PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pulttien kiristys kierrelukitteen kanssa

Tommy
06.10.2020, 18.11
Mitenkähän on, ottavatko pyörien valmistajat huomioon nestemäisen kierrelukitteen vaikutuksen pulttien kiristysmomenttiin? Loctite esimerkiksi suosittelee vähentämään kiristysmomenttia n~ 20% heidän kierrelukitetta käytettäessä. Esimerkiksi täysjoustopyörissä valmistajat suosittelevat kierrelukitteen käyttöä laakerointikohtien pulteissa, mutta onko suositellussa momentissa jo mukana kierrelukitteen liukastava vaikutus, vai onko kyseessä ns. "kuivamomentti"?

Itse olen käyttänyt kierrelukitteen kanssa hieman pienempää momenttia, alumiini kun ei ylikiristyksestä liiemmin pidä.

Vilhelm V
07.10.2020, 06.27
Voisikohan lähteä sellaisesta oletuksesta, että jos pyörän ohjekirjassa suositellaan kierrelukitteen käyttöä ja annetaan myös momenttilukemat, niin valmistaja olisi huomioinut em. tekijät?

maalinni
07.10.2020, 07.30
Ei se nyt noin tarkkaa hommaa ole.

Tommy
07.10.2020, 10.13
Vastataas nyt molempiin kerralla: Oletan toki itsekin, että kierrelukite on laskettu mukaan momenttiin, koska sen vaikutus pulttiliitoksen puristukseen on kuitenkin jollakin lailla merkittävä. Pyörien rungoissa ainevahvuudet ovat niin ohuita, että ylimääräisiä rasituksia on mielellään vältettävä. Alumiinisiin pyörän runkoihin tulee kokemukseni mukaan yllättävän helposti murtumia, joista osa on ihan vain tärinän aiheuttamaa väsymystä, osa taas vääränlaisesta mitoituksesta/ylikiristyksestä johtuvia. Autohommissa olen huomannut, että varsinkin halvemman luokan alumiinivanteet ovat todella herkkiä ylikiristykselle. Pultin kartio voi siis puristaa vanteeseen halkeamat, jos ylikiristystä on riittävästi. Itselläni on kokemusta myös siitä, että rengasliikkeessä suoritetun renkaanvaihdon jälkeen jarrut alkoivat ravistaa. Tarkemmin tutkittuani totesin sen johtuvan siitä, että napa-asetelma oli antanut periksi pulttipyssyllä ammutuille pulteille. Tuli kallis jarruremontti ja tottahan vääntynyt napa-asetelma laakereineen piti myös vaihtaa.

Edit: Lisäyksenä siis, perstuntuma ei ole riittävä näissä hommissa. :)

MRe
07.10.2020, 11.00
No entäs kun se ruuvilukite on valmiina niissä ruuveissa? Mitäs momenttia silloin käytetään? Esimerkiksi vaikka jarrulevyn ruuvit, joissa yleensä on lukite mukana jo tehtaan puolesta.

JohannesP
07.10.2020, 11.37
Itse pistänyt aina pikkasen vajaa, kun ei voi olla varma momenttiavaimenkaan tarkkuudesta ilman säännöllistä kalibrointia. Hiilikuituosien kanssa aina tahnaa väliin ja pikkasen vajaa (esim max 4 Nm, avaimella 3,5 Nm). Alumiinin kanssa vähän rennommin ja riippuen osasta ~5-10 % pienempi momentti riittänyt pitämään paikallaan.

Alumiinin suhteen en ole jaksanut olla kovin tarkka ja uskon, että noissa on valmistajat laskeneet hieman virhemarginaalia.

maalinni
07.10.2020, 11.45
Ei perstuntuma olekaan, mutta näppituntuma on.

Suontakanen
07.10.2020, 13.58
Saa korjata jos olen väärässä.
Itse olen aina elänyt siinä käsityksessä että lukitteen tarkoitus on "liimata" pultti paikalleen, eli estää sen löystyminen tärinän yms. seurauksena? Täten olen sitä mieltä ettei lukitteen käyttö vaikuta varsinaiseen kiristysmomenttiin.

Toki jos näitä fillareitten M4 pultteja nyt jollain laakerilukitteella alkaa liimailemaan niin silloin jättäisin tarkoituksella löysemmälle jos aikeissa on tuo liitos joskus purkaa.

Tommy
07.10.2020, 14.27
Kai se litku toimii samalla myös liukasteena ja siksi esim. loctite suosittelee pienempää kiristysmomenttia. Liitoksen puristusvoiman pitäisi kai olla silloin sama, kuin ilman liukastetta. Näissähän on toki aina pari muuttujaa mukana. Riittänee, kun momentti on riittävän lähellä oikeaa.

Sambolo
07.10.2020, 15.22
Varttikierros taakse päin kun kierre korkkaa on hyvä momentti :D

zort
07.10.2020, 21.04
Eipä ole tullut noin syvällisesti asiaa mietittyä, olen kiristänyt manuaalin mukaisiin momentteihin ja käyttänyt lukitetta jos manuaalissa on sellainen mainittu ja toisinaan myös silloin kun ei ole mainittu.
On ollut teräs-, alumiini-, titaani- ja kuiturunkoa ja palikkaa. En muista ongelmia reilun 20 vuoden ajalta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vilhelm V
08.10.2020, 06.50
Saa korjata jos olen väärässä.
Itse olen aina elänyt siinä käsityksessä että lukitteen tarkoitus on "liimata" pultti paikalleen, eli estää sen löystyminen tärinän yms. seurauksena? Täten olen sitä mieltä ettei lukitteen käyttö vaikuta varsinaiseen kiristysmomenttiin.

Toki jos näitä fillareitten M4 pultteja nyt jollain laakerilukitteella alkaa liimailemaan niin silloin jättäisin tarkoituksella löysemmälle jos aikeissa on tuo liitos joskus purkaa.

Oikein valittu kierrelukite ei vaikeuta tavanomaista avaamista.

Vilhelm V
08.10.2020, 06.55
Eipä ole tullut noin syvällisesti asiaa mietittyä, olen kiristänyt manuaalin mukaisiin momentteihin ja käyttänyt lukitetta jos manuaalissa on sellainen mainittu ja toisinaan myös silloin kun ei ole mainittu.
On ollut teräs-, alumiini-, titaani- ja kuiturunkoa ja palikkaa. En muista ongelmia reilun 20 vuoden ajalta.

Täällä on kokemusperäisesti samat tunnelmat. Olen käyttänyt osavalmistajien momenttisuosituksia riippumatta siitä onko käytössä lukite vai ei. Kokemusperäisesti olen myös päätynyt käyttämään lukitetta joissain paikoissa, missä käytäntö on osoittanut, että liitos ei pidä ilman lukitetta. Esimerkkinä joidenkin kampisarjojen rattaiden kiinnityspultit tai vaikkapa hiilikuituisen maantiepyörän satulaputken kiinnityspultti (3 Nm).

nure
08.10.2020, 10.46
En lukitetta sen jälkeen käyttänyt kun silloinen luottomekaanikko haukkui pystyyn kun olin moista käyttänyt keulan pulteissa. Toisaaltaan en myöskään ole huomannut moisen tarvettakaan.
Momenttiavain kyllä löytyy mutta harvoin tulee käytettyä mutta kaiketi nyt kun stemmin pultit niin hentoisia ja voimiaan ei osaa arvioida...

Vilhelm V
08.10.2020, 21.23
En lukitetta sen jälkeen käyttänyt kun silloinen luottomekaanikko haukkui pystyyn kun olin moista käyttänyt keulan pulteissa. Toisaaltaan en myöskään ole huomannut moisen tarvettakaan.
Momenttiavain kyllä löytyy mutta harvoin tulee käytettyä mutta kaiketi nyt kun stemmin pultit niin hentoisia ja voimiaan ei osaa arvioida...

Olipas erikoinen luottomekaanikko sitten. Toivottavasti haukkujen oheen tuli jotain ihan faktaakin, ettei jäänyt suunpieksennäksi.

Situm
08.10.2020, 21.28
Vilhelmin ja Zortin kanssa samoilla linjoilla. Sen lisäksi, että ruuvilukite pitää ruuvin paikallaan, se myös estää kiinnihitsaantumisen, eikä yleensä liukene pois kierteistä vuosienkaan jälkeen.

Fat Boy
08.10.2020, 21.37
Itselläni fillareissa tämä. Kierteeseen joko loctite 243 tai rasva, ei kuivana. Laakerilukitteet, etenkin erityisen kovat kannattaa pitää fillareista kaukana. Osat on niille liian heppoisia.

nure
15.10.2020, 11.58
Vilhelm, asiasta sain haukut ja mekaanikko liki legendaarinen... Fat Boyn ohje aika pätevä, jos ei muuta niin ainakin estää pulttien jämähtämisen. Itse en kyllä ylittäisi valmistajien ohjelukuja jonkin valmistajan sepustusten perusteella, saattaa tulla ongelmia takuun kanssa jos sen vuoksi esim. kierteet korkkaa.

Moska
15.10.2020, 14.49
Ainakin loctiten vihreä lukitse, jonka numeroa en muista, on turhan kovaa pyörämittakaavan kierteille. Ei aukea lämmittämättä, vaan menee kanta pilalle tai pultti poikki.
Sininen toimii hyvin.

Lähetetty minun Nokia 8 Sirocco laitteesta Tapatalkilla

Vilhelm V
15.10.2020, 17.08
Jees, katselin tuossa purkin kyljestä, että Loctite 243 on täällä ollut käytössä ja hyvin on palvellut.

hakpas
16.10.2020, 22.27
Ainakin loctiten vihreä lukitse, jonka numeroa en muista, on turhan kovaa pyörämittakaavan kierteille. Ei aukea lämmittämättä, vaan menee kanta pilalle tai pultti poikki.
Sininen toimii hyvin.

Loctite vihreä, no.2700 on liian lujaa melkein mille tahansa kierteelle mikä pitää joskus avata. Oikein käytettynä kirjaimellisesti lukitsee kierteen.
https://pic.useful.fi/jYNO32JOT.jpg

antsa_m
17.10.2020, 08.28
Onko kukaan kokeillu vanhaa konstia,,eli samaa ohutta putkiteipppiä(valkoista) jota käytetään putkikierteissä. Ei juutu pultit ,eikä itekseen pyöri aukikaan. Stemmissä viimeiksi käytin sitä. Nuo 4-5-6 milliset ,ne pysyy kyllä lukitteen kanssa kiinni,,mutta voi olla ihan pysyvstikkin sitten kiinni. Ja sininsellä loctitella olen joskus myös kiekkoja kasatessa lukinnu nippelit,,ne liikkuu senkin jälkeen.

opadude
17.10.2020, 09.12
Minä ostin pikkupulteille tarkoitettua Loctite 222 lukitetta (https://www.kumijamatto.fi/loctite-222-50g-kierrelukite.html)

zort
17.10.2020, 09.29
En muista tavanneeni yhtään stemmiä jonka manuaalissa neuvotaan käyttämään lukitetta pulteissa, tosin joissain on pultit valmiiksi käsitetty lukitteella. Mutta siis nestemäisessä muodossa ei. Sama juttu satulatolpissa, satulatolpan kiristyspulteissa, polkimissa jne. Oikeastaan käytän lukitetta vain rungon linkuston pulteissa tai muissa rungon pulteissa joihin manuaalissa kehotetaan sitä käyttämään. Noihin muihin pultteihin vaseliinia tai antiseizeä.

metusala
17.10.2020, 09.54
Onko kukaan kokeillu vanhaa konstia,,eli samaa ohutta putkiteipppiä(valkoista) jota käytetään putkikierteissä. Ei juutu pultit ,eikä itekseen pyöri aukikaan. Stemmissä viimeiksi käytin sitä. Nuo 4-5-6 milliset ,ne pysyy kyllä lukitteen kanssa kiinni,,mutta voi olla ihan pysyvstikkin sitten kiinni. Ja sininsellä loctitella olen joskus myös kiekkoja kasatessa lukinnu nippelit,,ne liikkuu senkin jälkeen.

Vanhempi konsti on terva joka lukitse sekä M4 että M40 kierteet eikä liitos juutu. Nykyisin on terva helpoimmin saatavilla tervasprayna.
Aiheeseen: vaikka on momenttiavain niin pyörä huoltaessa en käytä sitä vaan käsituntuma.

zort
17.10.2020, 11.03
Aiheeseen: vaikka on momenttiavain niin pyörä huoltaessa en käytä sitä vaan käsituntuma.
Miksi ihmeessä?

nure
17.10.2020, 11.06
^Harvoin käytän mutta uudessa stemmissä 1.5-3.0 Nm. niin en ota riskiä...

metusala
17.10.2020, 14.01
Miksi ihmeessä?

Kun tällä vuosituhannella en ole rikkonut yhtään liitosta eikä ykskään muistaakseen ole itsestään auennut niin olen oma käsituntuma luokitellut riittävän tarkaksi. Käytän tosiaan momenttiavainta jos momentti on yli 100 Nm mihin mun käsi ei ole tottunut sekä jossain muissa tapauksissa esim. auton moottoria remontoidessa missä usean liitoksen oikea kiristys takaa laitteen toimivuuden.

nure
17.10.2020, 16.38
^Kyllä olis kai käytössä useamminkin mutta pitäis kaivaa aina esiin... Eihän 100Nm ole ongelma, nuo pienet Nm:t enemmän...

Fat Boy
17.10.2020, 16.46
Pitää olla melkoinen näppituntuma että pääsee edes 20%:n tarkkuuteen kiristettäessä muutaman Nm momentteja. Toki, usein ei haittaa, vaikka jää vähän löysäksi, mutta itse olen tarkimmaksi kiristettäväksi pyöriasäni kokenut satulatolpan hiilikuiturunkoon. Olemattomat osat, liukas pinta ja mitätön momentti. Mutta tolppa kyllä kestää paikallaan kun vetää avaimella oikean momentin.

Propjock
18.10.2020, 13.42
Yleisesti ottaen minkä tahansa nesteen tai rasvan lisääminen jenkaan ja kirstäminen vastaavaan momenttiin kuin kuivana aiheuttaa kireämmän liitoksen. Jos siis kuiva ohje on vaikka 5NM, lukite välissä 5NM:iin kiristetty jenka kiertyy vähän pidemmälle. Samalla kierteen korkkaamisvaara on suurempi. Teoriassa siis lukitteen kanssa pitäisi käyttää hieman pienempää kiristysmomenttia. Käytännössä nämä ovat niin hentoisia osia ja työkalujen toleranssit suuria, että turha tarkkuus kertoo vain hifistelystä.

zort
18.10.2020, 20.04
Jos manuaalissa kehotetaan käyttämään lukitetta ja kiristämään vaikka esim. 5 Nm momenttiin niin en ymmärrä miksi pitäisi kiristää pienempään momenttiin.
Näistä pyörän huolto- tai kasaushommista ei kannata tehdä tähtitiedettä.

SBIAN
09.02.2021, 19.09
Kokeilkaapa kerrankin käyttää maalia kierteisiin, toimii ihan yhtä hyvin kun varsinainen lukite ja sanoisin ett' paremmin. Siis sipaisu ruuvin kierteisiin maalia, ihan poksupullonkin maalii on todella hyvää eikä tarvii paljon laittaa ja kyllä pysyy kiinni ja on helppo irroittaa.

Situm
09.02.2021, 21.44
Joo, joskus -70 luvulla käytettiin kun ei muuta ollut.

nure
10.02.2021, 16.26
Useissa pulteissa lukite jo valmiina, muuten en ole mitää pointtia lukitteelle löytänyt...

maalinni
10.02.2021, 16.40
Kokeilkaapa kerrankin käyttää maalia kierteisiin, toimii ihan yhtä hyvin kun varsinainen lukite ja sanoisin ett' paremmin. Siis sipaisu ruuvin kierteisiin maalia, ihan poksupullonkin maalii on todella hyvää eikä tarvii paljon laittaa ja kyllä pysyy kiinni ja on helppo irroittaa.

Onko varma, ettei maalista tule mitään epätoivottuja yllättäviä kemiallisia reaktioita?

Ehkä ihan aito lukite on paras, jos sellaista kokee tarvitsevansa.

nure
11.02.2021, 09.52
^Juu, ei minkään maalin kanssa pluttaaminen houkuta kun oikeita aikeitakin käytössä. Lisäksi maalin pitävyys heikkenee kovettuessa, saattaa irota pienestäkin tärähdyksestä...
Toisaaltaan, kumpaa SBIAn käyttää, lateksia vai Miranolia...