Näytä tavallinen näkymä : Ultegra 8070 ja Dura-ace 9170 levyjarrujen erot
 
 
Katselin huvikseni kyseisten levyjarrukenkien eroja, siis muitakin kuin hintaa. Dura-ace jarrukengät näyttäisivät maksavan tuplasti sen, mikä Ultegrat. Ne molemmat painavat etukaliberien osalta kuitenkin tasan saman, eli 135g. Dura-ace on muotoiltu hieman eri tavalla, mutta onko kyseessä kuitenkin Shimanon kusetus kuluttajia kohtaan. Myydäänkö käytännössä Ultegraa Dura-ace hinnoilla? Kahvojenkaan (levers) erot eivät ole suuren suuret. Puhutaan parista kymmenestä grammasta. 
Näyttäisi vahvasti siltä, että ostamalla Dura-ace kevenee lähinnä lompakko. Ultegraan sijoittamalla pyörä painaa ehkä kokonaisuudessaan sata grammaa enemmän, millä ei ole kuin psykologista merkitystä. Varsinkin sähkövaihteiden osalta väite siitä, että Dura-ace toimisi smoothimmin, on silkkaa höpötystä.
Omasta kokemuksesta Ultegra paras sarja hinta/laatusuhteessa ja aika pienen painoedun DA tuo käytettyy rahaan nähden.
Shimano on ihan avoimesti kertonut että 105/ultegra/dura ace levyjarrut ovat tekniikaltaan identtisiä. Kahvoissa on eroa.
Juuri eilen huomasin, että toden totta myös 7070 (eli 105) jarrusatulat painavat tismalleen saman kuin kymmeniä prosentteja kalliimmat Ultegrat tai tuplasti kalliimmat Dura-acet. 
On siinä laser-etsauksella hintaa. Siis samat jarrut ja jarruteho joko alle satasella tai yli kahdella sadalla eurolla. On se hienoa, että saa vapaasti valita. 
Vähän niin kuin VAG-konsernin autot. SEATin saat halvimmalla (105) ja samaan pohjalevyyn rakennetun Audin tuplahinnalla (Dura-ace) Ultegra-sarjaa vastaavat sitten VW ja Skoda.
Shimano unohti samalla mainita, että levyiksi kannattaa valita XTR:n levyt, koska ne eivät ole tehdaskieroja, kuten esim. SM-BR800 Ultegrat saattavat olla. Itselleni osui Saksasta tilattu Ultegra-levy, joka hinkkasi vannetta pyöräytettäessä yhdestä kohtaa levyä jarrupalaan paketista otettuna. Paketti oli ehjä avattaessa.
Mahtaako SRAM:lla olla sama systeemi, että RED ja Force ovat käytännössä samaa tavaraa?
^Miksei maantiepyörään voi laittaa esim. Airotorit? Kevyet ja toimii... REDillä ja Forcella noin 50g painoeroa, tiedä tuleeko kahvasta tai satulasta...
Olen kaverille muutaman uuden dura-acen levyn oikonut eli ei niidenkään taso ultegraa parempi ole.
Tälläiset ne pitää laittaa. 
https://road.cc/content/review/hope-rx4-flatmount-front-and-rear-brake-callipers-279973
Semmosia vekkuleita ne yritykset on, että tuotteiden joukko rakennetaan niin, että joka lompakolle löytyy sopivan kallista tavaraa. Kyllähän tuo nyt on ollut kaikille(?) selvää jo vuosikausia, ettei osasarjan parantaminen pykälällä vastaa ominaisuuksissa euromäärän eroa. Ja toiselta kantilta katsottuna Dura-Acen valmistaminen ei todellakaan maksa juurikaan esimerkiksi 105 sarjaa enempää. Muutama työstö enempi ja muutama eksoottisempi materiaali ei noin pieninä määrinä vaikuta juuri mitään kun hinnasta muutenkin on aika pieni osa valmistuskustannusta.
Dura-ace se silti pitää olla...
Kyllä mekaaninen dura-ace on aika karkkia muoviseen 105 verrattuna. Veikkaan, että kahvan hinnassa on oikeasti eroa. Di2 malleilla tehdään sitten se älytön kate.
Väittäisinpä melkein, että jos ihmiset eivät tajuaisi asiaa ja ostaisivat osasarjoja samassa suhteessa kuin ennen, Shimanolle olisi halvempi valmistaa 105, Ultegran ja Dura-Acen sijaan pelkästään Dura-Acea ja myydä sitä kaikkien noiden sijaan. Eri sarjojen teko, suunnittelu, tuotantolinjojen säätö ja kaiki varaosasysteemien ylläpito jne maksanee enempi kuin Dura-Acen muutamat lisäosat ja eksoottisemmat materiaalit.
^ Spessullakin Vengen S-works ja Pro olivat täysin sama runko, logo vain erilainen. Eli varmaan osoitus siitä että po. tapauksessa ei kannattanut muuttaa tuotantotapaa em. syistä johtuen.
Tuskinpa olisi, kaikkia valmistetaan niin paljon,.että lisävolyymi tuskin hintoja laskee. Ja vaikka olisikin, tulot olisivat pienemmät. Vaihtoehtoja pitää olla, sen oppivat jo.pesupulverin valmistajat 50-luvulla.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.