Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Napavaihteet reistailee



Papsunen
02.10.2020, 19.09
Hei, löytyisiköhän täältä vinkkejä ja apuja vanhan Helkaman vaihteiden elvytykseen..

Pyörässä on siis 7 vaihdetta, jotka ovat vähitellen alkaneet pettämään yksi kerrallaan. Alkuun vaihteet 1-3 alkoivat tuntumaan raskailta ja pyöräillessä tuntui kuin joku jarru olisi päällä. Nyt myös aiemmin kevyin vaihde 4 on aloittanut samanmoisen käytöksen.

https://aijaa.com/9FXVCL
https://aijaa.com/308b02

Itsellä ei ole taitoa, mutta intoa ja oppimisenhalua sitäkin enemmän omatoimiseen korjaamiseen. Mikä olisikaan parempi viikonloppuprojekti! 😅 Eli osaisikohan joku tehdä tämän pohjalta diagnoosin viasta? Miten kannattaisi edetä tai onko jossain jo valmiita ohjeita vastaaviin ongelmiin?

nure
08.10.2020, 19.25
Jos säätö ei auta niin purku, puhdistus ja uudelleen voitelu... Ei ehkä paras viikonloppuprojekti ja muista varata asennusjuomaa tarpeeksi... Manuaalit ja räjähdyskuvan löydät netistä navan tyyppimerkinnällä.

Kanuuna
08.10.2020, 22.18
Suottaapi tosiaan olla, että muutama (sata) asennusjuomaa saattaa mennä kurkusta ennen kuin työ on tehty. Itse en napavaihteisiin syvemmässä huoltomielessä koskisi, vaikka muuten huollan kaikki pyöräni melkein kokonaan. Onnea vaan. Vinkkinä, että paikalliseen pyöräliikkeeseen viemällä voi saada miellyttävämmän lopputuloksen. Toki epämukavuusalueelle on välillä hauska mennä, vaikka tietämättään.

Tsygäilijä
09.10.2020, 01.07
Katso ensin, että indeksöinti on kunnossa. Nelosvaihteella pitäisi kahden keltaisen (tai punaisen) viivan asettua kohdilleen pienen muovisen ikkunan alla navan oikealla puolella. Nämä voi olla vaikeaa nähdä, jos napa on likainen, joten pyyhi ensin puhtaaksi. Ikkuna on siinä rattaan oikealla puolella sellaiset 3-4cm eteenpäin vaijerin päätymutterista. Jos eivät ole kohdillaan, säädä vaihtajan päästä. YouTube ja Google ovat parhaita työkaluja. Napavaihde voi hajota, jos sillä ajaa pitkään indeksöinti pielessä.

Jos se ei auta, niin vaihteisto on vielä suht helppoa ottaa kuorestaan ulos. Katso, onko ruosteen väriä ja onko voiteluaineita jäljellä. Näitä napavaihteitahan kuuluisi noin vuoden välein uittaa vaihteistoöljyssä, jotta säilyvät kunnossa. Sitten vielä laakereihin rasva. Auton automaattivaihteistoöljy käynee yhtä hyvin kuin Shimanon kallis tavara.

Tästä pidemmälle purkaminen menee jo monimutkaisemmaksi, mutta voit irroittaa planeettapyörästön akselista, jolloin näkee, ovatko akselista nousevat aurinkopyöriä paikallaan pitävät kynnet ehjiä. Ne ilmeisesti hajoavat, jos vaihteistolla ajetaan indeksöinti pielessä.

Kaikki tuota indeksöinnin tarkistusta pidemmälle on varmaan enemmän vaivaa kuin kannattaa nähdä, ellei näe itseisarvoa purkamisessa ja navan toiminnan oppimisessa (kuten minä :D). Jos vain haluat toimivan kiekon, niin näitä löytää kierrätyskeskuksilta romuläjistä ja tori.fi:n 20e pyöristä.

nure
09.10.2020, 12.35
^Aika hyvät perustelut miksi en ole koskaan seonnut noihin halpoihin napavaihteisiin, kiitos!