palkan verotuksessa säästää paljon. Työnantajamaksuista jää sivukulut pois, eli työnantajalle 27% edullisempi kuin vastaava kulu palkkana. Työntekijän puolelta voi vähentää marginaaliveron verran, eli yleensä 40-50% hinnasta.
Leasing firmat näyttävät ottavan sellaisen 25% välistä. Todellisia kuluja ei taideta näyttää missään laskurissa. Helpoiten saa selville, kun laittaa oman palkan nollaksi tai sitten kertoo sopimuskauden keston kuukaudet 100:lla.
Itse päädyin muuttamaan plussatunnit työsuhdepolkupyöräksi. Tässä tapauksessa myös työantajamaksut otettiin huomioon, eli sain pyörän hintaan vielä 27% enemmän kuin vastaava bruttopalkka. Otin noin 4000€ työsuhdepyörän. Mikäli sama rahamäärä olisi hävinnyt yrityksen tililtä palkan maksuun, olisi omalle tilille päätynyt noin 1600€ nettopalkkaa.
Saa korjata, mikäli jollakulla on parempaa tietoa, mutta näin meillä tulkittiin verottajan ohjetta.
Onko hiilikuitukiekot pyörään kiinteästi asennettu varuste? Työsuhde pyörän speksaus menossa ja toi kyseinen tieto kiinnostaisi. Onko joku jopa runkosetistä kasauttanut pyörän haluamallaan varusteilla ja ottanut sen työsuhde pyöräksi?
Kalle salonen
13.04.2021, 08.51
Mulle pitäisi Kustin polkea uusi työsuhdepyörä Pässilältä lähiaikoina ja se build oli minun ohjeiden mukaan heidän suunnittelema ja lopuks vielä minun hyväksymä (eivät sivuillaan markkinoi k.o mallista kuin runkosettiä). Työnantaja ei tainnut tuosta nähdä kuin laskun :)
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Miten työsuhdepyörille käy irtisanomisen tai konkurssin yhteydessä? Ilmeisesti kerätään työnantajan tai leasingyhtiön kellareihin myytäväksi...
Kalle salonen
13.04.2021, 10.27
Sehän varmaan riippuu kuka omistaa pyörän. Mun tapauksessa se on työnantajan omaisuutta k.o tapauksessa varmaan jäisi johonkin nurkkaan pölyttymään ellen lunastaisi sitä pois (minkä kyllä teen). Jos leasingfirman omaisuutta niin luultavasti niistä on yleensä tehtynä määräaikainen pahvi työnantajan kanssa, joten firma joutuu joko maksamaan loput kuukaudet tyhjästä tai lykkäämään pyörän toiselle työntekijälle (en tiedä ihan tarkkaan miten nämä leasingkuviot menee). Tietty jos konkurssipesä kyseessä niin veikkaan että liisariyhtiö jää velkojen jaossa nuolemaan lähinnä näppejään, mutta pyörä toki palautuu heille
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Miten työsuhdepyörille käy irtisanomisen tai konkurssin yhteydessä? Ilmeisesti kerätään työnantajan tai leasingyhtiön kellareihin myytäväksi...
Käytäntöjä on monia, mutta omassa tapauksessa pyörän sitoutuu lunastamaan itselleen työsuhteen päättyessä. Tällä toimenpiteellä palvelun tarjoaja varmistaa sen, että niitä pyöriä ei ole kellarit täynnä. Loppu lunastus hinta on myös vain 5%
Tuli tällainen ilmoitus liisinki firmalta
https://pic.useful.fi/D2S6_iNx4.jpg
Sai sitten joku tämänkin sössittyä
Oikeen kiva. Mikä insentiivi työnantajalla on osallistua fillarijärjestelyyn, jos kustannukset ovat samat kuin maksettaessa palkka suoraan tilille?
Oman työsuhdepyörän tilaus peruuntuu, jos tuo melkein kymmenen prosentin hinnankorotus toteutuu. Etu jää tuolloin jo aika pieneksi.
Mielenkiintoista nähdä miten tämä nyt hoidetaan, kun itselläni etu on jo käytössä. Ymmärsin, että tämä tulkinta lisää myös työnantajien työmäärää ja kustannuksia selvästi. Nähdäkseni vaihtoehtona olisi tarjota tuo etu palkan päälle, ja eikös tuo onnistuisi tiputtamalla ensin normipalkkaa tuon edun verran. Tämä siis ensimmäinen ajatus mikä tuosta itselläni tuli mieleen ja ärsyttää toki myös itseäni koska tuo syö selvästi jo valmiiksi melko alhaista säästöpotentiaalia, enkä usko että olisin etua ottanut käyttöön jos tämä olisi ollut tiedossa.
Oikeen kiva. Mikä insentiivi työnantajalla on osallistua fillarijärjestelyyn, jos kustannukset ovat samat kuin maksettaessa palkka suoraan tilille?
Työnantajan intensiivi on houkutella ja pitää hyviä työntekijöitä palkkalistoillaan.
En minäkään ole pyöräedun vuoksi valmis alentamaan eläkettäni.
Itse tilasin juuri työsuhdepyörän. Prosessi oli erittäin helppo. Työnantajan puolelta ei tarvitse kuin allekirjoittaa sopimus.
ja sitten tietysti hoitaa palkanmaksun kiemurat, mutta eivät nekään liene korkeampaa matematiikkaa.
Nähdäkseni vaihtoehtona olisi tarjota tuo etu palkan päälle, ja eikös tuo onnistuisi tiputtamalla ensin normipalkkaa tuon edun verran.
Mun käsitys on, että mulla on autoetu juurikin noin. Ja olin kuvitellut, että näin se menee pyöräedunkin kanssa. Eli jos sulla on nyt palkka vaikka 3500 EUR ja otat pyöräedun, niin uudeksi palkaksi sovitaan 3400 EUR ja siihen satasen etu päälle. Näin se ei sitten kerrytä myöskään eläkettä. Mutta ei myöskään nosta päiväsakkojen määrää...
Missähän kohtaa uudeksi käytännöksi on muodostunut joku muu tapa?
ja sitten tietysti hoitaa palkanmaksun kiemurat, mutta eivät nekään liene korkeampaa matematiikkaa.
Ihan näin yksinkertainen se ei ole, jos tuo käsittely poikkeaa muista eduista. Jossain oli mun mielestä maininta, että pyöräetu näkyy tulorekisterissä neljänä eri rivinä. Palkkajärjestelmät eivät välttämättä suoraan taivu tuohon.
F. Kotlerburg
17.04.2021, 10.39
Joo oma into hommata työsuhdepyörä tyssäsi tuohon ja juuri tuon saman liisinkifirman paskaan palveluun. Ostetaan oma niin voi rauhassa muokata.
Mun käsitys on, että mulla on autoetu juurikin noin. Ja olin kuvitellut, että näin se menee pyöräedunkin kanssa. Eli jos sulla on nyt palkka vaikka 3500 EUR ja otat pyöräedun, niin uudeksi palkaksi sovitaan 3400 EUR ja siihen satasen etu päälle. Näin se ei sitten kerrytä myöskään eläkettä. Mutta ei myöskään nosta päiväsakkojen määrää...
Missähän kohtaa uudeksi käytännöksi on muodostunut joku muu tapa?Niin noin sen voisi käsittääkseni nyt muuttaa. Tai sitten on jotain lakikoukeroita ettei tuo onnistu, täytyy selvitellä, jos tuo tulkinta ei muutu. Nyt tuo on mennyt siis niin, että verotusarvo (max 100e) on vähennetty suoraan bruttopalkasta ja tuosta osuudesta ei ole työntekijä maksanut veroja tai muita maksuja ja työnantaja on säästänyt palkan sivukulut. Winwin siis suoraan molemmille. Tämä uusi tulkinta poistaa täysin työnantajan hyödyt ja työntekijäkin menettää tuon noin 8% säästöstä.
Meillä laitettiin yrityksessä jäihin tuo työsuhdefillarin lanseeraus. Juurikin tuon esille tulleen muotoseikan vuoksi. Tarjolla oli mummomallin sähköpyörää ainakin näin ensitietojen perusteella. Itseäni tuo ei kiinnosta ellei ärhäkämpää peliä ole saatavilla.
Mulla ollut työsuhdepyörä jo reilun kymmenen vuotta. Kaikki ostettu aina firmalle omaksi, kun en keksi yhtään hyvää syytä, miksi verrattain halpa laite pitäisi liisata.
Mitä kirjanpitoon tulee, niin tuosta ei tule juuri yhtään ylimääräistä työtä.
^ Kirjanpidon osalta tämä uusi laki muutti tilannetta.
Joo, mutta ohjelma senkin hoitaa
Pitihän tämä arvata.... Oma vero-osaaminen 10v yrittäjän kokemuksellakaan ei nyt ihan ensi lukemalla riittänyt käsittämään tätä uutta linjausta.
Osaako joku vääntää rautalangasta onko tällä linjauksella vaikutusta seuraavaan skenaarioon:
omistan OY:n ja sillä ei minulle ole mitään merkitystä annanko edun itselleni palkan osana vai lisänä. Tarkoitus ostaa 5v ajalle 4800e arvoinen pyörä + huoltopaketti eli tuo maksimi 6000,00e verotonta tuloa / 5v. Kun itse omistan firman joka tämän edun tarjoaa niin kiinnostaa tietysti jos työnantajalle tulee lisää kuluja kun mitä aiemmin ilmoitettiin. Yhtiomuoto vaihtunut vastikään tmi:stä OYksi niin ei nämä luontoisetujen verokohtelut ole muutenkaan vielä kovin tuttuja. Ja kyllä, hyvä kirjanpitäjä on mutta pitäisi ensin itsekin ymmärtää asioita.
https://www.taloustaito.fi/Vero/hankkisinko-tyosuhdepyoran-miten-pyoraetua-verotetaan/#58134a70
Tuossa tuo on aika hyvin selitetty. Eli jos annat työntekijälle nykyisen palkan päälle polkupyörän luontaisetuna 100€/kk (80€ fillari ja 20€ huollot), ei sivukuluja tule.
" Palkankorotuksena annatusta edusta sivukulut maksetaan vain veronalaisesta edusta, ei verovapaasta edusta. Jos sen sijaan edun arvo vähennetään sovitusta kokonaispalkasta, esimerkiksi työeläkemaksu menee myös verovapaasta osuudesta.”
Miksiköhän ihmeessä eläkeviranomainen antaa ohjeistuksensa tässä vaiheessa, kun lakiesitys hyväksyttiin jo joskus viime syksyllä? Vaikuttaa jopa ansalta <lisää kierroksen foliota pään ympäri>. Siellä on nyt moni toimija sekä työnantaja- että liisaripuolella ihmeissään näiden taannehtivien asetusten seurauksena, sillä etuahan on tosiaan käytetty jo vuoden alusta asti luottaen senhetkiseen tietoon kustannusvaikutuksista.
Sen kerran kun saadaan tällainen päällisinpuolin kaikkia osapuolia hyödyttävä veronkevennys, niin sekin saadaan vielä jälkikäteen byrokraattien toimesta vesitettyä. Noh, saadaanpahan lähivuosina maksuun meneviä eläkkeitä paremmin kai taas katettua ;)
AlliumPorrum
25.04.2021, 20.24
Onkos muuten kellään tietoa että mitä kaikkia tietoja siitä hankitusta fillarista menee työnantajalle? Kun mietin vaan että mitähän tapahtuisi jos ihan vahingossa hommaisikin työsuhde-etuna sähköfillarin joka ei olisi mulle sopivaa L- kokoa, vaan sattuisikin jostain kumman syystä olemaan vaimolle sopivaa S- kokoa?? :)
Oli myös sormi jo tilausnapilla, viime hetkellä puhallettiin peli poikki ETK ohjeen julkaisun myötä.. Jospa hallitus saisi tähän uutta linjausta, epäilen että ei
Onkos muuten kellään tietoa että mitä kaikkia tietoja siitä hankitusta fillarista menee työnantajalle? Kun mietin vaan että mitähän tapahtuisi jos ihan vahingossa hommaisikin työsuhde-etuna sähköfillarin joka ei olisi mulle sopivaa L- kokoa, vaan sattuisikin jostain kumman syystä olemaan vaimolle sopivaa S- kokoa?? :)Ei tuo ketään kiinnosta, kun et huutetele.
Entä hypoteesi jossa palkkaa lasketaan 100€/kk mutta työnantaja antaa palkan päälle 100€ luontaisedun.
Tällöin päästäisiin malliin joka oli voimassa ennen ETK-ohjetta?
Oletus että palkka palautuu leasingin jälkeen.
Entä hypoteesi jossa palkkaa lasketaan 100€/kk mutta työnantaja antaa palkan päälle 100€ luontaisedun.
Tällöin päästäisiin malliin joka oli voimassa ennen ETK-ohjetta?
Oletus että palkka palautuu leasingin jälkeen.
Tuota oon työnantajankin kanssa pyöritellyt, mutta tossa tulee kaiketi erilaisia työlainsäädännöllisiä nyansseja mukaan peliin. Esim alle TES:n ei voi palkkoja laskea, jos nyt rajoilla sattuisi palkka olemaan ja tuostakin seuraa kaikenlaisia tasaveroisuusseuraamuksia. Vaikea himmeli kyllä tästäkin taas saatu aikaiseksi, vaikka tarkoitus oli hyvä.
En ihan ymmärrä työntekijän puolelta itkua eläkemaksuista. Kyllä minusta ainakin on parempi, että eläkekin kertyy. Siitä huolimatta säästän noin kolmen tonnin pyörän hankintahinnassa noin 800€ vuokrakauden aikana lunastuksineen.
Lisäksi saan sen kolmen tonnin pyörän heti käyttöön käytännössä korottomalla luotolla, jota sitten lyhennän sopimuskauden ajan.
Jos sen päälle nyt eläkekin kertyy sen mukaan, mitä sovittiin työnantajan kanssa heidän palkatessa minut, niin aina vaan parempi. Ehkei se kovin nuorta henkilö kovasti kiinnosta, mutta koska itse ajattelin päästä joskus eläkkeellekin ja en viitsisi ottaa pienempää eläkettä silloin vain siksi, että tuli otettua pyöräetu. Yhtä lailla voi laskeskella, paljon pyöäredun ottaminen vaikuttaa alentavasti omaan eläkkeeseen, jos siitä ei makseta eläkemaksuja. Kertoa se sitten: (z$/kk) x 12 x (odotettavissa oleva elinikä x eläkeikä). Esim. 3€/kk x 12 x (88 - 64) = 822€ eli lopulta koko pyöräetu oli lainaa eläkkeestä. Luvut luonnollisesti täysin hihasta vedettyjä, mutta ideana se menee noin ja vaikutus sitä suurempi, mitä lähempänä eläkeikää on.
Eläkemaksuista valitus johtui pitkälti siitä että edun saaminen olisi ollut paljon helpompaa jos työnantaja olisi voinut tarjota sitä kustannusvapaasti.
Tuon eläkemaksutulkinnan myötä (tarjoajasta riippuen) kustannuksia tulee 15€/pyörä/kk. Joten hankaloittaa homman läpisaamista, etenkin nykyisessä taloustilanteessa.
Työntekijänä tosiaan aika se ja sama, tämä on ihan yhtä hyvä.
Ylipäätään tässä mallissa oli ongelmallista että edun saadaksesi on työnantajan tehtävä sopimus. Meillä saatiin onneksi parin kuukauden väännön jälkeen sovittua ja pyörän valikoiminen voi alkaa :)
Itselläni ei ole kokemusta siitä, mikä vaikutus oli aiemmin työntekijän nettopalkkaan, joten en voi tehdä vertailua. Sen kyllä huomasin, että vuokrafirma oli lisännyt maksihin 15€/kk, mutta nämä tosiaan menee työnantajalle.
Mutta onhan noita lukemattomia muitakin tapoja, joilla työnantajat tukevat työntekijöiden liikunnallisuutta. Kyllä varmasti hyödyt voittaa kulut, koska muuten näitä ei niin aktiivisesti tarjottaisi.
Työnantajani on ottamassa työsuhdepyöräetua käyttöön ja siihen liittyen otetaan ehdotuksiakin vastaan. Olen yrittänyt asiaa selvittää ja vaihtoehtoja edun tarjoamiselle vaikuttaisi olevan useita, mutta voivatko seuraavat asiat olla lainkaan mahdollisia?:
- pyöräetu on verotonta 1200e asti vuodessa ja esim. kolmessa vuodessa tuo olisi 3600e. Mutta voiko pyörä olla arvokkaampikin hankintahinnaltaan kuin tuo 3600e, jos maksaisin ylimenevän osan omasta pussista?
- onko sellainen mahdollista, että työnantaja ei välttämättä rajaisi mistä kaupasta pyörän voisi hankkia, vaan se voisi olla mikä tahansa suomalainen myyjä? Voisiko haluttua pyörämallia kilpailuttaa, eli pyytää tarjouksia ja työnantaja sitten ostaisi pyörän sillä tarjoushinnalla?
Mulla on ennestään Riese & Mullerin Multicharger vuosimallia 2020 ja mietin tuon kaveriksi esim. Charger3:sta. Valitettavasti varusteltu malli maksaa ovh n. 6000e, eli menee reilusti yli noiden verotusarvojen ja kovin moni pyöräliike ei tuota merkkiä Suomessa myy. Nykytilannetta en tiedä, mutta ainakin viime vuonna tuosta Multichargerista sai ihan hyvän tarjouksen kun muutamasta paikasta kysyi, niin siksi myös tuo tarjouksen hyödyntämismahdollisuus kiinnostaa.
On mahdollisia. Meillä määriteltiin kk-maksun ylärajaksi 200€/kk. Ja maksimipituudeksi 5 vuotta. Joten tällä mallilla onnistuu 10k€ pyörän hankinta.
Ja esimerkiksi Vapaus.io palveluntarjoaja mahdollistaa tilaamisen EU-alueen nettikaupoista kumppaniliikkeiden lisäksi. Varmasti joku muukin palveluntarjoaja.
Maksimiaikahan on 5 vuotta ja vuosittainen veroton etu max. 1200e.
Huoltopaketin arvoksi hyväksytään 20% kokonaisedusta niin oon laskenut että pyörä varusteineen saa sitten maksaa enintään 4800e ja kun laittaa huoltobudjetiksi 200e/vuosi niin saa maksimi verohyödyn tästä edusta. Jos pyörä on kalliimpi niin sitten työntekijä maksaa loput omasta pussista.
Juhurin esimerkissä jos ottaa 10t arvoisen pyörän jäisi 4t maksettavaa omasta pussista ja 6t olisi työsuhdepyöräedun alla.
SiriuS79
04.06.2021, 23.47
Kun maksatte pyöriä osaksi omalla rahalla niin kannattaa tehdä työnantajan kanssa paperi missä ei käytä lunastusoikeuttaan missään tilanteessa.
Koska jos tulee tilanne että painat pomoa pikkujouluissa nokkaan ja saat kenkää.
Silloin periaatteessa työnantaja voi lunastaa pyörän ja sinä jäät nuolemaan näppejä.
Veljen vaimon sopimusehdoissa lukee 500e omavastuu varkaustapauksessa. On kyllä kova summa, laskee haluja pistää nimeä sopimukseen.
maalinni
14.06.2021, 16.48
Veljen vaimon sopimusehdoissa lukee 500e omavastuu varkaustapauksessa. On kyllä kova summa, laskee haluja pistää nimeä sopimukseen.
No tosi kiva tavalliseen kotivakuutukseen verrattuna. Itsellekin tämä etu tulee kesällä saataville.
kurvaaja
16.08.2021, 12.25
Mites tämä homma nykyään menee. Onko lainkaan kannatta etu enää tuon keväisen lainsäädäntömuutoksen jälkeen? Talvi lähenee ja tekisi mieli uutta pyörää (maasturia), niin mietin anoako työsuhdepyörää jolloin voisi hankkia paremman fillarin vai ostaako omalla rahalla joku halvempi 1000-1500€ laite...
No kyllä kannattaa (keväinen ei siis ollut mikään muutos, vaan selvennys joillekin epäselvään asiaan), jos haluaa veroedun kautta halvemman hinnan ja tavallaan osamaksulla maksaa uuden fillarin. Lunastushinta jää joka tapauksessa pieneksi. Toki työsuhteen kannattaa jatkua maksuajan, jotta veroedun saa. Työnantajan kannalta työsuhdepyörienvälittäjäfirmojen (vai miksi niitä pitäisi kutsua) hallintointikustannukset ovat kyllä usein aika poskettomia (esim. 15 €/pyörä/kk). Etuna monilla noilla firmoilla on hankinnan suhteellinen helppous ja laaja valinnanvara, kun voi käyttää nettikauppoja. Ongelmana nyt ollut pyörien saatavuus. Itsellä kävi tuuri ja sain työsuhdepyörän, juuri sellaisen kuin halusinkin.
kurvaaja
09.09.2021, 12.49
Pikkuisen saanut prosessia eteenpäin (pomoa lämpiämään ajatukselle). Onko suosituksia minkä palveluntarjoajan kautta kannattaisi mahdollista hankintaa lähteä tekemään? Onko isoja eroja kustannuksissa/ehdoissa?
F. Kotlerburg
09.09.2021, 13.14
Ei ainakaan Vapauden. Kyseisen lafkan pääosaaminen on rahastamisessa.
Sotanorsu666
09.09.2021, 14.39
Pikkuisen saanut prosessia eteenpäin (pomoa lämpiämään ajatukselle). Onko suosituksia minkä palveluntarjoajan kautta kannattaisi mahdollista hankintaa lähteä tekemään? Onko isoja eroja kustannuksissa/ehdoissa?
Itse olin mukana viime keväänä tätä asiaa kartoittamassa meidän työpaikalla. Vapaus ja Etufillari olivat ne viimeiset mistä sitten piti valita ja meillä päädytiin Etufillariin. Sieltä osasivat paremmin avata asiaa teamsin välityksellä ja saimme sieltä paremman paketin kuukausimaksujen ja pyörien vakuutuksen omavastuun osalta. Etufillaria puolsi myös se seikka, että sopimuskauden jälkeen pyörän saa hanintahinnasta riippumatta lunastaa itselleen 100€ hintaan.
Viime viikolla juuri tilasin Etufillarin kautta Bike24:sta Spessun ylivuotisen täysjouston työsuhdepyöräksi ja odottelen sitä nyt saapuvaksi. Tilausprosessi oli itsessään aika helppo ja mutkaton. 20€ lisää maksoi, kun he hoitivat tilauksen alusta loppuun ja itse laitoin vain linkin heille pyörään sähköpostilla ja oikean runkokoon. Suomesta ostaessa voi käydä itse kivijalassa sopimassa pyörälle hinant ja varusteet ja laskutus vain etufillarille, kun palvelu on käytössä.
Ei ainakaan Vapauden. Kyseisen lafkan pääosaaminen on rahastamisessa.
Joo, minun työantaja päätyi tuohon ja valitettavasti näyttää siltä, että iso osa työsuhdepyörän veroedusta sulaa noihin liisarikuluihin. Totesin, että mikäli vielä ensi vuonna on tulossa näihin pyöriin romutuspalkkion käyttömahdollisuus, sieltä kautta saatava säästö on selvästi suurempi kuin tässä työsuhdepyöräratkaisussa.
-Räpätin-
09.09.2021, 21.32
Jos nyt nopsasti katsoo etufillarin ja vapauden laskureita ja jos otetaan luvuiksi vaikka 3300e fillari, 4000e palkka, sopimuskausi 42kk niin:
Vapaudella = hinta lunastettuna 42kk jälkeen 2641e
etufillarilla = hinta lunastettuna 42kk jälkeen 2567e
Niin kun noita lukuja katsoo niin ei toi vapaus nyt mitenkään PALJON kalliimpi ole (erotus 74e)
kurvaaja
10.09.2021, 11.06
Ok kiitos, ei siis ainakaan Vapaus edes harkintaan. Eli fillarista säästää esimerkkitapauksessa n. 700€ hankintahinnasta. Jaettuna 42kk = 16,67€ / kk. Vai tuleeko tässä vielä jotain verotuksellsia etuja joita en hahmota?
-Räpätin-
10.09.2021, 21.22
No ei vapaus jos 74e jaettuna 42 kuukaudelle eli 1,7e/kk on ylitsepääsemätön hinta. Se etu tulee verotuksesta mutta se on sitten jotain mitä en itse hahmota mutta kun sanotaan, että 3300e fillarista olet maksanut 42kk päästä 2500-2600e niin se on se mikä ratkaisee ja se on helppo ymmärtää.
Veroedusta: Eiköhän se etu muodostu lähinnä siitä, että työsuhdepyörän hankkija saa tietyn summan kuussa (oliko 100 EUR/kk) verottomana etuna. Jos ostaisit pyörän itse, niin olisit maksanut pyörään käyttämistä rahoista ensin tuloverot. Jos hyödynnät pyöräedun, niin säästät oman veroprosentin mukaisen summan kun ei tarvitse maksaa tuolta osin tuloveroja.
Isommat tulot/isompi veroprosentti, niin isompi säästö verrattuna omaksi ostettuun pyörään.
Säästöä noissa pienentää sitten palveluntarjoajien hallinnointi- yms. veloitukset, jotka lienevät hieman erilaisia eri puljuilla.
Kun maksatte pyöriä osaksi omalla rahalla niin kannattaa tehdä työnantajan kanssa paperi missä ei käytä lunastusoikeuttaan missään tilanteessa.
Koska jos tulee tilanne että painat pomoa pikkujouluissa nokkaan ja saat kenkää.
Silloin periaatteessa työnantaja voi lunastaa pyörän ja sinä jäät nuolemaan näppejä.No se on varmaan sit hinta sille nokkaan vedolle.
Tein laskelmia työsuhdepyöräpalveluita tarjoavien yritysten palveluhinnoista.
Hankkimalla reilu kolmen tonnin fillarin joutuu palvelutarjoajalle maksamaan noin 1400€ sopimuskaudella.
Jos pyörä maksaa 3200€, sitä joutuu työntekijä maksamaan 40kk a 100€.
800€ "palvelumaksu" sisältää rahoituksen kulut, korot ja vakuutukset.
Työnantaja joutuu maksamaan 40kk x 15€ palvelumaksua palvelun pyörittämisestä.
Minusta 800€ + 600€ = 1400€ on aikamoinen hinta ko palvelusta sopimuskaudella vaikka otetaan huomioon mahdollinen
korkotason muutos jne.
Verottaja hyväksyy pyöräeduksi myös yrityksen ostaman pyörän. Mikä on kokemuksenne verottajan hyväksymästä
lunastushinnasta jos esimerkin pyörä ostetaan firmalle ja työntekijä maksaa edusta 32 kuukautta 100€ ?
Oletuksena että pyörän hinta (3200€) maksetaan kokonaan verohyödyn avulla.
En laskenut esimerkkiin vakuutusta ja palkkahallinon kulua (vakio 100€ vs matkapuhelinetu 20€/kk).
Rahoituskorko tarjotaan esimerkissä työsuhde-etuna työntekijälle.
Valaiskaa mua missä kohtaan se työsuhdepyörän ETU sit tulee? Okei tuo 3200 pyörä mistä maksetaan 4000e on verotonta tuloa? Mutta hyödyttääkö se enemmän kun tuo 800e kulujen maksaminen, vs että ei työsuhde pyörää ja hakee pyörän kaupasta 3200e?
Valaiskaa mua missä kohtaan se työsuhdepyörän ETU sit tulee? Okei tuo 3200 pyörä mistä maksetaan 4000e on verotonta tuloa? Mutta hyödyttääkö se enemmän kun tuo 800e kulujen maksaminen, vs että ei työsuhde pyörää ja hakee pyörän kaupasta 3200e?
Eri palvelutarjoajilla on laskurit jotka laskevat työntekijälle veroedusta saatavan hyödyn. Etu on noin 23-27% riippuen työntekijän palkasta.
Laskelmissa ei oteta huomioon työantajan maksamia palvelumaksuja. Niiden mukaan ottaminen todennäköisesti muuttaisi edun 0-summapeliksi.
Veroedusta: Eiköhän se etu muodostu lähinnä siitä, että työsuhdepyörän hankkija saa tietyn summan kuussa (oliko 100 EUR/kk) verottomana etuna. Jos ostaisit pyörän itse, niin olisit maksanut pyörään käyttämistä rahoista ensin tuloverot. Jos hyödynnät pyöräedun, niin säästät oman veroprosentin mukaisen summan kun ei tarvitse maksaa tuolta osin tuloveroja.
Isommat tulot/isompi veroprosentti, niin isompi säästö verrattuna omaksi ostettuun pyörään.
Säästöä noissa pienentää sitten palveluntarjoajien hallinnointi- yms. veloitukset, jotka lienevät hieman erilaisia eri puljuilla.
Sitä en osaa sanoa millä tavalla supera oli saanut 800 eur jonkun palveluntarjoajan hallinnointi- yms. veloituksiksi tietyssä tilanteessa, mutta lähtökohtaisesti veroedun pitäisi olla selvästi suurempi kuin hallinnointikulut. Tosin jos riittävän alhainen veroprosentti on, niin voi teoriassa mennä hallinnointikulut suuremmaksi kuin veroedun kautta saavutettava hyöty.
Ainakin Vapauden kanssa tuo veroetu menee aika lailla täysimääräisenä Vapauden kuluihin ja katteeseen. Eli etuna saat fillarin korottomalla osamaksulla ja tietty jotain vakuutuksia yms. kuuluu hintaan, euroja tuossa ei juuri säästä. Vapauden laskuri antoi ainakin aiemmin huomattavasti todellista edullisemman kuvan työsuhdepyörän kustannuksista.
Sitä en osaa sanoa millä tavalla supera oli saanut 800 eur jonkun palveluntarjoajan hallinnointi- yms. veloituksiksi tietyssä tilanteessa, mutta lähtökohtaisesti veroedun pitäisi olla selvästi suurempi kuin hallinnointikulut. Tosin jos riittävän alhainen veroprosentti on, niin voi teoriassa mennä hallinnointikulut suuremmaksi kuin veroedun kautta saavutettava hyöty.
3200€ fillaria joutuu työntekijä maksamaan 40kk (a 100€). 4000€ - 3200€ = 800€
Työnantaja maksaa palvelumaksua 40kk x 15€ = 600€
F. Kotlerburg
17.12.2021, 11.11
Ainakin Vapauden kanssa tuo veroetu menee aika lailla täysimääräisenä Vapauden kuluihin ja katteeseen. Eli etuna saat fillarin korottomalla osamaksulla ja tietty jotain vakuutuksia yms. kuuluu hintaan, euroja tuossa ei juuri säästä. Vapauden laskuri antoi ainakin aiemmin huomattavasti todellista edullisemman kuvan työsuhdepyörän kustannuksista.
Tuo Vapaus on täyttä paskaa ja pelkkää rahastusta ilman palvelua. Harmi niiden puolesta jotka on ton ansaan ovat menneet.
3200€ fillaria joutuu työntekijä maksamaan 40kk (a 100€). 4000€ - 3200€ = 800€
Työnantaja maksaa palvelumaksua 40kk x 15€ = 600€Mistä sä keksit että 3200€ pyörää maksetaan 40kk? Eikä siitä myöskään makseta 100€/kk vaan se on se verovapaa verotusarvo, todellisuudessa tosta 100€ maksat vain 50-70€ riippuen veroprosentista, mitä isompi prosentti, sitä enemmän säästät.
Etkä sä myöskään maksa niitä toimistokuluja, vaan ne maksaa työnantaja, ja nekin on luokkaa 10-15€/kk/pyörä. Ei ainakaan mun matikalla tule 800€/40kk.
Työnantajan itselleen ostaman pyörän verotusarvo lasketaan 5 vuodelle.
simtee: Millä tavalla Vapauden laskuri antoi todellista edullisemman kuvan kustannuksista? Mikä kustannus on suurempi kuin mitä laskuri antaa ymmärtää?
supera: Mistä nuo mainitsemasi luvut ovat peräisin? Mikä on tiedon lähde?
Tuo Vapauden laskuri lienee tämä:
VAPAUS TYÖSUHDEPYÖRÄLASKURI (https://calculator.vapaus.io/)
Jos tuohon laittaa pyörän hinnaksi vaikka tuon 3.200 eur ja kuukausipalkaksi 3.000 eur, niin lyhyin mahdollinen sopimuskausi näyttää olevan 38 kk. Tuolloin verotusarvoksi tulee näköjään 98 eur/kk laskurin mukaan. Laskurin mukainen pyörän kustannus työntekijälle on 2.263 eur ja lunastushinta sopimuskauden päätteeksi 160 eur. Arvioiduksi kokonaissäästöksi tulee noilla oletuksilla 937 eur. Sitten jos yrittää tuosta haarukoida hallinnointikuluja, niin työntekijä "maksaa" pyörästä 98 eur/kk * 38 kk = 3.724 eur. Eli noilla oletuksilla hallinnointikulut olisivat 524 eur.
Mikäli työnantaja haluaisi ryhtyä työntekijöiden pyöriä ostelemaan ja pyörittämään siihen liittyvää byrokratiaa yms., ja tekisi sen hyvää hyvyyttään työntekijälle päin, niin oletettavasti silloin 3.200 eur pyörän saisi maksettuua 32 kuukaudessa verotusarvolla 100 eur/kk.
Mistä sä keksit että 3200€ pyörää maksetaan 40kk? Eikä siitä myöskään makseta 100€/kk vaan se on se verovapaa verotusarvo, todellisuudessa tosta 100€ maksat vain 50-70€ riippuen veroprosentista, mitä isompi prosentti, sitä enemmän säästät.
Etkä sä myöskään maksa niitä toimistokuluja, vaan ne maksaa työnantaja, ja nekin on luokkaa 10-15€/kk/pyörä. Ei ainakaan mun matikalla tule 800€/40kk.
Lisäksi ainakin 2021 aikana työsuhdepyörän arvosta 1200€ on ollut työntekijälle verovapaata...
https://www.tyosuhdepyora.fi/polkupyoraetu/
Jos katsotaan vaikka alla olevaa esimerkkilaskelmaa. Palkasta lähtisi siis 97e/kk (verotusarvo) ja samalla veroprosentti laskisi 0,32%. Miten Vapaus laskee, että nettona maksaisin kuitenkin vain 54e/kk? Tuo 0,32% muutos veroprosenttiin tässä esimerkissä on kuitenkin reilusti alle 20e/kk. Toivottavasti missaan tässä nyt jotain ja tämä onkin työntekijälle kannattava diili.
https://db3pap007files.storage.live.com/y4mu-7y24ztNoEqXZpq_xsR38Cmn7SR7TTZ7zfXzjGnYgTU6NDr0Jw7 e84Qf7f2X6jBNWqZ3-dr-__R4GZpUAsgXHJ62n6kWF6q3sYN1GMsMz-MMZrdFGht4wq9nBkEhgIIX9ULpFJGN9sDPDGroItl-ergzYFGHhbmM9Cw1nmNAcVzNgTJYUsHFaiQpgM3xk28?width= 660&height=386&cropmode=none
Tuo summa vähennetään bruttopalkasta. Eli nettona vaikutus tästä syystä eri. Ei tuossa silti suurta säästöä pääse muodostumaan palvelumaksujen takia. Jotain kuitenkin ja maksuton osamaksu tuohon päälle.
^Maksaako ne palvelumaksut yritys vai työntekijä? Ainakin auton verotusarvoa laskettaessa ainoa määräävä tekijä on auton hankintahinta. Siinä ei huomioida leasing-yhtiön perimiä kuluja tai edes leasing-hintaa, joka on siis eri kuin hankintahinta.
Ne pitää mahtua tuohon verotusarvoon mukaan. Ja nämä vaihtelevat toki palveluntarjoajasta riippuen, vapaudella melko korkeat, noin 20e / kk. Ja en tiedä onko tuohon päälle sitten vielä jotain yritykselle tulevia erillisiä hallinnointimaksuja pyöräkohtaisesti vai miten nuo menevät.
Tuo rivi "Edun vaikutus ansaintaasi" on kyllä hieman epämääräinen siltä osin, että tuossa ei avata sitä, että mitä tuolla tarkoitetaan ja miten luku on laskettu. Itse termi "Edun vaikutus ansaintaasi" on myöskin varsin epämääräinen. Haetaankohan tuolla netto- tai käteen maksettavan palkan pienennystä per kk? Jos laskee 54 eur/kk * 36 kk, niin päädytään summaan 1.944 eur, joka menee lähelle rivin "Pyörän kustannus työntekijälle..." arvoa. Menisi kyllä pyöristyseron piiriin. Jos tuo 54 eur/kk on käteen jäävän palkan pienennys, niin silloin voi tosiaankin ajatella, että työntekijä maksaa pyörästä sen 1.957 eur koko sopimuskaudella. Kun pyörän hankintahinta on 3.000 eur, niin tuo arvioitu kokonaissäästö 1.043 eur on siis se summa, jonka tuossa säästäisi verrattuna tilanteeseen, jossa pyörän ostaa suoraan itse. Ei tuo minusta mitätön säästö ole.
Se on huono puoli noissa laskureissa, että kovin läpinäkyviä ne eivät ole. Taustaoletuksia ja laskentakaavoja ei avata juurikaan.
Jos katsotaan vaikka alla olevaa esimerkkilaskelmaa. Palkasta lähtisi siis 97e/kk (verotusarvo) ja samalla veroprosentti laskisi 0,32%. Miten Vapaus laskee, että nettona maksaisin kuitenkin vain 54e/kk? Tuo 0,32% muutos veroprosenttiin tässä esimerkissä on kuitenkin reilusti alle 20e/kk. Toivottavasti missaan tässä nyt jotain ja tämä onkin työntekijälle kannattava diili.
https://db3pap007files.storage.live.com/y4mu-7y24ztNoEqXZpq_xsR38Cmn7SR7TTZ7zfXzjGnYgTU6NDr0Jw7 e84Qf7f2X6jBNWqZ3-dr-__R4GZpUAsgXHJ62n6kWF6q3sYN1GMsMz-MMZrdFGht4wq9nBkEhgIIX9ULpFJGN9sDPDGroItl-ergzYFGHhbmM9Cw1nmNAcVzNgTJYUsHFaiQpgM3xk28?width= 660&height=386&cropmode=none
Tuo rivi "Edun vaikutus ansaintaasi" on kyllä hieman epämääräinen siltä osin, että tuossa ei avata sitä, että mitä tuolla tarkoitetaan ja miten luku on laskettu. Itse termi "Edun vaikutus ansaintaasi" on myöskin varsin epämääräinen. Haetaankohan tuolla netto- tai käteen maksettavan palkan pienennystä per kk? Jos laskee 54 eur/kk * 36 kk, niin päädytään summaan 1.944 eur, joka menee lähelle rivin "Pyörän kustannus työntekijälle..." arvoa. Menisi kyllä pyöristyseron piiriin. Jos tuo 54 eur/kk on käteen jäävän palkan pienennys, niin silloin voi tosiaankin ajatella, että työntekijä maksaa pyörästä sen 1.957 eur koko sopimuskaudella. Kun pyörän hankintahinta on 3.000 eur, niin tuo arvioitu kokonaissäästö 1.043 eur on siis se summa, jonka tuossa säästäisi verrattuna tilanteeseen, jossa pyörän ostaa suoraan itse. Ei tuo minusta mitätön säästö ole.
Se on huono puoli noissa laskureissa, että kovin läpinäkyviä ne eivät ole. Taustaoletuksia ja laskentakaavoja ei avata juurikaan.Juurikin noin. Ja tuohon päälle pyörän lunastushinta lopuksi, tuossa tapauksessa 15 % joka syö vielä säästön osuutta. Säästöä siis kyllä tulee, ei kuitenkaan niin paljon mitä mahdollista ja niin paljon mitä noita alkuun mainostettiin. Saavutettavaa säästöä pienensi mm. kun verojen oheismaksut menevät edusta maksuun kun alkujaan tuo oli tulkittu noiden osalta eri tavalla. Ja mainittava että itselläni ja firmalla on Vapaus käytössä, ei valitettavaa. Helppo palvelu ainakin työntekijälle ja ymmärtääkseni myös työnantajalle. Toki suurimpia mahdollisia säästöjä tuolla ei saa.
Laskin tuota "Edun vaikutus ansaintaasi" -lukua vielä hieman auki tuossa simtee:n esimerkissä.
- Kk-palkka ennen veroja = 5.000 eur ja jos oletetaan veroprosentiksi vaikka 30 %, niin verot 1.500 eur => käteen jäävä osuus 3.500 eur (huomioimatta mitään työntekijän maksettavia henkilösivukuluja yms.)
- Uusi palkka ennen veroja (tästä siis vähennetty 97 eur verotusarvo, joka on verovapaata) = 4.903 eur ja jos veroprosentti pienenee tuon 0,32 %, niin verot 1.455 eur => käteen jäävä osuus 3.448 eur
- Käteen jää siis tuon laskelman mukaan 52 eur/kk vähemmän kuin ennen työsuhdepyörää.
Ollaan siis aika lähellä tuota 54 eur "Edun vaikutus ansaintaasi".
Voi siis hyvinkin olla, että laskurin tarjoama arvioitu kokonaissäästö 1.043 eur on oikealla hehtaarilla.
... Ja tuohon päälle pyörän lunastushinta lopuksi, tuossa tapauksessa 15 % joka syö vielä säästön osuutta. ...
Tuo on ihan totta, että tuo lunastushinta täytynee ottaa huomioon kun laskee kokonaissäästöä kun jos pyörää lähtee myymään sopimuskauden päätteeksi, niin sen jäännösarvo lienee jotain muuta kuin 0 eur. Simteen esimerkissä siis 200 eur voisi säästöstä vielä vähentää. Henkilösivukulut puolestaan taitavat olla niin pienet tuosta 97 eur verotusarvosta, että niillä ei liene merkittävää vaikutusta säästöön, toki jotain kuitenkin.
Sotanorsu666
17.12.2021, 13.41
Alla olevan viestin sain eräältä palveluntarjoajalta, kun kysyin asiasta. Tuo systeemi on vähän huonosti selitetty kaikkien verkkosivuilla, mutta jos joku kalvaa mieltä, niin ei muuta kuin rohkeasti kysymään asioista palvelua tarjoavalta taholta.
Ratkaiseva kysymys tässä on se, että veroetu lasketaan marginaaliveron eikä yleisen veroprosentin kautta. Mikäli veroprosenttinne on 27 tarkoittaa se, että marginaaliveroprosenttinne on n. 48. Täten jos saatte 100 euron palkan korotuksen teiltä lähtee siitä yleisen veroprosenttinne kasvun vuoksi pois tuo 48 euroa. Kun asetelman kääntää ympäri ja palkkanne pienenee 100 eurolla ja kohdistetaan tästä saatu säästö pyöräetuun saadaan kuukausittainen säästö, joka on n. 48 euroa.
Mistä sä keksit että 3200€ pyörää maksetaan 40kk? Eikä siitä myöskään makseta 100€/kk vaan se on se verovapaa verotusarvo, todellisuudessa tosta 100€ maksat vain 50-70€ riippuen veroprosentista, mitä isompi prosentti, sitä enemmän säästät.
Tässä laskuri:
https://www.etufillari.com/laskuri-p1
3200€ pyörää maksetaan 42 erää (42 kk x a 95€ = 3990€) ja lunastushinta 100€ = 4099€ pyörästä maksettu hinta. 4099€ - 3200€ = 899€/42kk
Tämä on absoluuttista rahaa joka siirretään palvelutarjoajalle. Toinen juttu on miten verohyöty vaikuttaa työntekijän nettopalkkaan.
Työantajan toimistokulut ovat myös aitoa rahaa joka maksetaan palvelutarjoajalle (10-15€ x 42kk).
Pointti oli että työsuhdepyöräpalvelutoimittajat eivät halua avata kokonaiskustannusta liittyen pyörän hankintaan. Olen edelleen
sitä mieltä että palvelun kokonaiskustannus (työntekijän + työnantajan osuus) on aika rasvainen.
Tarkistin verottajalta miten menetellään pyörän lunastushinnan kanssa jos työnantaja hankkii pyörän.
Veroetu on mainittu max 1200€/vuosi. Lunastushinta määräytyy aina lunastushetken käyvän arvon mukaan.
Vaikka pyörä olisi aiemmin mainittu 5v vanha on työntekijän maksettava "käypä" markkinahinta lunastaessa jotta vältytään mahdollisilta veroseuraamuksilta.
Käypä markkinahinta on "veteen piirretty viiva ".
Tuolla Etufillari-firmassa näköjään jonkin verran suuremmat hallinnointikulut kuin Vapaus-firmassa.
Niin, iso kuvio tässä menee niin, että valtio/verottaja tukee työsuhdepyöräilyä verovapaalla edulla ja kun työnantajat eivät itse halua ryhtyä työntekijöidensä pyöriä ostelemaan ja hallinnoimaan pyörälaivastoa, niin tätä tarvetta täyttämään on syntynyt joukko palveluntarjoajia. Lopputulema on se, että työntekijä säästää rahaa, työnantaja saa tyytyväisempiä työntekijöitä, uudet palveluntarjoajat saavat bisnestä ja veronsaajan veronkertymä pienenee. Siitä olen samaa mieltä, että kovin avoimesti palveluntarjoajat eivät avaa palvelujensa kustannuksia työntekijöillle päin.
Jos tästä kaikesta lopputulema on vaikka se, että minä säästäisin vaikka suuruusluokkaa tuon tuhat euroa, joka tässä on tullut joissain laskelmissa esiin, niin en minä tyytymätön olisi vaikka koko verottajan tarjoama etu ei tulekaan minun pussiini vaan palveluntarjoaja saa siitä osansa. Jos sinä olet sitä mieltä, että palveluntarjoajat riistävät sinua rasvaisilla kustannuksillaan, niin toki sinulla oikeus olla sitä mieltä. Sitten sinun vaihtoehdot ovat varmaan seuraavat, jos haluat pyörän hankkia:
- Nielet kiukkusi, otat työsuhdepyörän, nautit sen käytöstä ja verottajan sinulle ystävällisesti tarjoamasta rahallisesta hyödystä.
- Ostat pyörän suoraan itsellesi niillä rahoilla, joista olet jo kerran maksanut tuloverot yms. Kalliimpaa sinulle, mutta jääpähän palveluntarjoaja nuolemaan näppejään jos se on tärkeä asia.
- Yrität suostutella työnantajasi ryhtymään pyörien osto/myyntiliikkeeksi + laskeskelemaan verovaikutuksia palkanmaksujen yhteydessä yms. (Ei liene kovin todennäköinen vaihtoehto)
- Perustat oman työsuhdepyöriä hallinnoivan firman, joka tarjoaa palveluja halvemmalla kuin nykyiset firmat, joiden rasvaiset veloitukset ovat näkemyksesi mukaan ylikorkeita.
Tässä laskuri:
https://www.etufillari.com/laskuri-p1
3200€ pyörää maksetaan 42 erää (42 kk x a 95€ = 3990€) ja lunastushinta 100€ = 4099€ pyörästä maksettu hinta. 4099€ - 3200€ = 899€/42kk
Tämä on absoluuttista rahaa joka siirretään palvelutarjoajalle. Toinen juttu on miten verohyöty vaikuttaa työntekijän nettopalkkaan.
Tarkistin verottajalta miten menetellään pyörän lunastushinnan kanssa jos työnantaja hankkii pyörän.
Veroetu on mainittu max 1200€/vuosi. Lunastushinta määräytyy aina lunastushetken käyvän arvon mukaan.
Vaikka pyörä olisi aiemmin mainittu 5v vanha on työntekijän maksettava "käypä" markkinahinta lunastaessa jotta vältytään mahdollisilta veroseuraamuksilta.
Käypä markkinahinta on "veteen piirretty viiva ".
Työantajan toimistokulut ovat myös aitoa rahaa joka maksetaan palvelutarjoajalle (10-15€ x 42kk).
Pointti oli että työsuhdepyöräpalvelutoimittajat eivät halua avata kokonaiskustannusta liittyen pyörän hankintaan. Olen edelleen
sitä mieltä että palvelun kokonaiskustannus (työntekijän + työnantajan osuus) on aika rasvainen.
Tuolla Etufillari-firmassa näköjään jonkin verran suuremmat hallinnointikulut kuin Vapaus-firmassa.
Niin, iso kuvio tässä menee niin, että valtio/verottaja tukee työsuhdepyöräilyä verovapaalla edulla ja kun työnantajat eivät itse halua ryhtyä työntekijöidensä pyöriä ostelemaan ja hallinnoimaan pyörälaivastoa, niin tätä tarvetta täyttämään on syntynyt joukko palveluntarjoajia. Lopputulema on se, että työntekijä säästää rahaa, työnantaja saa tyytyväisempiä työntekijöitä, uudet palveluntarjoajat saavat bisnestä ja veronsaajan veronkertymä pienenee. Siitä olen samaa mieltä, että kovin avoimesti palveluntarjoajat eivät avaa palvelujensa kustannuksia työntekijöillle päin.
Jos tästä kaikesta lopputulema on vaikka se, että minä säästäisin vaikka suuruusluokkaa tuon tuhat euroa, joka tässä on tullut joissain laskelmissa esiin, niin en minä tyytymätön olisi vaikka koko verottajan tarjoama etu ei tulekaan minun pussiini vaan palveluntarjoaja saa siitä osansa. Jos sinä olet sitä mieltä, että palveluntarjoajat riistävät sinua rasvaisilla kustannuksillaan, niin toki sinulla oikeus olla sitä mieltä. Sitten sinun vaihtoehdot ovat varmaan seuraavat, jos haluat pyörän hankkia:
- Nielet kiukkusi, otat työsuhdepyörän, nautit sen käytöstä ja verottajan sinulle ystävällisesti tarjoamasta rahallisesta hyödystä.
- Ostat pyörän suoraan itsellesi niillä rahoilla, joista olet jo kerran maksanut tuloverot yms. Kalliimpaa sinulle, mutta jääpähän palveluntarjoaja nuolemaan näppejään jos se on tärkeä asia.
- Yrität suostutella työnantajasi ryhtymään pyörien osto/myyntiliikkeeksi + laskeskelemaan verovaikutuksia palkanmaksujen yhteydessä yms. (Ei liene kovin todennäköinen vaihtoehto)
- Perustat oman työsuhdepyöriä hallinnoivan firman, joka tarjoaa palveluja halvemmalla kuin nykyiset firmat, joiden rasvaiset veloitukset ovat näkemyksesi mukaan ylikorkeita.Näin juuri. Mulle on ainakin yksi lysti millasen mersun se palveluntarjoaja itselleen ostaa jos minä saan 4k€ fillarin 3k€urolla. Eipä noi taitais pelkällä 10-20€/kk/pyörä toimistomaksuilla juurikaan elää, kun pitäisi löytyä vielä pääomaa ostella niitä pyöriä asiakkaille.
Työntekijä "maksaa" sen verotusarvon verran, työnantaja maksaa ne toimistokulut mutta säästää esimerkiksi sairausvakuutusmaksut tuon verotusarvon osalta ja lisäksi saa laittaa nuo toimistokulut vähennyksiin. Pyöriä tarjoava yritys taas maksaa kuitenkin veronsa noista tuloista ja luultavasti enemmän kuin mitä tuo verohyöty on työntekijälle, eli aikalailla kaikki voittaa mun mielestä.
Edit. Se vielä että Etufillarilla loppulunastus on aina 100€. Toisilla tarjoajilla enemmän, toisilla pyörä maksetaan kokonaan sopimusaikana. Ja sekin vielä että noissa pyörissä on myös vakuutus, toki sellaisen saisi muutenkin mutta nyt se kuuluu "vuokraan"
pviitane
20.12.2021, 13.10
Tein vertailumielessä muutaman firman julkisen laskurin perusteella laskelmia, joissa käsittelen hankintaa kuten osamaksukauppaa, koska halusin selvittää ns. todellisen vuosikoron. Minun Excel-taidoilla [2] sain seuraavat lukemat:
Etufillari: 11.0%
Vapaus: 7.0%
GoByBike: 8.4%
Etufillarista mulla oli taustatietona sopimusehdot ja nämä ehdot kyllä sitovat sopimukseen (ja työnantajaan) melko lailla: jos palkanmaksu keskeytyy/päättyy, sitoutuu työntekijä lunastamaan [1] pyörän jäljelläolevalla hinnalla, mikä tarkoittaa kaikkia jäljellä olevia kk-maksuja.
Katselemassani 3500 eur pyörässä tämä tarkoittaa esim. sitä, että yhden vuoden käytön jälkeen lunastus maksaa 33*97€ + 100 (jäljellä olevien erien määrä * kk-erä + loppulunastushinta) = 3301€ eli lähes uuden pyörän hinta vuoden ajetusta. Tämä pistää kyllä pohtimaan tarkemmin, minkälaisen pyörän sitä valitsee.
[1] Jos palkanmaksu päättyy työnantajan aloitteesta, voi toki vain palauttaa pyörän, mikä lieneekin sopimuksen alkuvaiheessa järkevämpi vaihtoehto.
[2] Syötin luvut RATE() -funktioon ja katsoin, mitä tulee ulos
Minkä todellisen vuosikoron jos kuitenkin maksat pyörää rahalla josta et maksa tuloveroa? Ottiko sun laskuri huomioon erot lunastushinnoissa?
Edit. Toki tuo on vittumainen tilanne jos lopputilin ottaa, Vapaudella oli tosin mahdollista ostaa se peruutus joka olisi maksanut muistaakseni 80€ ja pyörän sai palauttaa ilman syytä jolloin maksu oli muutaman Kk erät plus toimituskulut
Alla olevan viestin sain eräältä palveluntarjoajalta, kun kysyin asiasta. Tuo systeemi on vähän huonosti selitetty kaikkien verkkosivuilla, mutta jos joku kalvaa mieltä, niin ei muuta kuin rohkeasti kysymään asioista palvelua tarjoavalta taholta.
Ratkaiseva kysymys tässä on se, että veroetu lasketaan marginaaliveron eikä yleisen veroprosentin kautta. Mikäli veroprosenttinne on 27 tarkoittaa se, että marginaaliveroprosenttinne on n. 48. Täten jos saatte 100 euron palkan korotuksen teiltä lähtee siitä yleisen veroprosenttinne kasvun vuoksi pois tuo 48 euroa. Kun asetelman kääntää ympäri ja palkkanne pienenee 100 eurolla ja kohdistetaan tästä saatu säästö pyöräetuun saadaan kuukausittainen säästö, joka on n. 48 euroa. Aikalailla saman tuloksen saa ihan laskemalla paljonko nykyisestä palkasta jää nykyisellä veroprosentilla käteen ja paljonko jää satkun pienemmästä palkasta 0,4% pienemmällä veroprosentilla. Toki tuo on palkasta kiinni paljonko se tippuu.
pviitane
22.12.2021, 23.03
Minkä todellisen vuosikoron jos kuitenkin maksat pyörää rahalla josta et maksa tuloveroa? Ottiko sun laskuri huomioon erot lunastushinnoissa?
Se olikin ns. vuosikorko. Koitin mallintaa yhtä lukua, joka tekisi eri firmojen piilevän kustannusrakenteen vertailukelpoiseksi. Lunastushintojen ero oli huomioitu kaavassa future valuena eli jäljellä oleva pääoma, josta on myös maksettu korkoa koko leasingkausi.
Käyttäjälle korko ei näyttäydy samalla tavalla veroedun vuoksi, mutta mielestäni siellä taustalla on ihan normaali osamaksurahoitus ja siksi vuosikoron laskenta on ihan pätevä.
No juu, kyllähän se liisarifirma ihan hyvällä korolla niitä pyöriä "vuokraa". Mutta bisnestä se taitaa ollakkin...
Palaan vielä työntekijän pyörän lunastushintaan.
Verottajan mukaan lunastushinta sopimuskauden loputtua on pyörän "käypä markkinahinta".
Tarkoittaako tämä että jos hankit työnantaja kautta palvelutarjoajalta työsuhdepyörän (esim 100€ jäännöserä), niin työnantaja lunastaa sen sopimuskauden jälkeen ja jatkomyy sen
työntekijälle samaan hintaan, niin verottaja tulkitsee tämän verotettavaksi eduksi. (Käypä markkinahinta - 100€)
Palaan vielä työntekijän pyörän lunastushintaan.
Verottajan mukaan lunastushinta sopimuskauden loputtua on pyörän "käypä markkinahinta".
Tarkoittaako tämä että jos hankit työnantaja kautta palvelutarjoajalta työsuhdepyörän (esim 100€ jäännöserä), niin työnantaja lunastaa sen sopimuskauden jälkeen ja jatkomyy sen
työntekijälle samaan hintaan, niin verottaja tulkitsee tämän verotettavaksi eduksi. (Käypä markkinahinta - 100€)Mä kyllä ymmärsin että ainakin Etufillarilla tuon viimeisen satkun maksaa ihan työntekijä, eli ihan täyden satasen joutuu omasta taskusta kaivamaan. Vai oliko jopa vaihtoehtona ottaa yhden kk pidempi sopimus jolloin lunastusta ei tapahdu?
Mä kyllä ymmärsin että ainakin Etufillarilla tuon viimeisen satkun maksaa ihan työntekijä, eli ihan täyden satasen joutuu omasta taskusta kaivamaan. Vai oliko jopa vaihtoehtona ottaa yhden kk pidempi sopimus jolloin lunastusta ei tapahdu?
Etufillarin mallia en tunne, mutta yleinen käytäntö lienee että joko maksetaan jäännösarvo erikseen tai pidennetään vuokrakautta. Työnantaja on sopimussuhteessa palvelutarjoajaan. Sopimuksellisesti he sopivat miten asia hoidetaan.
Jäännöserän maksun jälkeen pyörä siirtyy työnantajan omistukseen. Jos työntekijä haluaa lunastaa pyörän itselleen (ostaa työnantajalta), niin pyörästä pitäisi maksaa ”käypä markkinahinta” jotta ei synny verotettavaa etua työntekijälle.
Verotuskäytäntö muuttui työsuhdepyörästä vuosi sitten. Nyt lienee tehty jo ensimmäisiä työntekijän pyörien lunastuksia työnantajilta. Kiinnostaisi kuulla miten näiden kanssa on menetelty verottajan suuntaan.
navajokoira
12.01.2022, 11.00
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa9/#11-polkupy%C3%B6r%C3%A4etu
Työntekijällä voi olla mahdollisuus lunastaa leasingyhtiöltä käyttämänsä polkupyörä leasingkauden päätyttyä. Tästä ei muodostu työntekijälle veronalaista etua. Jos työntekijä lunastaa työnantajalta tämän omistuksessa olevan polkupyörän, työntekijälle ei muodostu veronalaista etua, jos pyörä lunastetaan käypään arvoon. Työnantajan polkupyörästä kirjanpidossa tekemillä poistoilla tai jäännösarvolla ei ole vaikutusta pyörän käypään arvoon.
Jos tota nyt tulkitsee oikein, niin jos kyseessä on leasing-sopimus niin lunastuksessa ei tarvitse välittää veroista. Eli diilin mielekkyys riippuu täysin leasingyhtiön tarjoamasta lunastushinnasta.
Jos taas kyseessä on työnantajan omistama pyörä niin ainoa tapa miten työsuhdepyörässä olisi järkeä on veropetos tai täysin normaalijärjen vastainen tulkinta "käyvästä arvosta".
Veivaaja
12.01.2022, 12.39
Mutta: Jos liisari loppuu sopivasti kesken vuoden, niin eikö tuo jäännösarvo (siis pyörän markkina-arvo) voida laskea ko. vuoden vero-etuun (ja jos siis kokonaisetu jää alle vuoden verorajan, on verotonta tuloa)?
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa9/#11-polkupy%C3%B6r%C3%A4etu
Jos tota nyt tulkitsee oikein, niin jos kyseessä on leasing-sopimus niin lunastuksessa ei tarvitse välittää veroista. Eli diilin mielekkyys riippuu täysin leasingyhtiön tarjoamasta lunastushinnasta.
Jos taas kyseessä on työnantajan omistama pyörä niin ainoa tapa miten työsuhdepyörässä olisi järkeä on veropetos tai täysin normaalijärjen vastainen tulkinta "käyvästä arvosta".
Jep, samaa mieltä tulkinnasta.
Jäin miettimään onko asian käytännön tulkinta linjassa verottajan kanssa.
Tein vertailumielessä muutaman firman julkisen laskurin perusteella laskelmia, joissa käsittelen hankintaa kuten osamaksukauppaa, koska halusin selvittää ns. todellisen vuosikoron. Minun Excel-taidoilla [2] sain seuraavat lukemat:
Etufillari: 11.0%
Vapaus: 7.0%
GoByBike: 8.4%
Etufillarista mulla oli taustatietona sopimusehdot ja nämä ehdot kyllä sitovat sopimukseen (ja työnantajaan) melko lailla: jos palkanmaksu keskeytyy/päättyy, sitoutuu työntekijä lunastamaan [1] pyörän jäljelläolevalla hinnalla, mikä tarkoittaa kaikkia jäljellä olevia kk-maksuja.
Katselemassani 3500 eur pyörässä tämä tarkoittaa esim. sitä, että yhden vuoden käytön jälkeen lunastus maksaa 33*97€ + 100 (jäljellä olevien erien määrä * kk-erä + loppulunastushinta) = 3301€ eli lähes uuden pyörän hinta vuoden ajetusta. Tämä pistää kyllä pohtimaan tarkemmin, minkälaisen pyörän sitä valitsee.
Pyysin tarjouksen myös 3StepIt:ltä.
Vuokrapituus 12 kk 24 kk 36 kk 48 kk
Vuokrakerroin* 8,900 % 4,545 % 3,093 % 2,368 %
3200€ pyörälle maksueriä on 36kk ja 1% jäännösarvo. Vuokrahinta sisältää vakuutuksen ja heillä ei ole hallinnointikulua.
Esitemateriaalin perusteella palvelu vastaa hyvin pitkälle jo mainittuja yrityksiä.
sillimestari
31.01.2022, 21.16
Nyt on firmassa otettu työsuhdepyöräetu käyttöön. Harmillisesti kuitenkin niin että pyörän maksimihinta saa olla 4901€, eikä tätä voi ylittää edes maksamalla kalliimman pyörän hintaerotusta itse. Olin jo tänään tilaamassa bike-discountista 4899€ (alv 24%) hintaista pyörää, mutta palvelun tuottaja kertoi, että Bike-discount pyörien hintaan tulee lisätä 5% jotta se täsmää suomen 24%arvolisäveroon, jolla he voivat tuotteen mahdollisesti myydä eteenpäin. Täten pyörän maksimihinta tippuu entisestään 4703 euroon. Oletteko törmänneet tällaiseen ongelmaan? Mielestäni bike-discountin hinnat ovat 24 ALV:llisiä ja olettaisin että EU-yritysten välisessä kaupassa joko tuon ALV:n alle tai sitten samalla tasolla eli 24%.
Suomi-näkökulmasta tämä tilanne on muutenkin huono kun mielelläni tukisin paikallista kivijalkaa, mutta tässä tilanteessa kun ei voi edes itse maksaa 4901€ ylittävää summaa, niin väistämättä kalliimpien pyörien ostajat siirtyvät yhä enemmän ostamaan ulkomailta...
Taitaa olla helpointa unohtaa koko etu tai sitten tyytyä johonkin halvempaan ruotoon ja tyytyä vähempään kuin mitä on alunperin ajatellut uudesta sähköpyörästään…
Nyt on firmassa otettu työsuhdepyöräetu käyttöön. Harmillisesti kuitenkin niin että pyörän maksimihinta saa olla 4901€, eikä tätä voi ylittää edes maksamalla kalliimman pyörän hintaerotusta itse. Olin jo tänään tilaamassa bike-discountista 4899€ (alv 24%) hintaista pyörää, mutta palvelun tuottaja kertoi, että Bike-discount pyörien hintaan tulee lisätä 5% jotta se täsmää suomen 24%arvolisäveroon, jolla he voivat tuotteen mahdollisesti myydä eteenpäin. Täten pyörän maksimihinta tippuu entisestään 4703 euroon. Oletteko törmänneet tällaiseen ongelmaan? Mielestäni bike-discountin hinnat ovat 24 ALV:llisiä ja olettaisin että EU-yritysten välisessä kaupassa joko tuon ALV:n alle tai sitten samalla tasolla eli 24%.
Suomi-näkökulmasta tämä tilanne on muutenkin huono kun mielelläni tukisin paikallista kivijalkaa, mutta tässä tilanteessa kun ei voi edes itse maksaa 4901€ ylittävää summaa, niin väistämättä kalliimpien pyörien ostajat siirtyvät yhä enemmän ostamaan ulkomailta...
Taitaa olla helpointa unohtaa koko etu tai sitten tyytyä johonkin halvempaan ruotoon ja tyytyä vähempään kuin mitä on alunperin ajatellut uudesta sähköpyörästään…Tuo on puuta heinää, jos kyseessä on Cuben pyörä! Hinnassa on jo Suomen 24% alv. B-D myy samalla hintaa ulos oli siinä Suomen 24 alv tai Saksan 19 alv. No toisaalta yritys ostaa sen ilman ALV.tä joten Sakemannit tuskin suostuvat miinustamaan 4899€ hinnasta suomen 24% ALV.tä, mutta joku vääryyshän tossa tapahtuu kuluttajan näkökulmasta, koska 4899€ hinta silti sisältää, jo 24%alv, jos sen itse tilaa.
Minä kyllä vääntäisin tästä vielä lisää palveluntarjoajan kanssa. Itsellä meinaan sama tilanne mahdollisesti edessä Vapauden kanssa. Heidän aspa ei tuosta kyllä mitään maininnut vaikka mainitsin tuolta tilaamisen.
Ongelma tulee myös toimitus kuluista esim: 69.99€ mitkä pitää sisältyä 4091€ hintaan ja kokonais hinnaksi tulee 4968.99€ 24%alv.
Muissa pyörä merkeissä hinta siis pomppaa, kun vaihtaa toimitus maaksi Suomen, koska tuo 5% alv erotus lisäytyy hintaan. Tuotteen hinnan kohdalla myös näkyy sitten 24% alv ja tulevat toimituskulut kyseiseen maahan.
Takamisakari
01.02.2022, 11.37
Tapahtuikos tässä joku EU-lainsäädäntötyyppinen muutos kesällä? Jotenkin muistelen että joku olisi jossain sanonut että esim saksalaisten toimijoiden pitää lain mukaan maksaa suomen ALV tänne myytäessä (toki siis yksityishenkilöille) mutta harvojen kauppojen ALV-kanta päivittyy surffaajan kotimaan kannaksi koska järjestelmät ei vaan taivu tähän.. jotain tällaista..
Tapahtuikos tässä joku EU-lainsäädäntötyyppinen muutos kesällä? Jotenkin muistelen että joku olisi jossain sanonut että esim saksalaisten toimijoiden pitää lain mukaan maksaa suomen ALV tänne myytäessä (toki siis yksityishenkilöille) mutta harvojen kauppojen ALV-kanta päivittyy surffaajan kotimaan kannaksi koska järjestelmät ei vaan taivu tähän.. jotain tällaista..No eikös paljon myyvät firmat ole aina joutunut Suomen ALV.n maksamaan.
Kyllä minusta aika suuri osa kaupoista vaihtaa hinnan 24% ALV:iliseksi, kun valkkaa maaksi Suomi tai kirjautuu omilla tunnuksillaan ja viimeistään ostoskorissa, kun valitsee toimitusmaaksi Suomen hinta pomppaa.
B-D kaikki muut hinnat taitaa pompata, mutta Cubet myydään samalla hintaa ulos oli maa mikä hyvään (Saksa tai Suomi).
^Mun mielestä se raja on ollut aina joku 50 000 EUR vuodessa myyntiä kohdemaahan(tjsp), jonka jälkeen myyjän pitää kerätä kohdemaan ALV. Siis EU:n alueella.
Takamisakari
01.02.2022, 14.47
Vai olisiko se menyt jotenkin niin että viime kesästä lähtien Eu:n sisällä on ollut joku järjestelmä mihin firmojen pitää raportoida että ALV-kanta on oikein myyntimaan mukaan, jotain tällaista koska jonkunlaista muutosta tuossa on eli nyt ALV:ia päivitellään useammain kun joku oikeasti seuraa sitä.. No, ei väliä sinänsöä että jatketaan vaan..
Nopea koe: Valitsen Bike-Discountin sivuilta Cube-merkkisen pyörän. Hinnan alla lukee inkl. 19% MwSt. Vaihdan maaksi Suomen Saksan sijaan. Kokonaishinta sama, mutta näyttää 24% ALV. Joillakin muilla tuotteilla kokonaishinta vaihtuu maata vaihtaessa, mutta nuo Cuben pyörät on näköjään hinnoiteltu niin, että ALVillinen hinta on sama eri maissa. B-D:llä on ilmeisesti huonompi kate Suomeen myytäessä.
Nopea koe: Valitsen Bike-Discountin sivuilta Cube-merkkisen pyörän. Hinnan alla lukee inkl. 19% MwSt. Vaihdan maaksi Suomen Saksan sijaan. Kokonaishinta sama, mutta näyttää 24% ALV. Joillakin muilla tuotteilla kokonaishinta vaihtuu maata vaihtaessa, mutta nuo Cuben pyörät on näköjään hinnoiteltu niin, että ALVillinen hinta on sama eri maissa. B-D:llä on ilmeisesti huonompi kate Suomeen myytäessä.Näin koitin tuossa jo aiemmin selittää. Ongelmaksi saattanee muodostua se, että Suomalainen firma ostaa 0 alv.
Onko noiden työsuhdepyörien komponenteista tms. minkäänlaisia rajoituksia? Vai voisinko esim. ostaa firman omistukseen rungon, kiekot, muut osat, jne. aivan vapaasti (alle 3600 €), kasata niistä fillarin, ja sitten tarjota sen työsuhdepolkupyöränä 3v jyvityksellä ja nauttia veroedusta? Voiko osat olla jopa käytettynä ostettuja?
Onko noiden työsuhdepyörien komponenteista tms. minkäänlaisia rajoituksia? Vai voisinko esim. ostaa firman omistukseen rungon, kiekot, muut osat, jne. aivan vapaasti (alle 3600 €), kasata niistä fillarin, ja sitten tarjota sen työsuhdepolkupyöränä 3v jyvityksellä ja nauttia veroedusta? Voiko osat olla jopa käytettynä ostettuja?Lähtökohtaisesti pitää olla kokonainen pyörä ja lisäksi tiettyjä varusteita voi samaan hintarajaan mahtuen ottaa. Esim nastarenkaat, mutta ei vanteita kuten alussa meillä ainakin pystyi (Vapaus). Myös huolto budjettia on mahdollisuus sisällyttää.
Onko noiden työsuhdepyörien komponenteista tms. minkäänlaisia rajoituksia? Vai voisinko esim. ostaa firman omistukseen rungon, kiekot, muut osat, jne. aivan vapaasti (alle 3600 €), kasata niistä fillarin, ja sitten tarjota sen työsuhdepolkupyöränä 3v jyvityksellä ja nauttia veroedusta? Voiko osat olla jopa käytettynä ostettuja?
Yleensähän nämä tulevat jonkun tätä pyöräetua tarjoavan kolmannen osapuolen kautta. Siellä tuskin on kiinnostusta moiseen. Lisäksi verottaja varmaan edellyttää kokonaista pyörää.
Työsuhdepyörä on hankittu. Nyt yritin vuokrasopimuksesta selvittää onko kiellettyä antaa pyörää toisen perheenjäsenen käyttöön.
Sopimuksessa lukee että pyörää ei saa _luovuttaa_ kolmannelle osapuolelle.
Ymmärtäisin että luovuttamen ei tarkoita samaa kuin pyörän antaminen satunnaisesti toisen käyttöön ja tässä tapauksessa perheen sisällä.
Vai onko tässä lakitekstissä kenties se kuuluisa porsaanreikä ?
Onko kokemusta tai tarkempaa tietoa tästä?
Lähinnä ajattelin jos pyörä esim. varastetaan vaimon työpaikan pihasta, niin tuleeko ongelmia korvausten suhteen kun jokatapauksessa selviäisi etten ole itse pyörää käyttänyt.
Ei ole kokemusta taikka tarkempaa tietoa, mutta lakipuolella termi luovuttaminen tarkoittaa juurikin vapaaehtoista käyttöön antamista. Satunnaisuudella tai sukulaissuhteilla ei ole merkitystä.
Eli sikäli jos annat pyörän vaimosi käyttöön, niin rikot sopimuksen ko. kohtaa.
Ja onhan se henkilökohtainen etuus.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Veivaaja
11.04.2022, 19.35
Muistaakseni firman liisari-autoa voi kyllä lainata perheenjäsenelle? Sopiskos tähän?
Meille sanottiin ettei voi hankkia perheenjäsenelle mutta lainata voi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Muistaakseni firman liisari-autoa voi kyllä lainata perheenjäsenelle? Sopiskos tähän?
Tätä itsekkin mietin. Eroaako "liisattu" pyörä muuten autosta kuin että helpompi varastaa? Mutta jos on lähteäkseen niin ei se varas katso kuka sen on kaupan pihaan lukinnut. Minä vai vaikkapa poikani.
Ja mitä tuohon etuuteen tulee niin oman perheen etu on myös minun etu ja toisinpäin. Ja pitkällä juoksulla myös työnantajan.
Tiedä sitten..
Millaista hyötyä työsuhdepyörästä saa jos veroprosentti ja tulot liikkuu duunarikategoriassa 13-15%?
^About 100 - 150€ vuoteen.
Näin se minunkin laskelmien mukaan pitäisi olla. Työpaikalla torpattiin pyöräidea koska liian vähän kiinnostuneita. Tosin niillä laskelmilla mitä palkkiksesta sai, ei ihme. Myöskään firmaa joka tähän oli valittu, ei olla kerrottu. Ajattelin lähteä selvittämään asiaa nyt vielä uudemman kerran, koska joku tässä nyt vaan kuulostaa oudolle. Kun nostettiin esiin, että monet nettilaskurit näyttävät edun olevan isompi kuin heidän laskemat (esim. 1000€ pyörä, 12kk, säästö 14€), niin ilmoitettiin että ne nettilaskurit laskee kaikki 40 veroprossalla.
Marginaalivero on useimmiten 35-45 %. Eli jos verotettava tulo putoaa tonnin, verot vähenee 350-450.
Meillä kävi palveluntarjoaja esittelemässä joku kuukaus sitten. 4k€ / 48kk sopparista maksettavaa tulee 4800€ eli sen 200€ vuoteen.
maalinni
13.05.2022, 12.59
Työkaveri osti gobybiken kautta intersportista liian ison pyörän. Kauppa ei suostu palautukseen ja pyörää ei voi myydä eteenpäin.
Näin se minunkin laskelmien mukaan pitäisi olla. Työpaikalla torpattiin pyöräidea koska liian vähän kiinnostuneita. Tosin niillä laskelmilla mitä palkkiksesta sai, ei ihme. Myöskään firmaa joka tähän oli valittu, ei olla kerrottu. Ajattelin lähteä selvittämään asiaa nyt vielä uudemman kerran, koska joku tässä nyt vaan kuulostaa oudolle. Kun nostettiin esiin, että monet nettilaskurit näyttävät edun olevan isompi kuin heidän laskemat (esim. 1000€ pyörä, 12kk, säästö 14€), niin ilmoitettiin että ne nettilaskurit laskee kaikki 40 veroprossalla.
Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla, ainakin Vapauden laskuri huomioi kk-ansiot ja muuttaa veroprosenttia sen mukaan.
-Räpätin-
13.05.2022, 14.56
Työkaveri osti gobybiken kautta intersportista liian ison pyörän. Kauppa ei suostu palautukseen ja pyörää ei voi myydä eteenpäin.
Ehdot ja kaikki muukin on eri palveluntarjoajalla todella paljon erilaiset ja niihin on syytä tutustua ennen fillarin tilausta.
Mulla on nyt kokemusta kahdesta joista eka oli vapaus joka ei ole se halvin mutta meidän firmalla oli sellanen sopimus joka sisälsi mm. sen, että fillarin pystyi palauttamaan ilman mitään syytä pienellä (285e) maksulla. Itse vaihdoin firmaa niin palautin fillarin. Vapaudella ainakin silloin oli 3600e hintaraja
Uudessa duunipaikassa palveluntarjoajana on gobybike ja jos lähden firmasta joudun pakosti lunastamaan fillarin. gobybike:llä on hintarajana 4000e mutta kalliimman voi ostaa jos maksaa suoraan esim. 7000e fillarista sen 3000e pois. Mutta esim. varkaus tapauksessa korvataan vain 4000e saakka.
Ehdot ja kaikki muukin on eri palveluntarjoajalla todella paljon erilaiset ja niihin on syytä tutustua ennen fillarin tilausta.
Mulla on nyt kokemusta kahdesta joista eka oli vapaus joka ei ole se halvin mutta meidän firmalla oli sellanen sopimus joka sisälsi mm. sen, että fillarin pystyi palauttamaan ilman mitään syytä pienellä (285e) maksulla. Itse vaihdoin firmaa niin palautin fillarin. Vapaudella ainakin silloin oli 3600e hintaraja
Uudessa duunipaikassa palveluntarjoajana on gobybike ja jos lähden firmasta joudun pakosti lunastamaan fillarin. gobybike:llä on hintarajana 4000e mutta kalliimman voi ostaa jos maksaa suoraan esim. 7000e fillarista sen 3000e pois. Mutta esim. varkaus tapauksessa korvataan vain 4000e saakka.
Vapaudella voi ostaa lisä vakuutuksen ylimenevälle osalle(käsiraha) eikä ole kallis per vuosi.
-Räpätin-
13.05.2022, 16.36
Vapaudella voi ostaa lisä vakuutuksen ylimenevälle osalle(käsiraha) eikä ole kallis per vuosi.
Ok sekin on sitten muuttunut eli sen lisäksi, että noissa ehdoissa on paljon eroja niin ne ehdotkin vielä muuttuvat.
Nallekarkki
14.05.2022, 15.09
Mietinnässä työsuhdepyörä, mutta itseä mietityttänyt miten näiden verotuskäytäntö menee. Jos siis käytän työmatkoihin omaa autoa ja vähennän niitä verotuksessa sekä saan firmalta kilsakorvauksia asiakaskäynneistä oman auton käytöstä, niin tuleeko pyörä vaikuttamaan jotenkin tuohon vai onko se oma erillinen etunsa ja toimii samoin kuten esim. puhelinetu?
-Räpätin-
14.05.2022, 17.17
Oma etunsa eikä vaikuta muihin etuihin.
Mietinnässä työsuhdepyörä, mutta itseä mietityttänyt miten näiden verotuskäytäntö menee. Jos siis käytän työmatkoihin omaa autoa ja vähennän niitä verotuksessa sekä saan firmalta kilsakorvauksia asiakaskäynneistä oman auton käytöstä, niin tuleeko pyörä vaikuttamaan jotenkin tuohon vai onko se oma erillinen etunsa ja toimii samoin kuten esim. puhelinetu?
Ja työsuhdepyörä on pääasiassa tarkoitettu vapaa-ajalle, työnantaja ei voi velvoittaa ketään ajamaan työmatkoja sillä.
Nallekarkki
15.05.2022, 21.47
Ja työsuhdepyörä on pääasiassa tarkoitettu vapaa-ajalle, työnantaja ei voi velvoittaa ketään ajamaan työmatkoja sillä.
No tämähän tässä on se juttu, eli pääasiallinen käyttö olisi enemmän vapaa-ajan sykkelöintiä kuin työmatkaa. Täytyy huomenissa lähteä pyöräkauppaan ja sähkäriä tulille.
Oma etunsa eikä vaikuta muihin etuihin.
Verottajan silmissä näin, muuten riippuu työnantajasta.
Esim. meillä jos ottaa työsuhdepyörän, niin työsuhde-etuna saatavien hsl:n lippujen arvo puolitetaan.
Verottajan silmissä näin, muuten riippuu työnantajasta.
Esim. meillä jos ottaa työsuhdepyörän, niin työsuhde-etuna saatavien hsl:n lippujen arvo puolitetaan.
Tuo ei nyt haiskahda oikealta touhulta, juurikin tuon verottajan linjauksen takia että työnantaja ei saa velvoitaa työntekijää käyttämään työsuhdepyörää työmatkojen tekoon ja sitähän tuommoinen työsuhde-edun aleneminen mun mielestä on :rolleyes:
Työsuhdematkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä on yhteensä 3 400 euroa eli verovapaa polkupyöräetu vähennetään työsuhdematkalipun verovapaasta enimmäismäärästä.
Tuo ei nyt haiskahda oikealta touhulta, juurikin tuon verottajan linjauksen takia että työnantaja ei saa velvoitaa työntekijää käyttämään työsuhdepyörää työmatkojen tekoon ja sitähän tuommoinen työsuhde-edun aleneminen mun mielestä on :rolleyes:
Ai mitenniin? Eihän työnantajan ole mikään pakko tarjota kumpaakaan etua.
Tässä tapauksessa meille tarjotaan molempia, en pysty millään löytämään tuosta minkäänlaista velvoitetta tai sortoa. Varsinkin kun tarjolla on ilmaiset parkkipaikatkin työpaikan parkkihallissa jos haluaa käyttää autoa.
-Räpätin-
16.05.2022, 13.11
Ei fillariedun pitäisi omien tietojenkaan mukaan mitenkään vaikuttaa muihin etuihin mutta ei ole tästä tarvetta kinata vaan joillain se näköjään voi vaikuttaa ja muilla ei mutta tämä selviää (tai sitten ei) kun sitä kysyy työnantajalta. Tämä etu on sen verran uusi juttu, että monesti työnantajatkaan ei kaikkea tiedä ja tulee asioita tulkittua eritavoilla. Edellisessä työpaikassa kun tämä etu otettiin käyttöön niin se oli ihan naurettavaa nysväämistä kun kukaan ei tuntunut tietävän miten asiat menee oli kyse vapaus.io:sta, verottajasta tai työnantajasta. Ensin taisteltiin pitkään, että saatiin fillari yleensä tilattua ja fillarin hommaamisen jälkeenkin ehdot muuttuivat kolme kertaa ekan puolen vuoden aikana.
Onko kokemuksia Bikelink-palveluntarjoajasta?
Miten työpaikoilla on ratkaistu erilaisten palkkatyyppien kanssa työsuhdepyöräetu? Torpattiin pyöräetu koska on niin työlästä hallinnollisesti joten turha lähteä mukaan muutaman kiinnostuneen tähden. Itseä jäi jotenkin selvitys kalvamaan sellaisena helppona pakotienä hyvästä ja firmalle edullisesta edusta. Joten kiinnostaisi miten eri firmoissa on pyöräpolitiikka säädetty.
KalleHermanni
17.05.2022, 09.27
Ei fillariedun pitäisi omien tietojenkaan mukaan mitenkään vaikuttaa muihin etuihin mutta ei ole tästä tarvetta kinata vaan joillain se näköjään voi vaikuttaa ja muilla ei mutta tämä selviää (tai sitten ei) kun sitä kysyy työnantajalta. Tämä etu on sen verran uusi juttu, että monesti työnantajatkaan ei kaikkea tiedä ja tulee asioita tulkittua eritavoilla. Edellisessä työpaikassa kun tämä etu otettiin käyttöön niin se oli ihan naurettavaa nysväämistä kun kukaan ei tuntunut tietävän miten asiat menee oli kyse vapaus.io:sta, verottajasta tai työnantajasta. Ensin taisteltiin pitkään, että saatiin fillari yleensä tilattua ja fillarin hommaamisen jälkeenkin ehdot muuttuivat kolme kertaa ekan puolen vuoden aikana.
Kyllä se vaan voi vaikuttaa. Ja vaikuttaakin:
Työsuhdematkalippu on verovapaata 3 400 euroon asti. Työsuhdematkalipun verovapaasta enimmäismäärästä vähennetään TVL 64 §:n 4 momentissa tarkoitettu verovapaa polkupyöräetu, jonka määrä on enintään 1 200 euroa. Siten henkilökohtaisen matkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä voi olla yhteensä enintään 3 400 euroa vuodessa.
Jos työntekijällä on vapaa autoetu, työnantaja voi antaa työntekijälle työsuhdematkalippuja ilman selvitystä enintään 750 euroa. Jos työnantaja antaa yli 750 euron suuruisen edun, työnantajan on selvitettävä työntekijän todellisten matkakustannusten määrä. Jos työntekijä on tehnyt asunnon ja varsinaisen työpaikan väliset matkat työsuhdeautollaan (vapaa autoetu), hänelle ei ole syntynyt matkakustannuksia julkisen liikenteen käyttämisestä eikä työnantaja voi tarjota yli 750 euron etua verovapaasti.
Lähde: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa6/#9-ty%C3%B6suhdematkalippu
Miten työpaikoilla on ratkaistu erilaisten palkkatyyppien kanssa työsuhdepyöräetu? Torpattiin pyöräetu koska on niin työlästä hallinnollisesti joten turha lähteä mukaan muutaman kiinnostuneen tähden. Itseä jäi jotenkin selvitys kalvamaan sellaisena helppona pakotienä hyvästä ja firmalle edullisesta edusta. Joten kiinnostaisi miten eri firmoissa on pyöräpolitiikka säädetty.Meillä noin tuhat henkeä. Meillä lähtökohtaisesti kuukauspalkkalaisia 1 tili ja tuntipalkkalaisia 2 tiliä kuussa. Toisilla näkyy 100 ja toisilla 50 per tili ei se sinänsä sen kummempaa ole. Tokihan se varmaan HR.ltä vaatii hommaa kirjoittaa sopimuksia ja säätää palkka järjestelyt, mut kyllähän tuo on yksi harvoista kunnon eduista, jonka voi perus Perttikin saada ja varmasti työntekijä markkinoilla kova etu nyt ja tulevaisuudessa, jos firma ei osaa arvostaa, ni voi voi. Smartumit ja joku uimahalli lippu ei ihan ole samalla houkuttelevuus asteella toki pyöräkään ei kaikkia kiinnosta, mutta kyllä meillä on paljon semmoiset ottanut pyöriä, joista ei olisi ikinä uskonut.
Meille kans tuli mahdollisuus ottaa työsuhdepyörä. Aikaisemmin en ollut niin jaksanut perehtyä, mutta täytyy sanoa tuo on hyvä etu jonka itsekin olisin käyttänyt jos haluamiani malleja olisi ollut saatavilla.
Vaikka tuo etu ei meillä ainakaan taida olla mitenkään ratkaiseva rekryissa, niin on se töissä jo olevien työtyytyväisyyden kannalta iso asia eikä maksa työnantajalle kovinkaan paljon.
Ihmettelen suuresti vähättelevää ja kielteistä asennetta tuota kohtaan, kavereilta olen kuullut melko ihmeellisiä perusteita omien työpaikkojensa hr:n puolelta. Tuollaiset saa koko firman henkilöstöpolitiikan kuulostamaan ihan paskalta, että miten siellä muut asiat hoituu, vai hoituuko sittenkään.
Nyt taitaa jäädä toistaiseksi käyttämättä kun on omat fillarit hyvässä iskussa ja tänä vuonna ei enää noita harkitsemiani ykkösvaihtoehtoja ole missään.
Meille kans tuli mahdollisuus ottaa työsuhdepyörä. Aikaisemmin en ollut niin jaksanut perehtyä, mutta täytyy sanoa tuo on hyvä etu jonka itsekin olisin käyttänyt jos haluamiani malleja olisi ollut saatavilla.
Vaikka tuo etu ei meillä ainakaan taida olla mitenkään ratkaiseva rekryissa, niin on se töissä jo olevien työtyytyväisyyden kannalta iso asia eikä maksa työnantajalle kovinkaan paljon.
Ihmettelen suuresti vähättelevää ja kielteistä asennetta tuota kohtaan, kavereilta olen kuullut melko ihmeellisiä perusteita omien työpaikkojensa hr:n puolelta. Tuollaiset saa koko firman henkilöstöpolitiikan kuulostamaan ihan paskalta, että miten siellä muut asiat hoituu, vai hoituuko sittenkään.
Nyt taitaa jäädä toistaiseksi käyttämättä kun on omat fillarit hyvässä iskussa ja tänä vuonna ei enää noita harkitsemiani ykkösvaihtoehtoja ole missään.Kyllä tuo tosiaan antaa jotain kuvaa henkilöstö asioden hoidosta ja kiinnostusta siihen.
Meille tuli kanssa jo vuosi sitten ja olin juuri hiljattain saanut oma ostamani uuden pyörän ja ei ollut juuri tarvetta. Syksyllä sitten jo vähän testailin, jotta josko sen yhden sähikäisen sitten ottaisi kanssa silloin hintaraja tosin kiusasi täysjousto sähkön hankintaa. Vuoden vaihteen tienoilla pyörää varaukseen jota ei sitten oikein alkanut kuulua, kun saatiin vihdoin sopimus päivitys ja käsirahan maksu mahdollisuus valmiiksi, niin löysin sitten mieleisen Suomesta hyllystä, ni avot.
Nyt taitaa jäädä toistaiseksi käyttämättä kun on omat fillarit hyvässä iskussa ja tänä vuonna ei enää noita harkitsemiani ykkösvaihtoehtoja ole missään.
No sepä. Kuitenkin leasingyhtiö hoitaa ison osan hallinnoinnista ja auttaa myös esim. palkanlaskentaan tiedon perustimisesta ja toimittaa kuukausittain raportit. On vedottu, että ei järkeä ottaa hallinnollista vaivaa kun niin harva on kiinnostunut, että muuten olisi otettu. Vähän sellaiselta selittelyltä ja helpolta exitiltä haiskahtaa. Etulaskelmat palkkiksesta vs. netin laskureista myös isosti eronneet toisistaan.
Harmittaa vietävästi koska kyseessä on etu josta kustannus firmalle on pieni, mutta perus palkansaajalle, varsinkin täällä 2500€ tuloluokassa on tosi iso. Ei näillä tuloilla säästellä fyrkkaa kunnon sähköpyörään tuosta vaan. Ja vielä nykyisellä inflaatiolla vielä vähemmän. Olisi kiva tietää monessako firmassa, missä työsuhdepyörä on torpattu, on isoilla kihoilla autoetu…
Tää fillarietu olisi pitänyt lanseerata kaikille - riippumatta työnantajasta. Eli fillari vain verovähennykseen. On jotenkin ärsyttävää kun yrityksissä ollaan nihkeitä asiaan tai sitten sössitään homma valitsemalla palveluntarjoajaksi jokin taho, jolta ei löydy tarpeeksi merkkejä ja malleja. Jos hankkii 4000€ fillarin, ei silloin osteta jotain keskinkertaista vaan koko rahalla paras mitä mahdollista. Mutta jos palveluntarjoajalla on vain merkkejä ja malleja joista asiakas ei tykkää...
Jotenkin perin ärsyttävää että fillariasioita organisoi tahot jotka ei niistä tajua mitään. Esimerkiksi päätökset edun käyttöönotosta pitäisi tehdä loppusyksystä, jolloin homma saadaan liikkeelle ennenkuin fillarit on Suomesta loppu. Ei vasta sitten kun ruoho vihertää ja asfaltit on kuivat. Valitettavasti henkilöstöosastot yleensä herää vasta sitten "Hei, tää fillarietuhan vois ollakin kiva!"
Niin, onhan tässä tietty tavallaan epäkohtana sekin, että mitä isompi liksa, sen enemmän fillarin liisaus tuo etua/säästää veroissa.
Palveluntarjoajista sen verran, että meille valikoitui etufillari, siellä ainakin saa hoitaa hankintansa mistä haluaa. Myös isoihin saksalaisiin verkkokauppoihin löytyy kauppakohtaiset ohjeet.
Toivottavasti toimii myös käytännössä hyvin.
Tää fillarietu olisi pitänyt lanseerata kaikille - riippumatta työnantajasta. Eli fillari vain verovähennykseen. On jotenkin ärsyttävää kun yrityksissä ollaan nihkeitä asiaan tai sitten sössitään homma valitsemalla palveluntarjoajaksi jokin taho, jolta ei löydy tarpeeksi merkkejä ja malleja. Jos hankkii 4000€ fillarin, ei silloin osteta jotain keskinkertaista vaan koko rahalla paras mitä mahdollista. Mutta jos palveluntarjoajalla on vain merkkejä ja malleja joista asiakas ei tykkää...
Jotenkin perin ärsyttävää että fillariasioita organisoi tahot jotka ei niistä tajua mitään. Esimerkiksi päätökset edun käyttöönotosta pitäisi tehdä loppusyksystä, jolloin homma saadaan liikkeelle ennenkuin fillarit on Suomesta loppu. Ei vasta sitten kun ruoho vihertää ja asfaltit on kuivat. Valitettavasti henkilöstöosastot yleensä herää vasta sitten "Hei, tää fillarietuhan vois ollakin kiva!"
Se on muuten juuri näin. Tämä olisi reiluin tapa ja mahdollistaisi kaikille halukkaille edun, eikä kaadu tietämättömään HR puoleen tai palkanlaskijaan joka ei tahdo tehdä mitään muutoksia. Iso osa työpaikoista tarjoaa kyllä mm. hulppeat parkkipaikat automaattisesti työpaikoille, mutta sitten näissä asioissa ollaan ihan retuperällä.
Sotanorsu666
17.05.2022, 22.44
Palveluntarjoajista sen verran, että meille valikoitui etufillari, siellä ainakin saa hoitaa hankintansa mistä haluaa. Myös isoihin saksalaisiin verkkokauppoihin löytyy kauppakohtaiset ohjeet.
Meille tuli myös etufillari viime vuonna. Tilasin syksyllä itse bike24 kautta Specializedin Stumpjumperin ja hyvin hoitu hommat heidän kanssa.
Noissa Saksalaisissa kaupoissa kannattaa ottaa osassa huomioon, että ne ottaa kuluttajamyynnissä itse takkiin alv-eron (sama hinta Saksaan ja Suomeen myytäessä).
Eli kun noi työsuhdepyörä firmat ostaa sen alv0 hinnalla, tuo maksaa käyttäjälle enemmän kuin mitä suoraan ostettaessa olisi. Tällaisia on esim Rose.
pviitane
17.05.2022, 23.04
Etufillarilla on työntekijän näkökulmasta yksi tehtävä, kun fillari tilataan saksalaisesta verkkokaupasta eli hoitaa laskun maksu. Ja tämäkin osoittautui liian vaativaksi tehtäväksi.
Tilasin Canyonilta pyörän tammikuussa ja sehän tehdään niin, että minä tilaan ja valkkaan maksutavaksi ennakkomaksun, joka lähtee sitten laskuna leasing-yhtiölle. Tilauksen seurannasta katselin, kun toimituspäivämäärä siirtyy ja siirtyy, mutta arvelin ajan hengen mukaan kyseessä olevan logistiikkaongelmat ja komponenttipula. Kahden kuukauden kuluttua Canyon sitten peruukin tilauksen ja kun kyselin etufillarilta (he ovat Canyonin asiakas, joka saa tiedotteet) mistä on kyse, kävi ilmi, etteivät olleetkaan maksaneet laskua joten fillaria ei toimitettu.
Tämä otti aika lailla päähän, koska silloin saatavuus näytti taas nollaa pitkäksi aikaa. Parin viikon kuluttua mallia ilmestyi tilattavaksi joten löin tilauksen sisään ja erikseen muistutin leasingfirmaa, että maksavat tällä kertaa. No, Canyon aikaistikin tilauksen toimitusta usealla viikolla ja riemuitsin tästä, kunnes totesin, että taaskaan ei shippaamisesta ole merkkejä. Otin yhteyttä etufillariin ja siellä todettiin, että he eivät olleet vastaavasti aikaistaneet laskun eräpäivää joten lähetys oli holdissa.
Asia saatiin kuntoon, olen muutaman viikon ajanut uudella pyörällä ja talven venymisen vuoksi ei tästä nyt lopulta niin haittaa ollut. Lähinnä jännitys siitä, saako pyörää lainkaan oli ikävää ja mä en tykkää pollata muiden tekemisiä kun oletus on, että hommat hoidetaan.
Santtu75
17.05.2022, 23.32
Noissa Saksalaisissa kaupoissa kannattaa ottaa osassa huomioon, että ne ottaa kuluttajamyynnissä itse takkiin alv-eron (sama hinta Saksaan ja Suomeen myytäessä).
Eli kun noi työsuhdepyörä firmat ostaa sen alv0 hinnalla, tuo maksaa käyttäjälle enemmän kuin mitä suoraan ostettaessa olisi. Tällaisia on esim Rose.
Itse olen tilannut viimeisen kahden vuoden aikana kolme eri pyörää saksan verkkokaupoista (Bike24, MHW Bike ja Bike Discount), jokaisessa näissä paikassa Suomeen tilattuna pyörä on ollut tuon Suomen Alv. erotuksen kalliimpi kuin vaikka Saksaan tilattuna olisi ollut.
Itse olen tilannut viimeisen kahden vuoden aikana kolme eri pyörää saksan verkkokaupoista (Bike24, MHW Bike ja Bike Discount), jokaisessa näissä paikassa Suomeen tilattuna pyörä on ollut tuon Suomen Alv. erotuksen kalliimpi kuin vaikka Saksaan tilattuna olisi ollut.
Esim Bike-Discountista saa Cubet yksityinen Suomeen samalla rahalla, kuin Saksaan vaikka Suomi hinnassa on 24alv ja Saksan 19alv. Veroton hinta lasketaan aina alvillinen hinta -Saksan 19alv eli yristys ostona tehty veroton työsuhde pyörä tulee loppukäyttäjälle kalliimmaksi, kun 24 alv lisätään tuohon.
Santtu75
18.05.2022, 12.11
Esim Bike-Discountista saa Cubet yksityinen Suomeen samalla rahalla, kuin Saksaan vaikka Suomi hinnassa on 24alv ja Saksan 19alv. Veroton hinta lasketaan aina alvillinen hinta -Saksan 19alv eli yristys ostona tehty veroton työsuhde pyörä tulee loppukäyttäjälle kalliimmaksi, kun 24 alv lisätään tuohon.
Kerrotko miten tämä käytännössä tapahtuu? Itse kun tosiaan tilasin yhden pyörän Bike Discountista tuossa muutama kuukausi sitten, niin kun vastaanottomaaksi vaihtoi Suomen niin Alv. nousu 19%->24% ja tuo pyörän hinta samalla (eli Alv.0 hinta sama Saksassa ja suomessa ja sitten siihen päälle kohdemaan Alv). JA samalla myös kuljetuskustannukset nousivat 29,99€ -> 69,99€
Tuossa kuvakaappaukset Bike Discountin sivuilta vastaavan tyyppisestä pyörästä Saksan ja Suomi toimitusmaina
https://img.aijaa.com/m/00678/15058142.jpg (https://aijaa.com/uIi61T)
https://img.aijaa.com/m/00619/15058143.jpg (https://aijaa.com/9NqQTi)
Kerrotko miten tämä käytännössä tapahtuu? Itse kun tosiaan tilasin yhden pyörän Bike Discountista tuossa muutama kuukausi sitten, niin kun vastaanottomaaksi vaihtoi Suomen niin Alv. nousu 19%->24% ja tuo pyörän hinta samalla (eli Alv.0 hinta sama Saksassa ja suomessa ja sitten siihen päälle kohdemaan Alv). JA samalla myös kuljetuskustannukset nousivat 29,99€ -> 69,99€...
Joo, minuakin kiinnostaa, kun just tulossa BD:stä pyörä ja alvit laskettu Suomen 24% mukaan.
Kerrotko miten tämä käytännössä tapahtuu? Itse kun tosiaan tilasin yhden pyörän Bike Discountista tuossa muutama kuukausi sitten, niin kun vastaanottomaaksi vaihtoi Suomen niin Alv. nousu 19%->24% ja tuo pyörän hinta samalla (eli Alv.0 hinta sama Saksassa ja suomessa ja sitten siihen päälle kohdemaan Alv). JA samalla myös kuljetuskustannukset nousivat 29,99€ -> 69,99€
Tuossa kuvakaappaukset Bike Discountin sivuilta vastaavan tyyppisestä pyörästä Saksan ja Suomi toimitusmaina
https://img.aijaa.com/m/00678/15058142.jpg (https://aijaa.com/uIi61T)
https://img.aijaa.com/m/00619/15058143.jpg (https://aijaa.com/9NqQTi)Kokeile Cubella, niin huomaat. Ei koske muita merkkejä. Eli 0alv hinta tässäkin tapauksessa sama = lappuhinta -19alv.
Santtu75
18.05.2022, 13.26
Kokeile Cubella, niin huomaat. Ei koske muita merkkejä. Eli 0alv hinta tässäkin tapauksessa sama = lappuhinta -19alv.
Nyt kieltämättä hämmentää. Eli tuon ALV:n käyttäytyminen riippuu merkistä mitä on ostamassa. tuossa on kyllä kieltämättä jotain outoa, luulisi että merkillä ei tuon asian kanssa pitäisi olla mitään tekemistä. Testasin mielenkiinnosta Bike24:n (mistä oma Cube tuli reilu puolisentoista vuotta sitten), siellä tuo ALV:n käsittely menee Cuben osalta ihan tuon ostomaan alv:n suhteen (eli alv0 + ostomaan alv = kuluttajahinta).
Nyt kieltämättä hämmentää. Eli tuon ALV:n käyttäytyminen riippuu merkistä mitä on ostamassa. tuossa on kyllä kieltämättä jotain outoa, luulisi että merkillä ei tuon asian kanssa pitäisi olla mitään tekemistä. Testasin mielenkiinnosta Bike24:n (mistä oma Cube tuli reilu puolisentoista vuotta sitten), siellä tuo ALV:n käsittely menee Cuben osalta ihan tuon ostomaan alv:n suhteen (eli alv0 + ostomaan alv = kuluttajahinta).Tämä nyt on vaan etu, jonka kauppias on halunnut tarjota edistääkseen kaupantekoa. B-D on ilmeisesti Saksan isoin Cube myyjä ja muutenkin taitaa olla suhteita merkkiin. Ei se sen kummempi asia ole. Sinänsä ei suoraan liity alv mitenkään, koska edelleen Suomalainen kuluttaja maksaa sen 24alv.n. B-D.lle jää vaan 5% vähemmän kaupasta Suomeen vs Saksaan.
Jabadabado
18.05.2022, 14.44
Kovasti olisi halua hommata uusi pyörä ns työsuhde fillarina mutta eihän noita pyöriä saa mistään (ajatuksena siis hommata Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 - XS koossa), kun Canyon on myynyt ei oota nyt viime marraskuusta asti, eli siitä asti kuin meillä firmassa tuli mahdolliseksi tilata työsuhdepyörä. Sen lisäksi olen katsellut Bike Discountilta josko Cube Litening C:68X olisi tarjolla mutta eipä ole sitäkään saanut ja muutenkin on useita kauppoja seurailtu mutta Di2 vaihteisten aeropyörien saatavuus (4000-7000€ hintahaarukassa) on kyllä käsittämättömän huono. Yli 10 000€ pyöriä olisi joitakin mutta siihen ei kyllä nyt taivu (kun 4000€ yli menevä osa jää heti itselle maksettavaksi, ja aikanaan toki muukin osa maksetaan itse ja veroetu on se varsinainen hyöty mitä ostossa jää itselle).
Tämä nyt on vaan etu, jonka kauppias on halunnut tarjota edistääkseen kaupantekoa. B-D on ilmeisesti Saksan isoin Cube myyjä ja muutenkin taitaa olla suhteita merkkiin. Ei se sen kummempi asia ole. Sinänsä ei suoraan liity alv mitenkään, koska edelleen Suomalainen kuluttaja maksaa sen 24alv.n. B-D.lle jää vaan 5% vähemmän kaupasta Suomeen vs Saksaan.
Tai valmistaja myy pienemmällä katteella pyörät, jotka myydään Saksan ulkopuolelle.
Mutta mielenkiintoinen havainto. Oma Cube on ostettu 09/2019 ja sen Suomi-hinta näyttäis olevan sama kuin Saksan... Tämä tuli Bikesteristä.
Finnpeak
19.05.2022, 12.54
Oli itselläkin suurempia miettimättä tilauksessa työantajalta Canyonin fillari gobybiken kautta. No, pyörää ei nyt saa, ja siksi aloin funtsimaan kuvionta uudelleen. Tässä vaiheessa hoksasin että tämähän kannattaa ilman muuta siirtääkin nyt omalle yritykselle, kun sekin on nyt pian mahdollista. Firma vähentää sen yhteisöveroista ja kun jaetaan edun kesto niin, että pysytään alle 100€/kk tasolla, ei makseta edes Tyel-maksuja? Tuohon toki huomioita sitten se laskennallinen pääoman korko eli vaikka nyt 2%/vuodessa, eli sille pitää jättää tilaa tuohon 1200€/vuodessa arvostukseen.
Onkos tätä monet muut tehneet? Mitään oleellista huomioitavaa? Miten vakuuttaminen on onnistunut?
Jabadabado
24.05.2022, 11.42
Omalla kohdalla tuo Canyonin Aeroad CF SLX 8 Disc eTap 2022 vuosimallia on nyt putkessa GoByBiken kautta työsuhdepyöräksi, tilaus on vahvistettu ja sopimus on tehty, nyt vain odotellaan että Canyon saa tuon pyörän toimitetuksi, luvataan tällä hetkellä viimeistään 3.6. saapuvaksi mutta voi saapua myös jo ihan lähipäivinä. Sen verran homma muuttui että vaihteisto ei ole Shimanon Ultegra Di2 vaan SRAM Force eTap AXS. Onhan tätä odotettukin, nyt on enää se odottelun vaihe että saavat paketin perille.
Jabadabado
14.06.2022, 10.47
Oma työsuhdepyörä siis saapui reilu puolitoista viikkoa sitten, eli on tuo yllä mainitty Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc eTap, värinä tuolle on siis Hot Salsa ja kokona XS. Nyt kun tuo Pirkan pyöräily on suoritettu niin on tarkoitus ottaa tuo uusi pyörä hieman enemmän ajoon, kun tässä Pirkkaan valmistautuessa on lähinnä ajellut muutamia lyhyitä koelenkkejä uudelle pyörällä ja menty enimmäkseen vanhemmalla ja tutulla maantiepyörällä. Pari kertaa on tullut oltua yhteydessä Canyonin asiakaspalveluun, kun paketista siis puuttui se pieni kuminen plugi joka pistetään satulatolpan kiinnitysruuvin suojaksi (se postitettiin pyynnöstä siis mulle jälkikäteen) ja kysyin myös siitä kun pyörässä oli etukiekkona DT Swiss ARC1400 62mm sijaan 50mm kiekko (nettisivujen spekseissä puhutaan 62mm kiekoista), mutta asiakaspalvelun mukaan siis näissä pienemmissä pyörissä etukiekoksi tulee 50mm ihan turvallisuuden vuoksi (ottaa vähemmän sivutuuleen pienemmillä pyöräilijöillä). Pistin tuosta aloitteeksi Canyon suuntaan että mainitsisivat asiasta jo nettisivuillaan pyörän komponenteissa.
Onko kukaan tehnyt diiliä suomalaisen pyöräliikkeen kanssa, että tilaisivat pyörän esim. briteistä ja sitten myisivät sen loppukäyttäjälle työsuhdepyöränä (ja ottaisivat välistä x summan aiheutuneesta vaivasta)? Fairlight kiinnostaisi työsuhdepyöräksi, mutta eipä se tällä hetkellä onnistu mitenkään.
Takamisakari
11.01.2023, 16.45
Työsuhdepyöräetu vaatii sen että työnantaja ensinäkin myöntää edun työntekijälle. Jotkut liikkeet taitavat tarjota omaa palvelua leasingin osalta mutta pääsääntöisesti taitavat mennä esim gobybiken, etufillarin tai vastaavan kautta missä pyörän taitaa omistaa rahoitusyhtiö noin niinkuin loppupeleissä. Firmahan voi ostaa pyörän myös itselleen ja tarjota sen työsuhde-etuna mutta jos se myydään loppukäyttäjälle niin silloin työsuhdepyöräkuvio sellaisenaan ei ole mahdollinen.
Sehän onnistuu juuri niin, että pyörä ostetaan firmalle ja annetaan käyttöön työsuhdepyöräksi. Samahan se mistä pyörä on ostettu. Kuten yllä mainittiin, yleisempää on varmasti hoitaa leasingyhtiön kautta mutta voihan pyörät ostaa firmallekin.
^ Tuossa firmalle ostamisessa taisi olla vielä etuna, että 5 vuotta olisi maksimiaika jolle se arvo jyvitetään, eli voi ottaa kalliimman pyörän. Sen firman pyörän lunastaminen taas onkin sitten vaikeampaa/kalliimpaa.
^ Tuossa firmalle ostamisessa taisi olla vielä etuna, että 5 vuotta olisi maksimiaika jolle se arvo jyvitetään, eli voi ottaa kalliimman pyörän. Sen firman pyörän lunastaminen taas onkin sitten vaikeampaa/kalliimpaa.
Millä perusteella firman omistaman vs. liisarifirman omistaman työsuhdefillarin lunastaminen on vaikeampaa ja kalliimpaa? En itse keksi yhtään syytä miksi näin olisi.
Oli itselläkin suurempia miettimättä tilauksessa työantajalta Canyonin fillari gobybiken kautta. No, pyörää ei nyt saa, ja siksi aloin funtsimaan kuvionta uudelleen. Tässä vaiheessa hoksasin että tämähän kannattaa ilman muuta siirtääkin nyt omalle yritykselle, kun sekin on nyt pian mahdollista. Firma vähentää sen yhteisöveroista ja kun jaetaan edun kesto niin, että pysytään alle 100€/kk tasolla, ei makseta edes Tyel-maksuja? Tuohon toki huomioita sitten se laskennallinen pääoman korko eli vaikka nyt 2%/vuodessa, eli sille pitää jättää tilaa tuohon 1200€/vuodessa arvostukseen.
Onkos tätä monet muut tehneet? Mitään oleellista huomioitavaa? Miten vakuuttaminen on onnistunut?
Kysyin asiaa Osuuspankista ja 5000e asti korvaavat oman yritykseni omistaman työsuhdefillarin kotivakuutuksesta. Vaikka se on yrityksen omaisuutta se on nimenomaan tarkoitettu työntekijän käyttöön vapaa-ajalla jolloin se ainakin OP:n tulkinnan mukaan on korvattavissa kotivakuutuksesta.
maalinni
12.01.2023, 12.46
Millä perusteella firman omistaman vs. liisarifirman omistaman työsuhdefillarin lunastaminen on vaikeampaa ja kalliimpaa? En itse keksi yhtään syytä miksi näin olisi.
Meidän firma ei saa/voi myydä omaisuuttaan työntekijöille. Kysyin yhtä romutukseen menevää tulostinta, ett voisin ostaa. Kuulemma käytännössä mahdotonta kirjanpidollisesti myydä.
Firman omistaman pyörän arvo muistaakseni pitää arvioida ulkopuolisella tms, se ei mene samanlailla kuin liisarin kanssa. Jos firma myy pyörän työntekijälle liian halvalla, se katsotaan ansiotuloksi. Jos liisarifirmalta lunastat pyörän, silloin ei ole työsuhdetta eikä tuollaista lisäetua pääse syntymään.
Firman omistaman pyörän arvo muistaakseni pitää arvioida ulkopuolisella tms, se ei mene samanlailla kuin liisarin kanssa. Jos firma myy pyörän työntekijälle liian halvalla, se katsotaan ansiotuloksi. Jos liisarifirmalta lunastat pyörän, silloin ei ole työsuhdetta eikä tuollaista lisäetua pääse syntymään.
Aivan aivan, tästä olikin näköjään jo ketjussa aiemminkin keskustelua mikä oli mennyt multa ohi. Kauheasti järkeä ei kyllä ole sitten työnantajan itse pyöriä ostaa tämän tulkinnan mukaan. Ellei sitten ole pienyrityksen omistaja ja pyörä vaan "unohtuu" firmalle sopimusajan jälkeen ja sitä käyttää normaalisti lunastamatta sitä itselleen. (tai sitten vaan työnantaja myy pyörän markkinoille ja työntekijälle hommataan uusi fillari ja uusi sopimuskausi alkaa)
Pataässä
11.05.2023, 09.48
Moro,
Täällä tulee kanssa firmalle pyöräetu. Pari pyörää kiinnostelis, mutta pari ongelmaa samalla. Fairlightin Holt kiinnostaisi, siinä ongelma että ei pysty ostamaan esim eurooppalaiselta toimittajalta.
Toinen on Polen Taival, siinä probleema on se että he eivät myy kuin runko/keula pakettina. Eli muut osat pitäs tilailla erikseen ja sehän ei käy pyöräedun tarjoavalle taholle. Mietin tähän, että onko täällä jollain kokemusta siitä että joku toinen Suomalainen pyöräliike ostaa fillarin omille kirjoille-->kasaa siitä paketin ja sitä kautta ite saisi pyörän käyttöön?
Vähän hölmöä Polenkin puolesta että eivät halua tehdä fillareita loppuun asti. Liekkö kassa niin kuiva, että eivät pysty ostamaan kuin käteisellä enää osia..? Koska kyllä noita vaihde yms osia näyttää olevan nettikaupat täynnä, komponentti pulaan ei heti voi vedota tällä hetkellä.
Kannattaa kysyä siltä paikalliselta liikkeeltä. Sillähän ei pitäisi olla mitään väliä mistä mikäkin osa tulee, vaan se kauppa pitää tehdä liikkeen kanssa joka laskuttaa sinun palveluntarjoajaasi. Pyörä voi yhtä hyvin olla käytetty, kasattu sinun speksien mukaan tai ns valmispaketti.
Milloin Vapaus on muuttanut systeeminsä sellaiseksi, ettei sieltä voi hommata pyörän kuin kumppaniliikkeen kautta? Täällä kuitenkin on keskustelua, jossa riittää, kunhan on EU-alueen kauppa. Heillä on näköjään todella rajattu ulkomaisten kumppaneiden verkosto verrattuna kilpailijoihin. ?? Jää moni itselle tuttu kauppapaikka pois valikoimasta ja käytännössä asiakkaan pitää valita suomiliikkeiden valikoimasta tai sitten canyonin.
Meidän firma ei saa/voi myydä omaisuuttaan työntekijöille. Kysyin yhtä romutukseen menevää tulostinta, ett voisin ostaa. Kuulemma käytännössä mahdotonta kirjanpidollisesti myydä.
Se on firman sisäistä politiikkaa tuo. Kyllähän elinkaaren lopussa olevan tuotteen voi myydä kirjanpidosta pois henkilökunnalle mutta sen arvon pitää olla jollain tavalla järkevä. Ja toisaalta edun pitää olla tasapuolinen kaikille.
Edit: Oho, olikin vastaus vähän vanhempaan viestiin...
F. Kotlerburg
22.09.2023, 10.34
Milloin Vapaus on muuttanut systeeminsä sellaiseksi, ettei sieltä voi hommata pyörän kuin kumppaniliikkeen kautta? Täällä kuitenkin on keskustelua, jossa riittää, kunhan on EU-alueen kauppa. Heillä on näköjään todella rajattu ulkomaisten kumppaneiden verkosto verrattuna kilpailijoihin. ?? Jää moni itselle tuttu kauppapaikka pois valikoimasta ja käytännössä asiakkaan pitää valita suomiliikkeiden valikoimasta tai sitten canyonin.
Joskus vajaa vuosi sitten. Melko tönköksi on mennyt tuo.
Joskus vajaa vuosi sitten. Melko tönköksi on mennyt tuo.
Katselin, että ainakin GobyBike sallii kaikki EU-kaupat. Aivan mieletön ero silloin valikoimassa ja hinnoissa.
Ilmeisesti Etufillarilla sitten taas olisi lunastusarvo pienempi kuin joillakin toisilla.
Mitä olen katsonut, niin jos Vapauden laskuri väittää, että lunastusarvo on kaikilla liisauspituuksilla 5% pyörän arvosta, niin voi tulla työntekijälle yllätyksenä, kun se onkin todellisuudessa kolmen vuoden sopparissa 20%. Vapauden oikeita sopimusehtoja käyttäen putoaa äkkiä hyöty aika pieneksikin, jos pyörän arvo ei ole kalliimmasta päästä.
Esim. otat kolmeksi vuodeksi pyörän, jolloin maks hinta sillä on 3091€. Tuolloin lunastusarvo on vielä kolmen vuoden jälkeen 618€. Silloin laskennallinen etu on esim kolmen tonnin palkalla Vapauden ilmoittaman 894€ sijaan vain 276€.
Tästä hommasta he ovat sinulta velottaneet samaan aikaan 18€*36kk= 648€ ja työnantajalta 15€*36=540€
Jos tilanne onkin vielä niin, että ulkomailta saat saman pyörän halvemmalla, niin voi yllättävän nopeasti homma kääntyä sellaiseksi, että se Vapaus tulee kalliimmaksi. Näin etenkin niillä, joillla on mahdollista kuitata pyörän hinta nopealla aikataululla ja välttää pitkät rahoitukset. Vuodessa luottokortin korolla tuommoisen kolmen tonnin pyörän rahoituskulut on luokkaa 170€ per vuosi.
Taitaa Vapaus ajaa itsensä ojaan, jos ihmiset alkavat käyttää laskinta työsuhdepyörän hankintaa miettiessä.
Katselin, että ainakin GobyBike sallii kaikki EU-kaupat. Aivan mieletön ero silloin valikoimassa ja hinnoissa.
Ilmeisesti Etufillarilla sitten taas olisi lunastusarvo pienempi kuin joillakin toisilla.
Mitä olen katsonut, niin jos Vapauden laskuri väittää, että lunastusarvo on kaikilla liisauspituuksilla 5% pyörän arvosta, niin voi tulla työntekijälle yllätyksenä, kun se onkin todellisuudessa kolmen vuoden sopparissa 20%. Vapauden oikeita sopimusehtoja käyttäen putoaa äkkiä hyöty aika pieneksikin, jos pyörän arvo ei ole kalliimmasta päästä.
Esim. otat kolmeksi vuodeksi pyörän, jolloin maks hinta sillä on 3091€. Tuolloin lunastusarvo on vielä kolmen vuoden jälkeen 618€. Silloin laskennallinen etu on esim kolmen tonnin palkalla Vapauden ilmoittaman 819€ sijaan vain 276€.
Tästä hommasta he ovat sinulta velottaneet samaan aikaan 18€*36kk= 648€ ja työnantajalta 15€*36=540€
Jos tilanne onkin vielä niin, että ulkomailta saat saman pyörän halvemmalla, niin voi yllättävän nopeasti homma kääntyä sellaiseksi, että se Vapaus tulee kalliimmaksi. Näin etenkin niillä, joillla on mahdollista kuitata pyörän hinta nopealla aikataululla ja välttää pitkät rahoitukset.
Taitaa Vapaus ajaa itsensä ojaan, jos ihmiset alkavat käyttää laskinta työsuhdepyörän hankintaa miettiessä.
Eihän kaikki vältämättä halua pyörää omaksi. Uutta peliä vaan alle kun vanha soppari loppuu.
F. Kotlerburg
22.09.2023, 12.00
Esim. otat kolmeksi vuodeksi pyörän, jolloin maks hinta sillä on 3091€. Tuolloin lunastusarvo on vielä kolmen vuoden jälkeen 618€. Silloin laskennallinen etu on esim kolmen tonnin palkalla Vapauden ilmoittaman 894€ sijaan vain 276€.
Jos tilanne onkin vielä niin, että ulkomailta saat saman pyörän halvemmalla, niin voi yllättävän nopeasti homma kääntyä sellaiseksi, että se Vapaus tulee kalliimmaksi. Näin etenkin niillä, joillla on mahdollista kuitata pyörän hinta nopealla aikataululla ja välttää pitkät rahoitukset. Vuodessa luottokortin korolla tuommoisen kolmen tonnin pyörän rahoituskulut on luokkaa 170€ per vuosi.
Juu näin se on. Tais lähteä vähän jopo keulimaan vapaudella kun suosio oli niin kovaa. Asiakaspalvelu oli ainakin silloin ihan täyttä paskaa niin kai halusivat kuormaa helpottaa.
Hauskinta tässä on, että Oomifillari (joka on meilläkin provideri) sallii tilaamisen muualtakin, vaikka oikeasti pyörät omistaa Vapaus.
Meidän firman käyttöehdoissa lukee kyllä että lunastushinta on 5%. Tuo 36kk/20% oli käytössä ennen 5.4.2022 tilattuja pyöriä mutta nyt on 5% lunastushinta.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Eihän kaikki vältämättä halua pyörää omaksi. Uutta peliä vaan alle kun vanha soppari loppuu.
Eiköhän se kannata lunastaa 5%:n lunastushinnalla. Laittaa vaikka myyntiin lunastukseen jälkeen niin eiköhän siitä enemmän saa takaisin mitä lunastushinta on ollut.
Meidän firman käyttöehdoissa lukee kyllä että lunastushinta on 5%. Tuo 36kk/20% oli käytössä ennen 5.4.2022 tilattuja pyöriä mutta nyt on 5% lunastushinta.
Tiedustelin HR:stä asiaa. Tähän liittyi jokin palvelunmuokkaus. Jos ei hyväksynyt uusia ehtoja, säilyy tuo isompi lunastushinta. Olet siis myös oikeassa.
Näyttää siltä, että jos pyörän saa pari kolme sataa halvemmalla EU-verkkokaupasta, on Vapauden hyöty käytännössä vain halvahkon osarin luokkaa. Jos pystyy maksamaan pyörän heti, alkaa jo säästämään verrattuna heidän hintoihinsa. Ilmeisesti TA:lta on pyydetty lisää hintaa vastineeksi, jotta lunastushinta tippuisi tms. Kannattaa olla tarkkana ja lukea sopimusehdot vielä kerran.
Coasting
26.09.2023, 13.39
Osaako joku sanoa mitä verottaja tuumaa lunastuksesta?
Eli onko riski että menee liian halvalla ja näinollen peitelty osingonjako?
Mulla ollut nyt 5 vuotta sama työsuhdepyörä ja lunastaisin mielelläni itselleni (jotta saisin uuden työsuhdepyörän).
Marsusram
26.09.2023, 16.59
Tuskin pyörän arvo on ainakaan noussut tuona aikana. Ei ole pelkoa että liian halvalla saisi.
Palveluntarjoajan hinnastosta voi katsoa mikä on jäljelle jäävä lunastushinta. Lunastus ei ole veroton etu, joten sen joutuu maksamaan jo verotetuilla tuloilla.
Onhan eri syitä miksi joutuu miettimään työsuhdepyörästä luopumista tai lunastusta. Kalliimpi pyörä tuo pitemmän maksusopimuksen, jolloin riski tälle kasvaa.
Pauliinal
26.09.2023, 18.24
Puolisolla olisi työsuhdepyöräetu ja itselläni ei. Olisiko kamalaa ostaa puolison edulla pyörä lähinnä minun käyttöön ja puoliso ajelis joskus ja jouluna. Puoliso on tähän toki myöntyväinen mutta onko tästä mahdollista seurata ongelmia työnantajan/vakuutusten puolelta tai toisaalta pyöräliikkeessä kun puoliso hankkisi selkeästi liian pientä pyörää nimiinsä? ?? kiinostaakohan kenelläkään tällainen rosvoilu
Puolisolla olisi työsuhdepyöräetu ja itselläni ei. Olisiko kamalaa ostaa puolison edulla pyörä lähinnä minun käyttöön ja puoliso ajelis joskus ja jouluna. Puoliso on tähän toki myöntyväinen mutta onko tästä mahdollista seurata ongelmia työnantajan/vakuutusten puolelta tai toisaalta pyöräliikkeessä kun puoliso hankkisi selkeästi liian pientä pyörää nimiinsä? ?? kiinostaakohan kenelläkään tällainen rosvoilu
Ketään ei taatusti kiinnosta. Jos kauppa käy kaikki osapuolet on tyytyväisiä.
Ketään ei taatusti kiinnosta. Jos kauppa käy kaikki osapuolet on tyytyväisiä.
Jep, ainakaan omassa sopimuksessa ei ollut mitään rajoituksia etteikö saisi luovuttaa toisen käyttöön tms. niin jos jotain sattuisi niin voi sanoa että kokeili pyörää.
Mutta nyt vihdoin sain torstaina tilattua työsuhdepyörän, vähän ottaa pannuun että työnantajan päässä jahkailtiin asian kanssa ja meni tuo Bikesterin -30% 3T:n pyöristä ohi. Pitää toivoa että työpaikka säilyy, se lunastushinta on aika kova kesken sopimuskautta.
F. Kotlerburg
30.09.2023, 10.57
Pitää toivoa että työpaikka säilyy, se lunastushinta on aika kova kesken sopimuskautta.
Ainakin niissä parissa firmassa missä olen työsuhdepyöräedun aikana ollut töissä niin siinä koht, kun kenkää tulee niin pyörän pystyy palauttamaan ilman purkukustannuksia tai no työnantaja ne kulut maksaa providerille, mutta potkitun työntekijän ei tartte kuvetta kaivaa. Toki sitten jos sen pyörän haluaa pitää.
Ainakin niissä parissa firmassa missä olen työsuhdepyöräedun aikana ollut töissä niin siinä koht, kun kenkää tulee niin pyörän pystyy palauttamaan ilman purkukustannuksia tai no työnantaja ne kulut maksaa providerille, mutta potkitun työntekijän ei tartte kuvetta kaivaa. Toki sitten jos sen pyörän haluaa pitää.
Joo siis nimenomaan näin - ei ole pakko lunastaa itselleen, ja ainakin lomautuksen aikana pitäisi onnistua pyörän pitäminen jos maksaa kk-erän omasta pussistaan. Vakuutusehdot sitten olivat vähän niin ja näin, mutta nopealla vilkaisulla eivät ne paremmat ole vaikka olisi ihan oma pyörä.
F. Kotlerburg
30.09.2023, 12.25
^Tuo lomautusaika on käsittääkseni sovittavissa vaikka siten, että maksut peritään takautuvasti. Riippuu varmaan ehdoista mitä työnantaja on sopimukseen raapustanut, mutta meillä näin.
Managerinho
24.01.2024, 22.25
Onko kellään kokemuksia viime ajoilta Etufillarista? 3viikkoa sitten laitoin mybike-palvelussa pyörän tilaukseen ja silloin tuli tilausvahvistusähköposti. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Onko kellään kokemuksia viime ajoilta Etufillarista? 3viikkoa sitten laitoin mybike-palvelussa pyörän tilaukseen ja silloin tuli tilausvahvistusähköposti. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Työkaveri osti paikallisesta liikkeestä etufillarin kautta keskiviikkona pyörän ja sai sen heti mukaan.
Itse laitoin yli kaks viikkoa sitten sähköpostia, mutten saanut vastausta. Viime viikolla laitoin chatissa kysymyksiä ja sain seuraavana päivänä vastauksen "Palaan teille sähköpostissa tästä.", eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään.
laattamaa
26.01.2024, 11.31
Suoraan liikkeestä hakemalla sain toukokuussa itekki heti mukaan, työkaverilla kesti tilaus toista kuukautta silloin, aspan toiminta on aika ailahtelevaa.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
hyttvesa
23.03.2024, 08.32
Kun kysyitte kokemuksia Etufillarista en voi kehua heidän toimintaa. HE TILASIVAT minulle sähköpyörän viime keväänä ulkomailta. HE PYYSIVÄT hinnan ilman ALVIA (whitout VAT). Nyt 7 kk myöhemmin he vaativat minulta 900 euroa lisää rahaa. Katsotaan kuinka asiassa käy. Lakimiehen mukaan asia täyttää petoksen tunnusmerkit ja muutos myBike ohjelmaan asiakirjaväärennöksen tunnusmerkit. Huono puoli on se että palkastani vähennetään tuo suurempi summa niin kauan (leasing aika piteni) kuin Etufillari haluaa ilman suosutumustani. Poliisi ei alkanut tekemään esitutkintaa koska sopimus on työnantajan ja minun välinen (minulla ei ole sopimusta Etufillarin kanssa). Jos asia ei selviä joudun haastamaan työnantajan oikeuteen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.