PDA

Näytä tavallinen näkymä : Napamoottoriohjausten erot käytännössä



Noviisipyöräilijä
02.11.2020, 01.12
Kertokaapa asiasta paljoakaan tietämättömälle, että missä menee tämän päivän tekninen taso, kun puhutaan takanapamoottorin ohjauksesta. Jossain luki, että tehonsäätö on sellainen että moottori aina täysillä, mutta avustaa vain tiettyyn nopeuteen asti. Sitten tämän palstan Bilteman maastopyörän vuosikokemusta käsittelevässä videossa sanotiin, että tehonsäätö vaikuttaa sekä avustustehoon että siinä on nopeusraja. Optimi olisi kai jonkinlainen prosenttiasetus, millä voimalla avustaa. Nämä siis ilman mitään momentintunnistusta.

Jos otetaan vaikka vertailukohdaksi tuollaisen uusi Biltema, noin tuhannen euron maastopyörä, niin millainen sen ohjaus on käytännössä? Onko se tehonsäätö jo niin jouheaa, ettei tehon portaisuus tai polkuanturin on/off-kytkentä häiritse tavanomaisessa ajossa? Tai mikä muuttuu, jos tuosta menee hieman halvempaan tai kalliimpaan suuntaan? Onko halvimmissakin nykypyörissä kelvollinen ohjaus?

Ja tiedän, että nämä selviäisi koeajamalla, mutta en jaksa nyt lähteä koeajamaan koko repertuaaria läpi. Vain 2-3 potentiaalisinta.

Entäpä sellainen asia, kuin että ovatko nuo napamoottorit mitenkään sähköisesti standardoituja? Eli jos haluaa vaikka tuollaisen Bilteman pyörän joskus pävittää 500...750 wattiseksi, niin onnistuuko vain moottoria vaihtamalla? Vai pitääkö uusia koko setti: moottori+ohjaus+akku?