AlliumPorrum
15.10.2020, 20.09
Voisitteko auttaa äkkinäistä näiden iskareiden säädöissä!? Mulla on ollu elämäni aikana melko monta maastofillaria, mutta ei vielä ikinä täysjoustoa eikä varsinkaan Foxin Factory sarjaa. Nyt tuli hommattua tuollainen Cube 160 Action Team sähkötäpäri josta löytyy keulasta 170mm Fox 36 Float Factory FIT4 ja takaa 160mm Fox Float DPX2 Factory EVOL, enkä nyt meinaa saada selkoa noita säädöistä eli auttaisitteko oikeaan suuntaan. Mennäänpä (v)aihe kerrallaan:
1) Eka säätö oli periatteessa helppo; sägi. Foxin DPX2:n ohjeessa sanotaan että "Start by setting the shock air pressure (psi) to match your weight in pounds", eli laitoin ohjeen mukaan alkuun 210psi joka siis on suurinpiirtein painoni 95kg paunoina. Tällä paineella tosin sägiksi tuli luokkaa 40% eli pyörä kulki ihan liian alhaalla. Nostin painetta vähän kerrassaan, ja vasta 300psi kohdilla sägi alkoi olla siellä 25% korvilla. Ohjeen mukaan tuo olisi siis peräti 135 kiloiselle sopiva paine, onkohan tässä nyt jotain vikaa joko minussa tai iskarissa?? Eteenkin piti laittaa luokkaa 10% suosteltua enemmän, että pääsin tuohon ohjeen mukaiseen "firm" sägiin eli n. 15%.
2) Eli sägi oli helppo, sillä säädetään iskareiden painuma omalle painolle sopivaksi. Seuraava säätö molemmissa ohjeissa oli "rebound adjustment", ja niiden mukaan se pitää yksinkertaisesti mätsätä vaiheessa 1 asetettuun paineeseen, eli periaatteessa jälleen helppoa. Mutta en nyt ainakaan pienellä kokeilulla yhtään hokannut että mihin tuo ihan käytännössä vaikuttaa, eli mistä tiedän mikä tuolle olisi "sopiva" asetus? Onko tuolle jotain dumpass- testiä jolla voisi hakea itselleen sopivaa arvoa, tai mistä tietää jos nuo EI ole kohdillaan?
3) Keulassa on sitten myös säätö "compression adjuster" jossa on 18 eri asentoa välillä "compression lightest" ja "compression firmest"; mihinkäs tämä käytännössä vaikuttaa, ja mistä tietää milloin säätö on kohdallaan??
4) Sit noissa molemmissa puhuttiin "volume spacereista" joita vissiin jossain huollossa voi lisätä jonnekin, mutta noista en ymmärtänyt enää yhtään mitään enkä tiedä että pitäisikökään...
Tuon sägin saaminen kohdalleen teki pyörästä paaaaljon paremman kivikoissa hurjasteluun, kun pyörä kulkee korkeammalla, ei tule niin helposti osumia polkimiin, ja on muutenkin selkeästi jämäkämpi kovassa vauhdissa. Mutta toisaalta tuo tuntui nyt vähän pintakovalta eikä iskunpituudestakaan tullut käytettyä kuin jotain 65% siinä missä aiemmin meni helposti 90%, eli jotain on nyt pielessä jossain?!
Hjelp! :=)
1) Eka säätö oli periatteessa helppo; sägi. Foxin DPX2:n ohjeessa sanotaan että "Start by setting the shock air pressure (psi) to match your weight in pounds", eli laitoin ohjeen mukaan alkuun 210psi joka siis on suurinpiirtein painoni 95kg paunoina. Tällä paineella tosin sägiksi tuli luokkaa 40% eli pyörä kulki ihan liian alhaalla. Nostin painetta vähän kerrassaan, ja vasta 300psi kohdilla sägi alkoi olla siellä 25% korvilla. Ohjeen mukaan tuo olisi siis peräti 135 kiloiselle sopiva paine, onkohan tässä nyt jotain vikaa joko minussa tai iskarissa?? Eteenkin piti laittaa luokkaa 10% suosteltua enemmän, että pääsin tuohon ohjeen mukaiseen "firm" sägiin eli n. 15%.
2) Eli sägi oli helppo, sillä säädetään iskareiden painuma omalle painolle sopivaksi. Seuraava säätö molemmissa ohjeissa oli "rebound adjustment", ja niiden mukaan se pitää yksinkertaisesti mätsätä vaiheessa 1 asetettuun paineeseen, eli periaatteessa jälleen helppoa. Mutta en nyt ainakaan pienellä kokeilulla yhtään hokannut että mihin tuo ihan käytännössä vaikuttaa, eli mistä tiedän mikä tuolle olisi "sopiva" asetus? Onko tuolle jotain dumpass- testiä jolla voisi hakea itselleen sopivaa arvoa, tai mistä tietää jos nuo EI ole kohdillaan?
3) Keulassa on sitten myös säätö "compression adjuster" jossa on 18 eri asentoa välillä "compression lightest" ja "compression firmest"; mihinkäs tämä käytännössä vaikuttaa, ja mistä tietää milloin säätö on kohdallaan??
4) Sit noissa molemmissa puhuttiin "volume spacereista" joita vissiin jossain huollossa voi lisätä jonnekin, mutta noista en ymmärtänyt enää yhtään mitään enkä tiedä että pitäisikökään...
Tuon sägin saaminen kohdalleen teki pyörästä paaaaljon paremman kivikoissa hurjasteluun, kun pyörä kulkee korkeammalla, ei tule niin helposti osumia polkimiin, ja on muutenkin selkeästi jämäkämpi kovassa vauhdissa. Mutta toisaalta tuo tuntui nyt vähän pintakovalta eikä iskunpituudestakaan tullut käytettyä kuin jotain 65% siinä missä aiemmin meni helposti 90%, eli jotain on nyt pielessä jossain?!
Hjelp! :=)