PDA

Näytä tavallinen näkymä : GZR Dominanc-e 2.0



Samulisatunen
09.11.2020, 08.06
GZR Dominanc-e 2.0 säköfätin omistajien kokemuksia, huomioita ja vinkkejä pyörään liittyen

Samulisatunen
09.11.2020, 09.02
Mulle tuli tällänen Tunturi eMaxin ja luomutäpärin jälkeen. Takaisin siis sähköön ja läskiin! Hyvin ajaa täpärin asiaa kun pitää rengaspaineet matalina ja kun jaksaa vaan välillä vähän polkimille nousta pahimmissa paikoissa. Ja sähkö taas laskee noita sykepiikkejä siedettävämmälle tasolle tuolla harjussa ylämäkialamäkiylämäki-ajossa, jolloin luonnostakin taas pystyy vähän nauttimaan👌😎

Brandin hissitolppa tuli heti asennettua. Vaijerin veto moottorin alta oli helppoa, suosittelen jokaiselle! Muuttuu ajamisen luonne maastossa täysin💪

Boschin powerpack 500 akku ”kuoli” 200km jälkeen😳. Se käytettiin diagnoosissa ja verkkokauppa hoiti takuuhomman mallikkaasti👌. Näitä kuulemma välillä menee, mutta myyntimääriin nähden marginaalinen ongelma.

Alkuperäinen satula on omaan perseeseen perseestä. Uusia istuimia tässä siis testaillaan.. Täähän on niin yksilöllinen juttu..

Noita renkaita olen pohtinut pitäisikö eteen heittää leveämpää, 4,8” kumia vai onko sillä sitten mitään käytännön hyötyä🤔. Onko kukaan saanut taakse mahtumaan yhtään leveempää? 4,4”?

Onko tietoa mistä tehtaalta tää pyörä verkkokaupalle tulee? Eikös tää GZR ihan verkkiksen oma teippaustuote ole?

Omassa mettässä ajellessa nopeutta vois olla kyllä hieman enemmänkin🤔 Speedbox 3 kuulemma on jotenkin tässä boschin päivitetyssäkin gen 4:ssa pelaillu?
Mutta takuuthan siinä sitten menee.. Tuo pitää pohtia huolella.. Kokemuksia?

Santtu75
09.02.2021, 19.20
Ketjua häipyi välistä pois, mutta hieman "päivitystä" oman pyörän kohdalta.Itselläni myös "kuoli" tuo Bosch:n powerpack 500 akku aivan yht-äkkisesti, kilometrejä siinä vaiheessa reilut 300km. voisi olettaa että koska tuota on tapahtunut useammankin kyseisen mallin akulle ja muuten en ole isommin kyseisestä ongelmasta akkumallin kohdalla kuullut, niin Bosch:lta on mennyt tuonne "GZR:n tehtaalle" (siis ilmeisesti Corratec:n tehtaalle, koska Bosch:n sivut tunnistavat kyseisen pyörän Corratec:na ja kyseisesen valmistajan teipit löytyy mm. Kiox:n ohjaimesta) varmaankin jonkinlainen "maanantai erä" akkuja.Joku 4-5viikkoa sai odotella uutta akkua Verkkokaupalta, ennen kuin tuli, mutta ei onneksi aiheuttanut katkosta ajamiseen, kun pari vastaavaa 400:sta akkua on jo valmiiksi toisessa pyörässä mistä voi "lainata".Kyseisen pyörän alkuperäinen satula ei käynyt omalle takapuolelle ollenkaan, vaan se meni vaihtoon ja samalla tuli asennettua myös hissitolppa pyörään, huomatta parannus entiseen.Muuten oikein tyytyväinen pyörään, pyörällä nyt kilometrejä takana noin 700km.

Santtu75
21.02.2021, 11.52
Nostetaan ketjua ylös, josko saisi mallin osalta samanlaista keskustelua aikaiseksi kuin tuossa muutaman muun mallin osalta käydään.
Nykyiset käyttäjät voivat kertoa omia kokemuksiaan pyörästä ja mallista kiinnostuneet voisivat kysellä lisää (Verkkokauppa.com näyttäisi ilmoittavan että ensikuussa olisi tulossa seuraava satsi toimitukseen).

Niille joille markki/malli ei ole tuttu, niin kyseinen GZR Dominanc-e 2.0 Verkkokauppa.com "teippausmerkki" joka vaikuttaisi taustatiedoista päätellen olevan saksalaisen Corratec:n valmiste.
Pyörähän on koottu suhteellisen hyvistä komponenteista. Moottorina toimii Bosch:n Performance 4Gen.+Kiox ohjain ja akkuna Powerpack 500. Keulasta löytyy Manotou Mastodon, vaihteina Shimanon XT 11s. ja jarruina Shimamon Deore M520 nelimäntäjarrut 203mm levyillä.
Kokovaihtoehtoja pyörästä löytyy vain 19" runkoko muita ei ole. Itse 180cm. pitkä ja ihan passelilta tuntuu omalla kohdallani kyseinen koko.

Ohessa kuva omasta pyörästäni, mitä on päivitetty Neatt:n 150mm hissitolpalla ja Raversen AM satulalla.

https://img.aijaa.com/m/00757/14941609.jpg (https://aijaa.com/GyDou0)

Pyörässä kilometrejä takana nyt vajaat 900km. ja tuota akku-ongelmaa (Poverpack meni "mykäksi" ja vaihdettiin verkkokauppa.com toimesta uuteen, akun teippejä vieläkin odotan) lukuunottamatta mitään isompaa/ihmeellisempää pyörässä normaalien huoltojen lisäksi ole tarvinnut tehdä (ketjut vaihdettu uusiin jo tuossa 600km. kohdalla kun venymä alkoi olemaan 0.5%:n paikkeilla).
Pyörän kapeahko (4.0) rengastus tietysti saattaa olla ongelma joillekkin, mutta itse olen isoimman osan ajoista selvittänyt kyseisellä rengastuksella ihan hyvin, tietysti leveämpi rengas olisi aina tietyissä tilanteissa paikoillaan. Eteen saisikin leveämmän renkaan vaihdettua, taakse hieman ongelmallisempaa ketjulinjan takia, mutta on henkilöitä jotka ovat sanoneet että taaksekkin saisi mahtumaan 4.4" renkaan.

Katsotaan saadaankö mallista herätettyä keskustelua.

Sähköpatu
22.02.2021, 07.23
Hyvää tietoa pyörästä Santtu, kiitos päivityksestä.

Itse tosiaan tilasin pyörät tammikuun alussa, mutta ei ole vieläkään tulleet. Kuten ennen foorumin black outia totesit oli maalin kanssa ollut jotain ongelmaa, joten hommasin sellaisen kirkkaan suojalakan ja aion sillä sprayata molemmat rungot ennen kasausta. Satulat menee vaihtoon ja jossain välissä pitää hissitolppa hommata.

Jos näen oikein veit hissitolpan vaierin tuolta rungon alaosasta, sieltä ilmeisesti sai vaijerin kiinni hyvin?

Santtu75
22.02.2021, 10.40
Jos näen oikein veit hissitolpan vaierin tuolta rungon alaosasta, sieltä ilmeisesti sai vaijerin kiinni hyvin?

Hommasin pienen pussillisen kuvassa näkyviä kaapelikiinnikkeitä

https://img.aijaa.com/m/00734/14941850.jpg (https://aijaa.com/kcm4H5)


Hissitolpan vaijerille valmis ulostulopaikka.
Kaapelikiinnikkeet kiinni valmiisiin kiinnityspultteihin (yhden laitoin tuonne "lokasuojan" kiinnityksen alle).
Viimeisenä kiinnikkeenä sitten eräs hieman spesiaalimpi nippusidekiinnike, jolla sain kaapelin ohjautumaan sopivaan kulmaan liipaisimeen nähden.

https://img.aijaa.com/m/00409/14941851.jpg (https://aijaa.com/CzmkwH)

https://img.aijaa.com/m/00574/14941853.jpg (https://aijaa.com/cC1UnE)

https://img.aijaa.com/m/00333/14941854.jpg (https://aijaa.com/I1Kjw7)

Sähköpatu
05.03.2021, 15.30
Pari viikkoa koittanut saada selville toimitusaikaa, nyt tänään sain infoa että toimitusaika venyy hippasen. 8 viikkoa meni että aika tarkentui, mutta ilmeisesti on kuitenkin pyörät tulossa, jos tämä pitää kutinsa niin toimitusaika on n. 12 viikkoa, saas nähdä.

Kova on kysyntä sähköpyörille.

Travelkicking
06.03.2021, 13.09
Onkohan kukaan kokeillut, miten pitkälle avustus riittää retki- tai työmatkakäytössä hieman kovemmilla rengaspaineilla ?

Santtu75
06.03.2021, 13.29
Onkohan kukaan kokeillut, miten pitkälle avustus riittää retki- tai työmatkakäytössä hieman kovemmilla rengaspaineilla ?

Itsellä nuo maastolenkit talvella (pakkasta, lunta, matalat rengaspaineet= 0.4-0.5, keskimäääriset avustukset 50% emtb, 35% Tour ja 15% Turbo) ovat olleet jollain 30-40km. rangella.
Niin kyllähän jos on plussakeli, kova ajo-alusta sekä kovemmat paineet ja avustus pääosin Eco/Tour, niin kyllä rangen pitäisi olla reilusti yli 70km.
Mutta se on sanottava että oli paineet mitkä tahansa, niin tuon snow avalanche rengas on erittäin huonosti tasaisella kestopäällysteellä rullaava rengas, eli en kyllä välttämättä aivan pelkkään työmatka-ajoon kyseistä pyörää ottaisi, tai kaikki on makukysymyksiä, itse kyllä omasta pyörästäni olen tykännyt kokonaisuutena.

harald
06.03.2021, 13.57
En jättäisi pyörää ostamatta sen takia että alla olisi vääränmalliset renkaat. Kulutustavaraa, ja litkutuksen yhteydessä helppo vaihtaa. Jumbo Jimit alle niin kulkee.

Santtu75
06.03.2021, 14.58
En jättäisi pyörää ostamatta sen takia että alla olisi vääränmalliset renkaat. Kulutustavaraa, ja litkutuksen yhteydessä helppo vaihtaa. Jumbo Jimit alle niin kulkee.

Siinä olet kyllä täysin oikeassa.

Ambis
07.03.2021, 18.37
Joo itellä kans tällanen. Tykkään kyl kovasti, on vähän sellanen jokapaikan höylä.

Ostin Verkkiksen outletistä kovilla alennuksilla.

Olen kans kovasti harkinnut kumien vaihtoa tähän. Nuo ovat kaikessa muussa paitsi tuoreessa lumessa ihan super liukkaat, etenkin märässä ei-talvimaastossa. Mutta sit toisaalta noi rullaa taas hyvin. Ja eteen olen tosiaan harkinnut kans niin leveetä kun Mastodon vaan vetää. Taakse ei yhtään leveempää saa, suurimmalla rattaalla ketju menee aivan nappuloita hipoen.

Plussaa:
- Pystyputkessa dropperin kaapelin läpivientireikä (mulla 1:1 sama viris kun täällä aikasemmin kuvissa Brand X tolpalle)
- Rullaa mun mielestä tosi hyvin kovemmilla paineilla
- Toisin kun mun gen4 täpärissä (progressiv-e), tällä pärjää lähes poikkeuksetta Eco:lla (paitsi upottavassa lumessa Touria)
- Tajusin vasta kuukausien jälkeen hankinnasta, että tän XT-vaihtajavivussa on rapid fire myös toiseen suuntaan (pikkuvipu, menee kaks pykälää kun painaa pohjaan)
- Jarrut toimii kun unelma. Ovat todnäk XT-levyroottoreiden ansiota, koska kahdessa muussa pyörässä MT520:llä ei ole läheskään näin hyvä jarrutuntuma. (Eikä M8120 XT-jarruissa Progessa Centerline-levyillä)

Miinusta:
- Maali on aika kökköä, moottorin ympärillä on alueita jossa maalia selkeesti ohuemmalti, näkyy valkoinen pohjamaali vähän läpi
- Ei juomapullotelinepaikkaa, mutta sellasen sai helpolla kun Fidlock muutenkin käytössä.
- Hankala löytää hyvää etulokaria keulaan.

En oikeen saanut pyörässä ajoasentoa itselle sopivaksi kunnes laitoin tän:
https://larunpyora.com/tuote/ohjaustanko-pro-frs-800mm-40mm-nousu/
Kaapeleiden kanssa hieman tiukkaa, mut kyl tuo melkeen 180° kääntyy tanko molemmille puolille. Tää kun ei ole mulla "ykköspyörä" niin en jaksa niin murehtia, eikä tällä tule ajettua niin "kovaa" kun Progella. Siihen on tarkotus hakea samanlainen tanko (paitsi 20mm nousulla). Noi ton tangon rumat logot lähtee asetonilla tosi helposti pois.

Ikävin tapaus pyörän kanssa oli sellanen, että eturattaan spiderin lukkorengas moottorista pääsi löystymään ajossa. Onneksi Metroasema oli lähellä ja pääsin maitojunalla takasin kotiin. Mutta joutu sit tilaamaan sen kiristysavaimen ja momenttiavaimen et saa molemmista pyöristä ton hoidettua kuntoon itse jatkossa. Verkkis olis hoitanut kyllä takuuseen, mutta en jaksanut lähteä kuskaan pyörää hki toiselle puolen huoltoon. Parempi kun on itsellä työkalut.


https://imgur.com/RE8rmJg.jpg
https://imgur.com/RE8rmJg

Santtu75
07.03.2021, 18.51
Katsoin kuvasta että sinulla(kin) puuttuu nuo Oranssit raidat ja GZR tekstit sisältävät teipit akusta. Onko sinullakin akku mennyt takuuvaihtoon? (kuten itselläni ja vieläkin odottelen uuden akun tarroja).

harald
07.03.2021, 18.55
Eteen menee mudhugger, sitä saa vähän lämmitellä että se levenee tarpeeksi, ja tietenkin uudet reiät nippareille.

Ambis
07.03.2021, 19.03
Katsoin kuvasta että sinulla(kin) puuttuu nuo Oranssit raidat ja GZR tekstit sisältävät teipit akusta. Onko sinullakin akku mennyt takuuvaihtoon? (kuten itselläni ja vieläkin odottelen uuden akun tarroja).

Varmaan alkuperäisellä ostajalla, oli noin kun pyörän hommasin.

berkut
09.03.2021, 12.36
Tuosta Verkkiksen "teippausmerkistä" voisi pari kaveria ottaa nokkiinsa, koska kuulemma pyörä on heidän omaa suunnittelua ja ovat joutuneet maksaa kaikki siihen liittyvät testit. Kokoonpanotehdas, jossa niitä kasataan on osittain Corratecin omistama ja sen vuoksi esim. näytöistä löytyy takaa heidän tarra. Läskipyöräthän on jo pitkään ollut laskevana trendinä Saksassa, minkä vuoksi niitä ei moni ulkomainen valmistaja viitsi tehdä.

Santtu75
09.03.2021, 13.29
Tuosta Verkkiksen "teippausmerkistä" voisi pari kaveria ottaa nokkiinsa, koska kuulemma pyörä on heidän omaa suunnittelua ja ovat joutuneet maksaa kaikki siihen liittyvät testit. Kokoonpanotehdas, jossa niitä kasataan on osittain Corratecin omistama ja sen vuoksi esim. näytöistä löytyy takaa heidän tarra. Läskipyöräthän on jo pitkään ollut laskevana trendinä Saksassa, minkä vuoksi niitä ei moni ulkomainen valmistaja viitsi tehdä.

Tuo tosiaan taitaa olla ihan oikea tulkinta tuosta asiasta. Eli voisi ehkä paremminkin sanoa että kyseessä on yksilöllinen "alihankintatuote", kun kyseiselle mallille ei ole muiden valmistajien/merkkien osalta suoranaista 1:1 vastinetta olemassa, taikka itse en ainakaan sellaista ole onnistunut löytämään. Kuten osalle muista GZR malleista löytyy aivan selvä vastine toisen merkkisistä pyöristä
Mutta pyörästä löytyy laajoja toteutusratkaisuja jotka on otettu suoraan useammastakin olemassaolevasta Corratec:n eMtb malleista vuosita 2017-2019, ja niitä sitten jalostettu Fatbike pyörään soveltuviksi.

Ja nuo pyörän sähköosat ilmoittavat pyörän merkiksi "Corratec", niin ulkoisten teippien kuin sähköisten tietojen osalta, esim tuo Bosch:n eBike Connect sovellus kertoo tuon kyseisen pyörän merkiksi tosiaan Corratec (Ei GZR yms.).

Eli tosiaan oletuksellisesti suunniteltu samojen henkilöiden avustuksella kuin jotka ovat noita Corratec:ä suunnitelleet ja kasattu varmastikkin samassa paikassa ja osottain samoista osasarjoista kuin Corratec:n pyörätkin.

Santtu75
11.03.2021, 22.44
Varmaan alkuperäisellä ostajalla, oli noin kun pyörän hommasin.

Jos sattuu kiinnostamaan, niin tänäin on pitkän odotuksen jälkeen vihdoin ja viimein saapunut Verkkokaupan valikoimiin nuo GZR:n oranssit alkuperäiset akkuteipit. Vain reilun kaksi kuukautta alkuperäisestä aikataulusta myöhässä...7
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14897/qhcdk/Bosch-Dominanc-e-PowerPack-tarra?list=OZCYkRhob65hz11IhTw9I5ohXa5QnOHqTLI89SH u5hbdz3hsi49NSGoFiIxrk5pVAKS

Santtu75
13.03.2021, 00.30
Jos sattuu kiinnostamaan, niin tänäin on pitkän odotuksen jälkeen vihdoin ja viimein saapunut Verkkokaupan valikoimiin nuo GZR:n oranssit alkuperäiset akkuteipit. Vain reilun kaksi kuukautta alkuperäisestä aikataulusta myöhässä...7
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14897/qhcdk/Bosch-Dominanc-e-PowerPack-tarra?list=OZCYkRhob65hz11IhTw9I5ohXa5QnOHqTLI89SH u5hbdz3hsi49NSGoFiIxrk5pVAKS

Kyllä siinä pieni ulkonäkömuutos tuli, kun sai taas teipit akkuun...


https://img.aijaa.com/m/00403/14948536.jpg (https://aijaa.com/vKZp0X)https://img.aijaa.com/m/00904/14948537.jpg (https://aijaa.com/lIVxfH)

Ambis
03.04.2021, 22.45
No hitsi, kyllähän nuo paremmin hukuttaa tuon akun tohon runkoon.

Itse litkutin oman Domin renkaat hirvisäkki-teknologialla(tm) ja se muutti pyörän olemusta ihan todella radikaalisti.

Aikasemmin joutu ajaan 6-8 psi jotta sai sellasen metsäpoluilla mukautuvan renkaan, ilman sisäkumia 10psi:llä sai saman fiiliksen. Lisäksi pyörä tuntuu joka tavalla vain paremmalta nyt (plus säästäähän siinä noin 300g per pää painoa). On myös helpompi ja kevyempi polkea tasaisella kokonaan ilman avustusta.

Tarkoitus olis vaan vaihtaa Jumbo Jimit tilalle kun en noista orkkisrenkaista niin välitä.

Ambis
03.04.2021, 22.57
Top gear top tip lokarin suhteen :D Kyllästyin kun ei tähän löytynyt oikeen sopivaa lokaria kevään kura-aikaan, niin tein itse ja säästin :D Tollanen SKS lokari kahtia, etuosa normaalisti (tosin jatkettu gorilla teipillä leveämmäksi), ja alaosa pysyy kolmella nipparilla. Ei osu runkoon bottom outissa eikä lepata kiinni renkaaseen. Ulkonäkö 0/5, toiminta 5/5.

https://i.imgur.com/HEYFJoQm.jpg

Santtu75
03.04.2021, 23.29
Top gear top tip lokarin suhteen :D Kyllästyin kun ei tähän löytynyt oikeen sopivaa lokaria kevään kura-aikaan, niin tein itse ja säästin :D Tollanen SKS lokari kahtia, etuosa normaalisti (tosin jatkettu gorilla teipillä leveämmäksi), ja alaosa pysyy kolmella nipparilla. Ei osu runkoon bottom outissa eikä lepata kiinni renkaaseen. Ulkonäkö 0/5, toiminta 5/5.

https://i.imgur.com/HEYFJoQm.jpg

Siis omaan makuuni tuo kyseinen "viritys" on Ulkonäöllisesti vähintään 3/5, itse myös mietin jotain sopivia lokasuojia, mutta ei sitten tullut hommattua, kun talvikelien muututtua loska/vesikeleiksi, aloin ajamaan toisella pyörällä mistä löytyy lokasuojat jo olemasta.

Santtu75
06.04.2021, 23.16
Näyttäisi Verkkokaupallekkin lopulta ilmestyneen Deminanc-e 2.0:a myyntiin, 19kpl olisi tämän hetken varastosaldo ja 100€:lla näyttäisi hinta nouseen 3390€ -> 3490€
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62236/mfvfq/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19?gclid=EAIaIQobChMI1bqA-Lbq7wIVxZp3Ch2aswCHEAEYASACEgJ4OPD_BwE

Kuminauha
07.04.2021, 06.24
Tässä fättilokareita hyväksi todeltulta valmistajalta.

Eteen:
https://www.themudhugger.co.uk/collections/fatbikes-size/products/fathugger?variant=39979066886

Taakse:
https://www.themudhugger.co.uk/collections/fatbikes-size/products/29er-rear-mudhugger?variant=36083501958
+
https://www.themudhugger.co.uk/collections/fatbikes-size/products/fat-hugger-rear-extender?variant=36086353926

Santtu75
13.04.2021, 17.39
Näyttäisi Verkkokaupallekkin lopulta ilmestyneen Deminanc-e 2.0:a myyntiin, 19kpl olisi tämän hetken varastosaldo ja 100€:lla näyttäisi hinta nouseen 3390€ -> 3490€
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62236/mfvfq/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19?gclid=EAIaIQobChMI1bqA-Lbq7wIVxZp3Ch2aswCHEAEYASACEgJ4OPD_BwE


Näyttäisi verkkokaupan varastosaldo olevan enään 3kpl, eli mikäli joku suunnittelee kyseisen pyörän ostoa, niin varmastikkin kannattaa tilaus tehdä tänäin jos meinaa pyörän saada lähiaikoina.

Santtu75
14.04.2021, 10.17
Näyttäisi verkkokaupan varastosaldo olevan enään 3kpl, eli mikäli joku suunnittelee kyseisen pyörän ostoa, niin varmastikkin kannattaa tilaus tehdä tänäin jos meinaa pyörän saada lähiaikoina.

Nyt myyty saldo loppuun ja malli hävinnyt kokonaan Verkkokaupan listalta.
Saa nähdä palaako vielä takaisin vai onko noiden alihankintatehtaiden kapasiteetti niin tiukoilla että ei vain saa tuotteita vaikka Verkkokauppa niitä vielä haluaisikin.

apos
10.05.2021, 13.03
Onko muilla kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta seuraavasta. Reilun sadan kilometrin jälkeen suurimmilla vaihteilla ei voi enää ajaa kun ketju "pomppii". Oire vain pahenee koko ajan. Mikään säätöongelma ei ole kyseessä (huoltoliikkeessä käytetty). Huoltoliikkeestä ymmärsin että muillakin ollut vastaavaa ongelmaa. Olisiko tämän viimeisen myydyn erän kanssa joku ongelma...?

Santtu75
10.05.2021, 14.37
Onko muilla kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta seuraavasta. Reilun sadan kilometrin jälkeen suurimmilla vaihteilla ei voi enää ajaa kun ketju "pomppii". Oire vain pahenee koko ajan. Mikään säätöongelma ei ole kyseessä (huoltoliikkeessä käytetty). Huoltoliikkeestä ymmärsin että muillakin ollut vastaavaa ongelmaa. Olisiko tämän viimeisen myydyn erän kanssa joku ongelma...?

Varmistetaan vielä ensin että tarkoitatko "suurimmalla vaihteella" isointa vaiko pienintä takaratasta? (näissä kun on välillä ollut tulkinta-ongelmia keskustelijoista riippuen.
Ja mitä tuo "pomppiminen" käytännössä tarkoittaa, vaihtaa toiselle rattaalle miten ilmenee sekä minkälaisissa tilanteissa?

Itsellä (viimevuoden loppupuolla ostettu) nuo XT vaihteet kun ovat toimineet erittäin hyvin (mitä nyt yksi "kellahdus" kyljelleen talvella aiheutti pienen takavaihtajan säätötarpeen)

apos
10.05.2021, 14.48
Tarkoitan pienimpiä rattaita. Pienimmällä rattaalla ei käytänössä pysty käyttämään polkemiseen ollenkaan voimaa, kun ketju rutisee ja hyppii pois rattaalta. Rengas ylhäällä pukilla ollessa vaihteet vaihtuu sujuvasti ja ongelmitta. Säädöt laitettu kohdilleen merkkihuollossa varmuuden vuoksi, kun usko omiin säätöihin ei ollut enää riittävä. Eli ongelma ilmenee heti kun vaihtaa pienimmälle rattaalle ja yrittää polkea. Ilmenee lisääntyvässä määrin myös toiseksi pienimmällä rattaalla, eli oire pahenee pikkuhiljaa.


Varmistetaan vielä ensin että tarkoitatko "suurimmalla vaihteella" isointa vaiko pienintä takaratasta? (näissä kun on välillä ollut tulkinta-ongelmia keskustelijoista riippuen.
Ja mitä tuo "pomppiminen" käytännössä tarkoittaa, vaihtaa toiselle rattaalle miten ilmenee sekä minkälaisissa tilanteissa?

Itsellä (viimevuoden loppupuolla ostettu) nuo XT vaihteet kun ovat toimineet erittäin hyvin (mitä nyt yksi "kellahdus" kyljelleen talvella aiheutti pienen takavaihtajan säätötarpeen)

Santtu75
10.05.2021, 14.59
Löytyisikö näistä keskusteluista apua?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62639-10-pakka-hypp%C3%A4%C3%A4-rattaiden-yli

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62393-Suurin-vaihde-p%C3%A4tkii-pomppii

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62359-Vaihde-%E2%80%9Dp%C3%A4tkii%E2%80%9D

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62233-Ketju-hyppii-12-vaihteella


Katso löytyisikö näistä ketjuista mitään sopivia asioita, vaikka käynyt huollossa niin silti se ei valitettavasti tarkoita että vaihteen säädöt olisivat oikeasti kunnossa.

Mutta joo, keskusteluista poimittua
-Ketjut liian löysällä, liian pitkät (itselläni esim. toisesta pyörästä jouduttiin ihan uutena napsaisemaan yksi lenkkipari pois että saatiin vaihteet toimimaan kuten piti).
-Onko vaihteet sittenkään ihan säädöissää?
-Näyttääkö pienein ratas päällepäin aivan kunnossa olevalta
-Onko vaihteensiirtäjä suorassa.
-Vaikuttaako ketjulinja siltä kuin sen oikeasti pitäisi (oletettavasti) olla

Tuo 11s. XT vaihteisto kun on oikeasti hyvä ja laadukas vaihtoisto, että tuosta ei kyseisiä vikoja pitäisi olla (kun on kaikki kunnossa).

Ota vaikka muutama kuva sivusta ja ketjulinjan suuntaisesti kun vaihde on pienemmällä rattaalla, niin voin hieman verrata sitä vaikka oman pyöräni näkymään kun pääsen kotiin.

Ja laske ihan varmuudenvuoksi moniko lenkkinen ketju sinulla on pyörässä (ole tarkka että lasket oikean määrän, aloita vaikka ketjulukosta jompaan kumpaan suuntaan ja laske kahteen otteeseen että varmasti on oikein).

harald
10.05.2021, 15.17
Arvaan että liian pitkä ketju, sama ongelma oli omassa emaxissa. Kuva vaihtajasta oikealta sivulta kun suurin vaihde on päällä kertoo paljon. Jos rissojen akselit ovat vaakatasossa vaihtajan kyky pitää ketju kireänä on menetetty.

MRe
10.05.2021, 15.56
^Mulla oli Meridassa tehtaan jäljiltä ketju ainakin yhden välin liian pitkä. Lyhensin sen heti kärkeen ja nyt mietin, että olisiko vielä varaa nipistää toinen. Toisaalta liian tiukallekaan ei 12sp -vaihteistossa kannata ketjua vetää, ettei sitten pauku kun vaihtaa pienimmälle (eli suurimmalle takarattaalle). Alkaa nämä 12sp-vaihteistot olemaan häkkien toiminnan rajoilla. En ole mittaillut, että onko 12sp takavaihtajassa pidempi häkki kuin 11sp.

apos
10.05.2021, 19.27
Kiitos vinkeistä. Sopiiko tuo liian pitkä ketju ongelma kuvaan silloin, kun ensimmäiset 100-150km meni ongelmitta ja sen jälkeen ongelmia ilmeni nopeasti ja pahenee koko ajan?

Pitää huomenna katsastella pyörää lisää ja laittaa kuvia tänne..

Koivu89
10.05.2021, 19.31
Kyllä. On ilmennyt juurikin samaa ongelmaa. Uutena kaikki toimi hyvin, mutta jonkin ajan päästä alkoi tuo ruksuminen ja pomppiminen. Säätöjä ja linjoja ja muita on ihmetellyt huoltoliike ja useampi ihminen. Valistuneena arvauksena tällä hetkellä, että ketju olisi päässyt venymään. Selvittelyt jatkuu kun työhommilta ehtii.


Onko muilla kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta seuraavasta. Reilun sadan kilometrin jälkeen suurimmilla vaihteilla ei voi enää ajaa kun ketju "pomppii". Oire vain pahenee koko ajan. Mikään säätöongelma ei ole kyseessä (huoltoliikkeessä käytetty). Huoltoliikkeestä ymmärsin että muillakin ollut vastaavaa ongelmaa. Olisiko tämän viimeisen myydyn erän kanssa joku ongelma...?

Santtu75
10.05.2021, 22.06
Kiitos vinkeistä. Sopiiko tuo liian pitkä ketju ongelma kuvaan silloin, kun ensimmäiset 100-150km meni ongelmitta ja sen jälkeen ongelmia ilmeni nopeasti ja pahenee koko ajan?

Pitää huomenna katsastella pyörää lisää ja laittaa kuvia tänne..

En oikein keksi kuin että olisi jollaintavalla valmistusviallinen ketju jonka venymä olisi syntynyt erittäin nopeasti, mutta ei jotenkin toisaalta kuulosta kauhean todennäköiseltä.
Jos sinulla on jostain lainata (taikka ostaa itselle eivät ole kalliita) ketjujen venymämittari, niin se tietysti kertoisi kyseisen asian.
Itselläni meni alkuperäinen ketju vaihtoon jo jossain 500km paikkeilla, noin 0,5%:n venymällä, nyt toinen ketju ajettuna jossain 400-500km ja venymä vasta jossain 0.3%:n paikeilla.

Yhä lähtisin siitä että ketjut ovat liian pitkät ja ne eivät pysy tarpeeksi tiukalla pienemmällä rattaalla ollessaan (sitä en tiedä miksi eivät sitä olisi heti uutena tehneet).

Santtu75
10.05.2021, 22.11
Kyllä. On ilmennyt juurikin samaa ongelmaa. Uutena kaikki toimi hyvin, mutta jonkin ajan päästä alkoi tuo ruksuminen ja pomppiminen. Säätöjä ja linjoja ja muita on ihmetellyt huoltoliike ja useampi ihminen. Valistuneena arvauksena tällä hetkellä, että ketju olisi päässyt venymään. Selvittelyt jatkuu kun työhommilta ehtii.

Kuulostaa oudolta jos on jo huollossa asti ollut ja miettivät josko ketju olisi venynyt, se nyt kun ei ole kauhean iso toimenpide mitata ketjusta onko se venynyt vaiko ei ole venynyt niin ei tarvitsisi sitä pähkiä, pitäisi kyseinen mittaaminen kuulua ihan pyörähuollon peruskauraan.

Tuo vian etsiminen on monasti pois-sulkevaa tomintaa, eli käydään vikamahdollisuus kerrallaan läpi niin pitkään kunnes löydetään viallinen komponentti, tai ainakin tiedetään missä vika EI OLE.

apos
11.05.2021, 12.08
Tässä muutama kuva ja video, en tiedä antavatko mitään lisäinformaatiota asiaan. Mittasin 12-lenkin välin ja mikäli oikein ymmärrän, niin tuo lukema ~305mm ei viittaa ketjun pahaan venymiseen?

EDIT: ei kuvat vissiin näkyneet, mutta tuossa linkkinä.


https://imgur.com/a/oBxZd4y

https://imgur.com/a/teoHGGN

https://imgur.com/a/dIIC8aV

https://imgur.com/a/oBxZd4y


https://imgur.com/a/qwkzWUo









https://imgur.com/YT8LtaS

apos
11.05.2021, 12.58
Vähän lisää infoa asiaan. Tätä ongelmaa on verkkokaupan mukaan ilmennyt jonkin verran. Heidän kanta asiaan on, että vika on aiheutettu ajamalla liikaa liian suurella vaihteella, jolloin moottorin voima kuluttaa/ venyttää ketjuja ja tulee ongelmia.
Itse en niin pyöräihminen ole, että osaisin arvoida onko selitys pätevä. Takuuasioista pesevät kätensä kuitenkin tällä lausumalla.

Santtu75
11.05.2021, 13.28
Vähän lisää infoa asiaan. Tätä ongelmaa on verkkokaupan mukaan ilmennyt jonkin verran. Heidän kanta asiaan on, että vika on aiheutettu ajamalla liikaa liian suurella vaihteella, jolloin moottorin voima kuluttaa/ venyttää ketjuja ja tulee ongelmia.
Itse en niin pyöräihminen ole, että osaisin arvoida onko selitys pätevä. Takuuasioista pesevät kätensä kuitenkin tällä lausumalla.

Tuon Verkkokaupan takuu asioista ei aina ole ihan hyvää kuulunut ihan kaikkien eri tuotteidenkaan osalta.


Paljonko sinulla nyt oli kilometrejä takana ja minkälaista ajo on ollut?

Sähkis saattaa tietyissä olosuhteissa tosiaan kuluttaa ketjuja nopeasti, mutta ei missään nimessä noin nopeasti. Itse vaihdoin omat alkuperäiset ketjut noin 400-500km. välillä ihan varotoimenpiteenä ilman että niissä oli ensimmäistäkään vikaa vielä siinä vaiheessa.
Yksihän olisi tietysti ostaa uudet ketjut ja koittaa niillä (vaikka vika ei olisi ketjuissa, uusille ketjuille olisi kuitenkin tarvetta kesän aikana jos kilometrejä vain tulee), henkisesti voi varautua vaihtoväliin ketjut/1000km. etenkin jos raskaissa ajo-olosuhteissa ajaa (ja riippuu myös ketjujen huollosta = putsaus/öljyäminen)

Se mikä pisti kuvassa silmään. oli että ketjusi sekä pienemmät rattaat olivat suhteellisen likaiset, voisit ne (sekä ketjut että rattaat) puhdistaa ihan ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla aineella (ota ketjut pois puhdistuksen ajaksi) ja kuivuttua öljytä ketjut hyvin.
En usko että vika silti tuosta likaisuudesta löytyisi, mutta siitä ei ainakaan haittaa vien paikallistamiseen ole.

Katselin tuota ketjulinjasta takaapäin otettua kuvaa, tuon takavaihtajan linjasta en tuon kuvan perusteella uskalla sanoa mitään, mutta näkyyky tuolla takahaarukan päässä kohta josta josta olisi maali lähtenyt? Eihän sinulla ole ketju "heittänyt yli" tuolta pienimmän rattaan puolelta aiheuttaen jotain ongelmia?

harald
11.05.2021, 13.34
Ei ole lähelläkään että ketju olisi liian lyhyt.

apos
11.05.2021, 13.39
Kilometrejä on noin 200km, ongelmat alkoi ilmetä jossain sadan kilometrin jälkeen. Ajoa on muutamia lenkkejä raskaamassa maastossa metsäpoluilla ja muutamia ihan matka-ajoa asfaltilla. Ketju on tosiaan tipahtanut tuonne rattaan ja haarukan väliin pari kertaa pomppiessaan ja aiheuttanut tuon jäljen.
Pitänee kokeilla ketjun vaihtoa seuraavaksi ja sitten ilmeisesti takapakan vaihto, jos ketju on nyt ehtinyt kuluttaa rattaan huonoksi?



Tuon Verkkokaupan takuu asioista ei aina ole ihan hyvää kuulunut ihan kaikkien eri tuotteidenkaan osalta.


Paljonko sinulla nyt oli kilometrejä takana ja minkälaista ajo on ollut?

Sähkis saattaa tietyissä olosuhteissa tosiaan kuluttaa ketjuja nopeasti, mutta ei missään nimessä noin nopeasti. Itse vaihdoin omat alkuperäiset ketjut noin 400-500km. välillä ihan varotoimenpiteenä ilman että niissä oli ensimmäistäkään vikaa vielä siinä vaiheessa.
Yksihän olisi tietysti ostaa uudet ketjut ja koittaa niillä (vaikka vika ei olisi ketjuissa, uusille ketjuille olisi kuitenkin tarvetta kesän aikana jos kilometrejä vain tulee), henkisesti voi varautua vaihtoväliin ketjut/1000km. etenkin jos raskaissa ajo-olosuhteissa ajaa (ja riippuu myös ketjujen huollosta = putsaus/öljyäminen)

Se mikä pisti kuvassa silmään. oli että ketjusi sekä pienemmät rattaat olivat suhteellisen likaiset, voisit ne (sekä ketjut että rattaat) puhdistaa ihan ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla aineella (ota ketjut pois puhdistuksen ajaksi) ja kuivuttua öljytä ketjut hyvin.
En usko että vika silti tuosta likaisuudesta löytyisi, mutta siitä ei ainakaan haittaa vien paikallistamiseen ole.

Katselin tuota ketjulinjasta takaapäin otettua kuvaa, tuon takavaihtajan linjasta en tuon kuvan perusteella uskalla sanoa mitään, mutta näkyyky tuolla takahaarukan päässä kohta josta josta olisi maali lähtenyt? Eihän sinulla ole ketju "heittänyt yli" tuolta pienimmän rattaan puolelta aiheuttaen jotain ongelmia?

Santtu75
11.05.2021, 13.42
Ketju on tosiaan tipahtanut tuonne rattaan ja haarukan väliin pari kertaa pomppiessaan ja aiheuttanut tuon jäljen.


Alkoiko ongelmat ennen vaiko jälkeen kun tuo ketju ensimmäisen kerran tippui tuolta rattaalta pois?
(eli lähinnä onko ollut syy vaiko seuraus).

jpuu
11.05.2021, 14.32
Vaihtaja ei ole aivan linjassa pakan kanssa. Näyttäis olevan vähän ulompana, jolloin se voi viedä ketjun väliin. Nyt kannattaa hieman pyöritellä sitä pienimmän rattaan säätöruuvia ja katsoa onko vaikutusta.

apos
11.05.2021, 14.52
Ensin alkoi ongelmat. Merkillepantavaa tässä mielestäni on, että itselläni on tiedossa toinenkin pyörä tismalleen samanlaisilla ongelmilla samoilla kilometreillä. Sekä huollossa kertoivat käyneen juuri vastaavan, joten kyse ei ole yksittäistapauksesta.


Alkoiko ongelmat ennen vaiko jälkeen kun tuo ketju ensimmäisen kerran tippui tuolta rattaalta pois?
(eli lähinnä onko ollut syy vaiko seuraus).

Santtu75
22.05.2021, 21.34
Onko muilla kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta seuraavasta. Reilun sadan kilometrin jälkeen suurimmilla vaihteilla ei voi enää ajaa kun ketju "pomppii". Oire vain pahenee koko ajan. Mikään säätöongelma ei ole kyseessä (huoltoliikkeessä käytetty). Huoltoliikkeestä ymmärsin että muillakin ollut vastaavaa ongelmaa. Olisiko tämän viimeisen myydyn erän kanssa joku ongelma...?

Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua/syytä?

hphuhtin
22.05.2021, 22.17
Verkkokauppa jos nikottelee niin vetoaisin tuotevastuuseen ja kuluttaja-asiamiehen kautta sitten. Ei 100km aikana voi vedättää sähköpyörälläkään rikki voimansiirtoa ellei tosissaan yritä.

Se mitä voisi katsoa on, että onko vapaaratas ehjä. Pakka irti siis. Esim. jos pakka olisi ollut löysällä, voisi kooltaan pienimmät rattaat varmaan jotenkin syödä vapaatattaan rikki jos pääsevät pyörähtelemään.

Samulisatunen
25.08.2021, 09.18
Pari pointtia mitkä tulivat mieleeni.. Nyt vuoden verran pyörän omistaneena.

Hissitolpan vaijerin saa vedettyä kyllä ohjaustangolle asti. Ei siis tarvita ulkoisia vaijerivientejä.

Mullekin tuli uudet tarrat verkkikseltä vihdoin takuuakkuun.

Testailin aikanaan että eturattaan saa vaihdettua ulkopuolelle kiinnitystä ja näin saa takarenkaaksikin melkein 4,8" renkaan. Vielä en ole tuota muutosta tehnyt. Eturenkaaksi tosin tuli vaihdettua 4,8 jumbojim..

Nyt tekisi mieli koittaa tuota speedboxia pyörään kun tulee ajeltua lapissa omilla teillä ja mettäpoluilla. Vauhtia voisi olla enemmän.
Onko kokemuksia rahoittimenohittajista tässä uudemmassa boschissa?

Tavja
13.03.2022, 19.24
Testailin aikanaan että eturattaan saa vaihdettua ulkopuolelle kiinnitystä ja näin saa takarenkaaksikin melkein 4,8" renkaan. Vielä en ole tuota muutosta tehnyt. Eturenkaaksi tosin tuli vaihdettua 4,8 jumbojim..


Koitin mutta ketjulinja meni liian vinoon.

Onko kellään varmuutta mahtuuko tuohon 4.4" jumbo jim?

Tavja
19.03.2022, 23.36
Minulla oli ihan samanlainen ongelma että ketjut pomppi kahdella isoimmalla vaihteella vähänkin kovempaa polkiessa. Ongelma ratkesi kun vaihdoin uuden korvakkeen, samalla säädin b ruuvista vaihtajaa huomattavasti lähemmäs rattaita niin en ole varma kumpi asia sen ongelman poisti. Silmämääräisesti korvakkeessa tai häkissä ei näkynyt mitään ongelmaa.

Olen ollut pyörään kohtuullisen tyytyväinen. Keula ja jarrut on ihanat ja yllättävän kevyt polkea ilman moottoriakin.Miinuksena ehkä tuo geometria, tuntuu että on aika pieni reachi 19" pyörään, ainakin näin 183cm pituisena tuntuu hivenen ahtaalta. Pitempi stemmi varmaan auttaisi mutta kun lähinnä ajan vaan maastossa ja pyörä tuntuu muutenkin jotenkin etupainoiselta niin tuntuu että otb riski kasvaisi entisestään.

Toinen miinus että mulla moottori lopettaa avustamisen mittarin mukaan noin 22-23km/h kohdilla ja GPS mukaan vain 20-21km/h. Pitänee joskus käydä päivittelemässä softat jos siellä pystyisi asialle jotain tekemään, ja ehdottomasti jossain kohtaa speedbox tai vastaava hankintaan.

En uskaltanut tilata 4.4" renkaita kun niin mitättömästä jää vakio 4" renkaan ja ketjun väliin. 4.0 Liteskin jumbo jimit tuli tilattua mikä vähän kuumottaa että kestääköhän ne kun vakiorenkaidenkin kyljet on jo aika pahasti kiviin hierottu. Snakeskinejä ei vaan ole näkynyt aikoihin saatavilla ja tuli nastoitettua vanhat renkaat niin tuntui että pakko tilata nopeasti jotkut ettei tarvitse pitää ajelutaukoa renkaiden puutteen vuoksi.

Olen pyöritellyt mielessäni ajatusta hankkia eteen 29+ kiekko ja takana pitää ton 26. Luulisi että olisi vähän kevyempi ohjailla ja keulakulma loivenisi hivenen niin alamäessä rytkyttelylle tekisi ehkä hyvää, pieni takarenkaasta tuleva takajousto kuitenkin säilyisi.

Mukavia kevään ajeluita kaikille!

Travelkicking
20.03.2022, 09.45
moottori lopettaa avustamisen mittarin mukaan noin 22-23km/h kohdilla ja GPS mukaan vain 20-21km/h. Pitänee joskus käydä päivittelemässä softat jos siellä pystyisi asialle jotain tekemään,

Kävin itse päivittämässä gen 4 bosch performancen ohjelman Nummelassa. Avustuksen loppuminen ihan samoissa lukemissa kuten yllä. Liikkeen kaveri kysyi, että millä olet mitannut tuon asian. Tottakai gepsillä. Heppu ei muuttanut renkaan ympärysmittaa pienemmäksi. No, vaihdoin alle suuremman maastorenkaan ja yhden kierroksen matka lisääntyi n. 8 cm. Tuntuu sekin jossain. Voisiko ajatella, että jos moottori ei avusta luvattuun 25 kmh:een asti, niin tuotteessa on virhe ?

Santtu75
27.03.2022, 17.21
Onko kukaan jälkikäteen nastoittanut tuota pyörän ensiasennusrenkaana olevaa snow avalanchea? Jos on niin oliko hommana minkälainen ja oliko lopputulos onnistunut?
Miettinyt kesäksi uutta rengasta pyörään ja nyt ajatellut josko nuo nykyiset nastoittaisi taiviajoon, niissä kun nuo nastapaikat olisi kuitenkin valmiina.

EfatMan
27.03.2022, 19.41
Onnistui oikein mainiosti. Hiukan se vaivaa vaatii mutta nastat on pystyneet kaikki paikallaan. Jos rengas on ollut kesällä käytössä niin suurin riesa on kaivaa kaikki pikkukivet ja hiekanmurut nastan kolosta pois, jotta nastan saa kunnolla painettua paikoilleen ja liima tarttuu.

https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nasta-600-kpl

Tuolta tilasin liimat ja työkalun. Saanee muualtakin.

Tavja
17.04.2022, 01.35
Sama homma. Mccarbonilta tilasin nastat ja liimat. Renkaat olivat jo jonkin verran kuluneet yhden kesän ajeluista joten nastat jäi törröttämään aika pitkälle, silti yksikään ei ole irronnut ja pito jäällä on todella hyvä.

Tossa ei toiminut kävelyavustus, vein pyörän takuuhuoltoon. En edes maininnut mitään avustuksen liian aikaisesta loppumisesta mutta huollon heput olivat huomanneet että siellä on jotkut ihan ihme maksimi nopeudet säädetty. Nyt kulkee kuten pitää, tuntuu jotenkin paljon tehokkaammalta. Akun kestokin kyllä lyheni kovasti, ennen ajoi emtb:llä jonkun 60km kun nyt ei pääse edes 40km. Pitänee alkaa polkemaan yli avustuksen kuten aiemmin joutui tai käyttämään enemmän ecoa. Takuu toimi ilman säätämistä. Huoltopilotti Jyväskylässä huolsi.

TepaSaa
26.06.2022, 17.50
Oisko jollain tietoa mistä löytyis kampi tai kammet kyseiseen pyörään. Olen koittanut nyt netistä että samox ec39-f30 isis mallia.
Tuloksetta.:( oisko vaihtoehtoja??
Kierteet meni paskaks mettäreissulla, ku poljin osui kiveen.
Muuten ok peli, mutta oon tapellu sen spider mutterin kanssa, ei vaan pysy kiinni. Sorvautin siihen happosen mutterin ja lukkoliimaa…. Toistaiseksi on pysynyt.
Moottorin kiinnityslevyt löystyivät, josta aiheutui natinaa. Kiristys????????. Vapaaratas alkanut pitämään naksuntaa… vaihtoon.
Kolmannet ketjut menossa, kilometrejä takana 2300km.
Akku ja moottori toimii odotetusti.
Jumbojimit ja litkutettu, melko kivaa mettäs vedellä????. Speedbox mietteissä, kun tuntuu kans et veto loppuu liian aikaseen;)

Santtu75
15.12.2023, 21.17
Yllätten näyttäisi verkkokaupalla olevan taas tarjolla tuota GZR:n Dominanc-e 2.0 mallia varastossa.
Ihan hyvä pyörä, ihan omastanikin kyllä yhä pidän, mutta pitäähän se myöntää että hiemanhan tuo alkaa tällä hetekellä olemaan vanhahtava ainakin osaan kilpailijoista nähden
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/540218/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19

jazmu
14.01.2024, 11.30
Heippa, itsrelläni on ollut GZR:n Dominanc-e 2.0 ajossa useamman vuoden ja oikein hyvä pyörä. Ennen joulua huomasin, että takapakka ja ketjut oli vaihtokunnossa. Vein pyörän "pajalle" ja annoin toimeksiannon suorittaa. Sain hiljattain pyörän takaisin, ja aloin katsomaan tarkemmin tuota eturatasta, joka on Haibike XDURE SPROCKET. Sama sinällään mitä siinä lukee, kunhan sopii ja toimii. Jotenkin silmämääräisesti aloin arpomaan, että tuleeko tuo ketjulinja vähän ulommaksi edessä tällä uudella osalla vs vanha. Voisiko joku ystävällisesti vilkaista, että paljonko alkuperäisillä osilla on ketjun keskilinja rungosta irti? Näillä uusilla osilla omassa pyörässä jotain ~21-22mm tietämillä - kuva saattaa vääristää. Takapakka näytti identtiseltä kuin vanha.

Kuva: https://postimg.cc/nX4QyGxn

Santtu75
14.01.2024, 12.57
Heippa, itsrelläni on ollut GZR:n Dominanc-e 2.0 ajossa useamman vuoden ja oikein hyvä pyörä. Ennen joulua huomasin, että takapakka ja ketjut oli vaihtokunnossa. Vein pyörän "pajalle" ja annoin toimeksiannon suorittaa. Sain hiljattain pyörän takaisin, ja aloin katsomaan tarkemmin tuota eturatasta, joka on Haibike XDURE SPROCKET. Sama sinällään mitä siinä lukee, kunhan sopii ja toimii. Jotenkin silmämääräisesti aloin arpomaan, että tuleeko tuo ketjulinja vähän ulommaksi edessä tällä uudella osalla vs vanha. Voisiko joku ystävällisesti vilkaista, että paljonko alkuperäisillä osilla on ketjun keskilinja rungosta irti? Näillä uusilla osilla omassa pyörässä jotain ~21-22mm tietämillä - kuva saattaa vääristää. Takapakka näytti identtiseltä kuin vanha.

Kuva: https://postimg.cc/nX4QyGxn

Pienenä asiakorjauksena, sinullahan pyöränä tuo ensimmäisen tuotantosarjan GZR Dominanc-e joka varustettu edellisen sukupolven Bosch:n Performance CX (Gen2) mootorilla, ja tämä moottori vaihtui sitten myöhemmin tähän uudempaan Performance CX Gen4 moottoriin ja samalla moottorin vaihdoksen yhteydessä pyörän mallimerkintä muuttui GZR Dominanc-e 2.0 :ksi.
Muutenhan pyörät suht samat, lukuunottamatta pientä runkomuutosta jonka moottorien erilaiset kiinnityspisteet ovat vaatineet.

Santtu75
16.04.2024, 01.29
Näyttäisi kyseinen pyörä päivittyneen malliversioon 2.5
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/928999/GZR-Dominanc-e-2-5-sahkofatbike-19

Maalaustyön kerrottaisiin nyt kestävän paremmin uv. valon vaikutusta (vanha maalipinta ei sitä oikein kyllä kunnolla ole kestänyt kun näkee pyöriä mitä on pidempään säilytetty suorassa auringonpaisteessa) ja värimaailma on hieman uudistunut (ei nuo hopeiset logot oikein omaan silmää näytä kauhean hyviltä)
Vaihteisto päivittynyt 11s. XT:sta 12s.XT:hen ja satula vaihtunut uuteen. Muuta uutta en nopeasti tekstin perusteellä löydä.

Mutta on tuo kyseinen tarjoushinta 2499€ oikeasti edullinen tuosta pyörästä (Bosch gen4+kiox, Mastodon Pro keula, 12s. XT vaihteisto, Shimanon 520 nelimäntäjarrut XT:n 203 levyillä yms.), paha on hinta/osasarja suhteelta halvempaa sähkö Fat:ä juuri nyt löytää jos on etsinnässä.
Vanhahtavahan tuo ulkonäkö tuolla näkyviin jäävällä Powerpack akulla on, mutta siitäkin huolimatta.

harald
16.04.2024, 09.26
Onko runko edelleen sama, eli taakse mahtuu vain 4" rengas?

Santtu75
16.04.2024, 11.22
Onko runko edelleen sama, eli taakse mahtuu vain 4" rengas?

Asiasta kun ei mitään mainita ja toimitus yhä Snow Avalance 4.0" renkailla niin oletusarvo on että runkoon ei muutoksia olisi tullut, tosin aikaisemminkaan tuo takahaarukan leveys itsessään ei ole ollut se takarenkaan maksimi leveyttä määrittävä tekijä vaan ketjulinja joka ainakin itselläni sisimmällä rattaalla ollessaan käytännössä kulkee renkaan kylkeä pitkin kun olen renkaaksi vaihtanut 4.2" VanHelgan, yhtään leveämpi rengas ottaisikin sitten ketjulinjaan kiinni jo selvästi voimallisemmin.
Takahaarukka itsessään sallisi varmastikkin ainakin 4.6" renkaan sijoittamisen.

https://img.aijaa.com/m/00640/15212158.jpg (https://aijaa.com/407llk)

Santtu75
27.04.2024, 04.31
Näyttäisi kyseinen pyörä päivittyneen malliversioon 2.5
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/928999/GZR-Dominanc-e-2-5-sahkofatbike-19

Maalaustyön kerrottaisiin nyt kestävän paremmin uv. valon vaikutusta (vanha maalipinta ei sitä oikein kyllä kunnolla ole kestänyt kun näkee pyöriä mitä on pidempään säilytetty suorassa auringonpaisteessa) ja värimaailma on hieman uudistunut (ei nuo hopeiset logot oikein omaan silmää näytä kauhean hyviltä)
Vaihteisto päivittynyt 11s. XT:sta 12s.XT:hen ja satula vaihtunut uuteen. Muuta uutta en nopeasti tekstin perusteellä löydä.

Mutta on tuo kyseinen tarjoushinta 2499€ oikeasti edullinen tuosta pyörästä (Bosch gen4+kiox, Mastodon Pro keula, 12s. XT vaihteisto, Shimanon 520 nelimäntäjarrut XT:n 203 levyillä yms.), paha on hinta/osasarja suhteelta halvempaa sähkö Fat:ä juuri nyt löytää jos on etsinnässä.
Vanhahtavahan tuo ulkonäkö tuolla näkyviin jäävällä Powerpack akulla on, mutta siitäkin huolimatta.

Nyt Verkkokauppa työntää tuota Dominanc-e 2.5 versioita ulos hintaan 1999,99€, eli vielä 500€ tippunut tuosta edellisestä jo edullisesta hinnasta. Nyt jos sähköfätille tarvetta, niin...
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/928999/GZR-Dominanc-e-2-5-sahkofatbike-19