Näytä tavallinen näkymä : Shimano Di2 komponenttipäivitys synkrovaihtamista varten
Moi,
Ostin just 3v vanhan tripyörän (Cervelo P3) jossa on Shimanon Di2 sähkövaihteet, mutta mallia jossa ei vielä ole kyvykkyyttä synkrovaihtamiseen. Siinä on siis
SM-EW90-B junction box ja ulkoinen SM-BTR1 akku. Kuinka suuri ja about kuinka kallis jumppa olisi päivittää komponentit siten, että tuo synkrovaihtaminen olisi mahdollista. Paikallinen kivijalkakaveri puhui jopa vaihdinnappien päivittämisestä, kun taas toisessa liikkeessä meinasi että kannattaa vähintään laittaa sisäinen akku ja tähän menee helposti joitain tunteja kun Cervelossa on ahtaat paikat piuhojen vaihdolle --> maksaa satasia.
Itse olin tulkitsevinani, että käytännössä tuohon kuitenkin riittäisi tuoreemman battery mountin päivittäminen BM-DN100:seen, ja muuten olisi aika lailla siinä. Meneekö oma tulkinta pahasti metsään tässä kohtaa?
Tero
Just omasta uudesta pyölrästä kauheella vaivalla poistin synkrovaihtamisen. Ihan hullua kun etuvaihtaja vaihtaa yllättäen itsestään. No, et ehkä hakenut tätä vastausta.
Just omasta uudesta pyölrästä kauheella vaivalla poistin synkrovaihtamisen. Ihan hullua kun etuvaihtaja vaihtaa yllättäen itsestään. No, et ehkä hakenut tätä vastausta.
Mikä siinä synkrovaihtamisen poistossa niin vaivalloista oli? Mulla ainakin saa parilla napin painalluksella valittua manuaalisen, semisynkronoidun tai synkronoidun.
Piti tutustua miten siihen vaihteistoon pääse käsiksi konfiguroimaan. Perusoletus aina kelvannut niin ei ole aiemmin tullut pelattua noiden Shimanon softien kanssa.
TurboKoo
26.10.2020, 19.27
Riittää, että hommaat uuden akun kiinnikkeen ja ajat päivitykset kaikkiin osiin.
Riittää, että hommaat uuden akun kiinnikkeen ja ajat päivitykset kaikkiin osiin.
Eli tulkitsin siis oikein, että pelkkä ulkoisen akun kiinnikkeen vaihto pitäisi komponenttien osalta riittää (plus tietty softapäivitys osiin). Kiitti! Jännä miten tätä vaihtoehtoa ei edes tarjottu liikkeessä, vaan heti oltiin vaihtamassa akkua sisäiseksi malliksi ja vetämässä siten myös piuhoja tämän osalta uusiksi… Tai tarkat sanat oli, että tuo on se ainoa vaihtoehto joka kannattaa jos lähtee komponentteja päivittämään.
Kiinnostaa kuulla lisää mikä siinä varsinaisesti tökki. Jotenkin itse kuvittelisi että kun vaihto tapahtuu aina tietyssä kohtaa, niin ei tule sinällään yllätyksenä vastaan. Mutta ei sitä välttämättä pyöräilyn sykkeessä mieti mikä vaihde on, ja ylimääräinen etuvaihtajan vaihtaminen saattaa tietty tulla yllärinä.
Oliko millaisia kokemuksia semisynkrosta? Siis siitä että vaihtaa automaattisesti samalla pari pykälää takapakasta kun vaihtaa edestä isompaa/pienempää.
TurboKoo
27.10.2020, 09.06
Eli tulkitsin siis oikein, että pelkkä ulkoisen akun kiinnikkeen vaihto pitäisi komponenttien osalta riittää (plus tietty softapäivitys osiin). Kiitti! Jännä miten tätä vaihtoehtoa ei edes tarjottu liikkeessä, vaan heti oltiin vaihtamassa akkua sisäiseksi malliksi ja vetämässä siten myös piuhoja tämän osalta uusiksi… Tai tarkat sanat oli, että tuo on se ainoa vaihtoehto joka kannattaa jos lähtee komponentteja päivittämään.
Onhan se esteettisesti hienompi ja hyvin pienellä vaivalla siirtyy akku piiloon samalla. Muutama piuha, JC41 ja BT-DN100 tai sitten tuo BM-DN100
Kannattaa lukea aina ajatuksella tätä niin kaikki selviää
https://bike.shimano.com/content/dam/e-tube/assets/images/contents/project/compatibillity/pdf/en/HM-CC.3.4.3-00-EN.pdf
Mulla on fillarissa tuo di2-sähkövaihtaja. En sitä olisi varmaan olisi erikseen alkanut valkkaamaan, mutta kun se kaupassa olevassa haluamassani ja oikean kokoisessa pyörässä sattui olemaan niin sen kanssa nyt mennään. Hyvähän se on, tarkka ja automaattinen etuvaihtajan trimmaus hyvä.
Siinä on tosiaan kaksi erilaista synkrotoimintoa, mutta kumpaakaan en oikeastaan käytä. Kyllä se synkro toimii ihan hyvin ja loogisesti, mutta on tilanteita, jossa takarattaan korjaus automaattisesti pari pykälää vastakkaiseen suuntaan menee vikaan: Alamäki isolla vaihteella kovaa vauhtia, sen perään jyrkempi ylämäki jossa tarvitaan nopea tiputus paljon pienemmälle vaihteelle. Synkro tekee tässä vaiheessa vääränlaisen tasauksen takarattaalla. Eli pidän hallinnan itselläni ja teen ne korjaukset oman mieleni mukaan, koska helppohan noita on naksutella.
Jotain korpisuoraa tasaisella kadenssilla ajaessa synkrot varmaan ok, mutta katuolosuhteissa ja ylä-alamäkipaikoissa menee joskus vikaan.
Sori, mutta minäkin käytän tätä ketjua yleisempään synkron ihmettelyyn: Olen miettinyt missä tapauksessa siitä olisi hyötyä, että fillari päättää välityksistä tai vaihtamisesta itse. Entä mistä fillari voi tunnistaa, että pitää vaihtaa ja mikä on oikea kombo? Useinhan vaihto pitää ajoittaa pari sekuntia ennen kuin maasto muuttuu tai aloittaa vedon.
Sori, mutta minäkin käytän tätä ketjua yleisempään synkron ihmettelyyn: Olen miettinyt missä tapauksessa siitä olisi hyötyä, että fillari päättää välityksistä tai vaihtamisesta itse. Entä mistä fillari voi tunnistaa, että pitää vaihtaa ja mikä on oikea kombo? Useinhan vaihto pitää ajoittaa pari sekuntia ennen kuin maasto muuttuu tai aloittaa vedon.
Asiallista ihmettelyä. Jotenkin alkoi tuo mahdollisuus kiinnostaa kun siitä lueskeli. Mutta näin kun laitat, niin voipi olla että ei ole välttämättä liian hyödyllinen ominaisuus. Ehkä mä ajelen trainerilla talven tuolla setupilla ja fiilistelen keväällä ulkona ennen kuin lähden mahdollisia päivityksiä tekemään.
Tässä taitaa olla pieni väärinkäsitys siitä miten tuo synkro toimii (itsekin joskus kuvittelin sen yrittävän vaihtaa sopivaa välitystä). Synkro-moodissa pyörä siis pyrkii pitämään ketjulinjan fiksuna, toisin sanoen se ei anna ajaa iso eturatas + iso takaratas tai pieni eturatas + pieni takaratas kombinaatiolla. Eli jos on isolla eturattaalla ja vaihtaa takarattaalla kohti isompia pakkoja (pienempiä välityksiä) niin jossain vaiheessa toteaa, että nyt isketäänkin sisään pieni eturatas ja siirrytään pari pykälää pienemmälle takarattaalle myös. Olen nyt tämän kauden ajanut tuolla ja vähän 50/50 mitä mieltä siitä olen. Kovissa ryhmäajoissa/kisoissa laitan tuon pois päältä, koska silloin haluan myös vaihtoehdon olla (esim. mäen päällä) isolla eturattaalla vaikka takanakin olisi iso pakka. Se missä vaiheessa takapakkaa tuo vaihto tapahtuu on asetettu johonkin oletuskohtaan, mutta tätä voi muuttaa käyttäjän toimesta, mulla esim. 10. takaratas tulee vielä isolla eturattaalla, mutta jos yritän siitä vaihtaa 11. rattaalle käskyttää Di2 eturattaan pienelle ja takapaikan muistaakseni 8. takarattaalle.
Semisynkrossa puolestaan sitten Di2 pyrkii pienentämään hyppyä kun vaihetaan eturatasta, eli jos siirtyy isolta eturattaalta pienelle, siirtää Di2 myös takapakasta pykälän tai pari pienemmälle.
^Joo, suht tasaisessa maastossa tai tasaisella ajolla saattaa olla monelle oikein ookoo. Katsoin alla olevan videon, jossa on hyötyjä ja haittoja. Koska talvella tulee kasattua uusi Di2-pyörä, niin pohdin hetken tätäkin mahdollisuutta. En kuitenkaan halua edes semisynkroa itselleni.
Edit: Kirjoitin ehkä epäselvästi ylempänä. En minä sitä kuvitellut, että fillari vaihtaisi arpomansa "sopivan välityksen". En vaan halua sen alkavan vaihtaa yhtään mitään esim. 600 watin veto päällä tai kun mielessä on jo seuraava vaihto. Ainoa kombinaatio mitä vältän, on pikkulimpulta 11-piikkiselle. Siinä tulee jo törkeät tehohäviöt. Muut ovat ok.
https://youtu.be/j37PQ61-R-Y
. En vaan halua sen alkavan vaihtaa yhtään mitään esim. 600 watin veto päällä tai kun mielessä on jo seuraava vaihto.
Minäkin taisin ilmaista itseäni vähän epäselvästi. Ei pyörä siis synkrona(kaan) vaihda vaihteita ellei itse käytä vaihdinta eli tuota riskiä ei ole. Toki se riski on, että kun vaihtaa takaratasta vaikka kesken kovan vedon niin onkin jo sellaisessa kohdassa takapakkaa, että vaihtaa samalla eturatasta.
Juha Lehtinen
27.10.2020, 11.28
Di2:ssa on rajoitus tietyillä ratas kombinaatioilla joka estää vaihtamisen niin että ketju on pienellä eturattaalla ja kahdella pienemmällä takarattaalla. Ymmärtääkseni noissa kombinaatioissa ketju on pituudeltaan sellainen että takavaihtajan liike ei riitä pitämään ketjua kireällä. En nyt muista ihan varmaksi mutta olisiko esim. 39/53 eturatas ja 12-25 takarataras yhdistelmä jossa on mahdollista ristiin vaihtaminen. itselläni on 36/50 ja 12-28 yhdistelmä jossa ketjua ei saa pieneltä eturattaalta kahdelle pienemmälle takarattaalle. Elikkä Fiberillä on mahdollisuus välttyä pieneltä etulimpulta 11-piikkiselle vaihtaminen, näin ainakin uskoisin. Kokeilin joskus semi-syncia ja täys syncia trainerilla eikä kumpikaan tuntunut luontevalta tuossa ympäristössä.
Toki se riski on, että kun vaihtaa takaratasta vaikka kesken kovan vedon niin onkin jo sellaisessa kohdassa takapakkaa, että vaihtaa samalla eturatasta.
Tämä. Mutta kuka tietää, ehkäpä nyky-Di2 toimii nopeammin kuin oma noin viisi vuotta vanha.
https://i.postimg.cc/13ztvpQ2/di2syncro.jpg
Tuossa omat asetukseni syncron osalta. 53-39 edessä ja 12-28 takana.
Tuo ei luonnollisesti vaihda mitään itsekseen vaan tuolla etukäteen ohjelmoidulla tavalla. Tuossa näkee hyvin/shinmano laskee nuo gear-ratiot syöttämilläsi arvoilla.
Muuten vaihtajat toimivat normaalisti, mutta olen lisännyt sellaisen ominaisuuden että oikean hoodsin nappi vaihtaa aina isommalla ja vasen pienemmälle. Tätä hoodsien nappia ei vissiin ole vanhemmissa ultegra di2:ssa.
Voin luonnollisesti aina vaihtaa noita moodeja manuaali, semi-syncro ja syncro,parilla napin painalluksella.
edit: vaihtonopeutta voi muokata hidas-normaali-nopea akselilla, en ole kokeillut niiden eroja, perusasetus on normaalia
edit: asetukset oli alunperin tehty 52-36 eteen ja 11-30 taakse. Ylöspäin mentäessä pitää koettaa saanko vaihdon isommalle eturattaalle yhtä myöhemmin, edit 3: eli saa muutettua vain kursorilla vetämällä, eli nyt vaihto tapahtuu ylöspäin mentessä 39-15 --> 53-19
edit vielä kerran: poistin kompensaatioasian
[URL]
Muuten vaihtajat toimivat normaalisti, mutta olen lisännyt sellaisen ominaisuuden että oikean hoodsin nappi vaihtaa aina isommalla ja vasen pienemmälle. Tätä hoodsien nappia ei vissiin ole vanhemmissa ultegra di2:ssa.
Tarkoitatko kahvan yläosassa / hoodsin alla olevia pieniä kytkimiä mitä R6870 ei ole mutta R8050 jo on.
Olen ollut siinä käsityksessä että niillä voi ohjata vain jotain mittareita.
Jeps. Tälläinen käsitys minulla on, että 8050 ja 8070:ssä sellaiset jo olisi.
Ohjelmasta näkyy kun avaat vaihtajien kuvat.Hoodsin päässä olevat napit on A- nappeja ja niiden takaa löytyy valikosta mitä niillä voi kontrolloida
Kiinnostaa kuulla lisää mikä siinä varsinaisesti tökki. Jotenkin itse kuvittelisi että kun vaihto tapahtuu aina tietyssä kohtaa, niin ei tule sinällään yllätyksenä vastaan. Mutta ei sitä välttämättä pyöräilyn sykkeessä mieti mikä vaihde on, ja ylimääräinen etuvaihtajan vaihtaminen saattaa tietty tulla yllärinä.
Oliko millaisia kokemuksia semisynkrosta? Siis siitä että vaihtaa automaattisesti samalla pari pykälää takapakasta kun vaihtaa edestä isompaa/pienempää.
Hyviä kokemuksia semisynkrosta/ominaisuudesta että eturatasta vaihtaessa takarattaassa tapahtuu kompensaatio. Eturattaan vaihto ilman että koskee takarattaaseen aiheuttaa 3-4 vaihteen muutoksen ylös/alaspäin. Di2:ssa tuon kompensaation voi säätää välille 0-4. Tavoitteena on tietenkin se, että eturattaan vaihtamisen jälkeen välityssuhde olisi "jotakuinkin vaihtamista edeltäneestä välityssuhteesa seuraava, eikä em. 3-4 vaihdetta isompi tai pienempi.
Olen käyttänyt synkroa, mittarista (Garmin) näen mitkä rattaat on käytössä ja mittari myös varoittaa ja piippaa kun seuraavalla vaihdolla eturatas vaihtuu, näin eturattaan vaihto ei tule yllättäen. Eturatasta voi vaihtaa manuaalisestikin jos on tarvetta.
Ja tottakai useimmiten kompensoin takarattaan vaihtajalla etuvaihtajan käyttöä, manuaalisesti. Synkro tekee sen aina. Silloinkin kun ei pitäisi. Siksi ei käytössä.
Garminiin travitsee vissiin jonkin erillisen langattoman palikan?
Noista di2:n moodeista, niin kaikkihan ne ovat tavallaan manuaalisia siten, että ne vaatii sen käskyn/napin painamisen jotta mitään tapahtuu, ja jokaisen napin painalluksen seuraamus on ajajalle tiedossa.
Kaikille noille löytyy varmasti kannattajansa, ja hyvää tuossa on se että käyttäjä voi valita mieleisensä ja muuttaa sitä myös niin halutessaan
Ehkä yksinkertaistettuna toimintaperiaatteet on niin, että
- manuaali toimii kuten mekaaninen
- semisynkro toimii kun mekaaninen lisättynä tuolla 0-4 kompensaatiolle, haluaako tuon vai ei niin..
- synkrossa ajatusmaailma on tavallaan erilainen, etuvaihtajalla ei ole samanlaista ajatuksellista merkitystä, vaan koko käytettävissä oleva välitysskaala jaetaan ( ketjulinjan optimaalisuus huomioiden) käytettävissä olevien välityssuhteiden mukaan siten että päällekkäiset vaihteet karsitaan pois. Toimintaperiaate on vaihteet ylös- alas. Poikkeuksena mahdollisuus käyttää etuvaidetta jos niin haluaa.
Garminiin travitsee vissiin jonkin erillisen langattoman palikan?
Pyörään pitää asentaa Di2 Bluetooth- palikka.
Kokeilin myös hetken syncroilua mutta sittemmin päädyin täysmanuaaliin. Vaihdan eturatasta yleensä mieluummin raskaamman kautta, eli esim tiputtaessani pienelle eturattaalle, kompensoin ensin takavaihtajalla napsun pari raskaammalle ja sitten vasta ketju tippuu. Synkro tiputtaisi ensin ketjun pikkulimpulle ja sitten vasta takaa raskaammalle. Mulla tapahtuu hillitön spin-out takavaihtajan kompensaatiota odotellessa.
Napit on ohjelmoitu siten, että oikean käden kahva vaihtaa raskaammalle, iso lapa takavaihtajaa ja pienempi etu, vasen sitten kevyemmälle vastaavalla logiikalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.