Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Bikepacking sähköfätillä

JarskiAi
09.02.2021, 23.11
Tässä ajatus kiirehtii jo kesään ja hieman on tullut ajatusta käydä fatbikella pidempi reissu. Onko kenelläkään kokemusta näistä hommista sähköpyörällä? Tuleeko vain ylimääräistä stressiä akun kestosta vai onko ajatus ihan realistinen?

Mielikuvissa siis sellainen pieni, ehkä yhden yön reissu jossain vaellusreitillä pohjoisessa. Mitään kokemusta ei asiasta vielä ole ja laukutkin yms on vielä kaupassa.

Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla

Travelkicking
10.02.2021, 13.44
Kommentoin ilman kokemusta. Toki olen pyöräretkeillyt Alpeilla sähköllä ja ilman, mutta majoitukset 4 seinän sisällä. Fätillä ei ole pakko ajaa avustuksella koko päivää. Pidemmillä reissuilla on varmasti hyvä olla tekemisissä pistorasian kanssa. Ostettuani efätin ostin samantien parhaan kaupasta löytyneen fättitarakan. Nyt siihen on liimattu nippusiteillä 29 maasturin renkaan siivu takalokasuojaksi - toimii kuin väärä raha.

Santtu75
15.02.2021, 00.55
Tässä ajatus kiirehtii jo kesään ja hieman on tullut ajatusta käydä fatbikella pidempi reissu. Onko kenelläkään kokemusta näistä hommista sähköpyörällä? Tuleeko vain ylimääräistä stressiä akun kestosta vai onko ajatus ihan realistinen?

Mielikuvissa siis sellainen pieni, ehkä yhden yön reissu jossain vaellusreitillä pohjoisessa. Mitään kokemusta ei asiasta vielä ole ja laukutkin yms on vielä kaupassa.

Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla

Yksi ihan järkeva ja harkitsemisen arvoinen asia on toisen akun hommaaminen. Vaikka ylimääräisen akun kuljettamisessa mukana on aina omat varjopuolensa, niin silti se että saa tuplattua tuon avustuksellisen toimintasäteen, antaa jo ihan toisenlaiset mahdollisuudet suunnitella pidempiäki reissuja.

Foothillster
15.02.2021, 08.51
Joulun jälkeen kävin yksinäni heittämässä evolla yhden yön laavurreissun sähköfätillä.
Pakkasta oli 5-10 pakkasastetta ja mukana perusretkeilykamppeet ja paljon vaihtovaatetta niin pikkurinkassa kuin pyöräänkin sidottuna.
Reitti kulki lähinnä metsäautoteitä vähän polkuja.
Kilometrejä tuli reilu 40 ja akkua oli mennyt n. 1/4.
Tuosta päättelin että parin yön reissu ja n. 100km olisi aika realistinen, riippuu tietenkin maastosta ja avustuksen käytöstä.
Moottorina Shimanon e-8000 ja akku 504Whhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210215/fdfde2452c5f431f98b599b3ab44076a.jpg

Lähetetty minun Nokia 8.3 5G laitteesta Tapatalkilla

JarskiAi
15.02.2021, 13.02
Aa että nyt on hyvän näköstä! Kesää odotellessa! Aika pienellä kulutuksella olet kyllä edennyt. Käytitkö eco- modea koko ajan vai jopa ilman avustuksia välillä?

Asiahan tietysti selviää parhaiten kokeilemalla mihin sitä pystyy. Sähköpyörän kanssa on paljon tekijöitä, mitkä vaikuttaa akun kestoon. Lähtien aina henk koht painosta ja kunnosta. Pitää ensin kokeilla muutaman kymmenen kilometrin taipaletta. Ite olen aika kevyt mutta kunto voisi olla parempikin. Pyörälenkillekään ei perheen isä monestikaan pääse :D

Toinen akku antaisi mielenrauhan mutta kallis sijoitus, varsinkaan kun pyöräkään ei ole vielä puolta vuotta ollut. Varmasti joskus tulevaisuudessa tulee hankittua, jos innostuu tällaisesta retkeilystä enemmänkin.

Santtu75
15.02.2021, 17.45
Pakko kyllä myös hämmästellä tuota "kulutusta", itse kävin juuri Tahkon maastoja Fätillä katsastamassa, kilometrejä tuli 22km. (josta maastopoluilla yli 80%) ja akkua jäljellä palatessa 58%:a, eli tuolla kulutuksella joku 45-50km olisi realistinen, tosin keli (tai siis oikeammin ajouran kunto) suhteellisen haastava ja avustustehoja oli pakko käyttää jos halusi päästä etenemään. Moottorina Bosch:n Gen4 ja 500Wh akku-

Foothillster
15.02.2021, 20.07
Mä olen polkenut keskimääräisesti vähintään 1/3 luomuna, niin metsäpoluilla kuin sorallakin.
Avustuksen asetuksiakin olen rukannut stunlockerilla alaspäin, jopa ecosta otin voimia pois. Varsinkaan tuollaisessa retkiajossa kun ei paljoa voimaa tarvi, riittää kun avustaa tasaisesti pahimmissa paikoissa.
Tuossa muutama viikko sitten poljin liki 60km lähinnä umpipolkuja ja akusta oli mennyt alle puolet.
Eli kyllä taitaa olla myös käyttäjäkohtaista miten se akku kuluu.

Nyt on kilometrejä tullut n.1300 ja latauskertoja on 9 kpl softan mukaan ja aina se ei ole ollut lähellekään tyhjäksi ajettu.

Lähetetty minun Nokia 8.3 5G laitteesta Tapatalkilla

JarskiAi
15.02.2021, 21.50
Mä en ole juurikaan luomunappia käyttänyt. Pyörä menee todella raskaaksi ajaa. Joskus kun akku on loppunut kesken matkan niin kyllä se on ollut työn ja tuskan takana selvitä kotiin asti.

Viime syyskuussa tuli väärinpyöräiltyä joka päivä työmatkat 60km edestakaisin, asfaltilla ja renkaissa kovat paineet. Täysi boosti päällä koko matkan. Akkua kului 2-3 pykälää eli n. 50%.