Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä täysjousto sähköavustettu?

Pakkasherra
02.10.2020, 17.06
Täysin aloittelija fillarihommissa ilmoittautuu. Polttomoottorilla menty koko ikä kadulla ja kivikossa. Useamman illan täällä surffaillu mutta ei viitti muiden ketjuja pölliä kun omat kriteerit saattaa kuitenkin vähän poiketa.

Eli haussa täysjousto sähköfillari metsään. Ei työmatkaan, ei hyötykäyttöön vaan ihan niin kurjaan kivikkoon kun mahdollista. Budjetti voisi olla vaikka 4-5k. Enemmäkin jos se on perusteltua. Toinen tärkeä kriteeri olisi saatavuus. Moni myy eioota mutta pyörä pitäisi saada vielä syksyksi. Runko S tai M. Pikakiinnitteinen etunen olis plussaa. Canyon Spectral ON olisi ehkä päällimmäisenä mielessä. Kilpailijana Cube Stereo Hybrid 120 Race 625.

Onko noi Bosch gen4 niin huonoja kun väitetään?
Olisiko raadilla tarjota muita vaihtoehtoja pohdittavaksi?

Kiitos!

Jami2003
02.10.2020, 17.10
YT Decoy itsellä enkä tyytyväisempi voisi olla. Tämän hetken saatavuudesta ei tietoa. Tsekkaa sivuilta. Omassa tapauksessa kun varasto saldo näytti vihreää vuosi sitten niin viikossa tilauksesta tuli.

tkhyla
02.10.2020, 23.33
Itse hommasin pari kk sitten juuri samanlaiseen käyttöön KTM macina prowler master pyörän. Ennen päätöstä tuli koeajettua useampi valtamerkki ml. Spessu. Omaan käteen tämä istui parhaiten. Hyvät komponentit. Itselläni ei ole ollut uuden Bosch koneen kanssa mitään ongelmaa. Mihin ongelmiin viittasit kommentissasi? Mainitsemasi Canyon on enemmänkin trail pyörä kun taas KTM on enduro. Kommentistasi päätellen sinunkin ajosi olisi enduroa?
Itse ostin pyörän Tuusulassa olevasta liikkeestä. Liikettä voin suositella kyllä kaikille palvelun osalta. Pojat hoitaa hommat hyvin.
itse olen 172 ja ajan s koon KTM:lla. Tuo vastaa muilla merkeillä M-kokoa. 2021 KTM malleissa runkokoot menee uusiksi kun tulee yksi pienempi koko tarjolle.
Näyttää olevan kokoja heti hyllystä saatavilla. Voin suositella kyllä itse tätä.

Mitä tulee ehdottamaasi cubeen niin tuon jousto on vain 120mm hieman hepposella keulalla.

Pakkasherra
03.10.2020, 01.06
Jotenkin vaan tullut sellainen kuva foorumia lukiessa että Shimano olisi parempi vaihtoehto kuin Bosch. Pitää katsoa vielä KTM mallistoa siis läpi.

tkhyla
03.10.2020, 10.07
Uudesta shimanosta itsellä ei ole mitään kokemusta mutta vanha shimano ei ole mistään kotoisin vs. uusi bosch 4. Kaikki on tietenkin omia mieltymyksiä ja jokainen tykkää eriasoista. Itse kokeilemalla vaihtoehdot saa parhaan itselleen.

Fat Boy
03.10.2020, 10.32
Uudesta shimanosta itsellä ei ole mitään kokemusta mutta vanha shimano ei ole mistään kotoisin vs. uusi bosch 4. Kaikki on tietenkin omia mieltymyksiä ja jokainen tykkää eriasoista. Itse kokeilemalla vaihtoehdot saa parhaan itselleen.Tähän kaipaisi jotain perusteluakin. Oon ajanut kokeilun verran shimanolla, uudella boschilla en ollenkaan, omasta löytyy brose. Shimano ja brose on kuitenkin hyvin säädettävissä kuskin mieltymyksiin, uudesta boschista en tiedä. Tehoa shimanossa on kai vähemmän, mutta sehän ei ole oleellista jos se riittää. Moni tykkää spessu sl:n tuhnubrosestakin.

tkhyla
03.10.2020, 11.07
Omasta mielestäni vanha shimano on tehoton ja hidas tulemaan aloituksessa mukaan. Tätä saa pyörittää ”kierroksen tai kaksi” ennen kuin kone tajuaa, että nyt pitäis mennä. Itse en tykännyt tästä yhtään, ajanut kuitenkin jonkun 50km koeajoa metsässä. Uutta Bosch konetta ei pysty säätämään niin kuin brose tai shimano. Tämä on totta mutta en ole bosch emtb moodin jälkeen säätöjä kaivannut. Jos tuo säätömahdollisuus olisi niin olisihan se kiva tuolla pelleillä ja se on osa harrastusta. En ole itse jäänyt kaipaamaan sen puutetta. Brosen kone on hyvä mutta spessun pyörät muuten ylihinnoiteltuja osiensa suhteen. Ei huonoja missään tapauksessa mutta samalla rahalla saa paljon paremmilla osilla. Uusi shimano olisi kiva päästä kokeileen ihan vaan mielenkiinnosta. Pyörää en silti vaihtamassa ole :)

jyrmy
03.10.2020, 11.09
Uudesta shimanosta itsellä ei ole mitään kokemusta mutta vanha shimano ei ole mistään kotoisin vs. uusi bosch 4. Kaikki on tietenkin omia mieltymyksiä ja jokainen tykkää eriasoista. Itse kokeilemalla vaihtoehdot saa parhaan itselleen.

Allekirjotan, molemmilla tuhansia kilsoja ajettu jo. No boschilla vajaa 2 mutta kuitenkin.

Samoin se että makuasiat on juur niitä.

Alkuperäselle, samaa tausta tavallaan täälläki, enduroo ajellu kilpaakin, ja vähä rossiakin kokeiltuna. Itellä nyt tuo verkkokaupan gzr progressive , 17" on vähä iso vaan rungoltaan jos S/M kokoa hakee. Jousto ja osat siinä on ihan riittävät mun mielestä tasamaa touhuihin. Varmaan kevyeen alamäkiajoonki

pedelec
03.10.2020, 11.10
Peli ei ole pelkkää Shimanon ja Boschin kisailua, vaan Brose on vahvasti mukana erittäin hyvillä moottoreilla. Ehkä jopa kolmikon paras kone?

Pakkasherra
03.10.2020, 11.11
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Sledge/ekauppa/pSTESLEDGEB/

Näistä ei kauheesti vielä keskustelua löydykään. Ainakin maltilliseen hintaan Foxin alustaa tarjolla. Mitä tuumaatte? 🤔

Mnederst
03.10.2020, 11.34
Mietenköhän on Brosen kestävyyden laita? Todella monessa käytettynä myydyssä Spessussa on moottori vaihdettu aika pienillä kilsoilla.

Boschista olen itse tykännyt tuntumaltaan enemmän kuin Shimanosta. Edellisen sähköläskin Boschin laakeri jouduttiin tosin vaihtamaan, mutta siinä vaiheessa kilsoja oli jo yli 10 tkm ja operaatio suhteellisen halpa. Tuon isommista vioista en ole ainakaan vanhemman polven Boscheissa kuullut.

jyrmy
03.10.2020, 11.48
Voi olla, ylläksellä ajoin parinpv fanticin pyörällä missä oli brose. Sillä koeajolla ei musta tullu brosen fania. Samanlaisella setillä oon hylänny kaikki yamahat. Mut ei voi liikaa painottaa makuasioita. Ei tässä mitää oikeita vastauksia olekkaan..

Joginen
03.10.2020, 11.51
Itse siirryin juurikin samoista lähtökohdista osin loukkaantumisen pakottamana sähköpyöräilyyn. Nyt about 1200km ajettuna Trek Rail seiskalla ja homma edelleen mahtavaa. Itse myös nautin siitä mitä pahemmassa kunnossa polku on, eritoten alamäet :)

Sen mitä itse huomaan, on ajotyyli meillä bensapäillä hivenen rankempi kuin paljon pyöräilyä harrastaneilla. Ajan enemmän päin kuin kaverini, joka on ajanut pelkästään pyörällä. Tämän takia suosittelen ostamaan mahdollisimman hyvillä komponenteilla ja mahdollisimman pitkällä jousituksella olevan. Myös 29" tuntuu sopivan hyvin sähkön alle.

Omani on boschin gen4 koneella ja tykkään kovasti. Olen ajanut vähän testiä shimanon koneella ja en lämmennyt sille niin paljoa. Toki muokattavuus on shimano/brose koneissa mahdollista, mutta en ole vielä löytänyt tarvetta. Rymistely emtb modilla ja rauhalliset lenkit ecolla.

kuusto
03.10.2020, 15.16
Itse pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti haaveilin sähköpyörästä ja kävin kokeilemassa vähän erilaisia moottori vaihtoehtoja. Shimanon E7000 ja E8000, Spessua Brosella ja Bosch Gen4. Sitten käväisin pikaisesti Rocky Mountain Instinct Powerplayta kokeilemassa. Sen jälkeen vaihtoehdot olivat oikeastaan Spessu tai RM. Lopulta päädyin ostamaan Rocky Mountainin, osa syynä se kun spessun myyjät eivät halunneet (tai osanneet) myydä levoa.
Yllättävän vähän Rocky Mountainista puhutaan sähköpyörä keskusteluissa, vaikka on varsin hyvä moottori ja kokonaisuus. Vääntöä valmistaja lupaa 108nm ja mielestäni on lähimpänä normaalia polkupyörää tuo moottorin toiminta ja silti riittää potkua. Suosittelen tutustumaan myös Rocky Mountainin mallistoon ja heilläkin rupeaa jo olemaan 2021 malleja suomessa.

Fat Boy
03.10.2020, 15.36
Omasta mielestäni vanha shimano on tehoton ja hidas tulemaan aloituksessa mukaan. Tätä saa pyörittää ”kierroksen tai kaksi” ennen kuin kone tajuaa, että nyt pitäis mennä. Itse en tykännyt tästä yhtään, ajanut kuitenkin jonkun 50km koeajoa metsässä. Uutta Bosch konetta ei pysty säätämään niin kuin brose tai shimano. Tämä on totta mutta en ole bosch emtb moodin jälkeen säätöjä kaivannut. Jos tuo säätömahdollisuus olisi niin olisihan se kiva tuolla pelleillä ja se on osa harrastusta. En ole itse jäänyt kaipaamaan sen puutetta. Brosen kone on hyvä mutta spessun pyörät muuten ylihinnoiteltuja osiensa suhteen. Ei huonoja missään tapauksessa mutta samalla rahalla saa paljon paremmilla osilla. Uusi shimano olisi kiva päästä kokeileen ihan vaan mielenkiinnosta. Pyörää en silti vaihtamassa ole :)Nyt tuli perustelut. Kiitos niistä. Sitä kun itsekin kartoittaa vaihtoehtoja seuraavaksi pyöräksi nykyisen ostin käytettynä ja niin varmaan seuraavankin.bossun gen4 pitäisi päästä ajamaan.

Pakkasherra
03.10.2020, 18.42
Laitoin Larun Pyörään tarjouspyyntöä muutamasta Focuksesta. Mitä veikkaatte onko niillä kiinteet hinnat vai "pelivaraa"? Bikester ei tingannut senttiäkään (joo isompi ketju, ei liene aspan tyypeille mahdollistakaan)

simtee
03.10.2020, 18.47
Omasta mielestäni vanha shimano on tehoton ja hidas tulemaan aloituksessa mukaan. Tätä saa pyörittää ”kierroksen tai kaksi” ennen kuin kone tajuaa, että nyt pitäis mennä. Itse en tykännyt tästä yhtään, ajanut kuitenkin jonkun 50km koeajoa metsässä.

Hmm, vuosi ja reilut 2000km maastoajoa takana E8000-koneella, enkä pysty sanomaan huomanneeni moista käytöstä. Ja itselläni ja monella kaverilla Shimanonkin tehoja on laskettu reilusti vakiosta. Tosin ajan suurimman osan ajostani luomupyörällä, mikä saattaa vaikuttaa fiiliksiin. Tai sitten koeajetussa Shimanon koneessa oli sisällä vanha softa?

lego
03.10.2020, 20.53
^Sama täällä en tunnista omaksi pyöräksi vaikka olen E8000 ajanut 2v/6000km

jyrmy
03.10.2020, 21.00
^Sama täällä en tunnista omaksi pyöräksi vaikka olen E8000 ajanut 2v/6000km

Tää on oma arvio. Mut tosiaa molemmilla shimanolla ja boschilla ajaneena. Shimanoo tarvii enemmän polkee tavallaan ja ainakin opetella ajaan tietyllä kadenssilla, bosch reagoi oikeestaa heti. Ehkä se on mieltymys juttuja tai korvien välissä? Ei kaikki sillä endurollakaa kaasua avaa paikaltaan ja toisille viritetää jo uus moottori kierrosherkemmäks.

MRe
03.10.2020, 23.20
Joo, no en oikein itsekään Shimanoa tuosta kuvauksesta tunnistanut, mutta en ole tosissaan muilla moottoreilla ajanutkaan. Joten en voi väittää ettei näin olisi. Tosin en myöskään pidä sellaisesta hyökkäävästä käytöksestä, joten voi olla että Shimano vain sopii mulle paremmin. Tai mistäs sen tietää, kun ei muuta ole kokeillut...

Seuraava fillarikin on kyllä todennäkäisesti Shimano. Itse arvostan sitä säädettävyyttä, eikä Di2-muunnoksen teon helppouskaan juuri pisteitä laskenut.

izmo
03.10.2020, 23.35
Tähän kaipaisi jotain perusteluakin. Oon ajanut kokeilun verran shimanolla, uudella boschilla en ollenkaan, omasta löytyy brose. Shimano ja brose on kuitenkin hyvin säädettävissä kuskin mieltymyksiin, uudesta boschista en tiedä. Tehoa shimanossa on kai vähemmän, mutta sehän ei ole oleellista jos se riittää. Moni tykkää spessu sl:n tuhnubrosestakin.

Eilen ajoin kuudenkymmenen kilometrin koelenkin Spessun SL versiolla. oli kelviä hiekkatietä kalliopolkua ja kymmenen asteen vesitornille nousu niin siinä tuli nuhasuus parhaiten esille kun pyörä ei jaksanut mäkeen. Polkua kyllä meni mukavasti mutta polulla myös jossain vaiheessa nuhasuus häiritti eli itte valitsisin tehokkaamman mallin

Fat Boy
03.10.2020, 23.44
Eilen ajoin kuudenkymmenen kilometrin koelenkin Spessun SL versiolla. oli kelviä hiekkatietä kalliopolkua ja kymmenen asteen vesitornille nousu niin siinä tuli nuhasuus parhaiten esille kun pyörä ei jaksanut mäkeen. Polkua kyllä meni mukavasti mutta polulla myös jossain vaiheessa nuhasuus häiritti eli itte valitsisin tehokkaamman mallinItse en oo sl:llä ajanut, enkä usko, että itsekään siitä pitäisin. Normi levolla tulee toisinaan ajettua nopeita polkuja ns. täysillä. Joskin, huomasin tuossa, että haaveilemassani fillarissa onkin tätä nykyä Shimanon uusin tuotos moottorina. Pitää seurailla kokemuksia siitäkin.