PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aero-droppitangot



fiber
20.10.2020, 12.12
Ohjaamot ovat entistä pelkistetympiä ja siistimpiä ainakin maantiefillareissa.

Etsin kuitutankoa uuteen runkoon (Oltre XR4). Fillariin sopisi integroitu Vision Metron 5S tai 6S, mutta niissä pisin reach on 210 mm (stemmiosa+tanko). Se ei ihan minulle riitä, kun omien mittailujen perusteella optimi olisi 220 mm. Samalla se tarkoittaa, että tangossa mielellään kohtalaisen pitkä reach, ettei stemmi venyisi yli 130 mm:n. Lisäksi mukaan tarvitaan usein Garmin, Gopro ja lamppu eli parempi lienee erillinen tanko jossa pyöreää profiilia stemmin vieressä.

Ideaali olisi 90 mm reach ja 130 mm drop. Mitä suosittelisitte? Itse olen keräillyt seuraavaa listaa:

Deda Alanera (http://www.dedaelementi.com/en/alanera-dcr/) (integroitu): ok muotoilu eikä kovin painava, mutta vain 75 mm reach
Deda Vinci (http://www.dedaelementi.com/en/vinci-2/): 75 mm reach on liian lyhyt minulle... paitsi että Deda mittaa keskeltä keskelle, kun jollain toisella oli keskeltä etupintaan... vanhemmassa Deda Vincissä 130 mm drop, ja uudemmassa Vinci Shallow (http://www.dedaelementi.com/en/vinci-shallow/)'ssa 125 mm
Easton EC90 (https://eastoncycling.com/products/ec90-aero-bar): hyvä muoto, kevyt, mutta lyhyehkö reach ja SL stemmi on kauhea möhkö
Prime Primavera (http://primebikecomponents.com/products/prime-primavera-carbon-handlebar/): tilaa kilkkeille, mutta pienet mitat (reach/drop), turhan flätti keskiosa vuorinousujen ajamiseen keskiotteella
Pro Vibe Aero (https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/road/handlebars/PRO_HA_VIBEAERO.html): 130mm drop hyvä, 80 mm reach hiukan lyhyt minulle.
Specialized Aerofly II (https://www.specialized.com/fi/en/s-works-aerofly-ii-carbon-handlebars/p/157854?color=&searchText=21019-0138): 130mm drop hyvä, 80 mm reach hiukan lyhyt minulle, fiksun näköinen
Vision Metron 5D ACR (https://shop.visiontechusa.com/en/type/handlebars/handlebars/road/metron-5d-acr-integrated) / 6D (https://shop.visiontechusa.com/en/type/handlebars/handlebars/road-track/metron-6d-integrated) (integroitu kokonaisuus): todella jäykkiä ja sopisivat omaan fillariini... mutta sentin liian lyhyitä. Tyyriitä, tosin sisältävät "stemmin" hinnan.
Vision Trimax 4D (https://shop.visiontechusa.com/en/type/handlebars/handlebars/road/trimax-carbon-4d): matala, 10° V-kulman ansiosta oletettavasti hyvä ajoasento, keskiosassa tilaa kilkkeille; toisaalta hiukan liian kompakti (125 mm drop ja 80 mm reach) sekä Metron Aero (https://shop.visiontechusa.com/en/handlebars/road-triathlon/metron-aero) (kantikas yläote, mutta muuten kiinnostava, ks. road.cc (https://road.cc/content/review/vision-metron-aero-handlebar-277997))


Jälkeenpäin lisätty:

3T Aeroflux (https://www.3t.bike/en/products/dropbars/aeroflux-714.html): drop vain 119 mm
Bontrager XXX Aero (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/ohjaustangot-ja-lisävarusteet/ohjaustangot/maantiepyörien-ohjaustangot/bontrager-xxx-aero-handlebar/p/11289/) (93mm reach!), XXX Integrated (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/ohjaustangot-ja-lisävarusteet/ohjaustangot/maantiepyörien-ohjaustangot/bontrager-xxx-integrated-road-handlebar/stem/p/32193/?colorCode=black) (integroitu, myös yläotteen osalta pyöreä tanko, kallis) sekä alumiininen Elite Aero VR-CF (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/ohjaustangot-ja-lisävarusteet/ohjaustangot/maantiepyörien-ohjaustangot/bontrager-elite-aero-vr-cf-road-handlebar/p/23238/?colorCode=black) (painava)... uusi Aeolus RSL VR-C (https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-handlebars-accessories/bike-handlebars/road-bike-handlebars/bontrager-aeolus-rsl-vr-c-handlebar/stem/p/32627/) (integroitu)
Enve SES AR (https://www.enve.com/en/products/ses-ar-road-handlebar/): ei halvimmasta päästä, mutta ihan hyvän oloinen. flarea 23,5 mm joten voi olla hyvä vaihtoehto graveliin
Zipp Service Course SL-80 Ergo (https://www.sram.com/en/zipp/models/hb-dbsc-sl8e-a1): halpa ja alu-tangoksi kevyt, vain 275 g (42cm), SL-70 Ergo (https://www.sram.com/en/zipp/models/hb-dbsl-70e-a1) (kuitua)


Mittojen osalta vertailu on hankalaa, kun eri valmistajat ilmoittavat eri tavoin (keskeltä keskelle tai esim. keskeltä ulkopintaan kuten Vision Metron).

Näistä lähimpänä sopivaa tuntuvat olevan Pro Vibe Aero ja Spessun Aerofly II. Mitä muita vaihtoehtoja?

nure
20.10.2020, 13.01
Itsellä Prime ja ollut hyvin tyytyväinen, on 44senttinen ja voisi tietenkin olla pari senttiä kapeampi mutta omaan makuuni ok ja edullinen mielestäni... Oli myös nuo integroidut harkitalistalla mutta tyrmäsin säätömahdollisuuden ja painon vuoksi.

fiber
20.10.2020, 13.08
Itsellä Prime ja ollut hyvin tyytyväinen, on 44senttinen ja voisi tietenkin olla pari senttiä kapeampi mutta omaan makuuni ok ja edullinen mielestäni... Oli myös nuo integroidut harkitalistalla mutta tyrmäsin säätömahdollisuuden ja painon vuoksi.
Oletko ajanut sillä pitkiä nousuja? Miten luontevasti saat keskiotteen putkelta vääntäessä?

JKO17
20.10.2020, 13.22
Bontragerilla sekä integroidussa että aerotangoissa reachit pitkiä 90 mm+-

paaton
20.10.2020, 13.26
Bontragerilla sekä integroidussa että aerotangoissa reachit pitkiä 90 mm+-

Just de! Myös taivutus ei ole aivan niin kompakti, mitä monessa uudemmassa mallissa. Käsille on paljon enemmän tilaa.

Muistaakseni aerotangossa oli jostain syystä vähemmän reachia, mitä pyörässä mallissa.

fiber
20.10.2020, 13.28
^^kiitos JKO17, miten tipahtikin jo kertaalleen seulaan jääneet Bontragerit. Lisään alkuperäisen postauksen listaan.

paaton
20.10.2020, 13.34
93mm aerossa ja 100mm normaalissa reachit.

fiber
20.10.2020, 13.44
Toisaalta vain 123 mm drop. Pitäisi kokeilla ensin miten istuu isommalle kouralle.

paaton
20.10.2020, 13.54
Gravelissa on nyt deda superleggera tankona. On se kieltämättä mukavan tilava 130mm dropilla, mutta se 20mm flare olisi kyllä myöskin kiva. Deda on täysin suora.

Mutta joo, Bontrager on tilava. Taivutus ei ole samanlainen, mitä monissa muissa, vaan pyöreämpi.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/ohjaustangot-ja-lis%C3%A4varusteet/ohjaustangot/maantiepy%C3%B6rien-ohjaustangot/bontrager-xxx-aero-handlebar/p/11289/

paaton
20.10.2020, 14.05
Ea90slx on vanhassa cayossa nyt. Tanko on ehkä vanhempaa mallia, mutta tuon dropista tykkään ehkä eniten nykyisistä.
Flarea ja tilava droppi. Aeropyörään tuo vaan vaatisi minullakin ainakin 140mm stemmin.

3t aeronova on ok, koska en juurikaan aja dropeilta.

fiber
20.10.2020, 14.08
3T Aeronova näyttää poistuneen mallistosta ja myös nettikaupoista. Sen sijaan lisään tuonne listalle 3T Aerofluxin.

paaton
20.10.2020, 14.11
3T Aeronova näyttää poistuneen mallistosta ja myös nettikaupoista. Sen sijaan lisään tuonne listalle 3T Aerofluxin.

En usko, että kumpainenkaan on noista sinulle mieluinen. Aeronovan droppi on todella pieni ja ahdas. Fluxissa tietenkin järkevämpi reach, mutta edelleen droppia tosi vähän.

paaton
20.10.2020, 14.19
Pro viben aerotangoissa oli ainakin joskus todella ohut halkaisija dropeilla. Tuo ehkä kannattaa testata ennen ostoa.

misopa
20.10.2020, 14.30
Giantilta ihan tyylikäs uutuus, mutta ei täytä speksien perusteella kysyjän vaatimuksia.

https://www.giant-bicycles.com/int/contact-slr-integrated-drop-bar-2020

Visqu
20.10.2020, 15.18
Lisätään vielä Bontragerin RSL listaan:
https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-handlebars-accessories/bike-handlebars/road-bike-handlebars/bontrager-aeolus-rsl-vr-c-handlebar/stem/p/32627/

fiber
20.10.2020, 15.23
^^misopa - Kiinnostava. 420x140 mm riittäisi hyvin, koska reach 72mm on mitattu keski-keski. Ehkä jopa 130 mm. Garminin ja Gopron saa kiinni, mutta valaisimen osalta vähän pulma. Kallis tuo on. Vähän halvemmalla saisi ilmeisesti edeltävän mallin esim Bike24 (https://www.bike24.com/p2204870.html):stä.

^ Visqu - kiinnostava tämäkin. Eikä Giant vaikuta tämän jälkeen yhtään kalliilta :D Kummalliset mitat muuten. 120 mm pitkään saakka kaikkia leveyksiä. 130 mm ei mitään, ja 140 mm vain 400 mm leveänä. Garmin-kiinnike on aika kummajainen.

paaton
20.10.2020, 15.45
Fiberin pitäisi päästä koettamaan ja hypistelemään tankoja. Tuo Giantin tanko on kuitenkin muodoltaan täysin kompakti, eli ero voi olla aika iso siihen aiempaan.

Tuo on vähän riski näissä integroiduissa. Giantiltakin kyllä varmaan saisi halpaa alu tankoa samalla taivutuksella testiin. Bontragerilta saa ainakin ja noita on tosi hyvin käytettynäkin tarjolla, koska sellainen tulee melkein kaikkien trekkien mukana.

paaton
20.10.2020, 15.52
Tuossa uudessa Bontragerissa on muuten nappi mitat. Palattu taas 100mm reachiin myös aerotangossa.

Kaapeli kiinnityspala on ruuvilla alapuolella, eli tuo käy varmasti mihin tahansa runkoon.

Tämän haluaisin omaan fillariin ensi kesäksi.

Edit: Ai jeesus mikä hinta :) Saa jäädä mielihaluksi.

paaton
20.10.2020, 16.41
Dedan vinci tanko voisi muuten istua tosi nätisti bianchiin.

Tarkoitettu läpiasti meneville kaapeleille, mutta tuossa on googlen mukaan normaalisti kaapeleiden ulostulot myös tangon alla. Stemmejä löytyy 140mm asti.

http://www.dedaelementi.com/en/vinci/

nure
20.10.2020, 17.04
Fiber, kun käsi kokoa 11 niin ei ole pienintäkään ongelmaa tuottanut.

Privileged
20.10.2020, 17.18
Löytyy lamppuja jotka saa kiinni Gopro-kiinnikkeisiin adapterilla esim. Lezynet https://ride.lezyne.com/products/1-led-gpad-v104 Useammassa mallissa on vielä kuminauhakiinnityskin joka käy aerotankoon.

Tässä oma ratkaisu https://www.dropbox.com/s/8r3dfphwyf3dpat/IMG_20200116_145829.jpg?dl=0

fiber
20.10.2020, 17.23
nure, tarkoitin siis yläotetta putkelta eli miten noin flätti pinta toimii pitäessä useita minuutteja.

Privileged, lamppu ei tosiaan ole ykkösongelma, mutta nykyisissä on pätkä kaarevaa pintaa pidikkeessä, joten se puoli täytyy sitten miettiä uusiksi. Garminin alle tarvitaan Gopro.

paaton, reach voi tosiaan olla pienempikin 140 mm stemmillä. Tankoja olisi tosiaan hyvä voida hypistellä, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Soitin Lundbergille, joka edustaa Trekiä, mutta heillä ei ole myymälässä XXX Aero -tankoa.



Deda Vincissä ratkeaisi lisävarusteiden sijoittaminen helposti, ja samoin tangon saa nätisti tasaiseksi peittopaloilla, kun ei kameraa tms. ole. Toisaalta ihan noin tasainen yläote ei ehkä ole kuitenkaan mun juttuni, enkä ole varma miten tuo metalliharmaa toimisi Bianchissa. Pro Vibe on edelleen toinen ajatus. Ja kolmas on... älyttömän hankalaa kun ei pääse kokeilemaan.

misopa
20.10.2020, 17.43
Kiinnostava. Kallis tuo on.

Kiinnostava on. Flarea saisi olla pikkaisen vielä, niin olisi omaan makuun viimeisen päälle. Kuvien perusteella näyttää, että sitä ei mahda olla. 400mm x 90mm olisi oikein passeli Revoltiin. Mutta hintavia nuo integroidut systeemit kyllä ovat. Ja painossakaan ei tule juurikaan etua nykyiseen Pro PLT + Easton EC70 Aero yhdistelmään verrattuna. Lähinnä ulkonäkö paranisi. Omaan silmään.

paaton
20.10.2020, 18.47
Aerotanko on älyttömän hyvä mäissä, jos teippaat sen lähes keskelle asti. Äkkiähän teipit Suomessa poistaa, jos tuo häiritsee.

Minulla siis on pyöreä tanko espanjan fillarissa ja joka kerta se ottaa päähän, tai siis käsiin ja kyynervarsiin.

Dedan da vinci olisi kiinnostava lähinnä tuon stemmin vuoksi. Helppo säätää pituutta ja tangon kulmaa.
Dedan käyttämä hrm taivutus on kanssa toai hyvä.

Visqu
20.10.2020, 22.35
Tuossa uudessa Bontragerissa on muuten nappi mitat. Palattu taas 100mm reachiin myös aerotangossa.

Kaapeli kiinnityspala on ruuvilla alapuolella, eli tuo käy varmasti mihin tahansa runkoon.

Tämän haluaisin omaan fillariin ensi kesäksi.

Edit: Ai jeesus mikä hinta :) Saa jäädä mielihaluksi.

Toi on kyllä kiinnostava, paitsi hinta ja toinen asia mikä mietityttää on flaren puute ja noin pitkä reach. Ranteet kolisi tankoon jo Aerofly II:lla. Ehkä en vaan osaa.

nure
21.10.2020, 11.25
Fiber, ei itselle tuottanut ongelmia...

JKO17
22.10.2020, 10.08
Tuollainen FSAn hiilaristemmi tuli CRC:n alennuksista vastaan. Muoto sama kuin Metron Vision V17 stemmissä. Saattaisi istua hyvin samaan laakerin yläkuppiin (FSAn) kuin Visionin integroidut.
Tai jollekin toiselle johonkin muuhun projektiin.
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fsa-k-force-carbon-stem-v17-/rp-prod178948

hinta siis 116 eur 130 mm stemmille, ilmeisesti vielä lisäalennus 10 puntaa

nure
22.10.2020, 11.41
^En ole noiden perus hiilaristemmien yhtälöä koskaan täysin ymmärtänyt, ei saavuta oikeastaan muuta että ovat pirun painavia...

fiber
22.10.2020, 14.24
Itsekin olen lähtökohtaisesti katsomassa alumiinistemmiä, ja hinta alle satasen. Ellen sitten tyydy johonkin omasta varastosta. Ehkä kuitenkin tässä maksan jotain tyylin vuoksi.

Visqu
22.10.2020, 14.36
Itsekin olen lähtökohtaisesti katsomassa alumiinistemmiä, ja hinta alle satasen. Ellen sitten tyydy johonkin omasta varastosta. Ehkä kuitenkin tässä maksan jotain tyylin vuoksi.

Lopulta tässä päästään siihen, ettei italiattareen sovi muuta laittaa kuin italialaisia osia.
Siispä, Hyperstem ja sille sopiva Alpitude Stelvio combo-mount :)

https://www.extralite.com/Products/HyperStem.htm
https://alpitude.cc/shop/stelvio-carbon-out-front-mount-x-extralite-hyperstem-holder/

nure
22.10.2020, 16.48
^Itsellä italialaisessa selkeästi tyylikkäämpi https://r2-bike.com/EXTRALITE-Stem-HyperStem-Stealth-Black-on-Black-MTB-Road-318-mm-12 ja ko. stemmiin löytyy tarvittaessa myös kiinnike https://r2-bike.com/EXTRALITE-Computer-Holder-CH-01-for-HyperStem

Visqu
22.10.2020, 16.58
^Itsellä italialaisessa selkeästi tyylikkäämpi https://r2-bike.com/EXTRALITE-Stem-HyperStem-Stealth-Black-on-Black-MTB-Road-318-mm-12 ja ko. stemmiin löytyy tarvittaessa myös kiinnike https://r2-bike.com/EXTRALITE-Computer-Holder-CH-01-for-HyperStem

Sama tuote, et ilmeisesti katsonut linkkiä.

Olen eri mieltä Extraliten oman mountin tyylikkyydestä, sitäpaitsi siihen ei saa valoa kiinni.
Alpitude kestää 300g kuorman, Edge 830 + Lezyne 700XL <200g.

nure
22.10.2020, 19.24
^En loppuun asti... Tyylikkyys täysin makuasia, ei itselläkään Wahoossa käytössä... Tuossa kevyt ja ihan ok stemmi https://r2-bike.com/PROCRAFT-Stem-318-mm-PRC-ST2-6
Itselle paino ratkaiseva, lisäksi "näkymättömät" logot makuuni kun osat ei samalta valmistajalta niin tulee pyörästä mauttoman näköinen sillisalaatti.

palikka
22.10.2020, 19.41
Ootteko tosissanne? Yli satasen kiinnikkeitä, jotka jää ajotietokoneen alle piiloon. Vielä pitää kuorman kestävyydestäkin olla jossain tapauksissa huolissaan. Painoakin säästetään muutama gramma.

Visqu
22.10.2020, 19.53
Ootteko tosissanne? Yli satasen kiinnikkeitä, jotka jää ajotietokoneen alle piiloon. Vielä pitää kuorman kestävyydestäkin olla jossain tapauksissa huolissaan. Painoakin säästetään muutama gramma.

Välillä lähtee homma lapasesta kun jotain uutta ja kivaa on saatava :D
Mutta ihan rehellisesti, ei mulla noita oo, edes stemmiä.

Tarmacissa ja Asperossa on kummassakin S-Works SL -stemmi jossa Future stemmin faceplate ja siihen sopiva Venge/Roubaix -accessory mount, gopro-adapteri ei kuvassa ole kiinni.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eSWDCyZ-B8_vw-KrPQ-cW-5lRwHkrX0ChAdIsykWh2PoaldwPil6JCUTXZR2AQ1asAubAXox Aqd7s2t5_vNywlNdJUsBrCPtekG2sHpOLuEfU8osjgKPUFuUsT _jPK8HhRTj503iASHRsGpD9zKOb8Ug=w703-h937-no?authuser=0

Mutta kyllä tuokin setti jo melkein 150e maksaa.

fiber
22.10.2020, 20.25
Visqun ja nuren esittelemät stemmit ovat auttamattoman lyhyitä nysiä. Mutta stemmiä tässä tullaan varmastikin tarvitsemaan. Integroiduista ei edelleenkään näytä löytyvän ratkaisua.

Visqu
22.10.2020, 21.06
Visqun ja nuren esittelemät stemmit ovat auttamattoman lyhyitä nysiä. Mutta stemmiä tässä tullaan varmastikin tarvitsemaan. Integroiduista ei edelleenkään näytä löytyvän ratkaisua.

Eikö 120mm ja -12° riitä?
Minkälaisella stemmin kulmalla olet 220mm optimin laskenut?

fiber
22.10.2020, 21.46
130 tai 140 mm (reachista riippuen) ja -17°
Täytyy kyllä vielä tarkastaa ennen kuin on aika ryhtyä tositoimiin. Nykyisessä Bianchissa (sama runkokoko kuin uudessa) etäisyys on noin 210-215 mm ja hitusen liian lyhyt. Cervelo P2:ssa 225-230 mm, joka on parempi mutta ehkä aavistuksen pitkä ottaen huomioon myös satulan ja poljinten paikat.

Visqu
22.10.2020, 22.17
130 tai 140 mm (reachista riippuen) ja -17°
Täytyy kyllä vielä tarkastaa ennen kuin on aika ryhtyä tositoimiin. Nykyisessä Bianchissa (sama runkokoko kuin uudessa) etäisyys on noin 210-215 mm ja hitusen liian lyhyt. Cervelo P2:ssa 225-230 mm, joka on parempi mutta ehkä aavistuksen pitkä ottaen huomioon myös satulan ja poljinten paikat.

Löysin jotain vanhoja keskusteluja jossa kerroit pituutesi ja runkokoon, katselin sitten 59 koon Oltre XR4 geometriaa ja mitä ihmettä, sehän on ihan sairaan lyhyt.
Reach 398 ja stack 576, wtf.

Oon sua melkein 10cm lyhyempi (180cm) ja ajan koon 56 Tarmacilla, reach 398 ja stack 555, 100mm stemmi käytössä.
En ihmettele että tarvitset pitkän ohjaamon mutta pistäis kyllä miettimään että onkohan oikea ajopeli geometrialtaan?

Jos verrataan koon 59 Tarmaciin, joka on jonkinlainen anomalia kokotaulukossa (kai joku pro-juttu), sen reach on 413 ja stack 568.
Sillä alkais jo löytyä "normaaleja" ohjaamoja.

OT: paljonko runkosi muuten painaa, entä haarukka?

paaton
22.10.2020, 22.34
Ei 140mm stemmi ole millään tapaa liian pitkä noin isoon runkoon. Saa noita vielä pidempiäkin.

Visqu
22.10.2020, 22.36
Ei 140mm stemmi ole millään tapaa liian pitkä noin isoon runkoon. Saa noita vielä pidempiäkin.

Jos se runko edes olisi iso, tuo ei ole.

paaton
22.10.2020, 22.43
No minulla on 130mm stemmi s-koon rungossa ja gravellissa. Nätiltä näyttää. Sama 55 koon roadissa ja tangossa 105mm reachia.
Pro pelotonissa tuollainen 140mm stemmi on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Mutta oikeassa tietysti olet. Pitkä ja matala runko olisi se oikea valinta. Joskus vaan mielihalut menee mittojen edelle :)

fiber
22.10.2020, 22.45
Oltressa 60 cm olisi sopiva, mutta koot ovat 59 ja 61 cm. Lyhyys ei ole niinkään ongelma, vaan se että pienessä rungossa satula nousee maksimikorkeuteen. 73° satulaputken kulman vuoksi se jää yläasennossa turhan taakse verrattuna keskiöön. Geometriaa, bikefitiä ja setupia on käyty läpi foorumin lisäksi Velosportissa ja Velo-Oxygenissä.

Täällä (https://www.bianchistore.de/en/xpb03-oltre-xr4-frame-kit-7.html) Oltre XR4 geometria ym. tiedot, mutta painosta mulla ei ole käsitystä. Olisiko runko kilon ja haarukka vajaat puoli kiloa? Ehkä se 1,5 kg on tuon kokoiselle aika lähellä.

paaton
22.10.2020, 22.55
Olen itsekkin miettinyt tuota satulan korkeutta, mutta eihän siitä tule mitään eroa. Siis jos isommassa rungossa on sama satulaputken kulma, niin ihan yhtä kauas se satula jää keskiöstä.

Nolla tolppaa vaan. Monessa nykyaikaisesas aeropyörässä tolpan saa käännettyä jo toisinpäin. Omassani ei saa ja tuo on oikeasti ongelma.

JKO17
22.10.2020, 22.58
Mm. Tarmacin 58:ssa stack on 581 ja reach 405, Aeroadissa koko L stack 580 (2019 570) ja reach 401 ja Orbea Orca aero 57 stack 585 ja reach 398.
Aika samantyyppinen geometria näissä on. Uskon että stack tulee monesti rajoittavaksi tekijäksi, jos runkokoko kasvatetaan.

paaton
22.10.2020, 22.59
Geometriataulukon mukaan isommassa on tietysti loivempi satulaputken kulma, eli satula jäisi vielä taaemmaksi keskiöstä isommalla rungolla.

paaton
22.10.2020, 23.03
Vielä oltren spekseistä.

OLTRE FULL CARBON AERO, CLAMP WITH ALLOY HEAD ADJUSTABLE AND REVERSIBLE +/- 35MM

Eli setbackin kanssa ei tule ongelmia.

fiber
22.10.2020, 23.11
paaton, tosiaan itsekin katsoin tuota puolen asteen kulmamuutosta isommassa koossa - eli eipä tarvitse itkeä isomman rungon perään siitäkään syystä. Nyt kun olen loppukesästä siirtänyt satulan mahdollisimman eteen, olen saanut paikan pyörän päällä aika hyvin kohdalleen.

Tuota sun viimeisintä viestiä en ymmärrä, kun en ole riittävän perillä fillarispeksauksesta. Käännätkö rautalangaksi, kiitos. Voisikohan tuon kiristimen siis kääntää jotenkin ja mitä se vaikuttaa?

Lisäys: mulla on mittaa vain 187 cm, mutta inseam 95 cm. Satula siis tosiaan nousee aika korkealle.

JKO17
22.10.2020, 23.29
Tuon puolen asteen vaikutus lienee satulatolpan osalta jotain 0,7 +-cm

Visqu
22.10.2020, 23.34
Mm. Tarmacin 58:ssa stack on 581 ja reach 405, Aeroadissa koko L stack 580 (2019 570) ja reach 401 ja Orbea Orca aero 57 stack 585 ja reach 398.
Aika samantyyppinen geometria näissä on. Uskon että stack tulee monesti rajoittavaksi tekijäksi, jos runkokoko kasvatetaan.

Tämä on kyllä totta että useimmiten stack alkaa kasvaa hallitsemattomasti.
Siksi otinkin esiin Tarmacin 59-koon, valitettavasti kyseessä ei ole kovinkaan yleinen ja helposti saatavilla oleva koko.
https://www.specialized.com/us/en/s-works-tarmac-sl7-frameset/p/175296?color=290863-175296&searchText=74920-0744

Tästä päästään myös alkuperäiseen ajatukseeni siitä, että vaikka asentoa on hierottu pitkään ja hartaasti, joutuu sen lopulta sovittamaan tarjolla oleviin vaihtoehtoihin ja mittojen mukaan oma mielipiteeni on että Oltre ei ole se osuvin.
Toisaalta ongelmaksi muodostuu ylipäätään runkotarjonta kuskeille jotka tarvitsevat oikeasti pitkän ja matalan rungon, näitä on kuluttajissa aika harvoin eikä niitä siten kannata valitettavasti edes valmistaa.
Kuitenkin, joiltain valmistajilta löytyy myös suuria kokoja joissa on huomattavan paljon aggressiivisempi geo kuin pykälää pienemmässä tai suuremmassa, tästä esimerkkinä aiemmin mainittu spessu.

Paatonille tolpan setbackistä, itse käytän useimmiten 0-offset tolppaa mutta joissakin satuloissa saadakseni ns. anatomisen pisteen etäisyyden keskiöstä vakioitua, joudun käyttämään jotain 25mm setbackiä. Satulavalinnalla voi tuoda istumapistettä eteenpäin paljonkin. Pro Stealth esim on tunnetusti nokalta ajettava ja sen kertoo jo mittauskin 80mm leveän kohdan osalta, tälle tarvitsen setbackia paljon enemmän, Romin Evolla tarvitaan 0-offset, Power Arc toimii kummallakin, SLR Boost Kit Carbonio Superflow tarvitsee setback tolpan.
Asetan satulan vaakaetäisyyden keskiöstä sen 80mm leveän pisteen perusteella, tällä pääsen keskimäärin haluttuun kohtaan kampien ylle kaikilla satuloilla, toki vähäistä viilausta tapahtuu dropin ja tangon etäisyyden funktiona.

JKO17
22.10.2020, 23.48
Visqu. Enpä olekaan ennen nähnyt tuollaista kokoa, ja noin spessun kokolinjassa esiteltynä (ja muutenkin) niin on kyllä melkoinen poikkeus mittojensa puolesta, kuten sanoit

Visqu
23.10.2020, 00.01
Visqu. Enpä olekaan ennen nähnyt tuollaista kokoa, ja noin spessun kokolinjassa esiteltynä (ja muutenkin) niin on kyllä melkoinen poikkeus mittojensa puolesta, kuten sanoit

Joo, noi on aika outoja mutta ilmeisen tervetulleita tapauksia, liekkö alunperin joillekin pro-kuskeille ajateltuja mutta sitten jalkautettu myös kuluttajille saatavaksi.
Tuohon SL7 mittoihin muuten joutuu lisäämään pakollisen transition spacerin stackiin, vaikutus 10mm ja reach lyhenee 3mm.
Oltrenkin runko on suurella todennäköisyydellä mitattu ilman hattua koska määritelmän mukaan kysessää on rungon mitat.

Canyon on tässä tehnyt sikäli hyvän muuvin, että ovat alkaneet ilmoittamaan reach+ ja stack+ mitat, niissä otetaan ohjaamo ja kaikki mahdolliset pakolliset spacerit sun muut huomioon, ts. ilmoitetut mitat on suoraan vertailukelpoisia kokonaiseen olemassaolevaan pyörään, voi yksinkertaisesti mittanauhalla todeta että onko hyvä.

fiber
23.10.2020, 08.53
Aika monenkokoisella tullut ajettua. Osa sopivampia ja osa vähemmän sopivia, mutta ei ole niin tarkkaa vaikka tiedänkin mitkä on optimimitat. Mutta kun nyt laittaa uutta, koittaa toki löytää mieleisensä.

Sama juttu satuloissa ja ketjun aiheessa eli ohjaamossa. Voisikin kysellä jos Shimano Nordicilla olisi kokeiltavana Pro Vibe Aero. (Onkos se putiikki muuttanut? Löytyy vanhan Martinkyläntien osoitteen lisäksi linkki Technopolikseen)

nure
23.10.2020, 12.13
Visqu, painava tuo sun combo, Extralite & K-Edge 125g... ;-)

paaton
23.10.2020, 12.23
Siis tuon satulatolpan pään voi kääntää. Joko -35 tai +35mm.

Puoli astetta tosiaan tekee jo aika paljon kulmassa. Vanhassa trekin cyclossa satula on aika keskellä ja satulalaukunkin kiinnittäminen on helppoa. Beehoossa joutuu satulan vetämään niin eteen kuin saa. Haluaisin koettaa vieläkin edemmäs, mutta eipä onnistu.

paaton
23.10.2020, 12.35
Visqu, tosiaan minulla on stealth ollut nyt elokuusta asti gravellissa, enkä ole siirtänyt sitä arionea taemmaksi. Tykkään tosi paljon tuosta edessä istumisesta. 12mm setback tolppa ja aika keskelle merkkejä taisin asentaa satulan.

Stealth vaihtuu roadiinkin. Nyt trainerilla ajaessa arione tuntuu tosiaan olevan aivan liian takana. Se tuttu lihaskipu polven yläpuolella tuntuu taas, jota ei ole tullut gravellilla ollenkaan. 55mm setbackia taitaa olla arionen kanssa nokasta mitattuna.

Roadiin vaihtui myös lyhemmät, 170mm kammet. Jospa stealthin vaihtaminen toisi lopullisen autuuden ajoon.

Visqu
23.10.2020, 15.14
Visqu, tosiaan minulla on stealth ollut nyt elokuusta asti gravellissa, enkä ole siirtänyt sitä arionea taemmaksi. Tykkään tosi paljon tuosta edessä istumisesta. 12mm setback tolppa ja aika keskelle merkkejä taisin asentaa satulan.

Stealth vaihtuu roadiinkin. Nyt trainerilla ajaessa arione tuntuu tosiaan olevan aivan liian takana. Se tuttu lihaskipu polven yläpuolella tuntuu taas, jota ei ole tullut gravellilla ollenkaan. 55mm setbackia taitaa olla arionen kanssa nokasta mitattuna.

Roadiin vaihtui myös lyhemmät, 170mm kammet. Jospa stealthin vaihtaminen toisi lopullisen autuuden ajoon.

Mulla oli kanssa aiemmin maantiellä Stealth, oli tosi jees mutta sitten alkoi puremaan taka-/sisäreisiin ikävästi.
Otin tilalle Power Arcin, joka toimii varsin hyvin mutta cut out on ehkä hieman liian lyhyt. Gräveliin hankin Ergonin SR Pro Women Carbonin (Stealth vastaava) tilalle Romin Evon, osoittautui vieläkin paremmaksi kuin Power Arc, vaihdoin satulat päittäin pyörien välillä. Nyt De Rosaan hommasin tuon SLR Boost Kit Carbonion, näyttää muodoltaan lupaavalta, cut out on vastaavanlainen kuin Romin Evossa mutta vielä leveämpi ja nokan kärki niiaa pikkuisen enemmän alas, ajamaan en oo sillä vielä päässyt.

Ja kuinka thread riitäytyikään käsistä, pahoitteluni, voidaan palata ohjaustankoihin :)
Josko kuultaisiin kokemuksia Pron tangosta kunhan niitä on saatavilla?

fiber
23.10.2020, 15.37
Siis tuon satulatolpan pään voi kääntää. Joko -35 tai +35mm.

Puoli astetta tosiaan tekee jo aika paljon kulmassa. Vanhassa trekin cyclossa satula on aika keskellä ja satulalaukunkin kiinnittäminen on helppoa. Beehoossa joutuu satulan vetämään niin eteen kuin saa. Haluaisin koettaa vieläkin edemmäs, mutta eipä onnistu.
Ai. Luulin, että siinä olisi samanlainen kuin tässä XR2:ssa (kuva).
https://i.imgur.com/dvnieRR.jpg

paaton
23.10.2020, 15.48
Moneen uuteen aeropyörään on tullut tuo käännettävä pää. Tosi hyvä.

https://glorycycles.com/bianchi-oltre-xr4-seatpost/

fiber
23.10.2020, 16.58
Ok, tuohan antaa valtavasti pelivaraa :)

Nöyristelyt tästä sivu- tai kinttupolusta maantiepyörien ohjaustangoista puhuttaessa. Kuulin Shimanolta, että vantaalaisesta pyöräliikkeestä voisi hyvinkin löytyä Vibe Aero.

misopa
23.10.2020, 20.21
Tuo uusi Pro Aero Pursuit tanko vaikuttaa mielenkiintoiselle. Flarea olisi juuri sopivasti, olematta yliampuva ja tuo taivutus eteenpäin mahdollistaisi pidemmän ajoasennon stemmiä pidentämättä. Tosin alumiinia, mutta jos hinta on järkevä, niin voisi testata sitten kun niitä joskus saa. Nyt ei ole edes Pro:n sivuilla vielä noita, heillä on sivut menossa uusiksi ja lupailivat sen jälkeen noiden uutuuksienkin ilmestyvän sinne.

https://road.cc/content/tech-news/pro-announces-new-saddles-handlebars-and-bike-bags-277711?amp

fiber
24.10.2020, 17.41
Tämä Cycling Weeklyn artikkeli (https://www.cyclingweekly.com/group-tests/bike-handlebars-345953) antaa hyvän yleiskatsauksen mihin kiinnittää huomiota. Siinä tuo Zipp SL-88 herätti kiinnostusta. Hintakin olisi alle 90 €.

Jonev
24.10.2020, 19.41
Itsellä on hinnat alkaen sl-70 Ergo 40cm leveänä. Tanko ei ole mitenkään kovin litteä päältä. Omaan käteen istuu hyvin. Itsellä di2 boksi tangon päässä. Di2 johto pitää vetää kahvalta alas tangon päällä sisään meno reikään, joka on n.4cm tangon päästä. Itseä se häiritsee tankonauhan alta. Nyt se menee keskeltä, mutta paras paikka varmaan olisi hieman ulkoreunan puolelta. Jos ei tarvetta vetää piuhoja kahvalta eteenpäin niin urat kahvalta stemmille päin ovat ihan ok. Kahvalta lähdössä ehkä voisi olla paremmin syvennystä.
Sl-70 aero tangossa saisi johdot kokonaan tangon sisään. Tässä tangossa on bumerangi muoto juuri toisinpäin kuin Ergo tangossa. Itse miettinyt itselle tätä, mutta tykästynyt tuohon Ergon muotoiluun. Aero mallia ei taida olla kuin 70 reachillä, joten ei ole vaihtoehto sinulle.

Visqu
24.10.2020, 20.06
Itsellä on hinnat alkaen sl-70 Ergo 40cm leveänä. Tanko ei ole mitenkään kovin litteä päältä. Omaan käteen istuu hyvin. Itsellä di2 boksi tangon päässä. Di2 johto pitää vetää kahvalta alas tangon päällä sisään meno reikään, joka on n.4cm tangon päästä. Itseä se häiritsee tankonauhan alta. Nyt se menee keskeltä, mutta paras paikka varmaan olisi hieman ulkoreunan puolelta. Jos ei tarvetta vetää piuhoja kahvalta eteenpäin niin urat kahvalta stemmille päin ovat ihan ok. Kahvalta lähdössä ehkä voisi olla paremmin syvennystä.
Sl-70 aero tangossa saisi johdot kokonaan tangon sisään. Tässä tangossa on bumerangi muoto juuri toisinpäin kuin Ergo tangossa. Itse miettinyt itselle tätä, mutta tykästynyt tuohon Ergon muotoiluun. Aero mallia ei taida olla kuin 70 reachillä, joten ei ole vaihtoehto sinulle.

SL70 Aerossa jouduin aikoinaan rassaamaan vaijerinkuorella tangon sisäpuolelta puhtaaksi rakonjämistä että di2-kaapelin sai vedettyä tangon sisällä päätyyn asti. Voi toki olla että uusimmat tuotokset on rassattu jo tehtaalla, kuten kuulemma on nykyisen tuotantoerän Easton EC90 Aeron kanssa.

fiber
25.10.2020, 00.34
Tarkistuslaskenta osoittaisi, että satulan kärjestä vaihtajien hupun takapintaan olisi hyvä olla noin 77-78 cm. 130 mm stemmi (-10°) ja tangon 80 mm reach (olettaen että mitattu keskeltä keskelle) osuisi varsin lähelle.

Ykkösvaihtoehtona on Pro Vibe Aero Superlight + Pro PLT tai Pro Vibe stemmi.
Kakkossijalla Vision Metron 4D tanko + "joku" stemmi

kurvaaja
27.10.2020, 11.44
Kaipaisin hieman pidempää/matalempaa asentoa maantiefillariin. Nyt paikallaan 120mm stemmi vakio 42cm "ergo" tangolla, jossa 70mm reach ja 130mm drop. Helpoimmalla pääsee toki vaihtamalla 130mm stemmin. Tämän topicin herättelemänä kiinnitin kuitenkin tarkemmin huomiota itse ohjaustankoon. Tuo 70mm reach tuntuu todella lyhyelle. Gravelin 44cm tangossa nimittäin 90mm reach (140mm drop + 16° flare), jolla yläotteet tuntuvat luonnollisemmille varsinkin jos yrittää ajaa kahvoilta matalana (kyynärvarret vaakana). Johtuuko tuo sitten tangosta vai onko maantiesetuppi vain liian lyhyt. Eli olisiko parempi pidentää stemmiä vai vaihtaa tanko pidemmällä reachilla olevaan? Alaotteelta tulee ajettua aika paljon.

fiber
29.10.2020, 18.09
Eipä tässä sitten löytynyt kivijalkakauppoja, joissa tehdä kauppaa, eli myymälöissä ei ollut kouriintuntuvaa kokeiltavaa. Niinpä päädyin tuohon Pro-settiin Bike24:sta.

Tietääkö joku mistä löytyisi Musta/celeste-tankoteippiä? Joko musta, jossa celeste pää, tai tällä sivulla (https://www.bespokecycling.com/blog/bianchi-oltre-xr4-disc-first-look) näkyvää.

paaton
29.10.2020, 18.20
Tuo tankohan on sitten droppien osalta älyttömän kapea, niinkuin noissa ekoissa viesteissä mainitsin. Ehkä tuo ei häiritse, tai onkohan droppeihin tarkoitus laittaa 2x teippiä. Omiin käsiin tuo tuntui aivan liian pieneltä, mutta sullahan olikin pienemmät kourat :)

JKO17
29.10.2020, 18.35
bianchistore.de ?

edit. tuolta saa aivan kaikkea bianchi-kamaa, oheen voit tilata vaikka 2 espressokuppia 109 eurolla

https://www.bianchistore.de/en/accessories/bianchi-cafe-cycles.html

fiber
29.10.2020, 19.19
Palautan sitten, jos on liian kapea.

Bianchistoresta en löytänyt sopivaa. Tai oikeastaan en ollut varma miltä mikäkin näyttää käytännössä, kun niistä ei ollut kuvaa tangon ympäri kierrettynä. Se "bicolor" saattaisi olla passelia.

JKO17
29.10.2020, 19.30
Eikös se bicolor ole juuri se, joka on muuten musta ja päät celesteä.

Makukysymyksiä, itse pidän siitä mikä oli kuvassa, mattamusta jossa niitä pieniä reikiä.

fiber
29.10.2020, 20.47
Ai onko siis tämä (https://www.bianchistore.de/en/c2600089-bianchi-handlebar-tape-drops-black.html) sama kuin siinä mun jakamassa kuvassa? Sitten tiedän mitä ostaa.

JKO17
29.10.2020, 21.47
Katoin vielä sitä sinun lähettämää linkkiä, ja alempaa kuvaa ohjaamosta. Aika lähellä samaa, pyöräkuvassa näyttäisi oleva pallorivejä 4 kun tuossa tape-kuvassa 3

fiber
05.11.2020, 21.02
Pro Vibe Aero Superlight tuli perille. Ensikokeilulla mutkan ohuus ei häirinnyt, mutta droppi oli kyllä hiukan ahdas. Yläotteilla erinomainen. Ajattelin päättää tottua siihen.

Jonev
08.03.2021, 13.08
SL70 Aerossa jouduin aikoinaan rassaamaan vaijerinkuorella tangon sisäpuolelta puhtaaksi rakonjämistä että di2-kaapelin sai vedettyä tangon sisällä päätyyn asti. Voi toki olla että uusimmat tuotokset on rassattu jo tehtaalla, kuten kuulemma on nykyisen tuotantoerän Easton EC90 Aeron kanssa.

Ei voinut enää vastustaa vaan tuli tuo SL70 Aero tilattua. Kyllä siellä mutkassa oli estettä. Sitkeällä väkertämisellä sain tuon muoviroska tollon pois ja piuhat vedettyä kahvan päähän. Samanlaista jätöstä kuin jossain halppis suksisauvassa sisällä.
Jos olisi pyörä tarvinnut nopeasti ajoon niin olisi saattanut ruveta tunteet kuumenemaan. Nyt iltojen ratoksi vähän kerrallaan väkertäen oli jopa terapeuttista.

fiber
08.03.2021, 13.33
Pro Vibe Aero Superlight tuli perille. Ensikokeilulla mutkan ohuus ei häirinnyt, mutta droppi oli kyllä hiukan ahdas. Yläotteilla erinomainen. Ajattelin päättää tottua siihen.
Sisällä on nyt tullut tuolla ajettua kymmenisen tuntia. Oikein hyvin olen siihen tottunut. Di2-liitin tangon päässä paksuntaa hiukan ja tekee hyvän lisän sprinttiotteeseen.