Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano E8000 vs. EP8



Fat Boy
16.10.2020, 19.12
En ole pätkääkään seuraillut shimanon moottorikehittelyä, koska aikomuksena oli ajaa vielä vuosi tai kaksi spessulla. Tänään kuitenkin tuli kokeiltua pyörää, jonka tiesin etukäteen perin mieluisaksi geometrialtaan ja olihan se kuin kotiin olisi tullut, lisäksi fillarissa olisi varsin juhlava akkukapasiteetti, joka olisi mun käyttöön erittäin hyvä lisä. Pyörässä on tosin parikin mietityttävää seikkaa. Oletusarvoisesti huono keula, rokkarin 150mm recon, jonka vaihto Yariin, Pikeen tai Lyrikkiin maksaa melkoisesti. Ja toinen on moottori. Kun on blevolla muokatulla brosella ajellut pari vuotta, niin mistä jään paitsi? ja mitä saman pyörän uudempi malli antaisi lisää EP8 moottorillaan (hintaa ainakin)? Brosen sai säädettyä mieleisekseen, tosin ei shimanokaan huonolta tuntunut. Kadulla ajellessa on vaikea sanoa kovin vahvalla rintaäänellä, miltä se poluilla tuntuu.

Kuinka tarkkaan eri avustuksen saa shimanossa säädettyä suhteessa omaan voimantuottoon ja kadenssiin? Huipputehon puute ei ole aivan maanvakavaa, koska sitä tarttee harvoin.

Kuuluuko kyseisen moottorin ominaisuuksiin pieni nytkäys kammissa, kun rullauksen jälkeen alkaa polkemaan?

Larppa73
20.10.2020, 12.26
Uusimassa fillari lehdessähän toi EP8 on testissä Italiassa.

harald
20.10.2020, 13.39
Valoportti on EP8:sissa 12 V ja 2 A(?), kun se E-8000-sessa on vain 6 V ja 2 A. Muissa Shimanon moottoreissa (E5000, E7000) on myös 12 V 2 A.

kup0
20.10.2020, 16.05
8000 kuvailemasi pieni nykäisy on ominaisuus, mutta hetken jälkeen sitä ei enää huomaa/tiedosta. Shimanon omalla softalla avustusten säätö on onnetonta, mutta STunlockerilla niitä pääsee säätämään paljon tarkemmin. (Olikohan teho 1% tarkkuudella ja vääntö 5% tarkkuudella)

harald
20.10.2020, 16.06
Toimiikohan STunlocker myös EP8:sissa?

Fat Boy
20.10.2020, 18.17
8000 kuvailemasi pieni nykäisy on ominaisuus, mutta hetken jälkeen sitä ei enää huomaa/tiedosta. Shimanon omalla softalla avustusten säätö on onnetonta, mutta STunlockerilla niitä pääsee säätämään paljon tarkemmin. (Olikohan teho 1% tarkkuudella ja vääntö 5% tarkkuudella)

Tattis. Näin arvelin, mutta ajattelin varmistaa. Ei se nytkään varsinaisesti häirinnyt, mutta huomasin moisen. Joku säätösofta varmaan tarttis olla, kun spessussakin moinen oli ja ilman oli vähän kökkönen ajella.