Näytä tavallinen näkymä : Isoakkuinen sähköpyörä haussa
Myin levon pois, joka oli 500wh akulla. Useimmiten sillä pärjäsi, mutta ajoittain tuli reissuja, joihin piti lähteä luomulla, koska sähkö ei tulisi riittämään. Ja kuitenkin haluaisin ajaa sähköllä, kun on vähän enemmän menemisen meininkiä. Toinen syy isolle akulle on matkailutoihuissa se, ettei aina ole mahdollisuutta lataamiseen.
Kiinanvehkeet ei ole vaihtoehto. Moottorina pitäisi olla brose, Shimano tai uusi Bosch. Pyörän pitää olla täysjousto min. 140mm modernilla geometrialla, pidempi on parempi. Rengaskoko 27.5 jos 3" mahtuu, muutoin 29"
Isolla akulla meinaan aivan minimissään 700wh, mieluummin enemmän.
Hanki vaihtoakku ja pakkaa se reppuun tai sivulaukkuun? Tällöin se ei tuo turhaa lisäpainoa silloin kun sitä ei tarvitse.
Akkutehtaalta toki löytyy vaihtoehtoja myös, vaikka toiveiden mukaan tehtynä (ja rajoitettuna laillisiksi maantiekäyttöön). https://akkutehdas.com/
Meridalta tulossa ainakin vm. 2021 täpäriä 750wh akulla.
Lähetetty minun S52 laitteesta Tapatalkilla
Riese & Müller kahdella integroidulla akulla 1125 Wh
https://www.r-m.de/en-fi/bikes/superdelite-mountain/
Rocky Mountain Powerplay. Sisäinen akku 672Wh ja overtimepackilla +330Wh. Moottorina Dyname™ 3.0 joka tarjoilee 108nm vääntöä. Kannattaa käydä kokeilemassa jos ei ole kokeillut, on ehkä lähimpänä luomupyörää moottorin luonne, mutta silti on voimaa tarvittaessa ainakin riittävästi.
Akkutehtaan värkit ei oikein sytytä. Napamoottorisia mopoja. Reppuakku sikäli toimisi jotenkin, mutten mieluusti ottaisi reppuun murikkaa, juuri pidemmälle lenkille.
Riese&Mueller vai mikä olikaan, liian kallis persaukiselle ja aika erikoiset mitat. Lyhyt runko ja hirmuinen takahaarukka.
Rocky mountain voisi olla lähinnä sitä mitä haen, eli tupla-akku, joka on mukana vain tarvittaessa. Tuota pitää päästä testaamaan.
Akkutehtaan värkit ei oikein sytytä. Napamoottorisia mopoja.
Sinänsä ymmärrän mitä tarkoitat, kun noista niiden valmiista malleista puhutaan. Toisaalta, jos avustusteho on rajoitettu 25 km/h niin silloin on tavallisen matka-ajon kannalta ihan sama, onko moottori etu-/takanavassa vai keskellä. Maastoajot on sitten asia erikseen mutta siihen tarkoitukseenhan et ollut pyörää hankkimassa? Ja noilta saa tosiaan custom-pyöriä haluamillasi spekseillä, tuskin siitä isoa vaivaa on kysyä tarjousta, mitä sellainen maksaisi haluamallasi moottorilla ja akkukoolla? Ei mulla siis kokemusta ole noiden palveluista, mutta sinun sijassasi varmaan kysyisin ainakin, mitä niillä olisi sulle tarjottavana.
No olinpahan huolimaton ja tehtävänannossa, pahoittelut tästä. Siis nimenomaan maastoajosta on kyse, tietä pitkin edetään sorapyörällä.
Maastopyörissä, sähköisissä siis, oleellista minulle on rungon geometria, takajousituksen toimivuus, moottorin avustuksen "luonnollisuus", toimintasäde, paino, keula ja noiden jälkeen osasarjat. Koska painokin on pahasta, irroitettava kakkosakku olisi hyvä. Paljon tulee ajoa myös kotinurkilla, jolloin normiakullakin pärjää.
Jami2003
08.11.2020, 19.29
Itse ostaisin minkä tahansa miellyttävän pyörän ja siihen lisä akun. Omaani voin suositella, YT Decoy. Tosin nyt firmalla on vissiin ollut melkoisia toimitusongelmia ja porukka käy hiilenä tuolla niiden saiteilla.
Levo:lla 700wh akulla ajaa maastoa 100km ja tietä 150km. Jos luomulla jaksat ajaa tätä pidempiä lenkkejä, niin säädä avustusta pienemmälle tai aja tasaiset osuudet ilman avustusta.
Jos et pääse näitä lukemia, niin kadenssi vähintään 80 ja reittä peliin.
Lähetetty minun SM-N981B laitteesta Tapatalkilla
Pääseehän noihin, jos yrittää, mutta en halua säästellä sähkärillä. Vauhtia pitää saada, muutoin on aika sama ajaa luomulla. Ja iso akku auttaa myös lyhyemmillä lenkillä, kun ei ole aina latausmahdollisuutta lenkkien välillä. Tosin, levo 700wh akulla on kyllä vaihtoehtona.
En tiedä miten kovaa pitäs päästä, mutta eilinen 105 km lenkki meni näköjään 18,5 keskarilla 700 wh akulla. Varsinaisesti ei tullu kiirettä pidettyä. Maastot meillä taitaa olla samat Fat Boyn kanssa.
Pitäisi varmaan joskus yrittää tykittää reilulla vauhdilla ja avustuksella akku tyhjäksi. Ecolla ukko hyytyy jo aika pahasti ennen akun punavaloa. Traililla kulutuksessa on iso ero, ajaako kovaa vai vain avustusta hyödyntäen. Kovaa ajaessa avustus ei ole läheskään niin yhtäkestoista. Esim Tahkolla avustus teki töitä vain 61% / 37,5 km matkasta. Loput meni rullaillen tai yli kahtaviittä. Akkua jäi 245 wh jäljelle, eli Tahkon vauhtia 21.3 km/h olisi päässyt noin 100 km. Rahasmäeltä ajoin Turbolla loppuun, kun näytti että akku jää puoliksi käyttämättä.
Omat kokemukset akun riittävyydestä ei ole yhtä kehuttavia, mutta siihen toki vaikuttaa puuttunut rajoitin.. lysti ei lopu 25:n kohdalla. Kotimaastoissa pärjäsi kohtuullisesti levon 500:llä akulla. Reissussa on vaikeampaa, kun ajopäiviä on perätysten ja lataus ei onnistu. No, käytännössä ajoin enemmän luomulla.
Joo toi rajoittimen ohitus kyllä muuttaa homman luonteen kokonaan täällä suht tasaisessa maastossa ajeltaessa. Uskaltaisin yleistää, että 700 wh riittää päiväksi rajoittimen kanssa, mutta kahdeksi ei mitenkään. Eli reissuun pitää olla useampi akku tai joku konsti latailla akkua yön yli. Tahkolla rällättiin elokuussa kolme päivää. Siellä oli kyllä tarpeen ladata akkua kesken päivänkin, kun vauhtia piti saada ja jalat alkoi antautua.
Mites Stevens E-Inception?
Tuli tuollainen hankittua 726 Wh akulla ja vaikuttaa oikein mainiolta peliltä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.