Näytä tavallinen näkymä : Kestävä voimansiirto sähköpyörään
Alla on vanha maasturi, joka on nyt muutettu sähköpyöräksi.
Moottori 250w Bafang, vääntöä ilmeisesti maks 80nm. Tämän hetkiset osat ovat XT sarjalaisia. Takapakka on 9-lehtinen.
Onko suosituksia mitkä olisivat kestävät ketjut ja takapakka tähän käyttöön nykyään? Paino nyt ei ole ensi sijainen kriteeri, vaan kestävyys.
Vaihtoehtoja tuntuu olevan tarjolla tänä päivänä melko runsaasti, ebike leimalla ja ilman.
Käyttö ei ole mistään rankimmasta päästä. Kevyt kuski ja pääosin työmatkaa tulee mentyä. Maastossakin toki välillä, mutta enemmänkin fiilistellen ilman kiirettä.
Käyttö on ilmeisesti ympärivuotista? Oma näkemykseni on, että etenkin kevään loskapaskakelit kuluttaa ketjut ja rattaat nopeasti riippumatta osien laadukkuudesta ja sitä voi hidastaa vähän vain putsaamalla ketjut ja rattaat päivittäin ja vaihtamalla ketjun ajoissa uuteen. Vaihtoon taas on pienempi kynnys jos se ei ole ihan kalleimmasta päästä. Toki yleissääntö on, että parempien osasarjojen osien kulutuskestävyyden ainakin pitäisi olla parempi. Itse varmaan pitäytyisin tuossa XT:ssä tai jopa downgreidaisin, mielestäni erot muuttuvat sitä marginaalisemmiksi, mitä parempiin osiin mennään, mutta hintaerot taas kasvavat suhteessa enemmän.
Edit. Lisätään vielä, että mielestäni pelkän kulutuskestävyyden nimissä ei missään nimessä kannata ostaa kovin kalliita osia, ja tosiaan sähköpyörässä ei muut niiden mukanaan tuomat hyödyt hirveästi merkkaa. Tai no, vaihtamisen tarkkuus ehkä vähän.
Muitakin mielipiteitä kannattaa varmaan kuunnella :D
Luulen, että osasarjaa tärkeämpää on kuinka vaihteita käyttää ja huoltaa. Eli rasvattuna ketju pysyy kunnossa. Ja jos ei aja maksimavustuksilla liian isolla vaihteella, niin voimansiirto pysynee kunnossa pitkään.
Oma poika sai useamman pakan 400-500km ajolla (Shimano E8000) hyppimään 9- ja 10-vaihteella. AJoi koko ajan täydellä avustuksella (Boost) koulumatkaa ja useimmiten lähti paikaltaan isolla vaihteella. Pojalla painoa 50kg.
Itse ajanut samalla pyörällä uusitulla voimansiirrolla nyt semirankkaa maastoajoa (90% ecolla) kohtuukorkealla kadenssilla, niin ei merkkiä kulumisesta vielä n.800km kohdalla. Ja oma elopaino 80kg ja pyöräilytaustaa 20v, jaloissa aika paljon enemmän jerkkua kuin pojalla.
Edit:
Näitä olen ostellut
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Kassette-CS-HG500-10-10-fach-p43864/
https://www.bike-components.de/de/Shimano/STEPS-Kette-CN-E6090-10-10-fach-fuer-E-Bikes-p43171/
Käyttö on ilmeisesti ympärivuotista?
Hyvä pointti. Tosiaan kesät talvet tulee ajettua.
ebike-harrastelija
06.10.2020, 14.54
Hihnaveto ja sille sopiva vaihteisto. :)
Sram XX1 ketju, ja sitten pitää sen puhtaana ja rasvattuna. Rätillä pyyhkii lenkin jälkeen vaikka, siinä ei kauan mene.
^Kun työmatkoista kyse niin viitsiikö joka päivä pyyhkiä? Yksi vaihtoehto on ajaa halvimmilla ja vaihtaa useammin, ei kallista sekään...
No joo, mutta ainakin minulle meni niin että halpa ensiasennus KMC kului niin nopeasti että meni sitten pakka vaihtoon samalla. Tuo halpa ketju ei ollut niin halpa sittenkään.
ebike-harrastelija
06.10.2020, 17.32
^Kun työmatkoista kyse niin viitsiikö joka päivä pyyhkiä? Yksi vaihtoehto on ajaa halvimmilla ja vaihtaa useammin, ei kallista sekään...Osat jo valmiiksi kuraa, sitten pitäisi vielä ajaa kurassa sellaisella pyörällä? Hyvä nure!
cyclomiha
06.10.2020, 19.30
Päivittäin jos ajaa aamuin illoin niin siinä loppuu into ketjujen hoivaamiseen vääjäämättä. Minua ei kiinnosta enää yhtään ketjujen hoito. Ihan sama että onko ketjuna sram/shimano/kmc whatever niin niitä saa olla vaihtamassa vähintään 5 vuodessa.
Jos pakasta tuppaa kulumaan pääasiassa ne pienimmät rattaat niin kannattaa olla sellainen mihin saa irtorattaita. Toki jos lompakossa on ns. pitoa niin vie fillarin huoltoon säännöllisesti ja vaihdattaa kaiken tarvittavan. Ketjut sucks.
Mitä olen ymmärtänyt niin erot voivat olla niin että vaihtaisit silloin 2 tai 5 viisi kertaa vuodessa.
Jos pakasta tuppaa kulumaan pääasiassa ne pienimmät rattaat niin kannattaa olla sellainen mihin saa irtorattaita. Toki jos lompakossa on ns. pitoa niin vie fillarin huoltoon säännöllisesti ja vaihdattaa kaiken tarvittavan. Ketjut sucks.
Paitsi että sellaiset pakat maksaa liki 2xhalvemman pakan verran. Ja maksaa ne irtorattaatkin jotain. Halvemmaksi tuli vaihtaa aina pakka...
Shimanon SLX 11=lehtinen rataspakka n. 52 eur kpl Verkkokauppa.com:ssa. Pyöräkaupassa n. 80 eur. Siihen vaihdettavat kolme pienintä ratasta saksalaisesta verkkokaupasta n. 5 eur/kpl (Ostin kerralla 4 sarjaa). Ketju vaihtoon heti, kun 0,05 % venymätulkki menee läpi. Kahta ketjua vaihdellen remonttiväli reilusti yli 3000 km.
Sitten ketjut ja 1-2 pienintä hammasratasta vaihtoon.
Toinen tapa käyttää yhtä ketjua ja kasvattaa venymää yli 0,07%. Ketju ja pakka vaihtoon. Vaihtoväli n. 2000 km.
Mulla 10-pakka. HG500 11-42 maksaa Saksassa 35e. Tilaan kaikennäköistä pyöräkamaa monta kertaa vuodessa ja aina on vähintään 1 pakka ja ketju varastossa odottamassa. Välillä olen ajanut myös 11-36 pakalla, joka on joku 27e. Nyt kun vaihdoin eteen isomman rattaan 34-->38t, niin toi 11-42 on parempi. Näköjään SLX saa sitten kanssa vaihdettua noita pikkurattaita. Luulin, että pitää olla XT. No sama hinta on käytännössä sama, kun ostaa uuden pakan. Tuleepahan kaikki rattaat uusiksi samalla...
Kaikki voimansiirrot on tähän asti kestäneet vaihtoon asti. Sähkössä eka pakka menossa, nyt 6 tonnia takana. En ole vielä vaihtamassa.
Sähköfillarissa voi käyttää kunnon tököttiä ketjuissa kun se pieni jähmeys ei haittaa polkemistehoa juurikaan. Itse välillä vetänyt prätkän ketjuöljyä tai CRC sitkostettua voiteluöljyä joka ei lennä joka vesipisarasta pois. Ketjuille pahinta että säästelee voitelussa ja joku lenkki unohtaa voitelun ja joutuu vetämään lenkin läpi kitisevillä ketjuilla.
Itse tutkin vähän saksalaisia verkkokauppoja ja tilasin XT:n 3 ketjut. Ja pakan sieltä mistä halvimmalla löytyi. Nyt vaihtelen ketjuja säännöllisesti vähiten venyneisiin ja tällä tavalla ne kestää paremmin. Yksi konsti on suurentaa eturatasta jotta ei ajaisi aina pakan pienimmillä rattailla vaan kuluttaisi myös niitä isompia.
Eniten ketjun kulumiseen kyllä vaikuttaa että opettelee keventämään vaihtamistilanteessa, ei päädy tilanteisiin jossa on ylämäessä ylisuuri vaihde ja joutuu kovaveto päällä vaihtamaan pienemmälle. Opettelee polkemaan pyörittämällä ja nopeammin eikä aina murjo 50rpm kadenssilla.
Moottoripyörässäni käytin ketjurasvaria, joka lisäsi ketjunvaihtovälin 7000 kilometristä 18 tuhanteen, enkä nähnyt juuri kulumaa kun myin pyörän. Miksilöhän fillareihin ei kehitetä ketjurasvareita? Yhden kaupallisen projektin joskus näin, mutta se taidettiin kuopata. Tippa notkeaa öljyä (esim. automaattivaihteistoöljyä) tasaisin väliajoin ketjuun aiheuttaa sen että ketju on hyvässä voitelussa, ei roiski öljyä ympäriinsä ja lika tippuu ylimääräisten öljytippojen myötä pois. Ja maastoajossa pienen öljyroiskeen kyllä kestää pestä pois rungosta tai vanteesta.
ebike-harrastelija
07.10.2020, 17.54
^tämäpä on kyllä jäänyt itsellä hoksaamatta, on aivan totta. Perskuta [emoji3] Ketjut lienee menossa itsellä vaihtoon ihan piakkoin, niin voisi hyvin käydä ostamassa ATF:ää purkin autotallin hyllylle samalla kun ketjutkin.
Juur vaihdoin sramin 11-50 pakan, nx ketjun ja eturattaan. Aivan loppu, ja tohon pakkaan ei pikkurattaita saa.. parissa kuukaudessa 1750km mentiin gzr:llä(bosch4)..Samalla vaihdoin ekat jarrupalat.
Eteen tuli ny shimanon ratas, ketjun upgreidasin x01 eagleen
Vähä omaa vikaa kun ajoin ketjun pitkäksi, kyllä rattaiden pitäs kestää kauemmin.
Itse huomasin että omassa Haibike/Yamahassa myös ketjut venyy aika nopeasti. Ostin viimeksi Saksasta kahdet Shimano E6090 ketjut joista nyt ensimmäiset menee vaihtoon. Alla olevan testin mukaan nuo Shimanot ei pärjää kovin hyvin KMC X10-73 perusketjuille. Täytyy varmaan tuon viimeisen jälkeen siirtyä KMC:n ketjuihin.
https://www.youtube.com/watch?v=a7iBvQhiozo
Niin tässä "Parhaat ketjut sähköpyörään?" ketjussa on aika paljon juttua myös ketjuista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57856-Parhaat-ketjut-s%E4hk%F6py%F6r%E4%E4n
Ja tässä "KMC ketjut" vielä enemmän, vielä testeineen: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57670-KMC-ketjut/page2
Noiden jälkeen minulla on SRAM X01.
Vielä TM: https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/
Missä venymä vaiheessa olette ketjuja vaihtanut? Itse vaihdan nyt 0,75% kohdalla, mutta voisiko vielä turvallisesti ajaa vaikka 1% asti? vai alkaako jo rattaat kulumaan? ja säästö menee niihin?
Riippuu vähän siitä montako vaihdetta. Ellen ole väärässä niin 11 speed alkaa rattaat kulumaan 0.5 % kuluman kohdalla, että silloin suositellaan ketjun vaihtamista.
Ainaki eagle 12v olis pitäny vaihtaa viimestää 0,5%. Nyt ajettuna liki 0,75 pilas pakan mennessään..
Ketjunvenymätulkeissa (Rohloff) on A sekä S puoli. A = alumiini 0,075 mm ja S = steel eli teräs 0,1 mm. Tarkoittaa takarattaan materiaalia. Nuo kun ottaa varmanpäälle niin parempi.
Venymätulkkien lukemat eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Osa muutenkin kertoo vähän mitä sattuu.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61795-Ketjujen-quot-venyminen-quot-eli-kuluma-v%E4lys-ja-eri-ketjumitat&p=2996197#post2996197
0,75% kohdalla vaihdoin 12v SLX ketjulla ja SLX pakalla (n. 1200km) ja pakassa ei kylla näkynyt juurikaan kulumisen merkkejä ja toimii uudella ketjulla hyvin.
ebike-harrastelija
12.10.2020, 22.57
Ja onko kovinkaan iso synti saati taloudellinen katastrofi, jos ketjuja vaihtaa vähän useammin? Helpompi huolto tehdä kuin rattaiden uusiminen, näin nöösin mielestä.
cyclomiha
19.10.2020, 19.32
Ostin wippermannin ketjua hyllyyn odottamaan. Mainospuheiden mukaan noiden tulisi kestää yli tuplat normipskaketjujen (KMC/Shimano/SRAM) kestoon verrattuna.
Noita on ihan testattu, juttu tässä foorumissa kmc ketjuketjussa. Sram xx1 on kestävä, halvemmat sramit ei. You get way you pay for.
Ostin wippermannin ketjua hyllyyn odottamaan. Mainospuheiden mukaan noiden tulisi kestää yli tuplat normipskaketjujen (KMC/Shimano/SRAM) kestoon verrattuna.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/
https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2019/11/11-speed-chain-running-cost-over-10000-km.jpg
cyclomiha
28.10.2020, 19.55
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201028/8af3ea97528e7b60566e5e652c0cedcd.jpg
KMC sucks...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.