Näytä tavallinen näkymä : Takapyörästä hajoaa pinnoja työmatkakäytössä - uudet pinnat, uusi kiekko vai ...?
Olen ajanut Planet X London Roadilla viime vuoden juhannuksesta n. 2300 km, lähinnä työmatkaa asfaltilla. Nyt on toista kertaa kuukauden sisällä takapyörästä yksi pinna poikki ja toinen löysällä (eri pinnat molemmilla kerroilla). Vahinko vieläpä kävi kaupungin keskustassa käännöksessä, eikä pyörä mielestäni saanut tilanteessa minkäänlaista osumaa katukivetykseen tms. Tätä ennen pyörässä ei ole ollut mitään rikki, ja ensimmäisen katkenneen pinnan jälkeen takavanne rihdattiin liikkeessä. Vähän kokemattomana pyytäisin nyt vinkkejä siihen, miten tästä eteenpäin. Kiekot ovat bulkkia - Gipiemme Roccia Equipet, jotka Planet X:n mukaan kuitenkin ovat "built for road and off-road use". Ne ovat aika painavat/järeät, mikä ei haittaa ollenkaan, koska itselläni on usein ajaessa tavaraa selässä ja pyörän päällä painoa helposti sen 100-110 kg.
Eli:
- Kuinka kauan normaalissa maantiekäytössä tällaiset halpiskiekot tyypillisesti kestävät ja voiko niiden kulumista jollain tavalla kotikonstein haarukoida?
- Missä vaiheessa ja millä perusteella kannattaa siirtyä yksittäisten pinnojen korjaamisesta kokonaan uusiin kiekkoihin?
- Onko pinnoissa eroa kestävyydessä, esim. kalliimpi vs. halvempi?
- Olisiko suosituksia kestävistä ja kohtuuhintaisista 700c/SRAM11x -kiekoista? Huom: kiekkojen paino ei haittaa, työmatkakäytössä arvostaa luotettavuutta/kestävyyttä enemmän.
Onkos kiekot pikalukoilla vai läpiakseleilla? Jos jatkuvasti katkeilee niin mielummin uudet mutta kaikki suhteellista, itsellä kymmenen vuoden sisällä muistaakseni pari puolaa katkennut kaikista kiekoista yhteensä. Puolien kestävyys hieman kimurantti juttu, itsellä ollut kiekot DT Revolutionin ohuilla puolilla, kestivät siihen asti kunnes vanne halkesi, itse pitänyt tärkeämpänä että kiekot on hyvin tehty.
Saksanmaalta esim. Bike24:sta löytyy joka hintahaarukkaan sopivia.
Jos pinnoja menee, syynä on yleensä liian löysällä olevat pinnat. Ja jos ne ovat olleet yhtään pidempään löysällä, kunnollista ei saa kuin vaihtamalla kaikki. Halvemmaksi voi tulla ostamalla uusi kiekko.
@nure: kiekot ovat pikalukoilla. Uudet samanlaiset maksavat postikuluineen nyt noin 120 eur, siis 3-4 pinnakorjauksen hintaa, joista kohta 2 käytetty. En missään nimessä väitä, että nämä olisivat erinomaisen hyvät, mutta aika jykevät ne ovat. Sitä sekä kohtuuedullista hintaa ainakin tämä työmatkapyöräilijä arvostaa keveyttä enemmän.
@MRe: jotenkin lujuusopin periaatteiden valossa kuvittelisin päinvastaista; jos pinnat ovat kovin kireällä, niin osumat kuoppiin ja väännöt kaarteissa kuormittavat niiden kiinnityspisteitä, kun ei ole löysyyden tuomaa pientä joustoa mukana. Toki jos pinnat ovat kovin löysällä, vanne vääntyy ja sitten on uusia ongelmia.
Pitänee alkaa keskittyä omaan ajotapaan enemmän. Nyt nimittäin tuntuu siltä, että kun olen pyörän kanssa päässyt hyvin sinuiksi, olen alkanut ajaa kaarteisiin vähän riuskemmin ym. En ole erityisen iso kaveri, mutta selässä on jatkuvasti iso reppu, ja tällainen periaatteessa maantiepyörä voi hiljalleen alkaa muistakin kohdista antaa myöden.
Jos pinnoja menee, syynä on yleensä liian löysällä olevat pinnat. Ja jos ne ovat olleet yhtään pidempään löysällä, kunnollista ei saa kuin vaihtamalla kaikki. Halvemmaksi voi tulla ostamalla uusi kiekko.
Samaa mieltä pinnojen katkeiluista, löysällä olevat elävät ja katkeavat ja kun alkaa katkeilla toistuvasti on kaikki vaihdettava ennenkuin asettuu. Halvatkin kiekot saa kestämään riittävän ja tasaisen kireillä pinnoilla, halvoissa kiekoissa painoa, keveys maksaa, merkitsee tosin muutakin laadun tasosta. Jos hankit uudet samanlaiset, käytä muutaman satasen ajettuasi kiekot hyvässä huollossa rihdattavana, niin pinnojen kanssa ei tulle ongelmia, TAI hanki pinna-avain ja istu hetkeksi pyörän ääreen ja käy itse pinnat läpi, vanteiden suoruus ja pinnojen sopiva oikea tasainen kireys tavoitteena, pääset samaan kuin ammattilainenkin! Käsityötä se on hänellekin.
Antti Salonen
04.10.2020, 14.43
jotenkin lujuusopin periaatteiden valossa kuvittelisin päinvastaista; jos pinnat ovat kovin kireällä, niin osumat kuoppiin ja väännöt kaarteissa kuormittavat niiden kiinnityspisteitä, kun ei ole löysyyden tuomaa pientä joustoa mukana. Toki jos pinnat ovat kovin löysällä, vanne vääntyy ja sitten on uusia ongelmia.
Pinnakiekon vahvuus perustuu siihen, että pinnat ovat kovassa jännityksessä. Esim. kuoppaan ajaessa vannekehä painuu vähän "kasaan" iskun kohdalla, ja tuossa kohdassa olevat pinnat menettävät jännitystään. Sama toistuu myös jokaisella renkaan pyörähdyksellä mutta pienempänä. Vahvassa kiekossa kehä on sen verran jäykkä ja pinnat niin ohuita ja kireällä, että niissä säilyy jännitys kaikissa tilanteissa. Liikettä ei synny juurikaan, eikä metalli hajoa väsymällä.
Jos pinnoja menee kovin paljon, niin vika voi ihan hyvin olla pinnojen huonossa laadussa. Aika kalliissakin pyörissä on yllättävän surkeita ensiasennuskiekkoja. Kannattaa siis vaihtaa joko kaikki pinnat tai koko kiekko.
ja tällainen periaatteessa maantiepyörä voi hiljalleen alkaa muistakin kohdista antaa myöden.
Ei voi, aja huoletta. Halvoissa kiekoissa on usein huonot komponentit. Sinun tilanteessasi minä veisin hyvään pyörähuoltoon ja kysyisin arvioita auttaako KAIKKIEN pinnojen vaihto vai onko syytä hankkia uudet kiekot. Todennäköisesti uudet pinnat ... näköjään TERU ja Antti Salonen ehtivätkin jo sanomaan tästä olennaisen.
Vaikka nuo Gipiemmet ovatkin jämäkät niin se ei tee niistä välttämättä kestäviä, lähinnä oireet viittaa surkeaan laatuun... Itse ajan maantiekiekoilla jotka painaa noin 1500g. ja 28 puolaisia, aeroa ja ohennettua... Kuskilla painoa satakunta kiloa eikä yhtään katkennut.
Siis uudet kiekot vaan ja vanhat voi laittaa vaikka varakiekoiksi tai sitten kierrättää vahinko...
Suurkiitos vastauksista ja vinkeistä. Vielä yksi juttu: millaista elinikähaarukkaa takakiekolle voi keskimäärin odottaa, jos puhutaan kulumisesta hiljalleen ja oletetaan säännöllinen huolto? Lähinnä kiinnostaa investointimielessä (paljonko kestoa rahalla saa) ja suhteessa tuohon nyt alla olevaan kilometrimäärään (n. 2300).
On kanssa joskus katkeillut pinnoja. Olen nöyrästi uusinut katkenneet pinnat. Ei ole oikeastaan koskaan jatkunut katkeaminen muutamaa pinnaa pidemmälle. Jos itse tekee vaihdon ja rihtauksen, niin käytännössä ei maksa mitään eikä ole iso homma.
Mitään varsinaista yleissyytä en ole havainnut. Joskus voi hyvinkin löysäpuolainen kiekko kestää hyvin ja päinvastoin. Niitä pinnoja vain joskus katkeilee.
Tosta kestävyydestä. Jos laakerit pitää vaseliinissa, niin kestäväthän ne kiekot ihan helvetillisiä kilometrimääriä... Siis kymmeniä tuhansia.
Antti Salonen
04.10.2020, 20.30
millaista elinikähaarukkaa takakiekolle voi keskimäärin odottaa, jos puhutaan kulumisesta hiljalleen ja oletetaan säännöllinen huolto?
Suuruusluokan pitäisi olla useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Lisäksi jos käytetään levyjarruja, niin se hiljalleen kuluminenkin on kovin vähäistä kun kehä ei kulu jarruttamisen myötä. Takanavan ja vapaarattaan laakerit kuluvat, ja huoltoväli on navan laadusta ja käyttöolosuhteista riippuen joko nelinumeroinen tai viisinumeroinen määrä kilometrejä.
Noiden alkuperäiskiekkojen elinkaari on ihan alussa, jokin epäonnistuminen pinnojen kireyden kanssa kasaamossa.
Varapinnoja ja itse vaihtaa uuden katkenneen tilalle? Onhan tuossa vähän hommaa kun pakka ja/tai levykin käytettävä irti, ei edes rengasta tarvi poistaa jos eheä nippeli jää vanteeseen.
Paremman huoltoliikkeen etsiminen jos ei itse halua käydä hommaan.
Paremmin kasatun samanlaisen takakiekon vaatiminen pyörän myyjältä kohtuuhintaan...muutoin peesailen edellisiä kommentteja.
@nure: kiekot ovat pikalukoilla. Uudet samanlaiset maksavat postikuluineen nyt noin 120 eur, siis 3-4 pinnakorjauksen hintaa, joista kohta 2 käytetty. En missään nimessä väitä, että nämä olisivat erinomaisen hyvät, mutta aika jykevät ne ovat. Sitä sekä kohtuuedullista hintaa ainakin tämä työmatkapyöräilijä arvostaa keveyttä enemmän.
@MRe: jotenkin lujuusopin periaatteiden valossa kuvittelisin päinvastaista; jos pinnat ovat kovin kireällä, niin osumat kuoppiin ja väännöt kaarteissa kuormittavat niiden kiinnityspisteitä, kun ei ole löysyyden tuomaa pientä joustoa mukana. Toki jos pinnat ovat kovin löysällä, vanne vääntyy ja sitten on uusia ongelmia.
Pitänee alkaa keskittyä omaan ajotapaan enemmän. Nyt nimittäin tuntuu siltä, että kun olen pyörän kanssa päässyt hyvin sinuiksi, olen alkanut ajaa kaarteisiin vähän riuskemmin ym. En ole erityisen iso kaveri, mutta selässä on jatkuvasti iso reppu, ja tällainen periaatteessa maantiepyörä voi hiljalleen alkaa muistakin kohdista antaa myöden.Mulla oli noi samat kiekot hetken aikaa gravelissa, kyllähän ne on pitkälti kuraa, tuntui kun olis keitettyä spagettia ollu kiekkona.
Tosta pari kymppiä kalliimmat ja aika varmasti paljon paremmat.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-custom-made-29-shimano-m475-mavic-xm-119-disc-wheel-set-635894
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Tuossa vielä tietokonemallinnusvideo pinnojen jännityksestä kuormituksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=w4kz0k4AdI4
Kuten Qilty sanoi, ei jykevyys kiekosta kummoistakaan tee jos on luontaisesti vetelä vanne niin ei se puolia vaihtamalla parane.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.