Näytä tavallinen näkymä : Varaosat puolustusvoimien pyörään
Hei,
Mistä saa varaosia (laakereita, muttereita, yms kuluvat osat) tällaiseen vanhaan armeijan pyörään?
maalinni
13.10.2020, 17.11
Paikallisesta pyöräliikkeestä.
Kiitos infosta. Eli periaatteessa lähes jokainen pyörähuolto pystyy korjaamaan tuohon ilmestyvät viat? Mitenkä tuon ruosteen kanssa pitäisi toimia, tuleeko laittaa jotain ruosteenestoainetta kun pintaruostetta pyörästä löytyy?
Jos meinaat hengissä pysyä, niin ruoste olisi saatava pois. Ja jotenkin varmistuttava, ettei rungon sisällä ole ruostetta.
Jos meinaat hengissä pysyä, niin ruoste olisi saatava pois. Ja jotenkin varmistuttava, ettei rungon sisällä ole ruostetta.
Joo juuri näin. Olisko jotain vinkkejä?
Armeijan pyörä on ainakin joskus ollut Helkama Jääkäri - tai sitten sillä tuotenimellä myydään jotain vastaavaa, mutta ihme olisi, jos niitä ei olisi vuosikymmenten saatossa Helkamalla ja Tunturilla tehty.
https://ruotuvaki.fi/-/polkupyora-vie-pitkalle
(https://ruotuvaki.fi/-/polkupyora-vie-pitkalle)Kun se näin on kotimainen tuote ja peruspyörän oloinen, niin ihme olisi jos siellä Helkamalla olisi erillinen osavalikoima sotavarusteita, eli eiköhän se ihan normi 1v miestenpyörän osaa ole, jota jokainen pyöräliike myy. Tai ainakin sellaiset, joilla on vuosikymmenien kokemus ja takavarasto täynnä ryönää.
Ruoste on lähinnä kosmetiikkaa, eli pitää olla jo aika paha, että ruosteesta mitään vaaraa olisi. Sen verran raskasta rautaa se pyörä on, joten oletan että siinä on ruostumavaraakin aika runsaasti. Eli anna ruosteiden olla ja jos haluat hienostella niin hio/hiekkapuhalla se pois ja jotain maalia pintaan
^Pyörää näkemättä on aika vaarallista sanoa, että ruoste on vain kosmetiikkaa. Itse kävisin ruostekohdat läpi ja katsoisin että mikä on kosmetiikkaa ja mikä vaatii toimenpiteitä. Esimerkiksi ruosteiset hitsauskohdat tai ruoste haarukassa ei välttämättä povaa pitkää ikää pyörälle tai kuskille.
^Juuri noin, se mitä pinnassa on niin ei vakavaa mutta tuskin ole aikoinaan sisäpuolelta suojattu kuten jotkin nykyiset teräsrungot. Esim. ruostunut haarukka ja kaulaputki saattavat olla todella hengenvarallisia.
Eikö noi armeijan pyörät pitäis viedä huoltoon valtuutetulle mekaanikolle joka on käynyt sen (oliko se nyt) viikon mittaisen mallikohtaisen valtion kustantaman kurssin? Näin se pyörä saisi osakseen samankaltaista rakkautta ja hellää huolenpitoa mihin se on tottunut jo silloin aktiiviaikoina [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Kaiketi sarkasmia... Luulisi että joka kivijalan miljoonalaatikosta moista romua löytyy, eivät ole milloinkaan millään kummemmilla laatuosilla varustettua... Yksinkertaisuus ja huoltovapaus olleet kaiketi pointteja hankintaan ja jos aikoinaan olisi joutunut enemmän polkemaan kuin kasarmin ja vartion väliä niin tuskin olisin koskaan alkanut pyöräilyä harrastamaan...
Firlefanz
15.10.2020, 12.34
^ Onneksi puhut vain itsestäsi:cool: Varusmiestoveri (jonka inttipolku kulki samoja teitä kuin omanikin) piti päiväkirjan tapaista ja merkkasi ylös myös fillarilla ajetut matkat. Ei tietenkään kilometrilleen, mutta mistä minne. Koksutuvassa hän sitten ehkä aikaa tappaakseenkin räknäsi paljonko oli armeijan polkupyörällä kilometrejä kertynyt.
Tulokseksi hän sai luvun joka herätti sen verran hämmästystä ja epäuskoakin että vaadittiin tarkistuslaskua, mutta jouduttiin toteamaan että kyllä se ihan oikein oli laskettu. Tiedettiin etäisyys harjoitusmaastoon, ampumaradalle, ampumaleirille ja minne saakka sotaharjoituksissa oli ajettu. Tiedettiin reitit joita pyörämarsseilla oli ajettu.
Tarkkuus tietysti saattoi heittää useammalla sadalla kilometrillä, mutta suuruusluokan suhteen ei voinut mennä vikaan. Se oli jotain 5500-6000 km.
PS On myönnettävä että en ihan heti hankkinut uutta pyörää ennen palvelukseenastumista myymäni Raleigh'n tilalle. Siihen taisi itse asiassa mennä jokunen vuosikymmen. Mutta en syytä siitä puolustusvoimain silloisia fillareita:rolleyes:
^Kaiketi sarkasmia...
Kyllä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Firle, onhan meitä monenlaisia masokistejä, itselle riitti ne muutamat kilometrit ja kiitin etten moisiin joukkoihin koskaan sekaantunut...
Tommi, eiköhän ollut jo riitävä rangaistus kun moisella joutui ajamaan? Pyörän laatu kaiketi määriteltiin silloin painon mukaan, Rautaruukin runko ja peltivanteet taisi olla aikaisissani, muutkin komponentit samaa luokkaa. Luulisi että tänä päivänä olisi kunnollisia kun muutkin varusteet päivittyneet omista ajoista laadukkaiksi ja järkeviksi.
Minä veivasin aikoinaan tuommosella 146 km marssin. Vuosia myöhemmin mun kaveri löysi armeijapyörän kirpparilta ja möi mulle. Huollatin sen viime kesänä eräässä helsinkiläisessä liikkeessä ja hyvän siitä tekivät. Ajaminen sillä tosin on pyöräilyn kurjuuden maksimointia. Välitys on varmaan raskain mahdollinen ja runko painaa tonnin.
^Kurjuuden maksimointi suht hyvä määritelmä... Oli mieltäylentävä näky aikoinaan kun Uudenmaan prikaatin pojat Nauvoon polkivat täyspakkauksen kera ja tuli ilmahälytys, pyörää ei jätetä ja silloin kiitollinen omasta aselaji valinnasta.
Onhan siinä se etu, ettei tota kai nistitkään vie. Täydellinen kauppa- ja terdepyörä.
Intin pyörät soveltuva mainiosti myös joukkueajoon. Aikoinaan urheilukoulussa teimme moottorimarssin Hennalasta Hämeenlinnaan. Me pyöräilijät ajoimme traktorin peesissä vakiovälityksillä jonomuodostelmassa vuorovetoista joukkueajoa ja keskivauhti esteettömillä maantiealueilla 40 kmh, pois lukien lähdön ja saapumisen hitaammat liikennejärjestelyt. Hyviä pelejä!
Oli hauska kokemus, kun kovin paikka oli käänteisesti aina viimeisellä kuskilla, kun traktorin peesihyöty väheni reilusti.
Kollinjoki
16.10.2020, 09.10
Voihan tuollaisella ajaa vaikka pitkän triathlonin jos asennetta riittää
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000001235200.html
(minulla ei riittäisi, triathloniin ylipäänsä eikä eritoten tuollaisella fillarilla)
^meh, ei edes juossut kumisaappaissa
^^Välitykset liki kuin vanhassa ratapyörässä...
^Aikoinaan pikkubroidit ajoi Tku-H-linna-Hki lenkin vanhoilla 1v. mammapyörillä ja nokialaiset toisina jalkineina...
Omalla inttipyörällä voisi periaatteessa polkaista joskus jonkun pidemmän lenkin, mutta nyt välitys on ihan liian suuri. Takarattaan vaihtamalla saisi kaiketi paljon aikaan. Työpaikkaa ja lähikauppaa pidemmälle en tämänhetkisellä välityksellä polje. Kadenssi pitäisi saada suuremmaksi. Eikait se pyöräliikkeessä iso remppa ole takaratasta vaihdattaa. Riittäisi että 80-90 kammenkierrosta minuutissa yltäisi tasasella tiellä suht nollatuulessa johonkin 20 km/h. Hitsi, pitääkin miettiä.
Tulee kyllä kasariviboja tästä. Lapsuuskodin autotallin seinällä on varmaan vieläkin 2-3 erikokoista jopon takaratasta. Siellä oli muistaakseni vain teräslanka sokkana.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.