Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäisen sähkömaasturin hankinta

josefmark
09.02.2021, 16.31
Olen tehnyt melko paljon tutkimusta alle 5000e sähköpyöristä ja päätynyt nyt kahden eri mallin välille eli Canyon Neuron: on 8 (3999e) ja Focus Jam2 6.8 plus (4999e).Muutamia avoimia kysymyksiä: onko siitä jotain konsensusta onko Bosch performance cx gen4 vai Shimanon EP8 moottori "parempi"? Olen ymmärtänyt että Boschissa on hieman enemmän potkua ja mahdollisesti pidempi kantama (akut näissä malleissa 630Wh ja 625Wh). molemmissa on kävelyavustin ilmeisesti ja kummassakaan ei pitäisi olle suurempaa vastusta 25kmh jälkeen? Onko jommassa kummassa tullut enemmän vikoja esiin?Canyonissa on 120mm joustoa edessä, Focuksessa 150mm. Tulen ajamaan pyörällä työmatkoja ja viikonloppuisin polkuja. En hypi pyörällä tms. ja tuskin ajan perus kivikkoa/kantoja rajummassa maastossa. Riittääkö 120mm vai onko 150mm suositeltava?Focuksessa on 27.5 PLUS renkaat ja Canyonissa 29" ja 2.6" leveät tavalliset renkaat. Olisiko kokemuksia ja vinkkejä näiden välillä, kuinka paljon mukavammat plussarenkaat ovat, vaikuttaako akunkestoon merkittävästi? Pärjääkö plusrenkailla talvella (kuten fateilla voi ajaa) vai tarvitseeko silti nastat?Pahoittelut jos nämä oli typeriä kysymyksiä, olen yrittänyt löytää vastauksia myös foorumilta ennen kun kysyn. Kiitos avusta!

tkhyla
09.02.2021, 19.26
Itse en ole uudella Shimanolla EP8:lla ajanut metriäkään. Siitä en voi sanoa mitään. Vanhasta Shimanosta en tykännyt yhtään. Liian tehoton Bosch koneen jälkeen. Kokemuksia itsellä Brose, Bosch gen2 ja nykyisen pyörän gen4 koneesta. Näistä itselleni ehdottomasti paras Bosch uusin kone. Mikä on paras niin siihen ei ole vastausta. Menee niin mielipide kysymykseksi, että turha spekuloida. Jos haluat "räjähtävää voimaa" niin Bosch. Mitä tulee pöyrien kävelyavustimiin niin nämä taitaa olla kaikilla täysin susia. Laki vaatii, että pitää painaa nappia kokoajan jotta pyörä saa liikkua. Tuo on todella huono käyttää pahassa paikassa, syvässä lumessa uppoutuneena. Kokoajan irtoaa sormi napilta ja veto loppuu siihen. Miksei näissä voisi olla vipukytkintä joka pysyy päällä. Kukaan ei varmasti tapa itseään jos pyörä liikkuu itsekseen 1km tunnissa. Helpottaisi pirusti silloin kun tuota jyrkällä kalliolla tarvitsee :) Jos meinaat ajaa metsässä niin osta jousta niin paljon kun rahalla saat. Tuota ei ole sähkössä koskaan liikaa. Renkaisiin ei kannata liikaa kiinnittä huomiota, näitä tulet vaihtamaan matkanvarrella joka tapauksessa useammin. 2.5" renkailla pärjää hyvin talvella niin kauan kun tulee oikeasti jäätä. Itse en ole vielä nastoja tänä talvena vaihtanut (ajo pelkästään vaikeita polkuja). Onko renkaat sitten 2.5 tai 2.8 niin tällä ei ole suurta merkitystä mihinkään. Suuremmat merkitykset on kumiseoksella ja kuviolla. Iso korkea nappula esim. WTB verdict WET toimii lumessa hienosti. Kesät ajelen schwalbe magic mary super softilla joka pitää kuin tauti mutta lumessa tuolla ei etene taas mihinkään koska nappulan korkeus on paljon matalampi. Näitä et saa vakiona missään pyörässä joten renkaita joudut vaihtamaan kaikkiin jos haet hyviä renkaita.Jos sinun budjetti on tuo 5k€ niin katsasta edes KTM vaihtoehto https://diamondbikes.fi/p37116/ktm-macina-prowler-master Itse ajan tällä ja on ylittänyt kyllä kaikki odotukset. Jos koko sopii sinulle niin tuosta saat viimeisiä kappaleita hyvään alennukseen. Osat on hieman paremmat kuin molemmissa sinun vaihtoehdoissasi, ennen kaikkea jousitus. Jos ajosi on suurilta osin pelkkää tietä niin tuo voi olla vähän ylimitoitettu. Mutta jos metsäpolut alkaakin kiinnostamaan niin ei jää pyörästä kiinni.

tkhyla
09.02.2021, 19.29
Menee näköjään rivitykset ihan pieleen foorumilla. Koitetaan saada kuitenkin selvää :) Pääasia, että saatiin foorumi taas auki

noose
09.02.2021, 19.31
Samoja asioita olen itsekin pohtinut nyt ensimmäistä sähkömaasturia hankkiessa. Alle 5000 euron hintaluokkaan mahtuu myös ok osilla oleva Canyonin Spectral:ON CF7, jossa on myös tuo 150mm joustoa, jos sitä haluaa. EP8 -moottorin toimivuudesta kiinnostaisi kuulla kommentteja.

Alalemun_Jaska
09.02.2021, 23.33
Jos potkulla tarkoitat vääntömomenttia...niin sanosin että sitä on kyllä uusimmissa moottoreissa ihan tarpeeksi. Tärkeämpi on katsoa miten moottori toimii kokonaisuutena, mikä sille on sopiva kadenssi, sopiiko se omaan ajotyyllin jne. Meinaan vaan että painan 110kg ja e-fättini ehkä jotain 30kg ja E8000 -moottori heilauttaa pyörää eteenpäin todella tehokkaasti. Toisessa pyörässä on Boshin gen2 ja se vaikutti alkuun enemmän "läpinäkyvältä" kuin Shimano, mutta moottoripäivityksen ja oman ajantavan sovittelun jälkeen, erot ovat melko olemattomia.

jookai
10.02.2021, 00.59
Hei,

Täällä myös ensimmäinen sähköpyörä harkinnassa. Pyörä tulee harrastus- ja työmatkakäyttöön (n. 20km suuntaansa). Harrastuskäytössä tarkoittaa polkukruisailua ja pitempiä matkoja maastossa fiilistellen. Tarkoitus ei ole hyppiä tai rymistellä kovinkaan vauhikkaasti alamäkiä ???? täysjousto kuitenkin

Hinta sais pyöriä siellä 4000 hujakoilla. Ja täysjousto ehdottomasti. Akku pitäisi myös lähteä helposti irti, niin saa lämpimään lataukseen.

Paljon on tullut eri pyöriä pyöriteltyä ja nyt eniten kiinnostais nämä kaksi:

https://www.bikester.fi/haibike-xduro-allmtn-2.0-M778130.html

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-160-hpc-race-625-27.5-desert-n-black-1020330

Cuben luomujäykkis löytyy ja siihen olen ihan tyytyväinen ollut.

Oisko noissa kahdessa jotain selkeitä eroja toisen hyväksi? Kokemuksia olisi mukava myös kuulla, jos löytyy kyseisiä pyöriä foorumilaisilta.

Santtu75
10.02.2021, 01.19
Mikäli tuohon Cuben stereo hybridiin päädyt, niin kun sanoit harrastuskäyttöisi tarkoittavan polkukruisailua maastossa fiilistellen, niin kannattaa ennen ostoa hieman tutustua aiheeseen stereo Hybrid 140 vs 160.Koska aina "enemmän ei ole parempi" (joustomatkassa), 140-sarja olisi enemmän sinun käyttötarkoitukseesi suunniteltu kuin tuo 160-sarja, joka sitten olisi taasen enemmän tarkoitettu juurikin tuohon "hyppimiseen ja rymistelyyn".Itse tein viimesyksynä saman vertailun ja oma käyttöni puolsi tuota 140-sarjalaista (jonka sitten ostinkin). Hinta-eroahan noilla vastaavilla (muilla) osilla varustelluissa 140- ja 160-malleissa ei juurikaan ole.Vaikkaa youtubesta löytyy useampikin vertailu 140 vs 160 joka kannattaa katsoa ennen ostopäätöksen tekoa.

jookai
10.02.2021, 01.35
Kiitos! Enpä tuota ole ajatellutkaan. Pitää ottaa tarkasteluun tuo.

marmar
10.02.2021, 05.10
Kiitos! Enpä tuota ole ajatellutkaan. Pitää ottaa tarkasteluun tuo.Käyttäjän kommentteja kaivattiin, niin mulla on 120 mm joustolla oleva edellisen generaation Cuben laitos. Merkittävimmät erot noihin on varmaankin Foxin jousitus, 11 vaihdetta ja edellisen sukupolven moottori.Ajo aika samantyyppista, eli renkaat maassa, ei hyppimistä ja myös maantie ajoa. En keksi juurikaan pahaa sanottavaa. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Mulle 29" oli aika ehdoton vaatimus ja ei ole kaduttanut. Isompi on parempi mun mieltymyksissä. Tuo 140 mm joustolla oleva on isommilla rungoilla 29, joka omalla kohdalla ajaisi valinnan siihen. Joustoakaan en ole juurikaan enempää kaivannut, joten 160 olisi mulle turhan paljon ja sulkisi käsittäkseni 29 rengaskoon pois. 2.6" levyisillä renkailla olen ajanut. Olen tykännyt ko. rengaskoosta. Kiekot päivittyy jossain vaiheessa leveämpiin, mutta on noilla alkuperäisilläkin pärjännyt.Keväisin tappasepin ollessa väylillä olen ajellut loppuun 29 jäykkäperästä huonosti rullaavina aikanaan seisomaan jääneitä pistosuojattuja 2.35 smart sameja.Nämä kokemukset siis muutaman vuoden vanhasta mallista, mutta perusrakenne varmaan kuitenkin sinnepäin sama 140 millisen kanssa eli hiilikuiturunko, 29 renkaat jne.

jookai
10.02.2021, 08.47
Käyttäjän kommentteja kaivattiin, niin mulla on 120 mm joustolla oleva edellisen generaation Cuben laitos. Merkittävimmät erot noihin on varmaankin Foxin jousitus, 11 vaihdetta ja edellisen sukupolven moottori.Ajo aika samantyyppista, eli renkaat maassa, ei hyppimistä ja myös maantie ajoa. En keksi juurikaan pahaa sanottavaa. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Mulle 29" oli aika ehdoton vaatimus ja ei ole kaduttanut. Isompi on parempi mun mieltymyksissä. Tuo 140 mm joustolla oleva on isommilla rungoilla 29, joka omalla kohdalla ajaisi valinnan siihen. Joustoakaan en ole juurikaan enempää kaivannut, joten 160 olisi mulle turhan paljon ja sulkisi käsittäkseni 29 rengaskoon pois. 2.6" levyisillä renkailla olen ajanut. Olen tykännyt ko. rengaskoosta. Kiekot päivittyy jossain vaiheessa leveämpiin, mutta on noilla alkuperäisilläkin pärjännyt.Keväisin tappasepin ollessa väylillä olen ajellut loppuun 29 jäykkäperästä huonosti rullaavina aikanaan seisomaan jääneitä pistosuojattuja 2.35 smart sameja.Nämä kokemukset siis muutaman vuoden vanhasta mallista, mutta perusrakenne varmaan kuitenkin sinnepäin sama 140 millisen kanssa eli hiilikuiturunko, 29 renkaat jne.

Kiitos kokemuksista. Noiden rengaskokojen välillä olen kans miettinyt, että sopisiko se 29 sittenkin paremmin tuohon omaan tarkoitukseen.

Saksan pyörämarkkinoita on tullut aika paljon selailtua. Suomalaisesta kivijalkaliikkeestä sen pyörän mielellään ostais mutta A: kaikki pyörät on käytännössä loppu, B: valikoima suppeampaa, C: hinnat korkeampia ja tinkivaraa ei tunnu olevan, kun kaikki menee kuitenkin, D: pyörä pitäisi kuitenkin tilata, koska täällä pohjosemmassa Suomessa A, B ja C :)

Onko porukalla Saksalaisista kaupoista kokemuksia? Bike-discount jne.

jpuu
10.02.2021, 09.27
Bike Discountilta tilannut aikoinaan yhden pyörän sekä ajan saatossa paljon erilaista tavaraa. Kaikki mennyt ihan ok. Roselta on tullut tilattua niin ikään tavaraa. Ainakin nämä kaksi saksalaista kauppaa toimii hyvin. Myös palauttaminen onnistuu ja takuut pelaa.

marmar
10.02.2021, 09.55
Onko porukalla Saksalaisista kaupoista kokemuksia? Bike-discount jne. Mun pyörä tuli Bikesteristä, kun oli hyvässä tarjouksessa. Tuli parissa päivässä. Ongelmia ei ole ollut, joten niiden hoidosta ei ole kokemusta. BikeDiscountista on tullut tilattua myös yksi Cuben jäykkäperä. Sieltä kesti tulla vajaan viikon. Sama tarina ei ongelmia, eli takuuta ei ole tarvinnut testata. Mistä sitten pyörän hankitkin, niin merkistä riippumatta muista tehdä tai teettää ensihuolto suositelluilla kilometreillä (~100 km).

MJayy
10.02.2021, 10.02
https://classicbike.fi/tuote/votaro/ Käytän ketjua myös omaan kysymykseeni. Onko yllä oleva pyörä harkinnan arvoinen vai kannattaisiko suoraan katsella jotakin tuoreempaa mallia? Olisi liikkeellä viimeinen M-kokoinen demopyörä saatavilla, josta voisi hinnan puolesta vielä hieman tingata. Osien puolesta tuo olisi erittäinkin houkutteleva paketti, mutta sähköjärjestelmä vähän, tai oikeastaan melko paljonkin, mietityttää. Työsuhdepyöränä tulisi hommattua, niin valikoimaa ei ole loputtomiin ja tuo osui valikoimastamme silmiin. Toki Canyonin valikoima olisi myös käytettävissä, mutta niitä ei pääsisi testaamaan ja aiempaa kokemusta itsellä ei näistä ole. Pyörä tulisi pääosin työmatkapyöräilyyn, lasten pyöräkärryn vetoon ja toki maasturilla tulisi myös polkuja käytyä ajamassa. Rajumpaa maastossa junttaamista ja hyppimistä tuskin tulisi harrastettua.

jookai
10.02.2021, 10.27
Kiitokset marmarille ja jpuulle. Pitää tässä alkaa nyt tarjontaa selaileen tarkemmin myös tuolta Saksasta.

Alalemun_Jaska
10.02.2021, 14.47
Jos ostat Cuben intiaaneilta tai hottentoteilta, Suomen maahantuoja ei välttämättä halua kuulla eikä nähdä sinua takuuasioissa eikä aina edes omakustanteisten varaosien suhteen.

Alalemun_Jaska
10.02.2021, 14.55
En ole itse kokeillut, enkä tiedä tarkemmin, mutta täpärin perää ei ole välttämättä suunniteltu kärryn vetoon, ei ainakaan niin painavan että siellä on elollisia olentoja.

marmar
10.02.2021, 20.40
En ole itse kokeillut, enkä tiedä tarkemmin, mutta täpärin perää ei ole välttämättä suunniteltu kärryn vetoon, ei ainakaan niin painavan että siellä on elollisia olentoja. Kärryn kiinnityksestähän tuo on kiinni. Jos kiinnitys sopii perään, niin en näe mitään estettä. Läpiakseliperä saattaa vaatia adapterin esim: https://www.bikester.fi/croozer-click-crooz-peravaunusovitin-lapiakselilla-12x178mm-1.50-n-M710298.html?vgid=G961968&cgid=b1316. Jos miettii levyjarrun aiheuttamia vääntöjä, niin siihen verrattuna joku kärryn veto akselin päädystä on perälle kevyttä puuhaa. Jos se siitä pettää, niin on suunnittelu tai valmistusvirhe (IMO). Itse olen vedellyt luomutäpärillä satoja (vai olisko tuhansia, ei jaksa muistaa) kilometrejä kärryä ja 1-2 elollista ja 2-3 henkilön eväät sun muut päiväretken tavarat kärryssä. Tunnen muitakin, jotka tuota kärryn vetoa harrastaa täpärillä, enkä ole kuullut mistään ongelmista. Ei muuta kuin pyörä alle ja ajoa. Ajettavaksi ne pyörät on tehty, eikä säälittäväksi.

marmar
10.02.2021, 20.49
Jos ostat Cuben intiaaneilta tai hottentoteilta, Suomen maahantuoja ei välttämättä halua kuulla eikä nähdä sinua takuuasioissa eikä aina edes omakustanteisten varaosien suhteen. Maahantuojalla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa homma, halusi tai ei. Tässä vähän tarinaa aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc&feature=emb_title

Alalemun_Jaska
10.02.2021, 21.11
Maahantuojalla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa homma, halusi tai ei. Tässä vähän tarinaa aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc&feature=emb_titleNiin? Siinä oli nimenomaan tarinaa siitä miten Cuben maahantuoja ei hoida hommiaan. Sama koskaa tiettyjä iskareita, jos ne ovat heidän mielestään "harmaatuotuja".

MJayy
10.02.2021, 21.16
Thulen kärry meillä ja tuohon joutui jo gravelia varten hommaamaan läpiakseliadapterin. Kärryä olisi toki mukavampi vetää sähkön avulla ja varsinkin tulevana kesänä kun nuorempikin kyytiin tulee ja painoa kärryn lisäksi täten noin 30kg vedettävänä. Tuon Votaron osalta en löytänyt tietoa minkä kokoinen tuo taka-akseli on, mutta täytyy tuo katsoa kanssa läpi kun käyn pyörää katsomassa.

Muilta osin kommentteja tuohon pyörään? Jos budjettina pitää noin 4k niin onko muita hyviä vaihtoehtoja? Itseäni tuossa eniten mietityttää tuo Continentalin sähköjärjestelmä ja 27,5" renkaat; ehkä mieluummin ottaisin 29".

Alalemun_Jaska
10.02.2021, 21.16
Jos kiinnitys sopii perään, niin en näe mitään estettä. Tiedänpä tapauksia, joissa seisontatuen asentamisen katsottiin mitätöineen runkotakuun, joten siitä vaan jokainen lukemaan takuuehtoja, voiko sinne laittaa mahdollisen aisan kiinnityshärpääkkeen tahi ei. Tämä oli viestini pointti.

MJayy
10.02.2021, 21.17
Tiedänpä tapauksia, joissa seisontatuen asentamisen katsottiin mitätöineen runkotakuun, joten siitä vaan jokainen lukemaan takuuehtoja, voiko sinne laittaa mahdollisen aisan kiinnityshärpääkkeen tahi ei. Tämä oli viestini pointti.

Tulee kysyä tästä liikkeessä, niin saa asiaan varmuuden.

Alalemun_Jaska
10.02.2021, 21.23
Continentalin sähköjärjestelmä Brosen moottorihan siinä oli mutta C:n brändays näytössä. Ei kait niissä ole mitään periaatteellista vikaa, jos huoltoliike löytyy suht läheltä, niin en näe mitään syytä vieroksua Brosea.

MJayy
11.02.2021, 12.45
Brosen moottorihan siinä oli mutta C:n brändays näytössä. Ei kait niissä ole mitään periaatteellista vikaa, jos huoltoliike löytyy suht läheltä, niin en näe mitään syytä vieroksua Brosea.

Lähinnä mietin, että saako tuohon varaosia vielä parin vuoden päästä. Ja pyörä on kuitenkin julkaistu jo 2018, niin kuinka paljon nämä järjestelmät ovat siitä kehittyneet, että ostaako tuossa jo valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa..

Liikkeelle / maahantuojalle (Classicbike) pääsen kyllä kotoa hyvin kulkemaan, niin sen puoleen ongelmaa ei ole.

MJayy
11.02.2021, 14.21
Nyt Vapaus.io:n sivuille näyttikin päivittyneen, että työsuhdepyörän voi hankkia mistä vaan EU-alueen verkkokaupasta. Taidankin nyt laittaa tämän homman hautumaan hetkeksi ja mietin tarkemmin mikä olisi sopivin pyörä minulle, kun valikoima kasvoi nyt kattamaan kaikki pyörät. Täytyy käydä myös kokeilemassa eri malleja liikkeissä paremmalla ajalla, niin saa näihin paremmin tuntumaa. Toki otan ehdotuksia ilolla vastaan noin 4150e budjetilla toimituksineen ym. olevista pyöristä.

marmar
11.02.2021, 14.52
Nyt Vapaus.io:n sivuille näyttikin päivittyneen, että työsuhdepyörän voi hankkia mistä vaan EU-alueen verkkokaupasta. Taidankin nyt laittaa tämän homman hautumaan hetkeksi ja mietin tarkemmin mikä olisi sopivin pyörä minulle, kun valikoima kasvoi nyt kattamaan kaikki pyörät. Täytyy käydä myös kokeilemassa eri malleja liikkeissä paremmalla ajalla, niin saa näihin paremmin tuntumaa. Toki otan ehdotuksia ilolla vastaan noin 4150e budjetilla toimituksineen ym. olevista pyöristä. Yhtenä harkitsisin tässä ketjussa mainuttua Cubea 140mm joustavana, jos pituutta on sen verran, että pääsee 29" renkailla olevaan runkokokoon.

MJayy
11.02.2021, 15.29
Noita jo vähän katselinkin ja vaikutti kyllä hyvältä. Melko paljon vaikuttaisi olevan tuosta noita eri malleja enkä niistä vielä täysin selvyyteen päässyt, niin täytyy tutkiskella lisää.

pystäri
12.02.2021, 12.31
Käytänpä ketjua hyväksi, pohdin kahden välillä:
- Uusi Tunturi emax vanhemmalla moottorilla, EP8 ei taida enää tälle vuodella saada tai ainkin täysin auki saatavuus
vai
-muutama kk käytetty Canyon spectral on 7, eli viime vuoden malli, moottori sama

harald
12.02.2021, 12.33
Riippuu siitä ajatko enemmän setäseikkailua pehmeillä alustoilla (läski), vai onko se enemmän siirtymiä ja kovavauhtisia polkuja (täpäri)? Spectral on vielä Neuronia hiukan enemmän kovavauhtisuuteen kallellaan.

Molempi parempi, eli osta molemmat. Hyvä kombo kun molemmisa taitaa olla vielä sama akkumalli. Eipä taida olla 2020 7 sama akku vaan se on CF.

Jos löydät Spectral on cf 7 käytettynä hyvään hintaan niin osta se.

eakin
12.02.2021, 13.03
Mulla on 2020 Spectral:on 7 alumiinirungolla eli kyllä niitäkin on. 2020 huhtikuussa tilattu alennuskesta kun uudet cf mallit oli tulossa.

pystäri
12.02.2021, 13.41
CF malli olis canyon

Suuriosa ajoista olis setäseikkailua avopuolison kanssa joka huomattavasti vähemmän kokenut mtb ajaja kuin minä. Hän juuri hankki itselleen emaxin. Eli yhteisillä seikkailuille vauhti ei varmaan päätä huimais. Talvella ajo pääasiassa työmatkaa kun talvella hiihtoa ja muuta. Kesälle ajoittuisi maastoseikkailut.
Yleispyörä olis kuitenkin hakusessa. Tänään pitäis tehdä päätös, tuntuu vain olevan hankalaa

jtsavola
12.02.2021, 14.13
https://ebike-mtb.com/en/best-budget-emtb-you-can-buy/

mteebee
12.02.2021, 21.01
Mä ratkaisin 5k€ sähkömaasturi hankinnan nostamalla budjetin 5,5k€. Sillä sai kotimaasta ajovalmiin renkaat litkutettu jne. Trek Rail 7 fillarin, todella tyytyväinen hankintaan.

lipis1
15.02.2021, 11.06
Tätä on hierottu viikkokausia mutta nyt lähti tilaus Stereo Hybrid 140 HPC SL 625 fillarista, pitäis tulla huhti-toukokuun vaihteessa. Kohta myyntiin M kokoiset Canyon luomut '14 FS Nerve 9.0 ja '17 Dude CF 9.0 Unlimited.

Santtu75
15.02.2021, 11.31
Tätä on hierottu viikkokausia mutta nyt lähti tilaus Stereo Hybrid 140 HPC SL 625 fillarista, pitäis tulla huhti-toukokuun vaihteessa. Kohta myyntiin M kokoiset Canyon luomut '14 FS Nerve 9.0 ja '17 Dude CF 9.0 Unlimited.

Uskaltaako kysyä mistä tilasit ja mitä maksoi? (Itselläni syksyllä ostettu 140 HPC Race)

lipis1
15.02.2021, 11.56
Uskaltaako kysyä mistä tilasit ja mitä maksoi? (Itselläni syksyllä ostettu 140 HPC Race)

Joo, kysy vaan ;-) BikeDiscountilta tilasin, 4549. Tuli vähän kiirekin kun fillarit on lopussa joka paikasta. Pitkään pähkäilin tämän ja 120 TM:n välillä, mulle kun riittäisi 120mm jousto. Hiilarirunko lopulta ratkaisi satanelikymppisen eduksi.

MJayy
16.02.2021, 12.27
Nyt Vapaus.io:n sivuille näyttikin päivittyneen, että työsuhdepyörän voi hankkia mistä vaan EU-alueen verkkokaupasta. Taidankin nyt laittaa tämän homman hautumaan hetkeksi ja mietin tarkemmin mikä olisi sopivin pyörä minulle, kun valikoima kasvoi nyt kattamaan kaikki pyörät. Täytyy käydä myös kokeilemassa eri malleja liikkeissä paremmalla ajalla, niin saa näihin paremmin tuntumaa. Toki otan ehdotuksia ilolla vastaan noin 4150e budjetilla toimituksineen ym. olevista pyöristä.

Tutkailu näiden suhteen jatkunut ja nyt olen saanut listalle muutaman eri vaihtoehdon tuolla noin 4000e budjetilla:
Cube Stereo Hybrid 140 Race tai Stereo Hybrid 120 Race (saksasta tilaamalla budjetissa)
Canyon Neuron:On 8.0
Stevens Bikes E-Inception AM 6.6

Kaikissa näissä omia hyviä ja huonoja puolia toisiin verrattuna, mutta alustavasti olisin nyt tuohon Canyoniin kallellaan. Otan toki myös muita pyöriä vielä tarkasteluun, jos on antaa hyviä ehdotuksia.

Nyt tilaamalla näyttäisi saavan toukokuun alussa tuon ja tämä olisi vielä itselleni täysin ok. Ajatus olisi kuitenkin saada testattua pyöriä ennen hankintaa ja olenkin varannut maaliskuun lopulle tuollaisen Canyonin vuokralle. Osaako joku antaa valistunutta arviota onko pyörää tälle kaudelle enää mahdollista saada tuolloin tilaamalla? Kokeilu tarpeen koon valinnan takiakin, olen 179cm pitkä ja jalan sisämitta noin 87cm. Canyonin laskuri antaa M-koon, mutta netistä olen ymmärtänyt, että moni noin samankokoinen on kuitenkin päätynyt L-kokoon.

Hepokatti
16.02.2021, 14.21
Tutkailu näiden suhteen jatkunut ja nyt olen saanut listalle muutaman eri vaihtoehdon tuolla noin 4000e budjetilla:
Cube Stereo Hybrid 140 Race tai Stereo Hybrid 120 Race (saksasta tilaamalla budjetissa)
Canyon Neuron:On 8.0
Stevens Bikes E-Inception AM 6.6

Kaikissa näissä omia hyviä ja huonoja puolia toisiin verrattuna, mutta alustavasti olisin nyt tuohon Canyoniin kallellaan. Otan toki myös muita pyöriä vielä tarkasteluun, jos on antaa hyviä ehdotuksia.

Nyt tilaamalla näyttäisi saavan toukokuun alussa tuon ja tämä olisi vielä itselleni täysin ok. Ajatus olisi kuitenkin saada testattua pyöriä ennen hankintaa ja olenkin varannut maaliskuun lopulle tuollaisen Canyonin vuokralle. Osaako joku antaa valistunutta arviota onko pyörää tälle kaudelle enää mahdollista saada tuolloin tilaamalla? Kokeilu tarpeen koon valinnan takiakin, olen 179cm pitkä ja jalan sisämitta noin 87cm. Canyonin laskuri antaa M-koon, mutta netistä olen ymmärtänyt, että moni noin samankokoinen on kuitenkin päätynyt L-kokoon.

Itselläni kanssa pyörän hankinta edessä ja budjettina 4-5ke. Oma valintani tulee tapahtumaan Stereo Hybrid 140 HPC SL 625 tai Canyon Neuron:On välillä. Näidin olen päätynyt, koska molemmat pyörät tuntuu olevan kohtuu suosittuja, joten hirveesti vikaan ei voi mennä. Boschin moottoria en ole päässyt testaamaan. EP8 olen pikaisesti päässyt kokeilemaan. Parkkipaikkakikkailussa tuntui potkua riittävän EP-8 moottorissakin aivan riittävästi. Pieni kysymysmerkki on moottorin "säksätys", josta kuulee mainittavan youtube videoilla, mutta itse en osannut erottaa tätä tällä koeajolla. Toinen miinus ilmeisesti hieman suurempi kulutus verrattuna bosch moottoriin, mutta tästäkään en ole ihan luotettavia testejä lukenut, ja paljon tällä normaali rymistelyssä on merkitystä. Cuben pyörä omaan silmään tyylikkäämpi, mutta toki hintaa tuolla versiolla noin 4550-5000e riippuen mistä ostaa. Onko tiedossä pk-seudulla missä pääsis kokeilemaan boschin uusinta moottoria, vuokraamo ois paras niin sais pyörän ihan oikeeseen ympäristöön, mutta itse en tämmöistä löytänyt.

MJayy
16.02.2021, 14.34
Itselläni kanssa pyörän hankinta edessä ja budjettina 4-5ke. Oma valintani tulee tapahtumaan Stereo Hybrid 140 HPC SL 625 tai Canyon Neuron:On välillä. Näidin olen päätynyt, koska molemmat pyörät tuntuu olevan kohtuu suosittuja, joten hirveesti vikaan ei voi mennä. Boschin moottoria en ole päässyt testaamaan. EP8 olen pikaisesti päässyt kokeilemaan. Parkkipaikkakikkailussa tuntui potkua riittävän EP-8 moottorissakin aivan riittävästi. Pieni kysymysmerkki on moottorin "säksätys", josta kuulee mainittavan youtube videoilla, mutta itse en osannut erottaa tätä tällä koeajolla. Toinen miinus ilmeisesti hieman suurempi kulutus verrattuna bosch moottoriin, mutta tästäkään en ole ihan luotettavia testejä lukenut, ja paljon tällä normaali rymistelyssä on merkitystä. Cuben pyörä omaan silmään tyylikkäämpi, mutta toki hintaa tuolla versiolla noin 4550-5000e riippuen mistä ostaa. Onko tiedossä pk-seudulla missä pääsis kokeilemaan boschin uusinta moottoria, vuokraamo ois paras niin sais pyörän ihan oikeeseen ympäristöön, mutta itse en tämmöistä löytänyt.

Tuo 140 SL oli itselläni myös haaveissa, mutta budjetin puolesta ei taivu mitenkään ja johonkin tuo raja on kuitenkin vedettävä. Toki voisi olla mahdollista Saksasta tarjouksesta saada budjettiin, mutta en viitsi jäädä kärkkymään tarjouksia. Itsekään en pääkaupunkiseudulta ole löytänyt paikkoja missä näitä juurikaan olisi vuokrattavissa, tuon yhden paikan onneksi löysin missä tuon Canyonin pääsee vuokraamaan ja kokeilemaan.

hece
16.02.2021, 15.15
Läski kannattaa varmaan lumien aikaan myydä (ellei itse halua niistä nauttia) mutta pitäisin toisesta pyörästä tiukasti kiinni kunnes uusi käsissä. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmat pyörätoimitukset näinä aikoina. Ensi keväällä/kesällä pääset taatusti vanhasta pyörästä nopeasti eroon.

Santtu75
16.02.2021, 16.35
Onko tiedossä pk-seudulla missä pääsis kokeilemaan boschin uusinta moottoria, vuokraamo ois paras niin sais pyörän ihan oikeeseen ympäristöön, mutta itse en tämmöistä löytänyt.

Lahdesta ainakin löytyisi vuokraamosta (jos kyseinen mainostus sallittu) vuosimallin 2020 Cubet, Stereo Hybrid 140 HPC SL (koko M/18") ja Stereo Hybrid 120 Race (koko L/20"), jotka siis ovat varustettuina Bosch:n 4Gen moottorilla.
https://kitetirri.johku.com/fi_FI/sahkopyora-vuokraus-etujoustolla-lahti-maastopyoraily-singletrail
Itse olen kyseisen vuokraamon palveluita muutamaan kertaan käyttänyt ja voin suositella palvelua.
Vuokraus talvella ensisijaisesti Tapanilan hiihtomajan parkkipaikalla josta lähtee nuo Salpausselkä Trail:s maastoliikuntapolut joilla pääsee vuokrapyöriä testaamaan "oikeissa olosuhteissa".
https://www.lahti.fi/vapaa-aika/luonto-ja-aktiviteetit/maastoliikuntapolut/

Pekuri
19.02.2021, 13.17
Onko foorumilaisilla kokemuksia Univegan sähköpyöristä? Bike-discountista törmäsin tähän:

https://www.bike-discount.de/en/univega-vision-s-3.5?number=20100164-40258364&c=22741

Olenko ihan hakoteillä, jos sanon, että pyörän kokoonpano vaikuttaa hämmentävän laadukkaalta suhteessa hintaan? Akku tosin ei ole järin suuri. Onko tässä jokin koira haudattuna? +500€ pyörään saisi lisäakun, eli se on tulevaisuuden optio.

Onko bike-discountin takuiden kanssa ollut ongelmia?

27,5+ houkuttelisi sikäli, että autotallista löytyy jo toiset kiekot Ice Spikereillä. Maasto- ja työmatka-ajo tähtäimessä.

Votkins
19.02.2021, 13.35
Onko foorumilaisilla kokemuksia Univegan sähköpyöristä? Bike-discountista törmäsin tähän:

https://www.bike-discount.de/en/univega-vision-s-3.5?number=20100164-40258364&c=22741

Olenko ihan hakoteillä, jos sanon, että pyörän kokoonpano vaikuttaa hämmentävän laadukkaalta suhteessa hintaan? Akku tosin ei ole järin suuri. Onko tässä jokin koira haudattuna? +500€ pyörään saisi lisäakun, eli se on tulevaisuuden optio.

27,5+ houkuttelisi sikäli, että autotallista löytyy jo toiset kiekot Ice Spikereillä. Maasto- ja työmatka-ajo tähtäimessä.

Joustot ja akku on melko maltillisia, mutta niin on kyllä hintakin. Moottori on vanha, mutta edelleen hinta on hyvin edullinen. Varmaan voi pohtia, että alkaako jompi kumpi ominaisuus hiertämään. Itselle en vaihtaisi mistään hinnasta nykyisen Boschin systeemissä 625wh akkua yhtään pienemmäksi.

ruuduntakaa
19.02.2021, 14.05
Mä hankin yleispyöräks Cube Stereo Hybrid 120 Pro Allroad (https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_120_pro_allroad_500_2021_sahkop yora.html)in. Viikon vasta ollu mut vaikuttaa oikein hyvälle hankinnalle. Käyttö työmatkaa ja rauhallista setämies polkuajoa ympäri vuoden.
Poluilla jos enemmän alan viihtymään hämärällä niin etutuikku pitää kyllä vaihtaa Lupinen SL X (https://www.lupine.de/products/e-bike-lights/sl-x/sl-x-(25km-h)):ään.

Santtu75
19.02.2021, 14.20

Näyttäisi olevan tarjolla vain yhtä runkokokoa (M) ja iso alennus niin viittaisi että myydään 2020 vuoden mallivarastoa pois hyvällä hinnalla.

Jos jotain negatiivista pitäisi poimia niin tosiaan pieni akku (378Wh), maltillisehko jousto tämän päivän "standarteihin (100mm) ja vanhanko vaihdesarja (10s.).
Mutta tosiaan kokonaisuutena mielestäni erittäin hyvällä hinta-laatusuhteella mikäli tuo ainoa saatavilla oleva koko osuu itselle.

PuMan
19.02.2021, 17.40
Itse tuli myös pitkään syksyllä jahkailtua ekan sähkärin hankintaa ja hinta haarukka oli 4-5tk€. Tykästyin jotenkin noihin Cuben mankeleihin ja itsellä oli aluksi tarkoitus ostaa Stereo Hybrid 140 SL:ä, mutta sain vähän venytettyä budjettia ja hankin sitten kuitenkin saman fillarin TM version. Pyörän hommasin ihan täältä Suomesta Rtechiltä (jossa muuten loistava palvelu) ja sain sen käsiini vuoden vaihteessa. Paljoa ei sillä ole vielä tullut ajeltua, kun en niin talvipyöräilystä välitä mutta kyllä ensi vaikutelmat saavat naamalle muikea ilmeen. Onneksi tuli tuo silloin tilattua, kun on näköjään pari sataa tuosta taas hinnat nousseet + sain mieluisan fillarin kevääksi ajoissa varmasti.
Täytyy tunnustaa että tulihan noita pyöriä myös ulkomailta katseltua, mutta koin sen niin että mielummin jätän nuo rahat kotimaahan kuin ulkomaille. Olisin varmaan pari sataa säästänyt, mutta mahdollisessa ongelma tilanteessa on varmasti helpompaa toimia.

MJayy
19.02.2021, 21.33
Lähinnä mietin, että saako tuohon varaosia vielä parin vuoden päästä. Ja pyörä on kuitenkin julkaistu jo 2018, niin kuinka paljon nämä järjestelmät ovat siitä kehittyneet, että ostaako tuossa jo valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa..

Liikkeelle / maahantuojalle (Classicbike) pääsen kyllä kotoa hyvin kulkemaan, niin sen puoleen ongelmaa ei ole.

Tänään kävin pyörää kokeilemassa liikkeessä ja sen verran hyvältä tuntui ja istui koko itselle että tästä oli kauppoja väännettävä. Hinnassakin kuitenkin sen verran eroa uusiin malleihin, että samaan rahaan sain mahdutettua helposti kaikki tarvittavat lisävarusteet nastarenkaista lähtien. Ja osien puolesta on nyt ainakin laatua. Sähköjärjestelmän osalta olen itse ehkä onneksi tietämätön uusien mallien toimivuudesta, niin en osannut niitä tuohon verrata. Ja isona hyötynä se, että tuon saan ensi viikolla ajoon, malttamattomuus ajoi nyt sitten kuitenkin voittoon. Ulkonäön puolesta ei osu aivan omaan makuhermoon, mutta tuo nyt on onneksi itsekin muokattavissa melko helposti. L-kokoisia on liikkeellä vielä jäljellä jokunen mitä juttelin, jos jotakin muuta tämä pyörä kiinnostaa.

MJayy
23.02.2021, 20.41
Tänään kävin pyörää kokeilemassa liikkeessä ja sen verran hyvältä tuntui ja istui koko itselle että tästä oli kauppoja väännettävä. Hinnassakin kuitenkin sen verran eroa uusiin malleihin, että samaan rahaan sain mahdutettua helposti kaikki tarvittavat lisävarusteet nastarenkaista lähtien. Ja osien puolesta on nyt ainakin laatua. Sähköjärjestelmän osalta olen itse ehkä onneksi tietämätön uusien mallien toimivuudesta, niin en osannut niitä tuohon verrata. Ja isona hyötynä se, että tuon saan ensi viikolla ajoon, malttamattomuus ajoi nyt sitten kuitenkin voittoon. Ulkonäön puolesta ei osu aivan omaan makuhermoon, mutta tuo nyt on onneksi itsekin muokattavissa melko helposti. L-kokoisia on liikkeellä vielä jäljellä jokunen mitä juttelin, jos jotakin muuta tämä pyörä kiinnostaa.Ai saakeli että oli hienoa ajella liikkeeltä kotiin ensimmäinen matka pyörällä. Noin 15km jääsateessa yhtä hymyilyä koko matka. Sitten vain tutustumaan laitokseen tarkemmin tämä ilta. Ja vihreät tarrat pois kaikki mitä lähtee ja sitten mittailemaan mustien runkosuojatarrojen kokoa, että saisi vielä neutraalimman näköiseksi.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210223/7698fdf118102dd662d0e13863071c40.jpg

juppeli
04.12.2022, 10.03
Millaisia kokemuksia on täpärällä ajosta pyörätie olosuhteissa. Itsellä tulisi varmasti myös tätä alustaa jonkin verran, onko joustoista haittaa ja jos on niin jousituksen lukituksen vaikutus.

putkitunnus
04.12.2022, 10.55
En ole huomannut joustosta haittaa olevan. Sähkötäpärillä en viitsi edes napsauttaa takaiskaria Firm-asentoon siirtymillä.