Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Joustokeula tahmaa pakkasella



LRD2.0
10.02.2021, 10.36
Moi! Alkuvuodesta ostetun Canyonin Stoic 2:n Suntourin ilmakeulan toiminta heikkenee huomattavasti jo -7 asteen pakkasilla. Keula kyllä liikkuu hieman, mutta liike on hyvin tahmeaa ja sitä tulisi "lämmitellä" liikkeellä jatkuvasti. Keulana SR Suntour XCR 34 29" AIR Boost. Tiedostan, että kyseessä ei ole mikään maailman laadukkain keula, ja tarkoitus onkin tulevaisuudessa vaihtaa se parempaan. Tällä hetkellä vaihto ei kuitenkaan ole mahdollista, onko siis mitään vinkkejä millä saisi keulan liikkumaan varmemmin myös pakkasella?

Jokkepappa
10.02.2021, 10.38
Taitaa olla ominaisuus. Menee se rokkarikin jähmeeksi pakkasella. Koita vähän laittaa keula öljyä liukuputkien tiivisteiden välistä

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
10.02.2021, 13.36
Jotku laittaa talveksi notkeempia öljyjä vaimentimeen. En tiedä onnistuuko tuossa keulassa.

nure
10.02.2021, 16.51
Ominaisuus noissa Suntourin halpiksissa... Vaihtoon vaan!

mehukatti
10.02.2021, 19.11
Kyllä toi mun uus Fox 38 Factory -keula (joka tuplasti kalliimpi kuin Stoic 2 koko pyörä) myös aika tönkkö on kovalla pakkasella, joten ongelma ei välttämättä keulaa vaihtamalla parane. Parempi ja halvempi varmaan ois vaihtaa (tai vaihdattaa) vaimennin- ja mahdollisesti voiteluöljy kevyempiin talven ajaksi.

miumau
10.02.2021, 20.36
Minullakin on ebikessä rs:n Zebbi, joka tuntui tahmaavan jo asteen parin pakkasessa, joten vaihdatin siihen Motonetistä saataava RedLinen Likewateria vaimentimen sisälle ja synteettistä moottoriöljyä voiteluun. Ei tahmaa enää juuri ollenkaan edes 10 asteen pakkasessa. Öhlinsseissä on jo vakiona vähän paremmin pakkasta sietävät öljyt joten ne eivät ainakaan pikku pakkasella vielä tahmaa ollenkaan. Samoin ainakin Manitoun Mastodon tuntuu sietävän pakkasta hyvin.

harald
10.02.2021, 23.39
Mun Mastodon on ihan tönkkö runsaan tunnin jälkeen -15 °C lämpötilassa. Pitää varmaan huollattaa se.

e150330
11.02.2021, 10.34
Niin kyllä pakkasessa kaikken öljyjen viskositeetti tuppaa kasvamaan, ihan keulasta riippumatta. Ja kun oikein pakkanen paukkuu, alkaa jo esim. teräsrungotkin olla kovilla.Jos ajaisin teräsrungolla, jättäisin sen suosiolla alle -20 asteen pakkasissa kotiin etenkin metsäajossa, kun aineen iskusitkeys romahtaa...

MacGyver
11.02.2021, 11.32
Niin kyllä pakkasessa kaikken öljyjen viskositeetti tuppaa kasvamaan, ihan keulasta riippumatta. Ja kun oikein pakkanen paukkuu, alkaa jo esim. teräsrungotkin olla kovilla.Jos ajaisin teräsrungolla, jättäisin sen suosiolla alle -20 asteen pakkasissa kotiin etenkin metsäajossa, kun aineen iskusitkeys romahtaa...

Jumalauta, millä minä nyt ajan? Hiilaripyörääkään ei uskalla käyttää talvella, kun se imee vettä sisäänsä sienen lailla ja räjähtää ulkona.

Bnito
11.02.2021, 11.50
Ihan kalliimmissa keuloissa samaa ongelmaa, ei se mikään suntourin vika ole...Oma ultimate lyrikki jumitti -12 asteen pakkasessa viime lenkillä oikein huolella. Redlinen likewaterit chargerin sisällä. Syksyllä tosin viimeksi taisin huoltaa...

Santtu75
11.02.2021, 12.46
Mun Mastodon on ihan tönkkö runsaan tunnin jälkeen -15 °C lämpötilassa. Pitää varmaan huollattaa se.

Sama itselläni Mastodonin kanssa. Jossain -10´C toimii vielä ihan kohtuullisesti, mutta esim. eilisellä lenkillä (2h/23km), kun pakkasta oli joku -17´C, niin aika heikkoa oli joustaminen enään lenkin loppuvaiheessa. Pyörä 3kk./700km ikäinen (tai koska osat nyt sitten tehtaalta tulleet, mutta kaupasta tullut ulos noin 3kk. sitten)

LRD2.0
11.02.2021, 15.25
Iso kiitos kaikille avusta, en näköjään ole ainoa ongelmani kanssa, nuren viesti ei toisaalta yllättänyt. Itse en uskalla lähteä öljyjä vaihtamaan, mutta pitää sitten huollon yhteydessä vaihtaa kevyempään tavaraan.

Rullaa&
11.02.2021, 17.02
Tuttu ilmiö. Sekä reba että lyrik teki tehdaslitkuilla samaa. Rebaan sai pakkasenkestävää smoothiutta tekemällä alajalkahuollon ja laittamalla lirumpaa öljyä vaimentimeen (redlinen punaista). Lyrikissä riitti uudet rockshoxin öljyt alajalkoihin. Niin ja putsasin mä molemmissa myös ilmapuolen siitä punaisesta vaseliinista ja laitoin tilalle slick kick-rasvaa.

Eli tehdasrasvat ja -öljyt vaihtoon-toimii mulla.

nure
11.02.2021, 18.58
e150330, oltaisimpa tuokin kerrottu mulla vuosikymmeniä sitten...

Bnito
11.02.2021, 22.41
Itsellä taitaa kyllä alajaloissa olla jotain 20w prätkän keula öljyä, tuskin on pakkaseen tarkoitettu josta vois johtua tuo lyrikin tahmaaminen. Muistelen että parivuotta sitten yariin taisin alajalkoihin lyödä ihan moottori öljyä teboilin diamondia joka ei kyllä talvella oireillut lainkaan.. vähän jopa yllätyin kun tuo lyrikki huolella jumitti, pitänee vähän tutkia öljyn tietoja. Kesällä toki toimii vallan mainiosti...

e150330
12.02.2021, 09.19
Teräkset speksataan Charpy-iskusitkeyskokeessa normaalisti +20asteessa, oletteko nähneet esim. metsäkoneita työssä 40 asteen pakkasella? Aivan...

Aiheeseen: omassa RS Reba -keulassa käytän Motonetin 5W keulaöljyä kesät talvet molemmilla puolilla, toimii!

M A
12.02.2021, 10.41
Ainakin Rokkarin keulaan öljyjen vaihto onnistui ihan olohuoneessa. Toki huoltoteline ja keulan irroitus helpottaa asiaa huomattavasti. Näillä ohjeilla tein. (https://www.youtube.com/watch?v=OmehC5MJDHE) Redline 5W on ainakin itsellä toiminut varsin mukavasti -14 asti, kylmemmässä en oo käyny metsässä.

Keula on huollon jälkeen parempi kuin uutena. Tahmaisten öljyjen lisäksi rokkarin alajalat oli aika kuivat, etenkin jousen puolelta tuli vain pieni liru öljyä. Kuulemma Rokkarilla on ollut 2020 keuloissa vähän tuollaista ongelmaa, että ovat lähteneet pikkaisen kuivana tehtaalta. Voi olla että Suntourikin hyötyisi ihan perushuollosta näin alkuun, eli rasvaa tiivisteiden alle ja alajalkojen öljyjen vaihto.

Jos meinaa huoltoja teettää, niin ehkä ostaisin suosiolla käytetyn Piken tms., saa parin huollon hinnalla heti kunnon keulan (ei sillä että sen paremman keulan huollattaminen olisi yhtään halvempaa :D).

Teme X-2
12.02.2021, 11.10
Olin kirjoittamassa, että minulla on 2020 RS Pike tehdas öljyillä ja ei tahmaa ollenkaan, mutta minähän vaihdoin siihen pidemmän ilmaruodon heti uudena.
Eli ilma jousessa on jotain liukkaampaa rasvaa ja alajaloissa on ihan 5w30 moottoriöljyä, vaimentimessa on tehdas öljyt.

Kuminauha
12.02.2021, 12.55
Oma sektor 150mm ei tunnu niinkään jumittavan, mutta tänään työmatkan jälkeen kun oli päälle 20 pakkasta, niin huomasin duunin pihaan saapuessa, että paluuvaimennus oli TODELLA hidas.

Rullaa&
12.02.2021, 15.38
Oma sektor 150mm ei tunnu niinkään jumittavan, mutta tänään työmatkan jälkeen kun oli päälle 20 pakkasta, niin huomasin duunin pihaan saapuessa, että paluuvaimennus oli TODELLA hidas.

Joo tämä ois pitänyt vielä lisätä omaan postaukseen, että kovalla pakkasella keulat kyllä hidastuu. Oon ratkaissut sen lisäämällä painetta ja avaamalla paluuvaimennusta (myös tarvittaessa sisäänvaimennusta)

Avasitko rebound-nuppia? Avaa vaikka paluumatkalle ja kato nopeutuuko? Ilman lisääminen nopeuttaa myös, jos sulla on pumppu saatavilla.

M A
12.02.2021, 16.03
Paine muuten laskee ilmajousessa aika tehokkaasti kun mennään +20 -> -20. Vaikuttaa jo sekin ajo-ominaisuuksiin.

Kuminauha
14.02.2021, 15.26
Joo harkitsin tuota samaa, että avaa vaimennusta. En sitä ehtinyt testaa, kun nyt pääsi pakkasetkin laskemaan. Keula toimii näillä alle kymmenen asteen pakkasilla ongelmitta.

M A
23.02.2021, 11.01
Alajalkoihin voiteluöljyksi vai vaimentimeen? Monet käyttää ohuempaakin vaimenninöljyä, mutta itse menin saman paksuisella kuin orkkis, koska reconin säädöt on aika suurpiirteiset. Itse heitin samaa tavaraa alajalkoihinkin ja hyvin on toistaiseksi toiminut. Nyt puolitoista kuukautta myöhemmin huomasin että vähän tahmaa alkujoustosta. Laitoin pyörän ylösalaisin siksi aikaa kun vaihdoin lenkkivermeet päälle ja hyvin taas toimii. Seuraavalla kerralla laitan varmaan 5w30 mobilia tuonne alas josko voitelisi pidemmän päälle paremmin. Mobilia siksi että klonkswagenin takaluukussa on sitä vajaa pullo aina :D Ei tarvii erikseen ostaa taas uutta purkkia 12 ml tähden.

Antza44
23.02.2021, 11.28
Monesti on myös syynä pakkasessa jähmäävä vaimennin öljy.

Antza44
23.02.2021, 11.33
Mun Mastodon on ihan tönkkö runsaan tunnin jälkeen -15 °C lämpötilassa. Pitää varmaan huollattaa se.Silkolenen 2.5WT toimii paljon notkeampana kylmässä omassa vanhassa Pikessä, kuin Mastodon joka se tuntui tosi hyvältä ennen, kuin vaihtoi Pikeen toimivan öljyn ja totesi, että on parempaaki öljyä, kuin Manitoun.

Likewateri on taas liian ohutta muuten ja vaimennin ei pelaa kunnolla vaikka pakkanen ei ole ongelma sillekkään. Pikessä tuota testasin ensin.

harald
23.02.2021, 12.35
Sama itselläni Mastodonin kanssa. Jossain -10´C toimii vielä ihan kohtuullisesti, mutta esim. eilisellä lenkillä (2h/23km), kun pakkasta oli joku -17´C, niin aika heikkoa oli joustaminen enään lenkin loppuvaiheessa. Pyörä 3kk./700km ikäinen (tai koska osat nyt sitten tehtaalta tulleet, mutta kaupasta tullut ulos noin 3kk. sitten)


Suosittelen vahvasti keulan huoltamista, ennen kuin huolto menee kalliiksi.

harald
23.02.2021, 12.37
Silkolenen 2.5WT toimii paljon notkeampana kylmässä omassa vanhassa Pikessä, kuin Mastodon joka se tuntui tosi hyvältä ennen, kuin vaihtoi Pikeen toimivan öljyn ja totesi, että on parempaaki öljyä, kuin Manitoun.

Likewateri on taas liian ohutta muuten ja vaimennin ei pelaa kunnolla vaikka pakkanen ei ole ongelma sillekkään. Pikessä tuota testasin ensin.

Keula kävi riksussa, siinä oli vettä öljyn seassa joten ei mikään ihme että rupesi menemään tönköksi. Olisi pitänyt huoltaa sitä useammin, kerta vuoteen ei riitä vaan noin 3 kk välein (50 tuntia) pitäisi huoltaa.

M A
23.02.2021, 13.57
Joo kyllä se pikkuhuolto ihan oikeasti kannattaa tehdä 50h välein. Todella mustat oli vaahtomuovirinkulat 500km jälkeen itsellä. Ei mene kauaa eikä tarvitse erikoisia työkaluja kun itte tekee.

Antza44
23.02.2021, 15.52
Keula kävi riksussa, siinä oli vettä öljyn seassa joten ei mikään ihme että rupesi menemään tönköksi. Olisi pitänyt huoltaa sitä useammin, kerta vuoteen ei riitä vaan noin 3 kk välein (50 tuntia) pitäisi huoltaa.
Näinpä tuo alajalkojen huolto olisi hyvä tehdä. 50H jälkeen pölyssä ajelu selkeästi vie jo herkkyyttä ja lämpövaihtelut tehä kondensaatiota ja sitä myöten pakkanen voi kiusaa. Vaimenninhan kestää yleensä ihan reilusti ajoa, jos ei nyt pelkkää parkkia laske täysiä koko-ajan. Ainakaan etelä Suomessa tuo lämpiäminen ei ole iskareissa niin ongelma, kun on lyhyet mäet.

grebe
28.02.2021, 00.58
Teräkset speksataan Charpy-iskusitkeyskokeessa normaalisti +20asteessa, oletteko nähneet esim. metsäkoneita työssä 40 asteen pakkasella? Aivan...


Kuinka moni on nähnyt 40 asteen pakkasia? Ja miten teräksen kylmänkestävyys yleensäkään liittyy yleisesti tiedettyyn ilmiöön, eli iskunvaimennuksen jäykistymiseen kovalla pakkasella? Muutaman kerran olen ajanut autolla yli 30 asteen pakkasella, eikä pelottanut, että auto katkeaa tai teräsrakenteinen silta pettää alta. Pyörällä en ole onneksi joutunut ajamaan yli 20 pakkasissa montaa kertaa.

Kama_
02.03.2021, 00.56
Teräkset speksataan Charpy-iskusitkeyskokeessa normaalisti +20asteessa, oletteko nähneet esim. metsäkoneita työssä 40 asteen pakkasella? Aivan...

Aiheeseen: omassa RS Reba -keulassa käytän Motonetin 5W keulaöljyä kesät talvet molemmilla puolilla, toimii!

Niin....ihan tiedoksi vaan että metsäkoneet ja muu raskas hydrauliikkaa käyttävä työkone ei -40 pakkasella ole töissä ihan sen takia koska hydrauliikka ei kestä. Tai on iso riski, että laitteisto menee rikki. Ei siksi että teräksen iskusitkeys heikkenisi... xD

Noihin keulojen jähmettymiseen talvella helpoimman avun saa vaimenninöljyjen vaihdosta ja alajalkojen huollosta. Rokkarin 0w30 öljyt on itsellä toiminut hyvin alajaloissa ja tosiaan vaimentimeen redlineä tai vastaavaa. Kannattaa katsoa viskositeetti cts taulukoista niin ei tule vahingossa vielä jäykempää öljyä tilalle. Joskus toisen merkin 2.5w = toisen merkin 5w öljy.