PDA

Näytä tavallinen näkymä : ISIS vaihto GXP keskiöön, spacerit



Dude
14.10.2020, 10.53
Pojan pyörässä oli 68x118mm ISIS keskiö kaputt.

Löytyi varastosta SRAMin GXP 68/73mm keskiön ja omasta enskasta puretut SRAMin X0 -kammet.

Ruuvasin eilen ton keskiön paikalleen ja kammet kiinni (hajosi se self extracting pulttikin, korvasin noista ISIS-kammista otetulla pultilla ja näyttäis toimivan).

Kaikki tuntuu toimivan hyvin, nyt vasta tajusin, että oisko noita paketissa olevia spacereita tarvinnut käyttää? Ohjeet luin vasta tänään :)
Ohjeen mukaan molemmille puolille tulisi spaceri Mitä haittaa on, jos en noita laita?

Ketjulinjaahan toi vain säätää? vai? Ainakin kammissa oleva 32t ratas mahtuu hyvin pyörimään...

paaton
14.10.2020, 13.32
Gxp:n idean kun tajuaa, niin spacereiden laitto helpottuu.

Tarkoitus on, että se 22mm kaula nojaa laakerin sisäkooliin ja poista päittäis liikkeen kokonaan.

22mm, eli ei vetopuolelle, ei yleensä tarvita rikkoja ollenkaan. Mutta jos päittäisvälys ei poistu, niin ainkin itse laittaisin sopivan määrän muovirikkoja alle.

Vetopuolelle sitten kasataan tarvittava määrä rikkoja ja aaltoprikka.

paaton
14.10.2020, 13.35
Eli siis ketjulinjaa noi rikat ei säädä. Se tulee siitä, kun 22mm olake nojaa ei vetopuolen laakeriin. Aaltoprikka ja kasa spacereita kannattaa toiselle puolelle laittaa, koska laakeri kestää paljon paremmin pre-loadin kanssa.

Dude
14.10.2020, 13.43
Ok. Jossain ohjeessa oli, että 2.5mm prikka molemmille puolille, jolloin ketjulinja ois 2.5mm ulompana. Vetopuolelle en laittaisi, kun ketjulinja jo nyt aika ulkona. Yhtään en kaipaa ulommas.
Pitänee laittaa 1 tai 2 sitten tonne toiselle puolelle, niin saan pre-loadia. Ja se aaltoprikka tuolla onkin.

paaton
14.10.2020, 13.46
Jos ketjulinjaa haluaa siirtää ulommas, niin se rikka tulisi laittaa keskiön sisään, siihen 22mm kaulalle.

paaton
14.10.2020, 13.53
https://forums.mtbr.com/attachments/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/745237d1355595217-sram-gxp-73mm-bottom-bracket-h-question-spacer-add-gxp-bb-image.png

Tästä kuvassa näet idean. Vetopuolen rikat eivät siirrä ketjulinja. Eikä toisenkaan puolen.
Ainoastaan tuo punaisella piirretty rikka siirtää, joka siis tulisi keskiön sisään 22mm kaulalle.

Dude
14.10.2020, 13.59
Jos ketjulinjaa haluaa siirtää ulommas, niin se rikka tulisi laittaa keskiön sisään, siihen 22mm kaulalle.
Siis hetkinen. Eikö 2.5mm prikka vetopuolen kupin alla siirrä kuppia 2.5mm ulospäin, jolloin ratas siirtyy saman 2.5mm ulospäin?

Vai?

paaton
14.10.2020, 14.01
Ja kun katson tuota kuvaa itsekkin tarkemmin, niin kierteellisen keskiön kanssa spaceri tulee tietysti kierrekupin alle.

Eli jos tuohon väliin, ei-vetopuolelle, laittaa spacerin, niin ketjulinja siirtyy sisemmäs. Vetopuolella rikka ei edelleenkään vaikuta ketjulinjaan.

paaton
14.10.2020, 14.03
Siis hetkinen. Eikö 2.5mm prikka vetopuolen kupin alla siirrä kuppia 2.5mm ulospäin, jolloin ratas siirtyy saman 2.5mm ulospäin?

Vai?

Ei, kun se akseli nojaa sinne 22mm kaulaan. Vetopuolen rikat kupin alla vaikuttavat ainoastaan tarvittavien rikkojen määrään aaltoprikan kanssa.

JackOja
14.10.2020, 14.05
Aaltoprikka GXP:n kanssa? Ei mulla ole koskaan tullut aaltoprikka kuin PF:n kanssa ja silloinkin ollut mun tapauksessa fillarissa preload-renkula sen sijaan.

Dude
14.10.2020, 14.06
Vetopuolella tarkoitan sitä puolta, jossa ratas. Eli jos sille puolelle laittaa kierteen ja laakerikupin väliin spacerin, niin ratas siirtyy spacerin verran ulos.

Aika jännä, että toi setti toimii myös ilman spacereita. Tossa on siis aika paljoin kiristyvaraa. Mutta taidan silti laittaa ainakin yhden 2.5mm spacerin.

Marsusram
14.10.2020, 14.07
Nuo akselit ovat 73mm keskiölle ja 68mm muhviin tarvitaan yleensä pari lisäspaceria, jotta saa välykset pois.
Ketjulinjan säätämiseen on yleensä se kolmas.

Dude
14.10.2020, 14.08
Aaltoprikka GXP:n kanssa? Ei mulla ole koskaan tullut aaltoprikka kuin PF:n kanssa ja silloinkin ollut mun tapauksessa fillarissa preload-renkula sen sijaan.
En tiedä onko aaltoprikka vai mikä, mutta tossa irtokammen puolella on sellainen irrallinen "prikka", jossa hammastukset.

Dude
14.10.2020, 14.09
Nuo akselit ovat 73mm keskiölle ja 68mm muhviin tarvitaan yleensä pari lisäspaceria, jotta saa välykset pois.
Ketjulinjan säätämiseen on yleensä se kolmas.
Tämän ymmärsin kyllä, kun lueskelin ympäri internettiä. Ihmettelin vain, että ei jäänyt välystä, vaikka 68mm runkoon en laittanut yhtään prikkaa epähuomiossa. Ja mietin, että tarviiko nyt laittaa...

JackOja
14.10.2020, 14.09
En tiedä onko aaltoprikka vai mikä, mutta tossa irtokammen puolella on sellainen irrallinen "prikka", jossa hammastukset.

Eikäku toi päätön puhuu aaltoprikasta viestissä #3.. liittyneekö GXP-lakruihin, mene ja tiedä.

paaton
14.10.2020, 14.20
Vetopuolella tarkoitan sitä puolta, jossa ratas. Eli jos sille puolelle laittaa kierteen ja laakerikupin väliin spacerin, niin ratas siirtyy spacerin verran ulos.

Aika jännä, että toi setti toimii myös ilman spacereita. Tossa on siis aika paljoin kiristyvaraa. Mutta taidan silti laittaa ainakin yhden 2.5mm spacerin.

Katso nyt sitä kuvaa. Gxp toimii illan spacereita ihan samalla tavalla. Ei vetopuolen kampi kiristää sen 22mm olakkeen kiinni. Jos laitat ei vetopuolen kupin alle rikan, niin se siirtää koko pakettia ei vetopuolelle päin, eli ketjulinja siirtyy sisemmäs.

Vetopuolella se rikka ei vaikuta ketjulinjaan mitään. Tai ei saisi vaikuttaa, koska 22mm kaulan tulee nojata laakerin sisäkooliin.

Aaltoprikka=Painelevy

Dude
14.10.2020, 14.38
Katso nyt sitä kuvaa. Gxp toimii illan spacereita ihan samalla tavalla. Ei vetopuolen kampi kiristää sen 22mm olakkeen kiinni. Jos laitat ei vetopuolen kupin alle rikan, niin se siirtää koko pakettia ei vetopuolelle päin, eli ketjulinja siirtyy sisemmäs.

Vetopuolella se rikka ei vaikuta ketjulinjaan mitään. Tai ei saisi vaikuttaa, koska 22mm kaulan tulee nojata laakerin sisäkooliin.

Aaltoprikka=Painelevy

Me on puhuttu eri puolista... Vetopuoli on siis se josta kammen kiristyspuoli vetää. Mulle se oli drive side :)

Ei sitä nyt konetekniikan DI:nä voi kaikkea lukemaansa ymmärtää :)

Mutta siis drive-side puolelle laitettuna prikat säätävät ketjulinjaa. Ja SRAMin ohjeessa neuvotaan laittaam molemmille puolille prikat, jolloin ketjulinja menee mulla 2.5mm väärään suuntaan.
Parempi siis laittaa prikka/prikat mun tapauksessa sinne non-drive -sidelle. Mutta edelleenkin ihmettelen miten toi toimii mun tapauksessa 68mm rungolla ilman spacereita.

paaton
14.10.2020, 14.41
Shimanon hollowtec akselihan on suora. Sen kanssa vetopuolen rikka siirtää ketjulinjaa ulospäin. Gxp:n akselin ei kuulu liukua sivuttain. Vetopuolelle jää rakoa mitä sattuu jäämään. Aaltoprikkaa ja spacereita tuonne tilkkeeksi.

Jos sulla on nyt 68mm runko, niin laittamalla 2.5mm rikat molemmille puolille ketjulinja siirtyy sisään ja rako vetopuolella pienenee.

paaton
14.10.2020, 14.50
Ei jeesus :) Rattaan puolelle laitettavat rikat eivät siirrä ketjulinjaa ulospäin gxp:n kanssa :)

paaton
14.10.2020, 14.51
Usko sitä sramin ohjetta. Molemmille puolille rikat ja ketjulinja menee sisäänpäin. Taikuutta.

Dude
14.10.2020, 14.59
Usko sitä sramin ohjetta. Molemmille puolille rikat ja ketjulinja menee sisäänpäin. Taikuutta.

No nyt löytyi googlaamalla. Tosta sun kuvasta ei selvinnyt se tärkein:

"Non-Drive side holds the crank in place"

Kuvittelin sen olevan toisinpäin, eli että rattaan puoli "nojaa" rattaan puolen laakeriin. Oishan ton nähnyt kammpien akselistakin, jos ois katsonut..

Nyt ymmärrän miten toi toimii. Kiitos :)

paaton
14.10.2020, 15.18
Niin tuotahan mä koko ajan tolkutin :) 22mm kaula nojaa laakerin sisäkoolia vasten.

paaton
14.10.2020, 15.19
Ja se kyllä näkyy tuosta ekasta kuvasta, kun hirmu tarkkaan katsoo :)

Dude
14.10.2020, 15.20
Ja siis spacereilla ei mitään välystä poisteta, vaan säädetään ketjulinja (tai ei ole tarkoitus säätää, vain aina 68mm rungon kanssa laittaa se 2.5mm spaceri sinne non-drive sidelle, jotta ketjulinjaksi tulee standardi 49mm ja 73mm rungossa sama tapahtuu automaattisesti ilman spaceria) ja saadaan laakerit mahdollisimman kauas toisistaan, joka ehkä vähän auttaa laakerien kestossa (vähentää vääntörasitusta, tosin varmaan aika minimaalisesti).

paaton
14.10.2020, 15.59
Spacereita on olemassa myös akselille. Niillä poistetaan päittäisvälys, jos sitä jää. Bsa:n kanssa ei varmastikkaan jää.
Ideana on kuitenkin se, että tuo 22mm olake nojaa tiukasti laakerin sisäkooliin.

Vetopuolelle tulisi oman uskoni mukaan laittaa aaltoprikka ja poistaa spacereilla liika rako, niin että aaltoprikka toimii.

Shimanon kanssa saman ajaa se muovinen mutteri kammen päässä.

Dude
14.10.2020, 16.09
Spacereita on olemassa myös akselille. Niillä poistetaan päittäisvälys, jos sitä jää. Bsa:n kanssa ei varmastikkaan jää.
Ideana on kuitenkin se, että tuo 22mm olake nojaa tiukasti laakerin sisäkooliin.

Vetopuolelle tulisi oman uskoni mukaan laittaa aaltoprikka ja poistaa spacereilla liika rako, niin että aaltoprikka toimii.

Shimanon kanssa saman ajaa se muovinen mutteri kammen päässä.

Ei ole sama ainakaan näiden mun kampien kanssa, kun Shimanoissa poistetaan välys ja sitten kahdelle pienemmällä kuusiokololla lukitaan kampi paikalleen. Näissä ei ole kuin yksi pultti, jolla kiristetään kampi päästä ja samalla siis poistuu välys.

Eli näin:

http://blog.artscyclery.com/ask-a-mechanic/ask-a-mechanic-specialized-osbb-and-bb30-compatibility/

Shimanoissa taas:
https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/guhmbe/shimano_zee_cranks_i_dont_know_if_im_missing/

paaton
14.10.2020, 16.21
Niin niin, noin sen kuuluukin bsan kanssa mennä, mutta kaikilla keskiöillä pituus ei vaan täsmää.

Aaltoprikka tulee rattaan puolelle. Siellä laakeri kelluu vapaana ilman päittäispainetta ilman aaltoprikkaa...

Edit: bsa gxp ei tosiaan taida tarvita edes aaltoprikkaa. Ehkä toi on vaan angular laakereita varten.

Wilhod
16.08.2021, 23.13
Sanokaas viisaammat että miksi on välystä gxp keskiössä/kammissa. Oli laakerit kuluneet, ostin uudet ja heitin paikalleen. No, ohjeita noudattaen (68mm BB, 2011vm felt ar3) ei 2,5mm prikkoja vaan suoraan kiinni. Vaikka kiristäis niin paljon että "kohta paukahtaa selkä" niin välys ei poistu. Jos taas laittaa molemmat spacerit eli 5mm niin sitten kammet lakkaa pyörimästä koska puristuvat niin piukkaan. No, avatessani vanhoja laakereita pois huomasin että oli 1 spacer rattaan puolella. Heitin sen sitten uuteenkin, välys pieneni mutta ei kokonaan. Heitin ei-rattaanpuolelle pienen shimmilevyn (vanhan keskiön ei-rattaanpuolen pölysuojan) ja klappi hävisi.

Kysymys kuuluukin että haittaako tuollainen shimmien/prikkojen valinta? Miksi kammet eivät kiristyneet kunnolla ilman prikkoja?

paaton
17.08.2021, 06.36
Onko tuo bb30 runko, jossa gxp keskiö?

Ei ne pituudet aina välttämättä natsaa. Muistaa vaan idean. Kammen kun työntää paikalleen, niin sen kuuluu kolahtaa ei vetopuolen laakeria vasten. Sitten ei vetopuolen kammen tulee kiristyä niin, että kaikki välys poistuu.

Vetopuolelle laitetaan rikkaa/aaltorikkaa vain sen verran, että aaltorikkaan tulee painetta. Jos vetopuolelle laittaa liikaa rikkoja niin ei varmasti kammet pyöri. Samalla kun ne kammet kolauttaa sitä ei vetopuolen laakeria vasten, niin on hyvä koettaa tuntuuko aaltoprikan paine.

Wilhod
17.08.2021, 09.28
Ei ole bb30. GXP 68mm. Ihmettelin vaan että ei millään saanut välystä pois ohjeiden mukaan ja ihmettelin sitä että oli vain 1 prikka ja vetopuolella. Pitäisikö ottaa auki vielä kerran ja ottaa kaikki prikat pois ja kokeilla lyödä vetopuolelta niin että akseli tulisi tarpeeksi ulos? Toisaalta nyt kampi olisi piukassa ja ei ole välystä

JackOja
17.08.2021, 09.33
Ei ole bb30. GXP 68mm. ...

Oletko mitannut, että on tosiaan 68 mm? Rungossa voi olla mittavirhettä. Maantiekammilla ei pitäisi tarvita prikkoja 68 mm BSA-keskiöön GXP-laakereilla, mutta maastokammilla tulisi kummallekin puolelle yksi.

paaton
17.08.2021, 09.34
Ei ole olemassa gxp runkoa, se on keskiölaakerin tyyppi.

Bb30, joka on kiinteillä laakereilla, pf30, jossa on pressfitt keskiö, tai bsa runko, josssa keskiö tulee kierteillä kiinni.

Mä ottaisin pois ja kokeilisin, että akseli pohjaa sinne vasempaan laakeriin. Se on se tärkein juttu. Gxp kammissahan on vasen kammen kohta 22mm ja oikea 24mm.

maalinni
17.08.2021, 09.36
Ei ole bb30. GXP 68mm. Ihmettelin vaan että ei millään saanut välystä pois ohjeiden mukaan ja ihmettelin sitä että oli vain 1 prikka ja vetopuolella. Pitäisikö ottaa auki vielä kerran ja ottaa kaikki prikat pois ja kokeilla lyödä vetopuolelta niin että akseli tulisi tarpeeksi ulos? Toisaalta nyt kampi olisi piukassa ja ei ole välystä

Siis ensin sanot, että on välystä ja lopussa että ei ole välystä?

JackOja
17.08.2021, 09.37
Siis ensin sanot, että on välystä ja lopussa että ei ole välystä?

Luitko kaikki Wilhodin viestit aiheesta? Oli välys, mutta sen sai pois erikoistempuilla.

Wilhod
17.08.2021, 09.42
Mittasin, on 68mm. Taidan ottaa vielä auki ja tosiaan koputella vetopuolelta reilusti että se akseli osuu siihen laakeriin ei-rattaanpuolelta. kysyin pyörän edelliseltä omistajalta että miksi oli vain 1 prikka, ei osannut sanoa. Katsotaan mitä tulee kun availen sen.

Wilhod
17.08.2021, 09.43
Ja keskiölaakeri on identtinen vanhan kanssa. GXP 68-73mm BSA

maalinni
17.08.2021, 09.44
Luitko kaikki Wilhodin viestit aiheesta? Oli välys, mutta sen sai pois erikoistempuilla.

En

JackOja
17.08.2021, 09.45
Ja keskiölaakeri on identtinen vanhan kanssa. GXP 68-73mm BSA

Onhan kammet Sramia, onhan?

maalinni
17.08.2021, 09.48
Onhan kammet Sramia, onhan?

No ei kai shimanon 24mm akseli siitä gxp:n 22mm reiästä menisi läpi. Vai mitä meinaat?

Wilhod
17.08.2021, 09.48
Sram red kammet

Wilhod
17.08.2021, 09.50
Ehkä tärkein pointti on nyt se, että samalla setupilla se toimi vanhoilla laakereilla, nyt uusilla ei saa pelittämään.

JackOja
17.08.2021, 09.51
No ei kai shimanon 24mm akseli siitä gxp:n 22mm reiästä menisi läpi. Vai mitä meinaat?

Onhan täällä foorumilla nähty kaikenlaista asentajaa, mistään ei voi olla varma :) Se yksikin laittoi väkisin polkimen väärälle puolelle.

maalinni
17.08.2021, 09.53
Ei kai uudet laakerit voi olla eri paksuiset kuin vanhat? Jos muut osat pysyi siis samana?

maalinni
17.08.2021, 09.54
Onhan täällä foorumilla nähty kaikenlaista asentajaa, mistään ei voi olla varma :) Se yksikin laittoi väkisin polkimen väärälle puolelle.

Sinnikyyttä ei aina palkita >:)

Wilhod
17.08.2021, 09.54
Ei kai uudet laakerit voi olla eri paksuiset kuin vanhat? Jos muut osat pysyi siis samana?


Niinpä. Eli koitan tässä arpoa mikä menee vikaan asennuksessa....

JackOja
17.08.2021, 10.01
Niinpä. Eli koitan tässä arpoa mikä menee vikaan asennuksessa....

Itse juuri vaihdoin GXP-laakerit sunnuntaina ja näin tuoreesti jälkikäteenkin ajateltuna minkään ei pitäisi mennä vikaan.

Jotain omituista sun kokoonpanossa on jos puretussa asennuksessa on tarvinnut prikkaa. Onko Redin kampia saanut eripituisilla akseleilla? Ketjulinjan tai Q-factorin säätämiseksi? Normaalia pidempi akseli selittäisi. Ei toki sitä miksi nyt tarvitsee vielä ylimääräisen shimmin.

Seuraan mielenkiinnollla kuinka tämä ratkeaa.

Wilhod
17.08.2021, 10.04
Jaa a. Kammen akselin sileä kohta on 70mm jotenka ei pitäisi tarvita prikkoja 68mm kanssa... Äsken luin jostain foorumilta että "oliko vetopuolen kampi oikeassa asennossa kun ruuvasit vasenta kampea kiinni?" Pitääkö kampi olla jotenkin tietyssä asennossa kun alkaa laittamaan vasenta kiinni?

paaton
17.08.2021, 10.09
Ne on hyvä olla vastakkaisiin suuntiin. Muuten polkeminen on hankalaa :)

paaton
17.08.2021, 10.11
Itse juuri vaihdoin GXP-laakerit suununtaina ja näin tuoreesti jällkikäteenkin ajateltuna minkään ei pitäisi mennä vikaan.

Jotain omituista sun kokoonpanossa on jos puretussa asennuksessa on tarvinnut prikkaa. Onko Redin kampia saanut eripituisilla akseleilla? Ketjulinjan tai Q-factorin säätämiseksi? Normaalia pidempi akseli selittäisi. Ei toki sitä miksi nyt tarvitsee vielä ylimääräisen shimmin.

Seuraan mielenkiinnollla kuinka tämä ratkeaa.

Onhan niitä lyhyellä ja pitkällä akselilla. Tosin lyhyellä akselilla oleva ei ole gxp kampi.

maalinni
17.08.2021, 10.29
Jos sinne on alunperin jäänyt prikka vahingossa, niin onko se voinut rikkoa jotain? En kyllä usko että on mahdollista.

maalinni
17.08.2021, 10.31
Jaa a. Kammen akselin sileä kohta on 70mm jotenka ei pitäisi tarvita prikkoja 68mm kanssa... Äsken luin jostain foorumilta että "oliko vetopuolen kampi oikeassa asennossa kun ruuvasit vasenta kampea kiinni?" Pitääkö kampi olla jotenkin tietyssä asennossa kun alkaa laittamaan vasenta kiinni?

Yleensä laitetaan siten, että toinen kampi osoittaa alas ja toinen ylös (sori oli pakko)

Wilhod
17.08.2021, 11.35
Noniin. Nyt on mitat tarkistettu, kiristetty jatkovarrella kammen pulttia, ei prikkoja, mutta pieni välys on silti, luokkaa 1mm. Kiristänkö lisää vai shimmiä/prikkaa väliin? En käsitä mitä teen väärin.

paaton
17.08.2021, 11.40
Eli välystä on pituussuunnassa?

Wilhod
17.08.2021, 11.43
Oikea-vasen eli kampi/akseli liikkuu keskiön sisällä.

paaton
17.08.2021, 11.49
Ja se akseli pohjaa sinne vasempaan laakeriin? Jos noin on ja kirit momenttiin vasemman kammen, mutta se ei poista päittäis välystä kokonaan, niin voit huoletta laittaa yhden rikan kammen alle.

Wilhod
17.08.2021, 11.54
Kyllä. Pohjaa päin. Eli vaikka kopauttaa kumivasaralla tai painaa kädellä oikeen perkeleesti niin ei mene enää "syvemmälle sisään" akseli.

Eli prikka sitten kammen alle eli päin rattaanpuolen laakeria? (Vanhan omistajan jäljiltä prikka oli laakerin ja rungon välissä)

paaton
17.08.2021, 11.59
Noin minä laittaisin. Tarttee olla pienellä ulkohalkaisijalla oleva rikka, jotta se ottaa kiinni vain sisäkoolin kohdalle.

Paljonko akselin päätä on näkyvissä ennenkuin kammen laittaa paikalleen? Oikea mitta taisi olla jotain 13-15mm. Ei muista.

Wilhod
17.08.2021, 12.06
12,5mm. Kai se prikka tulee silti samaan paikkaan sinne keskiön ja rungon väliin, niin kuin ne paketissa tulee mukana

Koska siten spider makaa laakerin päällä nätisti, ei jää väliä.

Wilhod
17.08.2021, 12.13
No, nyt on yks 2,5mm prikka ja vasen kampi helvetin tiukassa. ei klappia ja pyörii vapaasti (jos on klappi niin on sitten tooooodella pieni). Eli ohjeen mukaan asennus ilman prikkoja ei toimi! Oppia ikä kaikki

Wilhod
17.08.2021, 12.14
Luin myös jostakin foorumeilta että sramin kampien akseleissa on pituusheittoa jopa 1,5mm.

paaton
17.08.2021, 12.22
Ei niissä pituusheittoa ole, mutta siinä kartiossa, joko kammessa tai akselissa on tietysti jotkin valmistustoleranssit.

Eli jos kampi on sattunut vähän tiukemmaksi, niin se ei painu samalla voimalla riittävän syvälle. Tuo 2.5mm rikka kuulostaa paljolta. Itselläni on tuollainen, kun non-drive side laakeri on alkuperäistä kapeampi.

Wilhod
17.08.2021, 12.39
No, nyt ainaki toimii. :D ihme juttu. Jotta sais paketin tarpeeksi kireäksi ilman yhtäkään prikkaa niin pitäs varmaan 2m jatkovarrella vääntää kiinni.

JackOja
17.08.2021, 12.41
....Jotta sais paketin tarpeeksi kireäksi ilman yhtäkään prikkaa niin pitäs varmaan 2m jatkovarrella vääntää kiinni.

Älä riko mitään, 12-15 Nm oli ohje pultissa.

Wilhod
17.08.2021, 12.55
Eipäs ole kuin 48-54nm stagesin kammelle.

JackOja
17.08.2021, 13.06
Jaa no sit!

Mutta Stagesin kampi, se voi jo selittää osittain erikoisjärjestelyjä. Onko sille mitään ohjetta, joka poikkeaisi normiasennuksen suhteen?

paaton
17.08.2021, 13.09
Kai tuo gxpn iso pultti vedetään normaalistikkin tuohon 40nm? Sehän kirii sen kartion.

JackOja
17.08.2021, 13.12
No minä puhuin siitä pultista, jolla kampi kiinnittyy. Eihän siihen isompaan tarvitse koskaan edes koskea. Joskus tarkistaa, että on pysynyt kireällä.

paaton
17.08.2021, 13.13
No minä puhuin siitä pultista, jolla kampi kiinnittyy.

No se justiinsa. Eihän redin kammessa mitään muuta ole. Yksi keskellä.

paaton
17.08.2021, 13.13
Se isompi voi olla tuon 14nm. Sehän on vain tulppa.

paaton
17.08.2021, 13.16
Itse olen yllättäen vetänyt tuon aina ranteella. Samalla tuntee, kun kartio pohjaa laakerin päätyyn. Tiukalla se saa olla.

JackOja
17.08.2021, 13.30
Asiasta aasinsiltaan, tekeekö tuollaisella toispuoleisella powerin mittauksella mitään... siis tälläisesti jos ihan-vaan-pikkusen saattais kiinnostaa kokeilla.
Olisko kuitenkin parempi jos mittaus vaikka polkimista?

Yksi lyhyt vastaus vaan, ettei topicci mene harakoille.

Wilhod
17.08.2021, 13.41
Stagesilla sama momentti kuin sramilla. Mutta edellinen omistaja kun oli laittanut sen yhden prikan, niin silloin oli molemmat kammet sram red. Itse löin ruuvilukitetta siihen 16mm ulosvetopultin tulpan jenkoihin. Katotaan nyt ekan lenkin jälkeen millai tuo kampi asetettuu/joutuuko kiristämään lisää. Rasvaa on ainakin joka paikassa ja paljon.

Onhan se hyvä kun haluaa treeniohjelmaa käyttää missä mennään tehoalueilla. 190e sain käytettynä niin oli aika no brainer että ostanko vaiko en:D

BB Holland
22.08.2021, 11.45
Mun ensimmäiset ulkopuolisille laakereille tarkoitetut kammet oli Truvativin Stylot ja olen ollut niihin oikein tyytyväinen, pitäisi tulla taas uudelleen käyttöön. Eikö noi GXPt ole ihan samat Srammin aikana.

BB Holland
23.08.2021, 21.04
Parit kammet tuli asennettua/uudelleenasennettua. GXP:t oli ihanan helpot, Campan Ultra Torquet yhtä taistelua ja pahoinpitelyä.