PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän joustomatka

Oiva K
03.11.2020, 11.41
Oon tässä miettinyt hommaavani uutta pyörää. Arvon tässä vähän eri joustomatkojen välillä. Pyörä itellä tulis siis verrattaen rankkaan käyttöön, tällä hetkellä jäykkäperä jossa 150mm etu joustoa. On sillä tullut tiputeltua 1,5m droppeja flätille, ja alamäkee parimetrisiä. Sitten noin muuten ihan kovaa ajoa, huolettaa siis, että jos otan liian vähän joustoa (140mm takana) osuuko jousitus jatkuvasti pohjaan ja rupeaako paikat hajoilemaan. Olisko tää 140mm suomen enska meininkiin sopivasti vai ei. Toisena vaihtoehtona olisi 160mm kunnon enska peli, mutta onko si se jo liikaa.

Jpkainulainen
03.11.2020, 11.58
Rungon geometria ja linkuston toiminta vaikuttaa vähintään yhtä paljon kuin pelkkä joustomatka. Mutta jos jotain hihavakiota täytyy antaa, niin tuollainen jopa 130-140mm takajoustoa riittää kyllä suomienskaan varsin hyvin, jos pyörä muuten on suunniteltu kovempaan ajoon.

Tuolla joustomatkalla vähän ns. aggressiivisempia trailipyöriä löytyy ainakin Commencal Meta TR, Giant Trance X, Nukeproof Reaktor, Privateer 141, Pole Evolink 140, Ibis Ripmo Af ja monia muita.

Sambolo
03.11.2020, 13.31
Pohjaamiseen kai vaikuttaa enempi iskarin säädöt kuin jouston määrä? Tosin ei sekään varmaa optimi, että lyhyellä joustolla ajaa keppi jäykkänä. Itellä takana 158mm ja en ole kokenut sitä liiaksi, kuitenkin polkemistehokas pyörä. Säädöillä voi tuntumaan aika paljon vaikuttaa.

kauris
03.11.2020, 13.36
Puolitoista-parimetriä flätille on jo aika paljon. Jousituksen pohjaamisen voi estää lisäämällä painetta mutta ei tietty määräänsä enempää kun pyörä ei sitten välttämättä toimi enää muussa ajossa. Kuten yllä sanottiin, jousituksen progressiivisuus vaikuttaa ja on tarpeen. Mutta enemmän kuin joustomatka sinänsä, noin korkealta flätille edellyttää myös rungon olevan suunniteltu rankkaan käyttöön. Varsinkin jos kuski ei ole ihan kukkakeppi. Eli kevyeen trailiajoon tarkoitettu on riski, pyörän pitää olla suunniteltu kovempaan käyttöön kuten ilmoitettu että sopii myös säännölliseen parkkiajoon.

Sambolo
03.11.2020, 13.47
On muuten tommosissa dropeissa muutenkin komponentit kovilla ja lyhyempijoustoisissa ei välttämättä ole speksattu niin järeitä osia. Mut jos haluaa lyhyempää joustoa niin ite kattelisin esim aiemmin mainittua meta tr, transition sentinelliä, santa cruz 5010.

Oiva K
03.11.2020, 14.46
En siis tietenkään ole mitenkään jatkuvasti ajamassa mitään isoja droppeja, mutta voisi sanoa, että olen aika agressiivinen/nopea ajaja. Toi 2021 nukeproof mega vaikuttaa kyllä aika hyvältä peliltä, tai jos siinä on liikaa suomen menoon, nii sitte varmaa just tota commencalin meta tr olisin hommaamassa.

nure
03.11.2020, 17.02
^Jos liikaa suomessa niin sitten vaan maailmalle...

hitlike
05.11.2020, 11.47
Jos ajaa huvikseen eikä kilpaa kelloa vastaan niin mielummin aina alamittainen jousto. Ajosta tulee tylsää jos pyörä on liian mylly verrattuna maastoon.

Villetre
05.11.2020, 19.18
Jep, ehkä tuollaiseen "shreddailluun" kannattaa ostaa siihen sopiva pyörä mutta älytön jousto syö kyllä tehoja puunkierrossa. Kaikkea kivaa ei saa samaan pakettiin.

nure
06.11.2020, 11.40
No, kyllä kai sitä usea pyörä talliin mahtuu, joka tarkoituksen oma koska ei ole olemassa yhtä oikeaa...

EnduroSenior
28.02.2021, 00.44
Jos ajaa huvikseen eikä kilpaa kelloa vastaan niin mielummin aina alamittainen jousto. Ajosta tulee tylsää jos pyörä on liian mylly verrattuna maastoon.
Tätä mä en oo kyllä koskaan ymmärtänyt, ja olen täysin eri mieltä! Missä tapauksessa joustoa voi olla liikaa, miten pyörä on liian mylly, ja millä tavalla pitkäjoustoinen enskapyörä on mukamas rankka polkea? Eiköhän kuskin kunnollakin ole jotain vaikutusta...

Itellä ajotapa on varmaan aika samantyyppinen kuin ketjun aloittajalla, eikä tulis mieleenkään hommata liian lyhytjoustoista pyörää. Ja jos ei tosiaankaan aja kelloa vastaan ja pelkästään mukavilla (tylsillä...) ulkoilureiteillä missä käpy neulasten välissä on rajuin haaste, niin enemmän joustoahan tekee rälläyksestä pelkästään hauskempaa!
Ainakin tuolla omalla 170 mm joustavalla Mondraker Dune XR:llä taittuu ketterästi lähes päivittäinen polkuajo ihan yhtä kivuttomasti kuin rajummat hypyt ja dropitkin, niin en käsitä miksi tinkisin joustomatkasta. Vai onko Monnin linkuston Zero Suspension System jotain niin ihmeellistä, kun välillä lenkkiseurana olleen Super Foxyn kuskikin on ihmetellyt samaa, kun senkin pitäisi kuulemma olla rankka ajaa...

Ja vaikka palstapyöräilijöiden mielestä pitkäjoustoista enskapyörää ei tarvita kuin bike parkeissa, niin siihenkin rohkenen esittää eriävän mielipiteen. Kyllähän kunnon dh-pyörä on kuitenkin ihan toista maata siinä leikissä, ja itellä tuon pitkäjousto-Monnin rinnalla on pelkästään mäkiajoon vielä pitempijoustoisempi Canyon Sender, jolla siitä menosta saa huomattavasti enemmän irti!

Mulla on siis aloittajalle vähän erilainen suositus kuin useimmilla...

Sambolo
28.02.2021, 12.37
Varmaan haettu sitä, että pitkäjoustoinen enska ei välttämättä ole niin kevyt, herkkä ja leikkisä ajaa, niin lyhyempijoustoisella voi helpompi pätkä tuntua hauskemalta ja vauhdikkaammalta. Tosin onhan nuo jousituksetkin aika kehittyneitä nykyään ja enskat just suhteellisen polkutehokkaita. Itellä myös tapana olla mielummin liian paljon, kuin liian vähän reserviä. Oon toki myös iso kuskikin, niin joku höyhenen kevyt trailipyörä ei välttämättä muutenkaan olisi ihan optimi omiin ajoihin

Toki eri kuskit saa myös nautintoa erilaisista asioista. Oma ajo vähän sellaista spottien sessailumaista, niin enska sopii siihen hyvin. Oon silti sitäkin mieltä, että jäykkäperällä olis myös hyvä ja hauska paukuttaa menemään, mutta ite otin täpärin lähinnä sen takia jos vaikka pyörä pääsis mun alla vähän helpommalla :D