Näytä tavallinen näkymä : Uuteen Trek 9.8 Fuel ex:ään jäykempi takajousi
Moi,
tarkoitus olisi ostaa eka täysjoustopyörä. Läskin myin pois. Olen katsellut Trekin 9.8 Fuel ex:ää, että se sopisi parhaiten mun ajotarpeisiin, mutta kun miehellä on painoa 120kg niin vakio takajousitus on kovilla.
Onko ehdotuksia minkälaista takajousitusta tohon lähtisi hankkimaan että se kestäisi tämmöisen mörssärin alla ja hoitaisi homman myös mihin se on tarkoitettu.
Kiitos kommenteista jo valmiiksi.
Tässä vielä linkki Trekin Fuel ex:ään.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/fuel-ex/fuel-ex-9-8-gx/p/33074/?colorCode=greydark_reddark
Eikön konkelin painorajoitus ole rontti 130 kiloa? Sen se siis kestää kaikilta valituilta komponenteiltaan valmistajan takuulla.
Tai sit katselee pyörää jossa suotuisa vipusuhde ja iso iskari.
Tai sit katselee pyörää jossa suotuisa vipusuhde ja iso iskari.
Ihan puhtaasti mielenkiinnosta.
Mikä on suotuisa vipusuhde ? Entä mitä tarkoittaa iso iskari? Siis käytännössä lähinnä?
Pieni vipusuhde meinaa pidempää(tällä tarkoitin isompaa) iskaria suhteessa joustoon. Silloin yleensä jousitus toimii pienemmällä paineella ja ne paineet riittää painavemmallekin kuskille. Korkea vipusuhde ja pieni iskari, niin niitä ei vaan välttämättä saa toimimaan painavalla kuskilla koska painetta ei saa tarpeeksi. Tän takia iteltä jäi muuten täydellisen oloinen Norco Sight ostamatta.
"The average leverage ratio is therefore the ratio of rear wheel travel to the stroke of the shock. Bikes with higher average leverage ratios (short stroke shocks for the travel) may have an advantage in terms of sensitivity because there’s more leverage to overcome the friction in the shock.On the other hand, high leverage ratios demand higher spring pressures and higher forces in the damper. There’s also generally less oil inside the damper to deal with heat on long runs. As a result, bikes with lower average leverage ratios (longer stroke shocks for a given travel) tend to be more reliable and more consistent.
Lisää tietoa ja koko teksti:
https://www.bikeradar.com/features/the-ultimate-guide-to-mountain-bike-rear-suspension-systems/
MTB Engineer
05.10.2020, 10.37
Jäljille pääsee katsomalla valmistajan suosituksia takaiskarin paineille. Esim. Foxin iskareissa monessa maksimi on 300psi, joten jos suositukset vaikkapa 80kg kuskille alkaa lähennellä 200psi niin silloin rungon vipusuhde alkaa olla painavammalle epäedullinen. Esim. Mondrakerissa mulla 80kg kuskina on nyt takana painetta 150psi, joten veikkaan tuon skaalautuvan maksimipainorajaan asti aika hyvin lineaarisesti ja iskarissa riittävän "säätövarat". Myös ns. piggyback -iskarit, kuten Fox DPX tai X2, tai Rokkarin Super Deluxe kantaa paremmin kuin vaikkapa DPS ja Monarch, joten yksi vaihtoehto on sitten vaihtaa järeämpää iskaria tilalle. Kannattaa tosin huomioida pyörää ostaessa, että pamput eivät ole ihan halpoja.
Suosittelen käymään testaamassa Fuelia. Samalla selviää paljonko tarvitset perään painetta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.