Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirron uusiminen (Felt Verza Speed 20)



cchki
26.10.2020, 10.10
Pyörä hankittu vuonna 2018 ja ajettu varmaankin noin 6-8000km. Ketjut on kertaalleen vaihdettu ja nyt 0.5 mitta uppoaa ketjujen väliin.

Olisiko syytä vaihtaa takapakka, eturatas ja rissat? Toimii vielä mielestäni ihan hyvin, eli vaihdanko vielä uudet ketjut ja vasta sen jälkeen muita osia?

Toinen kysymys, saisin edullisesti tutulta Shimano CS-6700 Ultegra 11-28 pakan. Tällä hetkellä pyörässä taitaa olla 11-34 pakka, mahtaisiko tuo pakka käydä pyörääni? Vaatisiko se erilaisen eturattaan ja eripituiset ketjut? Takavaihtaja on Shimano Tiagra, mutta mistä saisin selville tarkan mallin?

nure
26.10.2020, 11.51
Ei vaadi kaiketi vaihtajalta noin päin muutettuna kummiakaan, ketjun joutunee lyhentämään. Suosittelen takapakan vaihdon yhteydessä ketjujen vaihtoa ja noilla kilometreillä mennee eturattaatkin uusiksi, jos et vaihada niin saattaa tulla ongelmia...
Vaihtajan tyyppi kyllä virvelitehtaalla aina osiin merkitty...

Firlefanz
26.10.2020, 12.09
6700-sarja on 10-vaihteinen ja niin on Tiagrakin. Sitä myöten kaikki on kunnossa.

Jos olet käyttänyt ja tarvinnut kevyimpiä välityksiä, on ehkä syytä ottaa huomioon ettei niitä isoimpia rattaita löydy 11-28 -pakasta.


Kysyisin nurelta onko hän yleisesti sitä mieltä että eturattaat eivät juuri kuutta-kahdeksaa tuhatta ajokilometriä enempää kestä - vai sitä mieltä että eturattaat voivat olla jo kuluneet koska yksillä ketjuila on ajettu kolme-neljä tuhatta?


PS Jollain tasolla olen vahvasti sitä mieltä että voimansiirron kulutusosien tulisi olla kestävämpiä. En voi joskus olla ajattelematta että ne on tarkoituksella suunniteltu ja valmistettu vähemmän kestäviksi kuin olisi (muiden ominaisuuksien pahasti kärsimättä) mahdollista - ja että me paremman luokan harrastepyöräilijät hyväksymme sen (vaikkei meidän pitäisi) syistä joita en tässä halua eritellä:rolleyes:

cchki
26.10.2020, 12.18
Eikä tuohon pakkaan tarvita mitään spacereita väliin? Jostain foorumilta luin, että oli pitänyt laittaa 1mm tai 1.8mm spaceri, kun pakka vaihtui eri kokoiseksi. Itsekin mietin tuota eturatasta, kun lueskelin, että kestävät helposti 25 000km.

cchki
26.10.2020, 12.26
Niin ja eikö eturattaiden hammastusta tarvitse muuttaa, kun pakka muuttuu toisenlaiseksi?

Firlefanz
26.10.2020, 12.57
Koska et ole vaihtamassa takakiekkoa tai tarkemmin sanottuna vapaaratasta, et tarvitse mitään mitä sinulla ei jo olisi. Eli Shimanon 10-pakka vaatii sen 1 mm prikan (joka tulee pakan mukana, mutta voit tietysti käyttää nykyistäkin). *Vain* jos vaihtaisit uusiin kiekkoihin jossa olisi 11-vaihteinen vapaaratas tarvitsisit *lisäksi* sen 1.8 mm spacerin.


Eturattaiden kokoa ei *tarvitse* muuttaa kun pakan kokoa muutetaan *ellei* kaipaa samoja eli yleensä yhtä keveitä välityksiä kuin ennenkin. Jos eturattaat eivät ole liian kuluneet ja 11-34 pakan isoimmat takarattaat ovat jääneet tyystin käyttämättä, ei ole mitään syytä vaihtaa eturattaita. Jos kuitenkin joudut ne vaihtamaan kuluneisuuden vuoksi tai olet ajanut paljon pieni edessä - iso takana -yhdistelmällä, voi olla viisaampi hankkia uudet eturattaat. Tällöin on yleensä molempia syytä vaihtaa kokoa pienemmäksi, koska etuvaihtaja toimii paremmin ja luotettavammin kun rattaiden kokoero ei ole kovin suuri.

rymy
26.10.2020, 13.02
Miksi vaihtaisit takapakan, jos uudet ketjut pelittää vanhan pakan kanssa? Sama koskee eturattaita.
Kyllähän toi tutulta saamasi pakka pitäisi käydä ihan ok. Ei tarvitse lyhentää ketjua.
Tohon yllä olevaan kysymykseesi ei oikein voi vastata. Koko kysymys on aika absurdi.
Varmaankin tarkoitat, että pitäkö vaihtaa jos haluaa välitysten pysyvän samoina?

Ohjeeksi sanoisin: Mietihän ajan kanssa koko välitysjuttu läpi, niin ymmärrät jutun juonen.

cchki
26.10.2020, 13.59
Juu, siis tarkoitus oli ennakkoon kysellä hieman tulevaa, kun ilmeisesti pakat menevät vaihtokuntoon näillä kilometreillä? Varmaan yhdet ketjut vielä ajaa eli n. 4000km? Tuo tässä lähinnä mietitytti, että jos laitan tuollaisen pakan, että pitääkö siinä huomioida jotain, mutta ei siis muuta kuin pakka vaihtoon, kun aika on kypsä ja unohdetaan toistaiseksi eturattaat. Oliko se nyrkkisääntö, että kolme pakkaa saa ajaa ja sitten vaihtaa eturattaat myös.

nure
26.10.2020, 16.44
Firle, ei missään nimessä ole pakko vaihtaa mutta muutaman kerran nuukaillen samankaltaisen projektin tehnyt niin seuraksena ollut että muutkin joutunut vaihtamaan kun ei toimi mieleisesti uudet/vanhat yhteen...
^Tuskin mitään nyrkkisääntöä on, monet seikat vaikuttaa ja kyllä ajossa yleensä huomaa koska vaihtotarve... Joskus ennen ajanlaskua ja nettiä taisin ajaa 3x8(9):llä liki 15tonnia ilman mitään vaihtoa ympärivuotista työmatka ajoa kun ei vain tiennyt että täytyy vaihtaa... Nykyään vaihdan vaikka ajankuluksi!