PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized stumpjumper 2021



Arnold-62
15.10.2020, 22.45
Stumpit uudistuivat. Mitä ajatuksia nuo herättävät trailipyörää ajavissa tai sellaisen ostoa suunnittelevissa? Nykiikö yhtään tuohon suuntaan..

svheebo
24.10.2020, 09.45
Hyviltä näyttävät, tuo Stumpjumper expert malli kiinnostaisi. Ainut että saisi olla kyllä kuitukiekot jo tuohon rahaan mukana. Miksi ihmeessä täällä pyörän pitää maksaa noin 1000€ enemmän kuin jenkkilässä, 4700 vs. 5700. Kokeilemaan pitäisi päästä, mielestäni Stumpit ovat olleet aina hyviä ajettavia.

ViP
24.10.2020, 10.21
Miksi ihmeessä täällä pyörän pitää maksaa noin 1000€ enemmän kuin jenkkilässä, 4700 vs. 5700.

Jenkkilän hinnoissa ei yleensä ole veroja mukana, sillä myyntiveroprosentti määräytyy osavaltiokohtaisesti. Toki tuo vero ei kokonaan selitä 1000 euron eroa tässä tapauksessa.

Fat Boy
24.10.2020, 10.28
Nostaahan sitä hintaa myös tulli ja rahti, sekä maahantuojan kate.

svheebo
24.10.2020, 13.01
Maahantuojaa Spessulla ei ole, liikkeet tilaavat itse pyörät varastolta. Mutta silti, edullisempia saisivat olla. Osasarjat on vähän hinnat alkaen mallia ”halvemman” pään pyörissä, toki toimivia silti. Tuo expert malli nyt vaikuttaa omaan silmään muuten hyvältä paitsi että kuitukiekot olisi kiva olla.

mtv
24.10.2020, 14.16
Evo malli vois olla do it all pyörä. Trailista Parkkiin

Hojo
24.10.2020, 17.31
Mulla on nyt parin vuoden kokemus 2019 mallin Stumpjumper carbon comp LT:stä ja sen perusteella tuo 2021 mallin Stumppi Evo näyttää kyllä kiinnostavalta. Tuossa uudessa Evossa olisi omaan pyörääni verrattuna jyrkempi pystyputki ja loivempi keulakulma, mitä juuri seuraavaan pyörään kaipaisinkin. Omaan Stumppiin on on tullut matkan varrella päivitettyä mm. kiekot, pakka ja ohjaustanko. Alustaa olen tyytynyt toistaiseksi vain säätämään ja pitämään sen muuten vakiona. Tuossa uudessa Stumppi Evossa kiinnostaisikin Evo Pro -malli missä olisi valmiiksi hyvät osat ja mm. DT 350 navat ja Foxin Factory alusta. Mutta se hinta.. 8499€ näyttää lukevan hintalapussa. Luulen että Spessu on jo hinnoitellut itsensä ulos mun vaihtoehdoista. Esim. Orbea Occamin saa vastaavilla spekseillä noin kolme tonnia halvemmalla.

svheebo
23.04.2021, 23.07
No, näitä on myyty ja monella moinen -21 mallinen stumppi jo on. Miltäs maistuvat, omaani saan vielä hetken odottaa.

järtsy
23.04.2021, 23.49
No, näitä on myyty ja monella moinen -21 mallinen stumppi jo on. Miltäs maistuvat, omaani saan vielä hetken odottaa.

Oletko jostain tilannut ja milloin tulee? Evo carbon malli? Mitä nyt uteliaisuuttani kysellyt niin kukaan ei tunnu tietävän milloin tulee varastoon.

svheebo
24.04.2021, 00.32
Stumpjumper comp carbon on tulossa. Viivästyi vaan tuon Suezin jupakan takia. Kävin Mountainbikeshopissa hypistelemässä, siellä oli yksi esillä joka tosin oli myyty. Varastossa oli yksi S3 kokoinen. Samaten Stumpjumper expert olisi ollut heti saatavilla. Olen nyt tulevasta pyörästäni sellaista ”wannabe s-worksia” tekemässä, eli foxin factory keula / takaiskari odottaa jo kotona, paremmat kuitukiekot sekä stemmi ja kuitutanko. Voimansiirto ja jarrut saa pysyä alkuperäisenä, ne ovat Shimanon slx sarjaa. Riittävät minulle.

Pitkän polun kulkija
24.04.2021, 11.22
Stumpjumper comp carbon on tulossa ... Kävin Mountainbikeshopissa hypistelemässä, siellä oli yksi esillä joka tosin oli myyty. Varastossa oli yksi S3 kokoinen. .

Liikkeen viimeinen comp carbon kokoa S3 taitaa löytyä nyt omasta pyörävajasta, kävin sen viime lauantaina sieltä Helsingistä hakemassa. Saatavilla olevien pyörien vähäisyys/tilausjonojen pituus nopeutti ostopäätöksen tekemistä + helpotti vähän ajateltua suuremman rahallisen panostuksen tekemistä (muutoin olisin saattanut tyytyä vähän halvempaan pyörään). Kolmen lenkin jälkeen vaikuttaa omiin tarpeisiin erittäin hyvin soveltuvalta yleispyörältä.

svheebo
24.04.2021, 14.16
Kävin tämän viikon maanantaina, silloin ständillä oli yksi valkoinen joka myyty ja varastossa yksi kappale lisää. Hintaa siinä toki kysäisin jos otan heti, mutta kun ei alennusta anneta niin odottelen mielelläni vielä hetken.
Edit: Nyt oli näemmä se vimonenkin mennyt[emoji4]

Pitkän polun kulkija
24.04.2021, 14.45
Hintaa siinä toki kysäisin jos otan heti, mutta kun ei alennusta anneta niin odottelen mielelläni vielä hetken.

Eipä tarvitse pyöräkauppiaiden nyt paljon alennuksia antaa kauppoja nopeuttaakseen. Vähän kaupan päällisiä voi näköjään vielä kuitenkin saada, jos kauppiaalla riittää pelisilmää/halua edistää pitkäaikaisempaa asiakassuhdetta.

järtsy
24.04.2021, 18.01
Ei ole kauppiaallakaan hyvä tilanne kun ei saa tavaraa mitä myydä niin ymmärrän hyvin ettei alennuksia anneta.

svheebo
25.04.2021, 00.37
Onhan se näinkin juu. No btw, kaupat on kuitenkin sovittu helmikuussa minua miellyttävällä hinnalla, kymmenes pyörä tulossa jo samalta myyjäliikkeeltä. Minulle kolmas Stumpjumper. Vähän turhan usein tulee kalustoa vaihdettua mutta pidetään rattaat pyörimässä [emoji4]

rndm
25.04.2021, 14.03
Jenkkilän hinnoissa ei yleensä ole veroja mukana, sillä myyntiveroprosentti määräytyy osavaltiokohtaisesti. Toki tuo vero ei kokonaan selitä 1000 euron eroa tässä tapauksessa.

Ei se vero selitä ikinä tuota hintaeroa lähellekkään. Varsinkin kun ottaa huomioon että 4700USD on vajaat 3900e. Vajaa parin tonnin veroja ei kuitenkaan taida tulla eikä rahditkaan noin kalliit ole.

ViP
25.04.2021, 23.09
Ei se vero selitä ikinä tuota hintaeroa lähellekkään. Varsinkin kun ottaa huomioon että 4700USD on vajaat 3900e. Vajaa parin tonnin veroja ei kuitenkaan taida tulla eikä rahditkaan noin kalliit ole.

Niin? Tuossahan mä kirjoitin, ettei pelkkä vero kata sitä eroa. Oliko tässä joku pointti?

rndm
26.04.2021, 02.40
Niin? Tuossahan mä kirjoitin, ettei pelkkä vero kata sitä eroa. Oliko tässä joku pointti?

Ei sen kummempi kuin ihmetellä noita hintaeroja kun ottaa huomioon että vero on vain sen murto-osan, varsinkin kun huomioi kurssin. Maastopyöräily on eurooppalaisille vaan huomattavasti kalliimpi harrastus kuin pohjois-amerikkalaisille, josta suurin osa pyörämerkeistä on kotoisin. Toki se hintaero siitä verosta sekä ilmeisesti suurimmilta osin logistisista ym. vastaavista kuluista rakentuu mutta silti on nämä hintaerot aika karuja. Ellei ne sitten tarkoituksella riistä meitä täällä.

Pitkän polun kulkija
26.04.2021, 11.14
Jos hintaerot amerikkalaisten pyörien kohdalla ovat isommat kuin esim. Saksassa valmistettujen, niin ehkä tällöin amerikkalaisten pyörien suurempaa hintaeroa voisivat selittää suuremmat kuljetuskustannukset, kuljetusten pidempi kesto (aiheuttaa epävarmuustekijöitä kaupankäyntiin) ja se että löytyy enemmän asiakkaita jotka ovat valmiita itse tilaamaan pyöränsä Saksasta kuin USA:sta?

Santtu75
26.04.2021, 12.23
Eikö noiden Yhdysvalloista tuotujen polkupyörien hintaan lisätä ensin tulli 14% ja tämän jälkeen ALV 24% ja nämä molemmat ostohinta + rahti yhteenlasketusta summasta.
Eli jos kyseessä vaikka 3900€ ostohinta + 200€ rahti = 4100€
Tulli 574€
hinta tullattuna ennen ALv:ä 4674€
ALV 1122€
Loppuhinta 5796€

svheebo
26.04.2021, 13.12
Voisiko joku kertoa mikä on Stumpjumper comp kuituversion takaiskarin tune id? Voisin etukäteen vähän vakoilla mitä muutoksia hankkimalleni ”hyllyiskarille” pitäisi tehdä.

ViP
27.04.2021, 09.33
Eikö noiden Yhdysvalloista tuotujen polkupyörien hintaan lisätä ensin tulli 14% ja tämän jälkeen ALV 24% ja nämä molemmat ostohinta + rahti yhteenlasketusta summasta.
Eli jos kyseessä vaikka 3900€ ostohinta + 200€ rahti = 4100€
Tulli 574€
hinta tullattuna ennen ALv:ä 4674€
ALV 1122€
Loppuhinta 5796€

Varmaan jotain tämän suuntaista. Toki eurooppalaiset tukkurit tuskin maksavat ovh:ta, vaan saavat pyörät x prosenttia halvemmalla. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, miten hinta muodostuu euroopassa. En ihan jaksa uskoa, että kaikki eurooppalaiset jälleenmyyjät ovat päättäneet yhteisymmärryksessä ottaa tonnin ylimääräistä omaan taskuun verrattuna usa:han.

Santtu75
27.04.2021, 12.25
Varmaan jotain tämän suuntaista. Toki eurooppalaiset tukkurit tuskin maksavat ovh:ta, vaan saavat pyörät x prosenttia halvemmalla. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, miten hinta muodostuu euroopassa. En ihan jaksa uskoa, että kaikki eurooppalaiset jälleenmyyjät ovat päättäneet yhteisymmärryksessä ottaa tonnin ylimääräistä omaan taskuun verrattuna usa:han.

Tuossa pyöräkaupassa voi hyvinkin olla kauppapoliittisia asioita mukana.
Viimesyksynä kun etsin uutta sähköavusteista (juu, tiedän kirosana tässä ketjussa) täpäriä itselleni, ja päädyin Saksalaisen Cuben Stereo hybrid malliin, niin ennen ostopäätöstä tuli katsottua lukuisia eri testejä (youtube videoita yms.) joista osa yhdysvalloista, ja hieman ihmettelin ihmetteli heidän käyttämiä hintojansa mitä pyörien esittelyn yhteydessä käyttivät. Kun aloin sitten enemmän mielenkiinnosta asiaa selaamaan, niin huomasin sellaisen asian, että vastaavilla malleilla (hintaluokka 5000€:n molemmin puolin) hintaetu saksan verkkokaupoilla oli luokkaa 500-1000€ verrattuna USA:n jälleenmyyjien hintoihin, ja jopa Suomen maahantuojan hinnat alittivat USA:n jälleenmyyjien hinnat.

rndm
27.04.2021, 12.41
Joo se on sama homma toiseenkin suuntaan. Saman voi huomata vaikka katsomalla Propainin hintoja eurooppaan vs jenkkeihin. Eli ihan tuonkin puolesta kannattaa ostaa eurooppalaisilta jos vaan löytyy sopiva. Valikoima tosin ikävästi erittäin jenkki/kanada painotteinen.

Santtu75
27.04.2021, 15.21
Varmaan jotain tämän suuntaista. Toki eurooppalaiset tukkurit tuskin maksavat ovh:ta, vaan saavat pyörät x prosenttia halvemmalla. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, miten hinta muodostuu euroopassa. En ihan jaksa uskoa, että kaikki eurooppalaiset jälleenmyyjät ovat päättäneet yhteisymmärryksessä ottaa tonnin ylimääräistä omaan taskuun verrattuna usa:han.

Lasketaan kuvio uudestaan.
Käytetään valuuttana kokoajan euroa, niin ei tarvitse tehdä valuuttamuunnosta.

Yhdysvalloissa jälleenmyyjä myy jälleenmyyntihinnaltaan 3900€:n pyörää.
Yhdysvallaissa verotetaan lievemmin kuin Euroopassa ja osavaltioiden ALV:t (tai siis Eurooppalaista ALV maksua vastaavat maksut, mistä käytetään tässä laskelmassa nimitystä ALV) ovat 0-10%:n välillä, käytetään laskelmassa 5%:n keskiarvoa (ja verkkokauppahintoja tutkiessa pitää varmistua sisältääkä hinta tuon paikallisen ALV:n vaiko ei).

5%:n ALV:llä pyörän alv0 hinnaksi jää 3714€

Mikäli ajatellaan myyjän myyntikatteeksi 25% alv0 hinnasta (en yhtään tiedä mikä se todellisuudessa on) niin silloin tuon yhdysvaltalaisen myyjän ostohinta tuolle pyörälle olisi 2786€

Jos Eurooppalainen myyjä saa tuon pyörän ostettua tehtaalta itsellensä samaan hintaan, niin lähdetään sillä.

Eli jälleenmyyjän ostohinta 2786€ + rahti eurooppaan (vaikka 200€/pyörä) = 2986€

Tälle hinnalle sitten lasketaan tulli 14% = 418€

Yhteensä 3404€

Nyt sitten Eurooppalainen myyjä haluaan myymälleen tuotteelle saman 25%:n katteen kuin tuo yhdysvaltain myyjä niin ALV0 myyntihinnaksi tulee 4539€

Tähän sitten vielä vaikka saksan alv 19% niin pyörän lopulliseksi kuluttajamyyntihinnaksi muodostuu 5401€ (suomessa 24%:n ALV:lla 5628€)

Eli nuo rahti, tulli ja selvästi isompi ALV kanta tekee tuossa lopulta noin 1500€:n eron kun molemmat myyjät toimivat samalla prosenttuaalisella katteella.

svheebo
14.06.2021, 07.58
Voisiko joku kertoa mikä on Stumpjumper comp kuituversion takaiskarin tune id? Voisin etukäteen vähän vakoilla mitä muutoksia hankkimalleni ”hyllyiskarille” pitäisi tehdä.

Kysytäänpä tätä uudestaan, kun pyöriä on kuitenkin myyty. Viitsiikö joku katsoa, oma peli tulee kohta puoliin?

zort
14.06.2021, 11.53
Poistin viestini kun huomasin että en osannut lukea kysymystä. Otan vain takkini ja poistun.

Sent from my iPhone using Tapatalk

svheebo
06.07.2021, 23.45
Tänään peli saapui kotiin. Onhan se siro ja mielestäni erittäin hieno. Aloittelin samoin tein osien päivityksen, tarkoituksena tehdä sellainen ”wannabe s-works” kun kerran runko on sama. Voimansiirto ja jarrut saa pysyä shimanon slx:nä samoin kuin hissitolppa alkuperäisenä, ainakin alkuun. Kiekot, iskarit, tanko, stemmi, satula vaihtuvat lähipäivinä.


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210706/70141dc2b2e1ce4bb3a20ab29b15b307.jpg

järtsy
07.07.2021, 13.31
Hieno on! Mulla pienenä salaisena haaveena ostaa S-Works Evo runko, muita runkoja ei taideta ees myydä. Mutta onneks niitäkään ei saa mistään:D

svheebo
07.07.2021, 17.29
Tänään on jo vähän päivitelty, vaaka pysähtyy lukemaan 12,8kg. Vielä toinen satula ja kuitutanko niin pitäisi alkaa olemaan mukavat 12,5kg. Ajettu ei ole vielä metriäkään[emoji1]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210707/9897eb5d1dd4bdbbe39d2b243be4642e.jpg

Soiski
07.07.2021, 18.08
Itse satuin bongaamaan läheisestä kivijalasta omaan kokoon sopivan vastaavan mallin, mutta valkoisena ja kävin sen eilen korjaamassa parempaan talteen :) Tänään eka lenkki ja hauskaa oli! Meikän yksilö painaa 13,9 matkalaukkuvaa'an mukaan, alkuperäisosat.

svheebo
09.07.2021, 22.44
Jaaha, huomenna testilenkille. Kuitustongakin saapui tänään, pyörä on suojateipattu ja polkimet paikallaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210709/bcd9954d3087d858ab85f368fe311caa.jpg

Pitkän polun kulkija
21.10.2021, 14.52
Nyt on tullut keväällä hankitulla v. 21 mallin comp carbon stumpilla ajettua kevät, kesä ja syksy eikä hymy ole vielä kasvoilta hyytynyt. Hyvin on stumppi pelannut ja ajo maittanut (eipä ole varmaan pariin kymmeneen vuoteen tullut näin paljon maastopyöräiltyä). Mitään isompaa probleemia ei ole pyörässä ilmennyt, ilmeisesti hyvin suunniteltu/rakennettu peli. Pyörän ulkonäöstä olen saanut useita positiivisia kommentteja satunnaisilta ohikulkijoilta. Jotain pieniä parannustoiveita on löytynyt, tanko voisi olla vähän (ehkä 6 cm) lyhyempi että mahtuisi paremmin polkuja reunustavien puiden välistä ajamaan, gripit voisivat olla vähän kestävämmät, nyt niissä näkyy jo selviä kulumisen jälkiä, jyrkissä ylämäissä voisi olla vielä 1-2 kevyempää vaihdetta tarjolla. Mutta kyllä tämän pyörän kanssa pärjätään vielä monta vuotta.

rndm
21.10.2021, 15.42
Tankoa voi (ja kuuluu) lyhentää itselle sopivaksi. Usein nykymaastopyörissä valmiina 800mm tai jopa leveämpi tanko joka on liikaa suurimmalle osalle ja nimenomaan tarkoitettu pätkittäväksi oman mielen mukaan.

JackOja
21.10.2021, 15.44
Ja eteen voi vaihtaa pienemmän rattaan jos tuntuu, että välitykset loppuu kesken.

Pitkän polun kulkija
21.10.2021, 16.07
Ok, pitää varmaan lähteä rautasahakauppaan.

svheebo
23.10.2021, 22.40
Putkileikkurilla onnistuu siististi lyhentäminen. Eikä maksa paljoa.

Hokku
25.02.2023, 18.41
Minkälaisia kokemuksia Stumppi Evosta bike parkissa Suomessa? Toimiiko hyvin vai jääkö kaipaamaan lisää joustoa tms.?

Noita olisi nyt alennusten myötä järkevämpään hintaan myynnissä. Maaliskuussa kuulemma Spessun mallistoon tulossa hinnan alennuksia ja nykyiset alehinnat muuttuvat 23 mallien normihinnoiksi.

JohnnyBuzz
25.02.2023, 20.06
Minkälaisia kokemuksia Stumppi Evosta bike parkissa Suomessa? Toimiiko hyvin vai jääkö kaipaamaan lisää joustoa tms.?

Noita olisi nyt alennusten myötä järkevämpään hintaan myynnissä. Maaliskuussa kuulemma Spessun mallistoon tulossa hinnan alennuksia ja nykyiset alehinnat muuttuvat 23 mallien normihinnoiksi.

Oho, Spessukin lähdössä hinnanalennuksiin. Sitä on ollut jo ilmassa postimyyntimerkeillä, mutta noinkin ison valmistajan hinnoittelupäätökset voi heijastua toimialalle laajemminkin. Tässähän on kohta ostajan markkinat. :D Ihan kyllä tervetullutta, koska hinnat on päässeet karkaamaan vähän laukalle viime vuosina.

Ja mitä itse kysymykseen tulee, niin pärjää sitä Stumpillakin parkissa. Etenkin, jos laittaa vähän aggressiivisempaa rengastusta alle ja ehkä astetta isompaa ajoa kestävät kiekot. Etenkin, jos ajot painottuu enemmän trailin puolelle.

Late_h
26.02.2023, 11.06
Stumppi Evolla ajetaan ymmärtääkseni SM enduroa kärkipaikoilla, joten eiköhän sillä pärjää hyvin Suomen mäissä. Mikä on sun tavoite pyörälle?

Itsellä on tämä uuden malli perus Stumppi 130 mm joustolla ja silläkin pärjää komeasti bike parkissa mustia DH linjoja myöten. Vauhdit on toki hiljaisempia kuin järeämmillä vehkeillä ja paikoin joutuu tekemään enemmän töitä teknisissä kohdissa, josta itse asiassa tykkäänkin.

Hokku
26.02.2023, 11.59
Tavoite olisi monipuolisuus ja hauska ajettavuus. Bikepark ajoa, mutta realistisesti ei kuitenkaan isoimpia hyppyjä tms. Ajatuksissa osallistua myös Funduro kisoihin ja tulevaisuudessa ehkä muihinkin enskakisoihin. Niissä toki tulen olemaan tuloslistan häntäpäässä, mutta olisi kiva että pyörän kokee olevan mielekäs niihin ajoihin. Lisäksi poluilla olisi tarkoitus ajaa alamäkivoittoisesti silloin kun Ripley AFn reservi ei riitä.

Itsellä nyt Canyonin Torque, joka riittää varmasti bike parkissa ja on auttanut oman osaamisen ja itseluottamuksen kehittymisessä siellä. Koen kuitenkin että ei ole parhaimmillaan enskahenkisillä poluilla. Löytyy muuten Fillaritorilta…

Stumppi Evossa kiinnostaa mahdollisuus muokata helposti geometriaa eikä toki hyvät arviot haittaa. Olen allerginen ajamaan liian loivalla keulakulmalla trailia, koska se ei vain tunnu hauskalta. 65,5? tuntuu hyvältä sinne ja bikeparkissa taas vaikka se 63,5? toimii hyvin ja antaa varmuutta. Endurohommissa varmaan sitten jossain puolivälissä.

Eiköhän se siis tuollainen pidä hommata. Toki voisi vielä koittaa Torqueen kevyempiä kiekkoja ja nopeampia kumeja, jos ei mene kaupaksi.

Jokkepappa
26.02.2023, 21.48
Tavoite olisi monipuolisuus ja hauska ajettavuus. Bikepark ajoa, mutta realistisesti ei kuitenkaan isoimpia hyppyjä tms. Ajatuksissa osallistua myös Funduro kisoihin ja tulevaisuudessa ehkä muihinkin enskakisoihin. Niissä toki tulen olemaan tuloslistan häntäpäässä, mutta olisi kiva että pyörän kokee olevan mielekäs niihin ajoihin. Lisäksi poluilla olisi tarkoitus ajaa alamäkivoittoisesti silloin kun Ripley AFn reservi ei riitä.

Itsellä nyt Canyonin Torque, joka riittää varmasti bike parkissa ja on auttanut oman osaamisen ja itseluottamuksen kehittymisessä siellä. Koen kuitenkin että ei ole parhaimmillaan enskahenkisillä poluilla. Löytyy muuten Fillaritorilta…

Stumppi Evossa kiinnostaa mahdollisuus muokata helposti geometriaa eikä toki hyvät arviot haittaa. Olen allerginen ajamaan liian loivalla keulakulmalla trailia, koska se ei vain tunnu hauskalta. 65,5? tuntuu hyvältä sinne ja bikeparkissa taas vaikka se 63,5? toimii hyvin ja antaa varmuutta. Endurohommissa varmaan sitten jossain puolivälissä.

Eiköhän se siis tuollainen pidä hommata. Toki voisi vielä koittaa Torqueen kevyempiä kiekkoja ja nopeampia kumeja, jos ei mene kaupaksi.Kyllä tommonen 150mm riittää vallan hyvin Suomi enduroon. Luultavasti se on nopeampi kun tuo sinun torque.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
27.02.2023, 01.48
Kaverilla stumppi evo ja ajaa käytännössä pelkkää parkkia. Mtb rallyssa myös voittoja napsinu ja on sillä isojakin juttuja(esim mielakan isoin droppi) ajettu.

Jokkepappa
27.02.2023, 11.12
Kaverilla stumppi evo ja ajaa käytännössä pelkkää parkkia. Mtb rallyssa myös voittoja napsinu ja on sillä isojakin juttuja(esim mielakan isoin droppi) ajettu.Joo ei se pyörästä kiinni ole. Kuski määrää mihin pyörä menee. Jos olisin yhden pyörän taktiikalla ostaisin tommosen stump evon.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
27.02.2023, 13.01
Joo ja enemmän varmaan geometria kuin jouston määrä määrittelee miten paljon varmuutta pyörä antaa. Toki ajo kunnon rytyytyksessä ja isoissa kompressioissa voi lyhyemmällä joustolla olla kuskille ja pyörälle kuluttavampaa pidemmän päälle.

M A
15.06.2023, 00.52
Mitenkäs porukalla on koot osunu Spessun suosituksiin? Ite oon 166 pätkä ja just s3 alarajalla/s2 keskivaiheilla. Occamia oon koeajanut M kokosena ja siitä tykkäsin. Tuo S3 on geotaulukoiden perusteella muutaman millin tarkkuudella samoissa joka puolelta, niin harkitsin vahvasti sitä, mut kokovalitsin suosittais pykälää pienempää :rolleyes:

M A
28.06.2023, 17.43
Oma s3 Stumpy evo lähti eilen vihdoin Espanjasta matkaan. Sen verran speksailin jo etukäteen että tilasin Spankin 35mm stemmin siihen kaveriksi. En tiedä kokeilenko pyörää originaalilla 50mm vai laitanko suoraan lyhyemmän :rolleyes:

Kiekkopolitiikka aiheuttaa hieman vielä pohdintaa. Laufeyn alla olisi teetetty Newmen/dt350 kiekkosetti HG-vaparilla. Jos kiekot vaihtaa päikseen joutuu hommaamaan kaksi vaparia ja se taas lisää kustannuksia ja yleistä romun määrää ja vaivaa jne.
Mitkäköhän keskiöt noissa Spessun oem kiekoissa edes on ja saako niihin vapaarattaan vaihdettua?

Toki jos jaksaa kiekkoja vaihdella niin DT:n navalla tuo kasetin ja vaparattaan vaihto on minuutin homma siihen päälle:rolleyes:

ONEFORALL25
28.06.2023, 17.53
Spessun geo tuntuu toimivan paremmin originaalilla 50mm stemmillä. Lyhyemmällä ohjaus muuttuu liian hermostuneeksi

Hokku
28.06.2023, 21.49
Siinä on tälläainen vapari https://webshop.bestbike.de/us/fhb-bear-pawls-bmb-00412o1c-freehub-body-steel-3-p.html

Ainakin microsplinena löytyy myös.


Sent from my iPhone using Tapatalk

M A
29.06.2023, 09.38
Kiitti! Tää vois olla oikea https://foxcomp.fi/specialized-freehub-body-steel-3-pawl-shimano
Tuolta bestbikestä toki halvempi :rolleyes:

M A
06.07.2023, 20.19
https://i.imgur.com/BPVPGN0l.jpgEvo saapui vihdoin eilen ja illalla pääsin ottamaan tyypit. Spankin 35mm stemmi ei väriltään istu ihan niin kuin ajattelin ruskean kaveriksi, mutta saa nyt olla toistaiseksi. Pitää antaa originaalillekin ehkä mahdollisuus, mutta hyvin tuollakin toimii. Ohjaus on nopea ja pyörä pitkä. Hyvin se lensi ja tuli alaskin. Tänään vaihdoin vielä ergonin gripit ja lyhensin tankoa 770mm:n.
Spessun iskarilaskuri antoi 80kg elopainolle 240psi lähtöpaineen. Vähän on kovan tuntuinen mutta ei ole ehtinyt vielä sägiä mittailla. Tänään testaillut ajoa lastenistuimen kanssa, kunnon metsäkenkki vielä odottaa.
Samalla hommatut Supacaz/specialized polkimet on vähän pettymys. Pitoa on todella paljon vähemmän kuin burgtecin komposiiteissa mutta ei ne nyt lipsuneetkaan 5:10 alla.
https://i.imgur.com/caUJOSsl.jpg

Hokku
08.07.2023, 00.10
Mtbr:n pitkä Evo ketju on melko yksimirlisesti sillä kanalla että 50mm stemmi paras, koska lyhyemmillä ei tule tarpeeksi painoa eturenkaalle. Olen itse 178cm ja oletin S4 koon tuntuvan pitkälle orkkis stemmillä, mutta tuntuu juuri sopivalta. En toki ole muuta kokeillut.

Mulla painoa ilman varusteita 82kg ja olen päätynyt tällä hetkellä noin 225psi:n. 230 tuntuu jo liian kovalta.

M A
08.07.2023, 22.47
Pitää testailla. Pudotin painetta 215 psi ja tän päivän lenkki sijoittui Mielakka bike parkkiin. Juurakot ja iskaripatit meni pääsääntöisesti tosi eleettömästi ja pehmeästi. Jousitus tuntui toisaalta nyt pohjaavan suht helposti. Ei niin pahasti että olisi ongelma jos vaan vetää hypyt alastuloihin :p Mitä nopeesti lueskelin niin moni on lisänny spacereitä ilmakannuun ja ajaa 20-25% sagilla. Pitää ite koittaa hioa nyt säädöt ensin kohdilleen polulla ja parkissa ja sot miettiä josko taakse kaipaa lisää progressiota. Keulasta en oo vielä saanu kaikkea joustoa käytettyä, n. 140 on ehkä maksimi.

M A
22.07.2023, 12.09
Nyt on ajettu stumppi evolla jo 170 km josta puolet parkkia ja puolet xc:tä. Polkujyystöihin lyhyt stemmi ja jyrkkä keulakulma toimii todella hyvin. Ensimmäiset parkkiajot Mielakassa meni keskiasennossa lyhyellä stemmillä ja sekin oli ihan ok, mutta en ehtinyt testailla originaalilla. Tahkolla testailin loivaa keulakulmaa nyt parkkiajoon, ja siinä tuo lyhyt stemmi tuntui todella levottomalta. Vaihdoin 50mm stemmin lounastauolla ja sekä bermiajo että hypyt tuntuivat paljon paremmalta. Ehkä itselle paras kompromissi on jossain noiden välissä, koska tuo 50mm tuntuu jotenkin kömpelöltä muualla kuin vauhdikkaassa parkkiajossa. Pitänee testailla Laufeyn 45mm stemmillä ja ehkä jollain 40mm. Pyöränhän pitäisi olla sitä parempi mitä loivempi ja matalampi se on :D Mutta omaan lenkkiajoon taitaa keskimmäinen tai peräti jyrkin keulakulma olla paras.

Oli muuten Tahkon sateisessa parkissa Stumppi evo hyvin edustettuna. Jos yksi levo sl lasketaan mukaan niin puolet pyöristä joita näin oli stevoja.

Pats
01.08.2023, 14.16
Stumpy Evo vaikkuttaisi mielenkiintoiselle vaihtoehdolle omaan käyttötarkoitukseen: Turun lähiseudun poluille ja ajoittaiseen bikeparkkirymistelyyn.

Kyseessä kuitenkin ensimmäinen täysjousto omaan käyttöön ettei lainapyörällä tarvitsisi aina huristella :)

Te jotka Stumpy Evon omistatte, niin oliko teillä muita merkkejä/malleja jonka välillä pähkäilitte ennen kuin päädyitte Stumpy Evoon?

Omalla kohdalla olen haarukoinut Canyonin Spectralin CF 8:n ja villinä korttina Polen Vikkelä 170mm joustolla joka tulee kait lähikuukausina saataville.

Spectrali olisi sen 4800€ ja Stumpy Evosta saisi ottaa Expertin joka on sitten 6500€ jotta palikat olisivat samaa luokkaa, Stumpy Evoa kyllä on joka arvostelu verkossa ylistänyt ja Spectralikin saanut ihan ok arviot.

Ei olisi heti halua lähteä päivittämään palikoita ja nuo vaikuttaisivat aika päteville kokoonpanoille.

Ps. Miten tilaus/toimitus sujui Spessun verkkokaupasta jos sitä olette käyttäneet?

ONEFORALL25
01.08.2023, 18.12
Itellä oli pitkään Spectralin ja Stumpy Evon välillä. Spectralin pidempi seat tube ratkaisi että hankin stumpy evon.
Itellä alloy elite malli koska painolla ei ole niin väliä itelle. Ja alennuksessa hinta oli kohtuu järkevä.
Tuskin menee vikaan kumman nyt valitsetkaan.

M A
04.08.2023, 00.23
Käy Turkulaisens hakemassa ajopyörästä occam ja rallon testiin. Saat tuntumaa trail ja enskapyörään ja pari tiukkaa kirittäjää. Stumppia saattaa löytyä foxcompista istuttavaksi asti, mutta samanlaista koeajoa heiltä ei saa.
Stumppi evo on geometrialtaan ja fiilikseltään aika lähellä occam lt:tä mutta occamissa on progressiivisempi jousitus ja jyrkempi keulakulma. Rallon on sitten pykälää jytkympi ja sen huomaa myös ajossa. Itse päädyin Stevoon mutta occam olisi voinut yhtä hyvin olla valinta. Rallon olisi itselle liikaa pyörää bikeparkkien ulkopuolella, mieluummin menen parkkiin vähän köykäisemmällä pyörällä ja poljen kevyemmin. Sulla voi olla myös toisin joten testaamalla selviää. Mulla on ollut vielä hakemista stevon parkkisäätöjen kanssa. Varmaan testaan taakse isompaa spaceria ilmakannuun kunhan iskarihuollon aika koittaa.

ONEFORALL25
04.08.2023, 01.48
Cascade linkku on erittäin hyvä lisä ollut stumppi evoon. Sen kanssa saanut peräpään tuntumaan erittäin hyvältä

Pats
04.08.2023, 10.52
Käy Turkulaisens hakemassa ajopyörästä occam ja rallon testiin. Saat tuntumaa trail ja enskapyörään ja pari tiukkaa kirittäjää. Stumppia saattaa löytyä foxcompista istuttavaksi asti, mutta samanlaista koeajoa heiltä ei saa.
Stumppi evo on geometrialtaan ja fiilikseltään aika lähellä occam lt:tä mutta occamissa on progressiivisempi jousitus ja jyrkempi keulakulma. Rallon on sitten pykälää jytkympi ja sen huomaa myös ajossa. Itse päädyin Stevoon mutta occam olisi voinut yhtä hyvin olla valinta. Rallon olisi itselle liikaa pyörää bikeparkkien ulkopuolella, mieluummin menen parkkiin vähän köykäisemmällä pyörällä ja poljen kevyemmin. Sulla voi olla myös toisin joten testaamalla selviää. Mulla on ollut vielä hakemista stevon parkkisäätöjen kanssa. Varmaan testaan taakse isompaa spaceria ilmakannuun kunhan iskarihuollon aika koittaa.

Määhä käväsi jo Occamia testaas [emoji1]
Oli kivan oloinen pyörä, lähimaastossa toimiva vaikkakaan coilin säädöt ei tuntuneet olevan itselle sopivat kun takapää vaan keinui kokoajan..

Rallonia pitäisi vielä myös testata.

Pitänee tässä rauhakseen puntaroida mihin sitten päätyy.

Onko Stummpi muuten ok kiipeämään myös kun laskut tuntuu ainakin hoituvan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

M A
04.08.2023, 22.53
Kyllä se hyvin kapuaa, mutta kammet kolisee herkästi kivisissä nousuissa, myös korkeimmassa asennossaan. Harkitsen vahvasti 165mm kampia kuten mulla Laufeyssä nyt on. Periaatteessa vois vaihtaa päikseen mut sit pitäs vaihtaa keskiölaakeritkin ja sit olis shimsnot ja sramit sekasin ja eturataskin 32 vs 30 piikkiä :rolleyes:

M A
04.08.2023, 22.57
Cascade linkku on erittäin hyvä lisä ollut stumppi evoon. Sen kanssa saanut peräpään tuntumaan erittäin hyvältä

Sitä tuntuu monet kehuvan foorumeilla. Tekeekös se muuta kuin lisää loppujouston progressiota?

ONEFORALL25
05.08.2023, 14.39
Joustomatka kasvaa 8mm. Ja ainakin omasta kokemuksesta alkuherkkyys paranee roimasti ja midstroke kun ei tarvii iskaria änkee täyteen volume reducereita että säilyttää saman pohjauksen vastustamisen.
Jos yks huono puoli niin ehkä vähän enemmän iskari elää polkiessa mutta en sitäkään huonoks puoleks laita kun tuntuu enemmän pitoa olevan nyt teknisissä nousuissa.