Näytä tavallinen näkymä : Hihnaveto / Gates Carbon Drive työmatkapyörä < 1500 €
sunnuntaifillaristi
10.10.2020, 12.48
Keski-Euroopassa työmatkapyöräilyssä yleistynyt ketjujen sijaan hihnaan perustuva voimansiirto on hiljalleen rantautumassa myös Suomeen.
Etuna mm. rasvatahravapaa työmatka, joka itsellä ketjusuojasta riippumatta ongelmana.
Tämän hintaluokan pyörissä vaihteistona toimii Nexus / Alfine, Rohloffiin ei taida 1500 € riittää.
Suomessa en liikkeistä tänä syksynä ole edes nettihauilla löytänyt kuin Cube Hyde Pron, mutta muita Suomeen toimittavia vaihtoehtoja ovat mm. Cube Hyde Race, Marin Presidio 3, Canyon Commuter Sport 5.0, Canyon Commuter 5.0, Ghost Square Urban 3.8, 5.8 ja 7.8.
Onko jollain kokemuksia hihnavetopyöristä?
Onko tiedossa muita valmistajia / malleja, jotka toimittavat Suomeen tai joita voi käydä liikkeessä koeajamassa?
Onko jollain kokemuksia hihnavetopyöristä?
Onko tiedossa muita valmistajia / malleja, jotka toimittavat Suomeen tai joita voi käydä liikkeessä koeajamassa?
Viime vuonna XXL:ssä koeajoin tuollaista Ghostin Gates-hihnavetoista yhdistettynä olikohan 2-vaihteiseen SRAM automatixiin. Ihan pyörältä se tuntui ajaa, ei ihmeempia elämyksiä suuntaan tai toiseen. Kai tuo hihna on hyvä systeemi, isoin este yleistymiselle lienee napavaihdevaatimus.
sunnuntaifillaristi
11.10.2020, 09.58
OK, hyvä tietää myös, että XXL:ssä todennäköisesti on keväällä tota Ghostia. Pitää varmaan Velosporttiin laittaa viestiä, onko kiinnostuneita hankkimaan Cube Hyde Racea ja / tai Marin Presidio 3 valikoimiinsa.
Noi Ghostit ovat noin pari kiloa raskaampia eikä paperilla ainakaan pärjää Canyonille / Cubelle / Marinille.
Kokemuksia on Alfine 11 vaihteistosta ja hihnavedosta. Vaihteisto on toiminut täsmällisesti ja erittäin nopeasti, säätötarpeita ei ole ollut. Kerran vuodessa vaihdan huvikseni öljyt vaihteistoon ( helppo homma, kun ensin tilasin tarvikkeet operaation tekemiseksi ).
Olen hihnassa erityisen ihastunut voimansiirron huoltovapauteen, siisteyteen, sen toiminnan ongelmattomuuteen sekä äänettömyyteen. Loistava viritelmä, on vaikeaa olla tykkäämättä.
Canyonin Commuter pyöristä ottaisin 6:n, vaikka se budjetin ylittääkin lievästi. Arvostat varmasti integroituja valoja ja lokasuojia. Lisäksi siinä on Alfine 11 vaihteisto.
Rohloff taitaa olla vaihteistosta paras, mutta budjetti lähtee tuolloin lapasesta. Siihen lienee nykyään jostain saatavissa myös liipasinvaihtajaa, mistä tykkään kierrettävää kädensijavaihtajaa enemmän.
JPK-works
11.10.2020, 21.15
Mahtaisiko Toni&Toni tai Signaturessa olla varastossa BMC:n Alpenchallengea ja onko BMC:llä muita jälleenmyyjiä?. Sitä saa myös hihnavedolla. En tiedä, mahtuuko sen version hinta budjettiin. Bike 24:ssä näyttäisi olevan 1561€ (AC01, 8-vaihteinen Alfine).
Voisikohan hydraulinen voimansiirto pyörässä toimia?
Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
Varmaan hydraulinen voimansiiro toimis, mutta tehohäviö suuri.
cokekola
13.10.2020, 10.45
Varmaan hydraulinen voimansiiro toimis, mutta tehohäviö suuri.
Miksi suuri tehohäviö?
Alle 1500€ hihnavetopyörät taitaa järjestään tulla CDN-voimansiirrolla, eli muoviset rattaat ja heikkolaatuisempi hihna, niin pääseeköhän tommosessa heti ekan talven jälkeen päivityspuuhiin? Osat on tietty keskenään yhteensopivia CDX:n kanssa, eli kaikkea ei tarvitse välttämättä vaihtaa kerralla. Uudet cdx-rattaat ja hihna maksaa yhteensä n. 300€, että ei oo halpaa.
^Paljonkos Gates lupaa remmille ikää? Itsellä yhä mielessä Rohloff remmillä. Ainoana seikkana mikä arvelutttaa ollut tuo paino, takakiekko taitaa painaa pirusti enemmän kuin normiversio...
CDX kestää varmaan tosi pitkään, ellei käy huono tuuri. CDN:stä Gates sanoo, ettei sovellu tourinkiin tai maastoon, niin ei mun mielestä lupaa hyvää talvikäyttöönkään. Ennen hihnaa hajoaa todennäköisemmin takaratas.
Focus planet malleja on ollut pitkään hihnalla, näköjään ovat kuitenkin siirtyneet mallistossaan sähköpyöriin ketjuvetoisina.
^Säästetään ja siirrytään halvempaan...
cokekola
13.10.2020, 16.53
Hihna olisi kiinnostava voimansiirto monesta syystä, mutta onkohan jollain kokemuksia hihnasta loska/lumi/jää yms. olosuhteissa? EIhän sillä pakko ole talvella ajella tietenkään.
Toisaalta Sveitsin suunnalla asfaltti on yleensä aika puhdasta, täällä meillä on kaikenlaista mujua aina teillä, joka päätyy voimansiirtoon. Kuinkahan tuo sietää mutaa ja hiekkaa hihnan ja rattaan välissä? Voisi kuvitella, että hihnalle alkaisi meidän oloissamme kesälläkin kerrostua kaikenlaista likakerrosta vääjäämättä, joka sitten kiilautuu hihnan ja rataan väliin.
Detergent
13.10.2020, 18.32
Mulla on Gates cdx + Rohloff jo vajaat 10 v ja ajan kesät talvet läpi työmatkoja. Erinomaisesti toimii hihna. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi palata ketjuversioon tällaisen jälkeen. Eka hihna vaihdettiin kulumisen(rattaat) vuoksi varuilta 6 v kohdalla, nyt toinen menossa 3tta vuotta ja kestänee vielä vuoden, sit vaihdetaan sekä rattaat että hihna. Ja siis koska jää ja lumi eivät ole Kuopion korkeudella olleet ongelma. Ajettu AD -35C, mutta pakkastalvet jäämässä täälläkin historiaan.
Takamisakari
15.10.2020, 11.26
Kokemuksia mm Schindelhauerin Gustavista (CDN) ja Ludwigista (CDX) ja kyllähän nuo hienosti kestää, ainoa keli mikä oikeasti saattaa aiheuttaa ongelmia on pakkautuva lumi, mutta sitäkin on täällä etelässä ehkä 1pv/vuosi. CDX on toki kestävämpi mutta puhutaan kuitenkin tuhansista tai kymmenistä tuhansista kilometreistä. Seuraava oma sähkis tulee varmasti Gatesilla.
sunnuntaifillaristi
15.10.2020, 17.02
Kiitos paljon kaikille hyvistä kommenteista ja jaetuista kokemuksista! Itsellä odotettavissa ensi vuoden kaudella max. 500 km ja suunnitelmana ajaa vain plussakeleillä pendelöintiä kodin, päiväkodin ja työpaikan välillä työvaatteissa. Esim. Cube Hyde Race ei sisällä CDX, Rohloff tai edes 11-vaihteista Alfinea eikä hiilikuituhaarukkaa, mutta tuohon tarkoitukseen uskoisin ajavan asiansa. Joka tapauksessa innokkaana koeajamassa eri vaihtoehtoja ensi keväänä. Uskoisin, että tulevina vuosina tulee yleistymään myös Suomessa.
^Ei noilla kilometreillä Rohloffia huonompaa kannata hankkia...
Osaakos muuten kukaan kertoa kustannuksia tuollaiselle Alfine 11 kiekolle ja Gatesin remmeille/rattaille? Napa levyjarrulle, kaiketi noita f*** Centerlock... Saako DM kampiin sopivan eturattaan ja kuka rakentaisi ja mistä löytyy hyllystä? Aika tulee pitkäksi ja vois vaikka tuohon nykyiseen maastopyörään moisen rakentaa...
koiravahti
08.04.2021, 10.29
Kokemuksia on Alfine 11 vaihteistosta ja hihnavedosta. Vaihteisto on toiminut täsmällisesti ja erittäin nopeasti, säätötarpeita ei ole ollut. Kerran vuodessa vaihdan huvikseni öljyt vaihteistoon ( helppo homma, kun ensin tilasin tarvikkeet operaation tekemiseksi ).
Olen hihnassa erityisen ihastunut voimansiirron huoltovapauteen, siisteyteen, sen toiminnan ongelmattomuuteen sekä äänettömyyteen. Loistava viritelmä, on vaikeaa olla tykkäämättä.
Onko kokemuksia Alfine11sta miten pitkältä ajalta?
Valitsen nyt voimanvälitystä uuteen Bullittiin (ei sähköavusteinen) ja pohdin Alfine11+Gates vs ketjuvaihtaja välillä. Olen kallistumassa A11+Gates puolelle juurikin huoltovapauden vuoksi. Lähinnä mietityttää Alfine11 kestävyys kun tuo pyörä on tuplasti normipyörää painavampi. Hyötysuhdehan on jonkin verran huonomi Alfine-vaihtoehdossa, mutta veikkaan että sillä ei ole merkitystä kun käyttötarkoitus on pääasiassa tavarapyöräcommuutteri ja satunnainen touring.
Oma kokemukseni 4 vuoden ajalta.
Paljonkos Rohloffin kiekko tulisi maksamaan ja mistä hankkisi? Eikös ole myös niin että käyttää omaa kiinnitystä jarrulevylle?
Itse olen haaveillut Pinionin vaihteistolla ja hinavedolla olevia pyöriä työmatkapyöräksi, mutta ainakin muutama ongelma nousee itselleni eteen: korkea hinta, runkovalikoiman rajallisuus ja kippurasarvien puute. PINION | DRIVE TECHNOLOGY | bicycle gearboxes – made in germany (https://pinion.eu/en/)
Itse olen haaveillut Pinionin vaihteistolla ja hinavedolla olevia pyöriä työmatkapyöräksi, mutta ainakin muutama ongelma nousee itselleni eteen: korkea hinta, runkovalikoiman rajallisuus ja kippurasarvien puute. PINION | DRIVE TECHNOLOGY | bicycle gearboxes – made in germany (https://pinion.eu/en/)
https://en.nicolai-bicycles.com/bike/argon-cx-pinion/ Hintaongelma toki on.
https://en.nicolai-bicycles.com/frames/argon-cx-pinion/ Eihän tuollaista valmiina viitsi ostaa... Eihän tuo halpa ole mutta todella toimiva setti varmaan.
korkea hinta, runkovalikoiman rajallisuus ja kippurasarvien puute.
Joo kyllä tosta valikoimasta varmaan mieleisen pystyy löytämään, jolloin jäljelle jää vain eka ongelma.
https://www.gatescarbondrive.com/bike-brands
Ftorissa on muuten periaatteessa hyvä diili tommosesta ultimaattisesta retkipyörästä. Ostaisin itse maailmassa, jossa ei tarvitsisi huolehtia omaisuusrikoksista.
https://www.fillaritori.com/topic/210434-co-motion-divide-retkigravel-55-turku/?tab=comments#comment-411074
Olen joskus muutama vuosi sitten viimeksi Pinionia tutkaillut ja silloin oli mulle ongelmana hinnan lisäksi se, ettei droppitangolle ollut vaihtajia. Nyt näyttää olevan Are there alternative shifting systems to the rotary shifter? : FAQ (pinion.eu) (http://service.pinion.eu/en/support/solutions/articles/36000188256-are-there-alternative-shifting-systems-to-the-rotary-shifter-) ja sitä ehkä myös tuo linkattu Nicolai käyttää. Nicolain sivuilta ei oikein saa selvää tai sitten en vaan osaa sitä sieltä kaivaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.