PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lämpötilan vaikutus keskariin



#78
25.10.2020, 17.52
Olen ajellut vuosia pyörällä ihan huvikseni sen enempää vauhtia ajatellen niin maastossa kuin maantielläkin.
Enimmäkseen viimeisen vuosikymmenen maastopyörällä.
Viime vuonna hommasin hetken mielijohteesta maantiepyörä jolla olen nyt ajellut useamman tonnin lähes säännöllisesti ja vähän seurannut keskinopeuttakin.
Tämmöinen alkoi nyt askarruttamaan että kuinka lämpötila vaikuttaa nopeuteen kun viimeviikkoina on keskinopeus alkanut hieman putoamaan.
Tänään lähellä nollaa varpaat kohmeessa kampia pyöritellen jäin jo pari kolme kilsaa tunnissa pienempiin keskareihin kuin lämpiminä kesäpäivinä.
Mikä tekee vauhdin putoamisen? Kenties lenkkien vähentyminen syksyllä vai lisääntyykö kitka? Vai pitääkö lähteä lääkäriin?

Juha Lehtinen
25.10.2020, 18.26
Ilman kylmeneminen aiheuttaa ilman tiheyden muuttumisen tiheämmäksi eli enemmän pitää tehdä töitä. Myös renkaiden rullaavuus heikkenee vaikka huomioisi senkin että ilmanpaine laskee renkaissa lämpötilan laskiessa, toki pystyy tuon kompensoimaan lisäämällä painetta hieman enenmmän kuin normaalisti, myös ihmisen keho työskentelee viileämmässsä heikommin.

pviitane
25.10.2020, 19.51
Luulen, että vaatetuksellakin on jokin rooli. Huomasin saman ilmiön käänteisenä keväällä juuri silloin, kun talvibibsit ja takki vaihtui paitaan ja shortseihin.

#78
25.10.2020, 20.02
Sekin on kyllä totta. Ilmanvastusta vastaan se suurin kamppailu tuntuu olevan

kervelo
25.10.2020, 20.16
Lämpötilan vaikutusta nopeuteen ja tarvittavaan tehoon voi tutkia erilaisilla laskureilla; tässä yksi: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

MRe
26.10.2020, 09.59
No hyvä että muutkin ovat tämän havainneet. Olen aina vain luullut kuvittelevani koko jutun. Lisäksi jos ajaa kestopäällysteen ulkopuolella (kuten ulkoilureiteillä) niin tähän aikaan vuodesta tien pinta on hieman pehmeämpi.

TheMiklu
26.10.2020, 10.00
Astman kanssa kylmenevä ilma tekee hengittämisestä työläämpää. Lisäksi syksyisin on kaikenmaailman hometta ilmassa enemmän. Veikkaan, että nämä näkyy normikeuhkoilla myös jossakin määrin.

Nämä kaikki pikkujutut kun summaa niin alkaahan siitä kertyä hidastuvuutta :D

#78
26.10.2020, 11.01
Niinpä. Tolla laskurilla 25 - > 0 välinen eroksi tuli 0.7km/h, mutta se ei varmasti ota huomioon että lyhythihaisen paidan sijasta on takki sekä hanskat.
Huomasin että kammet pyörii kädellä pyörittäessä huonommin kuin sisällä tallissa. Varmaan vaseliini jähmettyy kylmässä.
Vauhdin pudotessa tulee helposti siirryttyä yläotteeseen, niin sekin tietysti lisää vastusta.

Fat Boy
26.10.2020, 11.33
Mulla vauhtia tiputtaa pukeutumisen vaikeus. Lämpöisellä lyhyissä on aina hyvä. Kylmällä ja kostealla osuu harvoin nappiin. Joko on kylmä tai (useammin) liian kuuma ja se yhdessä paksumman vaatekerran kanssa tiputtaa vauhtia ja menohaluja.

macci
26.10.2020, 18.48
Ilman kylmeneminen aiheuttaa ilman tiheyden muuttumisen tiheämmäksi eli enemmän pitää tehdä töitä. Myös renkaiden rullaavuus heikkenee vaikka huomioisi senkin että ilmanpaine laskee renkaissa lämpötilan laskiessa, toki pystyy tuon kompensoimaan lisäämällä painetta hieman enenmmän kuin normaalisti, myös ihmisen keho työskentelee viileämmässsä heikommin.

Tässä pitkälti kattava vastaus. Lisätään vielä jo mainittu vaatetuksen ero (talvivaatteet yleensä hieman lepattavammat eli hitaammat).

Itse olen käyttänyt yleensä tätä laskuria:
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

ilman tiheyden muutokset lämpötilan / ilmanpaineen / kastepisteen mukaan esim tällä: https://www.gribble.org/cycling/air_density.html

ja nopea esimerkki eli 25C tiputus lämpötilaan

kesä +25C: 200W (76kg/9kg) aero: 0,270cda +25C (1,185) vierinvastus 0,004 = 36,19km/h
talvi +0C: 200W (76kg/9kg) aero: 0,270 cda +0C (1,293) vierinvastus 0,0054 = 34,45km/h
talvi ja talvivaatteet: 200W (76kg/9kg) aero: 0,3 cda +0C (1,293) vierinvastus 0,0054 = 33,36km/h

tuossa esimerkki suht aerolla asennolla ja lepattamattomilla road kamoilla. talvi vs. kesävaatetuksen ero varsin lähellä sitä minkä omissa testeissä olen saanut tempohaalarille ja cyclocross puvulle (joka sekin varsin ihonmyötäinen mutta ei kuitenkaan aivan yhtä rypytön ja tiukka kuin tuo kesäpuku).
oikeat talvikamat tietysti vielä selvästi lisäävät ilmanvastusta. Mutta jo noilla arvoilla ollaan lähellä 3km/h eroa
ja sitten lisäksi vielä hitaammat kumit yleensä talvella käytössä, laakereiden ja ketjujen lisääntynyt kitka jne

renkaiden vierinvastuksen kasvu lämpötilan laskun mukaan on muutaman nettilähteen mukaan luokkaa 1,4% per 1C

klemola
27.10.2020, 10.53
Tässä yksi syy lisää hankkia tehomittari.

fiber
27.10.2020, 11.33
Itsekin seuraan lenkin aikana ja jälkeen tehoa sekä aikaa. Silti huomaan, että edelleen luon tavoitteita myös km-pohjalta, millä ei ole muuta kuin henkistä merkitystä.

brilleaux
27.10.2020, 11.43
Kyllä viileämmällä keskaria joskus paleltaa, varsin jos sitä kovin pitää esillä.

markkut
27.10.2020, 12.59
Varmaan vaseliini jähmettyy kylmässä.

Varmaan tämän vaikutus alkaa jo aiemmin kelien kylmetessä, mutta ympärivuotisessa työmatkapyöräilyssä olen huomannut, että jossain -15 asteen paikkeilla navat tuntuvat jymähtävän ihan tukkoon ja tehontarpeen kasvun huomaa ilman mittareitakin.

#78
27.10.2020, 17.26
Tässä yksi syy lisää hankkia tehomittari.

Tehomittari kyllä kiinnostais, mutta hinta vähän mietityttää.
Katsoin että iq2 kickstart projektin tehoa mittaavat polkimet vois olla siedettävän hintaiset... No näissä menee aikaa ja hintakin voi muuttua jos tulee ylipäänsä.

vetoketju
28.10.2020, 11.46
Olen kirjoitellut blogia vuoden verran ja juuri viime viikolla pohdin samaa asiaa ja otin hieman selvää tilanteesta. Ilman tiheyden vaikutus on kyllä olemassa, mutta varsin vähäinen. Enemmän vaikuttaa renkaiden huonompi rullaus kylmässä, vesi tien piennassa, paksu vaatetus, tuuli jne.

https://hiilarifillari.blogspot.com/2020/10/ilman-tiheys-aika-ajossa.html

äkssee
28.10.2020, 11.55
Katsoin että iq2 kickstart projektin tehoa mittaavat polkimet vois olla siedettävän hintaiset... No näissä menee aikaa ja hintakin voi muuttua jos tulee ylipäänsä.

Häp! Älä noita ainakaan osta, koska taitaa olla jo kuopattu tuo projekti ja tilaajilla jäänyt polkimet saamatta.

hsr
28.10.2020, 11.55
Minusta kuivalla ja suht. tyynellä säällä paksun vaatetuksen vaikutus on merkitävin.

#78
31.10.2020, 18.41
Tähän vielä vähän jatkaakseni niin kokeilin vaimon pyörää, jossa 4season 32mm leveänä. Ne tuntui rullaavan jopa paremmin kuin mun gp5000 23mm leveänä. Kesällä kokeilin 4 seasoneja ja ajattelin että p...stä. Tosin kylmä keli vaikuttaa muihinkin osiin, joten ei ihan vertailukelpoista dataa syntynyt, mutta silti.

xs2jammu
31.10.2020, 19.07
Hyvä etten ole yksin huomioni kanssa. Just tänään totesin että sellaiset 2-3 km/h tunnissa on keskari pudonnut kuukauden takaiseen.

J3K
14.09.2023, 18.08
En nyt pikaisella hakemisella löytänyt parempaakaan ketjua niin ihmetellään täällä.

Nyt kun on ollut mukalämpimiä päiviä ja on lähtenyt shortsit + lyhyt ajopaita -linjalla ja hetken päästä huomannut että liian vähän päällä, tuntuu meno todella tahmealta. Onko tuo vaan korvien välissä vai jäähdyttääkö tuuli ja ajoviima jo niin tehokkaasti lihaksia? Missään vaiheessa ei kuitenkaan ollut varsinaisesti kylmä.

YocceT
14.09.2023, 19.23
Lämmin ilma on keveämpää, joten eteneminen on helpompaa.

Juha Lehtinen
14.09.2023, 20.06
Itselläni tuli tällainen ajatus mieleen, varmaankin väärä ajatus. Elikkä voisiko jossain määrin ajatella niin että kun ilmat viilenee sanotaan nyt vaikkapa +15°C asteeseen niin voisiko fillari jopa kulkea paremmin kun ajattelen asiaa siltä kantilta että kroppa pysyy vileämpänä kuin esim. +25°C lämpötilassa. Elikkä ajattelen asiaa vähän samalta kantilta kuin trainerilla jyystäessä jos kroppa ei saa tarpeeksi viilennystä niin syke nousee liikaa ja fillari ei ns.kulje kun taas kroppa pysyy viileämpänä niin syke pysyy matalampana ja jaksaa paremmin. Ulkona tietysti lämpötilalla on rajansa kaikella mutta kai joku optimi lämpötila ulkona on, vai onko?.

YocceT
14.09.2023, 20.26
Tosta kelaat ketjua vähän taaksepäin tuohon nimimerkki "vetoketju" viestiin ja siinä olevaan linkkiin, niin löydät yhden näkemyksen.

Juha Lehtinen
14.09.2023, 20.33
Tosta kelaat ketjua vähän taaksepäin tuohon nimimerkki "vetoketju" viestiin ja siinä olevaan linkkiin, niin löydät yhden näkemyksen.
Kiitos vinkistä.

F. Kotlerburg
15.09.2023, 10.28
Elikkä ajattelen asiaa vähän samalta kantilta kuin trainerilla jyystäessä jos kroppa ei saa tarpeeksi viilennystä niin syke nousee liikaa ja fillari ei ns.kulje kun taas kroppa pysyy viileämpänä niin syke pysyy matalampana ja jaksaa paremmin. Ulkona tietysti lämpötilalla on rajansa kaikella mutta kai joku optimi lämpötila ulkona on, vai onko?.
Veikkaisin, että sisällä jyystäessä ilman happipitoisuus vaikuttaa pelkkää lämpötilaa enemmän. Se kun jää väkisin ulkoilmaa matalammaksi. Ei sisällä tahdo kulkea vaikka olisi viileämpääkin.

hubba
15.09.2023, 12.32
Veikkaisin, että sisällä jyystäessä ilman happipitoisuus vaikuttaa pelkkää lämpötilaa enemmän. Se kun jää väkisin ulkoilmaa matalammaksi. Ei sisällä tahdo kulkea vaikka olisi viileämpääkin.

Jos asunnossa on kohtalainen ilmanvaihto tai ikkunoita auki en oikein usko isoon eroon happipitoisuudessa. Sisällä tarvitaan tuuletinta/puhallinta mikä liikuttaa ilmaa kovalla nopeudella. Pelkkä iso tuuletin ei oikein riitä. Omat tehot aika samat ulkona ja sisällä.

J3K
16.09.2023, 09.47
Kyllä se taisi ratketa pitkillä lahkeilla, jostain syystä sitä on tullut kroppa aremmaksi ajoviimalle.

Juha Lehtinen
16.09.2023, 12.20
Jos asunnossa on kohtalainen ilmanvaihto tai ikkunoita auki en oikein usko isoon eroon happipitoisuudessa. Sisällä tarvitaan tuuletinta/puhallinta mikä liikuttaa ilmaa kovalla nopeudella. Pelkkä iso tuuletin ei oikein riitä. Omat tehot aika samat ulkona ja sisällä.
Itselläni on tuollainen tilanne varsinkin kesällä jos tulee satunnaisia sisätreenejä tehtyä niin 40cm lattiapuhallin joka omassa käytössäni on ei millään riitä vaan esim. hikoilu kesällä sisätreenissä on ihan eri luokkaa kuin talvella tai talven kynnyksellä. Kroppa käy kuumana ja suorituskyky ei ole paras mahdollinen. Toinen puhallin olisi varmaankin ihan tervetullut kun ilmanvaihtokaan ei tunnu riittävältä treeneissä.

F. Kotlerburg
16.09.2023, 14.13
Kyllä se taisi ratketa pitkillä lahkeilla, jostain syystä sitä on tullut kroppa aremmaksi ajoviimalle.
Tottumiskysymyksiä. Hetken päästä ei ongelmaa kun on tottunut kylmään. Sama se on tottua lämpöön kesällä. Kun oli niitä kuumia kesiä niin tuntui ettei kulje mihinkään, mutta parin kolmen lenkin jälkeen meni jo ihan hyvin.

Juha Lehtinen
16.09.2023, 14.37
Tottumiskysymyksiä. Hetken päästä ei ongelmaa kun on tottunut kylmään. Sama se on tottua lämpöön kesällä. Kun oli niitä kuumia kesiä niin tuntui ettei kulje mihinkään, mutta parin kolmen lenkin jälkeen meni jo ihan hyvin.
Juurikin näin. Ei taida olla montaakaan vuotta aikaa kun +15°C maantielenkille tuli laitettua irtohihat ja myös 3/4 housut. Tänäpäivänä samassa lämpötilassa ei ole ongelmia kesävaatteiden kanssa ilman irtohihoja perustuen viime lenkkien kokemukseen. Kroppa kyllä lämpenee lenkin aikana ihan riittävästi. Saattaa hyvinkin olla että +15°C on se raja jonka alle mennessä saattaa irtohihat tulla kysymykseen ja 3/4 housut myös.

nure
16.09.2023, 20.17
Vaikuttaa korkeintaan motivaatioon.

J3K
17.09.2023, 00.04
Tottumiskysymyksiä. Hetken päästä ei ongelmaa kun on tottunut kylmään. Sama se on tottua lämpöön kesällä. Kun oli niitä kuumia kesiä niin tuntui ettei kulje mihinkään, mutta parin kolmen lenkin jälkeen meni jo ihan hyvin.

Tiedä häntä. Viime vuonna meni nollaan asti shortsteilla, ensimmäinen call of shame tuli pari viikkoa sitten juuri kun oli 10 asteen paikkeilla vaikka muuten menohaluja oli.

The flying Chocobo
20.09.2023, 14.11
Mulla tuo tottuminen on kyllä mennyt ihan toiseen suuntaan. Palelen alle 15 asteessa. Lisäksi jos yritän kovaa ajaa viileässä/kylmässä tuulessa (Lue: kylmä alle 10 astetta) niin menee lihakset jumiin kun ei pysy lämpimänä. Mulle paras on 25 - 30 astetta. Silloin kulkee, palautuminen vaikka spurteista tai pidemmistä vedoista on lyhyt. Samoin lenkistä ylipäänsä palautuu paremmin. Ainoa haitta on se, että pitkillä matkoilla (brevetit tms) pitää muistaa juoda enemmän, muuten krampit lisääntyy. Ja toki hiki lentää enemmän. Tämä on iän myötä tullut ilmiö joka tuntuu vuosi vuodelta korostuvan.

Ari Fill
22.09.2023, 23.58
Mulla tuo tottuminen on kyllä mennyt ihan toiseen suuntaan. Palelen alle 15 asteessa. Lisäksi jos yritän kovaa ajaa viileässä/kylmässä tuulessa (Lue: kylmä alle 10 astetta) niin menee lihakset jumiin kun ei pysy lämpimänä. Mulle paras on 25 - 30 astetta. Silloin kulkee, palautuminen vaikka spurteista tai pidemmistä vedoista on lyhyt. Samoin lenkistä ylipäänsä palautuu paremmin.

Täysin sama.

Hääppönen
23.09.2023, 09.55
+15 asteen rajapyykillä vaikuttaa tosi paljon tuulen suunta ja voimakkuus. Jos luode-koillinen väliltä tuulensuunta, irtohihat tarpeen. Ja windstopperbibsit jalkaan. Muutenhan 15-20 astetta väli on ihan parasta pyöräilysäätä. Ei tule liian hiki ja elimistö toimii hyvin.