PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram jarrujen ilmaus



Peki666
02.11.2020, 09.02
Mikä setti käy kaikkiin sram jarruihin?

maalinni
02.11.2020, 15.56
Liekö sellaista olemassakaan.

maalinni
02.11.2020, 15.58
Oisko joku tommonen https://www.xxl.fi/sram-standard-bleed-kit-for-sram-avid-brakes-ilmaussarja/p/1146285_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiA-f78BRBbEiwATKRRBJZpF0EFUhJ2JjZ2JqQG2ZwronFPRFZ9lg4 G7Q4fWlmdzLaGsH18uRoCa_gQAvD_BwE

kervelo
03.11.2020, 08.41
SRAMin Pro bleed kit vaikuttaa olevan aika hyvin yhteensopiva:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-pro-bleed-kit-disc-brakes-incl.-brake-fluid-720274

nure
09.11.2020, 12.30
Asiaa hipoen, millainen projekti on maantiejarrujen ilmaus? Kuitenkin joutuu letkut katkomaan ja lyhentämään sisäisten vientien vuoksi...

Oulunjulli
15.02.2021, 09.30
Vanha asia ja monta viestiä lie välistä kadonnut, mutta tulipa tuo Force ilmaus tehtyä kun piti satula vaihtaa post mountista flattiin.
Shimanon maasturijarruihin verrattuna tämä piti tehdä ärsyttävän ajatuksella, tai siis eka kerta ohjeita lukematta tuotti tulokseksi että kahva painui pohjaan.
Oleellista lie oli alipaineella ylhäältä imutus ja varsinkin sen jälkeen pukata vähän painetta, tuossa lie kalvo pullahtaa sille puolen kuin kuuluukin.

...ne sramin helmet on tietty kalliita, Bike24 oli vastaavia muun merkkisiä paljon halvemmalla. Se helmi puristuu kierreosaan niin ettei mahdu pyörittämällä tulemaan pois jotta kierreosan voisi käyttää uudelleen, toki sen askartelemalla saa.

kauris
29.08.2021, 18.41
Kyllä ketutti Sramin Coden ilmaus tänään kun irroitin lopuksi kahvan päästä letkun ja kahvan ilmausreiästä tursusi tällöin huomattava määrä jarrunestettä. Ei mitään tippoja vaan ihan kunnolla ja hyvällä paineella. Sitä oli sitten joka paikassa. Jotenkin se ilmausohjeen viimeinen vaihe, jossa jarrusatulan puoli on jo kiinni ja kahvan päästä vuorotellen vedetään ja puristetaan ruiskusta ja lopetetaan puristukseen jätti järjestelmään ylipainetta joka pulppusi sitten ulos.

MTB Engineer
30.08.2021, 14.00
Paine kannattaa antaa tasautua, eli lopuksi ruiskulla paine kahvaan ja antaa ylimääräisen nesteen nousta takaisin ruiskuun minuutin verran. Sitten ruiskun lukko kiinni ja ruisku irti. Rätti kannattaa olla kahvan ympärillä valmiina, mutta ruiskuamalla / pulppuamalla nestettä ei näin pitäisi kahvasta enää lentää.

kauris
30.08.2021, 14.54
Oolrait. Kiitos. Tein eilen perään homman uudelleen ja pidin imeytysrätin paremmin käsillä ja vähemmän sitä sillä kerralla tuli ulos muutenkin. En painanut yhtä voimakkaasti ennen irroitusta ruiskun mäntääkään varmuudeksi ja se varmaan auttoi.

Ilmauspala jarrumäntien välissä tuntuma oli napakka ja kahva ei juuri päässyt painumaan. 11,8 mm palat oli välissä (tulivat jagwire elite ilmaussetin mukana) ja ne muuten oli vähän vaikea saada mahtumaan kun männät eivät meinanneet pysyä sisällä vaikka niitä vuorollaan paineli. Melko kuluneet palat olivat siis siirtäneet sylintereitä ulos hiljalleen.
No vähän tyhmänä ehkä en vaihtanut ilmauksen yhteydessä uusia paloja vaikka sellaiset olin valmiiksi ostanut. Pintaa kun kuitenkin oli vielä. Palat asennettuani ja koeajolle lähtiessäni luulin hetken ilmauksen menneen täysin pieleen, kun kahva painui suoraan ohjaustankoon kiinni. Parit pumppaukset ja alkoi toimimaan. Männät siis palautuivat ulos vastaamaan kuluneita paloja.

Mutta code rsc:n bite point säätö muuten on mielestäni liikaa sellainen, että ääriasento, jossa ne ilmauksen aikana kuuluu olla (päin vastainen suunta kuin kahvan nuolen), ottaa sekin vasta aika pitkän vapaaliikkeen jälkeen kiinni. Tykkäisin että ottais vielä nopeammin. Liittynee siihen että pitkäsormisena kahvan etäisyys on säädetty isoksi.
Mun täytyisi varmaan viilata sitä ilmauspalaa mäntien välissä millin-kaksin ohuemmaksi jolloin nestettä lisätessä männät olisivat hieman enemmän valmiiksi ulkona ja nestettä järjestelmässä siten hieman enemmän. Ja tällöin kahva nappaisi aikaisemmin kiinni.
Vai mitä jos tekisin ilmauksen siten, että kahvan bite point olisi säädetty muutamia naksuja nuolen suuntaan? Nyt ei aivot raksuta tätä siinä suhteessa että vaikuttaako tai kumpaan suuntaan lopputulos muuttuisi.

Fraatti
30.08.2021, 22.54
Mikäs on vikana kun code rsc jarrujen kanssa välillä takajarrun kahvassa on "löysää" eli välillä jarru ottaa varsin nopeasti ja välillä tuntuu että painuu melkein pohjaan? Ilmailtu on moneen kertaan mutta sitä viisasten kiveä ei ole vielä löytynyt... Jotenkin tuntuu että pyörän asento vaikuttaisi tähän ja alamäessä tuntuma olisi hukassa entistä pahemmin.

mackaiweri
31.08.2021, 17.02
Hyvin todennäköisesti kahvassa ilmaa.

Fraatti
31.08.2021, 18.04
Hyvin todennäköisesti kahvassa ilmaa.

Tämä se looginen vaihtoehto olisi mutta ilmaus ei ole ainakaan vielä tuottanut haluttua tulosta. :(
Millainenhan tuo rakenne on, sitä ajatellen että jos kahvan asennon muuttaminen vaakasuorasta voisi toimia paremmin... :rolleyes:

kauris
24.07.2023, 14.30
Tuli tällainen code-jarruihin liittyvä jarrusatuloiden mäntien herkistelyyn ja säätämiseen liittyvä video vastaan. 4 mm kuusiokolo on just sopiva mäntien ulos työntämiseen ilman,, että pullahtavat kokonaan pois ja loppuvideon ruuvarikikkaa meinasin kokeilla mäntien täydelliseen keskittämiseen. Huom. tuossa on toimenpiteiden aikana kahvan päästä ilmausruuvi auki ja siinä ruisku kiinni.
https://youtu.be/AY80Zt47M3A

Lisäksi aion seuraavan ilmauksen tehdä code rsc:n bite pointin säätönamiska puolessa välissä eikä niin kuin ohjeessa lukee eli täysin toisessa ääriasennossa. Ääriasennossa ilmaaminen jättää omaan makuun liikaa tygjää ennen kuin palat ottaa kiinni ja säätövara on siitä vain just "väärään" suuntaan.

Sambolo
24.07.2023, 15.52
Mä just ilmasin jollain bas shopin setillä ja gmbn videon ohjeilla, helppoa oli, mut ruiskut vähän turhan pienet, vasta kolmannella ruiskulla sai järjestelmän puhtaaksi :D Ja nyt käytössä mineraaliölppä ”codet” ni tää setti jäiki heti turhaks..

kauris
03.09.2023, 21.59
Tuli tällainen code-jarruihin liittyvä jarrusatuloiden mäntien herkistelyyn ja säätämiseen liittyvä video vastaan. 4 mm kuusiokolo on just sopiva mäntien ulos työntämiseen ilman,, että pullahtavat kokonaan pois ja loppuvideon ruuvarikikkaa meinasin kokeilla mäntien täydelliseen keskittämiseen. Huom. tuossa on toimenpiteiden aikana kahvan päästä ilmausruuvi auki ja siinä ruisku kiinni.
https://youtu.be/AY80Zt47M3A

Lisäksi aion seuraavan ilmauksen tehdä code rsc:n bite pointin säätönamiska puolessa välissä eikä niin kuin ohjeessa lukee eli täysin toisessa ääriasennossa. Ääriasennossa ilmaaminen jättää omaan makuun liikaa tygjää ennen kuin palat ottaa kiinni ja säätövara on siitä vain just "väärään" suuntaan.

Olihan taas operaatio mutta hyvät tuli. Ilmaus gmbn youtube ohjeilla ja sitten tuo videon kikkailu lisäksi. Plus tuo, että bitepoint säätö ei ihan ohjeen mukaisesti nuolta vastaan vaan jonkin verran nuolen suuntaan. Samalla uudet sramin paksummat 2 mm levyt. Harmi vaan, että uudet galferin vihreät palat eivät olleet saapuneet. Mennään sramin paloilla.