Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Parhaat merkit jälleenmyyntiarvoltaan?

zbiker
30.10.2020, 17.23
Mitkä on teidän mielestä kaikista halutuimmat/himotuimmat merkit sähköpyörissä? Lähinnä ihan viihteellinen kysymys, mutta onhan tuolla merkitystä jälleenmyyntiarvon kannalta.

Voi vastata esimerkiksi top-3 tai top-5 listalla.

MRe
31.10.2020, 10.33
Kaipa se spessun levo nauttii jonkinlaista arvostusta. Mä olen tykännyt Meridasta, mutta tuskin osuu Top-10 listalle kenelläkään muulla.

Pipo
31.10.2020, 11.05
Itselleni brändi on merkityksetön. Katson mitä komponentteja pyörässä on ja arvo määräytyy sen mukaan. On hölmöä maksaa ekstraa sen mukaan mikä nimi rungossa sattuu lukemaan.

peksi76
31.10.2020, 11.12
Mitä järkevämmän hintainen fillari on uutena, sitä vähemmän hinta putoaa... juurikin spessu on arvostettu ja hyvä jälleenmyyntiarvoltaan mutta jonkun hiilikuitulevon hinta tippuu äkkiä yhden spectral on:in verran. Canyonin jos ostat syysalesta, saat lähes omat pois vuoden päästä :-)

mattix
31.10.2020, 12.03
Osaako joku sanoa, miksi Spessun Levoja tuntuu olevan Fillaritorin mynnissä olevista sähköpyöristä noin puolet? Parhaillaankin viimeisimmistä 25 myynnissä olevasta pyörästä 11 on Levoja. Ei se ainakaan allekirjoittaneen silmissä arvostusta lisää.

Fat Boy
31.10.2020, 12.48
Itselleni brändi on merkityksetön. Katson mitä komponentteja pyörässä on ja arvo määräytyy sen mukaan. On hölmöä maksaa ekstraa sen mukaan mikä nimi rungossa sattuu lukemaan.Ei minullekaan brändi merkkaa sinällään mitään, mutta en osta pyörää vain komponenttien perusteellakaan. Luomussa oleellisin on geometria ja takajousituksen toiminta. Noita ei voi muuttaa. Sähkärissä noiden lisäksi moottori. Tämä tekee sähköpyörä valinnan aika haasteelliseksi, joskin helpottumaan päin, kun hyviä moottoreita alkaa olemaan useampia.

Vonikka
31.10.2020, 13.17
Ei minullekaan brändi merkkaa sinällään mitään, mutta en osta pyörää vain komponenttien perusteellakaan. Luomussa oleellisin on geometria ja takajousituksen toiminta. Noita ei voi muuttaa. Sähkärissä noiden lisäksi moottori. Tämä tekee sähköpyörä valinnan aika haasteelliseksi, joskin helpottumaan päin, kun hyviä moottoreita alkaa olemaan useampia.

Tämä on muuten asia mitä moni ei edes ajattele. Hyvin moni ihminen näkyy pyörän laskevan vaihde/jarru/voimalinja akselin perusteella mutta hyvässä pyörässä on monta muutakin asiaa jotka vaikuttavat kokonaisuuteen.

Dude
31.10.2020, 14.28
Mitä järkevämmän hintainen fillari on uutena, sitä vähemmän hinta putoaa... juurikin spessu on arvostettu ja hyvä jälleenmyyntiarvoltaan mutta jonkun hiilikuitulevon hinta tippuu äkkiä yhden spectral on:in verran. Canyonin jos ostat syysalesta, saat lähes omat pois vuoden päästä :-)
Just näin. Itse ostin 2018 Focus Jam2 ja päivitin siihen Yarin keulaksi. On E8000 motti, asialliset komponentit ja hyvä geometria. Maksoi 3600e, siis keula päivitettynä. 5tkm ajanut ja nauttinut joka kilsasta. Eipä tollaiseen hintaa saa oikein käytettynä ees mitään järkevää. Ja omastakin varmaan euroissa mitään romahdusta ei ole tapahtunut, jos myyntiin laittais.

kuusto
31.10.2020, 20.39
Osaako joku sanoa, miksi Spessun Levoja tuntuu olevan Fillaritorin mynnissä olevista sähköpyöristä noin puolet? Parhaillaankin viimeisimmistä 25 myynnissä olevasta pyörästä 11 on Levoja. Ei se ainakaan allekirjoittaneen silmissä arvostusta lisää.
Itse näkisin että spessuja varmaan myyty eniten, jälleenmyyjät ammattitaitoisimpia, spessuja pääsee koeajomaan kohtuullisen helposti ja ovat tapahtumissa tarjoamassa koeajoja. En aja spessulla. Oli vahvassa harkinnassa kyseisistä syistä, mutta päädyin Rocky Mountainiin.

EfatMan
31.10.2020, 23.26
Lienee moottori ongelmat yksi syy. Pitkä takuuhan niissä toki on ja kohtuu helppo vaihtaa katkennut hihna takuu ajan päätyttyä.

harb
01.11.2020, 17.07
Spessu on tällä hetkellä ollut laajan yleisön arvostetuin eMTB, joka johtaa siihen että niitä on paljon myynnissä.

Tästä johtuen Spessuja on ostettu Korona-aikaan impulssiostoksena, huomattu ettei sillä olekaan käyttöä ja pistetty myyntiin.

Toinen vaihtoehto on että sen hankkineet suunnittelevat vaihtoa ensi vuoden malleihin.

Ja kolmas on nuo moottoriongelmat mutta mun näkökulmasta se on listalla viimeisenä. Itselläkään ei ole Spessua vaan Focus.

Jpkainulainen
01.11.2020, 18.04
Yksi asia joka kannattaa ottaa huomioon on takuu. Eri merkeillä on erilaiset ehdot takuun jatkumisesta, jos alkuperäinen omistaja myy pyörän. Esimerkkinä nyt vaikka tuo mainittu Focus ja Specialized. Focuksen runkotakuu koskee vain ensimmäistä omistajaa, kun taas vuoden vanhan Levon käytettynä ostava saa pyörälle vielä edes sen 1 vuoden takuun. Joillain merkeillä takuu jatkuu rajoituksitta seuraavalle omistajalle.

Lisäksi merkeillä on melko suuria eroja siinä, miten takuuasiat toimii. Spessun kanssa kävelet merkkiliikkeeseen niin se takuuasia hoituu käden käänteessä ja aspa pitää sut esimerkillisesti tilanteen tasalla. Toisena ääripäänä joku YT jonka kanssa voi mennä sitten koko ajokausi jos pyörästä vaikka hajoaa takahaarukka keväällä. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta eli olen foorumeiden kauhutarinoiden varassa.

Sitten on vielä sellainenkin asia kuin crash replacement, joka koskee joillain (mutu: useimmilla) merkeillä vain ensimmäistä omistajaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ajaessasi käytettynä ostetun pyörän solmuun puun ympärille, saa toiselta valmistajalta tilalle uuden rungon 500 eurolla ja toisen valmistajan kohdalla maksat ovh. hinnan joka voi olla vaikka 2000 euroa korkeampi.

Pete K2
01.11.2020, 22.07
Kolme sähköavusteista olen uutena ostanut ja kertaakaan en ole jälleenmyyntiarvoa miettinyt. Näiden pyörien hinnat on olleet noin 3500, 4500 ja 8000 eur.
Yleisesti sähköpyörän valinnasta. Itse en katso pelkkiä osia, koska kokonaisuus ratkaisee. Eri pyörien ajettavuudessa on isoja eroja, eikä siinä välttämättä huippuosat ole ratkaisevimmassa roolissa. Jos geometria, osien yhteensopivuus tai avustuksen luonne on pielessä, niin kokonaisuus ei toimi. Jos ajettavuus ärsyttää joka lenkillä, niin 3000 euroakin on liikaa. Jos taas ajettavuus on parasta mitä toivoa voi, niin kova hinta ei harmita.
Jälleenmyyntiarvosta vielä. Verrataan esim autoon. Jos ajaa vähänkään kallimmalla autolla (ostohinta esim 20 000 eur tai enemmän), niin pääomakulut(arvon alenema) ovat min 300 eur/kk. Kolmessa vuodessa siis yli kymppitonni. Fillarin arvonalenema ei siis ole kovin paljon isossa kuvassa.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla