Näytä tavallinen näkymä : Cane Creek Helm Coil/Air
Kokemuksia otsikon keuloista ja mahdollisesti perusversion ja MKII:n eroista? Ja luonnollisest ilma/joisiversion eroista.
Joustomatka näkyy olevan eri versioissa säädettävissä 130-160mm välillä ilman osien vaihtoja. Molemmista löytyy samat vaimennussäädöt. Foxcomp kertoi, että patruunoissa on ero, muttei oikeastaan selvinnyt, mimmoinen ero. Tämä siis perusmallin ja MKII:n välillä. Ilma ja vieteriversiossa sama vaimennuspuoli.
Hakusessa sähköpyörään pintaherkkä keula, pienellä painoerolla ei ole oleellista merkitystä ja pyörällä ajetaan pääosin poluilla, harvoin bikeparkissa eikä silloinkaan rajusti. Eli mahdotonta tällinsietoa ei tarvitse. Ulkomaan testeistä sain sen käsityksen, että Coil-versio voisi olla lähempänä hakemaani.
Jos joku osaa vertailla noita saman hintaluokan muihin keuloihin, niin antaa kuulua vaan. Mulle kelpaa rokkarit, foxit ja vaikka SR suntour, jos se ajaa asiansa.
https://foxcomp.fi/cane-creek-helm-mkii-air-29-150mm-44mm-black
https://foxcomp.fi/cane-creek-helm-mkii-coil-29-160mm-44mm-black
Käytetty Helm Air ykkösversiona löytyy jälkikasvun pyörästä 160mm mitassa ja muutamien koeajojen perusteella on minusta hyvä keula.
Ihan kovimmassa rymistelyssä saattaa hävitä 36 Foxin 2017 Fit4-patruunan kontrollille mutta toisaalta Helmin saa säädettyä muuhun ajoon enemmän omien kummallisten toiveiden mukaan kuin Foxin, siinä on kuitenkin tuo ilmakammion tilavuus, ilman negatiivipuolen säätö (-5psi tekee jo paljon herkkyydelle) ja sitten säätönuppien toimivuuskin on melko hyvä.
Vaihdoin tuon 36:sen Foxin nyt tarjous-DT Swiss F535:seen josta en osaa sanoa vielä muuta kuin että on ainakin erilainen tuntuma.
Johtavan mtb median kautta tuli itelle käsitys ettei noita niin helposti huolleta suomessa.
Johtavan mtb median kautta tuli itelle käsitys ettei noita niin helposti huolleta suomessa.Hyvä pointti. Pikaisella selailulla asia saattaa olla juurikin noin. 50h huolto pitäisi olla itse tehtävissä, vaimenninpatruunan huoltoon tarttee jotain erikoistyökaluja.
Laitoin asiasta kysymystä foxcomppiin.
Foxcompin mukaan cane creekit huoltaa fillariosa.
Ja tähän saatu vahvistus myös fillariosasta.
Johtavan mtb median kautta tuli itelle käsitys ettei noita niin helposti huolleta suomessa.
Mikä on johtava MTB-media?
Ohiampuja
09.11.2020, 12.57
Coilit kiinnostaa, miten Marzocchin huollot mahtaa mennä, varmaan R Tech hoitaa... jostain taisin lukea että Marzocchi käyttää Foxin vaimenninpatruunoita.
Nostanpa vanhan ketjun ylös kun Helm vaimentimista/keuloista on nyt kertynyt itsellä kokemusta koko syksyn ajan. Oma kokemukseni rajoittuu vain Coil-versioihin. Ensiksi tutustuin MKII:een ja sitten pyörän vaihdon myötä piti 27,5" keula hommata, eikä Foxcompissa ollut sitä kuin MKI:nä. MKII:ssa minulla oli myös MKI vaimennin kokeilussa.
Molemmat ovat erittäin herkkiä aihioita ja molemmissa on closed catridge rakenne, eli periaatteessa kummalla vaan on mahdollistaa toteuttaa unelmien keula. Vakiona molemmissa on sama paluuvaimennus simmilleen. MK2:ssa on suhteellisen turha midvalve ja sen lisääminen MK1:een käy suoraviivaisesti samat lisäosat paikalleen pujottamalla. Paluuvaimennus on löysimmälle jouselle liian hidas eli pakkaa parkeissa jarrupateissa. Vaikka säätö laaja onkin, simmitys on liian hidas nopeassa päässä aluetta. Perus setup toimii parhaimmin parina suunnilleen vakiojouselle.
Isoin ero on compissa. Hidas comp on molemmissa lähes sama, vain neulalla kuristettava kanava on erilainen. Molemmissa on uhrattu simmitys nopean compin säädölle eli comp = esijännitetty jousi ja säätö = esijännityksen säätö.
MK1:ssä jousivakio on lähes 2x MK2:n jousivakio ja sen tuntee jo näpeissään / ulkoinen säätö on MK1:ssä vastaavasti jäykempi käyttää. Toki välityssuhteessakin saattaa pientä eroa olla, ei radikaalia kuitenkaan.
Molempien comp on kuitenkin simmitettävissä välillä 19-7 mm. MK1 hieman haastavampi, MK2:een voi simmipakan laittaa suoraan. Tämä kuitenkin poistaa joko osittain tai kokonaan HSC säädön (säätö toki jää, muttei enää vaikuta mitään-juuri mitään). Mihin sitä sitten tarvitaan jos tilalla on simmipakka, joka hoitaa automaattisesti ja itsenäisesti vaimennuksen säätymisen sen mukaan millainen isku keulaan kohdistuu... no, ehkä tällaiselle "sekakäyttäjälle" siitä olisi joskus jotain hyötyä, kun samalla pyörälla ajan kaiken työmatkoista bike parkkien enskapätkiin.
Avalanche Catridge kitin myötäkin HSC poistuisi, Helm vakiovaimentimen etuna on Closed Catridge rakenne, josta en halunnut luopua ja siksi en Avalanchen kittiä tähän tapaukseen edes harkinnut. Avalanche on kuitenkin kelpo varatie onneen, ellei itse jaksa näperrellä simmipakkojen kanssa.
Coilit kiinnostaa, miten Marzocchin huollot mahtaa mennä, varmaan R Tech hoitaa... jostain taisin lukea että Marzocchi käyttää Foxin vaimenninpatruunoita.
Marsun Z1 on Fox 36 Rhythm eri tarroilla (ja oliko alajalan materiaalissa eroa?) jotenka vaimennin on mallia GRIP. Ammattilainen Marsujen puhdistus, ylläpito ja nesteyttäminen onnistunee samoilla eläinlääkäreillä kuin Kettujenkin, takuuhuollot tosin taitavat kaikki mennä Rtechin kautta.
Z1:n juosisetti sujahtaa 36 rytmikettuun (mutta ei muihin Foxeihin)
Nostanpa vanhan ketjun ylös kun Helm vaimentimista/keuloista on nyt kertynyt itsellä kokemusta koko syksyn ajan. Oma kokemukseni rajoittuu vain Coil-versioihin. Ensiksi tutustuin MKII:een ja sitten pyörän vaihdon myötä piti 27,5" keula hommata, eikä Foxcompissa ollut sitä kuin MKI:nä. MKII:ssa minulla oli myös MKI vaimennin kokeilussa.
Mites rengastila jos kyseessä on 29" keula? Se taitaa olla suurin kysymysmerkki tuon keulan suhteen.
Tallissa on edelleen Mk1 Air ja siinä 2.4" Schwalbe MM 27mm vanteella sopii hienosti mutta esim 2.6" Piikkisian sopivuudesta ei ole varmuutta.
29" AC-mitta ei ole kuin 10 mm 27,5" vastaavaa suurempi. Spessun 29x2,6" mahtui ok, mikä sitten mahtaa olla piikkisian nastojen ulkonema vs. tuon 2,6" nappulat?
Mites rengastila jos kyseessä on 29" keula? Se taitaa olla suurin kysymysmerkki tuon keulan suhteen.
Tallissa on edelleen Mk1 Air ja siinä 2.4" Schwalbe MM 27mm vanteella sopii hienosti mutta esim 2.6" Piikkisian sopivuudesta ei ole varmuutta.
Tulee pari kuukautta myöhässä, mutta 29x2.8 Piikkisika mahtuu juuri ja juuri pyörimään Helmi MK1: ssä 30mm vanteella asennuspaineilla. Nastan ja kaaren väliin ei jää kuin milli kaksi tilaa. Ajopaineilla tilanne helpottuu, mutta lokasuojaa on turha haaveilla väliin. Eli uudempi 29x2.6 mahtuu jo paljon paremmin, kun on lähempänä 2.4 kokoluokkaa ja vanha 29x2.6 vastaakin melko lailla tuota 2.8:ia.
Tänään testattu/mitattu ISP 2,25" 27,5" iW 30 mm kanssa, jossa siis A-C 10 mm vähemmän (622-584 = 38 mm, eli ero säteessä 19 mm, jos yhtä pullea rengas) kuin 29". Tilaa jää n. 20 mm lokasuojan kohdalle. Saman kokoisessa 29" tilaa siis jää vain n. 9 mm. Eli lienee tuo 2,6" piikkisika aika lättänä suhteessa mittoihinsa ja ISP:en. MKI ja MKII alajalat näyttäisi olevan täysin sama valuosa.
Molempien comp on kuitenkin simmitettävissä välillä 19-7 mm. MK1 hieman haastavampi, MK2:een voi simmipakan laittaa suoraan.
Ihan uteliaisuudesta: miten tämän vois toteuttaa? Muuttaa jotenkin poppet valvessa olevaa yhtä shimmiä vai joku muu?
MK2: kokoat jousen pohjalevyn männän varteen, riittävän paksu alin/pienin simmi jotta pakka mahtuu aukeamaan ja sen jälkeen valitsemasi simmipakan ja mäntää vasten tarvitun määrän niistä neljästä 6x19x.1 mm, jotka siinä alun perin ovat. Noin 1 mm paksulle pakalle on tilaa kierteen puolesta.
MK1: teet joko pakan id 7 mm simmeistä tai hiot männänvarresta tahkojen välisiä kulmia n. kympän pois, jotta Foxin simmit mahtuvat. Pienimmän simmin alle on laitettava täytettä lopun 3 mm välyksen poistamiseksi, jos haluaa compin toimivan simmipakalla jousen esijännityksen sijaan.
Molemmissa toimenpide dekoaa HSC säädön, liikkuu, muttei tee mitään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.