PDA

Näytä tavallinen näkymä : Akun pakkaskestävyys



jaate
05.11.2020, 12.09
Koitimpa etsis testitietoa, että mikä kohtalo akulla on jos sitä ei pakkasessakaan irroita pyörästä? Kokemuksia/tietoa?

Mr_W
05.11.2020, 12.25
Muistitiedon mukaan kapasiteetti voi alentua jopa 30 prosenttia pakkasella. Viime talven etelän pienehköissä pakkasissa toimi vielä ihan ok. Jostain 30 asteen pakkasista ja akun toiminnasta niissä ei kokemuksia.

Mr_W
05.11.2020, 12.59
Löysin tällaista infoa lithium-ioniakkuihin yleisesti liittyen.


As with the others, there is good news and bad news regarding lithium batteries in cold weather.

The good news is that they do not exhibit anywhere near the loss of capacity due to cold as the other types. At 32F (0C), a lithium battery will typically give up about 17% of its charge. At -4F (-20C), the typical lithium battery will still have 70% of its capacity. In this regard, lithiums are clearly superior to other types of batteries all the way past 0F (-17C). https://offgridham.com/2019/12/cold-weather-batteries/

Kuva joka antaa varmaan jotain viitettä sähköpyörienkin akuille ja kuumuus/pakkaskestävyydelle:

https://offgridham.com/wp-content/uploads/2019/12/iu.png

Akkua ei pidä kuitenkaan ladata pakkasessa tai kylmänä, se vahingoittuu. Eli pakkasessa ajelun jälkeen kannattaa lämmittää sisätiloissa ja ladata vasta lämpenemisen jälkeen.

harald
05.11.2020, 13.13
Ja käytännössä kun mennään lämpimällä akulla ulos ja ajetaan heti tunnin-kahden lenkki niin akun lämpötila ei välttämättä ehdi edes laskea ulkolämpötilan tasolle. Minulla on neoporeeni-suoja, mutta en ole huomannut eroa. Eipä tässä ole kylmää ollutkaan tosin.

MRe
05.11.2020, 13.21
BMS taitaa estää akun lataamisen kylmänä. Neopreenisuoja itselläkin ja tuskin siitä ainakaan haittaa on. Eli kun ottaa lämpöisen akun ja asentaa neopreenisuojan kanssa pyörään kiinni, niin ajaminen sitten kehittää taas lämpöä.

Kukas täällä olikaan rakentanut lämmitysjärjestelmän omiin akkuihinsa?

Kiituri
05.11.2020, 17.39
Nykyään näyttää integroidut akut olen sääntö. Paha mennä lämpöeristämään kun alumiinirunko johtaa lämmön pois vaikka kuinka eristäisi. Pitäisi olla 1kWh akku jottei pieni pakkanen tuntuisi.

harald
05.11.2020, 21.18
Kyllähän ne akut siinäkin on viimasuojassa omassa kotelossaan. Akun ja alumiinirungon välissä on ilmatila.

jaate
06.11.2020, 00.42
Mietiskelen lähinnä sitä, että kärsiikö/vaurioituuko akku siitä, että esim. työpäivän ajaksi jättää sen pakkaseen[emoji848]

MRe
06.11.2020, 10.41
^Riippuu pakkasesta. Jos on oikeasti pakkasta, niin voi olla, että ei anna virtaa kun lähdet ajamaan. Ympärivuotisessa työmatkasähköpyörässä ulkoinen akku on varmempi valinta tai minimissään sellainen runkoakku, minkä saa helposti irti.

1mikko
06.11.2020, 11.52
Mutta toimiiko ilmojen lauhduttua jälleen samalla teholla ja kapasiteetilla kuin ennen? Siis tuleeko pysyvää vahinkoa jos talven yli on työpäivien ajan pakkasessa?

grebe
06.11.2020, 12.17
Mutta toimiiko ilmojen lauhduttua jälleen samalla teholla ja kapasiteetilla kuin ennen? Siis tuleeko pysyvää vahinkoa jos talven yli on työpäivien ajan pakkasessa?Palautuu ennalleen.

https://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

Dude
06.11.2020, 13.35
Poika ajeli toissatalvena kouluun n. 5km suuntaansa. Pahimpina päivinä oli joku -22astetta. Lämpimästä varastosta lähti, mutta pyörä oli päivän koulun pihassa. Kotiin palatessa meni akku joinain päivinä punaiselle (Boostilla eestaas). Eli reippaan 10km ajon jälkeen. Hyvin kyllä toimii akku edelleen. 93% näyttää battery health ja 4500km mittarissa. Focus Shimanon 378Wh akulla.

Petrisai
06.11.2020, 13.55
Mietiskelin tuossa, että olisiko neopreenisuojan alle laitetusta paristokäyttöisestä käden lämmittimestä hyötyä vai hukkuuko sen lämpö runkoon?

MRe
06.11.2020, 13.59
^Tuosta on ollut keskustelua aiemmin jossain toisessa ketjussa tällä foorumilla.

JarskiAi
13.02.2021, 11.03
Tuli ajeltua sellainen puolen päivän reitti eräänä päivänä. Pakkasta oli -14. Akkua käytin niin, että kotipihalla jo viimeistäkin pykälää vilkutti, eli aivan viimeisille metreille meni avustuksilla. Kotona akku lämpeni pari tuntia sisätiloissa ja akku näyttikin varausta taas 2/5.

Tosiaan shimanon e7000 ja bt-e8010 akku. Akussa myös neopreenisuoja https://www.verkkokauppa.com/fi/product/38333/jkqfn/M-Wave-E-Protect-Cover-akkusuoja

Suojan teho kyllä yks mysteeri.

ebike-harrastelija
13.02.2021, 22.59
Itse ajellut suht lyhyitä alle 10 km lenkkejä kun pakkasta ollut -10 C tai enemmän, niin en juuri ole huomannut ainakaan kulutuksessa eroa. ~0,02 kW/km ollut joka latauskerralla. Akku rungon päällä, ilman mitään lisäsuojaa. Akku säilössä sisällä lämpöisessä ennen ajoja. Akun pykälätkään ei huomattavasti ainakaan alkaneet tippua ajon aikana. Akku tietty vasta reilun vuoden vanha, 50 kpl täysiä latauksia tehtynä eli siitä 500-1000 täydestä syklistä vielä reilusti kertoja jäljellä. Kuskin naama kyllä kaipaili useinkin lisäsuojaa.. ;)

ruuduntakaa
19.02.2021, 09.40
Eilen oli -27 C pakkasta kun töihin ajoin. Akun jätin pyörään, kuten aina. Pyöräparkki ulkona. Ei ollu varaukset juuri muuttuneet kun kotiin lähdin.
En katso tarpeelliseks akkua irroitella pyörästä muutenkaan. Kyllä se kylmää kestää, ilman mitään neopreenitakkejakaan.

ebike-harrastelija
19.02.2021, 10.08
Eilen oli -27 C pakkasta kun töihin ajoin. Akun jätin pyörään, kuten aina. Pyöräparkki ulkona. Ei ollu varaukset juuri muuttuneet kun kotiin lähdin.
En katso tarpeelliseks akkua irroitella pyörästä muutenkaan. Kyllä se kylmää kestää, ilman mitään neopreenitakkejakaan.Jos ulkona tuonkin verran jo pakkasta, ja akun vie sisätiloihin +20 C lämpöön, niin kuinka suuri tekijä se kondensoituva kosteus akulle on? En kyllä ole kuullut, että olisi keltään akku haperoitunut korroosion takia, joten tuskin kovin oleellinen asia. Itse otan akun irti aina pidempien pysäköintien ajaksi, ihan vaan koska nistit ja akku yksi kalleimmista osista sähköpyörässä.

ruuduntakaa
19.02.2021, 10.24
Itse otan akun irti aina pidempien pysäköintien ajaksi, ihan vaan koska nistit ja akku yksi kalleimmista osista sähköpyörässä.

Akku on Cubessa lukittu avaimella. Nisti tuski osaa avata edes tota suojakantta. :D

jpuu
19.02.2021, 11.50
Jos ulkona tuonkin verran jo pakkasta, ja akun vie sisätiloihin +20 C lämpöön, niin kuinka suuri tekijä se kondensoituva kosteus akulle on?

Ei taida kosteus päästä kotelon sisään. Sen verran hermeettiseltä näyttää ainakin Shimanon akkupaketti. En ole kertaakaan huomannut, että kosteus tiivistyisi edes akun pinnalle.

Jehu
19.02.2021, 11.52
Ei siihen akkuun juuri mitään kondensoidu jos sen jättää pakkaseen jos lämpötila ei vaihtele, siinä tilanteessa vettä voi kondensoitua kyllä kun jos se akku tuodaan sisälle lämpimään. Pakkasilman suurin mahdollinen kosteus on absoluuttisesti hyvin pieni. Lämmin ilma sitoo paljon enemmän kosteutta ja se tiivistyy akun pintaan kun ilma jäähtyy sen kylmän akun ympärillä alle kastepistelämpötilan. Tosin ellei sitä akkua vie ihan suorastaan trooppisiin olosuhteisiin, niin tuskin tuosta tulee mitään käytännön ongelmaa, veden määrä on niin pieni. Onhan huoneilmakin talvella kuivempaa kuin kesällä.

Olkoonkin että itse kyllä olen ottanut akun sisään, ihan siitä syystä että lämmin akku toimii paremmin. Varaushan siitä akusta ei pakkasessa sinänsä katoa, mutta sisäinen resistanssi kasvaa lämpötilan laskiessa, jolloin virran luovutus heikkenee.

t. Janne

jpuu
19.02.2021, 12.27
Itse otan akun sisälle työpäivän ajaksi myös kesällä. Siihen on hyvä syy: Akuton sähköpyörä kelpaa huonommin varkaille.

ruuduntakaa
19.02.2021, 12.29
Itse otan akun sisälle työpäivän ajaksi myös kesällä. Siihen on hyvä syy: Akuton sähköpyörä kelpaa huonommin varkaille.
Ihan hyvä pointti. Ehkä pitää tarkastaa omaa kantaa asian suhteen.

JRR-1
19.02.2021, 12.35
Joo ei minullakaan akun varaus laske kuin akku on käyttämättömänä sisällä varastossa vaikka ulkona olisi -30°C pakkasta. Mutta on se vaan ihme juttu, että kun sen pyörän vie ulos pakkaseen ja lähtee oikeasti lenkille, niin kesäkelin 45-50km maksimirange putoaa pakkasella siihen 30-35km luokkaan. Vaikka ajo suorempaa ja tasaisempaa tietä kuin kesällä ja vain eteen on vaihdettu piikkisika. Näin siis shimanon 504Wh akulla. Ihme juttu. Onkohan se rikki.

grebe
19.02.2021, 15.03
^ Ihan normaalilta kuulostaa.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

Nixuu
20.02.2021, 16.17
Itselläni on tuossa toisessa sähköläskissäni akulle lämmitys (diy mallia). Arduino lukee akun, akkukotelon, lämmitysvastuksien, (sekä moottorin jne) lämpötiloja ja ohjaa niiden perusteella lämmitysvastuksia portaattomasti. Puhelimessa minulla on appi (itse tehty tietenkin), jolla voin säätää halutun lämpötilavälin, jossa akku pysyy. Tällä hetkellä on asetettu niin, että akun lämmitys käynnistyy kun sen lämpötila alittaa +10c ja loppuu kun lämpötila nousee +11c. Esim viime viikolla pyörä oli ulkona työpäivien ajan -18c pakkasessa ja akku oli illalla töistä lähtiessä sen +11c mihin asetettukin. Ilman lämmitystä akku olisi ollut ainakin - 7c pakkasen puolella (ehkä enemmänkin) ja tämän seurauksena akun jännite sakkaa erittäin helposti kuormituksessa. Lisäksi moottorijarrutus (jarrutus energian talteenotto) ei toimi koska järjestelmä luonnollisesti estää akun latauksen liian kylmänä.

Lisäksi arduino huolehtii pyörän muista toiminnoista. Esim kaukosäädöstä (rf avaimenperä + bt yhteys), varashälyttimestä (kaksi eri äänilähdettä 130dB piezo summeri sekä moottoripyörän töötti. Lisäksi ilmoittaa samantien push notificationilla puhelimeeni jos pyörään koskee. Jos en huomioi tätä, järjestelmä soittaa puhelimeeni kunnes vastaan, tämän jälkeen kuulen mitä pyörän ympärillä tapahtuu, eli mikrofoni piilossa rungon sisällä), gps paikannuksesta, vilkuista ja taka/jarruvalojen ohjauksesta ja monesta muusta.

Tuossa kuvakaappaus softasta, juuri tuolta päivältä kun testasin sitä -18c asteessa.

https://img.aijaa.com/m/00332/14941445.jpg (https://aijaa.com/W898Qd)

JarskiAi
20.02.2021, 16.25
Itselläni on tuossa toisessa sähköläskissäni akulle lämmitys (diy mallia). Arduino lukee akun, akkukotelon, lämmitysvastuksien, (sekä moottorin jne) lämpötiloja ja ohjaa niiden perusteella lämmitysvastuksia portaattomasti. Puhelimessa minulla on appi (itse tehty tietenkin), jolla voin säätää halutun lämpötilavälin, jossa akku pysyy. Tällä hetkellä on asetettu niin, että akun lämmitys käynnistyy kun sen lämpötila alittaa +10c ja loppuu kun lämpötila nousee +11c. Esim viime viikolla pyörä oli ulkona työpäivien ajan -18c pakkasessa ja akku oli illalla töistä lähtiessä sen +11c mihin asetettukin. Ilman lämmitystä akku olisi ollut ainakin - 7c pakkasen puolella (ehkä enemmänkin) ja tämän seurauksena akun jännite sakkaa erittäin helposti kuormituksessa. Lisäksi moottorijarrutus (jarrutus energian talteenotto) ei toimi koska järjestelmä luonnollisesti estää akun latauksen liian kylmänä.

Lisäksi arduino huolehtii pyörän muista toiminnoista. Esim kaukosäädöstä (rf avaimenperä + bt yhteys), varashälyttimestä (kaksi eri äänilähdettä 130dB piezo summeri sekä moottoripyörän töötti. Lisäksi ilmoittaa samantien push notificationilla puhelimeeni jos pyörään koskee. Jos en huomioi tätä, järjestelmä soittaa puhelimeeni kunnes vastaan, tämän jälkeen kuulen mitä pyörän ympärillä tapahtuu, eli mikrofoni piilossa rungon sisällä), gps paikannuksesta, vilkuista ja taka/jarruvalojen ohjauksesta ja monesta muusta.

Tuossa kuvakaappaus softasta, juuri tuolta päivältä kun testasin sitä -18c asteessa.

https://img.aijaa.com/m/00332/14941445.jpg (https://aijaa.com/W898Qd)Jo veikkosten olis mukava nähdä kuvineen juttua miten olet tehnyt nuo lämmityslaitteet. Vaikka tuonne foorumin "tee se itse" -ketjuun

ebike-harrastelija
20.02.2021, 18.28
^sama ääni täältä, open source matskua ehdottomasti. Kaikesta päätellen ihan rahallisestikin usean saatavilla, jos vaan ohjeita olisi. Ja veikkaan että tällaiset saisi kyllä rahallista vapaaehtoista tukeakin jos sellaisen maksutapapainikkeen ohjeet sisältävän nettisivun oheen laittaa, vink vink ;)

xubu
21.02.2021, 10.10
Täältä myös ääni ohjeille.