Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Nexus 7 napa pyörii tyhjää

Kugel
16.10.2020, 02.32
Tyttären tunturin nexus 7 - vaihteinen takanapa alkoi kesken ajon pyörimään tyhjää. Mikä voisi olla syynä? Pystyykö noita huoltamaan?

nure
16.10.2020, 08.20
Lue muut aiheeseen liittyvät jutut. Huoltamaan pystyy, itse tai liikkeessä, suositan jälkimmäistä jos ei ole kokemusta alalta ja pyytäisin hinta-arvion...

Kanuuna
16.10.2020, 09.30
Tyttären tunturin nexus 7 - vaihteinen takanapa alkoi kesken ajon pyörimään tyhjää. Mikä voisi olla syynä? Pystyykö noita huoltamaan?

Pakkanen ja voitelemattomuus voivat olla syynä. Pystyy huoltamaan, mutta ota yllä oleva nuren maininta vakavaan harkintaan. Muuten voipi mennä muutama (sata) asennuskalia ensikertalaisen touhutessa.

K.Kuronen
16.10.2020, 10.24
^Mulla on tee-se-itse-huolto nexus-7 navassa kesken: osia oli yllättävän paljon ja nyt ne odottavat vanhassa kurkkutölkissä puhdistusta ja kasausta. Vaiva oli sama: tyhjää löi, mutta kilometrejä oli jo takana runsaasti.

Aakoo
16.10.2020, 10.56
Tein joskus huollon vastaavaan napaan, en lähtenyt purkamaan koko mötikkää palasiksi vaan vaihdoin vain laakerit, itse vaihdeosalle kunnollinen öljykylpy ja rasvauksen kautta takaisin kasaan. Vaatii tosiaan hitusen harrastuneisuutta. Toimi moitteetta tämän jälkeen.

nure
16.10.2020, 12.13
^Vois kuvitella että jos pesisi jollakin liuottimella, puhaltaisi paineilmalla puhtaaksi ja voitelisi niin voisi välttää varsinaisen purkamisen tuhannen p....n päreiksi.

TERU
16.10.2020, 13.44
Aakoon tapaan olen myös "huoltanut" tuollaisen, jos ei ruostetta ole tuossa vaihdemöykyssä, niin teflonöljyä sumutteena ympäriinsä ja kasus, tähän en vaihtanut laakereitakaan, noihin vain putsaus ja uudet vassut, jarrukengät vaatisi oman rasvansa, muutoin voi saada lukkiutuvan jarrun, omaani sain nokareen tuota ihmerasvaa huoltoliikkeestä. Maineestaan huolimatta ei huono napa luokassaan.

rymy
16.10.2020, 21.17
Minä olen huoltanut ko.aparaattia tällä tavalla: Otan kiekon irti pyörästä ja asetan sen vaakatasoon työpöydälle, puran rattaan puolelta senverran, että saan ison laakerin näkyviin. Tippakannulla voitelen tätä isoa laakeria moottoriöljyllä niinkauan, että alapuolelta alkaa öljyä tihkua navasta ulos. Samalla tietysti pyörittelen akselia ympäri. Näin saan koko mekanismin öljyttyä suht pienellä vaivalla.
On hyvin pelittänyt 13 vuotta ja tuhansia kilometrejä. Paikalleen laittaessa säädän laakerikireyden siten, että juuri ja juuri klappi tuntuu.
Tämän olen tehnyt samalla kun muutenkin otan kiekon irti, yleensä kumin paikkauksen yhteydessä.

Helppoa, simppeliä ja tehokasta.....

nure
17.10.2020, 17.51
^Kannattaisko silti esim. Brakleenilla puhdistaa, riski että tuolla systeemillä jää likaa jäljelle? Tosiaaltaan kiertänyt napavaihteet kaukaa pääosin, onneksi.

ebike-harrastelija
18.10.2020, 14.41
Tein joskus huollon vastaavaan napaan, en lähtenyt purkamaan koko mötikkää palasiksi vaan vaihdoin vain laakerit, itse vaihdeosalle kunnollinen öljykylpy ja rasvauksen kautta takaisin kasaan. Vaatii tosiaan hitusen harrastuneisuutta. Toimi moitteetta tämän jälkeen.Nexus 3, mutta samalla lailla sain omastani vielä toimivan ilman purkamista. Kannattaa ilman muuta kokeilla. Joku asiantuntevampi voi sitten suositella sopivat rasvat näihin, itse otin mitä hyllystä löytyi kun ei ole tarvetta ajella kylmemmillä keleillä. :)