PDA

Näytä tavallinen näkymä : Navigointimittari älylaitetumpelolle



TZFO
09.02.2021, 15.31
Hei kaikki, tarvitsisin apua helppokäyttöisen navigointiin sopivan mittarin hankintaan.

Minulla on tosiaan kaikenlaisiin tietokoneisiin ja (teko)älypuhelimiin viha/rakkaussuhde joka on molemminpuolinen. Olen lueskellut jotain Garmin ketjuja ja kauhistellut kaikenlaisia päivitys yms. ongelmia.

Asioita, jotka voisivat olla kivoja mittarissa:
- Tutka/valosysteemi taakse. Onko mahdollisuutta muissa kuin Garminissa?
- VeloVieverin käyttö taitaa onnistua merkistä riippumatta. Onkohan kovin vaikeaa?
- Nousu/lasku jyrkkyyden näyttö prosentteina voisi olla hauska tieto.
- Kadenssi. Taitaa onnistua kaikissa lisäanturilla?
- Perusjutut kai löytyy mistä vain. Eli nopeudet, keskarit, kokonaismatkat (monta pyörää) yms.
- Ja ehkä tärkeimpänä helpot ja selkeät kartta ohjelmat.

Tarpeettomia asioita mittarissa:
- Sykkeen mittausta en tarvitse. Onneksi mittareita myydään myös ilman sykevyötä. Mutta perustuuko näiden laitteiden koko toiminta-ajatus sykkeen mittaukseen perustuviin asioihin?
- Tehonmittaustiedot. Liittyy kai suoraan tuohon sykkeeseen. Koska en kilpaile enkä harjoittele tavoitteellisesti nuo ovat minulle turhia tietoja.
- Yhteys puhelimeen. En todellakaan halua kesken lenkin nähdä mittarista jotain viestiä tai soittoyritystä. Puhelin voi olla mukana mykistettynä siltä varalta, että varasisäkumit loppuu kesken.
- Todennäköisesti en edes tiedä mitä kaikkea, jonka olemassaolosta en tiedä näissä laitteissa on.

Toivoisin suosituksia erityisesti helppokäyttöisyyteen perustuen. En tosiaan tykkää mistään päivitystouhuista enkä työläistä alkuvalmisteluista. Homman pitää toimia niin, että mittari tankoon ja menoksi. Ja jos on tarkoitus etukäteen suunnitella reitti mittariin niin sen pitää olla todella helppoa. Hinta ei ole tärkein asia valinnassa. Käytettykin on mahdollinen, ehkä jopa hyvä jos siihen on edellinen omistaja ladannut Pirkanmaan kartat valmiiksi. Saa myös sanoa suoraan, että ota paperikartta taskuun ja unohda älymittarit, en siitä loukkaannu. Puhelimen laittoa tankoon kartaksi ei kannata ehdottaa. Sehän voi vaikka soida (hymiö) ja nykyinen omenapuhelin sammuu heti jos lämpö on alle +15 ja tuulee pohjoisesta (surunaama)

Kiitoksia etukäteen vastaajille. Tämä ei ole mikään trolli vaikka laitoin pari loppukevennystä.

Pohje
10.02.2021, 10.36
alkuvalmisteluista.......... Homman pitää toimia niin, että mittari tankoon ja menoksi...............

Et siis voi käyttää mitään olemassa olevaa mittaria.
Hommaa joku tukeva teline puhelimelle (ei kiinalainen halpis) ja mene sillä.
Ehkä virtapankki vielä kiinni siihen.
Käytät vaikka stravan tallenninta suorituksien ja karttojen seurantaan.

Muuten olisin suositellut jotain kosketusnäytöllistä, esim garmin edge 830.
Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia päivityksien suhteen 530-versiossa, jossa ei ole kosketusnäyttöä.
Mutta se vaatii puhelimeen garmin connect-apin, mikä on tosi kusinen verrattuna esim polarin tai suunnon vastaaviin appeihin.
Kyllä sieltä apista paljon löytyy tietoa, mutta käyttöjärjestelmä on jostain 90-luvulta.

Toinen suositus olisi ollut wahoo element bolt, mutta sekin vaatii yhteyden puhelimeen.

Haluat velovieveriä, kadenssianturia ynnä muuta, mutta kaikki pitäisi olla taiottuna jo valmiiksi pyörätietokoneeseen?

pviitane
10.02.2021, 11.16
Mulla on omaa kokemusta ainoastaan Garmineista (Edge 830), mutta siltä pohjalta voisin todeta:- Valo/tutkaysteemit toimivat myös Wahoon ajotietokoneissa
- Kaikki haluamasi perustiedot / näytöt löytyvät. Jos tarkoitat kokonaismatkalla eri pyörille kertyvien määrien seurantaa (esim. huoltojen vuoksi) tapahtuu se sovelluksessa (Garmin Connect) tai ehkä helpommin Stravassa, jonka tarvitset joka tapauksessa Veloviewerin vuoksi.
- Laitteen yhteys puhelimeen on käytännössä pakollinen, mutta voit laittaa kaikki notifikaatiot pois päältä niin saat ajaa rauhassa. Puhelinta ei ole pakko pitää lenkillä mukana, mutta tietojen siirtoa varten yhteys tarvitaan; navigointi ja kartat toimivat tietysti ilman mukana olevaa puhelinta.
- Karttojen helppous ja selkeys on vähän niin ja näin, jos vertailukohtana pidetään puhelimen karttasovelluksia. Kyllähän niillä toki pärjää ja jos on navigointi / reititys päällä, osaa perille. Garminilla on vähän taipumusta opastaa tekemään ylimääräisiä kadun ylityksiä, koska navigointi perustuu reittien suosioon.
- Garminissa on Euroopan laajuinen pyöräilykartta, joka päivittyy säännöllisesti (laite pitää kytkeä tietokoneeseen) ja Pirkanmaan alueella on ihan hyvin pitänyt paikkansa.
- Alkuvalmistelujen osalta Garmin on mielestäni vaivaton, kun käyttöönotto on tehty ja ajon aikana näytettävät datakentät on etukäteen valittu tarpeiden mukaan. Reititys ei ole pakollinen, mutta sen voi tehdä puhelimella etukäteen ja siirtää laitteeseen. Samoin laitteelta voi pyytää lenkkiehdotuksia, esim. tästä pisteestä 30 km lenkki.
- Laitteen toiminta-ajatus ei perustuu sykkeeseen ja sen mittaamiseen. Pitää kuitenkin huomioida, että nämä laitteet ovat ensisijaisesti sensorialustoja, jotka mittaavat suoritusta eri anturein ja yhdistävät tiedot analysointia varten. En siis pidä niitä varsinaisesti navigaattoreina tai nopeusmittareina.
Garmin-keskusteluissa nousee aina ongelmat (päivitykset) esille, varmaan siksi että eihän kukaan kirjoita normaalista toiminnasta. Mulla on kokemusta parista kellosta ja yhdestä ajotietokoneesta - ei ongelmia.

imartika
10.02.2021, 18.59
Itsellä ollut nyt muutaman päivä Hammerhead Karoo 2, vaikuttaa alustavasti ihan ok välineeltä. Tuli korvaamaan aikansa eläneen Garmin 820:n. Garminin tutkat saa paritettua, puhelin ei ole pakollinen. Reitit voi tehdä vaikka Stravassa jne. No saas nähdä mikä mieli kun saa lenkkejä alle.

stumpe
09.05.2021, 23.07
Mikäs on paras pyöränavi, kun toiveena

-iso näyttö, 3 tuumaa ja yli
-hyvä akunkesto, 20t tai yli

En tarvitse mitään hienouksia. Kunhan voin ladata reittejä ja nähdä lenkin kilsat ja keskarin, olen tyytyväinen. Tuntuu vähän tyhmältä maksaa 600e garmin 1030, kun en tarvitse puoliakaan ominaisuuksista.

nure
10.05.2021, 11.03
Wahoo Element Bolt itsellä toiminut ja täyttää kaikki tarpeet olematta kovinkaan monimutkainen.